Cjroen <2warL-Jéxels in het harL, laadsleden slecht te spreken iver nieuwe busvervoersplan Gemeente en polder werken samen bij rattenverdelging 1 1 lormering zwaard van Damocles? Provincie verbiedt parkeerplaats Rommelpot i Rabobank Q Landschapszorg krijgt gelijk Kerstkado? Centrale ontharding fN is in aantocht Doorgereden Geen krant op 27 december. Toeristenbelasting TROMP Sieraden met een meesterteken Bakker s Ijzerhandel b.v. ik Juwelier Martin Tromp PENSIOEN EN DE FISCUS ^OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.343 VRIJDAU 23 UhUtMbtn l»öö edactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 12220-12741 uiten werktijd deze week tot en met dinsdag a s. Tessa de Graaff, Pater Vitteplein 3, 1791 DP Den Burg, telefoon 02220 - 15639. loor advertenties, abonnementen, etc.: angeveld De Rooy BV., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, lefoon 02220-12741. Telefax 02220 - 14111 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs /19.80 per kwartaal; los 95 cent Postgiro 652 Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67 34 60.398. p één na alle leden van de raadscommissie voor ruimtelijk- en luisvestingbeleid hadden tijdens een vergadering woensdag- 'ond hun twijfels over het nieuwe busvervoersplan. Angst voor |en ongunstig normeringsstelsel van het Rijk, dat volgens J. linkenberg, maker van het plan, als een „zwaard van Damo- les" boven Texel hangt, leek hen geen reden om te snel te kie- en voor een nieuw vervoerssysteem, dat in de ogen van het linisterie misschien beter te pruimen is, maar in de praktijk oor de Texelaars vermindering van de busverbindingen met zich ïeebrengt. Ipeciaal voor deze vergadering waren aar Texel gekomen: P. Kors, mede- rerker vervoersontwikkeling NZH- istrict Noord-West, J. Klinkenberg, emor adviseur Verkeer en Vervoer ,GV en C. Tijsma, districtchef Noord /est NZH. legde uit dat Texel eigenlijk net ussen streekvervoer en stadsvervoer ivalt. „We moesten een plan beden ken waarbij beter wordt ingespeeld op de sterk wisselende hoeveelheid bruikers en waarmee de bijzondere sitie van Texel bij het ministerie, de jeldverstrekker, duidelijk wordt ge laakt", legde Tijsma woensdag- end uit. aker van het plan J. Klinkenberg klaarde dat door te kiezen voor een vaste lijndienst in combinatie met een flexibele verbinding in de vorm van een belbus, aan de wensen van de meeste gebruikers tegemoet zou worden gekomen. „Als norme ring voor Texel onafwendbaar wordt, pakt dat negatief uit voor de bus diensten in het weekend en in de avonduren. Wij willen dat juist in «tand houden". Belbus De vaste lijndienst gaat ieder uur maf de boot naar Den Burg en dan Dver ruim een jaar zal het drinkwa ar op Texel belangrijk zachter wor den, als gevolg van de centrale mthardingsinstallaties die het PWN egen die tijd in gebruik heeft jenomen. Het water krijgt dan een hardheid van 8,4 graden DH (thans 12-14 gra- Jen DH), waardoor de kalkafzetting Dp verwarmingselementen vermin dert, de smaak van thee beter wordt sn bij het wassen ongeveer 30% ninder wasmiddel nodig is om het- zelfde resultaat te krijgen. Maandag is de eerste installatie voor centrale hardheidsverlaging bij het pompstation Wim Mensink officieel aan het PWN overgedragen. In janua ri a.s. wordt begonnen met de bouw van installaties voor de pompstations Castricum en Bergen (vanwaar Texel zijn water betrekt). Bij het hier toegepaste systeem gaat de kalk in het water een verbinding aan met natronloog. De uitvlokkende talk zet zich af op meegedoseerde zandkorrels, die tenslotte worden ver wijderd. Tussen 16 en 19 december is het schoolbusje van De Waal op het par keerterrein bij Albert Heijn door een onbekende aangereden. De wagen liep een flinke deuk op. Eventuele getuigen worden zich te melden, telefoon 12222. Wegens het als werkdag uitvallen