(jroen c2wartsjexeh in het harL, nfo-lijn waarschuwt roor wachttijden teso 16?' Onbekend voorwerp blijkt s/eepdoei BAKKER en. ver|°" \MME TESO- VERGA DERING ZONDER HARING Viso-bijdrage Hjjor roltrappen d de wal? Een sticker om te gebruiken Beerenburg Dros onderbrak zijn vakantie Kip zorgt voor patrijsjes - - 1 WRT beleefde laatste uur Botsing met fietsers Geheim wapen-raadsel opgelost Oldtimers langs de Texels rusthuizen Paling gestolen Ql bakker bv. Deze week voordelig! 4-delige pannenset ƒ69,50 BARKER'S IJZERHANDEL! ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.294 DINSDAG 5 JULI 1988 lie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741. werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Frans Hopman, Pater Wit- 27, Den Burg, telefoon 02220 - 5472 advertenties, abonnementen, etc Mld 6 De Rooy B.V, Postbus II, 1790 AA Den Burg. r (022201 2741, na 18.00 uur 4881 Telefax 02220 - 4111 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ19,80 per kwartaal, los 95 cent Postgiro 652. Bankrelaties- Amro Bank nr. 46 99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. tomobisten die bij grote drukte bang zijn dat zij bij de ot lang moeten wachten, worden niet meer in het onge- \se gelaten. Het afgelopen weekend heeft Teso een „info- in gebruik genomen. Door het draaien van nummer 26-535 weet men nu hoe de zaak ervoor staat. Als de chttijden niet langer zijn dan een uur, hoort men dat van- ien bandje. Zijn er wèl wachttijden, dan krijgt men ,,live" 7 Teso-medewerker aan de lijn die uitleg geeft en eventue- vragen beantwoordt. heeft stickers laten drukken isn persbericht gemaakt om mdheid te geven aan deze mo- jkheidNiet alleen wordt op de :er het wachttijdennummer leid, maar ook de andere num- s die gebeld kunnen worden men iets wil weten over de tdienst van Teso. Er komt op havens van 't Horntje en Den der ook een lichtkrant met in- natie voor de daar arriverende imobilisten. lident-commissaris Bob Bakker kte vrijdagavond gewag van deze we service bij de opening van de ijkse aandeelhoudersvergadering n het havenrestaurant van 't ïtje werd gehouden. Teso erkent dat zich wachttijden kunnen voor- i. Weliswaar is het een zeldzaam a chijnsel geworden in vergelijking vroeger, maar het afgelopen jaar it toch nog vijftien keer voorgeko- Bij deze krant vindt u een sticker van Teso. Aangezien goed gastheerschap staat of valt met service en juiste voorlichting, start Teso met het geven van telefonische informatie over drukte op de veerhavens. Als er wachttijden optreden zal een medewerker actuele informatie geven over het verkeersaanbod voor de boten. Als er geen wachttijden zijn wordt dat via een antwoordapparaat meegedeeld. Onze gasten zijn gebaat bij deze informatie. Op de sticker staan ook onze telefoonnummers, waarmee overige informatie over de bootdienst is te verkrijgen. Wij denken dat gebruik van deze sticker handig en verstandig is. Gulle Bottelier men dat automobilisten twee uur moesten wachten. Teso heeft in het persbericht uitgelegd hoe dat mogelijk is: er wordt op gewezen dat de capa citeit van de veerboten over het alge meen toereikend is, maar dat door bij zondere omstandigheden soms drukte- pieken ontstaan die niet direct kunnen worden verwerkt. Zo'n omstandigheid is bijvoorbeeld mooi zonnig weer op de laatste dag van de vakantie. De va kantiegangers willen deze laatste gele genheid aangrijpen om zo lang moge lijk om het strand te zitten. Dat bete kent dat het de hele dag op de veer boten erg rustig is; tegen de avond gaat echter „iedereen" tegelijk naar huis en onstaat er een file die niet di rect kan worden meegenomen. Anti-reclame President-commissaris Bakker liet in niet mis te verstane bewoordingen blij ken dat Teso zeer zwaar tilt aan de anti-reclame die het gevolg is van lang wachten zoals op de beruchte zondag na de Ronde om Texel en het jazzfesti val. „Er is veel goodwill teniet ge daan", antwoorde hij op een vraag die hierover werd gesteld door Kees Com mandeur. Een