SVC-toneel opperbest in Een meisje als jij Drama van bovenste plank in Den Hoorn Hoofdrol voor souffleuse.... Zomernummer Texeltoerist Beroepenvoorlichting Rijksscholengeemschap Expositie gejutte spullen in De Hoop TX 20 ving twee keer oorlogsmijn Koffie-inloop Nu reeds zijn wij begonnen aan de samenstelling van de zomereditie van het toeristen magazine .Texeltoerist". Onder andere worden de bekende ,.tips"-pagina's gecorrigeerd, aangepast en zonodig aange vuld. Omdat wij niet alles kun nen weten doen wij een beroep op verhuurders, exploi tanten en anderen die zich bij de inhoud van deze tips be trokken voelen: kijk even of al les nog klopt en laat ons zo gauw mogelijk (uiterlijk 6 april) weten wat u veranderd of aan gevuld wilt hebben, zodat de toeristen straks correct wor den geïnformeerd. Suggesties voor nieuwe tips zijn ook welkom. Redaktie Texeltoerist p.a. Texelse Courant telefoon 12741. PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 14 MAA la's trouwe vriend Hein, met wie ze in eerste instantie de verkering ver breekt, maar later toch weer bij te rugkomt. Zangeres Brenda Brest en betrouwbare manager Jack Star brengen Carla op het goede spoor en niets staat een glanzende carrière meer in de weg Tekstvastheid Het zo goed hoorbaar zijn van de souffleuse gaf voor sommigen de in druk dat het met de tekstvastheid maar matig was gesteld. Dat was echter niet het geval, een enkele mis ser daargelaten. Routinier Gerard Monen speelde taxi chauffeur Cats. Hij kon zich heerlijk uitleven als een voortdurend moppe rende vader, die bekvecht met zijn vrouw en kinderen. Een rol die hem zeer goed af ging. Ongetwijfeld de ster van de avond was Ria Zoetelief. Alleen al haar uiterlijk deed de mensen dubbelslaan. een supertruttige pruik en zeer bur gerlijke jurken, die vaak werden ver gezeld door een huishoudschort. Het platte accent paste precies bij Anna en haar mimiek was onovertroffen. Ze kreeg aan het eind van de voor stelling dan ook zeer terecht een ex tra applaus van de toeschouwers. Debutant Het valt niet mee om te debuteren in een hoofdrol. Dat deed Ankie Hooij- schuur als Carla Cats en ze kweet zich goed van haar taak. Aan de ene kant onzeker, aan de andere kant vastberaden, dat was het karakter van Carla. Vooral in passages waarin ze alleen sprak klonk het wat „ople- zerig" en had het spel overtuigender De Cocksdorper toneelspelers van SVC bezorgden de bezoekers van het Eierlandse Huls zaterdag een genoeglijke avond. Het eigenlijk niet zo dolkomische stuk „Een meisje als jij" van Bram van der Lyke werd tot op de bodem uitgediept en fantastisch spel van vooral Ria Zoetelief liet het publiek schateren. Onbe doeld was er een hoofdrol weggelegd voor souffleuse Carien Graaf. Zij zat precies in de baan van de microfoons en was ach ter in de zaal waarschijnlijk nog beter verstaanbaar dan op toneel. Erg hinderlijk was dat niet, het zorgde voor een éxtra komisch effect. Carla Cats, een probleemloze naaister, wordt door Oma Cats op sleeptouw genomen en breekt door als zangeres. Vader Cats is een een voudige taxichauffeur en vindt de fratsen van zijn dochter een schande. Moeder Anna geniet heimelijk, maar maakt zich ook veel zorgen om het „wufte" wereldje waarin Carla zich stort. Dat brengt haar namelijk in contact met onderwereldfiguren als Jimmy Kreis. De zoon van de familie, Broer genaamd, zorgt voor komische noten door als een langharige lap zwans door het stuk te dwalen, maar als hij in dienst moet