van maandag 26 december zal de Texelse Courant op dinsdag 27 de cember niet verschijnen. Abonnees en adverteerders vra gen wij vriendelijk hier rekening mee te houden. De directeur. door naar Oosterend en via Oude- schild weer naar de boot. In Den Burg kan worden overgestapt op de belbus die de verbinding met de klei nere dorpen onderhoudt en als een soort „stadsbus" door Den Burg zal gaan. Deze belbus rijdt alleen naar de plaatsen waar klanten voor zijn, dat kan in de praktijk dus ieder uur een andere route betekenen. Wie in een klein buitendorp woont en met de bus meewil, moet bellen naar een centrale. Deze geeft de oproep door aan de belbus, die op een af gesproken tijdstip en plaats naar het betreffende buitendorp rijdt. Dit systeem geldt niet in de och tendspits voor 9.00 uur, als veel scholieren gebruik maken van de bus. Dan wordt de „oude vertrouwde" dienstregeling aangehouden. „Door het nieuwe vervoersplan zullen bepaalde busverbindingen niet meer ieder uur worden verzorgd. Aan de andere kant kunnen we dan 's avonds vaker bussen laten rijden en kunnen met de belbus allerlei alterna tieve routes worden gereden om de mensen zo dicht mogelijk bij hun be stemming te brengen", zei Klin kenberg. Minst slechte Het vervoersplan heeft diverse varia ties. Erna Eelman (VVD) vond dat het college met plan B niet voor de bes te, maar voor de minst slechte va riant had gekozen. „Ik vind het een kwantitatieve achteruitgang voor de dorpen. De drie grootste dorpen wor den erdoor wel goed voorzien". P. Kors waarschuwde dat het Rijk moet worden „gelijmd" met een goed plan, omdat als normering moet worden ingevoerd, éénderde van de verbindingen moet worden geschrapt. „Het Texelse systeem is niet slecht, maar men heeft hier nog nooit reke ning hoeven houden met normering". Ook Jan van Asselt (Texel Belang) vond het nieuwe vervoersplan maar matig: „Veel ouderen worden erdoor gedupeerd. Ik zie op het bijgevoegde kaartje dat in het Noorden geen bus meer komt. Ik weiger om me nu al de stuipen op het lijf te laten jagen voor een normering. Er valt hier nog heel wat aan bij te schaven". Ook ontevreden Riet Huitema (CDA) was ook onte vreden. „Het waarborgen van het vervoer van de schoolkinderen is be langrijk. Ik vraag me af of een lijn naar de bootdienst met Vlieland zin heeft. Dit plan is onaanvaardbaar". Hans Roeper (PvdA) constateerde dat het leek alsof raadsleden overal ver stand van hadden. Het maken van dienstregelingen leek hem zeer gespecialiseerd werk, waar hij niet zoveel verstand van had. Het plan leek hem toch wel aardig. „Even bel len en binnen afzienbare tijd is er vervoer", aldus de PvdA-man. Hij stelde voor de vaste één uurs lijnverbinding om het uur De Waal en Den Hoorn te laten aandoen. „Er moet veel geld in promotie worden gestoken om iedereen „belbus- minded" te maken. Kunnen alle Texe laars het niet eens een keer gratis proberen? Vanuit het publiek kwam de vraag bij hoeveel telefoontjes de belbus zal worden ingezet. „Als één persoon belt gaat hij al rijden", verzekerde Tijsma. Omdat de heren van de overkant de laatste boot moesten halen, werd de discussie na bijna anderhalf uur af gesloten. Vooral de verbinding met de kleinere buitendorpen zal nog eens kritisch worden bekeken, werd door de NZH-mannen toegezegd. MEDEDELINGEN VAN B EN W In de septembervergadering heeft de gemeenteraad besloten tot een ver hoging van de toeristenbelasting. Een dergelijk besluit heeft echter eerst rechtskracht na verkrijging van de Koninklijke goedkeuring. Bij Koninklijk Besluit van 8 december 1988, no. 7, is de goedkeuring verleend en met ingang van 1 januari 1989 bedraagt de toeristenbelasting derhalve 70,90 per overnachting. In aansluiting op het vorenstaande hebben Burge meester en Wethouders de gemeen telijke subsidie, die wordt verleend aan scholen die