Omvangrijk KTF kan „New Baroque Suite" weer aan Vissers benoemen Ben Daalder tot erelid Mentaliteit mensen wordt steeds beter" Rapport Rijkspolitie Texel: Strandexploitanten zijn vóór geluidsinstallatie Voorstelling va jeugd Den Ho< Pizzeria verzegeld Vier asielzoekers Texel ondergebrac PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 21 MAART Ben Daalder Imiddenl zingt mee temidden van de Texelse vissers die hem zaterdag uitzwaaiden. IFoto: Bert Koning) Oud-visserijvoorman Ben Daalder kreeg zaterdagmiddag van de Texel se visserijwereld een klinkend af scheid aangeboden. In het Havenrestaurant was vrijwel de ge hele Texelse vloot bijeen op initiatief van visserijvereniging DETV en vis serijcoöperatie CIV. Zeer informeel werd Daalder toegesproken en werd wegens zijn grote verdiensten be noemd tot erelid van DETV. Het Vis serskoor bood hem een speciaal optreden aan, waarbij in het slot nummer het feestvarken zelf ook werd betrokken. „Ik heb nooit zoveel moeite gehad om iets te zeggen als nu. Bijna de hele Texelse vloot zit hier in de zaal, ik ben behoorlijk onder indruk", stel de de nimmer om woorden verlegen zittende Daalder. De naar Akersloot verhuisde en in IJmuiden werkzame Oosterender riep in vogelvlucht het nu afgesloten hoofdstuk in herinne ring: „Het is vanzelf gegaan, maar ik had nooit gedacht dat het zó zou gaan." Daalder stak de huidige DETV-voorzitter Bas van der Beek een hart onder de riem: „Laten we niet meer spreken van de „nieuwe" voorzitter. Hi| is nu behoorlijk inge burgerd en weet waarom het gaat." Reagerend op een speech van Van der Beek beaamde Daalder dat besturen een kick geeft. „Ik ben het met Bas van der Beek eens als hij zegt dat ik een idealist ben en een beetje geschift. Het is een kwestie van geloof in de visserijsector, waar ik met hart en ziel van houd." Dat dit eigenlijk ten koste ging van zijn ge zinsleven en echtgenote Gerv voor een zware taak stond, erkende Daal der grif. „Maar de kinderen raken al aardig onder de pannen, dus dat zit wel goed", aldus Ben Daalder. Van der Beek eerde Gery Daalder met een groot boeket. „Zij is de grootste idealist", verklaarde de DETV-voorzitter. Van der Beek noem de de giootste verdienste van Daal der het feit dat „hij de visserij organisatorisch heeft wakker ge schud". Bert Weijdt, de voorganger van Van der Beek en opvolger van Daalder als DETV-voorzitter, stak eveneens de loftrompet over Daalder's landelijke inspanningen. „Ben stond tien jaar in Den Haag op de barricaden in een wereld vol onbegrip. Hij stond altijd op de brug en volgde een vastgestel de koers waarin hij heilig vertrouw de", aldus Weijdt. Niettemin vond hij dat Daalder een wijs besluit had ge nomen. „Voor de visserij ben ik niet blij, maar voor jou zelf wèl. Al die ja ren kreeg je een minimale beloning voor een dubbele fulltime baan. Jij ging altijd maar door, maar ook jij had dat niet kunnen volhouden. Eens ,,Hoe verklaart u de daling van het aantal misdrijven in de afgelopen vier jaar?" Dit vroeg Peter Bakker (PSP) gisteravond tijdens de raad scommissie voor algemeen en orga nisatorisch beleid aan opperwachtmeester Muus Smit van Rijkspolitie Texel. Deze antwoordde dat de diverse maatregelen die zijn genomen en steeds worden getoetst hun vruchten beginnen af te wer pen, maar dat het ook lijkt alsof de mentaliteit van de mensen de laatste jaren ver beterd. De leden van de raadscommissie wa ren unaniem vol lof over het duidelij ke en uitgebreide rapport dat door Smit is samengesteld over 1988. Riet Huitema (CDA) had vernomen dat enkele afdelingen van de Bereden Politie waren getroffen door bezuini gingen. Zij vroeg of groep Bilthoven daar ook onder viel en of dat nog consequenties had voor de statione ring van twee bereden politiemensen in de zomer op Texel. Het leek Smit niet waarschijnlijk dat Texel het voortaan zomers zonder bereden poli tie moest doen. „En als dat al dreigt te gebeuren, dan halen we twee paarden permanent naar het eiland", aldus de opperwachtmeester. Uitbreiding Erna Eelman (CDA) wilde weten of er een kans op uitbreiding van het Texelse korps