Cjrocn TwarLr Jexeh in het hart, og geen besluit over 'exelse minicontainer ivoering loopt mogelijk vertraging op m Overdracht AOT-aandelen nu officieel beklonken „Situatie Thijsseschool is verkeersgevaarlijk" 'm Rondvraag raadsvergadering srkloosheid in bouw gestegen Nieuw materiaal strandbewaking lERICHT is öcriciviDcn 100/ inn. 1 \j VRIJDAG 17 MAART 1989 advertenties, abonnementen, etc.: eveld De Rooy B.V, Postbus 11, 1790 AA Den Burg. ,on 02220-12741. Telefax 02220 - 14111 Ctie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45. Den Burg, telefoon !0 12741. n werktijd deze week tot en met dinsdag a s.. Frans Hopman, Pater iplein 27, Den Burg, telefoon 02220 - 15472. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs f20,20 per kwartaal; los fl,— Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr 46 99 17.636 Rabobank nr. 36.25.01 742; NMB nr 67 34.60 398 Ijgt de Texelse bevolking minicontainers van 120 liter inhoud, ^worden ook 240 liter-containers ingevoerd? De gemeenteraad jram er dinsdagavond niet uit; na een stevige discussie staak- jn de stemmen. In principe hebben B en W nu de mogelijkheid h niets van de raad aan te trekken en kunnen zij gewoon het en voorstel uitvoeren (120 liter-containers voor éénpersoons- shoudens, de rest krijgt een 240 liter-container). Of dat ge- irt, is de vraag. Zo niet, dan komt de kwestie pas over een and weer aan de orde, in de volgende raadsvergadering. De is dat de invoering van de minicontainer, die voor eind april at gépland, vertraging oploopt, is daarmee reëel. temd werd over een voorstel van "er Peter Bakker. Hij wil uitslui- I 120 liter-containers. Volgens ker biedt deze container voor veel houdens voldoende opslagruimte, aan één container niet genoeg t, kan er een tweede bijkrijgen. 240-liter container is in veel ge in teveel capaciteit, zeker als in loekomst met het systeem van heiden inzameling wordt gestart, Bakker. In zijn ogen zijn dan mini-containers van elk 120 liter voldoende. Bakker's voorstel is [rijd met de nota van de dienst lentewerken betreffende het container-systeem. Het plan zoals op Texel moet worden ingevoerd uit van twee maten mini- ainers: 120 liter voor éénper- ishuishoudens, 240 liter voor alle iren. Wethouder Klaas Barendregt lert van deze opzet af te wijken. Brkondigde dinsdagavond dat dit tot haast onoverkomelijke orga- orische moeilijkheden en het risi- at het plan niet kostendekkend ijn. Tenzij de gebruikers voor de ere container evenveel willen be- als voor de 240-liter container, idregt kreeg bijval van burge- iter Ton Schipper, die de raad schuwde dat afwijken van het itel niet overeenkomt met de J de raad vastgestelde heffingsve- pning. Daarin staat precies om- laven welk tarief voor een 240 [respectievelijk 120 liter-container t worden berekend. B en W zijn Idoor de raad gedelegeerd om uitvoering te geven aan die verorde ning. Gemiddeld goed Ook wethouder Daan Schilling steun de zijn collega. Hij gooide al zijn ver- Wethouder Barendregt: ....grens trekken.... ITexels Belang): ....al p tiaand februari is in de bouw an,al werkloze mannen geste tot 29, tegen 24 vorige maand. V te wijten aan een korte stag- 'n d® hoeveelheid werk. Deze ld konden de meeste van hen aan de slag. lale werkloosheid op Texel in an hsdroeg 341 mannen en 'rouwen. Dat is ten opzichte jarig jaar gestegen met respec ts ^0 mannen en 41 vrouwen. fc'ote verschil in werkloosheid- f "rouwen ten opzichte van vo lar is toe te schrijven aan de f reedsters", dit zijn vrouwen i en |(0rte Qf |ange per|ocje zon. f®' weer aan de slag willen, T 'n de administratieve en ver- |nde sector. irS 'n 'e')ruar' ?6 vakatures bij bureau aangemeld, waar- f ln de horecasector. bale vermogens in de strijd om Bakker's ongelijk aan te tonen. „De raad is onverstandig bezig. De erva ring elders heeft geleerd dat de 240 liter-containers gemiddeld genomen goed zijn. Voor grote gezinnen zou het een ramp zijn als ze moeten wer ken met een stuk of wat kleine con tainers", aldus Schilling. Wethouder Barendregt voegde eraan toe dat