leso tevreden over eerste ervaringen computerkassa mmu We zijn nu van een zijpad teruggekeerd" cf/'e voor zeehond vert f888,— op Brinkman fietst naar Oudeschild Scheidsrechterscursus Concours hippique Kamer: meer geld voor vuurtorens Rijverbod Damjeugd goed op dreef Motorcrosser Frans Boersen zegeviert SDAG 14 MAART 1989 TEXELSE COURANT PAGINA 7 fet in december ingevoerde computerkassa-systeem functio- ieert naar Teso's tevredenheid. Een groot deel van de bijna dui- and aangeschreven -volgens het handelsregister op Texel ■vestigde- bedrijven heeft op de oproep gereageerd en het aan- il particulieren dat zich in het Teso-kantoor aan 't Horntje ïeldt, is niet gering. Per week verwerkt Teso de gegevens van trniddeld 150 personen en bedrijven die voor het Texelaars- irief in aanmerking willen komen. De voorwaarden waaronder >n als „Texelaar" kan worden geregistreerd, zijn zoals bekend Ingescherpt, maar slechts een uiterst klein percentage bootge- jikers heeft laten weten zich hierdoor onterecht benadeeld te Lelen. Voor een kleine groep is een overgangsregeling getrof- ^in december werd publiciteit ge- ten aan het nieuwe systeem van itiinistrerenDoor wijziging van de brwaarden voor het Texelaars- lief en gebruikmaking van de mo- lijkheden van de computer, wilde to een einde maken aan het mis lik („oneigenlijk gebruik" in Teso- nenl van de bestaande reductie- |eling. in aanmerking te komen voor goedkoper bootkaartje, haalde Inigeen een truc uit. Aan de over- Dt wonende familieleden lieten Jo's op naam zetten van in Texelse jaardenhuizen vertoevende groot- Jedertjes. Bedrijven schreven bij de ïer van Koophandel een vestiging J Texel in, die in werkelijkheid niet ieer was dan slechts een postbus- mer. Enzovoort. Harde cijfers armee die „oneigenlijke reductie" worden aangetoond, bezat Teso De beschikbare gegevens van Centraal Bureau van de Statistiek ren geen aanleiding om zich zor- te maken (5000 auto's op 4000 else ingezetenen). Maar uit andere tistieken haalde Teso wèl duidelij- aanwijzingen dat er ergens iets eef zat. Zo vertoonde de catego- Texels vrachtvervoer een opmerke- stijging. terwijl tezelfdertijd het tal „overkantse meters" daalde, bleek het aantal bedrijfsvestigin- op Texel volgens het bestand van I Kamer van Koophandel een meer dan normale groei te vertonen. 5eTeso-top constateerde dat door het oneigenlijke gebruik de reductie regeling onder druk kwam te staan. Hiervoor waren twee oplossingen mogelijk: 1. de bestaande situatie in tact laten en de kosten daarvan hoof delijk omslaan, oftewel een algemene tariefsverhoging; 2. zuiveren van het reductie-bestand. Voor dit laatste werd gekozen. Tevens beoogde Teso er kwaliteitsverbetering mee te berei ken, in die zin, dat de herhaaldelijke discussies aan de kassa in Den Hel der verleden tijd zouden zijn. Duidelij ker voor de bootreiziger en prettiger voor het kassapersoneel. Discussies zijn nog wel mogelijk, maar voortaan uitsluitend op het kantoor aan 't Horntje. In Den Helder (en alleen daar) kan men een kaartje kopen. Via een druk op de knop weet de loket- tist(e) in een oogwenk of de desbe treffende automobilist recht heeft op Texelaars-korting. Bedrijven Half december werd het systeem in gebruik genomen. Eerst werden, aan de hand van het register van de Ka mer van Koophandel, alle bijna dui zend op Texel geregistreerde bedrijven aangeschreven. Over de respons tonen bedrijfsleider Sicco Gerlsma en hoofd administratie Her man Bakker zich tevreden. „Naar schatting tachtig negentig procent van het vrachtverkeer dat gere gistreerd zou moeten zijn, heeft in middels een plaatsje in het computerbestand gekregen. Een pri ma dekkingspercentage dus; over de- Teso-bedrijf in één oogopslag. In hot hoofdkantoor op de veerhaven 't Horntje vindt de Wputer-registratie voor hat Texals tarief plaats. IFoto: Dirk KuiterI genen die nog niet hebben gereageerd maken we ons geen zor gen. ledereen is aangeschreven en er zijn advertenties in de Texelse Cou rant geplaatst, zodat er optimaal in formatie is verstrekt. Hoeveel ondernemers er nog moeten reageren is ons niet precies bekend. Sommige Texelse bedrijven hebben meerdere vestigingen of BV's, maar slechts één of twee auto's. Op die manier vallen er al een aantal af. Verder zullen de genen die niet aan de voorwaarden voldoen, hun conclusies trekken en komen niet opdagen. Zij vormen voor ons een nog onbekend aantal." 