Cjrocn 'kwartsJexels in het hart-
clandestiene caravans
toeten van het erf af
Rijkswaterstaat concludeert:
Lift Teso technisch en
financieel onhaalbaar
Spookvrachtwagen ramde
oprit van veerboot
emeente schreef 62 personen aan
'loekverbod
p Texel?
Gewonde bij
aanrijding
OPRUIMING!
^r's Ijzerhandel b.v.
Niet uitgekeken
Fietspad Krimslag
vrijdag geopend
Beeldje krijgt
bronzen sokkel
Doorgereden
:R|CHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.395
VRIJDAG 7 JULI 1989
jdvflrtenties, abonnementen, etc.:
j|d De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
^022 20-12 7 41. Telefax 02220 - 14111
parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
1-12741
werktijd deze week tot en met dinsdag a s.: Tessa de Graaff, Pater
*in3. 1791 DP Den Burg, telefoon 02220 - 15639
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /20.20 per kwartaal; los 1\—
lemeente maakt schoon schip. Clandestien geplaatste (sta-
vans moeten -enkele bijzondere gevallen uitgezonderd- van
exelse erven worden verwijderd. In totaal zijn 62 personen
eschreven. De meesten van hen krijgen binnenkort te horen
tij binnen een maand de illegale situatie moeten beëindigen.
>el gevallen is sprake van een jarenlange situatie, waartegen
door de gemeente is opgetreden.
et kamperen bij de boer is gere-
grijpt het college van B en W
legenheid aan om de puntjes
ijte zetten. Een grote schoon-
echter niet al te drastisch
irlopen. Caravans die worden
ond in verband met acute wo-
ood, al tientallen jaren bestaan-
ledoogsituaties" en caravans
loor al verhuurverplichtingen
angegaan zijn voorbeelden van
en waarin de gemeente zich
zal opstellen. „Het heeft
zin om woningzoekenden op
te zetten of vakantiegangers
tje zomer allemaal uit te ram-
kondigde wethouder Daan
het aan de Bond tegen het
eken uit Veenendaal ligt, zal
lop Texel het vloeken offi-
il worden verboden. De
id heeft de gemeenteraad
tocht een dergelijk verbod
•nemen in de algemene
ftieverordening, maar of dat
i zal gebeuren is allerminst
kt. B en W beraden zich
3 over het verzoek en zullen
tijner tijd pré-advies aan de
•i uitbrengen.
mag of vloeken door de
nheid kan worden verboden,
tder de vrijheid van me
riting aan te tasten kwam
Se tijd geleden in discussie,
gemeenten Nunspeet en
men hadden een dergelijk
'bod ingesteld, maar Gede-
iteerde Staten van Gelderland
aren het daarmee niet eens
mochten de Staatssecre-
ra ven Binnenlandse Zaken
de vloekverboden te verme
en. De staatssecretaris wei-
Ute dat, wat voor de Bond
Sen het Vloeken aanleiding
as om alle gemeenten te vra-
izo'n verbod in te stellen.
Bond schrijft aan de ge-
eenteraden: „De belangrijkste
ben om een vloekverbod op
nemen is dat u hiermee als
Mselijke overheid een sig-
el afgeeft naar de samenle-
waardoor de Eerbied voor
iIs Naam wordt bevorderd
de godsdienstige gevoelens
"i de gelovige plaatsgenoten
"den beschermd". De Bond
:<W verder dat Texel de Bond
sen het Vloeken gaat subsi-
f,en, in navolging van enkele
dere gemeenten.
koffiezetapparaat, wit met
8 kops, nu zo lang de
"'d strekt f39,50.
Telefoon 12346.
Schilling onlangs tijdens een com
missievergadering aan. Volgens
Schilling maakt het college nu in elk
geval duidelijk dat serieus aan een
oplossing wordt gewerkt. „Op een
gegeven moment kom je er dan wel
uit."
Onder „recreatie-eenheid" mogen
geen sta-caravans worden verstaan.
