Teso-reduktie straks niet meer afhankelijk van Texelaarschap? Plul IJslandse vistubs op Texelse kotters Geen colportage meer bij boot 1 Passagiers „Mokbootje" willen cadeau aanbieden Gemeente vergoedt gesprekskosten aan Waalder dorpshuis Aanrijding Luilak-subsidie Doorgereden Zomeractiviteiten ouderenwerk Collecte Anjerfonds PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 30 MEI» Het Teso-bestuur vindt dat het huidige systeem van reduktie voor vracht- en personenauto's van op Texel gevestigde perso nen en bedrijven, voor wijziging in aanmerking komt. „Wij zullen ons in de toekomst moeten afvragen of niet tot een reduktiere- geling moet worden gekomen, waarbij de korting alleen nog af hankelijk is van het aantal overtochten en derhalve niet meer van de plaats van inwoning of vestiging", aldus president commissaris Bob Bakker in de aandeelhoudersvergadering van vrijdag j.l. Bakker las een intern discussiestuk voor, naar aanleiding van opmerkin gen van Gerard van der Kooi die in de rondvraag pleitte voor bijstelling van de onlangs aangescherpte re- duktieregeling. Volgens hem zouden ook mensen die al jaren op Texel wonen en zeer regelmatig van de boot gebruik maken, maar beschik ken over een auto die eigendom is van een overheidsbedrijf, voor reduk tie in aanmerking moeten komen. Uit het betoog van Bakker bleek dat de huidige reduktieregeling door Teso wordt beschouwd als een historisch gegroeide situatie, die echter niet meer in deze tijd past. De regeling is ontstaan in een tijd dat de Texelse samenleving nog besloten en controleerbaar was en er weinig toeristen kwamen. Nadien heeft de boot een enorme vervoerscapaciteit gekregen, werden de kontakten met het vasteland intensief, de sociale controle verdween en grote aantallen zomerhuizen die op Texel zijn of wor den gebouwd, zijn eigendom van overkanters. Onder deze omstandig heden heeft Teso het reduktie- systeem met moeite in stand kunnen houden. De voorwaarden en regels werden precies en beter controleer baar in de computer vastgelegd, me de naar aanleiding van het feit dat door oneigenlijk gebruik jaarlijks voor een kwart miljoen aan inkomsten ver loren ging. Teso betwijfelt of het door deze maatregelen lukt het oneigenlijk gebruik helemaal uit te bannen. „Het publiek is vindingrijk en onze moge lijkheden om bij controle te steunen op andere bronnen zijn beperkt". Maar ook als het systeem vlekkeloos zou werken blijft Teso zitten met het feit dat reduktie voor Texelaars auto matisch een hoger tarief voor ande ren betekent. Momenteel wordt aan Texelaars voor ongeveer twee miljoen gulden per jaar aan kortingen ver leend; dat is 10% van de omzet. Het komt er op neer dat Texelaars een re duktie van 50% kan worden gegeven omdat de meeste anderen 10% extra betalen. Bij die „meeste anderen" zijn personen die veel vaker van de boot gebruik maken dan menige Texelaar en die door hun economi sche activiteiten voor de Texelse sa menleving minstens even belangrijk zijn. Vrachtverkeer Nog meer geldt dat bij het vervoer van vrachtauto's. Door een reduktie van ongeveer 40% te verlenen aan de ca 12 bedrijven van Texel, moet van vele anderen 18% extra worden gevraagd. Vooral op deze situatie komt steeds meer kritiek (onder an dere van organisaties in het beroeps- goederenvervoer) vooral omdat het strijdig is met de harmonisatie van concurrentieverhoudingen binnen de EG. Teso verwacht dat ook de Kamer van Koophandel een standpunt zal in nemen dat in die richting tendeert. Immers, het streven van de EG is ge richt op eerlijke, vrije en niet discrimi nerende toegang tot de vrachtenmarkt binnen de gemeen schap. Bakker stelde zelfs dat het niet in het belang is van de Texelse consument dat het grootste deel van de goederenstroom naar Texel plaats vindt tegen een feitelijk 18% te hoog tarief. Afschaffen van de reduktie voor de Texelse bedrijven