Cjrocti '^wartsjexels in het hart-,
VL: meer stemrecht
oor meer contributie
I
Gemaal-motor moet
13 mei draaien
Texelse onderzoekers
maakten Wadden-kaart
als bestrijdingswapen
Persoonlijk aangeboden aan minister
Openbare discussie
seizoenmaatregelen
Aanrijding
efengranaten opgevist
Rotterdam droge voeten
door Texelse bijdrage?
Minister Brinkman
komt later
Bromfietsdieven
aangehouden
"•PGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - IMH. 1U.J4»
DINSDAG 17 JANUARI 1989
edactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
2220 12741
uiten werktijd deze week tot en met dinsdag a s Tessa de Graaff, Pater
Vitteplein 3, 1791 DP Den Burg, telefoon 02220 - 15639.
bor advertenties, abonnementen, etc.:
bngeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
ftlefoon 02220-12741. Telefax 02220 - 14111
Verschijnt dinsdags en vrijdags
Abonnementsprijs 120,20 per kwartaal, los f 1,—
Postgiro 652
Bankrelaties: Amro Bank nr 46 99 17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67 34.60 398.
Als tenminste tweederde van de leden ermee instemt, zal de re
eling voor het stemrecht bij de Texelse vereniging van Logies-
erstrekkers ingrijpend worden gewijzigd. Niet langer zal elk lid
i de vergadering één stem kunnen uitbrengen, maar zal men
neer stemrecht hebben naarmate men een hogere lidmaat-
chapsbijdrage betaalt. Het gevolg is dat de grotere, bedrijfsma-
g geëxploiteerde hotels en andere logiesverstrekkende bedrijven
teer te vertellen krijgen binnen de vereniging.
at is ook de bedoeling want de hui-
ge situatie is volgens het bestuur
ibevredigend: een kleine verhuurder
■eft even veel invloed als een ex-
oitant van een groot hotel of bun-
ilowpark. En omdat er veel meer
eme verhuurders zijn dan grote,
luden de kleine de vereniging kun-
in overheersen.
De TVL is een zakelijke vereniging
aar overwegend bedrijfsbelangen -
n de grootste tot de kleinste bedrij-
n - een rol spelen. De lidmaat-
hapsbijdrage is de resultante van
t aantal bedden en het economi
se gewicht" van dat bed. Een
laapplaats in een jeugboerderij heeft
n ander prijskaartje (omzet) dan
n slaapplaats in een sterrenhotel.
|e lidmaatschapsbijdrage is daaraan
idertijd gerelateerd. Die bijdrage
langt natuurlijk ook af van de groot
te van het bedrijf. Omdat de lidmaat
schapsbijdrage een konkreet gegeven
is en voor de TVL een hoofdzaak we
gens de verplichting om jaarlijks
f150.000,- bij te dragen voor Texel-
promotie, wordt voorgesteld in de
nieuwe statuten een koppeling te
maken tussen deze bijdrage en het
-aantal stemmen dat een lid heeft",
zo redeneert het bestuur in een toe
lichting die samen met de voorgestel-
-de statuten en andere informatie
Bvorige week aan alle leden is
gestuurd.
Eén stem per f100,-
In de huidige situatie worden de lid-
ïimaatschapsbijdragen voor 73% inge-
-bracht door bedrijven met meer dan
5 vijftien bedden terwijl die grotere be
drijven toch maar 18% stemrecht
hebben. De kleinere logiesverstrek-
3i)<fers brengen slechts 37% van het
ctotale lidmaatschapsgeld in maar
hebben toch 82% stemrecht. Het
Icbestuur wil naar een betere afspiege
ling, maar wil tevens voorkomen dat
pin de nieuwe situatie slechts enkele
leden de dienst uitmaken.
Het gemeentebestuur houdt woens-
ig 25 januari in Timmers Tearoom
De Koog een openbare evaluatie-
f[jeenkomst inzake de ervaringen
net de op rust en veiligheid gerichte
naatregelen die het afgelopen sei
zoen in de badplaats van kracht zijn
geweest.