Die zijn overal in het buitengebied
verboden, behalve op kampeerterrei
nen. Het verschil tussen een sta- en
een toercaravan is soms vaag. De ge
meente hanteert als norm dat cara
vans van zes meter of langer als
sta-caravan worden aangemerkt. Als
een caravan korter is maar er ont
breekt een koppelmogelijkheid (om
de caravan achter een auto te ver
plaatsen), is volgens de gemeentelijke
normen eveneens sprake van een
sta-caravan. Voor een toercaravan
moet bij de gemeente een vergun
ning worden aangevraagd (de zoge
naamde „vrijstelling"). Eén tent mag
altijd.
Voornoemde regels zijn niet nieuw.
Zij staan exact omschreven in het
bestemmingsplan buitengebied dat in
de jaren zeventig werd vastgesteld.
Vooruitlopende op de herziening van
dat bestemmingsplan, is inmiddels de
nieuwe regeling voor kamperen bij de
boer gerealiseerd. Boerenbedrijven
(„A-blokken") kunnen vergunning krij
gen om met ingang van het lopende
kampeerseizoen (dat duurt tot 31 ok
tober) maximaal vijf tenten of toerca-
ravans op het erf zetten. Dat is dus
een uitzondering op de regel. Sta
caravans zijn echter ook hier verbo
den.
Oogluikend
Het is een publiek geheim dat menig
Texelaar de regels aan de laars lapte.
De gemeente stond clandestiene ca
ravans oogluikend toe. Veel van der
gelijke situaties zijn geconstateerd
door medewerkers van gemeentewer
ken, die vaak in verband met andere
zaken op pad zijn maar een algemene
controletaak hebben. Ook met behulp
van luchtfoto's die in de zomer wer
den gemaakt, kwam de gemeente op
het spoor.
In april werden 62 Texelaars schrifte
lijk bevolen dat zij hun (sta-)caravan
van het erf moeten verwijderen. Een
deel van de aangeschreven personen
reageerde met een toelichting. Aan
de hand van de reacties bekeek men
bij de gemeente welke situaties kun
nen worden gedoogd en welke cara
vans moeten verdwijnen.
Woonruimte
De 62 gevallen zijn grofweg inge
deeld. Ten eerste is er de situatie
waarbij de caravans -al dan met
permanent- worden bewoond. Het
gaat om ongeveer tien individuele ge
vallen, verspreid over heel Texel. B en
W stellen zich op het standpunt dat
de bewoning op den duur moet wor
den beëindigd. De leden van de raad
scommissie voor ruimtelijk en
huisvestingsbeleid dringen er op aan
dat hieraan een termijn wordt
gesteld, bijvoorbeeld van drie jaar. De
bewoners moeten volgens de com
missie actief naar woonruimte zoe
ken. Nieuwe clandestiene gevallen
krijgen wèl een harde aanpak; die
worden niet getolereerd.
In verband met de situatie op de wo
ningmarkt is de gemeente niet in
staat de caravanbewoners op korte
Lees verder pagina 2
De vrachtwagen, klem zittend onder de oprit. Bij het portier staat chauffeur Van Kessel. die het ongeluk voor zijn ogen zag gebeuren.
Een vrachtwagencombinatie waarin
geen chauffeur zat, begon woensda
gochtend op het opstelterrein van de
veerhaven uit zichzelf te rijden en
ramde de betonnen oprit naar het
bovendek van de boot. Het beton
van de oprit gaf geen krimp maar de
cabine van de vrachtwagen werd to
taal vernield.
Het merkwaardige ongeluk gebeurde
nadat chauffeur Sjef van Kessel (43)
uit Breda die met de boot van 11.05
het eiland wilde verlaten, de wagen
op het opstelterrein vlak voor de
slagboom had gezet en de cabine
had verlaten om op het haventerrein
wat rond te wandelen. Vrijwel zeker
is dat hij het contactsleuteltje in de
„aan"-stand had laten staan en de
wagen niet goed op de remmen had
gezet. Daardoor was het mogelijk dat
de totaal 39 ton wegende en 15 me
ter lange combinatie op het enigszins
hellende terrein begon te rijden. Om
dat de wagen nog in de versnelling
stond, werd hierdoor de dieselmotor
gestart en reed het gevaarte op mo
torkracht dwars door de slagboom op
de betonnen oprit af, op een punt
waar de doorrijhoogte ontoereikend
was. De wagen kwam klem te zitten,
waarbij de cabine helemaal werd los
gescheurd en verkreukeld.