situatie zoals zich toen voordeed, wordt door Teso overigens als een incident beschouwd waarvan herhaling tot elke prijs moet worden voorkomen. Er moet overleg komen met de organisatoren van de Ronde om Texel en van het Jazzfestival. De piekdrukte van dit jaar werd veroor zaakt door een grotere belangstelling voor beide evenementen, de Dag van de Duitse Eenheid èn het feit dat bijna alle deelnemers aan de Ronde de wedstrijd hebben uitgezeild en daar door in stemming waren om langer te blijven. Vorig jaar konden massa's vaartuigen de vuurtoren niet tijdig ron den, moesten worden teruggestuurd. Veel van die bemanningen hielden het toen voor gezien en gingen direct naar huis. Dat gaf een spreiding in de af voer, die na het afgelopen Rondewee kend ver was te zoeken. Te laat Teso had de aandeelhoudersvergade- Hoe het ook zij, Dros hoort er bij. Dat zeiden ze bij Teso toen het er naar uitzag dat commissaris J. C. Dros vrijdag j.l. de aandeelhou dersvergadering niet kon meema ken omdat hij met vakantie in Schotland was. Dros was gelukkig genegen een dag van die vakantie op te offeren en even naar Neder land te komen. En Teso was be reid dit gebaar kostenneutraal te laten verlopen en zorgde voor het vliegticket. ring op 1 juli en zat daarmee formeel fout. De bijeenkomst moet namelijk statutair in het eerste halfjaar worden gehouden. Teso wilde de vergadering traditiegetrouw op vrijdag plannen en een vrijdag eerder in het jaar lukte niet. De overschrijding van de termijn met een dag werd niet zo verschrikke lijk gevonden en de aandeelhouders maakten daar ook geen punt van. Tevreden In zijn openingswoord sprak Bakker zijn tevredenheid uit over het positieve financiële resultaat dat Teso over het afgelopen jaar heeft geboekt. „Het was lager dan wij hadden gehoopt, maar hoog genoeg om de eerder aan gekondigde ontwikkeling van nieuwe bouw naar onze verwachting veilig te kunnen stellen. De ontwikkelingen in de komende drie jaar zijn van groot belang, de sterke groei van het ver voersvolume werkt hierop zeer positief zodra de raad van commissarissen en de directeur vertrouwen in de nabije toekomst hebben". De president-commissaris kondigde verder aan dat dit najaar de registratie van Texelse auto's in de computer zijn beslag zal krijgen. Automobilisten die voor het gereduceerde Texelse tarief in aanmerking willen komen hoeven dan geen kenteken en/of andere bewijzen meer te tonen, want het apparaat dat het kaartje produceert „weet" dat al. Hard nodig Verandering van het bestaande systeem is hard nodig want er komt dan een eind aan veel irritatie. Het komt nogal eens voor dat iemand die voor het Texels tarief een kaartje wil de vereiste bewijsstukken niet kan of wil ton en of op een ander manier Een kip van de familie Mast aan de Muyweg in Eierland heeft acht patrijs jes uitgebroed. De vogeltjes zijn inmid dels tien dagen oud en maken het uit stekend. De kip past er op alsof het echte kinderen van haar zijn. De eieren waren afkomstig van een verlaten nest op het terrein van Harry Tielemans aan de Ruigendijk. Een jachthond had de hier broedende patrijs voorgoed verjaagd. Tielemans ging toen op zoek naar een broedse kip en vond die bij de familie Mast. Na drie weken broe den kwamen de eieren uit. De patrijsjes waren zo klein dat ze door het dubbeltjesgaas van de ren dreigden te ontsnappen, wat voorko men kon worden door horregaas aan te brengen. De goed etende vogeltjes zijn inmiddels zo groot als gewone kip- pekuikens en het is de bedoeling ze te zijner tijd in een natuurgebied in vrij heid te stellen. Het door een kip laten uitbreiden van eieren van een andere vogelsoort is overigens geen unicum. Het lukt vaker, vooral bij fazanten en andere hoenderachtige vogels, waartoe ook patrijzen behoren. Het zijn soorten die snel na het verlaten van het ei op eigen benen staan en zelfstandig eten. De moederlijke zorg bestaat uit het bieden van warmte en verdediging te gen aanvallers en een kip heeft blijk baar niet in de gaten