Oder die daar behoefte aan heeft kan
in het bijzijn van een afvaardiging van
het gemeentebestuur zijn zegje doen
pver de afschaffing van het betaald
parkeren, de parkeermeters aan de
Brink, het taxigebruik in de
Dorpsstraat, het uniforme sluitingsuur
{jfeor alle horecabedrijven (dus ook de
|pchtcafé's), het half uur „afvloei
ing" na het sluitingsuur en het ver
leggen van het slag van Wuis. Mede
|an de hand van de ervaringen en
wensen die naar voren worden ge
bracht zullen b en w bepalen in hoe
verre de maatregelen ook de
Romende zomer zullen gelden en of
er nog meer moet gebeuren. De bij
eenkomst begint om 20.00 uur.
Op de kruising Leemkuil/Pontweg
nd zaterdagavond een aanrijding
laats toen een 36-jarige automobilist
De Koog een 42-jarige man uit
udeschild in een bestelbusje wilde
halen, op het moment dat deze
ksaf sloeg naar de Leemkuil. Beide
agens liepen aanzienlijke deuken
heo Eilander heeft met zijn TX 30
n viertal oefengranaten opgevist,
munitie zal te zijner tijd door de
uik- en Demonteergroep van de ma
ne onschadelijk worden gemaakt.
Na veel rekenwerk is besloten om
één stem toe te kennen per f 100,-
lidmaatschapsbijdrage. Wie zich reali
seert dat de kleinste verhuurders per
jaar f80,- lidmaatschapsbijdrage beta
len en de grootste meer dan
f10.000,- kan taxeren hoe groot de
stemrechtverschillen tussen de leden
zullen worden. Daar is echter een
grens aan gesteld. Omdat grote ho
tels en andere recreatiebedrijven 50,
100 en zelfs 150 stemmen zouden
kunnen krijgen, is het maximum aan
tal stemmen bepaald op 30.
Sectoren
In de nieuwe statuten krijgt de verde
ling van het totale ledenbestand in
vijf sectoren definitief zijn beslag. De
sectoren, die elk rechtstreeks in on
derhandeling kunnen treden met de
stichting VVV Texelpromotie, zijn: de
(in oprichting zijndel vereniging of
werkgroep Kleine Logiesverstrekkers
(bedrijven met vijftien of minder bed
den), de Recron, Horecaf, Groet
(groepsakkomodaties) en de bemid
delaars. Het negen zetels tellende al
gemeen bestuur van de TVL heeft
drie zetels voor de Kleine logies
verstrekkers, twee zetels voor de Re
cron, twee zetels voor Horecaf, een
zetel voor Groet en een zetel voor de
bemiddelaars.
In de nieuwe situatie hebben de klei
ne logiesverstrekkers de theoretische
beschikking over 40,7% van de
stemmen, Recron over 30,7%, Hore
caf over 16.3%, Groet over 4,5% en
de bemiddelaars over 7,8%. De Klei
ne logiesverstrekkers zijn niet blij met
de halvering van hun invloed binnen
het de TVL, maar het TVL-bestuur
vindt het toch een billijke regeling ge
zien het lidmaatschapsgeld dat deze
sector betaalt en het feit de de klei
ne logiesverstrekkers met drie zetels
in het bestuur zitten.
Vergadering
Het voorstel tot wijziging van de sta
tuten is het belangrijkste agendapunt
van de algemene ledenvergadering
van de TVL, die donderdag a s.
wordt gehouden in hotel ,,Opduin" in
De koog, aanvang 20.00 uur.
In dezelfde bijeenkomst zal worden
voorgesteld een eind te maken aan
het onbeperkte aantal stern-
machtigingen dat nu kan worden ge
geven en wordt bovendien duidelijk
vastgelegd wie namens een bedrijf
stemrecht kan uitoefenen. In de nieu
we statuten wordt de vertegenwoor
diging per bedrijf beter geregeld.
Volmachten voor andere bedrijven
zijn niet meer mogelijk. Verder komt
in de vergadering een wijziging van
het huishoudelijk reglement aan de
orde, waardoor wanbetalende leden
harder kunnen worden aangepakt.
