Cjroen c£wartsJ~exeh in het hart Gestrand jacht moest net kraan verwijderd m Nieuw andere Teso-kantoor en onderhoudskade bqüöbS eigen een dag lang vast bij de Slufter BAKKER wee zieke „huilers" istelbusje over de kop: nee zwaargewonden Oude vliegtuigen zondag op Texel Rijke buit voor autodief Deze week voordelig! Met Jan Brouwer naar de Firato Jan Brouwer tuinmeubelen en kussens halve prijs: BARKER'S IJZERHANDEL 3II%RICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.308 DINSDAG 23 AUGUSTUS 1988 actie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (02220) 2741. jn werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Tessa de Graaff, Pater Wit- ?n 3, 1791 DP Den Burg, telefoon 02220 - 5639. advertenties, abonnementen, etc.: paveld De Rooy B.V, Postbus 11, 1790 AA Den Burg, bon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881 Telefax 02220 - 4111 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ19,80 per kwartaal; los 95 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99 17.636 Rabobank nr 36.25.01 742, NMB nr. 67.34.60.398 n gestrand Belgisch jacht was gisteren de inzet van een volle g durende reddings- en bergingsoperatie. Het elf meter lange jtor-zeilschip was omstreeks vier uur 's nachts uit de koers aakt als gevolg van defecte navigatie-apparatuur en vervol- ns door de vervaarlijke branding op het strand geworpen een ar honderd meter ten zuiden van de Slufter. De opvarenden, ee Belgen, kwamen er zonder kleerscheuren vanaf, 's Mor ns vroeg kwam een reddingsactie op gang waarbij de Koger lipperploeg en de Texelse KNZHRM-reddingboot Siegfried Eg- indis betrokken waren. Hun pogingen om het jacht vlot te kken mislukten, waarna er 's avonds een kraan en ander aar materieel aan te pas moesten komen om het scheepje lig te stellen. jacht, genaamd „Cometonz", 3~d per vrachtwagen met aanhan- vervoerd naar de haven van Ou- child. De sleepboot ,,Dreg III" uit i Helder lag daar inmiddels ge- d om het naar de jachthaven van i Helder te transporteren, alwaar in dok zou worden geplaatst in afgelopen week zijn op Texel re jonge zeehonden („huilers") igespoeld die waarschijnlijk lijden de beruchte virus- of parasiet- te die momenteel een slachting tzaakt onder de zeehonden in Waddengebied, dag troffen mariniers van de st Dourleinkazerne een zeehond in de Mokbaai. Ze belden het langcentrum Ecomare, dat ervoor gde dat het dier met speciaal ma- ieel naar de quarantaine werd ge- icht, die zich in verband met de is op besmetting van de overige thonden op geruime afstand van imare bevindt. Zaterdag j.l. werd tweede zeehond gevonden door is Bremer van Staatsbosbeheer het dier ontdekte op het strand paal 8. Beide robben zijn een ek of zes oud en vrij sterk verma- d. De directie van Ecomare wijst nogmaals op dat men een gevon- i zeehond niet zelf naar Ecomare iet brengen. Het is voldoende om Idier te vangen en te bellen naar imare, waar dan voor afhalen en tang wordt gezorgd op een ma- r die geen besmettingsgevaar >r de Ecomare-robben oplevert. Onderzoek omare is nu partner in het onder- ik naar de oorzaak van de sterfte naar het effect van een vaccin [inmiddels is ontwikkeld. Voor dit derzoek, waaraan ook wordt deel nomen door het Rijksinstituut voor tuurbeheer, het opvangcentrum terburen en het Rijksinstituut voor ksgezondheid en Milieuhygiëne te hoven, is bloed nodig van gezon- zeehonden. Dat wordt geleverd or de Ecomare-zeehonden. Zater- 8 zijn de eerste monsters afgeno- in en zijn naar Bilthoven gestuurd. ee jongens werden vrijdagmiddag istig gewond toen het bestelbusje ierin zij als passagiers zaten in iuweschild over de kop sloeg en een sloot terecht kwam. I ongeluk gebeurde even na twee in een bocht en was volgens de luie het gevolg van een foutieve 'lijl van de 19-jarige bestuurder. bestuurder liep een lichte her- «schudding op. Van de drie jeugdi- passagiers bleef een jongen uit 'sterend ongedeerd. De twee over- in waren er slechter aan toe en resten per ambulance naar het tenhuis worden vervoerd. Een van a (woonachtig in Den Burg) had «t een licht hersenschudding er- lijkende kwetsuren in het ge- Itt en een diepe vleeswond die in 'ziekenhuis operatief moest wor- n behandeld. Zijn situatie is thans "redigend. Nog zorgwekkend is de 'stand van een jongen uit Ooste- f die naast botbreuken een zware 'senschudding heeft opgelopen. afwachting van inspectie en repara