(jroen c2wartsjexeh in het harL,
nfo-lijn waarschuwt
roor wachttijden
teso
16?'
Onbekend voorwerp
blijkt s/eepdoei
BAKKER
en.
ver|°"
\MME TESO- VERGA DERING ZONDER HARING
Viso-bijdrage
Hjjor roltrappen
d de wal?
Een sticker om
te gebruiken
Beerenburg
Dros onderbrak
zijn vakantie
Kip zorgt voor
patrijsjes
- -
1
WRT beleefde
laatste uur
Botsing met fietsers
Geheim wapen-raadsel opgelost
Oldtimers langs de
Texels rusthuizen
Paling gestolen
Ql
bakker bv.
Deze week voordelig!
4-delige pannenset
ƒ69,50
BARKER'S IJZERHANDEL!
ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.294
DINSDAG 5 JULI 1988
lie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741.
werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Frans Hopman, Pater Wit-
27, Den Burg, telefoon 02220 - 5472
advertenties, abonnementen, etc
Mld 6 De Rooy B.V, Postbus II, 1790 AA Den Burg.
r (022201 2741, na 18.00 uur 4881 Telefax 02220 - 4111
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ƒ19,80 per kwartaal, los 95 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties- Amro Bank nr. 46 99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
tomobisten die bij grote drukte bang zijn dat zij bij de
ot lang moeten wachten, worden niet meer in het onge-
\se gelaten. Het afgelopen weekend heeft Teso een „info-
in gebruik genomen. Door het draaien van nummer
26-535 weet men nu hoe de zaak ervoor staat. Als de
chttijden niet langer zijn dan een uur, hoort men dat van-
ien bandje. Zijn er wèl wachttijden, dan krijgt men ,,live"
7 Teso-medewerker aan de lijn die uitleg geeft en eventue-
vragen beantwoordt.
heeft stickers laten drukken
isn persbericht gemaakt om
mdheid te geven aan deze mo-
jkheidNiet alleen wordt op de
:er het wachttijdennummer
leid, maar ook de andere num-
s die gebeld kunnen worden
men iets wil weten over de
tdienst van Teso. Er komt op
havens van 't Horntje en Den
der ook een lichtkrant met in-
natie voor de daar arriverende
imobilisten.
lident-commissaris Bob Bakker
kte vrijdagavond gewag van deze
we service bij de opening van de
ijkse aandeelhoudersvergadering
n het havenrestaurant van 't
ïtje werd gehouden. Teso erkent
dat zich wachttijden kunnen voor-
i. Weliswaar is het een zeldzaam
a chijnsel geworden in vergelijking
vroeger, maar het afgelopen jaar
it toch nog vijftien keer voorgeko-
Bij deze krant vindt u een
sticker van Teso. Aangezien
goed gastheerschap staat of
valt met service en juiste
voorlichting, start Teso met het
geven van telefonische
informatie over drukte op de
veerhavens. Als er wachttijden
optreden zal een medewerker
actuele informatie geven over
het verkeersaanbod voor de
boten. Als er geen wachttijden
zijn wordt dat via een
antwoordapparaat meegedeeld.
Onze gasten zijn gebaat bij
deze informatie.
Op de sticker staan ook onze
telefoonnummers, waarmee
overige informatie over de
bootdienst is te verkrijgen. Wij
denken dat gebruik van deze
sticker handig en verstandig is.
Gulle
Bottelier
men dat automobilisten twee uur
moesten wachten. Teso heeft in het
persbericht uitgelegd hoe dat mogelijk
is: er wordt op gewezen dat de capa
citeit van de veerboten over het alge
meen toereikend is, maar dat door bij
zondere omstandigheden soms drukte-
pieken ontstaan die niet direct kunnen
worden verwerkt. Zo'n omstandigheid
is bijvoorbeeld mooi zonnig weer op
de laatste dag van de vakantie. De va
kantiegangers willen deze laatste gele
genheid aangrijpen om zo lang moge
lijk om het strand te zitten. Dat bete
kent dat het de hele dag op de veer
boten erg rustig is; tegen de avond
gaat echter „iedereen" tegelijk naar
huis en onstaat er een file die niet di
rect kan worden meegenomen.