betekent echter weer kostenverhoging voor een beperkte groep belanghebben den. Tussen deze belangentegenstel lingen wordt door Teso gelaveerd, maar in de toekomst zal toch moeten worden gedacht aan een regeling waarbij de reduktie niet meer afhangt van het Texelaarschap maar van het aantal overtochten, dus quantum- korting. Invaliden Dit was niet het enige probleem dat in de rondvraag van de Teso- vergadering aan de orde werd gesteld. Van der Kooi herinnerde de president-commissaris aan zijn per soonlijke uitlating in de vorige verga dering, dat Teso zou moeten bijdragen in de kosten van walvoor- zieningen waardoor het invaliden en andere slecht ter been zijnden mak kelijker wordt gemaakt om aan boord te komen. Bakker vertelde dat nadien contact is geweest met het gemeen tebestuur, waarbij Teso duidelijk maakte dat voorzieningen zoals b en w die zouden willen, buitengewoon duur zijn. Dat werd bevestigd toen nadien samen met Rijkswaterstaat een begroting werd gemaakt waaruit bleek dat ongeveer tien miljoen gul den nodig is. Minister Smit-Kroes heeft dit als onhaalbaar van de hand gewezen en het gemeentebestuur heeft zich daarbij neergelegd. Dat be tekent niet dat er niets gebeurt. Het eigen Teso-plan om op het rijwieldek van de nieuwe Schulpengat een aparte ruimte voor minder validen te maken, gaat door. Mogelijk komt een dergelijke voorziening ook op de be staande Molengat, afhankelijk van de ervaringen Informatie Van der Kooi pleitte ook voor betere informatie voor de passagiers, zowel op de havens als aan boord. Wat het laatste betreft: als de boot met ver traging vertrekt omdat moet worden gewacht op de ambuklance, heeft het publiek daar alle begrip voor als het tenminste via de geluidsinstallatie aan'boord even wordt meegedeeld. Dat laatste gebeurt echter lang niet altijd. Directeur Hoogerheide: „Ik ben het met u eens. De kapiteins hebben de opdracht iets mee te delen als er een vertraging is". Een andere vraag van Van der Kooi: Hoe werkt de voorrangsregeling nadat een keer een boot is uitgevallen. Mogen dan veer tig voorrangsauto's op de boot in- plaats van 20? Hoogerheide: „Daar hebben we geen vaste regel voor. We roeien dan met de riemen die we hebben". Fietsendieven Fietsen staan in de rijwielstalling op de Helderse veerhaven allerminst vei lig. Volgens Van der Kooi zijn er in middels 14 gestolen en hij vroeg daarom of Teso voor afsluitbare fiets- kluisjes kan zorgen. Hoogerheide: „We zullen het serieus bekijken". Jos Bergman zei zich ernstige zorgen te maken over de tarieven, nu de Het mag waar zijn dat Teso veel gek) opzij moet leggen om de financiering van de nieuwe dub beldekker rond te krijgen, de centen voor een door het Havenrestaurant prima verzorgd koud buffet bleken er vrijdagavond nog wel af te kunnen De aandeelhouders lieten het zich na af loop van de vergadering prima smaken en mede daardoor werd het laat en gezellig. (Foto Dirk kuiter). tweede dubbeldekker („Schulden gat") veel duurder wordt. De president-commissaris vertelde dat meerdere berekeningen waren ge maakt die geruststellende resultaten hebben opgeleverd. Als zich geen bij zondere en onverwachte gebeurtenis sen voordoen, zullen de tarieven niet of hoogstens 1 boven het trend matige stijgen. De situatie is veel gunstiger dan ten tijde van de inge bruikneming van de Molengat, toen het noodzakelijk was om herhaaldelijk meer dan trendmatige verhogingen af te kondigen. Voorrang Dat niet iedereen weet hoe het zit met de voorrangsmogelijkheden, bleek uit een vraag van Henk Troost. Hij had er zich over verbaasd dat een „dikke Duitser in een grote Merce des" zomaar voorrang had gekregen. „Die man is toch geen Texelaar?". Bakker legde uit dat er ook voor niet- Texelaars voorrangsmogelijkheden zijn. Zij kunnen een 15 retourenkaart (voor f545,-) kopen waaraan het voorrangsrecht is verbonden, echter met het nadeel