Cjroen c£wartsJ~exeh in het hart
Gestrand jacht moest
net kraan verwijderd
m
Nieuw
andere
Teso-kantoor en
onderhoudskade
bqüöbS
eigen een dag lang vast bij de Slufter
BAKKER
wee zieke „huilers"
istelbusje over de kop:
nee zwaargewonden
Oude vliegtuigen
zondag op Texel
Rijke buit
voor autodief
Deze week voordelig!
Met Jan Brouwer
naar de Firato
Jan Brouwer
tuinmeubelen en
kussens
halve prijs:
BARKER'S IJZERHANDEL
3II%RICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.308
DINSDAG 23 AUGUSTUS 1988
actie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (02220) 2741.
jn werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Tessa de Graaff, Pater Wit-
?n 3, 1791 DP Den Burg, telefoon 02220 - 5639.
advertenties, abonnementen, etc.:
paveld De Rooy B.V, Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
bon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881 Telefax 02220 - 4111
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ƒ19,80 per kwartaal; los 95 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99 17.636
Rabobank nr 36.25.01 742, NMB nr. 67.34.60.398
n gestrand Belgisch jacht was gisteren de inzet van een volle
g durende reddings- en bergingsoperatie. Het elf meter lange
jtor-zeilschip was omstreeks vier uur 's nachts uit de koers
aakt als gevolg van defecte navigatie-apparatuur en vervol-
ns door de vervaarlijke branding op het strand geworpen een
ar honderd meter ten zuiden van de Slufter. De opvarenden,
ee Belgen, kwamen er zonder kleerscheuren vanaf, 's Mor
ns vroeg kwam een reddingsactie op gang waarbij de Koger
lipperploeg en de Texelse KNZHRM-reddingboot Siegfried Eg-
indis betrokken waren. Hun pogingen om het jacht vlot te
kken mislukten, waarna er 's avonds een kraan en ander
aar materieel aan te pas moesten komen om het scheepje
lig te stellen.
jacht, genaamd „Cometonz",
3~d per vrachtwagen met aanhan-
vervoerd naar de haven van Ou-
child. De sleepboot ,,Dreg III" uit
i Helder lag daar inmiddels ge-
d om het naar de jachthaven van
i Helder te transporteren, alwaar
in dok zou worden geplaatst in
afgelopen week zijn op Texel
re jonge zeehonden („huilers")
igespoeld die waarschijnlijk lijden
de beruchte virus- of parasiet-
te die momenteel een slachting
tzaakt onder de zeehonden in
Waddengebied,
dag troffen mariniers van de
st Dourleinkazerne een zeehond
in de Mokbaai. Ze belden het
langcentrum Ecomare, dat ervoor
gde dat het dier met speciaal ma-
ieel naar de quarantaine werd ge-
icht, die zich in verband met de
is op besmetting van de overige
thonden op geruime afstand van
imare bevindt. Zaterdag j.l. werd
tweede zeehond gevonden door
is Bremer van Staatsbosbeheer
het dier ontdekte op het strand
paal 8. Beide robben zijn een
ek of zes oud en vrij sterk verma-
d. De directie van Ecomare wijst
nogmaals op dat men een gevon-
i zeehond niet zelf naar Ecomare
iet brengen. Het is voldoende om
Idier te vangen en te bellen naar
imare, waar dan voor afhalen en
tang wordt gezorgd op een ma-
r die geen besmettingsgevaar
>r de Ecomare-robben oplevert.
Onderzoek
omare is nu partner in het onder-
ik naar de oorzaak van de sterfte
naar het effect van een vaccin
[inmiddels is ontwikkeld. Voor dit
derzoek, waaraan ook wordt deel
nomen door het Rijksinstituut voor
tuurbeheer, het opvangcentrum
terburen en het Rijksinstituut voor
ksgezondheid en Milieuhygiëne te
hoven, is bloed nodig van gezon-
zeehonden. Dat wordt geleverd
or de Ecomare-zeehonden. Zater-
8 zijn de eerste monsters afgeno-
in en zijn naar Bilthoven gestuurd.
ee jongens werden vrijdagmiddag
istig gewond toen het bestelbusje
ierin zij als passagiers zaten in
iuweschild over de kop sloeg en
een sloot terecht kwam.
I ongeluk gebeurde even na twee
in een bocht en was volgens de
luie het gevolg van een foutieve
'lijl van de 19-jarige bestuurder.
bestuurder liep een lichte her-
«schudding op. Van de drie jeugdi-
passagiers bleef een jongen uit
'sterend ongedeerd. De twee over-
in waren er slechter aan toe en
resten per ambulance naar het
tenhuis worden vervoerd. Een van
a (woonachtig in Den Burg) had
«t een licht hersenschudding er-
lijkende kwetsuren in het ge-
Itt en een diepe vleeswond die in
'ziekenhuis operatief moest wor-
n behandeld. Zijn situatie is thans
"redigend. Nog zorgwekkend is de
'stand van een jongen uit Ooste-
f die naast botbreuken een zware
'senschudding heeft opgelopen.
afwachting van inspectie en repara
tie. Bij de stranding was het roer ge
broken; voor het overige verkeerde
het schip in kennelijk nog uitsteken
de staat. De Belgen, die vol lof wa
ren over de Texelse opvang, keerden
's avonds laat met familie terug naar
thuishaven Zeebrugge.