1 april Voor de aangeschreven bedrijven is 1 april een datum om in de gaten te houden. Wie zich op die datum nog niet bij Teso aan 't Horntje in de computer heeft laten opnemen, kan niet meer op de oude wijze in Den Helder een reductiekaartje kopen. Nu is dat nog steeds wèl mogelijk. „Op de oude wijze" wil zeggen: middels overlegging van de noodzakelijke pa pieren (inschrijving bij de Kamer van- Koophandel, uittrekstel geboortere gister, kentekenbewijs, rijbewijs). Tot 1 april hebben de bedrijven die vol gens de gewijzigde voorwaarden niet meer voor het Texelaar-tarief in aan merking komen, dus de kans om nog voordelig bootkaarten te kopen, zo geven Bakker en Gerlsma desge vraagd toe. Mede daarom is inge voerd dat de knipkaarten voor voertuigen tegen het Texelse tarief per 15 maart niet meer aan het loket in Den Helder, maar uitsluitend nog in het hoofdkantoor aan 't Horntje van kenteken kunnen worden gewij zigd. Ook na 1 april kan een ondernemer zich nog laten inschrijven en van de reductieregeling gebruikmaken. Als deze ondernemer dat echter verzuimt en na 1 april in Den Helder evengoed een goedkoop bootkaartje wil be machtigen, vist hij achter het net. In dat geval blijkt namelijk dat hij niet in het computerbestand is opgenomen, en zal hij dus het volle pond moeten betalen. Het is niet mogelijk om het verschil aan 't Horntje gerestitueerd te krijgen. Wie zich geen bult wil val len, zorgt dus dat hij voor 1 april staat ingeschreven. Particulieren Aanvankelijk was Teso van plan elf weken voor het afhandelen van de bedrijven uit te trekken, en daarna aan de inschrijving van particulieren te beginnen. Vrij spoedig werd echter al begonnen met de benadering van particulieren. Dat gebeurt anders dan bij de bedrijven. Particulieren krijgen (voorlopig) geen oproep thuis. Dege nen die zich nu in Den Helder aan het loket melden om een nieuwe kaart te kopen, krijgen een formulier met het verzoek zich binnen een maand bij het Teso-hoofdkantoor te laten registreren. Personen die het meest van de boot gebruik maken, komen dus zo automatisch snel in het systeem. Verder speelt het toeval een rol. Bij het hoofdkantoor melden zich weke lijks Texelaars die van familie, buren of andere bron gehoord hebben dat zij zich kunnen laten inschrijven. Zon- Discussies aan de loketten in Den Helder zijn der oproep, maar soms ook zonder de noodzakelijke papieren, komt men zich dan aan de balie melden, vertel len Bakker en Gerlsma. „Ik moet in de computer", wordt er dan gezegd. Bakker: „Erg onaangenaam om iemand dan nog eens te moeten la ten terugkomen, vooral als hij of zij net een ritje uit De Cocksdorp achter de rug heeft. Rechtstreekse, schrifte lijke benadering heeft dan ook onze voorkeur, omdat dan de voorwaarden bij de klant bekend zijn." Restant In de loop van de komende maanden resteert vanzelf de groep Texelaars die nog geen overtocht heeft ge maakt. Wat de datum 1 april voor de bedrijven betekent, is 1 oktober voor de particulieren. Na de zomer zal Te so bekijken of er van benaderings strategie moet worden veranderd. Er wordt niet op gerekend dat al eerder wijzigingen nodig zijn, gezien de aan loop (gemiddeld 150 registraties per week). Als Teso die frequentie zou opvoeren, zou dat niet alleen tot wachttijden aan de eigen balie kun nen leiden, maar ook zou de verwer kingscapaciteit van gemeente en Kamer van Koophandel mogelijk in de knel komen. „Verder moet u bedenken dat er ook mensen zijn die zelden of nooit naar de overkant gaan. Voor hen is het dus een kostenafweging of zij zich laten registreren. Dat kost tenslotte f3,50 voor een uittreksel plus nog een ritje naar 't Horntje. Niemand