Duikbedrijf Neptunes slaat de vleugels uit 1 Gehalte stikstofdioxyde in Texelse lucht laag OM DE HOBBY TE BEKOSTIGEN" Den Helder ernstig vervuild Computerkassa Auto over de kop de sioot in PAGINA 2 TEXELSE COURANT VRIJDAG 2 DECEMBER 1| Amateur-duikers en duikclubs heeft Texel al vele jaren, maar slechts weinigen zullen weten dat er al minstens tien jaar ook een duikbedrijfje op het eiland is gevestigd. Voornaamste bron van inkomsten vormde tot voor kort het repareren van onderwa terschade aan in de Oudeschilder haven liggende kotters. Dat werk leverde juist genoeg op om de niet goedkope duik-hobby te bekostigen. Onlangs onderging het bedrijfje, „Neptunes" ge naamd, een flinke uitbreiding. Het aantal duikers werd opgevoerd van drie naar acht en er werd een eigen schip aangeschaft. Nog steeds zullen de klussen vooral in het weekend worden uitge voerd en behouden de betrokkenen hun gewone baan, maar de mogelijkheden om orders aan te nemen zijn nu groter geworden. De drie man die tot voor kort duikbe drijf „Neptunes" alleen runden, zijn Jan Vennik, Gerrit Jan Betsema en Guido Betsema. Drie jaar geleden na men zij het over van Jac Betsema (broer van Gerrit Jan en vader van Guido) en Flip Duinker. Die waren meer dan tien jaar terug met het be drijfje gestart, samen met Leo Vlas die er al spoedig mee stopte. Ook toen vormde de reparatie van kotters (vaak beschadigingen van de schroef) de hoofdmoot. Het motief voor deze amateur-duikers van het eerste uur was ook toen al: bekostigen van de dure hobby. Bovendien bestond bij de kottervissers behoefte aan het in schakelen van duikers. Voor de vis sers was dat sneller en goedkoper dan het schip meteen naar dok bren gen. Dat kon altijd nog als de duikers ernstige schade zouden ontdekken die niet eenvoudig onder water was te repareren. Deze vraag van de kottervissers bestaat nog steeds; momenteel zijn vijf grote (Noordzee-)kotters en vier kleinere (gamalen-)kotters vaste klant bij „Neptunes". Dat gebeurt op con tractbasis. De betreffende kottervis sers betalen een vast bedrag voor een heel jaar en daarmee zijn ze ver zekerd van duikershulp, ongeacht hoe vaak deze hulp nodig is. Het con tractbedrag is voor de grote kotters het hoogst, omdat voor de reparatie van die schepen zwaarder materiaal wordt gebruikt en meer tijd nodig is. Ook de andere kotters van de Texelse vloot mankeren uiteraard wel eens wat, maar de meeste schepen heb ben zelf een bemanningslid aan boord dat de duikkunst machtig is. Gereedschap Onder water is niet zo bar veel ge reedschap nodig, vertellen Jan Ven- nik en Gerrit Jan Betsema. „Met messen (om materiaal dat in de schroef is vastgelopen los te snijden) en staaldraadscharen kom je al een heel eind, maar je moet vooral ge woon je handen goed gebruiken." Opvallend is het gebruik van alumi nium ladders. Deze blijken nodig te zijn als er moet worden gewerkt bij zeer lage temperaturen (ook bij ijs in de haven). De duikers moeten dan hun werkzaamheden verrichten in een „droogpak" (een duikuitrusting waarin de duiker niet nat wordt). Omdat zich in dit pak lucht bevindt, is het noodzakelijk om het met lood (circa 12 kilogram) te verzwaren. De met lood en twintig kilo zware zuurstofflessen behangen duikers la ten zich dan voorzichtig via een lad der in het water zakken. Andere benodigde spullen zijn uiter aard de duikuitrusting (pak plus fles sen), een rubberboot en hefballonnen (deze kunnen aan voorwerpen onder water worden vastgemaakt en met lucht gevuld; er