De de 50-|arige schipper/eigenaar
Luc Hennion uit Zeebrugge en de
44-jarige Claude Francken uit Gent,
waren op weg naar Den Helder, na
twee dagen voordien te zijn vertrok
ken uit het Westduitse Brunsbüttel
(gelegen aan het Kieler kanaal). Een
week geleden was het tweetal de
zeiltocht begonnen vanuit Aalborg in
Denemarken. Hennion had daar met
zijn gezin vakantie gehouden. Vrouw
en kinderen gingen per auto terug
naar huis, maar de ervaren zeezeiler
Hennion verkoos de thuisreis per
schip te maken. Zeilkennis Francken
kwam naar Denemarken om hem te
vergezellen. De wind zat tegen, zo
dat de „Cometonz" flinke achter
raakte op het geplande reisschema.
Hennion wilde graag maandag in
Zeebrugge arriveren, maar op een
gegeven moment bleek dat hij dat
zeilend niet zou redden. Vandaar dat
hij zijn familie inlichtte dat hij het
jacht zou parkeren in Den Helder.
Zijn zoon en dochter zouden hem
daar met de auto komen oppikken.
Vergeefs stonden broer en zus Hen
nion maandagochtend echter op de
Helderse havenkade te wachten. In
formatie bij de havenmeester leerde
dat vaderlief enkele uren tevoren
was gestrand aan de andere kant
van het Marsdiep
De Belgische zeilers waren in moei
lijkheden gekomen nadat de
navigatie-apparatuur de pijp aan
Maarten had gegeven. Hennion:
„Het was zo donker dat wij ons niet
meer konden oriënteren. De vuurto
ren was het laatste herkenningspunt,
andere bebakening hebben we niet
kunnen ontdekken. Wellicht dat ook
de vermoeidheid heeft meegespeeld,
we waren immers al twee dagen en
twee nachten onderweg. Op een ge
geven moment werd ons jacht ge
grepen door een grote roller en
belandden we in de branding. Alles
ging toen razendsnel. Hoewel we
niet alleen de zeilen bij hadden staan
maar ook de motor, waren we
machteloos. Het schip werd 180 gra
den gedraaid en zijwaarts werden
we naar de kant geduwd."
Geen angst
Op de vraag of zij in angst hadden
gezeten, antwoordde Francken:
„Nee, wij hadden geen tijd daarvoor.
Plotseling zaten wij op het strand en
daar waren we hoog, droog en vei
lig." En bescheiden: „Waarom wij de
kustwacht niet hebben opgeroepen?
Ach, het was de moeite niet om die
mensen 's nachts wakker te maken.
De whipperploeg 's ochtends vroeg in actie met de bevestiging van lijnen aan het jacht. In de verte nadert al de Siegfried Bgmundis. Het spook
te nog behoorlijk, gisterochtend vroeg. De links op de foto gereed liggende reddingboot Siegfried Bgmundis heeft een lijn naar het strand ge
schoten. De whipperploeg heeft de lijn aan de eigen tros bevestigd De poging tot vlottrekken kan beginnen
Wij mankeerden per slot van reke
ning niets en konden het beste maar
de dag afwachten."
Het was nog nauwelijks licht of de
actie was al op gang. Vroege wan
delaar André de Geest uit De Cocks-
dorp, zelf KNZHRM-redder, zag rond
half zeven 's morgens op het strand
in de verte het gestrande jacht. Hij
haastte zich terug naar zijn bij paal
28 geparkeerde auto en waarschuw
de via de mobilofoon kustwacht Ei-
erland. Hierop rukten zowel de in De
Koog gestationeerde whipperploeg
als de Texelse reddingboot uit. De
whipperploeg was het eerst ter
plaatse en constateerde dat er geen
mensenlevens op het spel stonden.
Feitelijk was de klus zelfs al ge
klaard, omdat de betrokken zeilers al
op het droge waren. Niettemin zou
worden geprobeerd om het jachtje
los te krijgen. Zonder hulp kon de
whipperploeg dat niet voor elkaar
krijgen, omdat het jacht te hoog op
het strand lag en bovendien de 1.80
meter lange kiel geheel in het zand
was weggezogen. In afwachting van
de komst van de reddingboot wer
den wel alvast de nodige voorberei
dingen getroffen, zoals het
vastzetten van de ankerlijn en het
bevestigen van een lijn aan de mast.
Het tijdstip was redelijk gunstig: om
zeven uur was het laag water ge
weest. De noordwesten wind zou er
bovendien voor zorgen dat er ruim
water werd aangevoerd. In het na
deel van de redders/bergers speelde
de stevige branding. Voor de whip-
Lees verder pagina 2
Teso heeft ingrijpende plannen voor de walvoorzieningen en ge
bouwen op de veerhaven 't Horntje. Het huidige gebouw zal
worden gesloopt en vervangen door een nieuw pand met kan
toor en technische ruimten zonder restaurant. Vlakbij de aanle-
ginrichting komt een apart wachtlokaal waarbij rekening wordt
gehouden met de aanleg van een rollend trottoir of roltrap naar
het schip. Verder zal in de buurt van de wachtende auto's op
het opstelterrein een kiosk komen waar kleine etenswaren kun
nen worden gekocht en zal de huidige onderhoudskade aan de
zuidkant van de haven ingrijpend worden gereconstrueerd.
