„Nieuw Leven" gooide na pauze schroom van zich af Oud-leerlingen op dreef in pretentieloze klucht Programma pupillenvoetbal Kotter liep vast in ondiepe haven Winkeldiefstal PAGINA 6 TEXELSE COURANT DINSDAG 31 JANUARI het rolletje dat José Pool had toebe deeld gekregen, zat zelfs dèt er niet in. De tijd was te kort om de steno typiste Susanne een karakter mee te geven. Lang terugdenken zullen we wel aan Piet Smits als het ultra-nerveuze zoontje van een kamerlid, Pipo ge naamd. Smits had zich enorm in zijn rol ingeleefd en het is voor hem maar te hopen dat hij snel van alle zenuw- trekjes afraakt die hij op het toneel vertoonde. Op een gegeven moment was zijn verschijning alleen al vol doende om het publiek te doen la chen, en dat zegt genoeg. De regie was van Karin Somers, souffleuse was Ria Buisman, de be lichting werd verzorgd door Henk Barhorst en de grime was in handen van Karin Somers en Ria Buisman. Loes de Graaf regelde de kaartver koop. Sporthal „Ons Genoegen'' Zaterdag 4 februari 1989: 9.00 u. SVC El-De Koog F1 9.15 u. SVO F2-Texel F2 9.30 u. Texel F2-SVC F1 9.45 u. SVO F2-De Koog F1 10.00 u. SVO D2-Tex. Boys D2 10.20 u. Texel D1-Texel 02 10.40 u. SVO D2-Texel D3 11.00 u. Texel D2-Tex. Boys D1 11.20 u De Koog D2-Tex. Boys D2 11.40 u. De Koog D2-Texel D3. Zaaldienst: 9.00-10.40 u. SVC 10.40-12.00 u. ZDH. De kotter TX 36 „Jan van Toon" van de firma J. Van der Vis Azn. liep vrijdagmiddag bij het binnenkomen vast in de haven van Oudeschild. Bij een lage waterstand gaf de door tocht door de onlangs uitgebaggerde toegangsgeul en havenmond geen noemenswaardige problemen, maar toen de kotter de draai naar de ha ven wilde maken, strandde het schip in de bodemprut. Omdat het water nog zakkende was. duurde het gerui me tijd (circa twee uur) alvorens de „36" weer los was en kon afmeren. Het was voor het eerst dat een kot ter op deze wijze bleef steken in de Oudeschilder haven, maar het is niet ondenkbaar dat het de eerstkomende tijd nogmaals gebeurt. Vooral de gro te Noordzeekotters zoals de „Jan van Toon" (die vorig jaar nieuw in de vaart werd gebracht en met zijn 3000 pk tot de „zwaarste" schepen van de Texelse vloot behoort), moe ten oppassen. Het vastlopen is een indirect gevolg van de voorlopige conclusie dat het slib uit de Oude schilder haven verontreinigd is en daarom niet mag worden uitgebag gerd zolang er geen lokatie is gevon den waar het slib kan worden gedumpt. De gebruikelijke plaats, de Waddenzee, wordt ongeschikt bevon den. Rijkswaterstaat heeft nu nieuwe monsters laten nemen, zodat het slib nogmaals (volgens een andere me thode) wordt geanalyseerd. Het spreekt vanzelf dat de visserijw de uitslag daarvan in spanning wacht. Vrijdagmiddag was sprake van extra moeilijke situatie, omdat er halve meter verlaging was: min 1 ten opzichte van de verwachte w terstand van min 0.86. Uiteraard wisten de gebroeders Jaap en Ar van der Vis van de TX 36 best v, dat ze laag water beter konden v mijden, maar ze waren pas laat kj aan de visafslag in Den Helder, is voor de vissers verplicht eerst i de afslag te gaan en te lossen, vt dat men naar de thuishaven reist „36" was de laatste Texelse kott die vrijdagmiddag binnenvoer, zoa er geen „file" in de havenmond k ontstaan. Nóg problematischer 20 de situatie zijn geweest als er e© oostenwind had gewaaid. Haven meester Kees de Graaf: „Dan kur de haven wel sluiten. Want zodra kotters tegen de grond lopen wcp ze onbestuurbaar en ontstaat en chaos. Het is te hopen dat er sne maatregelen worden genomen.' Een 33-jange vrouw uit Den Burg werd donderdag bij een supermai betrapt op het stelen van een pal koffie en een kip, met een totale waarde van f 18,-. Het is de eersti keer dat ze voor