Cjrocn "Zwarts jexeh in het hart College neemt „plan Sakker" niet over moet aan parkeren na Deel zeilers Westerslag problemen met treintjes Gemeentegeld voor kantine en wanden „Ons Genoegen" Stappeland De Koog Weg naar paal 15 tijdelijk afgesloten iftiamn BROOKLYN ■ovincie kan nog lokje steken voor jan Paulusbossie xel in „Costa Hollanda" Wegen afgesloten wegens asfalteren Trio op skeelers naar Overijssel Weer een kind voor oude Anna I I I I I I I I I I I I I I I r I I I I I I I I II I I II I VRIJDAG 9 JUNI 1989 r advertenties, abonnementen, etc.' m a De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, 02220-12741. Telefax 02220 - 14111 ifoon dactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon i.rf deze week tot en met dinsdag a.s.. Frans Hopman, Pater tenwerxiiju^ nooon 1*479 [«plein - Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs f20,20 per kwartaal; los f\— Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr 67.34.60.398. m W hebben besloten de door de rpscommissie De Koog en door de ir N. Bakker bedachte wijzigingen i de plannen voor het artikel gebied („Stappeland") te De og niet over te nemen. Het colle- meent dat door het plan Bakker, 1 uitgaat van een doorgaande ver- jrsstroom, het dorp als het ware tweeën wordt gedeeld. Dat wordt gewenst gevonden; De Koog moet eenheid blijven en dat gebeurt Texelse college van B en W vindt de heer Hans Bakker een woning bouwen in de tuin van een wo- g aan de Schoonoordsingel. De iwaren die buurtbewoners (Wage- kerstraat en omgeving! en de he- Klaas Smidt en Jan Knippenberg en het bouwplan hadden inge- nd. hebben het college niet me- kunnen doen veranderen, ttelfde geldt voor de kritische «tekeningen die een meerderheid raadscommissie ruimtelijk en svestmgsbeleid plaatste. De be- laren van de buurt golden vooral dreigende aantasting van het ilusbossie". Bakker, die de bou- anvraag heeft ingediend, stelt dat bosje in elk geval niet zal ver- ijnen, maar eerder wordt verfraaid, wrschillende belangen zijn in het Men door het college reeds idere malen afgewogen. Er zijn de commissie geen nieuwe ge- flspunten naar voren gebracht", te hakten B en W de knoop door. bouwplan zal nu, als volgende linde wettelijke procedure, ter edkeuring naar Gedeputeerde Sta- »an Noordholland worden gezon- t Of GS zonder slag of stoot Bord gaat, is echter nog de vraag. 2 mei jongstleden lieten GS een bjlaire verschijnen waarbij -in ver- nd met de kwaliteit van de onomgevmg- zij pleiten voor een ughoudende opstelling ten aanzien bebouwing van groenvoorzienin- ortieve vormen van recreatie die Texel worden geboden, worden in aandacht gebracht in een afleve- van het Vara televisieprogram- Costa Hollanda" dat donderdag juli zal worden uitgezonden van ■30 tot 21.15 uur. niet alleen over Texel; ook toeristische mogelijkheden van ■ri|sel komen aan bod. Het Texelse meel in het programma zal zelfs lelijk bescheiden zijn, maar het is de bedoeling de camera's te rich- °P het zeekanovaren, branding en en brandingzeilen. De keus op Texel toen de Vara de VVV- khure onder ogen kreeg, waarin !™9 wordt gemaakt van de spor- recreatiemogelijkheden. Zandskiën dag j.l. bracht Veronica ook al atv-programma waarin de sportie- recreatie van Texel aandacht Pe9. Bij wijze van grap werd in de fending het „zandskiën" geïn duceerd, Veel kijkers geloofden dat re mogelijkheid inderdaad op Texel üeboden, zodat de VVV meer- fs'efoontjes kreeg van mensen fon arrangement wilden «en... Waterstaat heeft geweigerd toe ing te verlenen an Veronica "enaf de Texelse duinen te skiën, •verklaart RWS Texel aar aanlei- van de uitzending van het tv- 9'amma „Club Veronica" van af- Pen zaterdag. Daarin werden op- on getoond van „zandskiën" en n n'k'66'1' ^at °P Texelse dui- .urde. Er zou zelfs toestem- »jn om een skilift te plaatsen. reeg van diverse kanten ver- Jar6 8n veron,waardigde reacties, Eu«3? ?'Ch dus van 9een kwaad Informatie bij Veronica leerde op|1arr,en waren gemaakt op en niet op Texel. als de oorspronkelijke gemeentelijke plannen worden doorgezet. Het verkeer wordt als het ware geleid naar de grootschalige