/eenre/s met zeeziekte erugtocht nog mistig A f PITSBERGENEXPEDITIE IETS ACHTER OP SCHEMA 88 Dssloop Den Hoorn etsdieven Toeristenbelasting vijf cent omhoog Schijnbeweging Motor in beslag Valse „snip" Drankrijder lG|Nj jiNA 7 TEXELSE COURANT VRIJDAG 19 AUGUSTUS 1988 iet andora" bij het vertrek uit de Oudeschilder haven op 10 juli. bij, aldus de schipper. De baai waa rin het schip lag afgemeerd, werd het gezegde „Geen bericht, goed bericht" klopt, dan hebben de twaalf avonturiers die op 10 per zeilboot de Oudeschilder haven verlieten met als bestemming Spitsbergen, voet gezet op vaste pakijs van de Noordpool en zijn ze alweer op de terugtocht. Het laatste teken van le- dateert van 6 augustus: een telefoontje vanuit het noordelijkste postkantoor ter wereld in sund op Spitsbergen. De laatste brief werd drie dagen eerder gepost, in Spitsbergen's hoofd- d Longyearbyen. Expeditieleider Jan Knippenberg verhaalt daarin over de avontuurlijke heen die een dag of drie langer duurde dan gepland. Op Spitsbergen zou de verloren tijd weer ■den ingehaald, zodat de „Pandora" voldoende zeiltijd resteert om op 3 september weer in jerland te arriveren. hun aanhoudende zeeziekteverschi|n- selen. In zijn totaliteit mocht het ge zelschap overigens als fit worden beschouwd. De verrassend aangena me temperaturen deden de rest: in Longyearbyen werd 17 graden Celsi us gemeten en dat staat daar gelijk aan een hittegolf. Gemiddeld is het in augustus een graad of drie boven nul. Kapitein Haak Aanvankelijk had het er in het geheel niet naar uitgezien dat de expeditie met vertraging Spitsbergen zou be reiken. Voortvarend doorkliefde de tweemaster tijdens de eerste week de Noordzeegolven. Eenmaal werd zelfs een snelheid van twaalf knopen in een nacht behaald, zodat de „Pan dora" ruimschoots voorlag op het geplande tijdschema, dat voorzag in een gemiddelde van honderd mijl per etmaal. De bemanning had in die eerste dagen „slechts" af te rekenen met de gevreesde zeeziekte. Al in het Molengat hingen enkele avontu riers lijkbleek over de railing. Op de kotter TX 19 van Fup Krijnen waar mee familie en bekenden de reizigers uitwuifden, was overigens hetzelfde het geval. „Lotsverbondenheid", al dus Jan Knippenberg in zijn brief. „De Knip" behoorde tot de eersten die toegaven aan de protesten van de maag. Texelaar Jan Moens stond daarentegen vrolijk fluitend aan dek. „Jan Moens grijnsde me toe, terwijl ik groen van ellende over de railing hing. „Heb je dat met kanoen op zee nooit, Knip?", vroeg hij, de oude zwerver. „Ga jij maar eens in die ka no, Moens", probeerde ik terug te zeggen, maar het bleef in mijn keel steken. Overigens een grote kracht ►27 hetgeen sinds 6 augustus is [gevallen tussen de 78 en 81 len noorderbreedte, kan slechts den gegist. In het laatste tele- igesprek met Nederland deelde pper Ben Veenstra uit Harlingen zijn vrouw Cora mee dat de te en route volledig afhankelijk was de wind. Spitsbergen had een nge winter (voor poolcirkel- •ippen) achter de rug, waardoor drijvende pakijs niet zo ver was ggedrongen als gewoonlijk. Bij unstige winden zouden de impo- e ijsvelden in de richting van •delijk Spitsbergen worden :uwd, waardoor de Pandora" gedwongen voor anker zou iten blijven liggen. uitstapje naar het vaste pakijs, [a\s hoogtepunt van de Ristori- zeiltocht in het programma opgenomen, konden de twaalf irenden (onder wie zoals bekend Irie Texelaars Jan Knippenberg, Moens en Peter Lock) dan wel iun buik schrijven. En de route g door de betoverende Hinlo- straat eveneens, ,,'n Kwestie van achten en uitproberen", had in- ïatie bij een lokaal weerstation erd. Ook voor de meteorologi- deskundigen daar waren de in van de wind onvoorspelbaar; weer stormachtig, dan weer stil, anuit diverse richtingen. 