Jü° in het ntal boekingen over twee aanden met 80% gestegen Cjroen TwartsJexeh Haags onderhoud met Smit-Kroes zonder hoopvolle resultaten teproblemen bij Minister definitief niet naar Texel Texelaar (45) in Zweedse cel Bromfiets gestolen Bekeuringen NOG EEN WEEK GRATIS C.D. jonge mode wdweer oefende 3t „dompelpomp" ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.365 DINSDAG 14 MAART 1989 vVV TEXEL i werktijd >lein 27, I enorm Vakantiespreiding De groei van het aantal vakanties in het voor- en naseizoen zet zich door. In 1988 werden in januari 13 boekin gen verricht voor bungalows. Dit jaar waren het er 72. Februari'88 idem dito: 101 tegen dit jaar al 203! De reserveringen brengen topdrukte met zich mee bij de VVV. Het is de vraag hoelang dit zich voortzet. Uit de praktijk is gebleken dat in de zo mer minder reserveringen worden ge daan, hoewel in augustus al wel weer veel wordt gebeld over vakan ties in september. De VVV is van zes telefoonlijnen naar twaalf lijnen gegaan en heeft sinds vorig jaar een zg. „wachtrijmel- WV-directeur Dekker,.Een stand op een beurs is eigenlijk een vooruitgeschoven balie...." (foto Herbert Degens Studio'sI der". Mensen die bellen krijgen te horen hoeveel wachtenden voor hen zijn. Hierdoor voelen de informatrices zich minder opgejaagd en maken ze tijd voor iedereen. „Vroeger hoorden ze telefoontjes doorkomen terwijl ze met iemand bezig waren en dan krijg je toch haast om een gesprek af te ronden. Nu blijven die bellers rustig hangen in de wachtrij tot ze aan de beurt zijn", vertelt Dekker. Naast de telefoon wordt bij de VVV ook veel gebruik gemaakt van de fax. „Heel vaak bellen ons zóveel mensen dat de wachtrijen vol zijn en men tóch de in-gesprek toon krijgt. Als reisbureau's ons willen bereiken om snel informatie op te vragen voor iemand die op dat moment bij hen is, dan doen ze dat vaak per fax. Dan komen ze er wel door. Mocht een fax zo ingeburgerd raken dat ook mensen thuis er eentje bezitten, dan zullen we hier een hele batterij van die ap paraten moeten opstellen vrees ik". Minister Neelie Smit-Kroes brengt dit jaar geen officieel bezoek aan Texel. Tijdens het onderhoud dat de minis ter van verkeer en waterstaat gister middag in Den Haag had met burgemeester Ton Schipper en ge meentesecretaris Piet Zoon, liet zij duidelijk blijken het nut van een der gelijk bezoek niet te zien zitten. Op de verschillende „hete hangijzers" die door de Texelse tweemansdele gatie naar voren werden gebracht, herhaalde zij haar reeds bekende, voor Texel negatieve, standpunten. Volgens burgemeester Schipper was er, ondanks dat de minister volhardde in haar afwijzende opstelling, sprake van ,,een open en indringend ge sprek, dat zich afspeelde in een goe de sfeer". Het onderhoud, waarin alle voorgenomen Texelse onderwerpen ter sprake kwamen, nam ongeveer drie kwartier in beslag. De minister bleek goed op de hoogte te zijn van de Texelse situatie. Dat zij niet voor een officiële handeling (opening fietspad Den Hoorn) naar Texel zou komen, leek al bij voorbaat vast te staan. De uitnodiging aan burge meester Schipper om in Den Haag met de mevrouw Smit persoonlijk te praten, was daarvoor in feite een ver vanging. De burgemeester liet gister avond na thuiskomst blijken over die op zichzelf eervolle uitnodiging best voldaan te zijn. Het kan immers geen kwaad dat de minister van de direct betrokkenen kennis neemt van de problemen op Texel. Om haar daar blijvend aan te herinneren, overhan digden Schipper en Zoon een foto (gemaakt door Pieter de Vries) van de Slufter, onder het motto dat van Texels bekendste natuurgebied straks niet alleen een foto zal overblijven Het eerste onderwerp dat ter tafel kwam was de gewenste ouderenop- gang bij de veerboot. De minister stelde dat zij hiervoor geen geld be schikbaar heeft en vraagt zich af of de benodigde aanpassingen tech nisch haalbaar zijn. In elk geval is op korte termijn geen actie van het rijk te verwachten. Minister Smit wil eerst de ervaringen met de nieuwe Teso-dubbeldekker „Schulpengat" af wachten. Kustafslag Tweede punt van gesprek was het kustverdedigingsbeleid. Er werden geen nieuwe gezichtspunten aange dragen. De minister toonde zich ont vankelijk voor de Texelse argumenten voor spoedige maatregelen. De sug gestie dat ook de ministeries van landbouw en economische zaken moeten meebetalen aan nieuwe maatregelen omdat ook natuurlijke en economische belangen in het spel zijn, zal door de minister worden „meegenomen". Smit-Kroes zei niet van plan te zijn ad hoe beslissingen te nemen, maar zich te baseren op het Rijkswaterstaat-rapport