verandert hij in een keurige marinematroos. Corrupte journaliste Cécile Presser probeert een vertrouwensband te kweken met de familie maar valt door de mand door toedoen van Car- Donderdag wordt voor de ouders en de leerlingen van de derde en hogere klassen van Mavo, Havo en Athe neum een grote studie-en beroepen- voorlichting gehouden. Op deze avond zullen voorlichters van ver schillende opleidingen informatie ge ven over de diverse studierichtingen, die leerlingen na hun Mavo, Havo of Atheneumexamen kunnen volgen. De volgende opleidingen zijn verte genwoordigd: De Universiteit van Amsterdam, Universiteit Twente, H.T.S. Alkmaar, M.T.S. Den Helder, Hogere Economische School in Am sterdam, de M.E.A.O. te Den Helder, secretraresse-opleiding Schoevers, Host(ess) opleiding intercollege in Den Haag, Middelbaar Toeristisch en Recreatief Onderwijs en Middelbare Hotelschool te Groningen, School voor journalistiek. Toegepaste Vrije- tijdswetenschappen uit Leeuwarden, H.B.O. jeugdwelzijnswerk in Leeuwar den, Agrarische Hogeschool Friesland met de richtingen Landbouw en Be drijfskunde, Middelbare school voor levensmiddelentechnologie. Opleidin gen bij de landmacht, luchtmacht en marine, Opleidingen voor de verple ging, M.D.G.O. verzorging (kraam-, bejaarden- en gezinszorg), M.D.G.O. Uiterlijke verzorging (schoonheidsspe cialist^), pedicure, kapp(st)er, het leerlingwezen en EXIS (werken en studeren in het buitenland). Tevens zullen in de hal videofilms worden vertoond over de studierichtingen: biologie, letteren, psychologie, peda gogiek, andragogiek, maatschappelijk werk en landbouw. Het is van groot belang dat leerlingen zich goed oriën teren op hun studie- en beroepsmo gelijkheden, zeker nu de inschrijvingsduur en het aantal jaren studiefinancierien zijn beperkt. De voorlichting begint om 19.30 uur in het R.S.G. gebouw aan de Haffelder- weg. Alle belangstellenden zijn van harte welkom. Voor meer informatie kan men zich wenden tot de deca nen van de RSG: A. Studulski en R. ten Have-Beers, telefoon 02220 - 12958. gekund, maar de dialogen waren pri ma. Dan vergat Carla in het vuur van het spel dat ze eigenlijk Ankie heette.... Nog een debutant was Astrid Peters als journaliste Cécile Presser. Vlot en natuurlijk speelde zij. In het begin sprak ze te snel, maar dat kan wor den geweten aan plankenkoorts. Ze is, samen met Ankie Hooijschuur, een aanwinst voor de toneelvere niging. Pruiken Pruiken veroorzaakten veel hilariteit. Erwin van der Linde was onherken baar vermomd met lange punkachti ge haren als Broer. Zijn onverschillige gedrag zorgde voor grappige inter mezzo's. De rol was klein en in ver trouwde handen bij Van der Linde. De rol van Oma Cats was aanvanke lijk een struikelblok. Adri Schraag was hiervoor gevraagd, maar twee weken voor de uitvoering moest zij, wegens familie-omstandigheden, af haken. Els Ooijevaar werd bereid ge vonden de rol over te nemen. In veertien dagen leerde zij haar tekst en ze speelde de rol alsof ze er al maanden voor had gerepeteerd. Een vinnige Oma, die meegeniet van het succes van haar kleindochter en en passant haar zoon op z'n nummer zet. Ook zij verdiende een extra applaus. Schoolfrik Ernst-Jan de Graaf speelde Hein Everts, de stijve eigenwijze school meester, die door Carla werd afge dankt, maar haar toch trouw bleef. Hij zat goed in zijn rol, één misser daargelaten. In het laatste bedrijf ging hij opeens opvallend bekakter praten, maar misschien kwam dat wel omdat hij