Cjrocn TwarLr Jexeh in het hart,
og geen besluit over
'exelse minicontainer
ivoering loopt mogelijk vertraging op
m
Overdracht AOT-aandelen
nu officieel beklonken
„Situatie Thijsseschool
is verkeersgevaarlijk"
'm
Rondvraag raadsvergadering
srkloosheid in
bouw gestegen
Nieuw materiaal
strandbewaking
lERICHT is
öcriciviDcn 100/
inn. 1 \j
VRIJDAG 17 MAART 1989
advertenties, abonnementen, etc.:
eveld De Rooy B.V, Postbus 11, 1790 AA Den Burg.
,on 02220-12741. Telefax 02220 - 14111
Ctie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45. Den Burg, telefoon
!0 12741.
n werktijd deze week tot en met dinsdag a s.. Frans Hopman, Pater
iplein 27, Den Burg, telefoon 02220 - 15472.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs f20,20 per kwartaal; los fl,—
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr 46 99 17.636
Rabobank nr. 36.25.01 742; NMB nr 67 34.60 398
Ijgt de Texelse bevolking minicontainers van 120 liter inhoud,
^worden ook 240 liter-containers ingevoerd? De gemeenteraad
jram er dinsdagavond niet uit; na een stevige discussie staak-
jn de stemmen. In principe hebben B en W nu de mogelijkheid
h niets van de raad aan te trekken en kunnen zij gewoon het
en voorstel uitvoeren (120 liter-containers voor éénpersoons-
shoudens, de rest krijgt een 240 liter-container). Of dat ge-
irt, is de vraag. Zo niet, dan komt de kwestie pas over een
and weer aan de orde, in de volgende raadsvergadering. De
is dat de invoering van de minicontainer, die voor eind april
at gépland, vertraging oploopt, is daarmee reëel.
temd werd over een voorstel van
"er Peter Bakker. Hij wil uitslui-
I 120 liter-containers. Volgens
ker biedt deze container voor veel
houdens voldoende opslagruimte,
aan één container niet genoeg
t, kan er een tweede bijkrijgen.
240-liter container is in veel ge
in teveel capaciteit, zeker als in
loekomst met het systeem van
heiden inzameling wordt gestart,
Bakker. In zijn ogen zijn dan
mini-containers van elk 120 liter
voldoende. Bakker's voorstel is
[rijd met de nota van de dienst
lentewerken betreffende het
container-systeem. Het plan zoals
op Texel moet worden ingevoerd
uit van twee maten mini-
ainers: 120 liter voor éénper-
ishuishoudens, 240 liter voor alle
iren. Wethouder Klaas Barendregt
lert van deze opzet af te wijken.
Brkondigde dinsdagavond dat dit
tot haast onoverkomelijke orga-
orische moeilijkheden en het risi-
at het plan niet kostendekkend
ijn. Tenzij de gebruikers voor de
ere container evenveel willen be-
als voor de 240-liter container,
idregt kreeg bijval van burge-
iter Ton Schipper, die de raad
schuwde dat afwijken van het
itel niet overeenkomt met de
J de raad vastgestelde heffingsve-
pning. Daarin staat precies om-
laven welk tarief voor een 240
[respectievelijk 120 liter-container
t worden berekend. B en W zijn
Idoor de raad gedelegeerd om
uitvoering te geven aan die verorde
ning.
Gemiddeld goed
Ook wethouder Daan Schilling steun
de zijn collega. Hij gooide al zijn ver-
Wethouder Barendregt: ....grens trekken....
ITexels Belang): ....al
p tiaand februari is in de bouw
an,al werkloze mannen geste
tot 29, tegen 24 vorige maand.
V te wijten aan een korte stag-
'n d® hoeveelheid werk. Deze
ld konden de meeste van hen
aan de slag.
lale werkloosheid op Texel in
an hsdroeg 341 mannen en
'rouwen. Dat is ten opzichte
jarig jaar gestegen met respec
ts ^0 mannen en 41 vrouwen.
fc'ote verschil in werkloosheid-
f "rouwen ten opzichte van vo
lar is toe te schrijven aan de
f reedsters", dit zijn vrouwen
i en |(0rte Qf |ange per|ocje zon.
f®' weer aan de slag willen,
T 'n de administratieve en ver-
|nde sector.
irS 'n 'e')ruar' ?6 vakatures bij
bureau aangemeld, waar-
f ln de horecasector.
bale vermogens in de strijd om
Bakker's ongelijk aan te tonen. „De
raad is onverstandig bezig. De erva
ring elders heeft geleerd dat de 240
liter-containers gemiddeld genomen
goed zijn. Voor grote gezinnen zou
het een ramp zijn als ze moeten wer
ken met een stuk of wat kleine con
tainers", aldus Schilling.
