Cjrocn "Zwartsjexeh in het hart-,
ouw „Schulpengat"
ymbolisch van start
Kampeerders geteisterd
door storm en regen
i/f; „Teso heeft succesvol onderhandeld"
Bakker's Ijzerhandel bv
PTT: „Telefoonstoring
definitief verholpen"
Nog steeds zeer
druk op Texel
Paaltje niet weg
Beschonken viertal
lastig op veerboot
Hersenschudding
Deze week voordelig!
TAFELMODEL KOELKAST
nu ƒ369,—
woensdag 2 augustus, hoek Zwaanstr, Warmoesstr., Gravenstr.
LAAT JE FOTOGRAFEREN IN DEZE WAGEN
LEIJDEKKERS
BOUW NR 1012
VEERBOOT SCHULPENGAT
L x B x H
110 40 x 18 70 x 6 95 m
T.E.S.O.
w, TEXEL V--
xG 1 AUGUSTUS 1989
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.402
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
2741.
«rktijd deze week tot en met dinsdag a.s Harry de Graaf, Peli-
75, De Koog, telefoon 02220 - 17266.
vertenties, abonnementen, etc.:
d De Rooy BV., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
02220-12741. Telefax 02220 - 14111
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /20,20 per kwartaal; los ƒ1,—
Postgiro 652
Bankrelaties: Amro Bank nr 46 99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742, NMB nr. 67 34.60.398.
cent afhankelijk zijn van leveranties
van derden. Dus als wordt gesteld
dat wij zo duur zijn, spreek je feitelijk
over het te duur zijn van de onderle
veranciers. Als werf moeten we ver
volgens onze uiterste best doen de
eventuele hoge prijzen goed te ma
ken."
Appels en peren
Theo Hoogerheide vond dat bij de
aandeelhouders ten onrechte de in
druk was gewekt dat het schip f20
miljoen duurder zal uitvallen, alleen
als gevolg van gestegen prijzen voor
staal, machines en automatisering.
„Tijdens die vergadering zijn appels
met peren vergeleken, helaas heb ik
dat toen onvoldoende benadrukt. De
oorspronkelijke f60 miljoen was na
melijk zonder bouwrente en financie
ringskosten. De f80 miljoen waar we
nu op uitkomen, is inclusief alles. Dat
bedrag is wat het schip Teso in to
taal kost, niet het bedrag dat we aan
de werf betalen." Uit de woorden
van Hoogerheide viel af te leiden dat
de „kale" bouwprijs circa f70 mil
joen bedraagt.
„Generieke steun"
Het werkelijke bedrag ligt nog flink
lager, omdat Teso profiteert van een
tweetal overheidsbijdragen. Dat zijn
de WIR-premie (van welke regeling
Teso nog juist vóór afschaffing heeft
kunnen gebruikmaken! en de zogehe
ten „generieke steun", samen goed
voor een kleine f20 miljoen. „Gene
rieke steun" is een bijdrage van het
ministerie van economische zaken
aan de Nederlandse scheepsbouw,
zodat die tegen met het buitenland
concurrerende prijzen kan werken.
Deze steun bedraagt 19 procent van
de bouwprijs. De WIR-premie valt
rechtstreeks toe aan Teso, de „gene
rieke steun" indirect, namelijk via de
prijzen die de werf berekent.
De „Schulpengat" wordt op dezelfde
werf, ja zelfs op dezelfde helling ge
bouwd als de „Molengat". Vertrou
wen in het bedrijf Verolme Heusden
speelde voor Teso een grote rol. Teso
PTT Telecom heeft vrijdagnacht
maatregelen getroffen om een ernsti
ge telefoonstoring zoals die zich half
juli voordeed, in de toekomst te voor
komen. Volgens de PTT is de oplos
sing definitief. Op dinsdagavond 18
juli werd het telefoonverkeer in de
kop van Noordholland en Texel vrijwel
lamgelegd. De oorzaak daarvan lag in
een softwarefout die zich mani
festeerde tijdens uitbreidingswerk
zaamheden in de digitale,
computerbestuurde telefooncentrale
in Alkmaar. Het telefoonverkeer
kwam later die dinsdagavond wel
weer op gang, maar de precieze oor
zaak was nog onbekend. PTT Tele
com heeft de software van de
centrale nu zodanig aangepast dat de
fout die de storing veroorzaakte niet
meer kan voorkomen.
