Cjroen T^wartsjexels in het harL, 'eso wil praten met gemeente fwee boten straks liet genoeg.... Eerste zeehondje was recordvroeg AUTOSCHADE „Ook ontploffingsgevaar voor wachtende mensen" so zal in de toekomst extra boten en zelfs havens dig hebben om zonder lange wachttijden aan de rvoersvraag te kunnen blijven voldoen. E-peloton had ainingsweek Raadslid Roeper over bom-melding: Deze week voordelig! Stofzuiger ƒ160,— BARKER'S Telefoon LI7EPHANDEL °"2°2346 Vuurtoren hele seizoen open voor bezoekers Autobedrijf Herm van der Beek uw specialist in JUNI ÉRICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.286 DINSDAG 7 JUNI 1988 jctie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741. in werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Harry de Graaf, Pelikaan- 75. De Koog, telefoon 02228 - 266 advertenties, abonnementen, etc.-, leveld De Rooy B.V. Postbus 11, 1790 AA Den Burg, oon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881 Telefax 02220 - 4111 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs /19.80 per kwartaal, los 95 cent Postgiro 652 Bankrelaties: Amro Bank nr 46 99.17 636 Rabobank nr. 36.25.01 742; NMB nr. 67.34.60.398 t voorziet directeur Th. Hoogerheide aan het slot van zijn fcteren in de openbaarheid gebrachte jaarverslag over 1988. wil dat alle betrokken instanties zich tijdig rekenschap ven van deze ontwikkeling en hij zal de gemeente uitnodi- n voor een gesprek. Teso-directeur baseert zijn toe- istperspectief op reële factoren. De )g naar vervoer zal niet alleen eien door het benutten van alle 300 toeristische bedden die er bin- enkele jaren op Texel zullen zijn, ar ook door de nog steeds toene- nde groei van het autobezit en de name van de mobiliteit van de nsen en daarmee dus de neiging steeds vaker ergens heen te gaan. Eind in zicht capaciteit van de huidige veerver- ding kan niet eindeloos worden ivoerd. De dubbeldeksveerboot die o onlangs heeft besteld zal 250 au- kunnen vervoeren. De huidige olengat" (200 auto's) zal te zijner ook door een schip van 250 pae's den vervangen. De maximale ver- rscapaciteit is dan bereikt. Nog tere of meerdere schepen kunnen de korte lijn Den Helder-Texel met betrekkelijk kleine havens niet wor- ingezet. Als men een verbinding itand wil houden zonder lange chttijden, zullen er extra havens en iepen moeten komen. De vraag of betrokken instanties dat ook wer- jk willen, zal spoedig aan de orde eten worden gesteld. Vreselijk meer auto's naar Texel dan met se schepen van elk 250 pae's ver- rd kunnen worden, zal ongetwijfeld ME-peloton Nijmegen had van indag tot en met vrijdag een trai- jsweek op Texel. De groep, die tond uit 44 man en 9 begeleiders, loot gastvrijheid in de Joost Dour- kazerne. Het peloton dat naar het nd was gekomen, is de afgelopen anden vaak ingezet, ondermeer bij n rond de „Granaria" en de bin- ischippers. Doel van de training op el was het nog beter leren kennen elkaar. Ook werd gekeken hoever groep wilde gaan in bepaalde situa- ,ME-ers moeten geen robotten die blindelings orders opvolgen. Ze eten wel degelijk ethische grenzen >ben", aldus Marcel Lieskamp van Rijkspolitie Nijmegen. Over heel el werden diverse oefeningen ge- i, waarbij de nadruk in het begin de week op individuele prestaties en daarna meer op groepswerk. De 'enstaande foto is gemaakt tijdens oefening waarbij met een zelfge- iakt vlot naar een boei moest wor- gevaren. voor velen afschrikwekkend zijn. Ande ren zullen niet geloven dat zoiets mo gelijk is. Hoogerheide: ,,Als je mijn persoonlijke mening vraagt over een dergelijke ontwikkeling, zeg ik vrese