Teso-reduktie straks
niet meer afhankelijk
van Texelaarschap?
Plul
IJslandse vistubs
op Texelse kotters
Geen colportage
meer bij boot
1
Passagiers „Mokbootje"
willen cadeau aanbieden
Gemeente vergoedt
gesprekskosten aan
Waalder dorpshuis
Aanrijding
Luilak-subsidie
Doorgereden
Zomeractiviteiten
ouderenwerk
Collecte Anjerfonds
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
DINSDAG 30 MEI»
Het Teso-bestuur vindt dat het huidige systeem van reduktie
voor vracht- en personenauto's van op Texel gevestigde perso
nen en bedrijven, voor wijziging in aanmerking komt. „Wij zullen
ons in de toekomst moeten afvragen of niet tot een reduktiere-
geling moet worden gekomen, waarbij de korting alleen nog af
hankelijk is van het aantal overtochten en derhalve niet meer
van de plaats van inwoning of vestiging", aldus president
commissaris Bob Bakker in de aandeelhoudersvergadering van
vrijdag j.l.
Bakker las een intern discussiestuk
voor, naar aanleiding van opmerkin
gen van Gerard van der Kooi die in
de rondvraag pleitte voor bijstelling
van de onlangs aangescherpte re-
duktieregeling. Volgens hem zouden
ook mensen die al jaren op Texel
wonen en zeer regelmatig van de
boot gebruik maken, maar beschik
ken over een auto die eigendom is
van een overheidsbedrijf, voor reduk
tie in aanmerking moeten komen.
Uit het betoog van Bakker bleek dat
de huidige reduktieregeling door Teso
wordt beschouwd als een historisch
gegroeide situatie, die echter niet
meer in deze tijd past.
De regeling is ontstaan in een tijd dat
de Texelse samenleving nog besloten
en controleerbaar was en er weinig
toeristen kwamen. Nadien heeft de
boot een enorme vervoerscapaciteit
gekregen, werden de kontakten met
het vasteland intensief, de sociale
controle verdween en grote aantallen
zomerhuizen die op Texel zijn of wor
den gebouwd, zijn eigendom van
overkanters. Onder deze omstandig
heden heeft Teso het reduktie-
systeem met moeite in stand kunnen
houden. De voorwaarden en regels
werden precies en beter controleer
baar in de computer vastgelegd, me
de naar aanleiding van het feit dat
door oneigenlijk gebruik jaarlijks voor
een kwart miljoen aan inkomsten ver
loren ging. Teso betwijfelt of het door
deze maatregelen lukt het oneigenlijk
gebruik helemaal uit te bannen. „Het
publiek is vindingrijk en onze moge
lijkheden om bij controle te steunen
op andere bronnen zijn beperkt".
Maar ook als het systeem vlekkeloos
zou werken blijft Teso zitten met het
feit dat reduktie voor Texelaars auto
matisch een hoger tarief voor ande
ren betekent. Momenteel wordt aan
Texelaars voor ongeveer twee miljoen
gulden per jaar aan kortingen ver
leend; dat is 10% van de omzet. Het
komt er op neer dat Texelaars een re
duktie van 50% kan worden gegeven
omdat de meeste anderen 10% extra
betalen. Bij die „meeste anderen"
zijn personen die veel vaker van de
boot gebruik maken dan menige
Texelaar en die door hun economi
sche activiteiten voor de Texelse sa
menleving minstens even belangrijk
zijn.
Vrachtverkeer
Nog meer geldt dat bij het vervoer
van vrachtauto's. Door een reduktie
van ongeveer 40% te verlenen aan
de ca 12 bedrijven van Texel, moet
van vele anderen 18% extra worden
gevraagd. Vooral op deze situatie
komt steeds meer kritiek (onder an
dere van organisaties in het beroeps-
goederenvervoer) vooral omdat het
strijdig is met de harmonisatie van
concurrentieverhoudingen binnen de
EG. Teso verwacht dat ook de Kamer
van Koophandel een standpunt zal in
nemen dat in die richting tendeert.