dat zo'n kaart alleen in het lopende jaar geldig is. Niek Dros van „Harkebuurt" had aanmerkingen op het tariefstelsel voor aanhangwagens, dat volgens hem niet evenwichtig is. Een auto met een aanhanger van ongeveer drie meter kost een bepaald bedrag. Maar toen Dros met een aanhangwa gen kwam die slechts een meter lan ger was, moest hij het dubbele betalen. Volgens Hoogerheide klopte het precies. Dros had met die ene meter net een grens gepasseerd. Voor hetzelfde bedrag zou hij ook een nog aanmerkelijk grotere aan hangwagen hebben kunnen meene men en dan zou hij de prijs wel naar verhouding hebben gevonden. Dros bleef het echter onbillijk vinden. Groeigrens? Harry Ran had het sterk toegenomen vervoer van Teso in de afgelopen ja ren bestudeerd. Hij verwachtte dat die groei spoedig sterk zal afnemen of stoppen, onder andere als gevolg van het niet verder uitbreiden van de verblijfsakkomodatie op Texel in ver band met de 47000-grens. De toe komstige vervoerscapaciteit van Teso (Molengat plus de nog grotere Schul pengat) vond hij daarom onnodig groot. „Heb je dat persé nodig voor het opvangen van die vier of vijf ver- voerspieken per jaar?". Ran veron derstelde dat op Texel veel meer aan promotie moet worden uitgegeven om Teso aan voldoende vervoer te helpen... Hoogerheide vertelde dat Teso r^i menteel door het bureau DHViJ uitzoeken met welke groei vanf vervoersvolume in de nabije en re toekomst rekening moet wonj» gehouden. Uit wat er momenteel reeds aan gegevens op tafel Iigl|, dat die groei nog aanzienlijk is, w andere door de nog toenemende, biliteit van de mensen en het |5Ii de 47000 slaapplaatsen er nog e, allemaal zijn. De grenzen van dei gelijkheden voor Teso zijn overig», in zicht. Meer vervoerscapaciteit] twee schepen van de Schulpen^ klasse kan niet geboden worden* zij extra havens worden aangefe elk geval staat vast dat ook na li de vaart komen van de Schulpen nog af en toe wachttijden zullen voorkomen. Overigens was de be sing om een extra groot schip» bestellen niet zo moeilijk, wantik was naar verhouding weinig duvj dan een schip ter grootte van fc lengat en de personeelskosten langrijkste kostenpost van Tesols bij een groot schip even groot aki een veel kleiner exemplaar. Ho heide noemde in dat verband hal destijds genomen besluit om de Texelstroom even groot te makerij de Marsdiep, minder gelukkig 0e| recteur onderstreepte dat pron hard nodig zal blijven voor Texel i Teso. Als de huidige 5-jarige conl trakttermijn van de Stichting Wi| Texelpromotie afloopt, zou een i we termijn van tenminste tien moeten worden aangegaan, wj. jaarlijks een liefst nog wat hogsl het huidige bedrag op tafel moei] komen. Hans van Maldegem van het g mige transportbedrijf vroeg omb re opvangmogelijkheden op de havens voor het zg. extra brede voer. Daar is nu eigenlijk geen voor, wat gevaar oplevert omdatJ der van de boot komend verkeetj dit materieel kan botsen. Hoogi de zei er best over te willen der maar wees op de hoge materiehj personele kosten die een i oplossing met zich meebrengen. Het slot van de vergadering mi door president-commissaris E aangegrepen om een pluim te ce aan directeur Theo Hoogerheide in 1974 streefde die naar een dd deks veerverbinding omdat hijd meest efficiente aanpak vondnl belang van Texel. Hij hield dat is staande, ondanks dat overheb» grote delen van de bevolking® tegen waren. Volgens Bakker» wel duidelijk dat de directeur* destijds juist heeft gezien. Hem de goed functionerende dubbeÖD veerverbinding te danken dat in vesteerders weer belangstelling) ben gekregen voor Texel. De M die de vervoersontwikkeling nea Texel opliep, werd volgens I voor 90% veroorzaakt omdat kwaliteit van het veer schromdl kort schoot. De kotters TX 33 van M. Drijver Zn. en de TX 37 van P.A. van der Vis, beiden uit Oosterend, zijn als eerste in Nederland uitgerust met IJslandse