lijk. Ik hoop dat niet te beleven. Maar je kunt je hoofd niet in het zand ste ken. Als de economie zich blijft ont wikkelen, worden we ermee gecon fronteerd. Het lijkt een nogal fantasti sche gedachte zodat de verantwoorde lijke overheden zich daarover voorlopig het hoofd niet zullen breken. Toch zal dat moeten en daarom heb ik dat in mijn jaarverslag gezet. Er moet nü over worden nagedacht". Maar er zal voor die tijd toch wel een verzadiging zijn; het aantal auto's dat naar een betrekkelijk klein gebied als Texel komt, blijft toch niet doorgroei en? Hoogerheide: ,,Dat er verzadiging komt roept iedereen al jaren. Maar er is steeds groei geweest. De situatie van vandaag kon niemand zich 15 jaar geleden voorstellen. Ik zou niet weten waarom die ontwikkeling nu ineens zou ophouden". Winst Uit de jaarstukken van Teso blijkt dat de onderneming ook dit jaar winst heeft gemaakt. De netto winst over 1987 bedraagt 1.363 mil joen gulden. Dat is wat meer dan vorig jaar (ƒ1,355 miljoen) maar het is minder dan ooit was gepland. Teso heeft het afgelopen jaar namelijk uitzonderlijk veel kosten gemaakt, vooral door renovatiewerk aan de oude enkeldeks schepen. Als dit feit (dat zich uiteraard niet elk jaar zal herhalen) in aanmerking wordt genomen, kan de winstonwikkeling zeer bevredigend worden genoemd. Het bedrijfsresultaat zal worden gebruikt om de verliezen uit het verleden verder af te schrijven. Op dit moment is nog zes miljoen aan verliezen weg te werken. Het ziet er naar uit dat de ontwikkeling voor de komende jaren zodanig zal zijn dat de zaak schoon is op het moment dat de tweede dubbeldekker gaat varen. Teso boekte een netto omzet van ƒ19.147 miljoen (in 1986 ƒ18.291 mil joen). De kosten die daar tegen over stonden bedroegen bijna ƒ15 miljoen (in 1986 ƒ13.3 miljoen. 1987 was het eerst volle jaar waarin de dubbeldeksverbinding functioneerde. Door het grotere aantal auto's dat door de Molengat" kon worden mee genomen, kon het aantal afvaarten met 5% worden verminderd. 5% was ook de groei van het vervoer dat Teso verwerkte. Het aantal vervoerde perso nenauto's steeg met 6%, tot 2,2 mil joen stuks, het vrachtvervoer steeg v-, met 9%. Door het volledig kunnen be nutten van de Molengat steeg de ge boden totale vervoerscapaciteit met 20%. De gemiddelde bezetting van de schepen daalde daardoor van 41% naar 36%. De kwaliteit van het ver voer nam toe. Het aantal auto's dat moest wachten alvorens aan boord te kunnen, zakte met 51%. Buiten de dienstregeling Cs nachts) werden 43 vaarten gemaakt. Het be trof spoedeisend ziekenvervoer. Verder zijn 77 vaarten uitgevoerd voor het vervoer van gevaarlijke stoffen en zes extra boten werden ingezet voor het schouwburgbezoek in Den Helder. Door extreem lage waterstand of tech nische storing vervielen in 1987 in to taal 36 afvaarten wat op het totale aantal afvaarten niet veel is. ,,Een ver waarloosbaar kwaliteitsverlies", aldus Hoogerheide. Zoals gezegd vormde het opknappen van de oude enkeldekkers een bijzon dere kostenpost die het bedrijfsresul taat heeft gedrukt. Een deel van de kosten is ten laste van de exploitatie gebracht terwijl een bedrag van ƒ1,7 miljoen is geactiveerd. De economi sche levensduur van de schepen is door deze operatie met een jaar ver lengd. De algemene beheerskosten van Teso waren negen ton lager dan in 1986 en daarmee terug op het niveau van 1985. Wat dat betreft was 1986 een duur jaar als gevolg van de kosten van de reorganisatie en een promotiecampag ne. Net als andere bedrijven profiteert Teso van lagere rentekosten. De lasten zijn met vier ton afgenomen. Teso