Cjroen Twarts jexeh in het hart Schulpengat" wordt !0 miljoen duurder 'eso moet nóg arder sparen... Reconstructie kruispunt De Waal kost drie ton PBBPPf^ Internationale conferentie Wadden in teken van milieu mmf mmm m ^keerde i'and Whipperploeg uitgerukt Wandelaar aangereden Slotverklaring voor ministers Bootje snel terug Gewonde bij aanrijding ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.384 DINSDAG 30 MEI 1989 ■dvertenties, abonnementen, etc.: Id De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, Ln 02220-12741 Telefax 02220 - 14111 Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon i) 12741 h werktijd deze week toten met dinsdag a.s.: Harry de Graaf, Peli- a 75, De Koog, telefoon 02220 - 17266. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs 20,20 per kvyartaal; los f\— Postgiro 652 Bankrelaties: Amro Bank nr. 46 99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398 's nieuwe dubbeldekker gaat geen zestig maar tachtig mil- kosten, zo deelde president-commissaris Bob Bakker vrij- jvond mee tijdens de aandeelhoudersvergadering. Nadat het rakt met de Verolmewerf was afgesloten, zijn onder andere aanleiding van de resultaten van de modelproeven beste- ipassingen doorgevoerd en werden de laatste ontwikkelingen jparatuur voor de bouw voorgeschreven. Bovendien zijn het lopen jaar industriële produkten aanzienlijk duurder gewor- mede als gevolg de sterk verhoogde prijzen van grondstoffen. nks dat hebben bestuur en di van Teso goede hoop dat de Dieting van het nieuwbouwpro- niet in gevaar zal komen. Er vanuit gegaan dat de tarieven lij niet of weinig meer dan matig zullen stijgen. Sparen ludiger wordt het er natuurlijk Met name het deel van de som dat Teso uit eigen midde- tafel moet brengen (f24 mil- is er nog niet. Welliswaar de onderneming weer winst Drdt er flink gespaard, maar de erg krap. „Ik vraag mij af hoe u ie jaar 24 miljoen bij elkaar zei aandeelhouder en oud en accountant Harry Ran uit ide vrijdagavond, toen hij ïntaar leverde op het directie- over het afgelopen jaar. Hoo- Je antwoordde dat het geld uit ïloitatiewinst komt. Ran: „Dat en dan wel erg goede jaren wor- Hoogerheide: „Daar rekenen d". De directeur voegde eraan 3t de eventuele opbrengst van te stoten enkeldekkers „Mars en „Texelstroom" niet in de be is opgenomen zodat daarop vordt gerekend bij de financie- in de „Schulpengat". Geen hoera bekend heeft Teso over het af in jaar een vrij aanzienlijke geboekt: ruim f2 miljoen na af- an belastingen. Eén miljoen van |nstbedrag is echter veroorzaakt •en (eenmalige) stelselwijziging, 'dig werd geacht omdat de in- ringsfaciliteiten van de WIR, na Pn een fiscale faciliteit te zijn derd, uiteindelijk werden afge- t De hoogte van de winst is iet het resultaat van normale fsuitoefening. President- lissaris Bakker zei dan ook dat *n reden is voor een hoera- Jting. Voor het leveren van het |financieringsaandeel was het al jrobleem dat de bouw van het |(oorspronkelijk gepland voor twee jaar naar voren is ge en waardoor er twee jaar korter forden gespaard. }ens worden pogingen gedaan 1 bouwsom van het schip nog Haag te brengen. Overlegd over toepassing van andere a|en en apparatuur waardoor lalf tot twee miljoen gulden be- zou kunnen worden. •Jeid subisidieert Teso's nieu- fobeldekker met zo'n twintig n' werf krijgt een uitkering ens z9- generieke steunre- en Teso heeft nog net kunnen 'fen van de WIR. Voor Teso an wel de voorwaarde dat de President-commissaris Bob Bakkerkorting voor Texelaars strijdig met Europese harmoni satie. winstpositie in de komende jaren vol doende zal moeten zijn om tot verre kening van de WIR-premie te kunnen komen met de verschuldigde ven nootschapsbelasting. Omdat de WIR- premie een percentage is van het in vesteringsbedrag, zal deze premie stijgen nu ook de bouwsom is geste gen, zo liet directeur Hoogerheide desgevraagd weten. De generieke steun voor de werf berust op een an dere toewijzingsregeling, waarbij een bepaald plafond geldt. Dit is een zaak voor de werf en het Ministerie van Economische zaken. Zorgelijk verschiet Teso