winkeldiefstal in aanraking kwam met de politie. ...De Zwendelattaire" nadert zijn ontknoping. Links vraagt tante Amalia lErna TrompI het zenuwachtige kamerlid-zoontje Pipo iPiet Smitsl om uit leg. terwijl rechts de mysterieuze heer IDick Wittel, weduwe Marchal lEmmy Zijerveldl. haar dochter Ninette fYvonne van BeekI en Jean Ravet IMartien de Vriesl elkaar veelbetekenend aankijken. De vastgelopen ..Jan van Toon". Welke kotter volgt van de oerzuinige, preutse en wa trouwende vrouw die complotter smeedt om haar rivale onschade te maken. De rolkennis was goei had nog wat genuanceerder (mei verschil tussen hard en zacht wa door de wisselende gemoedssten mingen beter tot hun recht korre gespeeld kunnen worden. Weinig moeite had Teun Huismar met zijn rustige, niet al te lange i van weduwnaar Zwanenpoel. Hij de wijsheid en rust zelve en vorr een mooi contrast met het gekrai om hem heen. Nel van Slageren-Broekhuysen Ie de de beste acteerprestatie van o avond. Ze trok vaardig en gerouti neerd van leer als een tweede Cl van Gorp en was eigenlijk de en< die voldoende overdreef en daard recht deed aan het stuk. Voor ee groot deel van het succes is ook Martin Kikkert verantwoordelijk. een bijna clowneske manier gaf i gestalte aan de rol van de sullige Gradus Bakgraag (voorman augui sorteerder! die zijn huwelijk zwaa beproeft door te bezwijken voor: charmes van de Hermien Kweldo Laatstgenoemde rol was in handf van Andrea Dros-Blommaer die e redelijke prestatie leverde maar n wat uitbundiger had mogen zijn. Dan was er ook nog Marcel Witt een leuk rolletje bracht als de no< zeer kinderlijke zoon van Hermien voorzien van het nodige speelgof militaire dienst gaat maar zich da tot aller verrassing ontwikkelt tol swingende hippie. Kees Zijm speelde als Salomon v Gelder, een vriend van Jeremia,' betrokken raakt bij de streken d* worden bedacht om Adèle in discrediet te brengen. Zijm ha' rol aardig onder de knie maar zij" spel was vooral in het begin wa' bescheiden. Zijn kennelijke angst te overdrijven was onterecht: in dergelijk stuk kan het geen kwa' Een klein maar lief gespeeld rolle bracht Evalien van Doorn als Adi Piët. De regie en het grimewerk was handen van Karin Nauta-Didden. Souffleuze was Nelia Vlaming en voor speciale effekten (zoals het1 merg en been gaande gekrijs van baby) had Bert Keijzer gezorgd. Pas na de pauze gingen in 't Skiltje de remmen los. Tijdens de eerste twee bedrijven wilde het met de Ou deschilder toneelvereniging zaterdag avond niet vlotten; het spel was vooral te statisch om te kunnen boei en. Mogelijk lag dat ook aan het stuk, want „De Zwendelaffaire" (aan gekondigd als „spel van verrassin gen") hield het midden tussen een klucht en een blijspel In de laatste twee bedrijven tapten de acteurs uit een heel ander vaatje en bezorgden het matig opgekomen publiek alsnog een prima avond. Als „Nieuw Leven" komende zater dag nogmaals op de planken staat, zal het dus moeten zorgen dat het spel in de beginfase gesmeerder loopt. Een paar kunstgrepen lijken al voldoende. Zo zou regisseuse Karin Somers erop kunnen toezien dat be ter gebruik wordt gemaakt van het toneel. Zaterdagavond bleven de spe lers te vaak aan hun positie gebon den, bleven ergens achter op het toneel hangen of plakten aan een stoel of bank. En dan kan men nog zo veel mimiek tonen (zoals door de meeste spelers keurig werd gedaan), als er voor de rest weinig beweging in zit, dreigt het stuk te vervlakken. Daarnaast zou een duidelijker keuze gemaakt kunnen worden in het di lemma „klucht of blijspel". Kiezen voor een kluchtige benadering van de personages lijkt het beste, gezien het succes dat Piet Smits, Erna Tromp en Jeanette Duinker met hun respectie