Met de kraanwagen van Robert Aris
van Boven uit oudeschild werd de
combinatie weer teruggetrokken.
Stuurinrichting en motor werkten
nog, zodat chauffeur Van Kessel de
combinatie op eigen kracht naar een
rustig plekje reed waar technici van
de politie een onderzoek konden in
stellen. Tegen Van Kessel werd pro
ces verbaal opgemaakt.
De vrachtwagen was een met ijkge-
wichten geladen testwagen (met het
reclameopschrift „Als zekerheid het
zwaarst weegt...") van het bedrijf
Molen uit Breda, die op Texel was
om de nieuwe weegbrug van de fir
ma A. Bakker in Oudeschild te ijken.
Zittend in de toteel vernielde cebine. kon de chauffeur de wegen op eigen kracht neer een
rustig plekje op het haventerrein manoevreren.
Het is technisch en financieel geen haalbare kaart om de toe
gankelijkheid van Tesoboten voor invaliden en mensen die slecht
ter been zijn te verbeteren. Dit constateert het college van B en
W met teleurstelling aan de hand van een notitie van Rijkswa
terstaat.
„Het is toch treurig dat het ondanks
alle technische vernieuwingen van te
genwoordig niet mogelijk blijkt om in
validen makkelijk aan boord te
helpen", zo verwoordt ambtenaar Jan
Frederici de teleurstelling van de ge
meente. Het college heeft de dienst
gemeentewerken maanden geleden
gevraagd te onderzoeken of met ge
ringe middelen een aanvaardbare
oplossing kan worden gevonden voor
verbeterde toegang tot de veerboten.
Rijkswaterstaat (RWSI is eigenaar en
beheerder van de haven en de fuiken
waarin de veerboten afmeren en
werd daarom al enige tijd geleden
benaderd. Wegens grote werkdruk en
vooral omdat bij RWS het standpunt
leeft dat een verbetering toch niet
haalbaar is, is volgens directeur ge
meentewerken Piet Plug pas enkele
weken geleden antwoord gekomen
op de vragen die door zijn dienst zijn
gesteld.
Martin Zijm van RWS Texel vindt het
beneden peil dat de gemeente RWS
een negatieve instelling verwijt. „Toen
men kwam met vragen hebben wij
serieus de mogelijkheid van een in
stallatie zoals werd bedoeld onder
zocht. Als gauw stuitten we op
zóveel negatieve punten, dat we
geen details zijn gaan uitwerken. Het
is technisch niet haalbaar en als de
gemeente denkt van wèl, dan hou
den wij ons aanbevolen!"
Gemeentewerken had voorgesteld
vier liftinstallaties bij de boot te
plaatsen met overdekte aan- en af-
voerslurven. RWS vergelijkt dit in de
notitie met maatregelen die in Cana
da zijn getroffen tussen Vancouver
en Vancouver Island.
De bouw van zo'n installatie kost
tussen de 9 11 miljoen gulden en
dat is allerminst „met geringe midde
len", zoals het college wil. Volgens
RWS gaat de veiligheid van passa
giers achteruit doordat in de zijwand
van het schip openingen moeten
worden gemaakt, waar de liften op
uitkomen. Dit kan bij grote drukte en
veel gedrang gevaar opleveren.
Tijdverlies
Tijdverlies treedt op bij in- en ont
scheping. Het uitladen van passagiers
via de zijuitgang en de lift kan pas
beginnen als het vrachtverkeer van
boord is, in verband met schomme
ling die ontstaat door laden en los
sen. Nieuwe passagiers moeten aan
boord zijn vóór opnieuw vrachtver
keer wordt ingescheep. Voor de vei
ligheid is het nodig dat hierbij
minstens één persoon per uitgang
toezicht houdt.
Volgens RWS is het de vraag of inva
liden en mindervaliden de liftinstalla-
tie, die zeer hoog zou worden, als
veilig en prettig ervaren.