in vesteerde in 1987 voor ƒ2,3 miljoen, waarvan 1,7 miljoen werd besteed aan het opknappen van de Texelstroom en vooral de Marsdiep. Die investeringen zijn met interne middelen gefinancierd. Teso had in het verslagjaar 73 perso nen in vaste dienst; sinds 1979 is het medewerkersbestand met ruim 30% gedaald. Wat betreft de toekomst wordt in het verslag meegedeeld dat het jaar 1988 nodig voor het ontwer pen van het nieuwe schip. De feitelijke bouw in 1989. Eind 1990 moet de ƒ59,5 miljoen kostende tweede dubbel dekker (lengte 110 meter) worden op geleverd. Als Teso te zijner tijd over twee schepen van dit formaat be schikt, kunnen per vaarrichting 500 auto's worden overgezet en daarmee is de maximum capaciteit van deze ver binding bereikt. De jaarstukken van Teso worden be handeld op de aandeelhoudersvergade ring, die dit jaar wordt gehouden op vrijdag 1 juli in het Havenrestaurant. De stukken kunnen tevoren worden in gezien op het kantoor. PvdA-raadslid Hans Roeper heeft in een brief aan het Texelse college van B en W zijn verontrusting geuit over de situatie na de bom-melding bij de marine in Den Helder. Als gevolg daarvan moest Teso de bootdienst een uur lang onderbre ken. Roeper meent dat ook de wachtende bootpassagiers, die zich op het opstelterrein en in de wachtruimte op de veerhaven in Den Helder verzamelden, zich bij een eventuele ontploffing in de ge- varenzöne bevonden. Hij vindt het daarom onbegrijpelijk dat daarom trent geen maatregelen zijn getrof fen en vraagt B en W om te onder zoeken hoe dat mogelijk is geweest. Roeper, die de brief mede namens de PvdA-fractie in de gemeenteraad heeft geschreven, schrijft: ,,ln hoeverre is het acceptabel, dat -al is het mis schien aan de rand van het „rampgebied" grote aantallen passa giers en voertuigen zich verzamelen, zonder overwegingen van veiligheid, in het geval er in de directe omgeving een calamiteit zou plaatsvinden. De wachtende passagiers wisten niet wat er aan de hand was; ze werden zelfs op het verkeerde been gezet, doordat de stagnatie van de veerdienst werd uitgelegd als „een technische storing". Ik vind het een ernstige zaak, dat met de mogelijkheid van een ramp voor ogen (want een bom-melding neem je serieus of niet; er is geen tussenweg) zoveel mensen op een afgesloten plaats werden samengebracht, zonder op de hoogte te zijn van eventuele ri sico's. Ik reken tot het risicogebied ook uitdrukkelijk het parkeerterrein, oostelijk van de fuik, dat toch zeker in de gevarenzone moest zitten. Van eni ge afscherming was geen sprake." Roeper wil dat B en W moeite zullen doen om opheldering over de gang van zaken te krijgen. „Hoewel niet op Texel grondgebied (en dus niet de pri maire verantwoordelijkheid van B en W van Texel), betrof het wèl een situ atie waarbij vele Texelaars betrokken waren", aldus Roeper. Het college wordt verzocht tijdens de eerstvolgen de raadsvergadering (14 juni) met infor matie te komen. Hij schrijft verder: „Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat de coördina tie van maatregelen ter voorkoming van een eventuele ramp ontoereikend is geweest. De passagiers zouden, in dien er wèl iets was gebeurd, zeker ri sico's hebben gelopen. Ook lijkt het mij goed om te weten, waarom het aanwezige publiek niet correct werd voorgelicht. Was het opzet of onwe tendheid van het dienstpersoneel, dat de fabel van de „technische storing" heeft kunnen ontstaan?" Gisterochtend omstreeks half vier is in Ecomare de eerste jonge zee hond van dit seizoen geboren. Dat is uitzonderlijk vroeg. De jaarlijkse geboortegolf in de zeehondenbas sins is