Cjroen T^wartsjexels in het harL,
'eso wil praten met gemeente
fwee boten straks
liet genoeg....
Eerste zeehondje
was recordvroeg
AUTOSCHADE
„Ook ontploffingsgevaar
voor wachtende mensen"
so zal in de toekomst extra boten en zelfs havens
dig hebben om zonder lange wachttijden aan de
rvoersvraag te kunnen blijven voldoen.
E-peloton had
ainingsweek
Raadslid Roeper over bom-melding:
Deze week voordelig!
Stofzuiger
ƒ160,—
BARKER'S Telefoon
LI7EPHANDEL °"2°2346
Vuurtoren hele seizoen
open voor bezoekers
Autobedrijf
Herm van der Beek
uw specialist in
JUNI
ÉRICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.286
DINSDAG 7 JUNI 1988
jctie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741.
in werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Harry de Graaf, Pelikaan-
75. De Koog, telefoon 02228 - 266
advertenties, abonnementen, etc.-,
leveld De Rooy B.V. Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
oon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881 Telefax 02220 - 4111
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /19.80 per kwartaal, los 95 cent
Postgiro 652
Bankrelaties: Amro Bank nr 46 99.17 636
Rabobank nr. 36.25.01 742; NMB nr. 67.34.60.398
t voorziet directeur Th. Hoogerheide aan het slot van zijn
fcteren in de openbaarheid gebrachte jaarverslag over 1988.
wil dat alle betrokken instanties zich tijdig rekenschap
ven van deze ontwikkeling en hij zal de gemeente uitnodi-
n voor een gesprek.
Teso-directeur baseert zijn toe-
istperspectief op reële factoren. De
)g naar vervoer zal niet alleen
eien door het benutten van alle
300 toeristische bedden die er bin-
enkele jaren op Texel zullen zijn,
ar ook door de nog steeds toene-
nde groei van het autobezit en de
name van de mobiliteit van de
nsen en daarmee dus de neiging
steeds vaker ergens heen te gaan.
Eind in zicht
capaciteit van de huidige veerver-
ding kan niet eindeloos worden
ivoerd. De dubbeldeksveerboot die
o onlangs heeft besteld zal 250 au-
kunnen vervoeren. De huidige
olengat" (200 auto's) zal te zijner
ook door een schip van 250 pae's
den vervangen. De maximale ver-
rscapaciteit is dan bereikt. Nog
tere of meerdere schepen kunnen
de korte lijn Den Helder-Texel met
betrekkelijk kleine havens niet wor-
ingezet. Als men een verbinding
itand wil houden zonder lange
chttijden, zullen er extra havens en
iepen moeten komen. De vraag of
betrokken instanties dat ook wer-
jk willen, zal spoedig aan de orde
eten worden gesteld.
Vreselijk
meer auto's naar Texel dan met
se schepen van elk 250 pae's ver-
rd kunnen worden, zal ongetwijfeld
ME-peloton Nijmegen had van
indag tot en met vrijdag een trai-
jsweek op Texel. De groep, die
tond uit 44 man en 9 begeleiders,
loot gastvrijheid in de Joost Dour-
kazerne. Het peloton dat naar het
nd was gekomen, is de afgelopen
anden vaak ingezet, ondermeer bij
n rond de „Granaria" en de bin-
ischippers. Doel van de training op
el was het nog beter leren kennen
elkaar. Ook werd gekeken hoever
groep wilde gaan in bepaalde situa-
,ME-ers moeten geen robotten
die blindelings orders opvolgen. Ze
eten wel degelijk ethische grenzen
>ben", aldus Marcel Lieskamp van
Rijkspolitie Nijmegen. Over heel
el werden diverse oefeningen ge-
i, waarbij de nadruk in het begin
de week op individuele prestaties
en daarna meer op groepswerk. De
'enstaande foto is gemaakt tijdens
oefening waarbij met een zelfge-
iakt vlot naar een boei moest wor-
gevaren.
voor velen afschrikwekkend zijn. Ande
ren zullen niet geloven dat zoiets mo
gelijk is. Hoogerheide: ,,Als je mijn
persoonlijke mening vraagt over een
dergelijke ontwikkeling, zeg ik vrese
lijk. Ik hoop dat niet te beleven. Maar
je kunt je hoofd niet in het zand ste
ken. Als de economie zich blijft ont
wikkelen, worden we ermee gecon
fronteerd. Het lijkt een nogal fantasti
sche gedachte zodat de verantwoorde
lijke overheden zich daarover voorlopig
het hoofd niet zullen breken. Toch zal
dat moeten en daarom heb ik dat in
mijn jaarverslag gezet. Er moet nü
over worden nagedacht".
