Cjrocn "Zwarts jexeh in het hart
College neemt „plan
Sakker" niet over
moet aan
parkeren na
Deel zeilers
Westerslag
problemen met treintjes
Gemeentegeld voor kantine
en wanden „Ons Genoegen"
Stappeland De Koog
Weg naar paal 15 tijdelijk afgesloten
iftiamn
BROOKLYN
■ovincie kan nog
lokje steken voor
jan Paulusbossie
xel in „Costa Hollanda"
Wegen afgesloten
wegens asfalteren
Trio op skeelers
naar Overijssel
Weer een kind
voor oude Anna
I I I I I I I I I I I I I I I
r
I I I I I I I I II I I II I
VRIJDAG 9 JUNI 1989
r advertenties,
abonnementen, etc.'
m a De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
02220-12741. Telefax 02220 - 14111
ifoon
dactie
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
i.rf deze week tot en met dinsdag a.s.. Frans Hopman, Pater
tenwerxiiju^ nooon 1*479
[«plein -
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs f20,20 per kwartaal; los f\—
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr 67.34.60.398.
m W hebben besloten de door de
rpscommissie De Koog en door de
ir N. Bakker bedachte wijzigingen
i de plannen voor het artikel
gebied („Stappeland") te De
og niet over te nemen. Het colle-
meent dat door het plan Bakker,
1 uitgaat van een doorgaande ver-
jrsstroom, het dorp als het ware
tweeën wordt gedeeld. Dat wordt
gewenst gevonden; De Koog moet
eenheid blijven en dat gebeurt
Texelse college van B en W vindt
de heer Hans Bakker een woning
bouwen in de tuin van een wo-
g aan de Schoonoordsingel. De
iwaren die buurtbewoners (Wage-
kerstraat en omgeving! en de he-
Klaas Smidt en Jan Knippenberg
en het bouwplan hadden inge-
nd. hebben het college niet me-
kunnen doen veranderen,
ttelfde geldt voor de kritische
«tekeningen die een meerderheid
raadscommissie ruimtelijk en
svestmgsbeleid plaatste. De be-
laren van de buurt golden vooral
dreigende aantasting van het
ilusbossie". Bakker, die de bou-
anvraag heeft ingediend, stelt dat
bosje in elk geval niet zal ver-
ijnen, maar eerder wordt verfraaid,
wrschillende belangen zijn in het
Men door het college reeds
idere malen afgewogen. Er zijn
de commissie geen nieuwe ge-
flspunten naar voren gebracht",
te hakten B en W de knoop door.
bouwplan zal nu, als volgende
linde wettelijke procedure, ter
edkeuring naar Gedeputeerde Sta-
»an Noordholland worden gezon-
t Of GS zonder slag of stoot
Bord gaat, is echter nog de vraag.
2 mei jongstleden lieten GS een
bjlaire verschijnen waarbij -in ver-
nd met de kwaliteit van de
onomgevmg- zij pleiten voor een
ughoudende opstelling ten aanzien
bebouwing van groenvoorzienin-
ortieve vormen van recreatie die
Texel worden geboden, worden in
aandacht gebracht in een afleve-
van het Vara televisieprogram-
Costa Hollanda" dat donderdag
juli zal worden uitgezonden van
■30 tot 21.15 uur.
niet alleen over Texel; ook
toeristische mogelijkheden van
■ri|sel komen aan bod. Het Texelse
meel in het programma zal zelfs
lelijk bescheiden zijn, maar het is
de bedoeling de camera's te rich-
°P het zeekanovaren, branding
en en brandingzeilen. De keus
op Texel toen de Vara de VVV-
khure onder ogen kreeg, waarin
!™9 wordt gemaakt van de spor-
recreatiemogelijkheden.