parkeervoorzie ningen. Wandelaar en fietser staan centraal, maar doorrijden met de auto is wel mogelijk. B en W vinden dat de situatie vergelijkbaar is met die van de Parkstraat in Den Burg en daar voldoet het goed. De nieuwe doorbraak die naar de Dorpsstraat mogelijk wordt gemaakt, wordt door de dorpscommissie over bodig gevonden. Dit bezwaar is ech ter niet ontvankelijk omdat het huidige bestemmingsplan die door braak reeds toelaat zodat deze niet ter discussie kan staan. Wel wordt tegemoet gekomen aan de klacht dat er straks slechts één aan sluiting is met het achterliggende woongebied (de aansluiting Strij- bosstraat op de Nikadel vervalt). Voorgesteld wordt een weggetje op te nemen vanaf de Nikadel vóór de R.K. kerk langs. Aan dit weggetje kunnen dan meteen wat extra par keerplaatsen worden gemaakt, waar mee aan een ander bezwaar tegemoet wordt gekomen. De bezwaren van de dorpscommissie zijn dus gedeeltelijk ongegrond, ge deeltelijk gegrond en gedeeltelijk niet ontvankelijk verklaard. De bezwaren van de Vrouwenadvie scommissie zijn ongegrond. De com missie achtte de veiligheid van fietsers, voetgangers en rolstoelers onvoldoende gewaarborgd, had be zwaar tegen de „vierendeling" van het evenemententerrein en vond ook de toegestane maximumhoogte van de zomerhuizen (zeven meter) te roy aal en daardoor strijdig met het lan delijk karakter van De Koog. De bezwaren van de heer S. Steegstra die zich verzette tegen het volgens hem te grote aantal dienst woningen met parkeermogelijkheden, zijn door b en w ook niet ontvanke lijk verklaard omdat dit onderdeel van het plan niet ter inzage heeft gelegen. Het oordeel „ongegrond" werd ge veld over het bezwaarschrift van J. Vonk die zich verzette tegen het ver lies van uitzicht dat hem treft als ge volg van de zomerwoningen en vooral de nokhoogte daarvan. Vonk vond bovendien dat er sprake is van rechtsongelijkheid, nu aan de ene zij de van het Mienterglop extra zomer huizen mogen worden gebouwd terwijl aan de andere kant van het Mienterglop een kleine ondernemer niet eens een kantoorruimte van 30 m2 mag bouwen, zonder eerst be staande schuurtjes e.d. te moeten af breken. Het college vond dat laatstgenoemde vergelijking niet op gaat en niet aan de orde is en meen de dat ook bij de oorspronkelijk geplande bouw op het Stappeland (het appartementencomplex) het uit zicht niet onbelemmerd zou zijn ge bleven. Het is de bedoeling dat de huizen tegenover Vonk behoorlijk in het groen worden gezet zodat ze nauwelijks worden gezien. Bovendien wordt het persoonlijke belang van Vonk bij een vrij uitzicht onderge schikt geacht aan het algemene be lang dat met de bouw van de zomerhuizen is gediend. De bezwaren van het R.K. kerk bestuur worden niet ontvankelijk ver klaard (omdat ze veel te laat zijn ingediend) maar aan een wens van die kant wordt wel tegemoet geko men: er komt een parkeerplaats bij de R.K. kerk zodat de dienstdoende pastor daar zijn auto kwijt kan. De scheidingswanden van sporthal Ons Genoegen zijn op verschillende plaatsen beschadigd en hebben geen „valbeveiliging". Daarnaast is de kantine dringend toe aan renovatie, nieuwe vloerbedekking en stoffering. Het prijskaartje dat aan deze maatre gelen hangt; f46.446,31. De raad zal worden voorgesteld dit bedrag beschikbaar te stellen. De speelvloer van de sporthal kan door twee scheidingswanden in Wie de informatie in het programmaboekje van de Ronde om Texel vergelijkt met de elders in deze krant aangekondigde par- keermaatregelen, merkt dat de oorspronkelijke parkeerplaats aan de Ruyslaan is vervallen. Deze mogelijkheid, geschapen ten be hoeve van deelnemers aan het Rondje, wordt nu geboden aan het Westerslag (paal 15). De toegangsweg naar laatstgenoemde strandslag zal daarom vrijdag en zaterdag zijn afgesloten voor alle andere verkeer. De ronde-organisatie nam dit besluit dins dagmiddag op aanwijzing van de politie. Problemen rond de treintjes van ondernemer Hielke Bruining uit De Koog blijken de aanleiding voor deze plotselinge verplaatsing. De twee treintjes zouden worden in gezet voor het transport van deelne mers tussen het