Cjroen Twarts jexeh in het hart
Schulpengat" wordt
!0 miljoen duurder
'eso moet nóg
arder sparen...
Reconstructie kruispunt
De Waal kost drie ton
PBBPPf^
Internationale conferentie
Wadden in teken van milieu
mmf
mmm
m
^keerde
i'and
Whipperploeg uitgerukt
Wandelaar aangereden
Slotverklaring voor ministers
Bootje snel terug
Gewonde bij
aanrijding
ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.384
DINSDAG 30 MEI 1989
■dvertenties, abonnementen, etc.:
Id De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
Ln 02220-12741 Telefax 02220 - 14111
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
i) 12741
h werktijd deze week toten met dinsdag a.s.: Harry de Graaf, Peli-
a 75, De Koog, telefoon 02220 - 17266.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs 20,20 per kvyartaal; los f\—
Postgiro 652
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46 99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398
's nieuwe dubbeldekker gaat geen zestig maar tachtig mil-
kosten, zo deelde president-commissaris Bob Bakker vrij-
jvond mee tijdens de aandeelhoudersvergadering. Nadat het
rakt met de Verolmewerf was afgesloten, zijn onder andere
aanleiding van de resultaten van de modelproeven beste-
ipassingen doorgevoerd en werden de laatste ontwikkelingen
jparatuur voor de bouw voorgeschreven. Bovendien zijn het
lopen jaar industriële produkten aanzienlijk duurder gewor-
mede als gevolg
de sterk verhoogde prijzen van grondstoffen.
nks dat hebben bestuur en di
van Teso goede hoop dat de
Dieting van het nieuwbouwpro-
niet in gevaar zal komen. Er
vanuit gegaan dat de tarieven
lij niet of weinig meer dan
matig zullen stijgen.
Sparen
ludiger wordt het er natuurlijk
Met name het deel van de
som dat Teso uit eigen midde-
tafel moet brengen (f24 mil-
is er nog niet. Welliswaar
de onderneming weer winst
Drdt er flink gespaard, maar de
erg krap. „Ik vraag mij af hoe u
ie jaar 24 miljoen bij elkaar
zei aandeelhouder en oud
en accountant Harry Ran uit
ide vrijdagavond, toen hij
ïntaar leverde op het directie-
over het afgelopen jaar. Hoo-
Je antwoordde dat het geld uit
ïloitatiewinst komt. Ran: „Dat
en dan wel erg goede jaren wor-
Hoogerheide: „Daar rekenen
d". De directeur voegde eraan
3t de eventuele opbrengst van
te stoten enkeldekkers „Mars
en „Texelstroom" niet in de be
is opgenomen zodat daarop
vordt gerekend bij de financie-
in de „Schulpengat".
Geen hoera
bekend heeft Teso over het af
in jaar een vrij aanzienlijke
geboekt: ruim f2 miljoen na af-
an belastingen. Eén miljoen van
|nstbedrag is echter veroorzaakt
•en (eenmalige) stelselwijziging,
'dig werd geacht omdat de in-
ringsfaciliteiten van de WIR, na
Pn een fiscale faciliteit te zijn
derd, uiteindelijk werden afge-
t De hoogte van de winst is
iet het resultaat van normale
fsuitoefening. President-
lissaris Bakker zei dan ook dat
*n reden is voor een hoera-
Jting. Voor het leveren van het
|financieringsaandeel was het al
jrobleem dat de bouw van het
|(oorspronkelijk gepland voor
twee jaar naar voren is ge
en waardoor er twee jaar korter
forden gespaard.
}ens worden pogingen gedaan
1 bouwsom van het schip nog
Haag te brengen. Overlegd
over toepassing van andere
a|en en apparatuur waardoor
lalf tot twee miljoen gulden be-
zou kunnen worden.
•Jeid subisidieert Teso's nieu-
fobeldekker met zo'n twintig
n' werf krijgt een uitkering
ens z9- generieke steunre-
en Teso heeft nog net kunnen
'fen van de WIR. Voor Teso
an wel de voorwaarde dat de
President-commissaris Bob Bakkerkorting
voor Texelaars strijdig met Europese harmoni
satie.
winstpositie in de komende jaren vol
doende zal moeten zijn om tot verre
kening van de WIR-premie te kunnen
komen met de verschuldigde ven
nootschapsbelasting. Omdat de WIR-
premie een percentage is van het in
vesteringsbedrag, zal deze premie
stijgen nu ook de bouwsom is geste
gen, zo liet directeur Hoogerheide
desgevraagd weten. De generieke
steun voor de werf berust op een an
dere toewijzingsregeling, waarbij een
bepaald plafond geldt. Dit is een zaak
voor de werf en het Ministerie van
Economische zaken.