bestaat. Daar zette Smit vraagtekens bij: „er is niet lang geleden één van onze mensen over geplaatst en daar hebben we geen ander voor terug gekregen". Burge meester Schipper verklaarde naar goede Texelse gewoonte niet te zul len opgeven. „We krijgen er steeds meer taken bij, dus misschien is nog uitbreiding denkbaar in de richting van waterpolitie...." had de klap gekomen en zou Ben k.o. zijn." Daalder lachte en herinnerde zich een uitspraak van Weijdt: „Jij moet wel bomvrij wezen, anders houd je dit niet vol!" Tine Krijnen (Texels Belang) betoogde dat vier dodelijke verkeersongevallen in een jaar teveel was. Ze vroeg of er wat aan kon worden gedaan door snelheidsovertredingen flink aan te pakken. Smit was het met haar eens dat vier verkeersdoden teveel waren, maar toch valt dat aantal in verhou ding mee. „Texel heeft een groot op pervlak met een hoge verkeersdrukte. Ondanks de veelvuldige snelheid scontroles blijven zulke ongelukken gebeuren" Omdat de meningen over een geluid sinstallatie op de bewaakte strand- gedeelten nogal uiteen liepen, wilde het college aanschaf ervan achter wege laten. De strandexploitanten én de leden van de raadscommissie voor algemeen en organisatorisch beleid waren daar niet voor. Tijdens de vergadering gisteravond werden een aantal alternatieven be dacht om tóch alle mensen op een bewaakt strandslag te kunnen berei ken. Peter Bakker (PSP) dacht aan een niet al te dure megafoon. Riet Huitema (CDA) stelde voor alleen een installatie op de drukste strandslagen neer te zetten. Henk Beumkes (PvdA) stond in tweestrijd en dacht aan een installatie op de strandjeep. Aanwezige strandexploitanten J. Vla ming en E. de Graaf verklaarden dat een installatie op een jeep geen oplossing zou bieden, omdat deze nooit de hele dag op één strandslag aanwezig kan zijn en omdat het aan tal strandslagen te groot is om op die wijze afdoende te bedienen. De Graaf: „Vrijwel alle exploitanten en badmeesters zijn vóór een geluid sinstallatie. Er wordt niet alleen om geroepen dat er een kind zoek is, maar ook dat de mensen hun rommel op moeten ruimen. Dat scheelt enorm, want zeggen ze het een keer niet, dan is het een rotzooi". Burgemeester Schipper verklaarde In Klif 12 wordt vrijdagavond i zondere voorstelling gegeven, voerd door leden van de jeugd. Den Hoorn. De jeugd acteert# siceert in het stuk „Tussen tui; vuilnis", dat speciaal voor hen geschreven door (oud-)dorpsgt Oep Schilling. Schilling geeft de jeugd, van l( 14 jaar, wekelijks les. „Tussen t vuilnis" ontstond vanuit een lei tie en was feitelijk een initiatiel de jeugdclub-leden. Schilling sc het stuk en nam ook de regie o zich. De muziek werd gecompu door Karin van Arkel, aangepas het niveau van de jonge muziks De kinderen doen de rest: zeve hen acteren, vier zorgen voord ziek en drie bouwden het deco stuk, dat ongeveer een half uur duurt, speelt zich af op een vu belt. Ook ouderen kunnen er pi aan beleven en zijn welkom om voorstelling bij te wonen. Het Italiaans restaurant „Vincen van V. d'Urso aan de Weverstr; Den Burg werd donderdag ver* door de rijksbelastingdienst uit Helder. Op de inboedel van dei ria werd beslag gelegd. De acti houdt verband met een belastir schuld van de eigenaar. Vier asielzoekers uit Iran zijn do dagmiddag op Texel gearriveerd ondergebracht in een woning ai Lieuwstraat. Ze worden door es speciale opvangwerkgroep bege en wegwijs gemaakt. Zo spoed gelijk wordt begonnen met Ned landse les, opdat ze zich snel s kunnen redden. dat de reden waarom het collei voor aanschaf van geluidsinstai was een financieel verhaal is. leek ons verantwoord hiervoor extra geld uit te trekken, maar zullen enkele alternatieven ondi ken". Het idee om maar een p; strandslagen van een installatie voorzien leek hem niets, daart mooie dagen overal druk is. De KTF-jubilarissen. V.l.n rPieter Jan Koorn. Fokke van der Meer. Dick Bousma. Stefan Bi Arthur van der Gracht en Maurits Witte. Inzet: Tamara Kuiper, die zaterdagavond op de foil zaal). Samen met het orkest maakten zij met de mars Straight Away van Randy Beek een denderende start. Vervolgens was het de beurt aan het grote orkest alleen. Na de vloeiende openingsmars King Cotton van „vaste gast" John Philip Sousa, ging ook het bekende Rondo van Purcell erin als koek. Dit nummer is momenteel bekend als vast thema van het t.v.