Zandskiën
dag j.l. bracht Veronica ook al
atv-programma waarin de sportie-
recreatie van Texel aandacht
Pe9. Bij wijze van grap werd in de
fending het „zandskiën" geïn
duceerd, Veel kijkers geloofden dat
re mogelijkheid inderdaad op Texel
üeboden, zodat de VVV meer-
fs'efoontjes kreeg van mensen
fon arrangement wilden
«en...
Waterstaat heeft geweigerd toe
ing te verlenen an Veronica
"enaf de Texelse duinen te skiën,
•verklaart RWS Texel aar aanlei-
van de uitzending van het tv-
9'amma „Club Veronica" van af-
Pen zaterdag. Daarin werden op-
on getoond van „zandskiën" en
n n'k'66'1' ^at °P Texelse dui-
.urde. Er zou zelfs toestem-
»jn om een skilift te plaatsen.
reeg van diverse kanten ver-
Jar6 8n veron,waardigde reacties,
Eu«3? ?'Ch dus van 9een kwaad
Informatie bij Veronica leerde
op|1arr,en waren gemaakt op
en niet op Texel.
als de oorspronkelijke gemeentelijke
plannen worden doorgezet.
Het verkeer wordt als het ware geleid
naar de grootschalige parkeervoorzie
ningen. Wandelaar en fietser staan
centraal, maar doorrijden met de
auto is wel mogelijk. B en W vinden
dat de situatie vergelijkbaar is met
die van de Parkstraat in Den Burg en
daar voldoet het goed.
De nieuwe doorbraak die naar de
Dorpsstraat mogelijk wordt gemaakt,
wordt door de dorpscommissie over
bodig gevonden. Dit bezwaar is ech
ter niet ontvankelijk omdat het
huidige bestemmingsplan die door
braak reeds toelaat zodat deze niet
ter discussie kan staan.
Wel wordt tegemoet gekomen aan de
klacht dat er straks slechts één aan
sluiting is met het achterliggende
woongebied (de aansluiting Strij-
bosstraat op de Nikadel vervalt).
Voorgesteld wordt een weggetje op
te nemen vanaf de Nikadel vóór de
R.K. kerk langs. Aan dit weggetje
kunnen dan meteen wat extra par
keerplaatsen worden gemaakt, waar
mee aan een ander bezwaar
tegemoet wordt gekomen.
De bezwaren van de dorpscommissie
zijn dus gedeeltelijk ongegrond, ge
deeltelijk gegrond en gedeeltelijk niet
ontvankelijk verklaard.
De bezwaren van de Vrouwenadvie
scommissie zijn ongegrond. De com
missie achtte de veiligheid van
fietsers, voetgangers en rolstoelers
onvoldoende gewaarborgd, had be
zwaar tegen de „vierendeling" van
het evenemententerrein en vond ook
de toegestane maximumhoogte van
de zomerhuizen (zeven meter) te roy
aal en daardoor strijdig met het lan
delijk karakter van De Koog.
De bezwaren van de heer S.
Steegstra die zich verzette tegen het
volgens hem te grote aantal dienst
woningen met parkeermogelijkheden,
zijn door b en w ook niet ontvanke
lijk verklaard omdat dit onderdeel van
het plan niet ter inzage heeft
gelegen.
Het oordeel „ongegrond" werd ge
veld over het bezwaarschrift van J.
Vonk die zich verzette tegen het ver
lies van uitzicht dat hem treft als ge
volg van de zomerwoningen en
vooral de nokhoogte daarvan. Vonk
vond bovendien dat er sprake is van
rechtsongelijkheid, nu aan de ene zij
de van het Mienterglop extra zomer
huizen mogen worden gebouwd
terwijl aan de andere kant van het
Mienterglop een kleine ondernemer
niet eens een kantoorruimte van 30
m2 mag bouwen, zonder eerst be
staande schuurtjes e.d. te moeten af
breken.