Immers, het streven van de EG is ge
richt op eerlijke, vrije en niet discrimi
nerende toegang tot de
vrachtenmarkt binnen de gemeen
schap. Bakker stelde zelfs dat het
niet in het belang is van de Texelse
consument dat het grootste deel van
de goederenstroom naar Texel plaats
vindt tegen een feitelijk 18% te hoog
tarief. Afschaffen van de reduktie
voor de Texelse bedrijven betekent
echter weer kostenverhoging voor
een beperkte groep belanghebben
den. Tussen deze belangentegenstel
lingen wordt door Teso gelaveerd,
maar in de toekomst zal toch moeten
worden gedacht aan een regeling
waarbij de reduktie niet meer afhangt
van het Texelaarschap maar van het
aantal overtochten, dus quantum-
korting.
Invaliden
Dit was niet het enige probleem dat
in de rondvraag van de Teso-
vergadering aan de orde werd
gesteld. Van der Kooi herinnerde de
president-commissaris aan zijn per
soonlijke uitlating in de vorige verga
dering, dat Teso zou moeten
bijdragen in de kosten van walvoor-
zieningen waardoor het invaliden en
andere slecht ter been zijnden mak
kelijker wordt gemaakt om aan boord
te komen. Bakker vertelde dat nadien
contact is geweest met het gemeen
tebestuur, waarbij Teso duidelijk
maakte dat voorzieningen zoals b en
w die zouden willen, buitengewoon
duur zijn. Dat werd bevestigd toen
nadien samen met Rijkswaterstaat
een begroting werd gemaakt waaruit
bleek dat ongeveer tien miljoen gul
den nodig is. Minister Smit-Kroes
heeft dit als onhaalbaar van de hand
gewezen en het gemeentebestuur
heeft zich daarbij neergelegd. Dat be
tekent niet dat er niets gebeurt. Het
eigen Teso-plan om op het rijwieldek
van de nieuwe Schulpengat een
aparte ruimte voor minder validen te
maken, gaat door. Mogelijk komt een
dergelijke voorziening ook op de be
staande Molengat, afhankelijk van de
ervaringen
Informatie
Van der Kooi pleitte ook voor betere
informatie voor de passagiers, zowel
op de havens als aan boord. Wat het
laatste betreft: als de boot met ver
traging vertrekt omdat moet worden
gewacht op de ambuklance, heeft
het publiek daar alle begrip voor als
het tenminste via de geluidsinstallatie
aan'boord even wordt meegedeeld.
Dat laatste gebeurt echter lang niet
altijd. Directeur Hoogerheide: „Ik ben
het met u eens. De kapiteins hebben
de opdracht iets mee te delen als er
een vertraging is". Een andere vraag
van Van der Kooi: Hoe werkt de
voorrangsregeling nadat een keer een
boot is uitgevallen. Mogen dan veer
tig voorrangsauto's op de boot in-
plaats van 20? Hoogerheide: „Daar
hebben we geen vaste regel voor.
We roeien dan met de riemen die we
hebben".
Fietsendieven
Fietsen staan in de rijwielstalling op
de Helderse veerhaven allerminst vei
lig. Volgens Van der Kooi zijn er in
middels 14 gestolen en hij vroeg
daarom of Teso voor afsluitbare fiets-
kluisjes kan zorgen. Hoogerheide:
„We zullen het serieus bekijken".