Wethouder Barendregt voegde eraan
toe dat er bij niet volledige benutting
van een grote container, geen man
overboord is. „De containers hoeven
echt niet vol te worden aangeleverd.
Ook kan men de bak eens per twee
weken aan de straat zetten."
Volgens Barendregt worden de voor
naamste kosten niet veroorzaakt door
de hoeveelheid aangeboden vuil (en
dus de container-grootte), maar door
het totaal aan verwerkingskosten.
Méér kleine containers betekenen
méér handelingen, hetgeen tijd en
dus geld kost.
Dat op deze wijze geen directe relatie
wordt gelegd met de hoeveelheid
aangeboden afval, vindt hij jammer,
maar onoverkomelijk. „Het is ondoen
lijk een premie te geven aan degenen
die weinig afval aanbieden. Wél zou
op den duur een gunstig effect voor
de totale gemeenschap kunnen wor
den bereikt. Als we met z'n allen
minder afval aanleveren, zakken de
verbrandingskosten en daarmee ook
de tarieven. Maar individueel is dat
niet mogelijk."
Barendregt reageerde daarmee op uit
latingen van PvdA-zijde. Dirk Terpstra
noemde het voorbeeld van een mi
lieubewuste Texelaar die braaf zijn af
val in verschillende hoopjes verdeelt:
oud papier apart, flessen weg, me
taal eruit, groente-, fruit- en tuinafval
De gemeenteraad zal worden voor
gesteld f21.600,- beschikbaar te stel
len voor één polyester vlet, drie
buitenboordmotoren en het aanbren
gen van stuurbekrachtiging op de
Landrover, die als strandjeep wordt
gebruikt.
Als deze laatste polyester vlet wordt
gekocht zullen alle strandposten
langs de Texelse kust zijn voorzien
van identieke boten. In totaal zijn er
dan acht stuks.
zelf composteren, enzovoort. Zo
iemand heeft dan maar heel weinig
afval aan te bieden, maar wordt
daarvoor niet beloond.
Al besteld?
Gerbrand Poster (Texels Belang) was
achterdochtig geworden naar aanlei
ding van de felle reacties van Baren
dregt. Hij vroeg zich af of de
mini-containers soms al besteld zijn.
Dat werd door de wethouder ont
kend. „Nee. Dit is zuiver een kwestie
van organisatie en zorgen dat we de
opbrengst halen. We moeten dat
goed in de hand houden en daarom
is het belangrijk dat we tevoren we
ten welke containers worden inge
voerd. Als we de mensen nu een
vrije keuze laten, dan gaat men swit
chen en zit de gemeente straks met
een hoeveelheid overbodige contai
ners."
Dirk Terpstra wenste Barendregt te
houden aan een uitspraak die hij tij
dens de behandeling van dit onder
werp bij de begrotingsvergadering
van 16 november j.l. zou hebben ge
daan. Barendregt zou toen hebben
gezegd dat de keuze tussen 120 en
240 liter vrij zou zijn. In de notulen is
dat evenwel niet te vinden; de ge
luidsband zou wat dat betreft uit
komst moeten bieden. Wethouder
Barendregt acht zich slechts aan de
notulen gebonden en weet zich niet
exact te herinneren in welke context
de uitspraak is gedaan. Verder be
roept hij zich erop dat de nota in no
vember nog niet was verschenen, zo
dat hij zich niet op gedetailleerde in
formatie kon baseren.
De PvdA informeerde voorts naar de
extra kosten die gemoeid zijn met de
realisatie van de wijk-
verzamelplaatsen. Barendregt ant-
Lees verder pagina 2
Burgemeester Schipper ondertekent «in der overdrachtscontracten, terwijl NZH dlrecteur Tests tlechend) en commlsserls Roeper lernstigl toeklj-
ken.
over hebben gedaan. Ik heb altijd ge
zegd dat het een hamerstuk zou zijn
als de overdracht in de Texelse ge
meenteraad zou worden behandeld.
Bijna zijn die woorden bewaarheid:
met één stem tegen kwam het voor
stel er door. En één is géén."
Aan de bestuurstafel was de zaak al
in kannen en kruiken, maar gister
avond werd de overdracht van de
AOT-aandelen van de gemeente aan
de vervoersmaatschappij NZH ook in
het openbaar bekrachtigd. Directeur
jhr. drs. A.L.F.M. Testa namens de
NZH en burgemeester A. Schipper
namens de gemeente Texel, alsmede
een drietal commissarissen, zorgden
er via het zetten van hun handteke
ning voor dat de overdracht nu offi
cieel een feit is. De NZH heeft nu
alle AOT-aandelen in bezit.