dat de kuikens waarop zij moet passen geen vogels van haar eigen soort zijn. De foto toont de inmiddels aardig op kippekui- kens lijkende patrijsjes. "w guw «bottbjbl. AiUMINIftK KM»rutr«»t 13, D« Coch»dofp K1IKK Wuldaitr, 77. D*n Burg. t»l 02220-3186 niet aan de voorwaarden voldoet. Het personeel mag in deze geen soepel heid betrachten en dat geeft wel eens ruzie. De komende automatisering zal daarom ook door het personeel wor den gewaardeerd, „Het blijkt dat wij als Texelaars zacht gezegd, niet steeds de gemakkelijkste en zeker niet de vriendelijkste zijn, wanneer aan de voorwaarden voor verkrijging van het gereduceerd tarief moet worden vol daan", aldus Bakker. Bovendien is het nieuwe systeem, in combinatie met aanscherping van de voorwaarden, veel meer fraudebestendig. Uit ontwik keling van de kaartverkoop in de afge lopen jaren heeft Teso kunnen afleiden dat menige automobilist met de nodi ge vindingrijkheid ten onrechte de sta tus van Texelse ingezetene heeft kun nen verkrijgen. Schulpengat Bakker maakte verder bekend dat de nieuwe dubbeldekker van Teso „Schul pengat" zal heten. Dat was nauwelijks een verrassing want alle schepen van Teso worden sinds de zestiger jaren naar Texelse zeegaten in de buurt van Den Helder en Texel genoemd. Na Molengat lag Schulpengat voor de hand. Het Schulpengat is de diepte tussen de kop van Noordholland en de Razende Bol, richting Marsdiep. Het bekende knipperlicht op de kerktoren van Den Hoorn in combinatie met een soortgelijk licht in de duinen bij De Geul geeft voor zeevarenden de route in dit zeegat aan. De voorbereidingen voor de bouw van het nieuwe schip verlopen naar wens. In de eerste we ken van juni zijn de modelproeven ge houden in Wageningen. Het ziet er naar uit dat het resultaat daarvan vol doet aan de verwachtingen en dat geen wijzigingen in het ontwerp hoe ven te worden aangebracht. De be doeling is de bestekken eind dit jaar gereed te hebben, het staat inmiddels vast dat het schip BTW-vrij kan wor den geleverd en het Ministerie heeft bevestigd dat het ook goed zit met de „generieke steun" (subsidie ter bevor dering van de instandhouding van de Nederlandse wervenl. Ook wordt ver wacht dat het bedrijfsresultaat van Te so in de komende jaren een volledige verrekening van de WIR mogelijk zal maken. Wat dat laatste betreft was de onderneming er op tijd bij. Dat bete kent dat Teso van alle financiële facili- Lees verder pagina 2 Kfiz De radiopiraat „Weekend Radio Texel" heeft zondagavond de ether verlaten. Om 21.00 uur werden de zenders on verbiddelijk uitgeschakeld. Pas in het najaar zullen de WRT-mensen weer in actie komen, maar dan legaal voor de microfoons van de Stichting Lokale Omroep Texel. Het langdurig en door de justitie niet verstoorde optreden van WRT mag dan strijdig met de wet zijn geweest, feit is dat veel Texelaars daardoor de smaak van lokale radio te pakken hebben gekregen. In tegenstel ling tot de vele andere piraten die in de loop der jaren korte of langere tijd in de lucht zijn geweest, maakte WRT Een inwoner van Den Burg probeerde op de Emmalaan zijn nieuwe racefiets uit. Bij het passeren van een groep Duitse schoolkinderen kwam een daar van teveel naar links, waardoor een aanrijding volgde. De racefiets raakte zwaar beschadigd. Het onbekende langwerpige voor werp met de geheimzinnige blau we ballen, dat strandjutter Cor El len vorig jaar heeft gevonden en in het Maritiem- en Juttersmuseum heeft ondergebracht blijkt een sleepdoel voor oefeningen met hit- tezoekende raketten te zijn. Een Engelse officier die het museum bezocht herkende het voorwerp en wist er bijzonderheden over te vertellen. er een echt plaatselijk programma van, dat soms vrij dicht het ideaal benader de dat de officiële SLOT voor ogen staat. De daarbij opgedane ervaring en kennis is straks hard nodig, want geta lenteerde medewerkers staan niet be paald te dringen om hun gratis diensten te bewijzen. Bovenstaande foto liet op de klok op de achter grond) werd gemaakt