Olympia's Ronde VAST-MOTOR AF i VERVOLG VAN PAG.1 Collecte voor het Anjerfonds %a„ yat3 Per 1 juli zoeken wij een bezorger ml Ri PAGINA 2 TEXELSE COURANT VRIJDAG 27 I juist teleurgesteld zijn geweest over de entourage. De animo voor de proloog was zelfs ronduit slecht. De aantallen toeschouwers bij de ploegenvoorstel- ling en vooral bij de finish van de etappe was wellicht voor Texelse be grippen goed, maar van doorgaans bij wielerkoersen aanwezige grote drom men nieuwsgierigen was geen sprake. De Texelaars zelf zijn niet wielerminded genoeg en sterk op de toeristen ge richte reclame was er niet geweest. Kortom, het toeschouwerspotentieel is niet zodanig, dat je hagen toeschou wers kunt verwachten, zo concludeer de ook de ronde-organisatie. Waarom deden de Olympia-officials dan toch zo positief over de publieke belangstelling? Eerlijk gemeend klonk het uit de mond van pers-official F. Harting, oud-voorzitter en ras- Amsterdammer: Overal langs de rou te waar mensen konden staan, daar stonden ze ook. Niet alleen bij de doorkomsten in de dorpen was het druk, ook onderweg op dijken, bij kruisingen, boerderijen, campings. Die vele aanmoedigingen onderweg zijn zeer stimulerend geweest voor de ren ners en volgers." Deze positieve houding van de ,,koers- inrichters" zal zeker zijn beïnvloed door de waterdichte lokale organisatie. De mensen van Olympia's Tour beleefden een uiterst ontspannen start van hun wedstrijd, en dat is in het verleden wel eens anders geweest. Bestuurslid Kooijman: ,,De start van een ronde gaat altijd het stroefst: iedereen moet weer wennen, er gaan allerlei dingetjes fout. Maar eerlijk: in alle vijftien ron den die ik heb meegemaakt, heb ik nog nooit zo'n gemakkelijke eerste dag beleefd. Texel had de organisatie per fect voor elkaar." Ontvangst De ontspannen sfeer was ook te dan ken aan het feit dat het hele circus al de avond vóór de proloogstart op Texel neerstreek. Die gedwongen over nachting kwam de rust in de organisa tie ten goede. Renners, begeleiders en volgers, in totaal circa 225 man sterk, werden ondergebracht in bungalows op De Turkse Tent en in hotel De Ko- ger Hoop, beide gexploiteerd door hoofdsponsor EurOase. De ontvangst vrijdagavond, met mooi weer, 'n vrolij ke big bandwelkomstwoord van hut gemeester Schipper (in gezelschap van een groot aantal raadsleden}, hapjes en drankjes in de Turkse Tent accommodatie, maakte diepe indruk. De hele wielerkaravaan voelde zich di rect thuis op het eiland. De nog aan wezige scepsis over het houden van een wielerwedstrijd op Texel werd toen al voor een groot deel weggenomen. Een lijn die zaterdagochtend werd doorgetrokken: ook bij de proloog tijdrit waren de zaakjes soepel geregeld. Het parcours werd unaniem geprezen: afwisselend, bochtig, licht geacciden teerd en bovenal wonderschoon. Weliswaar ontbrak de wind, maar voor de 8V4 kilometer lange individuele race tegen de klok was dat niet erg: zo reed iedereen tenminste onder gelijke omstandigheden. De renners hadden geen tijd om rond te kijken, maar me nig volger wreef z'n ogen uit: wat een schitterend landschap. De in het zon licht glinsterende groene weilanden van Texels oude land zouden het prachtig hebben gedaan op de tv Startplatform De renners startten goed zichtbaar voor de omstanders vanaf een semi- dieplader van Van Sambeek Truckservi ce, een systeem dat prima werkte. Zo als al eerder vermeld was er weinig belangstelling van buitenaf voor de proloog. Toch kwam er best een be hoorlijk aantal Texelaars een kijkje ne men. Uitgezonderd het handjevol éch te wielerliefhebbers, hielden zij het na korte tijd weer voor gezien. Het ont breken van affiniteit met de wedstrijd zal daaraan debet zijn geweest: slechts weinigen kenden de namen van de renners, en om dan 2'/4 uur lang ver trek en binnenkomst van onbekende jongens in snelle pakken op superlich- te fietsjes te gaan volgen, is een te grote opgave. Interessant voor de toe schouwers was vooral om eens te zien wat er allemaal voor een dergelijke professioneel opgezette wedstrijd komt kijken. Dranghekken, jurywagens, een reclamezuil, een lange stoet volgwa- gens, een niet te stuiten speaker, zestien motorrijders van de algemene verkeerspolitie uit Driebergen (plus twee van de Texelse politie), enzo voort. Het leukste was de