De in aanbouw zijnde motor in de loods van Piet van der Star
„Het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat heeft bedacht dat
alie waterschappen van kustge-
meenten een bijdrage moeten
leveren aan de kustverdediging
van Rotterdam, zodat men daar
in geval van nood droge voeten
houdt. Moeten wij Texelaars
daaraan meebetalen, terwijl on
ze eigen kustverdediging om te
huilen isDit vroeg PSP-er
Peter Bakker tijdens de rond
vraag van de gisteren gehou
den raadscommissie voor
Algemeen en Organisatorisch
beleid. Burgemeester Schipper
beloofde hem navraag te doen
bij het Waterschap en even
tueel overleg te voeren over ac
ties tegen deze maatregel.
Vrijwilligers zijn momenteel hard bezig met de opbouw en restau
ratie van een van de veelbesproken historische motoren uit het
voormalige gemaal Waalenburg. De machine zal binnen afzienbare
tijd kunnen draaien en zal zaterdag 13 mei officieel in gebruik
worden gesteld tijdens een manifestatie van de Oude trekker- en
motorenclub.
Het opbouwen van de door de ge
meente voor f15000,- aangekochte
en totaal ongeveer tien ton wegende
installatie is een omvangrijk karwei,
dat onder leiding staat van de zeer
enthousiaste Kees de Porto. Hij heeft
er zelf al meer dan 100 uur werk in
zitten en weet zich bijna dagelijks
gesteund door Jan Uitgeest, Jan
Koopman, Piet van der Star en Jaap
Bakker, allemaal mensen van de
Stichting Juttersmuseum en van de
Oude trekker- en motorenclub.
Mobiel
De uit 1930 daterende gemaalmotor
komt op een mobiel onderstel te
staan, waardoor hij makkelijk naar al
lerlei plaatsen op het eiland kan wor
den gereden om te worden
gedemonstreerd. Dat onderstel is af
komstig van een afgedankte kraan
Minister Smit-Kroes van ver
keer en waterstaat heeft giste
ren een serie .ecologische
basiskaarten" van de Wadden
zee in ontvangst genomen, die
zijn vervaardigd door twee
Texelse onderzoekers. Cor Veld
(Rijkswaterstaat) en Kees Dij-
kema (Rijks Instituut voor Na
tuurbeheer), beide werkzaam
op Texel, mochten persoonlijk
in Den Haag het eerste exem
plaar aan de minister overhan
digen. De door hen
samengestelde kaarten, waarin
terrein- en biologische gege
vens zijn samengevoegd, zullen
een belangrijk wapen vormen
in de strijd tegen olievlekken
die het Waddengebied dreigen
binnen te dringen.
Het was gisteren een drukke en lan
ge dag voor Veld en Dijkema. Nadat
zij met de boot van zeven uur van
het eiland waren vertrokken, moesten
ze zich eerst 's morgens in Den Haag
melden. Daar hadden zij een onder
houd van een kwartier met de minis
ter, in het gezelschap van hun
respectievelijke chefs, de heren ir. B.
Westerduin (hoofdingenieur-directeur
van RWS Noordholland en tevens
voorzitter van het Waddencomité) en
dr. Wim Wolff (thans directeur van
het RIN Nederland en tot vorig jaar
verbonden aan het Texelse RIN-
station nabij 't Horntje). 's Middags
stond een bezoek aan Leeuwarden
op het programma, waar de ecologi
sche basiskaarten werden aangebo
den aan mevrouw Langedijk-De Jong
van de voorlopige Waddenadviesraad
en de heer Boekhoven namens het
Coórdinatiecollege Waddengebied.
Met de laatste boot keerden de twee
weer op Texel terug.
De kaarten zullen in een behoorlijke
oplage worden verspreid onder
overheids- en wetenschappelijke in
stanties in Nederland. Voorts gaan
een aantal kaarten de grens over,
naar collega-instanties in Westduits-
land en Denemarken, Het is de be
doeling dat in Nederland alle
operationele diensten van Rijkswa
terstaat en alle overheidsschepen in
het Waddengebied over de kaarten
zullen beschikken. Als dan moet wor
den opgetreden tegen olie- of chemi-
caliënvlekken in de Waddenzee,
werken alle direct betrokkenen ten
minste met dezelfde kaarten en is er
dientengevolge de minste kans op
communicatieproblemen en de groot
ste kans op succes.