Zorgelijk verschiet
Teso twijfelt er niet aan dat het met
de financiering van de „Schulpengat"
rond zal komen, maar men realiseert
zich dat de bedragen die gemoeid
waren met het laten bouwen van
Teso-schepen in de loop der jaren gi
gantisch zijn gestegen. Kon begin
zestiger jaren nog voor ongeveer zes
miljoen gulden een voor die tijd mo
derne veerboot met koplading (de
Marsdiep) worden aangeschaft, te
genwoordig is voor een nieuwe boot
het dertienvoudige nodig. Nu komt
dat nog rond, maar Bakker vroeg zich
in zijn openingswoord aan het begin
van de vergadering wel af hoe dat
moet met de volgende generatie
schepen. „Het is de vraag of de ex
tra investeringen die thans een hoge
mate van continuïteit van de verbin
ding garanderen, financieel econo-
few meldde zich vrijdag-
bij het Texelse polïtiebu-
roet de vraag waar zij de
°9eschool in Den Hoorn
Panden. Er bestaan echter
Lere Plaatsen in Nederland
E enaam „Den Hoorn", zo
f P Terschelling. Het bleek
I e vrouw op het verkeerde
"d zat....
Gisteravond werd de Whipperploeg
van De Koog gealarmeerd omdat op
de Bollen, ten noorden van de haven
van Oudeschild, een zeiljachtje zou
zijn vastgelopen. Met de rubberboot
ging men op inspectie Het bleek om
de voorzitter van de Texelse redding-
maatschappij Kees Vlas te gaan! Het
scheepje kon door de rubberboot
worden vlotgetrokken.
Op het fietspad langs de Georgiëweg
haalde vrijdagmorgen een 17-jarige
bromfietster een wandelaar uit Den
Hoorn in. Deze stapte echter net
naar links, waardoor een aanrijding
volgde. Beiden bleven ongedeerd,
maar de bromfiets liep door de val
lichte schade op.
misch nog verantwoord zijn, mede
gelet op het wegvallen van de finan
ciële bijdrage van de overheid, waar
wij nu op de valreep nog gebruik van
konden maken". De aanschaf van
wéér een nieuw schip is binnen tien
jaar aan de orde, als beslissingen
moeten worden genomen inzake ver
vanging van de „Molengat".
Sneller laden en lossen
Bij het onderhouden van een uur-
dienst is de tijd die een dubbeldeks
schip heeft voor het laden en lossen
aan de krappe kant waardoor steeds
vertragingen dreigen. Bij het in de
vaart komen van de „Schulpengat"
zal dit probleem zich nog meer open
baren omdat dit grotere schip meer
auto's kan laden en lossen en daar
voor dan ook meer tijd nodig heeft.
President-commissaris Bakker vertel
de dat Teso het beslist noodzakelijk
vindt dat ook het nieuwe schip
straks op tijd vaart in de uurdienst.
Met Rijkswaterstaat wordt overleg
gevoerd om tot aanpassingen aan de
wal te komen, waardoor de laad- en
lostijd nog iets kan worden bekort.
Met rijkswaterstaat wordt ook ge
praat over reconstructie van de on-
derhoudskade waardoor de grote
schepen daar op een verantwoorde
manier kunnen worden afgemeerd.
Computer
Bakker deelde verder mee dat het re
gistreren van de „Texelse" vrachtau
to's en personenauto's in de
computer om de eigenaars in aan
merking te kunnen laten komen voor
reduktie, naar wens verloopt. Vrijwel
alle vrachtauto's zijn nu geregistreerd
en 65% van de personenauto's. „Zo
wel van de zijde van de konsument
als van onze medewerkers van de
verkoop ontvangen wij positieve
reacties op deze systeemverandering.
Dat niet iedereen er blij mee zou zijn,
hadden we uiteraard verwacht. Het
aanscherpen van de regeling laat het
maken van uitzonderingen niet toe.
Nadat enige tijd ervaring met deze
werkmethode is opgedaan zal wor
den bezien of nog veranderingen no
dig zijn".
Druktepieken
Teso maakt zich zorgen over het op
nieuw toenemen van wachttijden op
piekdagen. Het wordt betreurd dat de
piekdrukte soms nog wordt verergerd
door evenementen. „Uiteraard is het
voor organisatoren aantrekkelijk om
hun evenement te plannen op extra
lange weekends zoals Pinksteren.
Maar het heeft wel gevolgen voor de
wachttijd, waardoor aan het evene-
Situaties als deze tongeval 24 augustus 79881 hoopt men In de toekomst op de vernieuwde kruising bij De WhsI te vermijden.
ment en aan het gastheerschap af
breuk wordt gedaan", aldus Bakker,
die aankondigde dat Teso haar beleid
met betrekking tot het verlenen van
faciliteiten op dergelijke dagen kri
tisch gaat bezien. Daarbij doelde hij
op allerlei vormen van service (voor-
rangskaarten voor journalisten ed.)
die Teso bijvoorbveeld verleent bij de
Ronde om Texel. Teso ziet met enige
vrees de komende „Ronde" tege
moet omdat dan extreme wachttijden
op de terugweg worden verwacht.