Het college vond dat
laatstgenoemde vergelijking niet op
gaat en niet aan de orde is en meen
de dat ook bij de oorspronkelijk
geplande bouw op het Stappeland
(het appartementencomplex) het uit
zicht niet onbelemmerd zou zijn ge
bleven. Het is de bedoeling dat de
huizen tegenover Vonk behoorlijk in
het groen worden gezet zodat ze
nauwelijks worden gezien. Bovendien
wordt het persoonlijke belang van
Vonk bij een vrij uitzicht onderge
schikt geacht aan het algemene be
lang dat met de bouw van de
zomerhuizen is gediend.
De bezwaren van het R.K. kerk
bestuur worden niet ontvankelijk ver
klaard (omdat ze veel te laat zijn
ingediend) maar aan een wens van
die kant wordt wel tegemoet geko
men: er komt een parkeerplaats bij
de R.K. kerk zodat de dienstdoende
pastor daar zijn auto kwijt kan.
De scheidingswanden van sporthal
Ons Genoegen zijn op verschillende
plaatsen beschadigd en hebben geen
„valbeveiliging". Daarnaast is de
kantine dringend toe aan renovatie,
nieuwe vloerbedekking en stoffering.
Het prijskaartje dat aan deze maatre
gelen hangt; f46.446,31. De raad
zal worden voorgesteld dit bedrag
beschikbaar te stellen.
De speelvloer van de sporthal kan
door twee scheidingswanden in
Wie de informatie in het programmaboekje van de Ronde om
Texel vergelijkt met de elders in deze krant aangekondigde par-
keermaatregelen, merkt dat de oorspronkelijke parkeerplaats aan
de Ruyslaan is vervallen. Deze mogelijkheid, geschapen ten be
hoeve van deelnemers aan het Rondje, wordt nu geboden aan
het Westerslag (paal 15). De toegangsweg naar laatstgenoemde
strandslag zal daarom vrijdag en zaterdag zijn afgesloten voor
alle andere verkeer. De ronde-organisatie nam dit besluit dins
dagmiddag op aanwijzing van de politie. Problemen rond de
treintjes van ondernemer Hielke Bruining uit De Koog blijken de
aanleiding voor deze plotselinge verplaatsing.
De twee treintjes zouden worden in
gezet voor het transport van deelne
mers tussen het parkeerterrein aan
de Ruyslaan (nabij de familie Schoo)
en paal 17. De Texelse politie wilde
eerst een keuring van beide voertui
gen omdat deze niet aan de wettelij
ke eisen voldoen. Naar aanleiding
van een door de Rijksdienst voor het
Wegverkeer uitgevoerde inspectie
concludeerde de politie dat Bruining
geen toestemming kon krijgen en
stapte met deze conclusie naar de
ronde-organisatie.
In allerijl werd toen het parkeerterrein
aan het Westerslag „geregeld". Kort
hierop kwam echter een faxbericht
van de Rijksdienst voor het Wegver
keer dat -mits enkele kleine aanpas
singen zouden worden verricht- de
treintjes tot eind juni mogen rondrij
den. In week 26 volgt een herkeu
ring. Bruining is ervan overtuigd dat
die keuring geen enkel probleem
oplevert en gaat er vanuit dat hij zijn
treintjes de komende zomer als van
ouds kan inzetten.
Volgens de Koger ondernemer had al
les gewoon bij het oude kunnen blij
ven, als de Texelse politie geen
overhaaste conclusies zou hebben
getrokken. De politie schuift de
schuld door naar de Rijksdienst voor
het Wegverkeer, die dubbelzinnige in
formatie zou hebben verstrekt. De
Rijksdienst verklaarde tegenover de
politie dat de treintjes niet waren
goedgekeurd voor het kenteken en
op vijf punten na voldeden aan de
minimum veiligheidseisen. Als Brui
ning die vijf onderdelen in orde zou
brengen, mocht de politie van de
Rijksdienst zelf besluiten of zij het
vervoer van passagiers met de treint
jes wel of niet zou toestaan. De
treintjes waren dan echter nog
steeds niet wettelijk goedgekeurd.
Afschuiven
De politie vond dit een onterechte af
schuiving van verantwoordelijkheden.