Anti-reclame
President-commissaris Bakker liet in
niet mis te verstane bewoordingen blij
ken dat Teso zeer zwaar tilt aan de
anti-reclame die het gevolg is van lang
wachten zoals op de beruchte zondag
na de Ronde om Texel en het jazzfesti
val. „Er is veel goodwill teniet ge
daan", antwoorde hij op een vraag die
hierover werd gesteld door Kees Com
mandeur. Een situatie zoals zich toen
voordeed, wordt door Teso overigens
als een incident beschouwd waarvan
herhaling tot elke prijs moet worden
voorkomen. Er moet overleg komen
met de organisatoren van de Ronde
om Texel en van het Jazzfestival. De
piekdrukte van dit jaar werd veroor
zaakt door een grotere belangstelling
voor beide evenementen, de Dag van
de Duitse Eenheid èn het feit dat bijna
alle deelnemers aan de Ronde de
wedstrijd hebben uitgezeild en daar
door in stemming waren om langer te
blijven. Vorig jaar konden massa's
vaartuigen de vuurtoren niet tijdig ron
den, moesten worden teruggestuurd.
Veel van die bemanningen hielden het
toen voor gezien en gingen direct naar
huis. Dat gaf een spreiding in de af
voer, die na het afgelopen Rondewee
kend ver was te zoeken.
Te laat
Teso had de aandeelhoudersvergade-
Hoe het ook zij, Dros hoort er bij.
Dat zeiden ze bij Teso toen het er
naar uitzag dat commissaris J. C.
Dros vrijdag j.l. de aandeelhou
dersvergadering niet kon meema
ken omdat hij met vakantie in
Schotland was. Dros was gelukkig
genegen een dag van die vakantie
op te offeren en even naar Neder
land te komen. En Teso was be
reid dit gebaar kostenneutraal te
laten verlopen en zorgde voor het
vliegticket.
ring op 1 juli en zat daarmee formeel
fout. De bijeenkomst moet namelijk
statutair in het eerste halfjaar worden
gehouden. Teso wilde de vergadering
traditiegetrouw op vrijdag plannen en
een vrijdag eerder in het jaar lukte
niet. De overschrijding van de termijn
met een dag werd niet zo verschrikke
lijk gevonden en de aandeelhouders
maakten daar ook geen punt van.
Tevreden
In zijn openingswoord sprak Bakker
zijn tevredenheid uit over het positieve
financiële resultaat dat Teso over het
afgelopen jaar heeft geboekt. „Het
was lager dan wij hadden gehoopt,
maar hoog genoeg om de eerder aan
gekondigde ontwikkeling van nieuwe
bouw naar onze verwachting veilig te
kunnen stellen. De ontwikkelingen in
de komende drie jaar zijn van groot
belang, de sterke groei van het ver
voersvolume werkt hierop zeer positief
zodra de raad van commissarissen en
de directeur vertrouwen in de nabije
toekomst hebben".
De president-commissaris kondigde
verder aan dat dit najaar de registratie
van Texelse auto's in de computer zijn
beslag zal krijgen. Automobilisten die
voor het gereduceerde Texelse tarief in
aanmerking willen komen hoeven dan
geen kenteken en/of andere bewijzen
meer te tonen, want het apparaat dat
het kaartje produceert „weet" dat al.
Hard nodig
Verandering van het bestaande
systeem is hard nodig want er komt
dan een eind aan veel irritatie. Het
komt nogal eens voor dat iemand die
voor het Texels tarief een kaartje wil
de vereiste bewijsstukken niet kan of
wil ton en of op een ander manier
Een kip van de familie Mast aan de
Muyweg in Eierland heeft acht patrijs
jes uitgebroed. De vogeltjes zijn inmid
dels tien dagen oud en maken het uit
stekend. De kip past er op alsof het
echte kinderen van haar zijn. De eieren
waren afkomstig van een verlaten nest
op het terrein van Harry Tielemans
aan de Ruigendijk. Een jachthond had
de hier broedende patrijs voorgoed
verjaagd. Tielemans ging toen op zoek
naar een broedse kip en vond die bij
de familie Mast. Na drie weken broe
den kwamen de eieren uit.
De patrijsjes waren zo klein dat ze
door het dubbeltjesgaas van de ren
dreigden te ontsnappen, wat voorko
men kon worden door horregaas aan
te brengen. De goed etende vogeltjes
zijn inmiddels zo groot als gewone kip-
pekuikens en het is de bedoeling ze te
zijner tijd in een natuurgebied in vrij
heid te stellen. Het door een kip laten
uitbreiden van eieren van een andere
vogelsoort is overigens geen unicum.
Het lukt vaker, vooral bij fazanten en
andere hoenderachtige vogels, waartoe
ook patrijzen behoren. Het zijn soorten
die snel na het verlaten van het ei op
eigen benen staan en zelfstandig eten.
De moederlijke zorg bestaat uit het
bieden van warmte en verdediging te
gen aanvallers en een kip heeft blijk
baar niet in de gaten dat de kuikens
waarop zij moet passen geen vogels
van haar eigen soort zijn. De foto
toont de inmiddels aardig op kippekui-
kens lijkende patrijsjes.