twijfelt er niet aan dat het met de financiering van de „Schulpengat" rond zal komen, maar men realiseert zich dat de bedragen die gemoeid waren met het laten bouwen van Teso-schepen in de loop der jaren gi gantisch zijn gestegen. Kon begin zestiger jaren nog voor ongeveer zes miljoen gulden een voor die tijd mo derne veerboot met koplading (de Marsdiep) worden aangeschaft, te genwoordig is voor een nieuwe boot het dertienvoudige nodig. Nu komt dat nog rond, maar Bakker vroeg zich in zijn openingswoord aan het begin van de vergadering wel af hoe dat moet met de volgende generatie schepen. „Het is de vraag of de ex tra investeringen die thans een hoge mate van continuïteit van de verbin ding garanderen, financieel econo- few meldde zich vrijdag- bij het Texelse polïtiebu- roet de vraag waar zij de °9eschool in Den Hoorn Panden. Er bestaan echter Lere Plaatsen in Nederland E enaam „Den Hoorn", zo f P Terschelling. Het bleek I e vrouw op het verkeerde "d zat.... Gisteravond werd de Whipperploeg van De Koog gealarmeerd omdat op de Bollen, ten noorden van de haven van Oudeschild, een zeiljachtje zou zijn vastgelopen. Met de rubberboot ging men op inspectie Het bleek om de voorzitter van de Texelse redding- maatschappij Kees Vlas te gaan! Het scheepje kon door de rubberboot worden vlotgetrokken. Op het fietspad langs de Georgiëweg haalde vrijdagmorgen een 17-jarige bromfietster een wandelaar uit Den Hoorn in. Deze stapte echter net naar links, waardoor een aanrijding volgde. Beiden bleven ongedeerd, maar de bromfiets liep door de val lichte schade op. misch nog verantwoord zijn, mede gelet op het wegvallen van de finan ciële bijdrage van de overheid, waar wij nu op de valreep nog gebruik van konden maken". De aanschaf van wéér een nieuw schip is binnen tien jaar aan de orde, als beslissingen moeten worden genomen inzake ver vanging van de „Molengat". Sneller laden en lossen Bij het onderhouden van een uur- dienst is de tijd die een dubbeldeks schip heeft voor het laden en lossen aan de krappe kant waardoor steeds vertragingen dreigen. Bij het in de vaart komen van de „Schulpengat" zal dit probleem zich nog meer open baren omdat dit grotere schip meer auto's kan laden en lossen en daar voor dan ook meer tijd nodig heeft. President-commissaris Bakker vertel de dat Teso het beslist noodzakelijk vindt dat ook het nieuwe schip straks op tijd vaart in de uurdienst. Met Rijkswaterstaat wordt overleg gevoerd om tot aanpassingen aan de wal te komen, waardoor de laad- en lostijd nog iets kan worden bekort. Met rijkswaterstaat wordt ook ge praat over reconstructie van de on- derhoudskade waardoor de grote schepen daar op een verantwoorde manier kunnen worden afgemeerd. Computer Bakker deelde verder mee dat het re gistreren van de „Texelse" vrachtau to's en personenauto's in de computer om de eigenaars in aan merking te kunnen laten komen voor reduktie, naar wens verloopt. Vrijwel alle vrachtauto's zijn nu geregistreerd en 65% van de personenauto's. „Zo wel van de zijde van de konsument als van onze medewerkers van de verkoop ontvangen wij positieve reacties op deze systeemverandering. Dat niet iedereen er blij mee zou zijn, hadden we uiteraard verwacht. Het aanscherpen van de regeling laat het maken van uitzonderingen niet toe. Nadat enige tijd ervaring met deze werkmethode is opgedaan zal wor den bezien of nog veranderingen no dig zijn". Druktepieken Teso maakt zich zorgen over het op nieuw toenemen van wachttijden op piekdagen. Het wordt betreurd dat de piekdrukte soms nog wordt verergerd door evenementen. „Uiteraard is het voor organisatoren aantrekkelijk om hun evenement te plannen op extra lange weekends zoals Pinksteren. Maar het heeft wel gevolgen voor de wachttijd, waardoor aan het evene- Situaties als deze tongeval 24 augustus 79881 hoopt men In de toekomst op de vernieuwde kruising bij De WhsI te vermijden. ment en aan het gastheerschap af breuk wordt gedaan", aldus Bakker, die aankondigde dat Teso haar beleid met betrekking tot het verlenen van faciliteiten op dergelijke dagen kri tisch gaat