ontstaat dan een enorme opwaartse kracht). Schip En sinds kort beschikt duikbedrijf „Neptunes" dus over een schip Het betreft een voormalig sleepbootje met een lengte van vijftien meter, dat is gekocht van Oudeschilder Pe ter Schagen. „Een ideaal schip: niet duur, niet te groot en het heeft wei nig onderhoud nodig." De aanleiding voor deze aanschaf, en tevens de aanleiding tot de uitbrei ding van het bedrijf, was het wrakke- nonderzoek van de onderwaterarcheologen van het mini sterie van WVC. De onderzoekers in formeerden of „Neptunes" het afdekken van een historisch belang rijk wrak wilde verzorgen. Zoals re cent in deze krant was te lezen worden dezer weken 5000 zandzak ken in de Waddenzee gedumpt ter bescherming van het wrak van het VOC-schip „Rob" (van hèt bronzen kanon). Een conserveringsmethode die nog niet eerder op dergelijke schaal werd beproefd. „Neptunus" voelde zich zeer vereerd met het verzoek, maar zou gezien de beperkte mankracht (drie man) de klus niet kunnen aannemen. Tenzij uiteraard het bedrijf zou worden uit gebreid. Club Logischerwijs kwamen de drie te recht bij de andere leden van hun De duikers van ..Neptunus" zijn soms ook boven water actief, zoals hier tijdens het afzinken van zandzakken ter bescherming van een hlstorn. belangrijk scheepswrak IFotoNan Westerlaken) VERVOLG VAN PAGINA 1 gepast door mensen die op Texel een tweede woning hebben is het oprich ten van een (uiteraard op Texel ge vestigde) stichting of onderneming die het exploiteren van een of meer bungalows als doelstelling heeft. Ook dan heeft de eigenaar recht op 40% korting en bij een wekelijks bezoek aan Texel zijn de kosten van deze rompslomp snel terugverdiend. Oneigenlijk Juridisch is dit alles wel in de haak. Teso spreekt dan ook niet van fraude of misbruik maar van oneigenlijk ge bruik. De reductieregeling is echter bedoeld voor werkelijk op Texel thuis horende personen en bedrijven, als tegemoetkoming in de extra verplaat singskosten die samenhangen met „onafwendbare afhankelijkheid van de bootverbinding". Dat er iets mis was, werd al lang le den duidelijk. Het gaf bijvoorbeeld te denken dat het aantal auto's dat bij Teso als „Texels" was geregistreerd, in verhouding veel harder steeg dan het totale Nederlandse wagenpark. Volgens de Teso-administratie be staan er zo'n 5000 auto's van 4000 Texelse ingezetenen, wat natuurlijk onmogelijk is. Ook het aantal „Texel se" inschrijvingen bij de Kamer van Koophandel heeft een verbluffende groei getoond, maar bij het raadple gen van het (openbare) handelsre gister wordt snel duidelijk dat het in veel gevallen niet om vestigingen met werkelijke economische activiteit op Texel gaat, maar om niets meer dan een registratie terwille van het voor delige kaartje. En de gewoonte van overkantse particulieren om hun auto op naam te zetten van bloedverwan ten op Texel is zo verbreid, dat veel mensen er zich niet meer voor scha men en elkaar deze tip openlijk aan de hand doen. Teso-directeur Theo Hoogerheide schat dat de bootdienst door het on eigenlijk reductiegebruik jaarlijks on geveer f 250.000,- aan inkomsten misloopt; dat is 1% van de omzet. Hij denkt dat dit bedrag met de ver scherpte voorwaarden vrij snel zal zijn terugverdiend maar vindt het nog belangrijker dat alleen op deze manier de reductieregeling in stand kan wor den gehouden. Ook de „kwaliteitsver betering" die het vlot en zonder discussie kunnen kopen van reductie- kaarten betekent, heeft meegewogen Nieuwe voorwaarden Om