Teso's raad van commissarissen en directeur voor de symbolische kiel op de Verolme Scheepswerf in Heusden. V.i.n t Cor Dros. Klaas Baren-
dregtTine Vlas. Bob Bakker. Theo Hoogerheide en Henk Postma. IFotoDirk KuiterI
nodigde geen andere werven uit voor
de aanbesteding, maar ging direct
met Verolme in zee.
RSV-affaire
Sinds het in de vaart brengen van de
„Molengat" in 1980 is er in Heusden
echter wel het een en ander gebeurd.
De scheepsbouw zat in de malaise
en als onderdeel van het Rijn Schelde
Verolme-concern raakte de werf be-
Ondanks storm en regen:
Mede door het plotseling slechte
weer in het afgelopen weekend is de
toeristische drukte op Texel iets ver
minderd, maar nog altijd heel groot.
Zaterdag overschreed het aantal
„vreemde" auto's op het eiland op
nieuw de 10.000. Zondag zakte het
tot 9500.
De druk is nu echter duidelijk van de
ketel, want het aantal vertrekkenden
was groter dan het aantal komenden.
Over het hele weekend vervoerde
Teso 780 auto's meer naar het vaste
land dan in het vergelijkbare weekend
vorig jaar en er kwamen er in dezelf
de periode 150 minder dan vorig jaar.
De wachttijden die aan beide kanten
van het Marsdiep moesten worden
doorgemaakt, waren aanzienlijk. Vrij
dagmiddag liepen de wachttijden op
Texel op tot 2,5 uur en zaterdag tot
twee uur. In Den Helder moesten au
tomobilisten met bestemming Texel
zaterdag twee uur wachten en zon
dagmiddag veroorzaakten massaal
huiswaarts kerende toeristen op het
Horntje wachttijden tot 2,5 uur.
Vrijdagmiddag nam de drukte op
Texel nog even sterk toe. De nood-
camping raakte overvol, zodat een
aangrenzend terrein in gebruik moest
worden genomen. Kort daarop ver
trokken echter meer kampeerders
dan er kwamen en gisteren stonden
nog maar weinig tenten op het
terrein.
Bij de VVV slaagde men er al weer
gauw in om mensen die een kamer
zochten vlot onder te brengen. Met
name kwam er behoorlijk ruimte in
de particuliere logies en ontbijt-
sector. Een probleem was wel dat
niet alle verhuurders de VVV snel ge
noeg op de hoogte brachten van de
bezetting van hun akkommodatie.
Tenten op diverse campings op Texel
zijn niet bestand gebleken tegen de
storm die in de nacht van zondag op
maandag woedde. In vergelijking
met Vlieland en Terschelling waar
honderden tenten tegen de grond
gingen, valt de schade echter erg
mee.
Op Texels grootste camping „Ko-
gerstrand" moesten enkele tientallen
tenten het onderspit delven, vooral
op het jongerenterrein. De gedupeer
de kampeerders brachten de rest van
de nacht door in een van de loodsen
en de kantine van de camping. Som
migen hielden het toen voor gezien
en verlieten het eiland zo spoedig
mogelijk. Anderen droogden hun
spullen en begonnen opnieuw.
Ook op Loodsmansduin werden wat
tenten vernield of in elkaar geblazen,
maar van een ramp was zeker geen
sprake.
Nogal vervelend was de toestand op
de noodcamping bij Den Burg waar
zo'n dertig personen hun tent tegen
de grond zagen gaan. Het dorpshuis
bestuur van Den Hoorn vond dat ge
holpen moest worden en bood de
zaal van „De Waldhoorn" als onder
komen aan. De kampeerders maakten
er graag gebruik van en kwamen re
delijk comfortabel de nacht door.
Jaap Lap en Marco Bakker hielden
een oogje in het zeil en 's morgens
werden de kampeerders zelfs met
thee gewekt.
trokken bij de beruchte RSV-affaira
De werf was de eerste die, in 1983,
surseillance van betaling kreeg De
nieuwe directie, gevormd door de he
ren Smits en Schreuders, stond voor
de ondankbare taak de werf van de
dood te redden. Tegen de verwach
tingen in slaagden zij erin de werf
aan de oever van de Bergse Maas
weer te laten floreren. Het bedrijf
werd gemoderniseerd en maakte
faam met de toepassing van roest
vrijstalen onderdelen. Met 400 werk
nemers is Verolme Heusden
momenteel de vijfde werf van Neder
land qua grootte.