Jos Bergman zei zich ernstige zorgen
te maken over de tarieven, nu de
Het mag waar zijn dat Teso veel gek) opzij moet leggen om de financiering van de nieuwe dub
beldekker rond te krijgen, de centen voor een door het Havenrestaurant prima verzorgd koud
buffet bleken er vrijdagavond nog wel af te kunnen De aandeelhouders lieten het zich na af
loop van de vergadering prima smaken en mede daardoor werd het laat en gezellig. (Foto Dirk
kuiter).
tweede dubbeldekker („Schulden
gat") veel duurder wordt. De
president-commissaris vertelde dat
meerdere berekeningen waren ge
maakt die geruststellende resultaten
hebben opgeleverd. Als zich geen bij
zondere en onverwachte gebeurtenis
sen voordoen, zullen de tarieven niet
of hoogstens 1 boven het trend
matige stijgen. De situatie is veel
gunstiger dan ten tijde van de inge
bruikneming van de Molengat, toen
het noodzakelijk was om herhaaldelijk
meer dan trendmatige verhogingen af
te kondigen.
Voorrang
Dat niet iedereen weet hoe het zit
met de voorrangsmogelijkheden,
bleek uit een vraag van Henk Troost.
Hij had er zich over verbaasd dat een
„dikke Duitser in een grote Merce
des" zomaar voorrang had gekregen.
„Die man is toch geen Texelaar?".
Bakker legde uit dat er ook voor niet-
Texelaars voorrangsmogelijkheden
zijn. Zij kunnen een 15 retourenkaart
(voor f545,-) kopen waaraan het
voorrangsrecht is verbonden, echter
met het nadeel dat zo'n kaart alleen
in het lopende jaar geldig is.
Niek Dros van „Harkebuurt" had
aanmerkingen op het tariefstelsel
voor aanhangwagens, dat volgens
hem niet evenwichtig is. Een auto
met een aanhanger van ongeveer drie
meter kost een bepaald bedrag.
Maar toen Dros met een aanhangwa
gen kwam die slechts een meter lan
ger was, moest hij het dubbele
betalen. Volgens Hoogerheide klopte
het precies. Dros had met die ene
meter net een grens gepasseerd.
Voor hetzelfde bedrag zou hij ook
een nog aanmerkelijk grotere aan
hangwagen hebben kunnen meene
men en dan zou hij de prijs wel naar
verhouding hebben gevonden. Dros
bleef het echter onbillijk vinden.
Groeigrens?
Harry Ran had het sterk toegenomen
vervoer van Teso in de afgelopen ja
ren bestudeerd. Hij verwachtte dat
die groei spoedig sterk zal afnemen
of stoppen, onder andere als gevolg
van het niet verder uitbreiden van de
verblijfsakkomodatie op Texel in ver
band met de 47000-grens. De toe
komstige vervoerscapaciteit van Teso
(Molengat plus de nog grotere Schul
pengat) vond hij daarom onnodig
groot. „Heb je dat persé nodig voor
het opvangen van die vier of vijf ver-
voerspieken per jaar?". Ran veron
derstelde dat op Texel veel meer aan
promotie moet worden uitgegeven
om Teso aan voldoende vervoer te
helpen...
Hoogerheide vertelde dat Teso r^i
menteel door het bureau DHViJ
uitzoeken met welke groei vanf
vervoersvolume in de nabije en
re toekomst rekening moet wonj»
gehouden. Uit wat er momenteel
reeds aan gegevens op tafel Iigl|,
dat die groei nog aanzienlijk is, w
andere door de nog toenemende,
biliteit van de mensen en het |5Ii
de 47000 slaapplaatsen er nog e,
allemaal zijn. De grenzen van dei
gelijkheden voor Teso zijn overig»,
in zicht. Meer vervoerscapaciteit]
twee schepen van de Schulpen^
klasse kan niet geboden worden*
zij extra havens worden aangefe
elk geval staat vast dat ook na li
de vaart komen van de Schulpen
nog af en toe wachttijden zullen
voorkomen. Overigens was de be
sing om een extra groot schip»
bestellen niet zo moeilijk, wantik
was naar verhouding weinig duvj
dan een schip ter grootte van fc
lengat en de personeelskosten
langrijkste kostenpost van Tesols
bij een groot schip even groot aki
een veel kleiner exemplaar. Ho
heide noemde in dat verband hal
destijds genomen besluit om de
Texelstroom even groot te makerij
de Marsdiep, minder gelukkig 0e|
recteur onderstreepte dat pron
hard nodig zal blijven voor Texel i
Teso. Als de huidige 5-jarige conl
trakttermijn van de Stichting Wi|
Texelpromotie afloopt, zou een i
we termijn van tenminste tien
moeten worden aangegaan, wj.
jaarlijks een liefst nog wat hogsl
het huidige bedrag op tafel moei]
komen.