tot dusver nooit eerder dan op 21 juni begonnen. De moeder is de ongeveer 18 jaar oude Betsie die haar kind op het plaveisel rond de bassins ter wereld heeft gebracht. Daar werd het tweetal om half negen door de stomverbaasde medewerkers van Ecomare aangetroffen. De jonge rob fvrijwel zeker een vrouwtje) werd zolang in één der nieuwe quarantainekooien gezet; de moeder volgde vanzelf. Op dergelijke blijde gebeurtenissen was men nog hele maal niet voorbereid. Bij het nade ren van de langste dag worden de zwangere zeehonden uit de bassins altijd in een speciaal kraambassin gezet. Gezien het tijdstip was dat nu nog niet gebeurd en het kón ook nog niet, want de verf van het nieuwe kraambassin was nog niet droog. Met moeder en kind is alles goed. Niets wijst er op dat de jon ge rob, die ongeveer acht kilo weegt, té vroeg is geboren; het jong is voldragen. Het moederdier moet om één of andere reden dus gewoon wat eerder zwanger zijn geraakt. Overigens is bij zeehonden niet precies te bepalen wanneer de jongen worden geboren. De draag tijd is weliswaar negen maanden, maar na de bevruchting die tot stand komt tijdens de bronst in augustus, duurt het een periode van wisselende lengte alvorens het eitje zich heeft ingenesteld. Pas daarna begint het aftellen. Tenminste tien zeehonden in de bassins van Ecomare zullen deze zomer jongen werpen. Bij twee die ren is dat niet goed te zien en der halve twijfelachtig. Zoals bekend wordt het geboorte-overschot te zij ner tijd in de Waddenzee in vrijheid gesteld. Ecomare is in Europa het enige zeehondencentrum dat dit met zelfgefokte zeehonden doet. De foto fvan Salco de Wo/fl toont moeder Betsie en haar baby direct na de ontdekking. met 900 watt motor, metalen zuigbui- zen, 3 jaar garantie op motor. Deze week N WINKELVOL IDEEËN I Hoofd van de kustwacht Piet Stam heeft een regeling getroffen met de gemeente inzake de openstel ling van de vuurtoren. Ingaand de derde week van juni is de toren toegankelijk. Als extra attractie zal er een permanente expositie van de reddingsmaatschappij worden ingericht. De problemen die steeds de openstel ling van de toren voor publiek ver traagden zijn opgelost; de gemeente betaald de investeringen en krijgt deze terug uit de geheven entree. De toren zal tot half september geopend zijn op vrijdag, zaterdag, zondag en maandag van 11.00 tot 17.00 uur. De entree is ƒ2,50 voor volwassenen en ƒ1,50 voor kinderen tot 12 jaar. De reddingexpositie die deze week wordt ingericht gaat voornamelijk over de relatie tussen de kustwacht en de reddingmaatschappij op Texel. Omdat de verzameling nog lang niet compleet is, wordt de hulp van de Texelaars in geroepen: wie nog materiaal heeft over de Texelse kustwacht of de red dingmaatschappij, bijvoorbeeld oude of nieuwe foto's, kan contact opne men met Piet Stam, tel. 02222-200. Van foto's worden vergrote copieën gemaakt, zodat de eigenaars de orgi- nelen maar tijdelijk hoeven af te staan. Op drukke weekenden zal ook C. Vlas met de reddingwinkelartikelen in de to ren aanwezig zijn. Het is de bedoeling dat in de toekomst naast de perma nente tentoonstelling ieder jaar een ander thema wordt belicht dat in rela tie staat met de kustwacht, zoals de Rijkspolitie te water, radio Schevenin- gen of Rijkswaterstaat. Langeveldstraat 6-8-10 1795 AG De Cocksdorp telefoon 02222 - 571 opent zijn deuren op vrijdag 10 juni a.s. OPEN DAG: Op zaterdag 11 juni houden wij open dag. Wij nodigen iedereen uit om ons nieuwe bedrijf te bezichtigen. Een kopje koffie en drankje staan voor u klaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 1