tie. Bij de stranding was het roer ge broken; voor het overige verkeerde het schip in kennelijk nog uitsteken de staat. De Belgen, die vol lof wa ren over de Texelse opvang, keerden 's avonds laat met familie terug naar thuishaven Zeebrugge. De de 50-|arige schipper/eigenaar Luc Hennion uit Zeebrugge en de 44-jarige Claude Francken uit Gent, waren op weg naar Den Helder, na twee dagen voordien te zijn vertrok ken uit het Westduitse Brunsbüttel (gelegen aan het Kieler kanaal). Een week geleden was het tweetal de zeiltocht begonnen vanuit Aalborg in Denemarken. Hennion had daar met zijn gezin vakantie gehouden. Vrouw en kinderen gingen per auto terug naar huis, maar de ervaren zeezeiler Hennion verkoos de thuisreis per schip te maken. Zeilkennis Francken kwam naar Denemarken om hem te vergezellen. De wind zat tegen, zo dat de „Cometonz" flinke achter raakte op het geplande reisschema. Hennion wilde graag maandag in Zeebrugge arriveren, maar op een gegeven moment bleek dat hij dat zeilend niet zou redden. Vandaar dat hij zijn familie inlichtte dat hij het jacht zou parkeren in Den Helder. Zijn zoon en dochter zouden hem daar met de auto komen oppikken. Vergeefs stonden broer en zus Hen nion maandagochtend echter op de Helderse havenkade te wachten. In formatie bij de havenmeester leerde dat vaderlief enkele uren tevoren was gestrand aan de andere kant van het Marsdiep De Belgische zeilers waren in moei lijkheden gekomen nadat de navigatie-apparatuur de pijp aan Maarten had gegeven. Hennion: „Het was zo donker dat wij ons niet meer konden oriënteren. De vuurto ren was het laatste herkenningspunt, andere bebakening hebben we niet kunnen ontdekken. Wellicht dat ook de vermoeidheid heeft meegespeeld, we waren immers al twee dagen en twee nachten onderweg. Op een ge geven moment werd ons jacht ge grepen door een grote roller en belandden we in de branding. Alles ging toen razendsnel. Hoewel we niet alleen de zeilen bij hadden staan maar ook de motor, waren we machteloos. Het schip werd 180 gra den gedraaid en zijwaarts werden we naar de kant geduwd." Geen angst Op de vraag of zij in angst hadden gezeten, antwoordde Francken: „Nee, wij hadden geen tijd daarvoor. Plotseling zaten wij op het strand en daar waren we hoog, droog en vei lig." En bescheiden: „Waarom wij de kustwacht niet hebben opgeroepen? Ach, het was de moeite niet om die mensen 's nachts wakker te maken. De whipperploeg 's ochtends vroeg in actie met de bevestiging van lijnen aan het jacht. In de verte nadert al de Siegfried Bgmundis. Het spook te nog behoorlijk, gisterochtend vroeg. De links op de foto gereed liggende reddingboot Siegfried Bgmundis heeft een lijn naar het strand ge schoten. De whipperploeg heeft de lijn aan de eigen tros bevestigd De poging tot vlottrekken kan beginnen Wij mankeerden per slot van reke ning niets en konden het beste maar de dag afwachten." Het was nog nauwelijks licht of de actie was al op gang. Vroege wan delaar André de Geest uit De Cocks- dorp, zelf KNZHRM-redder, zag rond half zeven 's morgens op het strand in de verte het gestrande jacht. Hij haastte zich terug naar zijn bij paal 28 geparkeerde auto en waarschuw de via de mobilofoon kustwacht Ei- erland. Hierop rukten zowel de in De Koog gestationeerde whipperploeg als de Texelse reddingboot uit. De whipperploeg was het eerst ter plaatse en constateerde dat er geen mensenlevens op het spel stonden. Feitelijk was de klus zelfs al ge klaard, omdat de betrokken zeilers al op het droge waren. Niettemin zou worden geprobeerd om het jachtje los te krijgen. Zonder hulp kon de whipperploeg dat niet voor elkaar krijgen, omdat het jacht te hoog op het strand lag en bovendien de 1.80 meter lange kiel geheel in het zand was weggezogen. In afwachting van de komst van de reddingboot wer den wel alvast de nodige voorberei dingen getroffen, zoals het vastzetten van de ankerlijn en het bevestigen van een lijn aan de mast. Het tijdstip was redelijk gunstig: om zeven uur was het laag water ge weest. De noordwesten wind zou er bovendien voor zorgen dat er ruim water werd aangevoerd. In het na deel van de redders/bergers speelde de stevige branding. Voor de whip- Lees verder pagina 2 Teso heeft ingrijpende plannen voor de walvoorzieningen en ge bouwen op de veerhaven 't Horntje. Het huidige gebouw zal worden gesloopt en vervangen door een nieuw pand met