"w guw «bottbjbl.
AiUMINIftK
KM»rutr«»t 13, D« Coch»dofp K1IKK
Wuldaitr, 77. D*n Burg. t»l 02220-3186
niet aan de voorwaarden voldoet. Het
personeel mag in deze geen soepel
heid betrachten en dat geeft wel eens
ruzie. De komende automatisering zal
daarom ook door het personeel wor
den gewaardeerd, „Het blijkt dat wij
als Texelaars zacht gezegd, niet steeds
de gemakkelijkste en zeker niet de
vriendelijkste zijn, wanneer aan de
voorwaarden voor verkrijging van het
gereduceerd tarief moet worden vol
daan", aldus Bakker. Bovendien is het
nieuwe systeem, in combinatie met
aanscherping van de voorwaarden,
veel meer fraudebestendig. Uit ontwik
keling van de kaartverkoop in de afge
lopen jaren heeft Teso kunnen afleiden
dat menige automobilist met de nodi
ge vindingrijkheid ten onrechte de sta
tus van Texelse ingezetene heeft kun
nen verkrijgen.
Schulpengat
Bakker maakte verder bekend dat de
nieuwe dubbeldekker van Teso „Schul
pengat" zal heten. Dat was nauwelijks
een verrassing want alle schepen van
Teso worden sinds de zestiger jaren
naar Texelse zeegaten in de buurt van
Den Helder en Texel genoemd. Na
Molengat lag Schulpengat voor de
hand. Het Schulpengat is de diepte
tussen de kop van Noordholland en de
Razende Bol, richting Marsdiep. Het
bekende knipperlicht op de kerktoren
van Den Hoorn in combinatie met een
soortgelijk licht in de duinen bij De
Geul geeft voor zeevarenden de route
in dit zeegat aan. De voorbereidingen
voor de bouw van het nieuwe schip
verlopen naar wens. In de eerste we
ken van juni zijn de modelproeven ge
houden in Wageningen. Het ziet er
naar uit dat het resultaat daarvan vol
doet aan de verwachtingen en dat
geen wijzigingen in het ontwerp hoe
ven te worden aangebracht. De be
doeling is de bestekken eind dit jaar
gereed te hebben, het staat inmiddels
vast dat het schip BTW-vrij kan wor
den geleverd en het Ministerie heeft
bevestigd dat het ook goed zit met de
„generieke steun" (subsidie ter bevor
dering van de instandhouding van de
Nederlandse wervenl. Ook wordt ver
wacht dat het bedrijfsresultaat van Te
so in de komende jaren een volledige
verrekening van de WIR mogelijk zal
maken. Wat dat laatste betreft was de
onderneming er op tijd bij. Dat bete
kent dat Teso van alle financiële facili-
Lees verder pagina 2
Kfiz
De radiopiraat „Weekend Radio Texel"
heeft zondagavond de ether verlaten.
Om 21.00 uur werden de zenders on
verbiddelijk uitgeschakeld. Pas in het
najaar zullen de WRT-mensen weer in
actie komen, maar dan legaal voor de
microfoons van de Stichting Lokale
Omroep Texel. Het langdurig en door
de justitie niet verstoorde optreden
van WRT mag dan strijdig met de wet
zijn geweest, feit is dat veel Texelaars
daardoor de smaak van lokale radio te
pakken hebben gekregen. In tegenstel
ling tot de vele andere piraten die in
de loop der jaren korte of langere tijd
in de lucht zijn geweest, maakte WRT
Een inwoner van Den Burg probeerde
op de Emmalaan zijn nieuwe racefiets
uit. Bij het passeren van een groep
Duitse schoolkinderen kwam een daar
van teveel naar links, waardoor een
aanrijding volgde. De racefiets raakte
zwaar beschadigd.
Het onbekende langwerpige voor
werp met de geheimzinnige blau
we ballen, dat strandjutter Cor El
len vorig jaar heeft gevonden en in
het Maritiem- en Juttersmuseum
heeft ondergebracht blijkt een
sleepdoel voor oefeningen met hit-
tezoekende raketten te zijn. Een
Engelse officier die het museum
bezocht herkende het voorwerp en
wist er bijzonderheden over te
vertellen.
er een echt plaatselijk programma van,
dat soms vrij dicht het ideaal benader
de dat de officiële SLOT voor ogen
staat. De daarbij opgedane ervaring en
kennis is straks hard nodig, want geta
lenteerde medewerkers staan niet be
paald te dringen om hun gratis
diensten te bewijzen. Bovenstaande
foto liet op de klok op de achter
grond) werd gemaakt tijdens de laatste
historische minuten van WRT. Mede
werkers van de piraat maakten er een
enigszins ontroerend groeten- en af-
scheidsprogramma van: vaarwel, tot
legale tijden.... Ifoto Bert Koning).