móet, er is geen sprake van een ver plichte inschrijving." Grijze vlak De gewijzigde voorwaarden zijn heel rechtlijnig en zonder dubbele bodem opgesteld, maar dat kan niet verhin deren dat zich een aantal randgeval len voordoet. Personen die vinden dat zij onterecht buiten de boot vallen. De voornaamste groep „slachtoffers" bestaat uit op Texel woonachtige per sonen die „om fiscaal-juridische rede nen" in een auto rijden die op naam staat van het overkantse bedrijf waarbij zij werkzaam zijn. Een repre sentant van deze groep uitte onlangs zijn ongenoegen via de rubriek „Wat ik zeggen wou..." Bij de TC-redactie zijn meer soortgelijke gevallen be kend. voortaan verleden tijd. Gerlsma en Bakker zijn op de hoogte. De groep is volgens hen niet groot „Een te verwaarlozen percentage; minder dan één procent." Al voordat het systeem zijn intrede deed, was ingecalculeerd dat deze groep Texe laars protest zou aantekenen. „We kunnen ons de motieven indenken. Stel, dat we voor dergelijke gevallen een uitzondering maken. Dan zijn we tevens bezig een mogelijkheid te creëren om het systeem te ontdui ken. Dan moet Teso gaan bepalen wie wèl en wie niet terecht een uit zonderingspositie claimt. Daarmee belanden we weer op het grijze vlak, en daar willen we juist vanaf." Afweging Volgens de Teso-functionarissen is het een kwestie van afwegen voor de betreffende bootgebruikers. Zij moeten voor zichzelf bepalen welk voordeel voor hen het zwaarst weegt: de auto op naam van het be drijf, óf kunnen profiteren van het Texelaars-tarief. Heeft Teso wel overwogen om voor deze groep een uitzondering te maken? Bakker: „Ja, dat is overwogen, maar bewust zijn we er niet toe overge gaan. We zijn deze groep wel een klein beetje tegemoet gekomen door een overgangsperiode van een jaar vast te stellen. Tot 15 december mo gen zij van het Texelse tarief gebruik maken. Ze hebben dus nog even de gelegenheid om te beslissen of ze wel of met aan de gewijzigde voor waarden zullen voldoen." Volgens Bakker zouden degenen die in een auto van de zaak rijden ook kunnen proberen om iets te regelen in de secundaire arbeidsvoorwaarden met zijn of haar baas. Bijzonder geval Er zijn geen andere groepen gebrui kers waarvoor een uitzondering is ge maakt; noch ligt dat in de bedoeling. Slechts één bijzonder geval is er nog uitgelicht: wanneer iemand die aan de voorwaarden voldoet, een auto aan de overkant heeft gekocht. De auto bij de overkantse dealer cash betalen en er meteen mee naar het eiland rijden, is geen ongebruikelijke zaak. In zulke gevallen kunnen de nieuwe gegevens nog niet in de Teso-computer zijn opgeslagen. Als srtien dagen lang hebben de leer- 9en van de Jacob Daalderschool Oosterend actie gevoerd om geld »en te brengen voor hun geadop- irde zeehond Willem. Na Bella, nja en Janet is Willem de vierde 0r de school geadopteerde zee- nd in Ecomare. Sold bijeen te krijgen hebben de deren veertien dagen lang allerlei weitjes verricht, waarvoor een ver- iding werd gekregen. De meest toelopende zaken leverden geld op. weitjes die anders als vanzelfspre- id te boek staan werden nu be ad- Er werd geld gegeven voor het ls afwassen, aardappelen schillen, 'en rapen, schuurtjes schoonma- kamers opruimen, enz. enz. En- kinderen uit groep 2 en 3 'den thuis een kijkdoos gemaakt ,e9on vergoeding mocht men een worpen in hun zelfgemaakte on derwereld. Dagelijks namen de deren geld mee naar school. Elke a's er een bedrag van ƒ10,— nea was werd er in de schoolgang 1 Papieren waterdruppel neerge- fSen. Zodoende kon een ieder op voet volgen hoeveel geld er bin- 1 wam. Vrijdag werd de actie op '°ol afgesloten. De afsluitings- od stond in het teken van „Wa- ™or dit thema was gekozen 1 at or op Ecomare dringend een Bwe waterzuivering nodig is. De open 6, 7 en 8 hadden in de school een tentoonstelling ingericht over water. Allerlei facetten, op het water betrekking hebbend werden behandeld. Water als natuurverschijn sel, als transportmiddel, water en energie, drinkwater, leven in het wa ter, werken bij