dat in april of mei verschijnt. De gemeente zal in het daaruit voortvloeiende over leg nadrukkelijk worden betrokken. Schipper vroeg haar met klem niet te lang te wachten na verschijning van het rapport. Havenmond De overdracht van de rijkshaven in Oudeschild is al jaren een punt van discussie. De minister stelde zich nu duidelijker op dan ooit tevoren. In on gunstige zin voor Texel, wel te ver staan. De bewindsvrouw wil geen rijksbijdrage voor de verbreding van de havenmond in het vooruitzicht stellen, terwijl een overdracht van rijk naar gemeente voorlopig van de baan is. Een bredere havenmond is volgens Smit-Kroes geen rijkstaak, omdat de haven voornamelijk een regionale be tekenis heeft. Het onderhandelingsre sultaat dat de gemeente met Rijkswaterstaat inzake overdracht had bereikt, komt te vervallen.'Eventuele overdracht is nu in handen van de stuurgroep „Brockx II", die zich met de overdrachten van havens en ande re RWS-werken in Nederland bezig houdt. Burgemeester Schipper zei het te betreuren dat Texel nu met lege handen staat, terwijl in de afgelopen jaren wel investeringen in verbetering van de haven zijn gepleegd door de visserij, gemeente en provincie. Me vrouw Smit toonde zich daarvoor ge heel ongevoelig. De bezetting van de Eierlandse vuur toren was het laatste actuele onder werp. De minister moet zich opnieuw beraden over het door haar te volgen beleid, nu de Tweede Kamer vorige week tegen haar zin drie ton extra voor de kustwacht beschikbaar heeft gesteld. (Zie het artikeltje elders in deze krant.) Mogelijk worden andere ministeries (justitie) in een oplossing voor deze kwestie betrokken; daar over vindt overleg plaats. In de Herenstraat te Den Hoorn is in de nacht van vrijdag op zaterdag een bruine bromfiets gestolen van het merk Tomos. Een 45-jarige chauffeur uit De Koog wordt sinds woensdag met een col lega in het Zweedse Malmö gevan gen gehouden wegens dranksmokkel. Het tweetal zou op de veerboot van Denemarken naar Zweden enkele tientallen flessen al coholica hebben gekocht en zijn be trapt toen zij deze over de grens wilden brengen met de bedoeling ze in Zweden, waar alcoholhoudende drank buitengewoon duur is, te verkopen. De Texelaar werkt voor het transport bedrijf Hilverda Bloemen B.V. uit Aalsmeer dat is gespecialiseerd in transport van bloemen en planten naar Scandinavische landen. De di rectie van het bedrijf kon ons geen nadere bijzonderheden melden over de aanhouding van de twee chauf feurs. „We weten alleen dat ze wor den vastgehouden en hebben geen idee of ze snel zullen vrijkomen. Als ze werkelijk drank hebben gesmok keld is dat helemaal hun eigen initia tief geweest en wij zijn daar natuur lijk niet gelukkig mee. In Zweden wordt tegen zoiets streng opgetre den. Al onze chauffeurs weten welke risico's ze lopen". De chauffeurs zouden geen enkel contact met de buitenwereld mogen hebben. De echtgenote van de Texe laar wilde ons niet vertellen hoe ze op de hoogte was gesteld en zei ver der van niets te weten. Op de kruising Hallerweg/Schilder- weg vond gistermorgen een aanrij ding plaats toen een 40-jarige man uit Den Burg in een Alfa Romeo plot seling linksaf sloeg naar zijn huis. Hij reed tegen de Opel van een hem te gemoetkomende 52-jarige vrouw uit Den Burg, die hij niet had zien aanko men. Beide wagens raakten zo goed als total loss. De man liep een her senschudding op en had rugklachten. Afgelopen week zijn door de politie veel bekeuringen uitgedeeld aan men sen die nog geen nieuw kenteken deel III voor hun autoraam hadden. Ook werden de nodige verbalen uit geschreven voor auto's die in het weekend op de Groeneplaats waren geparkeerd. in de jeansweek bij Stenenplaats 5, Den Durg Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ20,20 per kwartaal; los ƒ1,— Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr 46 99 17 636 Rabobank nr 36.25 01.742, NMB nr 67.34.60.398. advertenties, abonnementen, etc.. >veld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, ,on 02220-12741. Telefax 02220 - 14111 ■tie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon deze week tot en met dinsdag a s.: Frans Hopman, Pater Den Burg, telefoon 02220 - 15472. erend weeroefenlng van gisteravond. dens beurzen worden normaliter be mand met informatrices. Zij kunnen door de grote werkdruk echter op Texel niet worden gemist. Daarom worden momenteel directieleden in gezet. Beurzen overslaan kan niet, omdat men zich via inschrijving bij het Nederlands Bureau voor Toerisme heeft vastgelegd. In plaats van twee Texelse informatiegevers gaat er één op pad, die ter