Maar er zal voor die tijd toch wel een
verzadiging zijn; het aantal auto's dat
naar een betrekkelijk klein gebied als
Texel komt, blijft toch niet doorgroei
en? Hoogerheide: ,,Dat er verzadiging
komt roept iedereen al jaren. Maar er
is steeds groei geweest. De situatie
van vandaag kon niemand zich 15 jaar
geleden voorstellen. Ik zou niet weten
waarom die ontwikkeling nu ineens
zou ophouden".
Winst
Uit de jaarstukken van Teso blijkt
dat de onderneming ook dit jaar
winst heeft gemaakt. De netto
winst over 1987 bedraagt 1.363 mil
joen gulden. Dat is wat meer dan
vorig jaar (ƒ1,355 miljoen) maar het
is minder dan ooit was gepland.
Teso heeft het afgelopen jaar namelijk
uitzonderlijk veel kosten gemaakt,
vooral door renovatiewerk aan de oude
enkeldeks schepen. Als dit feit (dat
zich uiteraard niet elk jaar zal herhalen)
in aanmerking wordt genomen, kan de
winstonwikkeling zeer bevredigend
worden genoemd. Het bedrijfsresultaat
zal worden gebruikt om de verliezen
uit het verleden verder af te schrijven.
Op dit moment is nog zes miljoen aan
verliezen weg te werken. Het ziet er
naar uit dat de ontwikkeling voor de
komende jaren zodanig zal zijn dat de
zaak schoon is op het moment dat de
tweede dubbeldekker gaat varen.
Teso boekte een netto omzet van
ƒ19.147 miljoen (in 1986 ƒ18.291 mil
joen). De kosten die daar tegen
over stonden bedroegen bijna ƒ15
miljoen (in 1986 ƒ13.3 miljoen.
1987 was het eerst volle jaar waarin de
dubbeldeksverbinding functioneerde.
Door het grotere aantal auto's dat
door de Molengat" kon worden mee
genomen, kon het aantal afvaarten
met 5% worden verminderd. 5% was
ook de groei van het vervoer dat Teso
verwerkte. Het aantal vervoerde perso
nenauto's steeg met 6%, tot 2,2 mil
joen stuks, het vrachtvervoer steeg
v-,
met 9%. Door het volledig kunnen be
nutten van de Molengat steeg de ge
boden totale vervoerscapaciteit met
20%. De gemiddelde bezetting van de
schepen daalde daardoor van 41%
naar 36%. De kwaliteit van het ver
voer nam toe. Het aantal auto's dat
moest wachten alvorens aan boord te
kunnen, zakte met 51%.
Buiten de dienstregeling Cs nachts)
werden 43 vaarten gemaakt. Het be
trof spoedeisend ziekenvervoer. Verder
zijn 77 vaarten uitgevoerd voor het
vervoer van gevaarlijke stoffen en zes
extra boten werden ingezet voor het
schouwburgbezoek in Den Helder.
Door extreem lage waterstand of tech
nische storing vervielen in 1987 in to
taal 36 afvaarten wat op het totale
aantal afvaarten niet veel is. ,,Een ver
waarloosbaar kwaliteitsverlies", aldus
Hoogerheide.
Zoals gezegd vormde het opknappen
van de oude enkeldekkers een bijzon
dere kostenpost die het bedrijfsresul
taat heeft gedrukt. Een deel van de
kosten is ten laste van de exploitatie
gebracht terwijl een bedrag van ƒ1,7
miljoen is geactiveerd. De economi
sche levensduur van de schepen is
door deze operatie met een jaar ver
lengd. De algemene beheerskosten
van Teso waren negen ton lager dan in
1986 en daarmee terug op het niveau
van 1985.