parkeerterrein aan de Ruyslaan (nabij de familie Schoo) en paal 17. De Texelse politie wilde eerst een keuring van beide voertui gen omdat deze niet aan de wettelij ke eisen voldoen. Naar aanleiding van een door de Rijksdienst voor het Wegverkeer uitgevoerde inspectie concludeerde de politie dat Bruining geen toestemming kon krijgen en stapte met deze conclusie naar de ronde-organisatie. In allerijl werd toen het parkeerterrein aan het Westerslag „geregeld". Kort hierop kwam echter een faxbericht van de Rijksdienst voor het Wegver keer dat -mits enkele kleine aanpas singen zouden worden verricht- de treintjes tot eind juni mogen rondrij den. In week 26 volgt een herkeu ring. Bruining is ervan overtuigd dat die keuring geen enkel probleem oplevert en gaat er vanuit dat hij zijn treintjes de komende zomer als van ouds kan inzetten. Volgens de Koger ondernemer had al les gewoon bij het oude kunnen blij ven, als de Texelse politie geen overhaaste conclusies zou hebben getrokken. De politie schuift de schuld door naar de Rijksdienst voor het Wegverkeer, die dubbelzinnige in formatie zou hebben verstrekt. De Rijksdienst verklaarde tegenover de politie dat de treintjes niet waren goedgekeurd voor het kenteken en op vijf punten na voldeden aan de minimum veiligheidseisen. Als Brui ning die vijf onderdelen in orde zou brengen, mocht de politie van de Rijksdienst zelf besluiten of zij het vervoer van passagiers met de treint jes wel of niet zou toestaan. De treintjes waren dan echter nog steeds niet wettelijk goedgekeurd. Afschuiven De politie vond dit een onterechte af schuiving van verantwoordelijkheden. De Rijksdienst heeft tenslotte de des kundigheid, de politie controleert slechts. Bij de politie rees dan ook het vermoeden dat de rijksambtena ren zelf ook niet goed weten wat ze met dergelijke gevallen aan moeten. Kortom, de conclusie van de politie was: niet goedgekeurd, dus niet rij den. Bruining echter beschikte over an dersluidende informatie. De Rijksdienst-medewerkers die de keu ring hadden uitgevoerd, hadden hem gezegd: op vijf puntjes aanpassen, dan gaan we met rijden akkoord. Om deze patstelling te doorbreken, werd de Rijksdienst verzocht om een schriftelijke uitspraak. In de overtui ging dat de Rijksdienst niet akkoord zou gaan, ondernam de politie echter alvast actie. Het parkeren aan de Ruyslaan werd geschrapt en met de ronde-organisatie werd naar een an dere oplossing gezocht. Die werd ge vonden in het parkeerterrein bij het Westerslag. Ook van daaruit zullen de zeilers per treintje naar paal 17 worden gebracht, maar het is wette lijk geen probleem als dat over het strand gebeurt. Stomme verbazing Terwijl vrijwilligers al in de weer wa ren het Westerslag-terrein in gereed heid te brengen voor de opvang van een paar honderd automobilisten, kwam er een fax van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Tot stomme verbazing van de Texelse politie had de Rijksdienst geen bezwaar tegen passagiersvervoer over de openbare weg. „We waren er echt niet op uit om Bruining een loer te draaien en het Rondje al helemaal niet. Ook wij had den belang bij het aanvankelijke par keerterrein aan de Ruyslaan. We balen enorm dat de Rijksdienst ons onjuiste informatie heeft verstrekt", aldus een politiewoordvoerder. Hielke Bruining: „Wat tussen de poli tie en de Rijksdienst voor het Weg verkeer heeft plaatsgevonden, noem ik jojoën. Afschuiving van verant woordelijkheid. Ik geef de politie in principe gelijk: zij zijn een controle rend orgaan. Alleen één ding verwijt ik de politie. Ik heb ze verteld dat over een paar uur een fax met een verklaring van geen bezwaar zou arri veren. Dan vind ik het erg vreemd dat ze zich daarvan niets aantrekken en zonder overleg de zaak tóch om gooien." Bruining rijdt liever over de weg dan over het strand. Bij hoog water bestaat zelfs het risico dat hij het transport tijdelijk moet staken. Politie en ronde-organisatie hadden weinig zin om de situatie weer terug te draaien. Aan parkeren bij Westerslag kleeft namelijk ook een voordeel. De afvoer van alle cats kan nu over het strand gebeuren. In