Opdracht
Rijkswaterstaat was samensteller en
opdrachtgever tegelijk. Deze overheid
sinstantie is verantwoordelijk voor de
bescherming van het Waddengebied
tegen vormen van verontreiniging.
Daarbij moet een onderscheid wor
den gemaakt tussen preventie (het
voorkomen dat een olievlek het Wad
dengebied binnendringt) en bestrij
ding (als er tóch een vlek is
binnengedrongen). De verwijdering
van olie- en chemicaliënvlekken is
een gecompliceerde problematiek.
maar er zijn vorderingen gemaakt.
Rijkswaterstaat weet intussen hoe de
zaak te lijf moet worden gegaan op
de open zee en hoe dat moet in ha
vens. Het tussenliggende gebied is
vooralsnog problematisch.
Om olievlekken ook déér te kunnen
aanpakken, is het noodzakelijk om
precies te weten hoe het gebied eruit
ziet en met welke specifieke omstan
digheden men rekening moet houden.
Een deel van deze kennis was bij
Rijkswaterstaat al voorradig. RWS be
schikt over uitstekende terreinkaar
ten, waarop de diepten van geulen,
stromingen en de hoogten van wad-
gronden en zandbanken staan aange
geven.
In de ogen van RWS was dat onvol
doende informatie, omdat de kaarten
niet de „gevoeligheid" van een ge
bied aangaven. Wadgedeelten waar
steltlopers fourageren, zeehonden
rusten of kwelders gelegen zijn, wor
den als kwetsbaar aangemerkt. Voor
komen dient te worden, dat een vlek
zich déér begeeft. En mocht het zo
ver komen, dan moeten tijdig maatre
gelen worden genomen (wegjagen
van vogels bijvoorbeeld).
Parate kennis
Over exacte gegevens daaromtrent
beschikte Rijkswaterstaat echter niet.
Daarom werd het RIN ingeschakeld.
De opdracht om een ecologisch to
taalbeeld te vervaardigen, zou echter
een co-produktie worden. Cor Veld
nam de waterstaatkundige onderde
len voor zijn rekening, terwijl Kees
Dijkema de biologische gegevens ver
zamelde. Nieuw onderzoek was niet
nodig, wèl het op een combineren en
uitwerken van bestaande gegevens.
Voor een deel bleek de kennis op
Texel voor het grijpen. Een
zeehonden-expert als Peter Reijnders
wist bij wijze van spreken de zeehon-
denbanken in de Waddenzee uit zijn
blote hoofd op te lepelen. Dergelijke
staaltjes van parate kennis zorgden
ervoor dat de kosten van het project
konden worden gedrukt. Een bedrag
willen de twee onderzoekers niet
noemen.
Beiden deden de samenstelling van
de kaarten als „tussendoortje". Al
leen een tekenaar van het RIN heeft
er enkele maanden een fulltime job
aan gehad. De eer die er voor Veld
en Dijkema afstraalt, is echter enorm.
Het resultaat bestaat uit negen deel-
kaarten, die elk een stuk van het Ne
derlandse deel van de Waddenzee
omvatten. Daaraan is een toelichting
annex aanbeveling toegevoegd.
Praktisch
De nu vervaardigde kaarten vormen
volgens Veld en Dijkema, die wij gis
teravond na hun terugkeer uit Leeu
warden spraken, „een belangrijke
stap op weg naar een oplossing voor
de bestrijding van olierampen in het
Waddengebied".
De praktische bruikbaarheid van de
kaarten is één der belangrijkste ken
merken, Ondanks de veelheid aan in
formatie zijn de kaarten, ondermeer
dankzij gebruikmaking van bepaalde
grafische technieken, overzichtelijk. In
één oogopslag is duidelijk wat er bij
calamiteiten wordt bedreigd en hoe
men ertegen kan optreden.