Hans van Maldegem van het g
mige transportbedrijf vroeg omb
re opvangmogelijkheden op de
havens voor het zg. extra brede
voer. Daar is nu eigenlijk geen
voor, wat gevaar oplevert omdatJ
der van de boot komend verkeetj
dit materieel kan botsen. Hoogi
de zei er best over te willen der
maar wees op de hoge materiehj
personele kosten die een i
oplossing met zich meebrengen.
Het slot van de vergadering mi
door president-commissaris E
aangegrepen om een pluim te ce
aan directeur Theo Hoogerheide
in 1974 streefde die naar een dd
deks veerverbinding omdat hijd
meest efficiente aanpak vondnl
belang van Texel. Hij hield dat is
staande, ondanks dat overheb»
grote delen van de bevolking®
tegen waren. Volgens Bakker»
wel duidelijk dat de directeur*
destijds juist heeft gezien. Hem
de goed functionerende dubbeÖD
veerverbinding te danken dat in
vesteerders weer belangstelling)
ben gekregen voor Texel. De M
die de vervoersontwikkeling nea
Texel opliep, werd volgens I
voor 90% veroorzaakt omdat
kwaliteit van het veer schromdl
kort schoot.
De kotters TX 33 van M. Drijver Zn.
en de TX 37 van P.A. van der Vis,
beiden uit Oosterend, zijn als eerste
in Nederland uitgerust met IJslandse
vistubs. Daarin gaat bijna 500 kilo
gram vis (twaalf volle afslagkisten).
Het bijzondere is dat de vis niet in
uitsluitend ijs, maar in een combina
tie van zeewater en ijs wordt ge
koeld.
De vis koelt in deze combinatie zeer
snel af: in een half uur is de tempe
ratuur gedaald tot 0 graden Celcius.
In de gebruikelijke afslagkisten met
ijs duurt het veel langer voordat de
vis is gekoeld: vijf zes uur. De snel
lere afkoeling zou de kwaliteit van de
vis ten goede komen. De Texelse vis
sers hebben contacten met TNO, die
graag proefnemingen wil verrichten
met verschillende ijs/zeewater
vullingen en verhoudingen. TNO wil
de IJslandse vistubs daarvoor gebrui
ken en hoopt op die manier te weten
te komen welke samenstelling tot de
meest optimale kwaliteit vis leidt.
De TX 33 heeft inmiddels met de
nieuwe aanwinsten drie reizen achter
de rug, waarbij op schol werd gevist.
De schol werd via de methode van
zeewater en ijs afgekoeld. „De handel
reageerde tot dusver afwachtend po
sitief", aldus Maarten Drijver van de
TX 33. Aan boord moesten enkele
aanpassingen worden verricht ten be
hoeve van de verwerking; de beman
ning is er inmiddels mee in de sas.
De aanschaf van de vistubs was ook
mede bedoeld ter verbetering van de
arbeidsomstandigheden. Haringvissen
is stapelwerk en dat komt aan op de
ruggen van het personeel. Vandaar
dat de vissers van de „33" en „37",
die samen een span vormen en de
investering gezamenlijk hebben ge
daan, naar een andere verwer
kingsmethode op zoek gingen. Zij
werden daarbij geïnspireerd door de
landbouw, die veel met kuubskisten
werkt. Via een publicatie in een vis
serijblad kwamen de Texelse kotter-
vissers uiteindelijk aan het IJslandse
adres. De vistubs zijn vervaardigd
door het IJslandse bedrijf Saeplast hf
uit Dalvik (even bezuiden de poolcir
kel).