Het Bureau voor Scheepsbouw (zeg
maar de architect) maakte in nauwe
samenwerking met Teso het ontwerp
van de „Schulpengat" en bijbehorend
bestek, op basis van een open begro
ting. Verolme rekende zelf het bestek
door en vervaardigde meer gedetail
leerde bouwtekeningen. Tussen beide
berekeningen gaapte een gat van mil
joenen, dat zoals gememoreerd in
zestig dagen onderhandelen werd
overbrugd.
Eén uurs-dienst
Hoogerheide: „Een goede vertrou
wensrelatie is bij de bouw van zo'n
schip van groot belang. Je moet we
ten dat maar weinig werven in Ne
derland zo'n veerboot kunnen
bouwen. Niet elk schip is een schip,
zeg ik wel eens." De eisen die aan
de nieuwe dubbeldekker worden
gesteld, hebben namelijk niet alleen
Een inwoner van Den Burg reed za
terdag een lelijke deuk in zijn gloed
nieuwe personenauto. Dat gebeurde
op de Groeneplaats, op de hoek met
de doorbraak naar de Elemert. De
man had een rood wit afzet
tingspaaltje over het hoofd gezien.
Het paaltje had eigenlijk door de ge
meente moeten worden verwijderd
na afloop van de markt. De gedu
peerde automobilist zal de gemeente
aansprakelijk stellen.
Vier jongens uit Woerden vielen vrij
dag met irritant gedrag mede
passagiers lastig in een der salons
van Teso-veerboot Texelstroom. Het
viertal was duidelijk onder invloed
van drank. De bootdienst waar
schuwde de Texelse politie, die de
jongens bij aankomst op het eiland
aanhield. De bestuurder van de auto
onderging een blaasproef waarbij on
omstotelijk werd aangetoond dat hij
teveel aan Bacchus had geofferd. Te
gen de 22-jarige Woerdenaar werd
proces verbaal opgemaakt en zijn rij
bewijs werd ingenomen. De jonge
man werd namelijk voor de tweede
keer in korte tijd wegens hetzelfde
vergrijp gepakt.
Een 12-jarig jongetje uit Keulen werd
vrijdagochtend gewond bij een onge
val op de Grensweg. Hij was met zijn
crossfietsje gevallen en bleef be
wusteloos op het wegdek liggen. Per
ambulance werd het kind naar een
Texelse arts vervoerd, waar een her
senschudding werd geconstateerd.
met vaartechnische aspecten te ma
ken, maar ook met operationele. Een
absolute must bijvoorbeeld is dat de
één uurs-dienst in stand blijft. De
grote capaciteit van de „Schulpen
gat" (maximaal 245 personenauto's)
heeft lange laad- en lostijden tot ge
volg, zodat nodig is dat een bepaalde
hogere vaarsnelheid nodig is. Teso's
nieuweling zal daarom het Marsdiep
iets vlotter oversteken dan de „Mo
lengat" (gemiddelde snelheid respec
tievelijk 12 13 knopen om 10 11
knopen).
Symbolisch
De officiële kiellegging was een ge
beurtenis die weinig om het lijf had,
al was het voor de direct betrokke
nen een gedenkwaardig moment. De
„kiel" was een metalen plaat met
drie vlaggen, die met één der impo
sante bouwkranen op de helling werd
geplaatst. De symbolische plechtig
heid voltrok zich in aanwezigheid van
de directies van Verolme Heusden en
Teso, ontwerper W.A. Swaan en
Teso's raad van commissarissen. Het
gezelschap had nauwelijks de hielen
gelicht, of de „kiel" was alweer van
de helling verwijderd. Eerst moet de
tekenfase worden afgerond, en dat
zal nog een week of tien duren. De
bouw gebeurt volgens een met de
bouw van de „Molengat" vergelijkba
re methode. Op twee bouwplaatsen
tegelijk wordt aan het nieuwe schip
gewerkt. De romp krijgt gestalte op
de helling, terwijl de opbouw (het
dekhuis vanaf het bovenste rijdek) op
de ernaast gelegen kade in elkaar
wordt gezet. Meteen nadat de
„Schulpengat" in juli volgend jaar te
water wordt gelaten, zal op de
Verolme-werf te Dordrecht (Mallegat)
de afbouw plaatsvinden.