Teso zou graag zien dat de organisa
tie extra evenementen organiseert om
een deel van het publiek wat langer
vast te houden, zodat de afvoerdruk-
te wordt gespreid. Men was zelfs be
reid in de kosten daarvan bij te
dragen. Maar dat heeft niet tot resul
taat geleid. Ook met de organisatie
van Texeljazz is contact geweest
waarbij gesproken is over jazzactivi-
teit op zondag, ook om stroom huis
waarts kerenden wat te spreiden.
Bereikt is in elk geval dat de wach
tenden zullen worden vermaakt met
muzikaal entertainment. Bakker deed
een algemeen beroep op ieder die
iets organiseert om rekening te hou
den met de gevolgen van een evene
ment voor de wachttijden.
Bakker herkozen
De vergadering werd bezocht door
112 aandeelhouders, die 126 stem
men vertegenwoordigden. De volgens
rooster aftredende Bob Bakker werd
met 94 stemmen herkozen. Harry
Ran, die als tweede op de voordracht
stond, kreeg 31 stemmen.
De verbetering van het „gevaarlijke"
kruispunt Laagwaalderweg/Sommet-
jesweg/Oosterenderweg bij De Waal
zal ongeveer ƒ300.000,- gaan
kosten. Dat is ruim anderhalve ton
meer dan is begroot. Bij nader inzien
bleek het eerder opgestelde plan,
dat ƒ134.000,- zou kosten, ver
keerstechnisch niet goed genoeg.
Het nieuwe reconstructieplan is
overeenkomstig de wensen van de
dorpscommissie van De Waal en ook
de raadscommissie voor ruimtelijk en
huisvestingsbeleid is akkoord.
De hogere kosten van het nieuwe
plan worden voornamelijk veroorzaakt
door het feit dat de Laagwaalderweg
nabij het kruispunt een stukje wordt
verlegd. De weg maakt dan een klei
ne bocht, zodat het doorzicht, waar
van sprake is bij de huidige rechte
weg, komt te vervallen. Mede hier
door wordt het voor de verkeersdeel
nemers duidelijker dat zij een kruising
naderen. Een andere wijziging in ver
gelijking met de bestaande situatie is
de aanleg van zogeheten „verkeers-
druppels" (verhogingen in het mid
den van de weg, net zoals
bijvoorbeeld op het kruispunt Bern-
hardlaan/Schilderend/Emmalaan). De
oversteek van het fietspad langs de
Sommeltjes- en Oosterenderweg zal
Op Terschelling werd van woensdag
tot en met vrijdag de zesde interna
tionale waddenconferentie gehou
den. Voor Texel namen daaraan deel:
burgemeester Schipper, wethouders
Barendregt, Schilling en Zegers en
amtenaar Jim Ie Roux. Jan Kuiper,
directeur van Ecomare, hield een le
zing over de zeehondensterfte.
De conferentie ging voornamelijk
over milieu en toerisme, waarmee al
le waddeneilanden veel hebben te
maken.
De opkomst voor de zesde internatio
nale conferentie was groot: 54 deel
nemers. Woensdag werd een
kennismakingsbijeenkomst gehouden,
waarna donderdag de eigenlijke con
ferentie begon. De milieuproblematiek
van de Noordzee met problemen rond
de zeehondensterfte, algenbloei en de
kwaliteit van het zwemwater kwa
men in de ochtenduren aan de orde.
Na de pauze werd gepraat over de
zeespiegelrijzing. Wethouder Baren
dregt hield in dat verband een lezing
over de gevolgen voor het beleid, 's
Middags werd de financiële verhou
ding tussen rijk en gemeenten zowel
in de Duitse als in de Nederlandse si
tuatie behandeld. De vrijdag werd ge
vuld met een evaluatie van de
resolutie die tijdens de vorige confe
rentie in 1987 op Borkum werd aan
genomen en de ontwikkeling van het
toerisme op Waddeneilanden. Daarbij
kwamen de invloed van milieuhygiëne
en economische factoren op de toe
komst van het toerisme aan bod.
Slotverklaring
Aan het eind van de bijeenkomst
werd een slotverklaring door alle
deelnemers ondertekend. In deze
conclusie staan eisen die in 1990
zullen worden aangeboden tijdens de
Noordzee-ministersconferentie, die dit
jaar in Den Haag wordt gehouden.
Afgevaardigden van alle eilanden zul
len daarbij aanwezig zijn. Voor de
overhandiging zal het vuurschip Bor-
kumerrif, dat nu als museumschip in
Borkum dienst doet, van stal worden
gehaald en naar Den Haag worden
gevaren.