Sinds twee weken mogen
wachtenden voor de Tesoboot
in Den Helder niet meer wor
den lastig gevallen door verko
pers van ansichtkaarten van
zeehondjes, zogenaamd voor
het goede doel. „Het was pure
oplichterij en mensen die daar
achter kwamen reageerden hun
woede vaak af op de loket-
tisten", vertelt S. Gerlsma, be
drijfsleider van Teso.
Het was al verboden om bin
nen de hekken van het Tesoter-
rein te venten, maar nu is dat
gebied door de Helderse ge
meente uitgebreid tot de be-
tonbaan.
F'
Pieter Drijver (links) en zijn oom Cees Drijver aan boord van de TX 33 met een van de gloed
nieuwe IJslandse vistubs. (Foto: Bert Koning)
De pogingen om mensen te vinden
die ooit onder s|x>edeisende omstan
digheden een nachtelijke tocht naar
Den Helder hebben moeten maken
met het „Mokbootje" van de mari
niers, hebben succes gehad. Op de
oproep in de krant reageerden negen
mensen.
De meesten maakten de overtocht in
de tachtiger jaren, maar er was ook
iemand bij die van deze marineservi
ce gebruik had gemaakt in 1959. Het
is de bedoeling dat deze mensen ter
gelegenheid van de 40-jarige aanwe
zigheid van de mariniers op De Mok
een geschenk aanbieden. Wat het
wordt zal worden bepaald aan de
hand van een verlanglijstje waarom
inmiddels is gevraagd. Gehoopt
wordt dat de actie ook zal worden
gesteund door anderen dan de direct
betrokkenen. Daarom is bij de Rabo
bank een rekening geopend „Veertig
jaar Mok" waarop ieder bijdragen
kan storten. Nummer 362590915.
„Mokboot-passagiers" die zich tot
dusver niet hebben gemeld, kunnen
dat alsnog doen, door contact op te
nemen met telefoon 18305.
Het bestuur van stichting Dorpshuis
De Wielewaal wil een vergoeding
voor het gebruik van de telefoon
door de openbare Redmer IJska-
basisschool. B en W zijn hiermee ak
koord gegaan; de gemeente zal de
gesprekskosten vergoeden met te
rugwerkende kracht vanaf 1 januari
1988.
Het dorpshuisbestuur ontvangt tot
dusver een vergoeding voor het be
heer van de Redmer IJskaschool. In
deze vergoeding is echter geen be
drag inbegrepen voor de aansluiting
van de telefoon en de gespreks
kosten. De school heeft geen eigen
telefoonaansluiting en maakt daarom
gebruik van de telefoon van het
dorpshuis. De Redmer IJskaschool is
zelfs de grootste gebruiker. Bij de ge
meente vindt men het redelijk dat
degene die het meest gebruik maakt
Een 55-jarige vrouw uit De Koog
nam woensdag de bocht Slinger-
weg/Reyer Keyserstraat wat te ruim
en raakte daardoor een bedrijfswagen
die net de bocht nam. Beide wagens
raakten licht beschadigd.
De stichting Jeugd- en Jongerenwerk
heeft een subsidie van maximaal
f1050,- toegezegd gekregen voor de
jongstleden luilaknacht in jongeren
centrum Tasiel. B en W van Texel vin
den dat deze subsidie een eenmalige
aangelegenheid moet zijn. De komen
de jaren zal de stichting voor de
luilak-activiteiten een bedrag in de
eigen begroting moeten opnemen,
zodat niet opnieuw een beroep op de
gemeente hoeft te worden gedaan.