en op het water en watervervuiling. Tijdens deze avond konden leerlingen en ouders onder andere vragenlijsten invullen, kruis woordpuzzels maken, op twee teke ningen tien verschillen zoeken. Voor de kleintjes was er een stempelhoek waarin ze hun eigen onderwaterwe reld konden stempelen. Drie mede werkers van Ecomare, Henk Brugge, Rens van der Zwaag en Salco de Wolf waren in de Jacob Daalder- school aanwezig om het geld van de actie in ontvangst te nemen. Tijdens de actie hadden de kinderen 727,— bijeengebracht. Daar kwam tijdens de afsluitingsavond nog ƒ161,— bij, zo dat er in totaal een bedrag van ƒ888,— aan Ecomare kon worden geschonken. Henk Brugge: Hier in de Jacob Daalderschool ligt de bakermat van het zeehonden adopteren. Vier jaar geleden kwamen jullie met de vraag of er een zeehond kon worden geadopteerd. We zeiden: Nou waar om niet, ons toen niet realiserend dat het zou uitgroeien tot een „rage". We zijn zeer verheugd dat de kinderen en de ouders van de Daalderschool zich jaarlijks weer willen inzetten voor de zeehonden en het milieu daar om heen. We hopen hier nog vaak terug te mogen komen. We doen het graag. Als dank overhandigde Brugge de school een mooie door Salco de Wolf gemaakte kleurenfoto van zee hond Willem. Tijdens zijn bezoek aan Texel op dinsdag 28 maart zal minister E. Brinkman van welzijn, cultuur en volksgezondheid (WVC) bij goed weer op de fiets van Den Burg naar Oudeschild gaan. Deze verplaatsing is een opvallend onderdeel van een druk programma, dat een middag en een avond in beslag neemt. De mi nister is uitgenodigd door de Texelse CDA-afdeling. Aanleiding voor het bezoek is het ou derenbeleid. Aan dat onderwerp wordt dan ook ruim aandacht ge schonken. 's Middags staan bezoek jes aan achtereenvolgens het Verpleeghuis Texel, dienstencentrum De Buureton (alsmede zieken- en be- jaardenomroep De Lichtboei) en Sint Jan gepland. Minister Brinkman neemt de boot van half twee naar Texel Op de boot wordt hij welkom geheten door het CDA-bestuur van de afdeling Texel. Bij het betreden van het eiland begroet burgemeester Schipper de bewindsman, waarna De scheidsrechtercursus van basket ballvereniging De Mareis begint op woensdag 15 maart. De cursus wordt gegeven in het scoutingge- bouw aan de Bernhardlaan. Degenen die zich hebben opgegeven worden daar om 19.00 uur verwacht. een ontvangst door B en W volgt op' het gemeentehuis. Om drie uur gaat het dan richting Oudeschild (per fiets) waar het Maritiem en Jut- tersmuseum wordt bezocht. De na druk ligt daarbij op de onderwaterarcheologie. Om half vijf meldt Brinkman zich weer in Den Burg voor de bezoekjes aan genoem de ouderencentra. In Sint Jan wordt tussen 18.15 en 19.15 een maaltijd gebruikt. Om 20.15 begint het avondprogram ma, dat als enige onderdeel openbaar is. Brinkman zal een spreekbeurt hou den, met na de pauze gelegenheid tot vragen stellen. Een en ander houdt in dat de minister op Texel zal overnachten; hij vertrekt de volgende morgen met de boot van 9.05 uur. Op tweede Pinksterdag wordt het tiende concours hippique van de Blij de Rijders gehouden. Dit jaar gebeurt dat in samenwerking met de SERT, wat wil zeggen dat men lid van deze organisatie moet zijn, om mee te kunnen doe aan de diverse onderde len. Wel worden twee Texelse rubrie ken toegevoegd: een rubriek enkelspan KWPN, gerden met een concourswagen en een rubriek en kelspan KWPN, gereden door dames. Voor deze laatste rubriek worden vooral tweewielige rijtuigen gevraagd Mensen die nog met zijn benaderd, kunnen contact opnemen met F. J. Bakker, telefoon 19369. Er komt ruim ƒ300.000,- meer be schikbaar voor de Nederlandse kust wacht. Dat heeft de Tweede Kamer vorige week besloten. Een zeer ruime kamermeerderheid schaarde zich ach ter amendementen van Annemarie Jorritsma (VVDI op de door minister N. Smit-Kroes ingediende begroting. Welke consequenties dat precies heeft voor de Texelse vuurtorenwach ters, is nog onbekend. Gistermiddag kon zelfs de minister hoogstpersoon lijk hierover geen uitsluitsel geven, zo