De plechtigheid vond plaats in
theater-restaurant Klif 12 in Den
Hoorn, in aanwezigheid van vertegen
woordigers van de betrokken partijen
en niet op de laatste plaats het AOT-
personeel. Dat laatste werd bena
drukt door wethouder Daan Schilling,
die sprak in zijn functie als president
commissaris van de AOT (voor het
laatst). Tot de genodigden behoorden
ook twee AOT'ers die vorig jaar de
dienst hadden verlaten, maar de
overdrachtsperikelen wel van nabij
hebben gevolgd: chauffeur Jan Kager
en waarnemend directeur Cees Vinke.
Voorts waren present directeur André
Testa van de NZH met diverse stafle
den, onder wie de chef van het rayon
Den Helder, de heer Alfrink, die di
rect met het reilen en zeilen van de
nieuwe Texelse NZH-tak is belast.
Ook aandeelhouders en commissaris
sen waren aanwezig, van wie ver
schillenden overigens met meerdere
petten op (zoals Schilling het treffend
uitdrukte).
Schilling bracht de langdurige onder
handelingen in herinnering: „U kunt
niet zeggen dat de gemeente de aan
delen hals over kop heeft verkocht,
want al in 1983 werden de bespre
kingen geopend. Maar het is het wel
waard geweest dat we er zo lang
De verkeerssituatie bij de Jac. P.
Thijsschool aan de Keesomlaan is
gevaarlijk voor de schoolkinderen.
Van problemen is sprake sinds de
vestiging van een veeartsencollectief
en het beveiligingsbedrijf Best in de
nabijgelegen voormalige kleuter
school De Woelige Hoek. De Thijs
school heeft hierover een brief
gestuurd aan de raadsfracties.
De kwestie werd dinsdagavond tij
dens de rondvraag van de gemeente
raadsvergadering aan de orde gesteld
door Dirk Terpstra (PvdA). Het punt
is dat Best gebruik maakt van het
voetpad, waarop zijn bedrijf is ontslo
ten. Dat is contractueel zo geregeld
in het contract met de veeartsen.
Terpstra zei dinsdag dat hij dergelijke
problemen had voorzien en al eens
ter sprake had gebracht in commis
sieverband. „Nu het in het contract
is opgenomen, lijken we er niet on
deruit te kunnen. Misschien is het
nodig dat Best vanaf de Emmalaan
een inrit krijgt."
Wethouder Klaas Barendregt ant
woordde dat inmiddels aan een
oplossing wordt gewerkt. De betrok
ken partijen (Best, school, veeartsen)
en de verkeerscommissie worden
nogmaals bijeen geroepen. „In de
praktijk blijkt de oplossing anders te
liggen dan vooraf was ingeschat",
was Barendregt's commentaar.
Te lichte palen?
Barendregt's mening werd ook ge
vraagd door Henk Beumkes (PvdA).
Hij had vernomen dat liefst vijf af-
meerpalen in de jachthaven waren af
gebroken, toen die in aanraking
kwamen met zwaardere typen jach
ten. Ook vroeg Beumkes waarom er
nog geen walaccommodatie is aan
gelegd voor huisvesting van een be
waker/beheerder. De wethouder
antwoordde dat de gemeente hier
over overleg voert met de Stichting
Beheer Passantenjachthaven. Met het
ingenieursbureau dat de palen heeft
goedgekeurd is contact opgenomen.
Er worden nieuwe metingen verricht;
aan de hand daarvan wordt bepaald
of het ingenieursbureau aansprakelijk
kan worden gesteld. Barendregt ver
klaarde dat de extra kosten die de
vervanging van de palen met zich
meebrengt, in elk geval binnen de
jachthaven-exploitatie moeten worden
opgevangen. Wat betreft de walac
commodatie kon Barendregt geen
antwoord geven.
Beumkes vroeg ook naar de mogelijk
heden voor woningbouw in Den
Hoorn. Hij zou graag zien dat de be
schikbare grond in ontwikkeling
wordt gebracht. Wethouder Daan
Schilling vertelde dat er geen animo
was voor drie woningen die door een
particulier zouden worden gebouwd.
Sindsdien zijn bij de gemeente geen
nieuwe aanvragen binnengekomen.
Niettemin zal de gemeente zich wel
actiever opstellen, maar op korte ter
mijn is niets concreets te verwach
ten.
Reclamezuil
Dirk Terpstra had gelezen dat de Fol-
klorestichting een reclamezuil op de
Groeneplaats wil. „Meteen van tafel
vegen graag." Schilling kon hem ge
ruststellen: B en W hadden inmiddels
besloten om een dergelijke zuil niet
toe te staan.