De Rijksdienst heeft tenslotte de des
kundigheid, de politie controleert
slechts. Bij de politie rees dan ook
het vermoeden dat de rijksambtena
ren zelf ook niet goed weten wat ze
met dergelijke gevallen aan moeten.
Kortom, de conclusie van de politie
was: niet goedgekeurd, dus niet rij
den.
Bruining echter beschikte over an
dersluidende informatie. De
Rijksdienst-medewerkers die de keu
ring hadden uitgevoerd, hadden hem
gezegd: op vijf puntjes aanpassen,
dan gaan we met rijden akkoord. Om
deze patstelling te doorbreken, werd
de Rijksdienst verzocht om een
schriftelijke uitspraak. In de overtui
ging dat de Rijksdienst niet akkoord
zou gaan, ondernam de politie echter
alvast actie. Het parkeren aan de
Ruyslaan werd geschrapt en met de
ronde-organisatie werd naar een an
dere oplossing gezocht. Die werd ge
vonden in het parkeerterrein bij het
Westerslag. Ook van daaruit zullen
de zeilers per treintje naar paal 17
worden gebracht, maar het is wette
lijk geen probleem als dat over het
strand gebeurt.
Stomme verbazing
Terwijl vrijwilligers al in de weer wa
ren het Westerslag-terrein in gereed
heid te brengen voor de opvang van
een paar honderd automobilisten,
kwam er een fax van de Rijksdienst
voor het Wegverkeer. Tot stomme
verbazing van de Texelse politie had
de Rijksdienst geen bezwaar tegen
passagiersvervoer over de openbare
weg.
„We waren er echt niet op uit om
Bruining een loer te draaien en het
Rondje al helemaal niet. Ook wij had
den belang bij het aanvankelijke par
keerterrein aan de Ruyslaan. We
balen enorm dat de Rijksdienst ons
onjuiste informatie heeft verstrekt",
aldus een politiewoordvoerder.
Hielke Bruining: „Wat tussen de poli
tie en de Rijksdienst voor het Weg
verkeer heeft plaatsgevonden, noem
ik jojoën. Afschuiving van verant
woordelijkheid. Ik geef de politie in
principe gelijk: zij zijn een controle
rend orgaan. Alleen één ding verwijt
ik de politie. Ik heb ze verteld dat
over een paar uur een fax met een
verklaring van geen bezwaar zou arri
veren. Dan vind ik het erg vreemd
dat ze zich daarvan niets aantrekken
en zonder overleg de zaak tóch om
gooien."
Bruining rijdt liever over de weg dan
over het strand. Bij hoog water
bestaat zelfs het risico dat hij het
transport tijdelijk moet staken.
Politie en ronde-organisatie hadden
weinig zin om de situatie weer terug
te draaien. Aan parkeren bij
Westerslag kleeft namelijk ook een
voordeel. De afvoer van alle cats kan
nu over het strand gebeuren. In het
oorspronkelijke geval zouden tracto-
ren een flink stuk met de catamarans
over de openbare weg moeten rijden,
namelijk van paal 17 naar Schoo. Nu
kunnen de cats bij paal 15 worden
afgemeerd en daar naar het parkeer
terrein worden versleept. Of deze
oplossing inderdaad zo aantrekkelijk
is, kan komend weekend in de prak
tijk worden getoetst.
drieën worden gedeeld. Deze wanden
zijn in 1975 aangebracht en hebben
geen valbeveiliging. Uit veiligheids-
oogpunt worden alle wanden sinds
1979 voorzien van zo'n installatie,
om neerstorten te voorkomen bij as-
of kettingbreuk. Bij bestaande wan
den kan door enige technische aan
passingen alsnog valbeveiliging
worden aangebracht. Dit moet eigen
lijk nog voor het begin van het nieu
we schoolseizoen gebeuren.