6 augustus echter leken de om- idigheden gunstig. Optimistisch elde schipper Veenstra dat de idora" zonder grote problemen pakijs zou kunnen bereiken. Ver ens zou worden geprobeerd om (inlopenstraat te bevaren. Het tsje Alesund lag er schitterend aan alle zijden begrensd door glet- schers. De plaatselijke bevolking had de mond nog vol van een ijsbeer die enkele dagen voordien zomaar het dorp was komen binnenlopen, een bijzonder geval, ook in die streken. De Nederlanders waren in elk geval gewaarschuwd. In de eerste dagen van hun verblijf op Spitsbergen had een deel van de groep al voorzichtig een gletscher bewandeld, terwijl enkele anderen zich eindelijk konden uitleven met de meegebrachte kajaks. Ontspanning en rust was'het motto in Longyear byen. Sommigen brachten een be zoek aan de dokter in verband met Het weerkundig station op Jan Mayen, waar Jan Knippenberg uiterst gastvrij werd ontvangen. Hij mocht er telefoneren naar Nederland en kreeg een piekfijne maaltijd voorgeschoteld. de crossloop in Den Hoorn ver enen vrijdag 91 deelnemers aan start. Het was goed weer en net vorige week werden enkele sei- ntijden verbeterd. Ingrid van Lu- verbeterde haar eigen beste tijd 23 seconden tot 17.07 minuten ook Roald van der Slikke was v sneller dan hiervoor: 15.50 mi- in, beide tijden werden gereali- 'd op de 4 kilometer. Aanstaande lag wordt de laatste crossloop in Hoorn gehouden. De start is 10 uur precies vanaf het sportter- aan de Witteweg en de inschrij- is geopend vanaf 19.00 uur. Na op worden niet alleen de dagprij- uitgereikt, maar ook de klasse- itsprijzen. De uitslagen waren als t: vrije inschrijving: 1. Minne Goënga, 5, 2, Theo Franchimon, 28.22; 3. Jan 28.23. 8 km. veteranen: 1. Joop van 'ongen, 31.20, 2. Piet Bakelaar, 31.58; 3. km Schober, 32.41. 4 km vrouwen vanaf 1. Ingrid van Lubek, 17.07; 2. G van 21.45, 3. Buijtenhuis, 22.17. 4 km "en vanaf 15 jaar: 1 Fred Oellers, 14.56, ank van Hebei, 15.47; 3. D Dijker, 16.14. 'jeugd t/m 14 jaar: 1. Roald van der Slik- 5.50; 2. Bastiaan van Hebei, 17.42, 3. van der Slikke en Daniël Eggermont 6. tolitie hield dinsdag op camping Ismansduin twee jongens aan, herder die dag bij paal 9 een hadden gestolen. De eigenaar de fiets had de daders herkend fc politie ingelicht. De dieven zijn -jarige inwoner van Limmen l?n 20-jarige jongen afkomstig |jhe. Zo idyllisch kan het zijn In de noordelijke wateren. De .Pandora" voor de kust van Jan Mayen. In de verte de contouren van de Berenberg. Het hout op de voorgrond is niet toevallig gefotografeerd. Aangetoond wordt dat erin geval van een gedwongen barre overwintering voldoende brandhout voor de greep ligt. Desondanks stierven hier in de winter van 1634 zeven Hollandse walvisvaarders een Ijzige dood De Berenberg zwart vulkanisch gesteente met een laag sneeuw In 1970 kwam de vulkaan volko men onverwacht tot een eruptie en moest de basis in allerijl worden geëvacueerd Negen van de twaalf bemanningsleden beklommen de berg. Expeditieleden trachten de Berenberg op Jan Mayen te bedwingen aan boord, deze Texelaar. Van alle markten thuis en voor geen zeetje vervaard. „Kapitein Haak" hebben we hem gedoopt. Hij lijkt er al echt op: die grijns en dat groeiende stop pelbaardje", aldus Knippenberg. Rookwolken Op weg naar de Shetlandeilanden waren de opvarenden op afstand ge tuige van de dramatische explosie op het olieplatform „Alpha Rig". Rookwolken aan de horizon maakten duidelijk dat weliswaar het spoor van