velijke karakters hadden. Niet van alle rollen valt echter iets dergelijks te maken, het zij toegegeven. Verder is het uiteraard van belang dat iedereen zijn tekst beheerst, een opmerking die vooral Cor Cupido, die in de eer ste bedrijven een groot aandeel heeft, zich mag aantrekken. Sommi ge grappen kwamen daardoor niet uit de verf en medespelers werden er door uit hun evenwicht gebracht. Over de inhoud van het stuk zullen we niet teveel verraden. Een louche bureau in Parijs, dat wordt gedreven door het lepe stel Sabina en Bram Vautour, is de oorzaak van veel ver warrende verwikkelingen. Het stelt aan ene Jean Ravet, een berooide le vensgenieter, voor om tijdelijk de plaats van de doodgewaande verloren zoon van een fabrieksdirectrice (de weduwe Marchal) in te nemen. Om aan geld te komen neemt Ravet het aanbod aan. Dat de vervolgens ont stane situatie volledig uit hand dreigt te lopen, moge duidelijk zijn. Solide spel Eén der grootste rollen (zoniet de grootste), die van Jean Ravet, was in goede handen bij Martien de Vries. Na een aarzelend begin, waarin De Vries nogal eens onzeker zijn teksten uitsprak (hetgeen te merken was aan het verkeerd leggen van klemtonen), herstelde hij zich uitstekend. De Vries was zeer overtuigend als jongen van „het bruine leven" en later als mana ger van de fabriek van mevrouw Marchal. Aan zijn solide spel konden de anderen zich optrekken. Hetzelfde geldt voor Jeanette Duin ker, die zich na een moeizame start ontpopte als een vaste waarde. In het tweede bedrijf was zij een van degenen die meer vaart in het spel bracht, door haar komisch kordate manier van optreden la Mien Dob belsteen uit de t.v.-serie „Zeg 'ns AAA", Alles klopte: haar accent, haar kleding, haar manier van lopen. Prima ingeleefd dus. Met Cor Cupido vorm de zij gaandeweg het stuk een grap pig duo, vooral toen Cupido zijn nervositeit van voor de pauze had la ten varen. Opvallend was dat Cupido snel de lachers op zijn hand had; als hij nog wat meer zou overdrijven zou hij helemaal op handen worden ge dragen. Uiteindelijk volbracht hij zijn grote rol behoorlijk. Meer emotie Emmy Zijerveld had als de weduwe Marchal grote en serieuze rol. Haar stille spel en intonatie waren goed, maar in enkele scènes had zij beslist emotioneler moeten zijn. Als een moeder die oog in oog komt te staan met haar verloren zoon naar wie ze al jaren heeft gehunkerd, w(as Emmy Zijerveld ongeloofwaardig afstande lijk. Ook in een latere scène ontbrak het haar aan gespeelde warmte. Wat dat betreft deed de debuterende Yvonne van Beek als Ninette (dochter van de weduwe Marchal) het beter. Zij vloog haar „broer" Martien de Vries om de hals op een wijze die niet van echt was te onderscheiden. Haar overige spel was daarentegen soms nog te onnatuurlijk, maar het valt ook niet mee om je meteen al vrij over het toneel te bewegen. Verdienstelijk was het debuut van Ti- na Smit, die voorheen alleen eens met een eenacter op de planken had gestaan. Zij speelde het mannequin Adèle de la Soubra en had daarbij de juiste „air". Alleen moest zij af en toe een stiekume blik naar de souf fleuse werpen: zenuwen zullen we maar denken. Krachtig Kort maar krachtig was het optreden van drie dames en een heer. Tineke van Beek kwam maar een enkele keer opdraven, maar liet daarbij een perfecte indruk achter als de be drijfsleidster Josée. Niets op aan te merken, volgende keer hopelijk een grote rol. Iets meer speeltijd had Erna Tromp toegemeten gekregen. Vanaf de eerste minuut stónd zij er als de bekakt pratende en geen tegenspraak duldende tante Amalia. Alleen zou zij dit spel ook moeten voortzetten zo dra zij niet aan het woord is. Zéér krachtig was de verschijning van de saboterende