tijdens de laatste historische minuten van WRT. Mede werkers van de piraat maakten er een enigszins ontroerend groeten- en af- scheidsprogramma van: vaarwel, tot legale tijden.... Ifoto Bert Koning). Tijdens de eerste folklorewoensdag op 6 juli zullen zo'n zeventien antieke au tomobielen om ongeveer 13.30 uur een rondrit langs de Texelse rusthuizen ma ken. Onder de ongeveer zeventien wa gens zitten een aantal Texelse en de rest is van een club uit Castricum. De route is als volgt: Binnenburg, Ho- gerstraat, Weststraat, hollewal, Lijn baan, de Zes, Kogerstraat, Jon kerstraat, Beatrixlaan, Gasthuisstraat en dan richting Pontweg. Uit een leefnet buiten de TX 50 in de haven van Oudeschild is in de nacht van donderdag op vrijdag 50 kilo pa ling gestolen. De blauwe ballen, die op verschillende plaatsen aan de Nederlandse kust zijn gevonden, kwamen in 1980 in het nieuws toen bij het openen ervan mensen onwel werden. Ellen had op Texel ook exemplaren gevonden en probeerde bij diverse instanties te ach terhalen wat het waren. Overal kreeg hij nul op het rekest. Het verhaal kreeg een vervolg toen hij vorig jaar een langwerpig, buisvormig toestel vond met daarin zo'n blauwe bal. Enkele luchtmachtmensen van het helikopter- squadron van De Kooy werden bij een bezoek aan het museum gevraagd of zij de oplossing van het raadsel wisten, maar ook zij konden Ellen niet verder helpen. Raketten Een Engelse officier gaf uitsluitsel en wat Ellen al min of meer vermoedde bleek de waarheid: het apparaat is een sleepdoel dat achter een vliegtuig wordt voortgetrokken. Achterin be vindt zich een magnesiumverlichting, opdat militaire schepen het doel al op grote afstand kunnen ontdekken. In het toestel horen drie van die bijzonde re blauwe ballen te zitten waarin een mechaniek met een lens zit dat de ra dar van door de schepen afgevuurde raketten instrueert. Er zitten drie ballen in opdat bij een defect aan één de vol gende het over kan nemen. Het mili taire oefensleepdoel wordt gebruikt voor hittezoekende raketten. Deze zijn zeer in het nieuws na het door de VS neerschieten van de Iraanse Airbus. Gevaarlijk? Cristel Paul, medewerkster van het museum heeft contact gehad met de geprivatiseerde firma in Engeland die de apparaten vervaardigt. Volgens een woordvoerder van die firma zijn de sleepdoelen evenals de blauwe ballen volstrekt ongevaarlijk. Het verwonder de hem zeer dat de voorwerpen in Ne derland niet waren herkend, want naar zijn zeggen worden zulke sleepdoelen ook in Den Helder gebruikt. „Maar hoe kan het dan dat de commandant van dat helikoptersquadron er niets van wist?", aldus Cor Ellen. Gebruiksaanwijzing Met de Engelse firma is afgesproken dat alle gegevens die op Texel bekend zijn over het „geheime wapen" zullen worden opgestuurd en dat de firma in ruil daarvoor een soort gebruiksaanwij zing retourneert. Er kon geen verkla ring worden gegeven voor het onwel worden van enkele mensen na het openen van de blauwe ballen. „Die Engelse officier zei dat dat kwam om dat Hollanders veel bier dronken en dan niet genoeg weerstand meer had den om grote spanning, zoals bijvoor beeld bij het openen van die bal, te weerstaan. Nou, ik ga een heel eind mee, maar niet zover. Eén van de mannen die toen flauw is gevallen is een jaar erna overleden en dat is toch wel merkwaardig", aldus Cor Ellen. TNO-onderzoek leverde indertijd ook niets op, men wist niet wat het was, evenmin als de explosieven oprui mingsdienst die eind mei nog een on derzoek heeft ingesteld. Als de verkla ringen van de Engelse firma binnen zijn, heeft het Maritiem- en Juttersmu seum dus wellicht een onthullend be richt voor Nederlandse onderzoekers en defensiepersoneel. Wegens familie-omstandigheden zijn wij a.s. donderdag de gehele dag GESLOTEN. Groeneplaats 6, Den Burg Roestvrijstaal, geschikt voor gas en electra. Samenstelling: kookpannen 16, 18 en 20 cm. steelpan 14 cm. Setprijs deze week 'NWINKELVOL IDEEËN 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 1