kan toor en technische ruimten zonder restaurant. Vlakbij de aanle- ginrichting komt een apart wachtlokaal waarbij rekening wordt gehouden met de aanleg van een rollend trottoir of roltrap naar het schip. Verder zal in de buurt van de wachtende auto's op het opstelterrein een kiosk komen waar kleine etenswaren kun nen worden gekocht en zal de huidige onderhoudskade aan de zuidkant van de haven ingrijpend worden gereconstrueerd. De verandering van de onderhouds kade moet gereed zijn voordat de nieuwe dubbeldekker „Schulpengat' in de vaart komt, dus binnen twee jaar. De overige veranderingen moe ten rond 1993 hun beslag krijgen. Het is de bedoeling dat de kadeve randering wordt uitgevoerd en be taald door Rijkswaterstaat. Het zou kunnen gaan om een investering van omstreeks vijf miljoen gulden. De andere genoemde veranderingen ko men voor rekening van Teso en zul len rond drie miljoen gulden vergen. De geplande veranderingen hangen nauw met elkaar samen en zijn be doeld om het Teso bedrijf nog effi ciënter te laten functioneren, tevens om aanpassingen in de toekomt makkelijker mogelijk te maken dan nu het geval is. De kadeverandering is dus het eerst aan bod. De bedoe ling is dat de huidige veerstoepen, die destijds gemaakt zijn voor de kleine veerboten met zijlading ver dwijnen en dat het bazalttalud over een lengte van ruim 110 meter wordt vervangen door een kaarsrechte diepstekende damwand, met veel betere voorzieningen om een dubbel dekker af te meren. De kop van het schip zal aansluiten op een eenvou dige brug, waardoor men met rijdend onderhoudsmaterieel het schip op en afkan, het schip zal worden afge meerd met zelfspannende winches, zodat het ondanks de effecten van getij en wind voortdurend kort aan de lijn wordt gehouden, waardoor de kans op losslaan nagenoeg wordt uitgesloten. Voordelig De huidige kade met veerstoepen verkeert in slechte staat en zou bin nenkort toch ingrijpend onder han den moeten worden genomen. Het zal naar verhouding niet zo heel veel meer kosten als inplaats daarvan de hele kade door de genoemde nieuwe constructie wordt vervangen. Teso is hierover met Rijkswaterstaat in gesprek en hoopt dat spoedig defini tieve besluiten genomen kunnen worden. Te licht De bestaande veerstoepen zijn veel te licht en te klein uitgevoerd voor de dubbeldekkers van Teso. De Mo lengat betekent voor de constructie al een zware beproeving Het schip trekt er bij harde zuidwestelijke wind aan met een kracht die kan oplopen tot over de veertig ton. De 110 me ter lange Schulpengat ondergaat een winddruk die in de buurt van de vijf tig ton ligt. Dat het van de trossen slaan van het schip niet denkbeeldig is, is nog kortgeleden gebleken toen de Molengat op drift raakte en met veel moeite en inzet van sleepboten weer naar zijn plek moest worden gebracht. Niet flexibel Teso'is ook niet tevreden met het Lees verder pagina 2 Liefhebbers van oude vliegtuigen kunnen zondagmiddag hun hart op halen op vliegveld Texel. Daar zullen tegelijk drie DC 3 Dakota's zijn, als mede een Beachcraft. Eén van de Dakota's is de bekende PH-DDA van de Dutch Dakota Association, de twee andere zijn van soortgelijke or ganisaties uit respectievelijk Zweden en Finland. De Beachcraft is het toestel dat onlangs door de DDA in gebruik is genomen. De toestellen komen bijeen in verband met het ge zamenlijk bezoeken van een grote Airshow in West Malling in Enge land. De Zweden en Finnen vertrek ken wat eerder om voor de gezamenlijke oversteek van de Noordzee hun hobbygenoten in Ne derland te ontmoeten en dat gebeurt dus op Texel. Verwacht wordt dat de toestellen rond 15.00 uur op het Texelse vliegveld zijn. Een Duitse toerist ontdekte donder dag dat tussen 12.00 en 13.00 uur zijn bij De Nederlanden geparkeerde auto was opgebroken: ontvreemd werden een filmcamera, fotocamera en een autoradio, met een gezamen lijke waarde van maar liefst f3200,-. Gelicht op de huidige onderhoudssteiger met veerstoepen. Op de voorgrond rechts een deel van het hellende terrein waar het nieuwe Teso gebouw moet komen. voor ƒ35,— uit en thuis Datum: Woensdag 31 augustus. Kaarten: Halen en betalen in onze winkel Extra: VIP behandeling en speciale kor tingen bij de door ons vertegenwoor digde merken. Spinbaan 15, Den Burg, tel 02220-5130 restanten nu voor de 'N WINKEL VOL IDEEËN I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 1