bedrijvigheid op het parkeerterrein aan de Emma- laan, naast de start: rond de dubbeldeks-rennersbus van de ploeg die wordt gesponsord door het relax huis .Sauna Diana" als opvallend mid delpunt, lieten renners zich masseren, onderwierpen de mecaniciens het ma teriaal aan een laatste inspectie en wisselden ploegleiders en journalisten de laatste nieuwtjes uit. De deelne mers uit de DDR werkten zich in het zweet met een warming up per home trainer, Randgebeuren Wie dat allemaal had gezien, verdween weer naar huis, om pas later op de dag nog eens naar de Emmalaan terug te komen. Slechts een enkeling liep nog een stukje verder, naar de feest- markt op het parkeerterrein bij Texelse 8oys. Hoewel leuk opgezet, zowel qua aankleding als qua aanbod, lag de feestmarkt er verlaten bij. Geconclu deerd werd dat het „randgebeuren" te gebo pn De n ver neon Proloogstart van Eric Cent, dia met 10.37 minuten de snelste tijd maakte. Doorkomst op de Emmalaantegen het slot van de etappe. Veel publiek kijkt reikhalzend naar de voorbijzoevende renners. Het feestmarktterrein oogde verlaten; ook de verkoopsters gaven zichtbaar de moed Motorrijders uit Driebergen zorgden voor begeleiding. ver van de start was verwijderd. Een andere, betere plaats was echter niet zo snel te bedenken. Misschien op het parkeerterrein bij de volgerskaravaan, maar dan had het daar wel heel erg krap geworden. Nu mochten de meeste deelnemende verenigingen en organisaties de handen dichtknijpen als ze erin slaagden om uit de kosten te komen. Ook de activiteiten van de atletiekclub later op de dag brachten niet het aan tal deelnemers en toeschouwers op de been, waarop tevoren was gehoopt. Aan de atletiekinstuif namen 25 jon gens en meisjes deel, die op vijf on derdelen hun eigen krachten testten. Na afloop kregen ze een diploma met de behaalde resultaten. 's Middags na de start van de eerste etappe betwistten 34 conditievreters elkaar per autoped. Voornamelijk jeugd kwam in het strijdperk; door het kleine aantal deelnemers bij de ouderen wer den die in één categorie samenge bracht. Het enthousiasme was groot, maar ook hier gold dat de sfeer ont brak. Volksliederen Ooit eens de nationale hymnes van de DDR, Sovjet Unie, Tsjechoslowakije, Italië, Polen, Engeland en Nederland horen klinken op Texel? Zaterdagmid dag was dat het geval op de Emma laan, bij de ploegenvoorstelling en hul diging van proloogwinnaar Cent. Een sfeervol onderdeel, waarvoor de pu blieke belangstelling redelijk was. Jeugdwielrenner Udo Visser hield de nationale vlaggen hoog en burge meester Schipper kweet zich als as sistent van de kissmiss weer van zijn publicitaire taak. Een weekend lang was de burgemeester als gastheer ere gast van de ronde, de ene keer gewa pend met startpistool, dan weer klaarstaand met overwinningsbekers. Deze welwillende houding van Schip per heeft zeker bijgedragen aan de gunstige indruk die Texel op alle vol gers heeft gemaakt. De start van de eerste etappe was eveneens een fraai staaltje promotie. Boven de startlokatie werden drie pa rachutisten gedropt, van wie eentje het startpistool bij zich droeg. Limietweg weg De etappe verliep vlekkeloos, té vlek keloos eigenlijk uit sportief oogpunt bekeken. Er stond te weinig wind om de koers zwaar te maken, waardoor de wedstrijd meer weg had van een vere delde toertocht langs de mooiste plek jes van Texel. Bovendien waren er geen natuurlijke obstakels in het par cours die een schifting teweeg konden brengen. Het enige punt waarop wat had kunnen gebeuren, was de Limiet- weg, maar die was te elfder ure ge schrapt op last van de verkeerspolitie. Toen vrijdagavond de Texelse ,,hel van het noorden" werd geïnspecteerd, reed een politiejeep in één der vele diepe kuilen waardoor het voertuig met de onderzijde over het wegdek schuurde. Gevreesd werd niet alleen voor materi aalbreuk bij de renners, maar ook voor f problemen voor de begeleidende auto's en motoren. Wellicht een verstandig besluit, maar het late tijdstip wekte wrevel. Per slot van rekening was de Limietweg in de voorpublicaties aange kondigd als een der aantrekkelijkste punten. Her en der hadden zich dan ook nogal wat toeschouwers opgesteld langs dit onverharde pad tussen Post weg en Hoofdweg. Zij hebben geen renner zien langskomen. De ronde organisatie