alleen de juiste categorie bootge bruikers te laten profiteren, zijn de voorwaarden waaraan men moet vol doen om in het in de computer vast te leggen Texelse bestand te worden opgenomen, uitgebreid. Die voor waarden staan inmiddels op papier. Heel belangrijk is dat Teso daarnaast nog aanvullende gegevens kan ver langen om te kunnen beoordelen of de aanvrager werkelijk in aanmerking komt. Behoudens dat laatste krijgen parti culieren de eilandkorting als ze in het kantoor op Texel een bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister tonen dat niet ouder is dan drie maanden. Verder moeten ze een op dezelfde naam gesteld deel II van het kentekenbewijs tonen alsmede het rijbewijs. Ondernemingen moeten een niet ouder dan drie maanden zijnd uit treksel uit het Handelsregister tonen, waaruit blijkt dat de HOOFDvesti- ging van het bedrijf op Texel is als mede een op dezelfde rjaam gesteld deel II van het kentekenbewijs. Verenigingen dienen een uittreksel uit het verenigingenregister van de kamer van Koophandel te laten zien (ook niet ouder dan drie maanden) waaruit blijkt dat de hoofdvestiging van de vereniging op Texel is en ook een op dezelfde naam gesteld kente kenbewijs, deel II. Het zelfde geldt voor stichtingen, zij het dat dan een uittreksel uit het stichtingenregister van de KvK moet worden getoond. Of ook publiekrechtelijke lichamen in aanmerking komen voor reductie, zal worden beoordeeld aan de hand van gegevens inzake de activiteiten van zo'n organisatie op Texel en verkla ringen en kentekenbewijzen betrek king hebbend op voertuigen die op naam staan van dat publiekrechtelijk lichaam of onder verantwoordelijk heid daarvoor opereren op Texel. Verder zijn regelingen getroffen om reduktie mogelijk te maken voor lease-auto's en voor voertuigen die niet kentekenplichtig zijn maar wel zijn verzekerd en voor gevallen waar in het kentekenbewijs tijdelijk ont breekt, bijv. als gevolg van diefstal. Uitsluitingen Voertuigen met een buitenlands ken tekenbewijs komen niet voor reductie in aanmerking en hetzelfde geldt voor voertuigen zonder kentekenbewijs en zonder verzekeringsbewijs en voor auto's van Texelaars die aan met- Texelaars of niet-Texelse ondernemin gen zijn verhuurd of geleased Bedrij ven die exploitatie van toeristische verblijfsruimten als doel hebben krij gen ook geen reduktie, tenzij de eige naar of direkteur Texelaar is. De in de computer opgeslagen in- schrijvingsgegevens zullen regelmatig - ongeveer eens per jaar - worden gecontroleerd. De eigenaars van de geregistreerde voertuigen worden dan door Teso schriftelijk uitgenodigd om met nieuwe uittreksels (niet ouder dan een maand) en deel II van het kentekenbewijs in het kantoor te ver schijnen. Op de oproep moet binnen een maand worden gereageerd. Als die reactie uitblijft, worden de gege vens in het bestand doorgehaald en wordt het dus onmogelijk een reduc tiekaartje te kopen. De automobi listen moeten ervoor zorgen dat Teso op de hoogte is van eventuele adres wijzigingen. Dank zij de computer is het voor Te so veel eenvoudiger om „verdachte" gevallen in het bestand op te mer ken. Door de sorteermogelijkheid van de apparatuur kan bijvoorbeeld met één druk op de knop worden ge constateerd welke mensen op Texel meerdere auto's op hun naam heb ben staan. Om te kunnen bepalen of automobi listen voor eilandkorting in aanmer king komen, beschikt Teso naast de documenten die door de aanvrager worden getoond ook over gegevens uit andere bronnen, zoals