De totale kosten van de met muziek
en films gevulde nacht bedroegen
circa f2000,-. De stichting dekte
hiervan uit eigen middelen f800,-.
van de telefoon ook een vergoeding
verleent. Het dorpshuisbestuur zal
wel de abonnementskosten voor
eigen rekening blijven nemen. De ge
meentelijke vergoeding duurt tot het
moment waarop de school een eigen
telefoonaansluiting krijgt.
Tussen 14.00 en 15.00 uur is dinsdag
op Zuidhaffel (aan de Westelijke kant
van de Pontweg) een in de berm ge
parkeerde rode Opel aan de linkerzij
de flink beschadigd. Er zijn groene
laksporen, vermoedelijk van een land
bouwwerktuig aangetroffen. Eventue
le getuigen worden verzocht te bellen
naar de politie, telefoon 12222.
Het gecoördineerd ouderenwerk op
Texel organiseert ook dit jaar zomer
activiteiten voor mensen boven de
55 jaar. Voor een goede uitvoering
van dit programma is het van groot
belang dat men zich bijtijds opgeeft.
Dit is mogelijk bij „De Buureton",
Molenstr. 2, Den Burg, tel. 12696.
De zomeractiviteiten zijn:
Donderdag 8 juni: vogeltocht o.l.v.
Henk Hin. Aanvang: 14.00 uur. Bij
goed weer met de fiets.
Vrijdag 15 juni: Wandeling Duinreser
vaat o.l.v. Staatsbosbeheer. Start bij
het wachthuisje aan het eind van de
Muijweg. Aanvang: 14.00 uur.
Kosten: f1,50 p.p.
Donderdag 22 juni: Avond met Jaap
Bakker met Texelse verhalen. Plaats:
„De Buureton". Aanvang: 20.00 uur.
Kosten: f3,50 p.p.
Donderdag 29 juni: Beeldentocht
Texel. Monumenten en beelden bekij
ken o.l.v. een VVV-gids. De tocht
gaat per bus. Kosten: f 15.p.p.
Aanvang: 14.00 uur. Opgeven voor
21 juni.
Donderdag 6 juli: Tocht met de Jan
Plezier. Aanvang: 14.00 uur. Terug:
16.30 uur. Kosten: f12,50 incl. con
sumptie en ansichtkaart.
Vrijdag 14 juli: Rondvaart op de Wad
denzee. Vertrek uit Oudeschild. Aan
vang: 14.00 uur. Kosten f10,— p.p.
Van 12 tot en met 25 juni mi
Texel gecollecteerd voor het Anjs
fonds. Dat is een zelfstandige^
ling van het landelijke Prins Berrt
Fonds die geld inzamelt voor ai»
teiten en investeringen voor cuta
en natuurbehoud, zoals fanfares,
ren, dorpshuizen, cultureel jeugér
scouting, folklore, toneel, cabarf
ballet. Een deel van de opbrengt
voor de collecterende vereniging
belangstelling heeft voor het cob
ren of informatie wil kan bellen»
de sectie Kunst, Kuituur en Hokt
d'ouwe Ulo, telefoon 15582 of
14300.
Dinsdag 30 mei
De Texelse Rode Kruis-afdeling
heeft vergadering in het eiga
gebouw aan de Jonkerstraat;
aanvang 19.00 uur.
De Baptistengemeente houdt ca'
voor ieder toegankelijke bijbelsw
bijeenkomst, met als onderwerp
brief aan Laodicea. Aanvang I"
Woensdag 31 mei
In de raadzaal van het gemei
huis komen de hoofdingeland
van het Waterschap Texel in
openbare vergadering bijeen.
Voor de agenda zie het bericH
elders in deze krant. Aanvang
20.00 uur.
In dorpshuis d'Ouwe ULO kb»
de Fotokring Texel bijeen; 20&
uur.
Donderdag 1 juni
In Cinema Texel draait „Cockt^ 7*1.
aanvang 20.00 uur.
ie he
bns d
De
Mak
!n)(
tgev
•gen