Tijdens de eerste folklorewoensdag op
6 juli zullen zo'n zeventien antieke au
tomobielen om ongeveer 13.30 uur een
rondrit langs de Texelse rusthuizen ma
ken. Onder de ongeveer zeventien wa
gens zitten een aantal Texelse en de
rest is van een club uit Castricum. De
route is als volgt: Binnenburg, Ho-
gerstraat, Weststraat, hollewal, Lijn
baan, de Zes, Kogerstraat, Jon
kerstraat, Beatrixlaan, Gasthuisstraat
en dan richting Pontweg.
Uit een leefnet buiten de TX 50 in de
haven van Oudeschild is in de nacht
van donderdag op vrijdag 50 kilo pa
ling gestolen.
De blauwe ballen, die op verschillende
plaatsen aan de Nederlandse kust zijn
gevonden, kwamen in 1980 in het
nieuws toen bij het openen ervan
mensen onwel werden. Ellen had op
Texel ook exemplaren gevonden en
probeerde bij diverse instanties te ach
terhalen wat het waren. Overal kreeg
hij nul op het rekest. Het verhaal kreeg
een vervolg toen hij vorig jaar een
langwerpig, buisvormig toestel vond
met daarin zo'n blauwe bal. Enkele
luchtmachtmensen van het helikopter-
squadron van De Kooy werden bij een
bezoek aan het museum gevraagd of
zij de oplossing van het raadsel
wisten, maar ook zij konden Ellen niet
verder helpen.
Raketten
Een Engelse officier gaf uitsluitsel en
wat Ellen al min of meer vermoedde
bleek de waarheid: het apparaat is een
sleepdoel dat achter een vliegtuig
wordt voortgetrokken. Achterin be
vindt zich een magnesiumverlichting,
opdat militaire schepen het doel al op
grote afstand kunnen ontdekken. In
het toestel horen drie van die bijzonde
re blauwe ballen te zitten waarin een
mechaniek met een lens zit dat de ra
dar van door de schepen afgevuurde
raketten instrueert. Er zitten drie ballen
in opdat bij een defect aan één de vol
gende het over kan nemen. Het mili
taire oefensleepdoel wordt gebruikt
voor hittezoekende raketten. Deze zijn
zeer in het nieuws na het door de VS
neerschieten van de Iraanse Airbus.
Gevaarlijk?
Cristel Paul, medewerkster van het
museum heeft contact gehad met de
geprivatiseerde firma in Engeland die
de apparaten vervaardigt. Volgens een
woordvoerder van die firma zijn de
sleepdoelen evenals de blauwe ballen
volstrekt ongevaarlijk. Het verwonder
de hem zeer dat de voorwerpen in Ne
derland niet waren herkend, want naar
zijn zeggen worden zulke sleepdoelen
ook in Den Helder gebruikt. „Maar
hoe kan het dan dat de commandant
van dat helikoptersquadron er niets
van wist?", aldus Cor Ellen.
Gebruiksaanwijzing
Met de Engelse firma is afgesproken
dat alle gegevens die op Texel bekend
zijn over het „geheime wapen" zullen
worden opgestuurd en dat de firma in
ruil daarvoor een soort gebruiksaanwij
zing retourneert. Er kon geen verkla
ring worden gegeven voor het onwel
worden van enkele mensen na het
openen van de blauwe ballen. „Die
Engelse officier zei dat dat kwam om
dat Hollanders veel bier dronken en
dan niet genoeg weerstand meer had
den om grote spanning, zoals bijvoor
beeld bij het openen van die bal, te
weerstaan. Nou, ik ga een heel eind
mee, maar niet zover. Eén van de
mannen die toen flauw is gevallen is
een jaar erna overleden en dat is toch
wel merkwaardig", aldus Cor Ellen.
TNO-onderzoek leverde indertijd ook
niets op, men wist niet wat het was,
evenmin als de explosieven oprui
mingsdienst die eind mei nog een on
derzoek heeft ingesteld. Als de verkla
ringen van de Engelse firma binnen
zijn, heeft het Maritiem- en Juttersmu
seum dus wellicht een onthullend be
richt voor Nederlandse onderzoekers
en defensiepersoneel.
Wegens familie-omstandigheden
zijn wij a.s. donderdag
de gehele dag
GESLOTEN.
Groeneplaats 6, Den Burg
Roestvrijstaal, geschikt voor gas en
electra. Samenstelling:
kookpannen 16, 18 en 20 cm.
steelpan 14 cm.
Setprijs deze week
'NWINKELVOL IDEEËN 1