vistubs. Daarin gaat bijna 500 kilo gram vis (twaalf volle afslagkisten). Het bijzondere is dat de vis niet in uitsluitend ijs, maar in een combina tie van zeewater en ijs wordt ge koeld. De vis koelt in deze combinatie zeer snel af: in een half uur is de tempe ratuur gedaald tot 0 graden Celcius. In de gebruikelijke afslagkisten met ijs duurt het veel langer voordat de vis is gekoeld: vijf zes uur. De snel lere afkoeling zou de kwaliteit van de vis ten goede komen. De Texelse vis sers hebben contacten met TNO, die graag proefnemingen wil verrichten met verschillende ijs/zeewater vullingen en verhoudingen. TNO wil de IJslandse vistubs daarvoor gebrui ken en hoopt op die manier te weten te komen welke samenstelling tot de meest optimale kwaliteit vis leidt. De TX 33 heeft inmiddels met de nieuwe aanwinsten drie reizen achter de rug, waarbij op schol werd gevist. De schol werd via de methode van zeewater en ijs afgekoeld. „De handel reageerde tot dusver afwachtend po sitief", aldus Maarten Drijver van de TX 33. Aan boord moesten enkele aanpassingen worden verricht ten be hoeve van de verwerking; de beman ning is er inmiddels mee in de sas. De aanschaf van de vistubs was ook mede bedoeld ter verbetering van de arbeidsomstandigheden. Haringvissen is stapelwerk en dat komt aan op de ruggen van het personeel. Vandaar dat de vissers van de „33" en „37", die samen een span vormen en de investering gezamenlijk hebben ge daan, naar een andere verwer kingsmethode op zoek gingen. Zij werden daarbij geïnspireerd door de landbouw, die veel met kuubskisten werkt. Via een publicatie in een vis serijblad kwamen de Texelse kotter- vissers uiteindelijk aan het IJslandse adres. De vistubs zijn vervaardigd door het IJslandse bedrijf Saeplast hf uit Dalvik (even bezuiden de poolcir kel). Sinds twee weken mogen wachtenden voor de Tesoboot in Den Helder niet meer wor den lastig gevallen door verko pers van ansichtkaarten van zeehondjes, zogenaamd voor het goede doel. „Het was pure oplichterij en mensen die daar achter kwamen reageerden hun woede vaak af op de loket- tisten", vertelt S. Gerlsma, be drijfsleider van Teso. Het was al verboden om bin nen de hekken van het Tesoter- rein te venten, maar nu is dat gebied door de Helderse ge meente uitgebreid tot de be- tonbaan. F' Pieter Drijver (links) en zijn oom Cees Drijver aan boord van de TX 33 met een van de gloed nieuwe IJslandse vistubs. (Foto: Bert Koning) De pogingen om mensen te vinden die ooit onder s|x>edeisende omstan digheden een nachtelijke tocht naar Den Helder hebben moeten maken met het „Mokbootje" van de mari niers, hebben succes gehad. Op de oproep in de krant reageerden negen mensen. De meesten maakten de overtocht in de tachtiger jaren, maar er was ook iemand bij die van deze marineservi ce gebruik had gemaakt in 1959. Het is de bedoeling dat deze mensen ter gelegenheid van de 40-jarige aanwe zigheid van de mariniers op De Mok een geschenk aanbieden. Wat het wordt zal worden bepaald aan de hand van een verlanglijstje waarom inmiddels is gevraagd. Gehoopt wordt dat de actie ook zal worden gesteund door anderen dan de direct betrokkenen. Daarom is bij de Rabo bank een rekening geopend „Veertig jaar Mok" waarop ieder bijdragen kan storten. Nummer 362590915. „Mokboot-passagiers" die zich tot dusver niet hebben gemeld, kunnen dat alsnog doen, door contact op te nemen met telefoon 18305. Het bestuur van stichting Dorpshuis De Wielewaal wil een vergoeding voor het gebruik van de telefoon door de openbare Redmer IJska- basisschool. B en W zijn hiermee ak koord gegaan; de gemeente zal de gesprekskosten vergoeden met te rugwerkende kracht vanaf 1 januari 1988. Het dorpshuisbestuur ontvangt tot dusver een vergoeding voor het be heer van de Redmer IJskaschool. In deze vergoeding is echter geen be drag inbegrepen voor de aansluiting van de telefoon en de