Wat dat betreft was 1986 een duur
jaar als gevolg van de kosten van de
reorganisatie en een promotiecampag
ne. Net als andere bedrijven profiteert
Teso van lagere rentekosten. De lasten
zijn met vier ton afgenomen. Teso in
vesteerde in 1987 voor ƒ2,3 miljoen,
waarvan 1,7 miljoen werd besteed aan
het opknappen van de Texelstroom en
vooral de Marsdiep. Die investeringen
zijn met interne middelen gefinancierd.
Teso had in het verslagjaar 73 perso
nen in vaste dienst; sinds 1979 is het
medewerkersbestand met ruim 30%
gedaald. Wat betreft de toekomst
wordt in het verslag meegedeeld dat
het jaar 1988 nodig voor het ontwer
pen van het nieuwe schip. De feitelijke
bouw in 1989. Eind 1990 moet de
ƒ59,5 miljoen kostende tweede dubbel
dekker (lengte 110 meter) worden op
geleverd. Als Teso te zijner tijd over
twee schepen van dit formaat be
schikt, kunnen per vaarrichting 500
auto's worden overgezet en daarmee is
de maximum capaciteit van deze ver
binding bereikt.
De jaarstukken van Teso worden be
handeld op de aandeelhoudersvergade
ring, die dit jaar wordt gehouden op
vrijdag 1 juli in het Havenrestaurant.
De stukken kunnen tevoren worden in
gezien op het kantoor.
PvdA-raadslid Hans Roeper heeft
in een brief aan het Texelse college
van B en W zijn verontrusting geuit
over de situatie na de bom-melding
bij de marine in Den Helder. Als
gevolg daarvan moest Teso de
bootdienst een uur lang onderbre
ken. Roeper meent dat ook de
wachtende bootpassagiers, die
zich op het opstelterrein en in de
wachtruimte op de veerhaven in
Den Helder verzamelden, zich bij
een eventuele ontploffing in de ge-
varenzöne bevonden. Hij vindt het
daarom onbegrijpelijk dat daarom
trent geen maatregelen zijn getrof
fen en vraagt B en W om te onder
zoeken hoe dat mogelijk is
geweest.
Roeper, die de brief mede namens de
PvdA-fractie in de gemeenteraad heeft
geschreven, schrijft: ,,ln hoeverre is
het acceptabel, dat -al is het mis
schien aan de rand van het
„rampgebied" grote aantallen passa
giers en voertuigen zich verzamelen,
zonder overwegingen van veiligheid, in
het geval er in de directe omgeving
een calamiteit zou plaatsvinden. De
wachtende passagiers wisten niet wat
er aan de hand was; ze werden zelfs
op het verkeerde been gezet, doordat
de stagnatie van de veerdienst werd
uitgelegd als „een technische storing".
Ik vind het een ernstige zaak, dat met
de mogelijkheid van een ramp voor
ogen (want een bom-melding neem je
serieus of niet; er is geen tussenweg)
zoveel mensen op een afgesloten
plaats werden samengebracht, zonder
op de hoogte te zijn van eventuele ri
sico's. Ik reken tot het risicogebied
ook uitdrukkelijk het parkeerterrein,
oostelijk van de fuik, dat toch zeker in
de gevarenzone moest zitten. Van eni
ge afscherming was geen sprake."
Roeper wil dat B en W moeite zullen
doen om opheldering over de gang
van zaken te krijgen. „Hoewel niet op
Texel grondgebied (en dus niet de pri
maire verantwoordelijkheid van B en
W van Texel), betrof het wèl een situ
atie waarbij vele Texelaars betrokken
waren", aldus Roeper. Het college
wordt verzocht tijdens de eerstvolgen
de raadsvergadering (14 juni) met infor
matie te komen.
Hij schrijft verder: „Ik kan mij niet aan
de indruk onttrekken, dat de coördina
tie van maatregelen ter voorkoming
van een eventuele ramp ontoereikend
is geweest. De passagiers zouden, in
dien er wèl iets was gebeurd, zeker ri
sico's hebben gelopen. Ook lijkt het
mij goed om te weten, waarom het
aanwezige publiek niet correct werd
voorgelicht. Was het opzet of onwe
tendheid van het dienstpersoneel, dat
de fabel van de „technische storing"
heeft kunnen ontstaan?"
Gisterochtend omstreeks half vier is
in Ecomare de eerste jonge zee
hond van dit seizoen geboren. Dat
is uitzonderlijk vroeg. De jaarlijkse
geboortegolf in de zeehondenbas
sins is tot dusver nooit eerder dan
op 21 juni begonnen.