er bij niet volledige benutting van een grote container, geen man overboord is. „De containers hoeven echt niet vol te worden aangeleverd. Ook kan men de bak eens per twee weken aan de straat zetten." Volgens Barendregt worden de voor naamste kosten niet veroorzaakt door de hoeveelheid aangeboden vuil (en dus de container-grootte), maar door het totaal aan verwerkingskosten. Méér kleine containers betekenen méér handelingen, hetgeen tijd en dus geld kost. Dat op deze wijze geen directe relatie wordt gelegd met de hoeveelheid aangeboden afval, vindt hij jammer, maar onoverkomelijk. „Het is ondoen lijk een premie te geven aan degenen die weinig afval aanbieden. Wél zou op den duur een gunstig effect voor de totale gemeenschap kunnen wor den bereikt. Als we met z'n allen minder afval aanleveren, zakken de verbrandingskosten en daarmee ook de tarieven. Maar individueel is dat niet mogelijk." Barendregt reageerde daarmee op uit latingen van PvdA-zijde. Dirk Terpstra noemde het voorbeeld van een mi lieubewuste Texelaar die braaf zijn af val in verschillende hoopjes verdeelt: oud papier apart, flessen weg, me taal eruit, groente-, fruit- en tuinafval De gemeenteraad zal worden voor gesteld f21.600,- beschikbaar te stel len voor één polyester vlet, drie buitenboordmotoren en het aanbren gen van stuurbekrachtiging op de Landrover, die als strandjeep wordt gebruikt. Als deze laatste polyester vlet wordt gekocht zullen alle strandposten langs de Texelse kust zijn voorzien van identieke boten. In totaal zijn er dan acht stuks. zelf composteren, enzovoort. Zo iemand heeft dan maar heel weinig afval aan te bieden, maar wordt daarvoor niet beloond. Al besteld? Gerbrand Poster (Texels Belang) was achterdochtig geworden naar aanlei ding van de felle reacties van Baren dregt. Hij vroeg zich af of de mini-containers soms al besteld zijn. Dat werd door de wethouder ont kend. „Nee. Dit is zuiver een kwestie van organisatie en zorgen dat we de opbrengst halen. We moeten dat goed in de hand houden en daarom is het belangrijk dat we tevoren we ten welke containers worden inge voerd. Als we de mensen nu een vrije keuze laten, dan gaat men swit chen en zit de gemeente straks met een hoeveelheid overbodige contai ners." Dirk Terpstra wenste Barendregt te houden aan een uitspraak die hij tij dens de behandeling van dit onder werp bij de begrotingsvergadering van 16 november j.l. zou hebben ge daan. Barendregt zou toen hebben gezegd dat de keuze tussen 120 en 240 liter vrij zou zijn. In de notulen is dat evenwel niet te vinden; de ge luidsband zou wat dat betreft uit komst moeten bieden. Wethouder Barendregt acht zich slechts aan de notulen gebonden en weet zich niet exact te herinneren in welke context de uitspraak is gedaan. Verder be roept hij zich erop dat de nota in no vember nog niet was verschenen, zo dat hij zich niet op gedetailleerde in formatie kon baseren. De PvdA informeerde voorts naar de extra kosten die gemoeid zijn met de realisatie van de wijk- verzamelplaatsen. Barendregt ant- Lees verder pagina 2 Burgemeester Schipper ondertekent «in der overdrachtscontracten, terwijl NZH dlrecteur Tests tlechend) en commlsserls Roeper lernstigl toeklj- ken. over hebben gedaan. Ik heb altijd ge zegd dat het een hamerstuk zou zijn als de overdracht in de Texelse ge meenteraad zou worden behandeld. Bijna zijn die woorden bewaarheid: met één stem tegen kwam het voor stel er door. En één is géén." Aan de bestuurstafel was de zaak al in kannen en kruiken, maar gister avond werd de overdracht van de AOT-aandelen van de gemeente aan de vervoersmaatschappij NZH ook in het openbaar bekrachtigd. Directeur jhr. drs. A.L.F.M. Testa namens de NZH en burgemeester A. Schipper namens de gemeente Texel, alsmede een drietal commissarissen, zorgden er via het zetten van hun handteke ning voor dat de overdracht nu offi cieel een feit is. De NZH heeft nu alle AOT-aandelen in bezit. De plechtigheid vond plaats in theater-restaurant Klif 12 in Den Hoorn, in aanwezigheid van vertegen woordigers van de