het oorspronkelijke geval zouden tracto- ren een flink stuk met de catamarans over de openbare weg moeten rijden, namelijk van paal 17 naar Schoo. Nu kunnen de cats bij paal 15 worden afgemeerd en daar naar het parkeer terrein worden versleept. Of deze oplossing inderdaad zo aantrekkelijk is, kan komend weekend in de prak tijk worden getoetst. drieën worden gedeeld. Deze wanden zijn in 1975 aangebracht en hebben geen valbeveiliging. Uit veiligheids- oogpunt worden alle wanden sinds 1979 voorzien van zo'n installatie, om neerstorten te voorkomen bij as- of kettingbreuk. Bij bestaande wan den kan door enige technische aan passingen alsnog valbeveiliging worden aangebracht. Dit moet eigen lijk nog voor het begin van het nieu we schoolseizoen gebeuren. Hijsbanden De wanden worden enkele malen per dag op- en neer gelaten voor het ge bruik van de zaal door scholen en verenigingen. De hijsbanden zijn door veroudering, uitdroging en slijtage aan vernieuwing toe. Als er toch wordt gewerkt aan de wanden kunnen meteen de onderste twee kunstleren banen worden ver vangen, die door het vele gebruik van de zaal op verschillende plaatsen ka pot zijn. De kantine heeft een schilderbeurt nodig. De bar zal worden verplaatst, waardoor meer ruimte ontstaat. De vloerbedekking en de gordijnen zijn vijftien jaar oud, versleten en vol ga ten, kortom dringend toe aan ver nieuwing. De pachter zal de werkzaamheden in eigen beheer ver richten. Wegens asfalteringswerkzaamheden zullen de Oosterenderweg en de Schilderweg tijdelijk zijn afgesloten. De Oosterenderweg is vrijdag (heden) de gehele dag niet berijdbaar. Omlei dingen vanaf De Waal en Oosterend zullen worden aangegeven. Als het slecht weer is en er niet kan worden geasfalteerd, zal het karwei maandag plaatsvinden. De Schilderweg krijgt maandag en dinsdag een nieuwe as- faltlaag tussen de voormalige zuivel fabriek en de bebouwde kom van Den Burg. Het verkeer wordt omge leid via de Hogeberg. Piet Knol en zijn neven Nanco en Sjoerd Eelman, alle drie uit Den Burg, gaan zaterdag op „skeelers" van Den Helder naar Blokzijl in Overijssel. Skeeleren is schaatsen op wieltjes en is in opmars als zomersport, ook op Texel. De sportieve Texelaars denken de 155 kilometer lange tocht binnen tien uur te volbrengen. Ze worden per volgauto begeleid door de vader en een broer van Knol, die in de fi- nishplaats woonachtig zijn. Het ver trek is zaterdagochtend om kwart voor zeven vanaf de veerhaven in Den Helder. De aankomst is om streeks half vijf voorzien. Anna 56, de enige nog in leven zijnde 700.000 kg-koe op Texel, heeft een stierkalf gebaard. Moeder en kind maken het uit stekend. Dat is vermeldens waard want tot dusver is gebleken dat men van een koe die meer dan 700.000 kg melk heeft geproduceerd, geen hoge verwachtingen meer mag heb ben. Mede als gevolg van de meestal hoge leeftijd ontstaan er gebreken en problemen, waardoor zo'n dier al gauw niet meer past in de harde eco nomie van de moderne melk veehouderij en moet worden afgevoerd. De 16-jarige Anna 56 van de firma H. en K. Tjep- kema uit De Waal blaakt echter nog van levenslust zodat het verantwoord werd geacht dat zij nog eens in blijde verwach ting raakte. Anna werd precies twee jaar geleden gehuldigd wegens het bereiken van de 100.000 liter produktie en zit nu op 111.582 liter. Het eind is dus nog niet in zicht, al is de produktie wel wat minder ge worden: van bijna 9000 naar 6000 liter per jaar. Die lagere opbrengst kan echter mede zijn veroorzaakt doordat Anna de vorige winter een speen kwijt raakte, zodat het best mogelijk is dat de produktie weer wat stijgt nu de met de verwonding sa menhangende complicaties zijn overwonnen. Maar ook bij wat minder melk willen vader en zoon Tjepkema Anna graag nog een tijdje houden. De gister middag genomen foto toont Anna met haar kind. Het va- derdier was deze keer een stier van het vleesras Piemontese, zodat het kalf het vertrouwde zwart-bonte uiterlijk mist. De Koog De Koog De Koog AANSTAANDE VRIJDAG EN ZATERDAG Perfecte top-40 band. Entree f 5,—

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 1