De verandering van de onderhouds
kade moet gereed zijn voordat de
nieuwe dubbeldekker „Schulpengat'
in de vaart komt, dus binnen twee
jaar. De overige veranderingen moe
ten rond 1993 hun beslag krijgen.
Het is de bedoeling dat de kadeve
randering wordt uitgevoerd en be
taald door Rijkswaterstaat. Het zou
kunnen gaan om een investering van
omstreeks vijf miljoen gulden. De
andere genoemde veranderingen ko
men voor rekening van Teso en zul
len rond drie miljoen gulden vergen.
De geplande veranderingen hangen
nauw met elkaar samen en zijn be
doeld om het Teso bedrijf nog effi
ciënter te laten functioneren, tevens
om aanpassingen in de toekomt
makkelijker mogelijk te maken dan
nu het geval is. De kadeverandering
is dus het eerst aan bod. De bedoe
ling is dat de huidige veerstoepen,
die destijds gemaakt zijn voor de
kleine veerboten met zijlading ver
dwijnen en dat het bazalttalud over
een lengte van ruim 110 meter wordt
vervangen door een kaarsrechte
diepstekende damwand, met veel
betere voorzieningen om een dubbel
dekker af te meren. De kop van het
schip zal aansluiten op een eenvou
dige brug, waardoor men met rijdend
onderhoudsmaterieel het schip op en
afkan, het schip zal worden afge
meerd met zelfspannende winches,
zodat het ondanks de effecten van
getij en wind voortdurend kort aan
de lijn wordt gehouden, waardoor de
kans op losslaan nagenoeg wordt
uitgesloten.
Voordelig
De huidige kade met veerstoepen
verkeert in slechte staat en zou bin
nenkort toch ingrijpend onder han
den moeten worden genomen. Het
zal naar verhouding niet zo heel veel
meer kosten als inplaats daarvan de
hele kade door de genoemde nieuwe
constructie wordt vervangen. Teso is
hierover met Rijkswaterstaat in
gesprek en hoopt dat spoedig defini
tieve besluiten genomen kunnen
worden.
Te licht
De bestaande veerstoepen zijn veel
te licht en te klein uitgevoerd voor
de dubbeldekkers van Teso. De Mo
lengat betekent voor de constructie
al een zware beproeving Het schip
trekt er bij harde zuidwestelijke wind
aan met een kracht die kan oplopen
tot over de veertig ton. De 110 me
ter lange Schulpengat ondergaat een
winddruk die in de buurt van de vijf
tig ton ligt. Dat het van de trossen
slaan van het schip niet denkbeeldig
is, is nog kortgeleden gebleken toen
de Molengat op drift raakte en met
veel moeite en inzet van sleepboten
weer naar zijn plek moest worden
gebracht.
Niet flexibel
Teso'is ook niet tevreden met het
Lees verder pagina 2
Liefhebbers van oude vliegtuigen
kunnen zondagmiddag hun hart op
halen op vliegveld Texel. Daar zullen
tegelijk drie DC 3 Dakota's zijn, als
mede een Beachcraft. Eén van de
Dakota's is de bekende PH-DDA van
de Dutch Dakota Association, de
twee andere zijn van soortgelijke or
ganisaties uit respectievelijk Zweden
en Finland. De Beachcraft is het
toestel dat onlangs door de DDA in
gebruik is genomen. De toestellen
komen bijeen in verband met het ge
zamenlijk bezoeken van een grote
Airshow in West Malling in Enge
land. De Zweden en Finnen vertrek
ken wat eerder om voor de
gezamenlijke oversteek van de
Noordzee hun hobbygenoten in Ne
derland te ontmoeten en dat gebeurt
dus op Texel. Verwacht wordt dat de
toestellen rond 15.00 uur op het
Texelse vliegveld zijn.
Een Duitse toerist ontdekte donder
dag dat tussen 12.00 en 13.00 uur
zijn bij De Nederlanden geparkeerde
auto was opgebroken: ontvreemd
werden een filmcamera, fotocamera
en een autoradio, met een gezamen
lijke waarde van maar liefst
f3200,-.
Gelicht op de huidige onderhoudssteiger met veerstoepen. Op de voorgrond rechts een deel van het hellende terrein waar het nieuwe Teso
gebouw moet komen.
voor ƒ35,— uit en thuis
Datum: Woensdag 31 augustus.
Kaarten: Halen en betalen
in onze winkel
Extra: VIP behandeling en speciale kor
tingen bij de door ons vertegenwoor
digde merken.
Spinbaan 15, Den Burg, tel 02220-5130
restanten
nu voor de
'N WINKEL VOL IDEEËN I