Hans Roeper en Ate Rienstra pleitten
ervoor dat B en W bezwaar aanteke
nen tegen de GS-weigering vier
windmolens op de dijk bij Oudeschild
te plaatsen. Schilling antwoordde dat
de betrokkenen in beroep gaan en
dat B en W een uitvoerige brief naar
GS sturen, waarin de teleurstelling
kenbaar wordt gemaakt en wordt
aangedrongen om nieuwe gedachten-
wisseling.
Raadhuis
Gerbrand Poster zei het onverteerbaar
te vinden dat een overkants bedrijf
met de eer gaat strijken bij de raad
huisverbouwing. Hij wil dat in de toe
komst alleen nog Texelse bedrijven
voor zulke projecten in aanmerking
komen. Wethouder Barendregt wil
dat eventueel opnieuw ter discussie
brengen in een raadscommissie. „Aan
de ene kant verspeel je werk, maar
het geeft financieel voordeel. Ik vind
dat je voeling moet houden met het
bedrijfsleven buiten Texel. Het is geen
goede zaak om Texel af te scher
men", verdedigde Barendregt zijn be
leid.
Voorts informeerde Poster of de RST
al het standpunt heeft gewijzigd ten
aanzien van de uitbreiding van de
jeugdcamping op Kogerstrand. Baren
dregt gaf daarop geen direct ant
woord. Hij erkende dat er een
tegenstelling is tussen het algemeen
belang (openbare orde) en het econo
misch belang (RST).
Dubliners
Nel Eelman-van 't Veer (CDA) vond
dat er bij het Dubliners-concert in De
Lindeboom onverantwoord veel pu
bliek was toegelaten. Is er een mel
dingsplicht voor dergelijke grote
evenementen en wordt het niet tijd
dat we de uit 1972 daterende brand-
beveiligingseisen eens onder de loep
nemen, zo vroeg Nel Eelman zich af.
Wethouder Schilling kon haar wat
dat laatste betreft verheugend mede
delen dat een nieuwe verordening in
concept klaar is.-
Een vraag van hetzelfde raadslid wat
de handhaving van de investerings-
kredietregeling financieel betekent,
werd door wethouder Zegers beant
woord. Hij deelde mee dat B en W
het het maximum aan uitstaande le
ningen willen optrekken naar 72,5
miljoen. Het huidige plafond is 71,25
miljoen, maar dat werd onlangs over
schreden waarna een discussie los
barstte of de regeling wel door de
gemeente moet worden gehand
haafd. De raad besloot dat dat het
geval moet zijn en wordt binnenkort
dus geconfronteerd met de financiële
consequenties daarvan.
Schilling benadrukte dat de vele on
derhandelingen in een prettige sfeer
zijn verlopen. Hij had de indruk dat
het ook door het personeel zo was
opgevat. Slechts één punt was voor
hen lange tijd een struikelblok: de
pensioenregeling. Schilling conclu
deerde dat het gemeentebestuur kan
vertrouwen op een professionele
voortzetting van de dienstverlening
„door moeder NZH die nu dochter
AOT onder haar hoede neemt. De
AOT is weliswaar een kleine dochter,
maar verdient een goede behande
ling. Hopelijk groeit zij dan straks uit
tot één van de beste dochters."
Gouden toekomst
De heer Testa maakte van de gele
genheid gebruik om iets over de be
drijfsfilosofie van de NZH te vertellen.
„Als vervoersbedrijf gaan we een
gouden toekomst tegemoet. De file
problemen, sterker nog de milieupro
blemen zullen vroeg of laat paal en
perk stellen aan het autogebruik. Ons
uitgangspunt is dat het openbaar ver
voer nu al een alternatief voor de
auto te laten zijn, vooral door te zor
gen voor snelle doorstroming via
eigen busbanen."
Volgens Testa maken op Texel al rela
tief veel mensen gebruik van de bus.
Lokale bekendheid (inwoners - bus)
ligt hieraan ten grondslag. „Zo'n be
kendheid moeten we overal zien te
bereiken. Wat mij betreft kunnen we
dus nog veel leren van de Texelse si
tuatie."
Vervoersplan
Waarom de NZH dan toch tot een
volledige overname heeft besloten, is
bekend: daaraan ten grondslag ligt de
nieuwe Wet Personenvervoer, die
sinds 1 januari 1988 van kracht is.
Deze wet regelt het onderscheid tus
sen lokaal en interlokaal vervoer. De
vraag is hoe Texel dan moet worden
ingedeeld. Door de vakantiedrukte is
Texel niet te vergelijken met het ge
middelde streekvervoerbedrijf. Dat de
NZH werkt aan een oplossing, die
een dreigende verlaging van het voor
zieningenniveau moet voorkomen,
kon recentelijk al in deze krant wor
den gemeld toen uitvoerig het nieu
we vervoersplan (met o.m. het
belbus-systeeml uit de doeken werd
gedaan. NZH en gemeente overleg
gen momenteel nog over dat plan.