De moeder is de ongeveer 18 jaar
oude Betsie die haar kind op het
plaveisel rond de bassins ter wereld
heeft gebracht. Daar werd het
tweetal om half negen door de
stomverbaasde medewerkers van
Ecomare aangetroffen. De jonge
rob fvrijwel zeker een vrouwtje)
werd zolang in één der nieuwe
quarantainekooien gezet; de moeder
volgde vanzelf. Op dergelijke blijde
gebeurtenissen was men nog hele
maal niet voorbereid. Bij het nade
ren van de langste dag worden de
zwangere zeehonden uit de bassins
altijd in een speciaal kraambassin
gezet. Gezien het tijdstip was dat
nu nog niet gebeurd en het kón
ook nog niet, want de verf van het
nieuwe kraambassin was nog niet
droog. Met moeder en kind is alles
goed. Niets wijst er op dat de jon
ge rob, die ongeveer acht kilo
weegt, té vroeg is geboren; het
jong is voldragen. Het moederdier
moet om één of andere reden dus
gewoon wat eerder zwanger zijn
geraakt. Overigens is bij zeehonden
niet precies te bepalen wanneer de
jongen worden geboren. De draag
tijd is weliswaar negen maanden,
maar na de bevruchting die tot
stand komt tijdens de bronst in
augustus, duurt het een periode
van wisselende lengte alvorens het
eitje zich heeft ingenesteld. Pas
daarna begint het aftellen.
Tenminste tien zeehonden in de
bassins van Ecomare zullen deze
zomer jongen werpen. Bij twee die
ren is dat niet goed te zien en der
halve twijfelachtig. Zoals bekend
wordt het geboorte-overschot te zij
ner tijd in de Waddenzee in vrijheid
gesteld. Ecomare is in Europa het
enige zeehondencentrum dat dit
met zelfgefokte zeehonden doet. De
foto fvan Salco de Wo/fl toont
moeder Betsie en haar baby direct
na de ontdekking.
met 900 watt motor, metalen zuigbui-
zen, 3 jaar garantie op motor.
Deze week
N WINKELVOL IDEEËN I
Hoofd van de kustwacht Piet Stam
heeft een regeling getroffen met
de gemeente inzake de openstel
ling van de vuurtoren. Ingaand de
derde week van juni is de toren
toegankelijk. Als extra attractie zal
er een permanente expositie van
de reddingsmaatschappij worden
ingericht.
De problemen die steeds de openstel
ling van de toren voor publiek ver
traagden zijn opgelost; de gemeente
betaald de investeringen en krijgt deze
terug uit de geheven entree. De toren
zal tot half september geopend zijn op
vrijdag, zaterdag, zondag en maandag
van 11.00 tot 17.00 uur. De entree is
ƒ2,50 voor volwassenen en ƒ1,50 voor
kinderen tot 12 jaar.
De reddingexpositie die deze week
wordt ingericht gaat voornamelijk over
de relatie tussen de kustwacht en de
reddingmaatschappij op Texel. Omdat
de verzameling nog lang niet compleet
is, wordt de hulp van de Texelaars in
geroepen: wie nog materiaal heeft
over de Texelse kustwacht of de red
dingmaatschappij, bijvoorbeeld oude
of nieuwe foto's, kan contact opne
men met Piet Stam, tel. 02222-200.
Van foto's worden vergrote copieën
gemaakt, zodat de eigenaars de orgi-
nelen maar tijdelijk hoeven af te staan.
Op drukke weekenden zal ook C. Vlas
met de reddingwinkelartikelen in de to
ren aanwezig zijn. Het is de bedoeling
dat in de toekomst naast de perma
nente tentoonstelling ieder jaar een
ander thema wordt belicht dat in rela
tie staat met de kustwacht, zoals de
Rijkspolitie te water, radio Schevenin-
gen of Rijkswaterstaat.
Langeveldstraat 6-8-10
1795 AG De Cocksdorp
telefoon 02222 - 571
opent zijn deuren op vrijdag 10 juni a.s.
OPEN DAG: Op zaterdag 11 juni houden wij open dag. Wij nodigen iedereen
uit om ons nieuwe bedrijf te bezichtigen. Een kopje koffie en drankje staan
voor u klaar.