bezien. Daarbij doelde hij op allerlei vormen van service (voor- rangskaarten voor journalisten ed.) die Teso bijvoorbveeld verleent bij de Ronde om Texel. Teso ziet met enige vrees de komende „Ronde" tege moet omdat dan extreme wachttijden op de terugweg worden verwacht. Teso zou graag zien dat de organisa tie extra evenementen organiseert om een deel van het publiek wat langer vast te houden, zodat de afvoerdruk- te wordt gespreid. Men was zelfs be reid in de kosten daarvan bij te dragen. Maar dat heeft niet tot resul taat geleid. Ook met de organisatie van Texeljazz is contact geweest waarbij gesproken is over jazzactivi- teit op zondag, ook om stroom huis waarts kerenden wat te spreiden. Bereikt is in elk geval dat de wach tenden zullen worden vermaakt met muzikaal entertainment. Bakker deed een algemeen beroep op ieder die iets organiseert om rekening te hou den met de gevolgen van een evene ment voor de wachttijden. Bakker herkozen De vergadering werd bezocht door 112 aandeelhouders, die 126 stem men vertegenwoordigden. De volgens rooster aftredende Bob Bakker werd met 94 stemmen herkozen. Harry Ran, die als tweede op de voordracht stond, kreeg 31 stemmen. De verbetering van het „gevaarlijke" kruispunt Laagwaalderweg/Sommet- jesweg/Oosterenderweg bij De Waal zal ongeveer ƒ300.000,- gaan kosten. Dat is ruim anderhalve ton meer dan is begroot. Bij nader inzien bleek het eerder opgestelde plan, dat ƒ134.000,- zou kosten, ver keerstechnisch niet goed genoeg. Het nieuwe reconstructieplan is overeenkomstig de wensen van de dorpscommissie van De Waal en ook de raadscommissie voor ruimtelijk en huisvestingsbeleid is akkoord. De hogere kosten van het nieuwe plan worden voornamelijk veroorzaakt door het feit dat de Laagwaalderweg nabij het kruispunt een stukje wordt verlegd. De weg maakt dan een klei ne bocht, zodat het doorzicht, waar van sprake is bij de huidige rechte weg, komt te vervallen. Mede hier door wordt het voor de verkeersdeel nemers duidelijker dat zij een kruising naderen. Een andere wijziging in ver gelijking met de bestaande situatie is de aanleg van zogeheten „verkeers- druppels" (verhogingen in het mid den van de weg, net zoals bijvoorbeeld op het kruispunt Bern- hardlaan/Schilderend/Emmalaan). De oversteek van het fietspad langs de Sommeltjes- en Oosterenderweg zal Op Terschelling werd van woensdag tot en met vrijdag de zesde interna tionale waddenconferentie gehou den. Voor Texel namen daaraan deel: burgemeester Schipper, wethouders Barendregt, Schilling en Zegers en amtenaar Jim Ie Roux. Jan Kuiper, directeur van Ecomare, hield een le zing over de zeehondensterfte. De conferentie ging voornamelijk over milieu en toerisme, waarmee al le waddeneilanden veel hebben te maken. De opkomst voor de zesde internatio nale conferentie was groot: 54 deel nemers. Woensdag werd een kennismakingsbijeenkomst gehouden, waarna donderdag de eigenlijke con ferentie begon. De milieuproblematiek van de Noordzee met problemen rond de zeehondensterfte, algenbloei en de kwaliteit van het zwemwater kwa men in de ochtenduren aan de orde. Na de pauze werd gepraat over de zeespiegelrijzing. Wethouder Baren dregt hield in dat verband een lezing over de gevolgen voor het beleid, 's Middags werd de financiële verhou ding tussen rijk en gemeenten zowel in de Duitse als in de Nederlandse si tuatie behandeld. De vrijdag werd ge vuld met een evaluatie van de resolutie die tijdens de vorige confe rentie in 1987 op Borkum werd aan genomen en de ontwikkeling van het toerisme op Waddeneilanden. Daarbij kwamen de invloed van milieuhygiëne en economische factoren op de toe komst van het toerisme aan bod. Slotverklaring Aan het eind van de bijeenkomst werd een slotverklaring door alle deelnemers ondertekend. In deze conclusie staan eisen die in 1990 zullen worden aangeboden tijdens de Noordzee-ministersconferentie, die dit jaar in Den Haag wordt gehouden. Afgevaardigden van alle eilanden zul len daarbij aanwezig zijn. Voor de overhandiging zal het vuurschip Bor- kumerrif, dat nu als museumschip in Borkum dienst