Als er bijvoorbeeld tussen Schier
monnikoog en Rottum een olievlek
het Waddengebied binnendringt, kan
aan de hand van computermodellen
worden voorspeld waarheen die vlek
zich zal bewegen. Op de nieuwe
kaart kan men zien wat zich dan in
de gevarenzone bevindt.
Als doelstelling is geformuleerd: het
ecosysteem van de Waddenzee zo
min mogelijk aantasten. In eerste in
stantie zal daarom worden getracht
een vlek al op open water aan te
pakken. Lukt dat niet, dan probeert
men het drijvende gevaar te geleiden
naar een strand of zandige wadplaat.
Daar loopt het ecosysteem naar ver
houding de minste schade op. Abso
luut moet worden voorkomen dat de
olie aanspoelt op slikkige wadgron-
den, kwelders of schorren. De bestrij
ding moet bij voorkeur op
mechanische wijze gebeuren.
Minister Smit-Kroes was ervan onder
de indruk, aldus Veld en Dijkema. „Zij
had het liefst nog twee kaarten extra
gehad, om weg te geven aan de
regeringen van Duitsland en Dene
marken
die vorig jaar werd overgeomen van
aannemer Leen van der Wal uit Den
Helder. Het onderstel moest vrij in
grijpend worden verbouwd en ver
sterkt om voor de nieuwe functie
geschikt te zijn. Er moest het een en
ander worden weggesneden en er
dienden extra stalen balken te wor
den aangebracht. Daarop is inmiddels
de fundering van de motor geplaatst
en spoedig zullen de overige onder
delen worden toegevoegd, waaronder
het imposante bijna drie ton wegen
de vliegwiel.
Tot voor kort werd aan de machine
gewerkt in de gratis beschikbaar
gestelde schuur van Rab maar sinds
half december is men bezig in de
loods van Piet van der Star aan de
Heemskerckstraat, waar de vrijwilli
gers beschikken over een hijsinstalla
tie waarmee de zware onderdelen
kunnen worden verplaatst. Het pro-
jekt geniet aller sympathie, „ledereen
doet alles voor niks", zegt Kees de
Porto, die evenals zijn medewerkers
steeds enthousiaster wordt naarmate
het werk vordert. Al het las- sloop-
en zaagwerk werd bijvoorbeeld ver
richt met materiaal en apparatuur
van smederij Hans Boom en belang
rijke onderdelen als verstuivers en
drukveiligheid worden bij het PEN na
gekeken en getest. Eem meevaller is
dat bij de motor nog enkele gloed
nieuwe lagers voor de krukas zaten
en die worden nu pasgemaakt, wat
een langdurig schuur- en vijlwerk be
tekent. Niet alleen technisch maar
ook wat betreft de aanblik moet de
motor weer als nieuw worden. Hij zal
in Texelse kleuren worden geschilderd
(groen en zwart) en alle blanke meta
len delen zullen hoogglanzend wor
den gepoetst.
Het op 14 februari geplande bezoek
van minister E. Brinkman gaat niet
door. De bewindsman heeft laten we
ten dat hij is verhinderd omdat hij die
dag in de Eerste Kamer moet ver
schijnen. Een nieuwe datum staat
nog niet vast. Het CDA hoopt de mi
nister nu eind maart naar Texel te
kunnen krijgen. Het is niet uitgeslo
ten dat hij dan een nacht overblijft.
Door oplettendheid van een aantal in
woners van Den Burg kon de politie
zaterdag twee bromfietsdieven aan
houden. De tipgevers zagen op 't
Horntje bromfietsers die zich ver
dacht gedroegen. Vóór ze het eiland
konden verlaten was de politie al ter
plaatse Bij verhoor bekenden twee
14-jarige jongens uit Den Helder
bromfietsen van Texelaars te hebben
gestolen met de intentie ze mee te
nemen naar hun woonplaats. Een
eveneens 14-jarige inwoner van Den
Helder had mets te maken met de
diefstal, maar gaf wel toe op één van
de gestolen bromfietsen te hebben
gereden. Hij kreeg een proces verbaal
voor joyriding.