gespreks kosten. De school heeft geen eigen telefoonaansluiting en maakt daarom gebruik van de telefoon van het dorpshuis. De Redmer IJskaschool is zelfs de grootste gebruiker. Bij de ge meente vindt men het redelijk dat degene die het meest gebruik maakt Een 55-jarige vrouw uit De Koog nam woensdag de bocht Slinger- weg/Reyer Keyserstraat wat te ruim en raakte daardoor een bedrijfswagen die net de bocht nam. Beide wagens raakten licht beschadigd. De stichting Jeugd- en Jongerenwerk heeft een subsidie van maximaal f1050,- toegezegd gekregen voor de jongstleden luilaknacht in jongeren centrum Tasiel. B en W van Texel vin den dat deze subsidie een eenmalige aangelegenheid moet zijn. De komen de jaren zal de stichting voor de luilak-activiteiten een bedrag in de eigen begroting moeten opnemen, zodat niet opnieuw een beroep op de gemeente hoeft te worden gedaan. De totale kosten van de met muziek en films gevulde nacht bedroegen circa f2000,-. De stichting dekte hiervan uit eigen middelen f800,-. van de telefoon ook een vergoeding verleent. Het dorpshuisbestuur zal wel de abonnementskosten voor eigen rekening blijven nemen. De ge meentelijke vergoeding duurt tot het moment waarop de school een eigen telefoonaansluiting krijgt. Tussen 14.00 en 15.00 uur is dinsdag op Zuidhaffel (aan de Westelijke kant van de Pontweg) een in de berm ge parkeerde rode Opel aan de linkerzij de flink beschadigd. Er zijn groene laksporen, vermoedelijk van een land bouwwerktuig aangetroffen. Eventue le getuigen worden verzocht te bellen naar de politie, telefoon 12222. Het gecoördineerd ouderenwerk op Texel organiseert ook dit jaar zomer activiteiten voor mensen boven de 55 jaar. Voor een goede uitvoering van dit programma is het van groot belang dat men zich bijtijds opgeeft. Dit is mogelijk bij „De Buureton", Molenstr. 2, Den Burg, tel. 12696. De zomeractiviteiten zijn: Donderdag 8 juni: vogeltocht o.l.v. Henk Hin. Aanvang: 14.00 uur. Bij goed weer met de fiets. Vrijdag 15 juni: Wandeling Duinreser vaat o.l.v. Staatsbosbeheer. Start bij het wachthuisje aan het eind van de Muijweg. Aanvang: 14.00 uur. Kosten: f1,50 p.p. Donderdag 22 juni: Avond met Jaap Bakker met Texelse verhalen. Plaats: „De Buureton". Aanvang: 20.00 uur. Kosten: f3,50 p.p. Donderdag 29 juni: Beeldentocht Texel. Monumenten en beelden bekij ken o.l.v. een VVV-gids. De tocht gaat per bus. Kosten: f 15.p.p. Aanvang: 14.00 uur. Opgeven voor 21 juni. Donderdag 6 juli: Tocht met de Jan Plezier. Aanvang: 14.00 uur. Terug: 16.30 uur. Kosten: f12,50 incl. con sumptie en ansichtkaart. Vrijdag 14 juli: Rondvaart op de Wad denzee. Vertrek uit Oudeschild. Aan vang: 14.00 uur. Kosten f10,— p.p. Van 12 tot en met 25 juni mi Texel gecollecteerd voor het Anjs fonds. Dat is een zelfstandige^ ling van het landelijke Prins Berrt Fonds die geld inzamelt voor ai» teiten en investeringen voor cuta en natuurbehoud, zoals fanfares, ren, dorpshuizen, cultureel jeugér scouting, folklore, toneel, cabarf ballet. Een deel van de opbrengt voor de collecterende vereniging belangstelling heeft voor het cob ren of informatie wil kan bellen» de sectie Kunst, Kuituur en Hokt d'ouwe Ulo, telefoon 15582 of 14300. Dinsdag 30 mei De Texelse Rode Kruis-afdeling heeft vergadering in het eiga gebouw aan de Jonkerstraat; aanvang 19.00 uur. De Baptistengemeente houdt ca' voor ieder toegankelijke bijbelsw bijeenkomst, met als onderwerp brief aan Laodicea. Aanvang I" Woensdag 31 mei In de raadzaal van het gemei huis komen de hoofdingeland van het Waterschap Texel in openbare vergadering bijeen. Voor de agenda zie het bericH elders in deze krant. Aanvang 20.00 uur. In dorpshuis d'Ouwe ULO kb» de Fotokring Texel bijeen; 20& uur. Donderdag 1 juni In Cinema Texel draait „Cockt^ 7*1. aanvang 20.00 uur. ie he bns d De Mak !n)( tgev •gen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 2