Willem Barentsz werd gevolgd, maar dat men de realiteit nog niet had verlaten. Maar spoedig werd aan boord het leven van alledag weer hervat. Ketelbinkie en kok Simon Bos ontpopte zich als gang maker en bioloog Watze de Vries hield eveneens de stemming erin door onwaarschijnlijk echt zeehon dengeluiden na te bootsen. Met schrijven, lezen, praten, slapen, brood bakken, tekenen en vooral peinzen werd de tijd aan boord door gebracht. Geschiedenisleraar Jan Knippenberg beschrijft in zijn brief hoe hij historische gebeurtenissen aan zich ziet voorbijtrekken. Bijvoor beeld naar aanleiding van het her denkingsteken bij het Walrusgat nabij het eiland Jan Mayen. In de 17e eeuw verloren daar zeven Hol landse walvisvaarders het leven bij een barre overwintering. Terwijl een storm het vertrek van Jan Mayen met twee dagen vertraagt, bedenkt Knippenberg welk drama zich destijds moet hebben voltrokken. „Nu is het soms koud, maar de win ter is veel erger. Donker en ijskoud Gierende poolstormen. Zo uit het Groenlandse. Dat hadden die zeven nimmer meegemaakt. Ze hadden er van gehoord dat wel, maar dat haalt het niet bij de realiteit. Het is net als het lezen van een boek. Je maakt het mee en toch weer niet; als het rot gaat, kun je je onttrekken." Knip penberg concludeert dat juist daar om de reis die de twaalf nu maken, een bijzonder goede ervaring is: nie mand kan zich onttrekken en ieder reist zijn eigen boek. Tegenvallers De eerste halte was niet Jan Mayen, maar de Shetland Eilanden De groep had een ontmoeting met een Frans stel dat zojuist van Spitsbergen was teruggekeerd. Daarnaast leverde ook een gesprek met een Britse meteoro loog nuttige informatie op over wat nog zou gaan komen. De eerste te genvallers dienden zich ook aan. Kort nadat de Shetlands gedag wa ren gezegd, trok de wind krachtig aan tot 8 a 9 Beaufort. Schipper Ben Veenstra koos de verstandigste weg en zeilde met dezelfde vaart te rug naar de haven van Lerwich op de Shetlands. Daar bleek dat een der zeilen was gescheurd. Een plaat selijke zeilmaker hielp de Nederlan ders voor een bescheiden bedrag en een fles Juttertje uit de nood. Ook de Satnavsatellietnavigatie haperde, zodat er een monteur aan te pas moest komen. Hetzelfde euvel zou echter later nogmaals de kop opste ken. Met de gunstige wind was het hierna afgelopen Uiteraard mocht niet worden geklaagd over het uit blijven van de verwachte zware zee gang, maar de gezapige wind die men ervoor in de plaats kreeg, was ook niet alles. Jan Mayen maakte een verpletteren de indruk, vooral door de imposante Berenberg: een 2270 meter hoog gedrocht van zwart vulkanisch gesteente, bedekt door de witte sneeuw van het noorden. Op zater dag 24 juli werd deze berg door deel van de groep (acht mannen en een vrouw) beklommen De groep ging pas na elf uur 's avonds op pad, in het noorderlicht. Het verlaten van Jan Mayen gaf we derom problemen. Aan het bevaren van de Jan Mayenbank met zijn on diepten, tussen de rotsen en in het ijskoude water, kleefden zekere risi co's, „Als het mis gaat, dan gaat het hier goed mis", concludeert Knippenberg. Met een voorspelde wind van 12 Beaufort werd het dan ook raadzaam geacht zich voorlopig goed schuil te houden. Toen het er gste voorbij was en er kon worden uitgevaren, kwam de „Pandora" ech ter niet ver. Materiaalpech zorgde er voor dat het verblijf op Jan Mayen weer werd verlengd. Driemaal bleek ook in werkelijkheid scheepsrecht en vanaf dat moment was het stevig doorkoersen geblazen, richting Spits bergen. De wisselende winden (ook vele windstiltes) bewerkstelligden dat menigmaal de motor moest wor den