werkneemster Pondala, gespeeld door Karin Somers. Zij liet zich even helemaal gaan, daarmee een verpletterende in druk achterlatend. Niek Blom als de boze crediteur Von Knack ging daar entegen heel wat beschaafder te keer. Misschien wel wat té be schaafd; in de korte tijd dat hij mocht opdraven had Blom eigenlijk alles uit de kast moeten gooien. Voor Platteland De geschiedenis speelt zich af ten tij de van de oliecris (mogelijk is het toen ook geschreven, waarmee ver klaard is waarom nogal wat moppen een baard hadden) op de boerderij van weduwnaar Jeremia Zwanenpoel, wiens huishouden met zuinigheid en Scène uitZilveruitjes en augurken". Van links naar rechts Evalien van Doorn. Teun Huisman. Nel van Slageren. Maartje Koopman en Martin Kikkert. De toneelgroep van de Vereniging van oud-leerlingen van de La gere landbouwschool boekte zaterdagavond in De Waal groot succes met de opvoering van „Zilveruitjes en augurken". Door overwegend goed spel en vooral dank zij de vaart waarmee werd geacteerd, kwam deze pretentieloze klucht behoorlijk uit de verf en werden de lachspieren van het publiek behoorlijk op proef gesteld. Dat laatste was overigens het enige doel van de uitvoering. Het door D.J. Eggengoor geschreven stuk heeft na melijk geen enkele andere pretentie dan dat het ongecompliceerd ver maak biedt, zonder dat een „bood schap" wordt gebracht, psychologie wordt bedreven of misstanden aan de kaak worden gesteld. Het publiek werd dan ook geacht te kijken zoals het kijkt naar een show van André van Duin of een stuk van het Theater van de Lach. Het hoogst onwaar schijnlijke verhaal stelde dan ook wei nig voor en was in de eerste plaats een kapstok waaraan allerlei zotte si tuaties konden worden opgehangen. De schrijver is daarbij niet zuinig ge weest met vooroordelen en hij was zelfs niet erg origineel blijkens het feit dat we bijna alle woordspelingen en gewilde versprekingen die de dia logen vermakelijk moesten maken, al eens eerder hadden gehoord. Het mocht de pret echter allerminst druk ken. Hoe platter en voorspelbaarder de humor, hoe harder er werd gela chen. Het succes was duidelijk te danken aan de manier waarop werd gespeeld en minder aan de inhoud, die de meeste kijkers waarschijnlijk niet eens kunnen navertellen. vlijt wordt bestierd door Trui Alebes. Mevrouw Alebes (alleen al de naam van de personages geeft al aan met welk soort stuk we het te doen had den) is in stilte verliefd op Jeremia en ontsteekt dan ook in grote woede als deze heer de voorkeur blijkt te geven aan een uit de stad afkomstig en „dus" lichtzinnig type dat luistert naar de naam Adèle Piët. Dan is er ook nog het zeer merkwaardige echt paar Mina en Gradus Bakgraag, dat zich laat betrekken bij een complot om de relatie tussen Adèle en Jere mia te verstoren. De vlieger gaat echter niet op. De zaken blijken heel anders te liggen dan de kwaadaardi ge huishoudster heeft gedacht en er blijkt zelfs nog wat moraal in het ver haal te zitten. Details en ontknoping moeten we in deze krant verzwijgen, anders is de aardigheid eraf voor de mensen die de tweede uitvoering wil len bezoeken, zaterdag a.s. in Het Ei- erlandsche Huis in De Cocksdorp. Goed spel Zoals gezegd: de oud-leerlingen wa ren goed op dreef en boekten meer succes dan ze zelf hadden gehoopt. Bij het lezen en repeteren van het stuk hadden ze nogal twijfels gehad omdat ze zich niet konden voorstel len dat het publiek er veel plezier aan kon beleven. Dat viel dus mee. Maartje Koopman-Vlaming zagen we als huishoudster Trui Alebes. Hoewel ze deze hoofdrol iets serieuzer inter preteerde dan de bedoeling was, le verde zij toch een mooie karikatuur

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 6