betrokken partijen en niet op de laatste plaats het AOT- personeel. Dat laatste werd bena drukt door wethouder Daan Schilling, die sprak in zijn functie als president commissaris van de AOT (voor het laatst). Tot de genodigden behoorden ook twee AOT'ers die vorig jaar de dienst hadden verlaten, maar de overdrachtsperikelen wel van nabij hebben gevolgd: chauffeur Jan Kager en waarnemend directeur Cees Vinke. Voorts waren present directeur André Testa van de NZH met diverse stafle den, onder wie de chef van het rayon Den Helder, de heer Alfrink, die di rect met het reilen en zeilen van de nieuwe Texelse NZH-tak is belast. Ook aandeelhouders en commissaris sen waren aanwezig, van wie ver schillenden overigens met meerdere petten op (zoals Schilling het treffend uitdrukte). Schilling bracht de langdurige onder handelingen in herinnering: „U kunt niet zeggen dat de gemeente de aan delen hals over kop heeft verkocht, want al in 1983 werden de bespre kingen geopend. Maar het is het wel waard geweest dat we er zo lang De verkeerssituatie bij de Jac. P. Thijsschool aan de Keesomlaan is gevaarlijk voor de schoolkinderen. Van problemen is sprake sinds de vestiging van een veeartsencollectief en het beveiligingsbedrijf Best in de nabijgelegen voormalige kleuter school De Woelige Hoek. De Thijs school heeft hierover een brief gestuurd aan de raadsfracties. De kwestie werd dinsdagavond tij dens de rondvraag van de gemeente raadsvergadering aan de orde gesteld door Dirk Terpstra (PvdA). Het punt is dat Best gebruik maakt van het voetpad, waarop zijn bedrijf is ontslo ten. Dat is contractueel zo geregeld in het contract met de veeartsen. Terpstra zei dinsdag dat hij dergelijke problemen had voorzien en al eens ter sprake had gebracht in commis sieverband. „Nu het in het contract is opgenomen, lijken we er niet on deruit te kunnen. Misschien is het nodig dat Best vanaf de Emmalaan een inrit krijgt." Wethouder Klaas Barendregt ant woordde dat inmiddels aan een oplossing wordt gewerkt. De betrok ken partijen (Best, school, veeartsen) en de verkeerscommissie worden nogmaals bijeen geroepen. „In de praktijk blijkt de oplossing anders te liggen dan vooraf was ingeschat", was Barendregt's commentaar. Te lichte palen? Barendregt's mening werd ook ge vraagd door Henk Beumkes (PvdA). Hij had vernomen dat liefst vijf af- meerpalen in de jachthaven waren af gebroken, toen die in aanraking kwamen met zwaardere typen jach ten. Ook vroeg Beumkes waarom er nog geen walaccommodatie is aan gelegd voor huisvesting van een be waker/beheerder. De wethouder antwoordde dat de gemeente hier over overleg voert met de Stichting Beheer Passantenjachthaven. Met het ingenieursbureau dat de palen heeft goedgekeurd is contact opgenomen. Er worden nieuwe metingen verricht; aan de hand daarvan wordt bepaald of het ingenieursbureau aansprakelijk kan worden gesteld. Barendregt ver klaarde dat de extra kosten die de vervanging van de palen met zich meebrengt, in elk geval binnen de jachthaven-exploitatie moeten worden opgevangen. Wat betreft de walac commodatie kon Barendregt geen antwoord geven. Beumkes vroeg ook naar de mogelijk heden voor woningbouw in Den Hoorn. Hij zou graag zien dat de be schikbare grond in ontwikkeling wordt gebracht. Wethouder Daan Schilling vertelde dat er geen animo was voor drie woningen die door een particulier zouden worden gebouwd. Sindsdien zijn bij de gemeente geen nieuwe aanvragen binnengekomen. Niettemin zal de gemeente zich wel actiever opstellen, maar op korte ter mijn is niets concreets te verwach ten. Reclamezuil Dirk Terpstra had gelezen dat de Fol- klorestichting een reclamezuil op de Groeneplaats wil. „Meteen van tafel vegen graag." Schilling kon hem ge ruststellen: B en W hadden inmiddels besloten om een dergelijke zuil niet toe te staan. Hans Roeper en Ate Rienstra pleitten ervoor dat B en W bezwaar aanteke nen tegen de GS-weigering vier windmolens op de dijk bij Oudeschild te plaatsen. Schilling antwoordde dat de betrokkenen in beroep gaan en dat B en W een uitvoerige