WIR-premie
De Verolme-directie streeft ernaar de
bouw ongeveer een maand vóór de
met Teso officieel overeengekomen
opleveringsdatum (31 december
1990) te kunnen voltooien. Volgens
Teso-directeur Hoogerheide heeft dat
niets te maken met het eventueel
overschrijden van de termijn waarna
de WIR-regeling niet meer van toe
passing is (bepaald op 31 december
1990), „De WIR-premie loopt geen
gevaar."
145 liter met 2 sterren vriesvak,
deur links of rechts draaibaar.
telefoon 12346
Camel Trophy Watch-dealer organiseert in en rond zijn
"tel een schitterende actie:
nee aan de grandioze wedstrijd!
uw wedstrijdformulier binnen 14 dagen na heden inle-
bij uw Camel Trophy Watch-dealer.
u veel succes en zien uw wedstrijdformulier graag
t Noordbrabantse Heusden werd donderdag op officiële wij-
kiel gelegd van de nieuwe Teso-veerboot „Schulpengat".
jmbolische handeling betekende het startsein voor de
i, die in werkelijkheid pas in oktober zal beginnen. Van eni-
irtraging is echter geen sprake, aldus verzekerde de directie
Ie Verolme-werf. Als alles volgens plan verloopt, gaat het
medio juli 1990 te water en wordt het in december vol-
jaar opgeleverd. Teso zal de werf circa f 70 miljoen voor de
betalen, een bouwprijs die na harde onderhandelingen tot
I kwam.
Kleur Hoogerheide (links geflankeerd door commissaris DrosI: ..Zestig dagen onderhen-
twaalf miljoen gulden prijsverschil te overbruggen." IFoto: Dirk KuiterI
s Teso-directeur Theo Hooger-
hebben beide partijen zestig
bgen onderhandeld om een
rschil van f12 miljoen te over-
m. Eén der bijeenkomsten
i zelfs 24 uur, waarna men suf
timoeidheid geen fatsoenlijke
ining meer op papier kon krij-
n niets anders resteerde dan te
slapen en daarna door te gaan.
set waarin de onderhandelin-
ttliepen, heeft het wederzijdse
uwen niet geschaad, zo werd
«dag benadrukt.
top van de korte plechtigheid
de heer A. Schreuders, alge-
directeur van Verolme Heus-
lat de werf in Teso
lerheide) en het Bureau voor de
psbouw (dhr. Swaan) zeer
wdende gesprekspartners had
'en. „Het waren met Teso zéér
dete onderhandelingen, de bei-
ten hebben de werf heel wat
lekost."
aders werd bijgevallen door
a-werfdirecteur G. Smits: „De
tandelingen zijn voor Teso suc-
I verlopen. Zoals u weet leiden
inge onderhandelingen zelden
"doge prijs...."
stdeide antwoordde ad rem dat
hem bij het opstaan van de onder
handelingstafel wel eens gevoelens
van twijfel waren bekropen. „Soms
wist je niet of we jullie moesten
troosten, of dat jullie stiekem de
overwinning vierden.... Maar het gaat
om compromissen. Je moet denk ik
tevreden zijn als beide partijen een
beetje pijn in het hart hebben."
Staalprijs
Verolme vindt dus dat Texels Eigen
Stoomboot Onderneming het on-
derste uit de kan heeft gehaald. Een
mening die wellicht wat vreemd over
komt, vergeleken met de mededelin
gen die werden gedaan tijdens de
laatste aandeelhoudersvergadering
van Teso. Toen immers werd duidelijk
dat de nieuwe dubbeldekker f 20 mil
joen duurder zou uitvallen dan Teso
en het Bureau voor de Scheepsbouw
aanvankelijk hadden aangenomen.
Het verschil zou voornamelijk in de
plotseling gestegen staalprijs zitten.
Desgevraagd bevestigde werfdirec-
teur Smits dat de prijs van een ton
staal in korte tijd was gestegen van
ruim f 100,- naar ruim ƒ1000,-. Ook
de machinerie die aan boord van de
„Schulpengat" zal worden geplaatst,
viel duurder uit. Smits: „U moet van
ons aannemen dat we voor 70 pro-
Ö~0
Warmoesstraat 2, Den Burg
telefoon 02220 - 12826
een originele tekst van maximaal 25 woorden bij bovenstaande af-
van de Camel Trophy. U dingt dan mee naar fantastische prijzen,
een Camel Trophy Adventure outfit, Camel Trophy Watch horlo-
■jomson video apparatuur en een echte Batavus mountain bike, die
9ebruikt wordt bij de selecties van de Camel Trophy.