In de slotverklaring staat dat de eis
voor directe bescherming van de
Noordzee, die is gesteld tijdens de
waddenconferentie van 1987 moet
worden herhaald en dat ook de Oost
zee moet worden beschermd.
Alle lozingen van schepen, speciaal
van olie en chemicaliën, moeten wor
den verboden. Hier moet streng op
worden toegezien. Het verwijderen
van zulke milieuschadelijke stoffen
mag alleen in de haven gebeuren.
De beveiliging van schepen die ge
vaarlijke stoffen vervoeren dient te
verbeteren. De richtlijnen van de
Europese gemeenschap voor de kwa
liteit van zwemwater, behoren voor
alle lidstaten uniform te worden toe
gepast.
Aan de overvloed van verpak
kingsmiddelen dient een halt te wor
den toegeroepen.
Giftig havenslib behoort te worden
verwerkt en mag niet in de Noordzee
worden gedumpt. Vuilverbranding en
lozing van industrie-afval op zee
moet stoppen, maar als gevolg daar
van mogen de problemen zich niet
naar de vaste wal verplaatsen.
Het lozen van schadelijke stoffen uit
de landbouw, industrie en huishou
dens in de rivieren zou drastisch
moeten worden gereduceerd. Alle ei
landgemeenten horen een zuivering
sinstallatie met defosfatisering te
hebben. De Oost- en Noordfriese ei
landen ondersteunen het streven van
de Nederlandse eilanden om op korte
termijn ook op Schiermonnikoog en
Vlieland zo'n zuiveringsinstallatie te
realiseren.
Klimatologisch
Aan luchtvervuiling dient meer aan
dacht te worden besteed. Door de
klimatologische veranderingen wordt
een drastische vermindering van de
voor de atmosfeer schadelijke stoffen
noodzakelijk.
De Noordzee moet met alle ter be
schikking staande middelen worden
beschermd omdat het leefruimte is
van alle bewoners van de omliggende
gebieden.
dichterbij het kruispunt worden ge
realiseerd. Het Hogereind komt niet
meer uit op de Sommeltjesweg, maar
krijgt de ontsluiting aan de Laagwaal
derweg. Reden daarvoor is onder
meer dat de Laagwaalderweg minder
intensief door het verkeer wordt ge
bruikt en van een lagere orde is dan
de Sommeltjesweg (geen voorrang
op het kruispunt).
Het kruispunt krijgt dus een drastisch
ander aanzien. Dat is nodig ook,
want juist de vormgeving van het
kruispunt was vaak de oorzaak van
de vele verkeersongevallen die er in
de loop der jaren plaatsvonden. Al
leen al in het laatste decennium wer
den er 26 ongelukken geregistreerd,
waarvan zelfs twaalf in de laatste
drie jaar. Het kruispunt staat hierdoor
bovenaan de lijst van „verkeersonge
vallen concentraties" van de ge
meente Texel.
Subsidie
De hogere kosten kunnen voor een
groot deel worden gedekt door de
provincie. De gemeente rekent op
een provinciale subsidie van 50 pro
cent, oftewel ƒ150.000,-. Dat bete
kent dat de gemeente nog ƒ16.000,-
tekort komt (ƒ300.000,- minus
ƒ150.000,- subsidie minus ƒ134.000,-
begroot bedrag). Er is echter een mo
gelijkheid om deze ƒ16.000,- in het
investeringsplan te verwerken. De ge
meenteraad neemt in een van haar
eerstvolgende vergaderingen hierover
een besluit. Met de reconstructie
werkzaamheden zal kunnen worden
begonnen zodra van de provincie
Noordholland een subsidie-toezegging
binnen is.
De Texelse reddingboot „Siegfried Eg-
mundis" rukte zaterdagavond uit, na
een alarm van de kustwacht Eierland.
Er zou volgens de dienstdoende kust
wachters een visbootje zoek zijn. Het
bemande bootje had een tijdje in de
Eierlandse Gronden gelegen en was
plotseling in geen velden en wegen
meer te bekennen. Na een korte zoe
kactie was het bootje terecht. Het
was zojuist nabij De Cocksdorp aan
gemeerd. De eigenaar was er kenne
lijk gewoon mee naar de kant
gevaren.
Op de Waalderweg reden donderdag
twee bromfietsers achter elkaar in de
richting van Den Burg. De voorste,
een 17-jarige jongen uit Oost remde
af voor een groepje fietsers en pas
seerde ze langzaam. Daarbij werd hij
van achteren aangereden door de an
der, een 19-jarige jongen uit De Waal,
die daardoor ten val kwam en op drie
plaatsen zijn enkel brak. Hij werd
naar het Geminiziekenhuis vervoerd.