gebruikt om met al teveel ach terstand op het schema op te lopen. Na een kleine week kwam Spitsber gen's hoofdstad Longyearbyen in zicht. Knippenberg lag toen al drie dagen te kooi, geplaagd door zee ziekte. „Zonde van het voortreffelijke voed selpakket van Jan Stolk", schrijft hij. Het gevoel van misselijkheid werd gestimuleerd door de ruimte in het schip. Voor twaalf personen is het schip toch wel wat krap en de venti latie laat te wensen over. Zeker was inmiddels ook dat het verblijf op Spitsbergen korter zou moeten duren dan gepland. Twee weken veranderden in anderhalve week, waarbij het onontkoombaar was dat enkele onderdelen van het programma moesten worden ge schrapt. Wat er wel of niet is ge daan op Spitsbergen, werd niet vermpld. Dat zal pas duidelijk wor den als de Pandora" weer in de be woonde wereld is teruggekeerd. Als de raadscommissie voor finan cieel, economisch en technisch be leid er donderdag aanstaande mee accoord gaat, zal het college de ge meenteraad voorstellen de toeristen belasting 1989 met 5 cent per nacht te verhogen. De woonforensenbe- lasting gaat 5% omhoog. Tot verhoging van genoemde be lastingen moet tijdig worden beslo ten om de logiesverstrekkers de gelegenheid te geven de wijziging in hun informatiemateriaal te verwer ken, Verhoging van andere plaatselij ke belastingen komt binnenkort aan de orde. Zoals bekend zouden B en W de toeristenbelasting eerst met één cent per jaar optrekken. Daarvan is dus afgezien. De verhoging is nu vijf cent in een keer; de eerste jaren daarna kan verhoging achterwege blijven. Oneens Eén van de collegeleden is het niet eens met de voorgestelde verhoging van de toeristenbelasting en de woonforensenbelasting. Volgens hem is de verhoging te fors en zou daar om belemmerend kunnen werken voor de toeristenstroom naar Texel. Inplaats daarvan zou hij alle gemeen telijke belastingen met 3% willen verhogen inplaats van met 2% zoals door de meerderheid van het college wordt voorgesteld. Twee personenauto's raakten woens dag omstreeks half een 's middags met elkaar in botsing op de Mo- kweg. Een auto belandde daarbij in de droge greppel naast de weg en werd, evenals de andere auto, flink beschadigd. Geen der inzittenden werd gewond. Beide auto's reden op de Mokweg in zuidelijke richting. De aanrijding werd veroorzaakt door de bestuurder van de voorste auto, een 69-jarige Groninger. Hij week in eerste instantie uit naar de linker weghelft, waar hij in de berm leek te zullen stoppen. Op het laatste mo ment bedacht de man zich en stuur de weer naar rechts, waar inmiddels de achter hem rijdende auto, bestuurd door een 37-jarige man uit Anna Paulowna, bezig was met een inhaalmanoeuvre. Die werd de rech- terberm ingedrukt en kwam in de greppel tot stilstand. De politie nam maandagavond de motor van een 21jarige inwoner van Kamperduin in beslag. De motor voerde geen achterlicht en boven dien was de kentekenplaat gedeelte lijk afgeplakt. De motorrijder werd aangehouden op de Pontweg. Bij een bank in Den Burg werd dins dag een vals biljet van honderd gul den ontdekt. Het is onbekend wie het biljet heeft afgegeven en wan neer. De politie heeft het biljet in middels in handen gegeven van de Centrale Recherche Informatiedienst. Bij een controle op de Postweg werd in de nacht van dinsdag op woens dag een automobilist uit Oudaarde (Zuidholland) aangehouden, die met teveel drank op achter het stuur was gekropen. Hem werd een blaastest en vervolgens een bloedproef afge nomen, waarna een proces verbaal en een rijverbod van acht uur volg den.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 7