De liften zijn storingsgevoelig en zul
len daardoor waarschijnlijk vaak ver
traging in de veerdienst veroorzaken.
De „Vancouver-constructie" is we
gens ruimtegebrek in Den Helder niet
mogelijk. De overdekte aan- en af-
voersluizen zouden in verband met
de helling minstens 150 meter lang
moeten zijn. „Kortom, het is gewoon
technisch niet mogelijk", verzucht
Zijm.
Op eigen houtje
Gemeentewerken is niet blij met de
conclusie, maar kan op eigen houtje
niets doen. Jan Frederici: „Wij kun
nen, net als iedere burger trouwens,
ideeën aandragen, in de hoop dat
Teso en RWS daar wat mee kunnen
doen. Voorlopig zijn we uitgepraat".
Ook het college legt zich bij de RWS-
notitie neer, hoewel men blijft streven
naar verbeterde toegankelijkheid voor
invaliden en ouderen.
Aan boord van de nieuwe veerboot
„Schulpengat" zal een speciale salon
voor de bedoelde doelgroep worden
gemaakt. B en W wil er bij Teso op
aandringen ook zo'n salon op „Mo
lengat" te realiseren.
Een 32-jarige vrouw uit Oosterend
reed maandag zonder uit te kijken
weg van een parkeerplaats aan de
Bernhardlaan. Een 58-jarige automo
bilist uit Den Burg kon haar niet meer
ontwijken en raakte met zijn Merce
des ook een paaltje van de bushalte
aan de andere kant van de weg. Bei
de wagens liepen plaatschade op,
Het fietspad langs de Krimweg naar
het strand bij paal 28 wordt vrijdag
middag geopend. Wethouder Baren-
dregt zal met genodigden en
afgevaardigden van de dorpscommis
sie het pad al fietsend in gebruik
nemen.
De conditie van de raadsleden neemt
toe met al die openingen van fietspa
den. Vrijdag om 14.30 uur wordt met
de sportieve vervoermiddelen koers
gezet naar het paviljoen van paal 28,
waar speeches zullen worden af
gestoken door de wethouder, Nico de
Graaf namens de dorpscommissie en
Een vrouw uit Den Burg liep dinsdag
middag een gebroken been op bij een
aanrijding op de kruising Schilderend/
Bernhardlaan/ Emmalaan. Zij zat bij
haar man achterop een tandem, toen
ze werden geraakt door een 55-jarige
automobilist uit De Waal. Deze sloeg
linksaf en verleende geen voorrang
aan het echtpaar dat rechtdoor wilde.
De vrouw kwam met haar been on
der de auto. De man uit De Waal is
even gestopt, maar reed toen alsnog
door. Zijn kenteken was echter geno
teerd en zodoende kon hij snel wor
den opgespoord door de politie. De
vrouw werd naar het ziekenhuis ge
bracht.
Martin Warnaar namens de gezamen
lijke recreatiebedrijven.
De eigenlijke openingshandeling is
het door een lint fietsen dat onder
weg over het pad zal worden
gespannen. Uitgenodigd zijn onder
anderen de consulent Openlucht Re
creatie van het ministerie van Land
bouw en Visserij, de directeur van
Staatsbosbeheer, medewerkers van
de landinrichtingsdienst, de ANWB
en aannemer Cobeton.
Het fietspad naar het Krimslag is bij
na twee kilometer lang en heeft
f392.000, gekost.
Het bronzen beeldje „Twee Vrouwen"
van mevrouw C de Visser uit
Oosterend krijgt een sokkel van het
zelfde materiaal, ter waarde van
ƒ500,-. Het kunstwerk is in 1985
aangekocht door de gemeente voor
de hal van het raadhuis.
Mevrouw De Visser zal de sokkel zelf
maken.
De blauwe Datsun Cherry van een
Cocksdorper, geparkeerd in de Her
enstraat te Den Hoorn, is maandag
avond aangereden. De dader heeft
zich niet gemeld. Aan de achterzijde
van de auto werden laksporen aange
troffen. Vermoedelijk heeft de dader
tegen de rijrichting in gereden. Even
tuele getuigen worden verzocht de
politie te bellen, telefoon 12222.