het adres senbestand van het handelsregister. In fasen Het aanleggen van het bestand vol gens de nieuwe voorwaarden is een enorm karwei dat zich over ongeveer tien maanden zal uitstrekken. Begon nen wordt met de bedrijven (waarvan er volgens het handelsregister 900 op Texel zijn gevestigd) die vanaf vol gende week worden opgeroepen vol gens een zodanig systeem dat men per week zo'n 100 bedrijfsvertegen- woordigers aan de balie van 't Hornt- je ontvangt. Een week of elf later begint men met de particulieren. De hele operatie moet 30 september zijn voltooid. De bedrijven zullen al medio december in Den Helder kaartjes vol gens het nieuwe systeem kunnen kopen. Het spreekt vanzelf dat de nieuwe aanpak niet geringe kosten met zich meebrengt. Volgens directeur Hooger heide wegen de verwachte besparin gen daar echter ruimschoots tegenop. Het aantal reductie gerech tigden zal op grond van de nieuwe voorwaarden danig afnemen. Een indicatie dat een dergelijke actie de moeite waard is werd enige jaren geleverd toen Teso de voorwaarden waaronder scholieren gratis van de boot gebruik kunnen maken, aan scherpte en beter controleerbaar maakte. Het aantal in aanmerking ko mende scholieren nam daardoor met een derde af. Een 29-jarige man uit Oost kwam woensdagochtend bij het kruispunt Marsweg-Kadijksweg met zijn auto in de sloot terecht. Hij werd daarbij licht aan het hoofd gewond; de auto werd zeer zwaar beschadigd. De man uit Oost reed met zijn Peu geot over de Kadijksweg in de rich ting van Den Burg. Hij schrok van een PTT-bestelauto die uit de Mars- weg kwam en vlak voor de kruising stopte. Daardoor raakte hij van de rij baan en kwam met zijn wagen on dersteboven in de rechter bermsloot terecht. De chauffeur van dè PTT- auto vervoerde hem naar een arts. duikersclubje. Dit clubje vormde een voortzetting van het gezelschap dat er een paar jaar geleden met de „Phi- leas Fogg" van Hans Eelman op uit trok. „Phileas Fogg" hield zich echter op een gegeven moment vrijwel uit sluitend nog bezig met WVC- opdrachten, waardoor de „hobby duikers" niet meer zo aan hun trek ken kwamen. „Voor WVC werken be tekent: nergens aankomen, maar nauwgezette opdrachten uitvoeren. Interessant werk, maar als duiker is het avontuurlijker om wat te scharre len op de zeebodem. Lekker ander half uur onder blijven, zonder continu naar boven te moeten om gegevens uit te wisselen." Vandaar dat dit clubje een eigen le ven ging leiden. Eelman's gerouti- neerde „Phileas Fogg"-krachten Jac Betsema, Nan Westerlaken en Flip Duinker zaten daar bij. Naast Gerrit Jan en Guido Betsema en Jan Ven- nik, behoorden ook Kees de Waard en Eelke Seepma tot dat groepje. De ze acht vormen nu de medewerkers van het duikbedrijf „Neptunus". Zo'n vijf weken terug was deze uitbreiding een feit en een paar weken later kon (mede dankzij de verkregen WVC- opdracht) het gewenste schip wor den gekocht. Ver gevorderd De eerste klus is intussen ver gevor derd. Van de 5000 zandzakken zijn er 2500 al in de Waddenzee verdwe nen: om aparte onderdelen af te dek- ken en kuilen in de zeebodem af te vlakken. De resterende 2500 dienen ter afdekking van het hele wrak, een kunststukje dat mogelijk in één weekend kan worden volbracht. Dat moet dan gebeuren met een bak van aannemersbedrijf Daalder uit Alk maar. De eerste lading zandzakken kon worden vervoerd met het nieuw aangeschafte schip, waarmee dat meteen al zijn waarde heeft bewe zen. Er kon alleen in de weekenden (hard) worden gewerkt, maar