in de gemeente ver blijven voor een schoolreis of werk week bepaald op 50% van de in totaal in rekening te brengen toe ristenbelasting. Gedeputeerde Staten willen niet dat een parkeerterreintje wordt aange legd nabij de hoek Rommelpot- Witteweg te Den Hoorn. Getwijfeld wordt aan de noodzaak van het ter rein op deze plaats. Het verdwijnen van het biologisch waardevolle graslandje dat er nu ligt, wordt on gewenst gevonden. De door burgemeester en wethou ders van Texel gevraagde „verklaring van geen bezwaar" is dan ook ge weigerd. Die verklaring van de provin cie was nodig omdat het geplande parkeerterreintje strijdig is met het bestemmingsplan. De afwijzende beslissing betekent dat de Werkgroep Landschapszorg Texel, die een be zwaar had ingediend tegen de aanleg van een parkeerterrein op deze plaats, in het gelijk is gesteld. Paddestoelen Dat bezwaar kwam erop neer dat het gebied grote botanische waarde heeft omdat er een zeldzame paddestoel voorkomt. Bovendien vormt het ter rein voor het gezicht een fraaie over gang tussen het duinlandschap en het cultuurlandschap en ook werd getwijfeld aan de practische bruik baarheid van dit buiten het dorp gele gen terrein (met plaats voor 28 auto's) en werd gevreesd voor ver- keersconflicten tussen auto's en fietsers. Gedeputeerde Staten zijn het daar mee dus eens. „Wij zijn van oordeel dat onduidelijkheid bestaat omtrent de noodzaak van nieuwe parkeergele genheid ter plaatse. Onvoldoende in zicht is gegeven omtrent een onderzoek naar mogelijke alternatieve parkeerterreinen. Het genoemde per ceel betreft een karakteristiek binnen- duingraslandje met goed ontwikkelde soortenrijke vegetatie. Tevens bevindt zich op het perceel een typisch Texel se drinkkolk. Ecologisch vormt het perceel een fraai object. Veel van dergelijke graslandjes langs de bin- nenduinrand zijn gedurende de laat ste decennia verdwenen. Onder deze omstandigheden achten wij aanleg van een parkeerterrein ten koste van een als zeer waardevol aan te mer ken graslandje niet verantwoord. Overigens kan nog worden opge merkt dat de situering van het par keerterrein niet past in de structuur van het karakteristieke kern van Den Hoorn". »M >W De rattenbestrijders Willem Moor en Peter van der Gracht aan het werk. In de rattenholen In de slootkant wordt in plastic verpakt vergiftigd lo kaas aangebracht De gemeente en het waterschap werken nauw samen bij de bestrijding van ratten. Mensen van beide instanties zijn de afge lopen week broederlijk op pad geweest om nieuwe concentraties te ontdekken, deze te verdelgen en om bestrijdingsadviezen te geven aan grondgebruikers. Inmiddels is gebleken dat de publica ties in deze krant over bijzonder grote aantallen ratten op Texel bepaald met overdreven waren. Tal van mensen die er tot op dat moment nog geen weet van hadden hebben op hun er ven rattengaten ontdekt en zijn met de bestrijding van de dieren begon nen. Honderden ratten zijn inmiddels gedood, maar het is helaas gebleken dat de opengevallen plaatsen in veel gevallen al snel door ratten van el ders worden ingenomen. Met het uit leggen van vergif moet daarom onverminderd worden voortgegaan in combinatie met preventieve maatre gelen om de omgeving voor ratten zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. 