net was geslaagd voor zijn onderwijzersdiploma.... Janet Boon had een kleine rol als Brenda Brest, een nachtclubzangeres die helemaal niet ondegelijk was, zo als de familie Cats vermoedde. Janet Boon heeft in vorige stukken nog wel eens problemen met haar uitspraak gehad. Daar is kennelijk hard aan ge werkt, want er viel nu niets op aan te merken. Ook haar spel was goed. In het bomvolle dorpshuis De Waldhoorn kon men zaterdagavond een speld horen vallen. Zeker niet omdat toneelvereniging De Vriendenkring een slaapverwekkend stuk op de planken zette. In tegendeel, de afgeladen zaal zat op het puntje van de stoel om vooral niets te missen van het hartverscheurende drama „Het ontvolkte huis". De Hoornder toneelspelers leverden een uitmun tende prestatie en sleepten de toeschouwers mee in hun gedre ven spel. Dit resultaat krijgt extra glans, als wordt bedacht dat het gezelschap liefst vier debutanten telde. Een klinkend succes dus voor De Vriendenkring. De uitvoering van za terdag deed in de verste verten niet vermoeden dat er slechts een dikke twee maanden repeteren aan vooraf was gegaan. Regisseur Bert Bruijn heeft er in ruim twintig repetitie avonden dan ook stevig aan getrok ken. Naar verluid was het meer regel dan uitzondering dat de acteurs rond middernacht huiswaarts keerden, een uur later dan gebruikelijk. Speciale aandacht had de regisseur nodig voor de vier debutanten Annemarie Bakker-Haag, Jan Willem Beekman, Olivier Schilling en Anita van der Gracht-Kiljan. De laatste twee had den meteen al een flinke rol toebe deeld gekregen. Het was onoverkomelijk dat in sommige scè nes uitsluitend debuterende spelers op het toneel stonden, hetgeen een extra last op hun schouders legde. Op die momenten waren immers geen geroutineerde medespelers in de buurt op wie ze konden terugval len in geval van nood. Zaterdagavond bleek dat ook niet no dig. De teksten zaten er geheid in en ook het spel was acceptabel. Vooral Annemarie Bakker-Haag maakte een meer dan verdienstelijk debuut; zij speelde alsof ze al jaren niets anders deed. Verdiend was het daarom dat na afloop bij de gebruikelijke bloe menhulde de vier nieuwe spelers apart in het zonnetje werden gezet door De Vriendenkring-voorzitter Wim Jan Bakker. Een minstens zo groot applaus kre gen de spelers die het stuk naar een zeer hoog niveau trokken: Bep van Duyn-Rodenburg (zij vooral) en Gerdy Grabowski-Lap. Met Joop Groeskamp en Gitta Witte brachten zij van meet af aan vaart in het toneelstuk van schrijver A. Boere. Van traagheid en onwennigheid in het eerste bedrijf, waaraan vele Texel se toneelgezelschappen lijden, was in De Waldhoorn geen sprake. Helder werd in enkele taferelen de situatie geschetst. Het feit dat het publiek re gelmatig ademloos toekeek, spreekt boekdelen. Geen gekuch, geen get rommel, het was af en toe doodstil in de zaal. Het publiek had dan de eerste de beste volgende scène no dig om de spanning af te reageren. Dat zorgde soms voor ongewild ko mische reacties. Toen Gitta Witte in het laatste bedrijf, direct na een dra matische fase, luidkeels jammerend „Oma is dood" het toneel opstorm de, moest een deel der toeschouwers daarom lachen. Het stuk „Het ontvolkte huis", dat in het verleden al eens door de Waalder toneelvereniging 't Amateurtje werd opgevoerd, speelt in het begin van de jaren '60. De dans „twist" is in de mode en auto's zijn nog schaars. Centraal staat de godvrezende boe renfamilie Vergouwen. Na de dood van opa woont