men had de mazzel dat het telkens prima weer was. Slechts één zondag werd de klus afgelast. Het verzanden blijkt heel snel te gaan; de meeste afge zonken zandzakken zijn nog nauwe lijks te zien. Gehoopt wordt dat deze ervaring voor WVC aanleiding zal zijn om ook in de nabije toekomst beroep te doen op de hulp van „Neptunes" Voor heen schakelden de onderzoekers wel eens duikers van Terschelling in als op het Texelse deel van de Wadden zee werk aan wrakken moest worden gewerkt. Voor welke opdrachten denkt „Neptunes" nog meer in aan merking te komen? Vennik en G.J. Betsema: „Bijvoor beeld als een kotter zijn vistuig heeft verspeeld. Daar kunnen we nu met onze boot op af. Als dat tuig echter te ver weg ligt, midden op de Noord zee of zo, dan kunnen we op die kot ter aanmonsteren en op de desbetreffende plaats naar de bodem duiken. Wat wij dan doen is de situa tie opnemen en bekijken hoe het ver loren tuig het beste kan worden opgetakeld." Jan Vennik heeft in het verleden al eens een duik-klus verricht voor het Waterschap, toen de pomp van het gemaal Dijkmanshuizen werd gerevi seerd. Verder wordt gedacht aan as sistentie van Rijkswaterstaat en dergelijke instanties. „Het hoeven heus geen klussen voor acht man te zijn. Wij zorgen gewoon dat we bij toerbeurt aan de gang gaan." Op die manier blijft er ook ruimte over om er met de boot op uit te trekken om te gaan hobby- duiken. Want vooralsnog zal geen der duikers zijn dagelijkse werk op geven om voortaan zijn brood met het duikbedrijf te verdienen; „be kostigen van de hobby" blijft voorop staan. In december zijn op Texel expositie te zien op de volgende adressen: Jan Bruin, Gasthuisstraat 68, Den Burg. Doorlopende expositie van et sen, aquarellen en monoprints. Maa dag tot en met vrijdag van 19.00 tol 21.00 uur. Harry Tielemans, Ruigendijk 20, De. Koog. Doorlopende expositie van oil verfschilderijen, gouaches en keraml sche fantasiedieren. Janet Tromp, Kaapstraat 15 (hoek Ruyslaan) in De Koog. Doorlopende expositie van gebrandschilderd glas in eigen atelier. Dinsdag tot en met zaterdag van 14.00 tot 18.00 uur. Klif 23, Den Hoorn. Kleuretsen (lan schappen) van Hans Heyman. Hotel „Opduin", Ruyslaan 22 in Di Koog. Expositie van Hen Euwerman (aquarellen, landschappen, boekett en Eef de Graaf (gemengde technie ken en houtsneden). In De Scholerie in Zuid Eierland ei poseert Niek Welboren eigen schill rijen onder het motto „Tien jaar schilder in de polder". Open van december tot en met 8 januari, d lijks van 14.00 tot 22.00 uur. Kunstenaars-exposanten worden v zocht aanvullingen en wijzigingen voor deze rubriek uiterlijk 29 dece ber door te geven aan Tiny Visser (02220-13227). Uit een onderzoek in opdracht van de Milieufederatie CMN is gebleken dat het gehalte stikstofdioxyde (N02) in de Texelse lucht zeer laag is. In het naburige Den Helder waren de cijfers schrikbarend hoog. Het onderzoek, dat over drie dagen werd ge daan, is echter niet representatief voor de gemiddelde vervuiling over een heel jaar. Maar ook volgens het Rijks Instituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne (RIVM) in Bilthoven is de Texelse lucht gemiddeld over een jaar en vergeleken bij de rest van Nederland erg schoon. Op 20, 21 en 22 oktober hebben 33 Noordhollandse milieugroepen op 129 meetpunten de concentratie stikstof dioxyde (N02I in de lucht gemeten. Op Texel werd dit gedaan door het IVN. Met het onderzoek wilde de mi lieufederatie Contact Milieubescher ming Noordholland plaatselijke