betreurde achteraf dat er niet méér in het werk was gesteld om het publiek van de koerswijziging op de hoogte te brengen. De speaker had weliswaar bij de proloog en ploegen voorstelling enkele malen mededelin gen hierover gedaan, maar dat was onvoldoende. Via de geluidswagen die de karavaan voorafging, hadden de mensen langs de Limietweg eigenlijk even gewaarschuwd moeten worden. Nóg beter was het geweest als de beslissing al in een veel vroeger stadi um was genomen. De organisatie, die het traject zelf wél had goedgekeurd, was daarbij echter afhankelijk van de politie die het laatste woord had. Weinig andere hindernissen resteerden; van de Hogeberg ligt geen topamateur wakker en ook in de bochtige gedeel ten in de omlopen door Den Burg kon geen beslissing worden geforceerd. De tocht voltrok zich in hoog tempo, dat wel. Na een behoedzame eerste twintig kilometer werd de snelheid op gevoerd en veranderde het peloton in een lang lint. Een paar valpartijtjes en opvallend veel lekke banden zorgden ervoor dat een aantal renners op ach terstand raakte. Ook de gele trui reed lek, in de buurt van Oosterend, maar kon moeiteloos terugkeren in het pelo ton. Ontsnappen bij dergelijke hoge snelheden en lichte omstandigheden was zinloos. Slechts de renners Van Baarle en Möhlman reden enige tijd een 15-tal seconden vóór het peloton uit. In de slotfase, tijdens de twee om lopen van 9,5 kilometer in en rond Den Burg, probeerde de sterke Harry Rozendal alleen aan de meet te ko men, maar ook zijn poging smoorde. Het draaide aldus op een eindsprint uit, die er op de smalle Emmalaan spectaculair uitzag. Een Oostduitser, Carsten Wolff, drukte zijn voorwiel het eerst over de eindstreep. „Einfach", oordeelde de winnaar. Veelzeggend was echter ook de omhoog van wedstrijdleider Wirr 'O miasse, gelouterd in de Tour de I en andere topwedstrijden, Jerem n vri had genoten van de gevarieerde land in IV Mocht het evenement qua direct efoo bliciteit niet aan de doelstelling I voldaan, indirect kan de komst v ,®e Tour-circus wellicht toch z'n vrut afwerpen. Het vooroordeel dat h Texelse wegennet niet geschikt i een dergelijke wedstrijd, is wegg men. Tevens is bewezen dat de t vertocht geen problemen hoeft o jp leveren. Voorts staat de nieuw ir richte WV-Texeltruck in elke etaj or 2 plaats als perswagen klaar en wo ncjjc daar reclamemateriaal uitgedeeld zoï de wél aanwezige pers en de ant ;ht volgers heeft Texel aldus een pot l(j j indruk gemaakt, en waar dat toe weet je maar nooit. »1. jnsl roet ïeke ndti 220 if Op Texel wordt in de periode van en met 19 juni gecollecteerd voor Anjerfonds. Het Anjerfonds is eei zelfstandige afdeling van het land ig Prins Bernhard Fonds. Er wordt o ingezameld om steun te kunnen nen aan activiteiten en investerin| op het gebied van de cultuur en natuurbehoud, met name in de a teursector. De inkomsten uit collo en loterijen komen ten goede aan loze culturele activiteiten en inste j€ gen zoals: amateuristische muziel oefening (fanfare, drumband, hari nie, majorettes, koren), dorpshuiz (piano, podium, toneellicht), culti jeugdwerk en scouting, folklore e gionale cultuur, amateurtoneel ret, ballet. Het bijzondere van de jercollecte is dat 25% van de op brengst van de collecte ten gunst komt van de collecterende verenit Een fors geldbedrag was de beloning voor Nick Sl/jderink sr. en Jr. van Scouting Texel, die de Tour-organisatie schonk voor hun talrijke plaatselijke activiteiten. De renners deden geen trap teveel aan boord van de Molengat, op weg naar de start van de tweede etappe, (foto Dirk Kuiter). De Oostduitsers reden zich warm op een hometrainer. on ruc pre x>r Wij zoeken iemand die voori de Ikxelse Courant wil bezor\ Mie op de route Pontweg Zuidha en Hoornderweg. eve 12. in 1 .00 .00 ur. ioei prei 00- >.0( urg h< >nd n 11 ïevi Hier wonen ongeveer 43 abonnees. Het bezorgen is het eenvoudi ^e' voor iemand die in deze omgev Jla' woont, b.v. een scholier. De kranten moeten dinsdag- donderdmiddag even na 15.00< in onze drukkerij in de K moesstraat worden afgehaald. Geïnteresseerden kunnen voor^g, dere inlichtingen terecht bij de ceptie van de drukkerij. Parkstraat 10 Postbus 11, 1790 AA 1791 AC Den Burg - Tfexel telefoon 02220 - 2741 toe

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 2