brief naar GS sturen, waarin de teleurstelling kenbaar wordt gemaakt en wordt aangedrongen om nieuwe gedachten- wisseling. Raadhuis Gerbrand Poster zei het onverteerbaar te vinden dat een overkants bedrijf met de eer gaat strijken bij de raad huisverbouwing. Hij wil dat in de toe komst alleen nog Texelse bedrijven voor zulke projecten in aanmerking komen. Wethouder Barendregt wil dat eventueel opnieuw ter discussie brengen in een raadscommissie. „Aan de ene kant verspeel je werk, maar het geeft financieel voordeel. Ik vind dat je voeling moet houden met het bedrijfsleven buiten Texel. Het is geen goede zaak om Texel af te scher men", verdedigde Barendregt zijn be leid. Voorts informeerde Poster of de RST al het standpunt heeft gewijzigd ten aanzien van de uitbreiding van de jeugdcamping op Kogerstrand. Baren dregt gaf daarop geen direct ant woord. Hij erkende dat er een tegenstelling is tussen het algemeen belang (openbare orde) en het econo misch belang (RST). Dubliners Nel Eelman-van 't Veer (CDA) vond dat er bij het Dubliners-concert in De Lindeboom onverantwoord veel pu bliek was toegelaten. Is er een mel dingsplicht voor dergelijke grote evenementen en wordt het niet tijd dat we de uit 1972 daterende brand- beveiligingseisen eens onder de loep nemen, zo vroeg Nel Eelman zich af. Wethouder Schilling kon haar wat dat laatste betreft verheugend mede delen dat een nieuwe verordening in concept klaar is.- Een vraag van hetzelfde raadslid wat de handhaving van de investerings- kredietregeling financieel betekent, werd door wethouder Zegers beant woord. Hij deelde mee dat B en W het het maximum aan uitstaande le ningen willen optrekken naar 72,5 miljoen. Het huidige plafond is 71,25 miljoen, maar dat werd onlangs over schreden waarna een discussie los barstte of de regeling wel door de gemeente moet worden gehand haafd. De raad besloot dat dat het geval moet zijn en wordt binnenkort dus geconfronteerd met de financiële consequenties daarvan. Schilling benadrukte dat de vele on derhandelingen in een prettige sfeer zijn verlopen. Hij had de indruk dat het ook door het personeel zo was opgevat. Slechts één punt was voor hen lange tijd een struikelblok: de pensioenregeling. Schilling conclu deerde dat het gemeentebestuur kan vertrouwen op een professionele voortzetting van de dienstverlening „door moeder NZH die nu dochter AOT onder haar hoede neemt. De AOT is weliswaar een kleine dochter, maar verdient een goede behande ling. Hopelijk groeit zij dan straks uit tot één van de beste dochters." Gouden toekomst De heer Testa maakte van de gele genheid gebruik om iets over de be drijfsfilosofie van de NZH te vertellen. „Als vervoersbedrijf gaan we een gouden toekomst tegemoet. De file problemen, sterker nog de milieupro blemen zullen vroeg of laat paal en perk stellen aan het autogebruik. Ons uitgangspunt is dat het openbaar ver voer nu al een alternatief voor de auto te laten zijn, vooral door te zor gen voor snelle doorstroming via eigen busbanen." Volgens Testa maken op Texel al rela tief veel mensen gebruik van de bus. Lokale bekendheid (inwoners - bus) ligt hieraan ten grondslag. „Zo'n be kendheid moeten we overal zien te bereiken. Wat mij betreft kunnen we dus nog veel leren van de Texelse si tuatie." Vervoersplan Waarom de NZH dan toch tot een volledige overname heeft besloten, is bekend: daaraan ten grondslag ligt de nieuwe Wet Personenvervoer, die sinds 1 januari 1988 van kracht is. Deze wet regelt het onderscheid tus sen lokaal en interlokaal vervoer. De vraag is hoe Texel dan moet worden ingedeeld. Door de vakantiedrukte is Texel niet te vergelijken met het ge middelde streekvervoerbedrijf. Dat de NZH werkt aan een oplossing, die een dreigende verlaging van het voor zieningenniveau moet voorkomen, kon recentelijk al in deze krant wor den gemeld toen uitvoerig het nieu we vervoersplan (met o.m. het belbus-systeeml uit de doeken werd gedaan. NZH en gemeente overleg gen momenteel nog over dat plan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 1