milieu-organisaties betrekken bij de verkeersproblematiek. Uit de resultaten bleek dat Den Hel der met een zwaardere vervuiling dan Amsterdam had te kampen. Er wer den gehaltes N02 van 108 tot 118 microgram per kubieke meter lucht geconstateerd. Texel kwam als schoonste uit de bus met metingen van 39 microgram'm3 bij Ecomare en in een weiland bij Oosterend, 38 tot 40 bi] de stoplichten aan de Pontweg en 27 tot 32 bij de scholengemeen schap in Den Burg. Paniek De metingen veroorzaakten onrust in Den Helder. Niet helemaal terecht, want in het rapport van de milieufe deratie staat duidelijk dat de resulta ten moeten worden gezien als een steekproef „Er is geen reden tot pa niek", aldus Liesbeth Beekhuis van de milieufederatie. „We geloofden het eerst zelf ook niet toen we de metin gen van Den Helder binnen kregen". De uitslag moet naar haar mening wel naar waarde worden geschat. „Het is een momentopname. Het wil niet zeggen dat Den Helder de plaats met de meeste luchtvervuiling in Noordholland is". De resultaten tonen wel aan dat op de bewuste meetplek op die drie dagen de concentratie erg hoog was. Maar dat kan vijftig meter verderop heel anders zijn geweest. Verzuring Stikstofdioxyde is een voor het milieu schadelijke stof die vooral in uitlaat gassen van auto's zit. Het werkt ver zuring in de hand en-samen met de eveneens door het verkeer uitgesto ten koolwaterstoffen levert het een belangrijke bijdrage aan de zg. „foto- chemische" luchtverontreiniging. On der invloed van zonlicht worden namelijk verschillende uitgescheiden gassen omgezet in schadelijke oxy- dantia, bijvoorbeeld ozon. Kinderen zijn erg gevoelig voor N02 in de lucht. Het kan leiden tot ver mindering van de longfunctie en ast ma. Ozon veroorzaakt irritatie van neus, kees en ogen, hoofdpijn, ver mindering van de lichamelijke condi tie, versterking van astmatische verschijnselen en vermindering van de longfunctie. Uit een notitie van het ministerie vi VROM blijkt dat de uitstoot van stikstofoxyde door het verkeer vooi 36% afkomstig is van vrachtwager I en voor 61% van personenauto's, lil totaal is in Nederland door het RIVll 560 kiloton N02 in de lucht geme ten, waarvan 282 afkomstig van hi I wegverkeer en 190 van „vuurhaar- I den" als industrieën en zelfs huis- I houdens. Door het stimuleren van openbaar I vervoer, het afremmen van het autc I gebruik en het verplicht stellen van I goede katalysatoren in auto's, kan dl luchtvervuiling door N02 worden aangepakt. De gemeente zou „auto- mobiliteitsbeperkende" maatregelen moeten nemen, zo staat in het rap port van de milieufederatie CMN. Ook vindt men dat gemeente en pn vincie een voorbeeldfunctie moeten hebben om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren, doo het geven van reiskostenvergoedin gen, het stimuleren van „carpoolen' en het geven van openbaar vervoer jaarkaarten aan eigen personeel. Texel schoon Volgens de milieu-afdeling is op Te» van luchtverontreiniging geen sprake D. Onderdelinden van het RIVM in Bilthoven bevestigt dat. „Texel ligt n van vervuilende industriebronnen en de verkeersintensiteit is relatief laag. Daarnaast is de gemiddelde winds nelheid hoog, dus verwaaien die ver vuilende uitlaatgassen snel". Hij wijs' erop dat weerssituaties grote invloed hebben op meetresultaten over korte perioden. „Bij mistig en windstil wee blijft veel meer hangen en als je op die dagen meet schrik je je rot van de resultaten...."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 2