1500 zakjes Peter van der Gracht (Waterschap) en Wim Moor (Gemeente) hebben de af gelopen dagen de sloten langs ge meentelijke en polderwegen gecontroleerd en daarbij in de taluds vele rattenholen aangetroffen. In alle gaten werd vergiftigd lokaas uitge legd. Tot dusver hebben zij maar liefst 1500 zakjes gif verwerkt. Bestrijding bleek vooral noodzakelijk nabij mais- en bietenland. Gebruikers van grond waar veel ratten zitten, hebben en brief gehad met het ver zoek de bestrijding zelf voort te zet ten. Het benodigde gif kan gratis bij gemeentewerken aan de R.P. Keij- serstraat worden afgehaald en bestrijdingsadviezen kunnen daar ook worden ingewonnen evenals bij het Waterschap. Er zijn inmiddels een vijftigtal brieven uitgedeeld: daarnaast zijn ongeveer 25 personen mondeling benaderd. Volgens Piet Bolier van de gemeente Texel wordt bijna overal positief gereageerd op de oproep. De boeren stellen het op prijs dat water schap en gemeente samenwerken en willen hun best doen om van de rat ten af te komen. Fout Inmiddels is ook duidelijk dat de rat tenbestrijding niet overal op de juiste wijze gebeurt. Het komt voor dat wordt volstaan met het één keer los uitstrooien van wat vergif in de ho len. Dat is met voldoende. Het gif moet zodanig worden aangeboden dat het droog blijft en makkelijk kan worden gecontroleerd en aangevuld. Er moet dus gebruik worden gemaakt van kistjes of pijpen, zoals beschre ven in de Texelse Courant van enkele weken geleden. De kistjes moeten vooral in het begin minstens eens per twee dagen worden gecontroleerd. Er moet meer gif worden aangeboden dan de ratten op kunnen, zodat ze een aantal keren terugkomen en tel kens opnieuw eten. Alleen dan kan men er van verzekerd zijn dat de die ren binnen enkele dagen sterven. Veel klandizie Vooral als gevolg van de thans aan de gang zijnde bestrijdingscampagne heeft de gemeente het afgelopen jaar meer rattengif uitgereikt dan ooit: on geveer 1200 kg. Daarbij is de onge veer 250 kg die de gemeente zelf heeft gebruikt, niet meegerekend. Ja renlang heeft de gemeente het gif zelf met het lokaas gemengd en in elke gewenste hoeveelheid onverpakt meegegeven aan mensen die last hadden van ratten. Dat was tegen de officiële regels want de gemeente Texel is niet bevoegd om het mengsel zelf te vervaardigen. In 1987 stak de Algemene Inspectuie Dienst er dan ook een stokje voor en een tijdlang is de uitgifte van vergif toen gestaakt. Thans wordt het kant en klare meng sel van een bevoegde instantie (het Samenwerkingsgebied West- Friesland) betrokken en is het weer onbeperkt beschikbaar Toch zou het kunnen dat het vorig jaar staken van de uitreiking een van de oorzaken is van het grote aantal ratten op dit moment, maar de afgelopen zachte winter speelt waarschijnlijk een veel Candy weet alles van wassen! Kopers van een Candy wasauto maat krijgen van ons tot en met 31 december een flinke premie! belangrijker rol. Ook elders in het land worden grotere aantallen ratten gemeld dan gewoonlijk. Recreatie Na de boeren hebben inmiddels ook de recreatieondernemers informatie gehad over rattenbestrijding. Op bun galowterreinen blijken nogal wat rat ten te zitten, vooral daar waar slordig met vuilnis wordt omgesprongen en waar rommelige toestanden heersen zodat de ratten veel schuilplaats heb ben. Het zo snel mogelijk ratvrij ma ken van deze terreinen is ook van grote promotionele betekenis. Grote concentraties zijn gesignaleerd in het gewone boerenland, met als uitschieters bepaalde punten in Eier- land en de omgeving van Den Hoorn. De grootste „ratdichtheid" is waarge nomen in de buurt van Oosterend waar blijkens de gaten, loopsporen en keutels honderden, misschien wel een paar duizend ratten moeten zit ten op een betrekkelijk klein gebied. De toestand is echter allerminst ho peloos. „Als iedereen een handje helpt, is de toestand binnen een paar weken weer aanvaardbaar", zeggen de rattenbestrijders van gemeente en waterschap, die in januari een twee de controle zullen uitvoeren. GOUD- EN ZILVERSMEDER1J DE LUTINE Kogerstraat 100 1791 EV Den Burg-Texel. Telefoon 15238. 02220 - 12346. Natuurlijk Weverstraat. Financiële zekerheid voor later en een fiscale aftrekpost voor 1988. Wij adviseren u vrijblijvend over de mogelijkheden. Telefoon 02220 - 14341 Na kantoortijd: 14894 - 14389 of 15622

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 1