plaatse wordt bij gestaan door een in die buurt wo nende medewerkster van een promotieteam. „Zo iemand weet dan wel weinig van Texel, maar die kan de ergste drukte opvangen en bro chures verstrekken. Vertegenwoor digd zijn op beurzen is nodig. Je hebt daar direct contact met je klanten", aldus de VVV-directeur. boekingen bij de VVV is in de maanden januari en fe zeer opvallend gestegen met zo'n 80%. Op zichzelf is dat maar het brengt ook een aantal vervelende proble- zich mee: het personeel maakt erg veel overuren, er is ruimtegebrek en er kunnen eigenlijk geen mensen gemist om een stand op een beurs te bemannen. De Texelse VW adverteert niet al leen in Nederlandse bladen, ook in Duitsland en België wordt actief cam pagne gevoerd. In januari en februari gaf men acte de présence op de vol gende beurzen: vakantiebeurs Utrecht, Borne, Arnhem, Rosmalen, Doetinchem, Antwerpen, Stuttgart, Hamburg, Boot Dusseldorf en de His- wa. Deze week wordt deelgenomen aan beurzen in Essen, Brussel en Gent. Eind maart start de huishoud beurs in Amsterdam, waar op 4 april waarschijnlijk een speciale Texeldag zal worden gehouden. De opvallende Texeltruck wordt vaak als informatie- ruimte gebruikt. Bijna alle publiciteit is gericht op kor te vakanties. Ook de vakantiesprei ding wordt nagestreefd. Die verkorte verblijfsduur brengt voor de VVV- personeelsleden het nodige extra werk met zich mee. Niet alleen moe ten méér mensen worden geboekt om eenzelfde hoeveelheid overnach tingen op het eiland te krijgen dan bij één lange vakantie, ook moeten aan de informatiebalie vaker dezelfde in lichtingen worden verstrekt. Boekingen In 1988 werden in de eerste twee maanden van het jaar 1200 boekin gen voor bungalows verricht. Dat zijn er dit jaar al 2150. Bij de hotels is de stijging iets minder spectaculair: in 1988 400 en nu 485. Dat komt doordat veel hotels nog gesloten zijn in het voorseizoen en omdat de meeste hotelvakanties pas op zeer korte termijn worden geboekt. In mei, juni en september wordt voor deze branche de meeste drukte verwacht. Rechtvaardigt deze stijging geen uit breiding van het personeelsbestand? Dekker: „Dat zou je wel zeggen, maar dan rijzen twee problemen: waar moeten we ze herbergen en wie zal het betalen. Als deze stijging structureel blijft is extra personeel aannemen bijna onvermijdelijk en dan moet een oplossing worden gevon den voor de twee problemen. Aan een nieuw gebouw valt eigenlijk niet aan te ontkomen. We zitten nu al veel te krap. Daarnaast zitten we met de opslag van ons foldermateriaal. Dat moet droog staan en eigenlijk onder handbereik, maar het is nu her en der op het eiland opgeslagen". Niet naar beurzen? De stands van de Texelse VW tij- ■erste twee maanden van dit jaar bij de VVV 18.500 telefoontjes engekomen. Dit kan sinds de ist van de nieuwe telefoonappara- worden geregistreerd. Er zijn lOO schriftelijke en telefonische iragen voor brochures geweest, ilfde periode vorig jaar waren dat 700. Een forse stijging dus. '-directeur Jaap Dekker heeft er verklaring voor: „We voeren al e tijd een actieve promotiecam- ïe. Zoiets komt langzaam op j en als de trein gaat rollen gaat eeds harder. Daarnaast hebben iet economische tij mee. Korte nties zijn in. We zouden natuur- ustig mee kunnen drijven, maar wij doen is meeroeien. En dat Drzaakt de nodige organisatori- problemen". voltallige korps van de Texelse brandweer hield gister- Bid een spectaculaire en geslaag- I efening. Inzet was het gebruik I de zogenaamde „dompelpomp". I dit nieuwe apparaat, dat bekend- ei kreeg via het tv-programma mndpunt in de markt", kan uit een mal of vijver water worden opge igen en over een grote afstand -êagepompt. Gisteravond werd dat jetoond. De dompelpomp werd in lendenvijver op de hoek Keesom- /Elemert neergelaten en aan- oten op een kilometer lange g, die was uitgerold naar het gro- arkeerterrein tegenover het RSG- luw. Het watertransport slaagde, as de druk in de slang te laag. kwam doordat de eendenvijver Ie plaats waar de dompelpomp te sr werd gelaten, te ondiep is. De dweer maakte van de getegen- gebruik om ook het pompen van ;r met behulp van de eigen idweerwagens over zo'n grote af- d uit te testen. Deze opzet bleek ia te functioneren. De oefening, n een regionaal kader plaatsvond, 'de op het parkeerterrein een fa- erend schouwspel op. Twaalf wa talen en een waterkanon rzaakten binnen een half uur ijkans een tweede eendenvijver, e Texelse brandweer ooit van de pelpomp zal gebruikmaken valt te bezien, want het apparaat is tioneerd in Den Helder.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 1