Hijsbanden
De wanden worden enkele malen per
dag op- en neer gelaten voor het ge
bruik van de zaal door scholen en
verenigingen. De hijsbanden zijn door
veroudering, uitdroging en slijtage
aan vernieuwing toe.
Als er toch wordt gewerkt aan de
wanden kunnen meteen de onderste
twee kunstleren banen worden ver
vangen, die door het vele gebruik van
de zaal op verschillende plaatsen ka
pot zijn.
De kantine heeft een schilderbeurt
nodig. De bar zal worden verplaatst,
waardoor meer ruimte ontstaat. De
vloerbedekking en de gordijnen zijn
vijftien jaar oud, versleten en vol ga
ten, kortom dringend toe aan ver
nieuwing. De pachter zal de
werkzaamheden in eigen beheer ver
richten.
Wegens asfalteringswerkzaamheden
zullen de Oosterenderweg en de
Schilderweg tijdelijk zijn afgesloten.
De Oosterenderweg is vrijdag (heden)
de gehele dag niet berijdbaar. Omlei
dingen vanaf De Waal en Oosterend
zullen worden aangegeven. Als het
slecht weer is en er niet kan worden
geasfalteerd, zal het karwei maandag
plaatsvinden. De Schilderweg krijgt
maandag en dinsdag een nieuwe as-
faltlaag tussen de voormalige zuivel
fabriek en de bebouwde kom van
Den Burg. Het verkeer wordt omge
leid via de Hogeberg.
Piet Knol en zijn neven Nanco en
Sjoerd Eelman, alle drie uit Den Burg,
gaan zaterdag op „skeelers" van Den
Helder naar Blokzijl in Overijssel.
Skeeleren is schaatsen op wieltjes en
is in opmars als zomersport, ook op
Texel. De sportieve Texelaars denken
de 155 kilometer lange tocht binnen
tien uur te volbrengen. Ze worden
per volgauto begeleid door de vader
en een broer van Knol, die in de fi-
nishplaats woonachtig zijn. Het ver
trek is zaterdagochtend om kwart
voor zeven vanaf de veerhaven in
Den Helder. De aankomst is om
streeks half vijf voorzien.
Anna 56, de enige nog in leven
zijnde 700.000 kg-koe op Texel,
heeft een stierkalf gebaard.
Moeder en kind maken het uit
stekend. Dat is vermeldens
waard want tot dusver is
gebleken dat men van een koe
die meer dan 700.000 kg melk
heeft geproduceerd, geen hoge
verwachtingen meer mag heb
ben. Mede als gevolg van de
meestal hoge leeftijd ontstaan
er gebreken en problemen,
waardoor zo'n dier al gauw
niet meer past in de harde eco
nomie van de moderne melk
veehouderij en moet worden
afgevoerd. De 16-jarige Anna
56 van de firma H. en K. Tjep-
kema uit De Waal blaakt echter
nog van levenslust zodat het
verantwoord werd geacht dat
zij nog eens in blijde verwach
ting raakte. Anna werd precies
twee jaar geleden gehuldigd
wegens het bereiken van de
100.000 liter produktie en zit
nu op 111.582 liter. Het eind is
dus nog niet in zicht, al is de
produktie wel wat minder ge
worden: van bijna 9000 naar
6000 liter per jaar. Die lagere
opbrengst kan echter mede zijn
veroorzaakt doordat Anna de
vorige winter een speen kwijt
raakte, zodat het best mogelijk is
dat de produktie weer wat stijgt
nu de met de verwonding sa
menhangende complicaties zijn
overwonnen. Maar ook bij wat
minder melk willen vader en
zoon Tjepkema Anna graag nog
een tijdje houden. De gister
middag genomen foto toont
Anna met haar kind. Het va-
derdier was deze keer een stier
van het vleesras Piemontese,
zodat het kalf het vertrouwde
zwart-bonte uiterlijk mist.
De Koog De Koog De Koog
AANSTAANDE VRIJDAG
EN ZATERDAG
Perfecte top-40 band.
Entree f 5,—