- programma „Jonge mensen op weg naar het concertpodium", zo wist ook de in de zaal aanwezige wethou der Zegers te antwoorden op de vraag van speaker Wil Huizinga. Na deze twee opwarmers was de tijd rijp voor het „echte" werk. Om te beginnen het meest typische symphonie-stuk van de avond, de Kaiserwals van Johann Strauss. Een lang stuk met moeilijke overgangen, dat ook nog eens met de nodige zwier moest worden gebracht. Tech nisch haalde het orkest een voldoen de (al ging het zeker met foutloos), maar qua „romantiek" schoot KTF te kort. Het geheel kwam te vlak over. Graadmeter Beter was de minstens zo moeilijke „New Baroque Suite", zoals gezegd een graadmeter voor het peil waarop het orkest zich bevindt. In de jaren zeventig prijkte dit eigentijds getinte stuk op het repertoire van menig zichzelf respecterend fanfare-orkest (zo ook KTF/DEK destijds). Zo te ho ren was er intensief op gerepeteerd. Alles leek te kloppen, ook het gevoel dat ontbrak bij de Kaiserwals. Hoog tepunt was het onderdeel Air, waarin Dick Bousma (in het geheel niet krampachtig, maar met prachtig „rond" geluid) en Frans Zegel (per fect) tot grote hoogte stegen. Het orkest hield dit niveau na de pauze vast in de lastige Gershwin- fantasie, een stuk met veel wisselin gen van tempo en stemming. Daar mee was het serieuze gedeelte ten einde en kon het publiek zich opma ken voor een swingende finale. Aller eerst met Bands around the World, waarin typerende muziek uit verschil lende landen was aaneengeregen. Helaas beschikt het Eierlandsche Huis niet over de mogelijkheden van de De Koninghal waar een week eer der de gala-avond had plaatsgevon den. Tijdens dat eerste optreden was Bands around the World een visueel aantrekkelijk nummer, waarbij van een stellage telkens een bij de mu ziek behorende nationale vlag werd neergelaten. In De Cocksdorp kwam het geheel aan op de prestaties van het orkest. Dat zat snor, met weder om extra attentie voor solisten (be halve Bousma en Zegel ook slagwerkster Helga Witte, bassist Wil lem van Heerwaarde en trombonist Cees Witte). Zij besloten met een knetterend When the Saints. Wereldhits Het allerlaatste nummer was From Holland with Love, een compilatie van Nederlandse wereldhits uit de ja ren zeventig (Paloma Blanca, My Bel- lamie en Venus). Een echte uitsmijter, die vooral door de opzwepende on dersteuning van het slagwerk een ei gentijds geluid kreeg. Toen het dankbare Cocksdorper publiek ging staan om te applaudisseren, was dat voor KTF het teken de toegift Com ment ga va te spelen. Dat klonk nu en dan wat te schel, maar dat zal wel een vorm van enthousiasme zijn geweest, evenals het ritmisch mee klappen van de zaal. Het orkest werd door twee optredens van andere KTF-geledingen onderbro ken. Op de eerste plaats de drum band en majoretten. In De Cocksdorp klikte hun samenspel niet helemaal. De drumband versperde in eerste in stantie zelfs het zicht van de zaal op het podium waar de majoretten een „blacklightdemonstratie gaven. Technisch zat het er bij de majoretten onder leiding van Carla Veeger- Roeper allemaal redelijk in, maar de uitvoering was soms te rommelig. Het smalle toneel met laaghangende gordijnen was daaraan mede debet. De drumband onder leiding van Henk Beijert kan tevreden terugzien: vooral het nummer De Mercuur was een staaltje strakke krachtpatserij. Toekomstmuziek Het leerlingenorkest, eveneens onder leiding van Pieter Heertjes, toonde aan dat het bijna 100-jarige fanfare voor de toekomst niet hoeft te vre zen. De dirigent had het de grote groep niet gemakkelijk gemaakt. Dat tekent diens wil om het orkest te be geleiden naar een hoger niveau. Vol gens Heertjes is het beter om „tot aan het plafond" te gaan, met het ri sico op missertjes, dan alles met de ogen dicht foutloos te spelen. Som mige talenten, zoals Richard Bousma en Maurits Witte, maken