doet, van stal worden gehaald en naar Den Haag worden gevaren. In de slotverklaring staat dat de eis voor directe bescherming van de Noordzee, die is gesteld tijdens de waddenconferentie van 1987 moet worden herhaald en dat ook de Oost zee moet worden beschermd. Alle lozingen van schepen, speciaal van olie en chemicaliën, moeten wor den verboden. Hier moet streng op worden toegezien. Het verwijderen van zulke milieuschadelijke stoffen mag alleen in de haven gebeuren. De beveiliging van schepen die ge vaarlijke stoffen vervoeren dient te verbeteren. De richtlijnen van de Europese gemeenschap voor de kwa liteit van zwemwater, behoren voor alle lidstaten uniform te worden toe gepast. Aan de overvloed van verpak kingsmiddelen dient een halt te wor den toegeroepen. Giftig havenslib behoort te worden verwerkt en mag niet in de Noordzee worden gedumpt. Vuilverbranding en lozing van industrie-afval op zee moet stoppen, maar als gevolg daar van mogen de problemen zich niet naar de vaste wal verplaatsen. Het lozen van schadelijke stoffen uit de landbouw, industrie en huishou dens in de rivieren zou drastisch moeten worden gereduceerd. Alle ei landgemeenten horen een zuivering sinstallatie met defosfatisering te hebben. De Oost- en Noordfriese ei landen ondersteunen het streven van de Nederlandse eilanden om op korte termijn ook op Schiermonnikoog en Vlieland zo'n zuiveringsinstallatie te realiseren. Klimatologisch Aan luchtvervuiling dient meer aan dacht te worden besteed. Door de klimatologische veranderingen wordt een drastische vermindering van de voor de atmosfeer schadelijke stoffen noodzakelijk. De Noordzee moet met alle ter be schikking staande middelen worden beschermd omdat het leefruimte is van alle bewoners van de omliggende gebieden. dichterbij het kruispunt worden ge realiseerd. Het Hogereind komt niet meer uit op de Sommeltjesweg, maar krijgt de ontsluiting aan de Laagwaal derweg. Reden daarvoor is onder meer dat de Laagwaalderweg minder intensief door het verkeer wordt ge bruikt en van een lagere orde is dan de Sommeltjesweg (geen voorrang op het kruispunt). Het kruispunt krijgt dus een drastisch ander aanzien. Dat is nodig ook, want juist de vormgeving van het kruispunt was vaak de oorzaak van de vele verkeersongevallen die er in de loop der jaren plaatsvonden. Al leen al in het laatste decennium wer den er 26 ongelukken geregistreerd, waarvan zelfs twaalf in de laatste drie jaar. Het kruispunt staat hierdoor bovenaan de lijst van „verkeersonge vallen concentraties" van de ge meente Texel. Subsidie De hogere kosten kunnen voor een groot deel worden gedekt door de provincie. De gemeente rekent op een provinciale subsidie van 50 pro cent, oftewel ƒ150.000,-. Dat bete kent dat de gemeente nog ƒ16.000,- tekort komt (ƒ300.000,- minus ƒ150.000,- subsidie minus ƒ134.000,- begroot bedrag). Er is echter een mo gelijkheid om deze ƒ16.000,- in het investeringsplan te verwerken. De ge meenteraad neemt in een van haar eerstvolgende vergaderingen hierover een besluit. Met de reconstructie werkzaamheden zal kunnen worden begonnen zodra van de provincie Noordholland een subsidie-toezegging binnen is. De Texelse reddingboot „Siegfried Eg- mundis" rukte zaterdagavond uit, na een alarm van de kustwacht Eierland. Er zou volgens de dienstdoende kust wachters een visbootje zoek zijn. Het bemande bootje had een tijdje in de Eierlandse Gronden gelegen en was plotseling in geen velden en wegen meer te bekennen. Na een korte zoe kactie was het bootje terecht. Het was zojuist nabij De Cocksdorp aan gemeerd. De eigenaar was er kenne lijk gewoon mee naar de kant gevaren. Op de Waalderweg reden donderdag twee bromfietsers achter elkaar in de richting van Den Burg. De voorste, een 17-jarige jongen uit Oost remde af voor een groepje fietsers en pas seerde ze langzaam. Daarbij werd hij van achteren aangereden door de an der, een 19-jarige jongen uit De Waal, die daardoor ten val kwam en op drie plaatsen zijn enkel brak. Hij werd naar het Geminiziekenhuis vervoerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 1