moeder Vergouwen nog bij haar zoon Sjoerd en diens vrouw Tonia op de boerderij. Tonia is echt een kreng die de aanwezigheid van moeder niet langer duldt; zij overtuigt de overige familieleden er van dat het oude mens hoognodig in een bejaardenhuis moet worden op genomen. Alles irriteert haar, niet in het minst de speciale band die moe der heeft met haar jongste zoon Fe lix. De jongeman is het buitenbeentje van de familie; terwijl de anderen zich in het zweet werken op het plat teland, leeft Felix als snelle zakenman in de grote stad. Op indringende wij ze wordt vervolgens de achtergrond duidelijk gemaakt. Jaren geleden blijkt zich een familiedrama te heb ben afgespeeld, waarover de betrok kenen altijd hebben gezwegen. Pas in oma's laatste levensdagen wordt het verhaal opgebiecht, zij het dat de precieze toedracht bedekt blijft. Het zwaarbeladen woord wordt niet uit gesproken, maar voor het publiek is het duidelijk: hier is een geval van in cest aan de orde. Nagels Fenomenaal was de acteerprestatie van Bep van Duyn die als Tonia het bloed onder ieders nagels vandaan haalde. Zozeer zelfs dat zowel publiek als tegenspelers er uitermate fel op reageerden. Als Bep van Duyn weer eens uit de hoek kwam, joelden de toeschouwers. Daarbij beschikt zij over een goede timing en maakt sterk gebruik van de ruimte op het toneel. Beter kan men op Texel niet wensen. Haar tegenspeler Joop Groeskamp groeide in deze prestatie mee. Bep van Duyn dwong hem regelmatig om agressief te reageren. Groeskamp was echter méér dan alleen een kib belende echtgenoot. Hij had weinig woorden nodig om het publiek te boeien. Zijn stille spel was prima ver zorgd, waardoor bijvoorbeeld tafe reeltjes aan tafel voldoende levendig waren. Groeskamp zorgde tevens voor humor in het stuk, met zijn goed geplaatste opmerkingen. Een sterrol vertolkte ook Gerdy Gra- bowski als oma. Hoe kundig zij vele jaren ouder was geschminkt, bleek al woensdagavond tijdens de generale repetie die voor de bejaarden werd Zij maakten van Hel ontvolkte huis" een meeslepend schouwspel. V.l.n.r. Gerdy Grabowski. Bep van Duyn. Joop Groeskamp. Olivier Schilling. Anita van der Gracht. Jan Willem Beekman. Gitta Witte. Annemarie Bakker. Marco Bakker en souffleuse Anneke Hillebrand. opgevoerd. Toeschouwers zagen in haar treffende gelijke1 de oma Lap uit de jaren vijftig wie Gerdy Grabowski een rege nazaat is. Omdat zij nauwelijki het toneel hoefde te bewegen, zij sterk afhankelijk van gebare mimiek. De geroutineerde actn slaagde erin een volkomen geli waardig oud mens neer te zett dens de openingsscène van h; derde bedrijf, toen zij diep zuc en schokschouderend haar dra sche ontboezeming deed, kree de zaal muisstil. Gesno Zoals gezegd maakte Annenw ker een prima debuut. Haar tel waren gedompeld in aanstekel klinkend gesnotter. Als Lynda, zuster van Sjoerd, bezat zij de tie, die de andere drie debutart nog misten. Jan Willem Beekn de man van Lynda) kwam nog dichtst in de buurt; hij was te' éénmaal over zijn toeren. Zijn spel was nog onder de maat, i een goede leermeester (Joopl kamp) is in de buurt. Maar uiti mogen we niet meteen het on uit de kan verlangen. Olivier Schilling en Anita vand Gracht schoten qua emotie er drijving nog duidelijk tekort. Schilling, die een grote rol hac meer lef mogen tonen als dei wijze jongste broer Felix. Nu s den zijn teksten vaak binnensr waardoor hij aan overtuiging ii Voor een debutant leverde hij min zeker een aanvaardbare p' Dat geldt ook voor Anita vani Gracht als de huishoudhulp Bf Opvallend was dat zij in dialog andere debutanten het voortoi nam, maar tegenover de gero1. de krachten wat te bedeesd Smaakmaal Gitta Witte was een smaakmi Zodra zij ten tonele verscheer er vaart en opwinding in het: Hoogtepunt was een driftbui eind van het eerste bedrijf. „1 zelden zó kwaad geweest", v ze na afloop. Marco Bakker ti had de kleinste rol, die van Bruinslot. Een totaal nieuwe e de Hoornder, die doorgaans s> ge jongelingen mag spelen. 