bleek tijdens het onderhoud dat zij had met burgemeester Schipper en gemeentesecretaris Zoon. Minister Smit beloofde dat de gemeente Texel zo spoedig mogelijk zal worden geïn formeerd door het verantwoordelijke DGSM-hoofd. De bewindsvrouw voelt -zoals wij in de vorige krant al meldden- veel voor een constructie waarbij de gemeente een deel van de organisatie en financiën voor reke ning neemt. Burgemeester Schipper antwoordde dat het kustwachtbeleid een rijksverantwoordelijkheid is en dat de gemeente daarom geen taken dient over te nemen. Financieel is er wellitht iets mogelijk, maar daarover moet de gemeente zich eerst eens diep beraden. Een 22-jarige automobilist werd zon dag aangehouden tijdens een routine controle. Hij bleek teveel aan Bacchus te hebben geofferd en kreeg een rijverbod van twee uur. men zich dan met z'n nieuwe auto aan het Tëso-loket in Den Helder meldt, dient een los kaartje voor het volle pond te worden gekocht. De betreffende automobilist doet er ver standig aan om dan meteen naar het Teso-hoofdkantoor te rijden en de nieuwe gegevens te laten invoeren. Teso zorgt dan voor een tijdelijke, voorwaardelijke inschrijving. Uiteraard moet men daarbij wel documenten kunnen overleggen waaruit de aan koop blijkt. Wie dan binned enkele dagen nogmaals naar de overkant gaat voordat alle papieren rompslomp rond de auto-overdracht in orde is, kan dan tóch van de reductieregeling profiteren. Dynamisch Tot dusver heeft Teso circa 1300 be drijven en personen geregistreerd, die samen goed zijn voor 1800 auto's. Zij zitten alvast in het computer systeem, dat nu dus naar tevreden heid draait. Daarmee is niet gezegd dat er geen verandering in het systeem kan worden gebracht. Gerlsma en Bakker: „Bijsturen is altijd mogelijk, het is een dynamisch systeem. Wat we nu hebben bereikt, is dat Teso weer op de rechte weg is. Door wijziging van de voorwaar den zijn we van een zijpad terugge keerd." Teso wil in de nabije toekomst ook andere mogelijkheden van het systeem benutten. Door bijvoorbeeld te registreren hoeveel retourkaarten per automobilist per jaar worden ge bruikt, hoopt Teso een beter inzicht in het Texelse vervoer te verkrijgen. En waar dèt toe leidt? Op de clubavond van damclub Oosterend/Texel waren de jeugdspe lers, Adriaan Bruin en Victor Voskuil goed op dreef. Victor Voskuil ver sloeg op overtuigende wijze André Brouwer en Adriaan Bruin wist een fraaie remise te bereiken tegen Lauw Boonman. Beide koplopers maakten geen foutje, Rinus Vittali versloeg Frans Bos en Piet Bakelaar deed datzelfde met Hans de Beurs. Gerrit Vlaming was te brutaal in zijn partij tegen Gerrit Dros. Dit werd door de routine van Dros afgestraft. Klaas Burger wist na schijfwinst te gen Jan Drijver zijn tegenstander vol komen vast te zetten. Gerrit Blom liet zijn eerste overwinning noteren, Ate Sijtsma was hier de dupe van. Wij nand Bakker behaalde schijfwinst te gen Harry v/d Wetering, en in de kleine uurtjes werd ook de partij ge wonnen. Cees Vinke liep tegen een combinatie van Jos de Wolf op, wat hem een schijf kostte. Hierna ont stond een meerderheidsspel, dat ge wonnen werd door De Wolf. Uitslagen: K. Burger-J. Drijver 2-0; M. Vittali-F. Bos 2-0; A. Bruin-L. Boonman 1-1; G. Blom-A Sijtsma 2-0; P Bakelaar-H. de Beurs 2-0; H v/d Wetering-W. Bakker 0-2. G. Dros-G Vlaming 2-0, A Brouwer-V. Voskuil 0-2, C. Vinke-J de Wolf 0-2. Frans Boersen, lid van de MAB-club Texel, maakte zondag een uitsteken de seizoehstart. Hij eindigde op de eerste plaats in de 125 cc A-klasse tijdens de eerste race van de motor crosscompetitie van Noordkop uit Den Helder. Op het circuit „Quel- derspoor" in de marinestad legde Texelaar Grischa Kuhlman in dezelfde klasse beslag op een vijfde plaats. De 250 cc-coureurs Nico Bakker en Pieter Koper, die eveneens naar Den Helder waren gereisd, vielen uit. Zondag Aanstaande zondag start ook de clubcompetitie van de MAB. Op het eigen terrein in Eierland begint de eerste manche om 14.00 uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 7