al deel uit van het grote orkest. Beide bliezen een solo in het nummer Pavane in Blue. Dat leek nog even fout te gaan omdat het orkest vlak voordat Bousma zijn solo zou spelen uit de maat was geraakt. Precies op tijd werd dat euvel verholpen. Richard Bousma had zich er niet door van de wijs laten brengen, zijn cornetsolo klonk overtuigend. Terwijl het applaus voor hem opklonk, zette Mauri te met zijn altsax in. Hoewel a zachte kant, was ook zijn optil van goede kwaliteit. De ongeveer 25 leerlingen (ind enkele muzikanten uit het groti kest om het geluid completer! ken) sloten af met What a w» world. Wat een meeslepend af: had kunnen zijn, werd helaas f voering waarin de „spirit" acht ge bleef en ook de zuiverheid: eens te wensen overliet. Jubilaris Traditioneel kon KTF tijdens dt terconcerten ook weer enkeiet verenigingsleden eren. In de 8f Koninghal kregen zij van burge meester Schipper de bijbehore versierselen overhandigd. Voor „verenigingsvijfjes" (vijf jaar lï men in aanmerking de jeugdlef Stefan Bousma, Maurits Witte, van der Gracht en Tamara Kaf de volwassenen drie jubilarisse nettist Dick Bousma (25 jaar# kant: zilveren insigne), grote tromslager Fokke van der Meer jaar onafgebroken KTF-lid; vef veren insigne) en bugelspelerI Jan Koorn (55 jaar KTF-lid; vei zilveren insigne met baardjes) het gouden insigne heeft de 6 nestor, die voor zijn verdienste eens een koninklijke ondersch# heeft gekregen, nog vijf jaar ts Eerst heeft KTF echter een en feest voor de boeg: de viering het 100-jarig bestaan in 1990- Toen Pieter Heertjes zich drie jaar geleden, na een decennium af wezigheidweer als dirigent aan het Koninklijk Texels Fanfare corps verbond, stelde hij zich ten doel het verloren gegane terrein te herwinnen. „Als we eerst de New Baroque Suite" maar weer kunnen spelen", moet hij in die dagen hebben gezegd. Nu, bij het winterconcert 1989, was het dan zover. Het nummer van Ted Huggens, dat Heertjes als graadmeter voor het muzikale niveau hanteert, stond op KTF's repertoire en niet zonder reden. Het liefst 49 koppen tellende orkest kon het moeilijke stuk de baas en pronkte met de prima solisten Dick Bousma (cornet) en Frans Zegel (saxofoon). Zaterdag In het Eierlandsche Huis, waar KTF de serie winterconcerten afsloot, maakte ook de rest van het geva rieerde programma een verzorgde indruk. Het KTF is op weg naar het peil uit de eerste periode-Heertjes. Uit gesprekjes na afloop kwam naar vo ren dat dit op het conto van de diri gent kan worden geschreven. Heertjes weet met zijn stimulerende persoonlijkheid en muzikaal inzicht de grenzen van individuele leden en het orkest als totaal telkens een stukje te verleggen. Een voorbeeld van deze ontwikkeling is cornettist Dick Bousma. Vele jaren blies hij betrekke lijk anoniem zijn partijtje mee, maar nu heeft hij alle schuchterheid van zich afgeworpen en kwam voor de dag met prima soli. Ongetwijfeld is Bousma geïnspireerd door het optre den van zijn zoon Richard, die in het leerlingenorkest eveneens alleen van zich liet horen en dit met verve deed. Richard Bousma is een exponent van een jeugdige generatie muzikanten die zich een plaatsje in het grote or kest heeft verworven. De groei van onderaf zit er flink in bij KTF, zodat tijdens de afgelopen winterconcerten het recordaantal van 49 muzikanten voor het voetlicht trad. Enerzijds is deze jeugdige aanwas fijn voor KTF, anderzijds moet de dirigent met deze onervarenheid rekening houden bij de keuze van de te spelen stukken. Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel, hetgeen ook op orkesten van toepassing is. Zaterdag avond was ook de zwakste schakel nog redelijk sterk. Hoorns Een hoornkwartet bestaande uit Jan Wieten, Gemma Barhorst, Stefan Bousma en Liesbeth Witte, beet het spits af met een fantasie voor vier hoorns van Rossini. Na een aarzelend begin werd het stuk gelijkmatig en stemmig afgerond. Dat was het sein voor de opkomst van drumband (op het podium) en majoretten (in de Dirigent Piet Heertjes is voor KTF een inspirerend voorbeeld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 2