8 had de uitdaging met beide h aangegrepen en liet, in de kW dat hij op de planken stond, i stige indruk achter. Hij zou o> wel wat luider mogen spreke'1 Souffleuse was Anneke Hillet Kikkert, de grime werd verzon Gerdy Grabowski (die zichzelf nstigst had toegetakeld). V.l.n.r.: Anna Cats IRia Zoetelief) luistert samen met artieste Brenda Brest I Janet Boon) naar Oma Cats IEls Ooijevaar). De regie was, als vanouds, in handen van Piet Zijm. Hij heeft een goed oog voor overzicht, want de spelers maakten goed gebruik van het to neel. Op details was niet altijd even goed gelet. Zo loopt Jimmy Kreis in een voor hem wildvreemd huis zo maar op de goede kast af om glazen te pakken en Carla voert een telefoongesprek waarin ze de te genpartij nauwelijks de tijd gunt iets terug te zeggen. Maar dat zijn kleine puntjes, die aan het totale succes niets afdeden. SVC was opperbest en het publiek heeft genoten' Alleen zat ze, uit medeleven met de familie, tijdens dialogen van anderen voortdurend nee te schudden. Amerikaans Vorig jaar schitterde Rob Bodegraven voor het eerst op de Cocksdorper planken. Hij had dit jaar maar een kleine rol en deed dat weer uit de kunst: met een heerlijk overdreven Amerikaans accent zette hij de va derlijke manager Jack Star neer. Dat hij talent heeft staat vast en hij ver dient het zeker eens een hoofdrol te mogen spelen. Ook een debutant was te zien in de kleine rol van louche nachtclubfiguur Jimmy Kreis. Marco van der Gracht, die alleen wat toneelervaring heeft opgedaan bij de jeugdclub van De Cocksdorp, kweet zich prima van zijn taak. Hij had wel wat feller kunnen zijn tijdens ruzies met vader Cats. Vooral zijn dialogen met Carla waren erg goed. Details Vaste speler Gerhard Smeenk kwam er dit keer niet aan te pas. Er was geen rol die bij hem paste. Hij ver zorgde echter op zeer verdienstelijke wijze de grime. In „De Hoop" in De Cocksdorp is vanaf zaterdagmiddag een ten toonstelling te zien over op het strand aangetroffen objecten. De spullen zijn verzameld en gerang schikt door schrijver (en jutter) Wilco Bergmans, die de tentoonstelling de titel „Schilderkunst uit het schim menrijk" heeft meegegeven. Om 15.00 uur verricht vuurtorenwachter Daan Quartel de opening. Tweemaal binnen een week ha Noordzeekotter TX 20 van de Krijnen uit Oudeschild een ouö logsmijn in de netten. Nadat q dag 3 maart een zware Engels contactmijn (type MK 14) uitl was opgevist, werd afgelopen een oorlogsmijn van Duitse mi aangetroffen. Het betrof een it de tweede wereldoorlog van l 0.60 meter met duizend kilo springstof. De duik- en demon ploeg van de koninklijke marin de oude explosieven onschade ken. In het Groene Kruisgebouw in Burg wordt morgen weer een naamde „koffie-inloop ochterK houden. Ouders en hun kindei 0 tot 4 jaar zijn tussen half tie half twaalf welkom. Gezamenl nen er dan eieren worden ges derd; eieren en verf moet men meenemen. De kosten bedrage

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 2