Cjrocn "Zwartsjexeh in het hart-, ouw „Schulpengat" ymbolisch van start Kampeerders geteisterd door storm en regen i/f; „Teso heeft succesvol onderhandeld" Bakker's Ijzerhandel bv PTT: „Telefoonstoring definitief verholpen" Nog steeds zeer druk op Texel Paaltje niet weg Beschonken viertal lastig op veerboot Hersenschudding Deze week voordelig! TAFELMODEL KOELKAST nu ƒ369,— woensdag 2 augustus, hoek Zwaanstr, Warmoesstr., Gravenstr. LAAT JE FOTOGRAFEREN IN DEZE WAGEN LEIJDEKKERS BOUW NR 1012 VEERBOOT SCHULPENGAT L x B x H 110 40 x 18 70 x 6 95 m T.E.S.O. w, TEXEL V-- xG 1 AUGUSTUS 1989 OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.402 Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 2741. «rktijd deze week tot en met dinsdag a.s Harry de Graaf, Peli- 75, De Koog, telefoon 02220 - 17266. vertenties, abonnementen, etc.: d De Rooy BV., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, 02220-12741. Telefax 02220 - 14111 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs /20,20 per kwartaal; los ƒ1,— Postgiro 652 Bankrelaties: Amro Bank nr 46 99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742, NMB nr. 67 34.60.398. cent afhankelijk zijn van leveranties van derden. Dus als wordt gesteld dat wij zo duur zijn, spreek je feitelijk over het te duur zijn van de onderle veranciers. Als werf moeten we ver volgens onze uiterste best doen de eventuele hoge prijzen goed te ma ken." Appels en peren Theo Hoogerheide vond dat bij de aandeelhouders ten onrechte de in druk was gewekt dat het schip f20 miljoen duurder zal uitvallen, alleen als gevolg van gestegen prijzen voor staal, machines en automatisering. „Tijdens die vergadering zijn appels met peren vergeleken, helaas heb ik dat toen onvoldoende benadrukt. De oorspronkelijke f60 miljoen was na melijk zonder bouwrente en financie ringskosten. De f80 miljoen waar we nu op uitkomen, is inclusief alles. Dat bedrag is wat het schip Teso in to taal kost, niet het bedrag dat we aan de werf betalen." Uit de woorden van Hoogerheide viel af te leiden dat de „kale" bouwprijs circa f70 mil joen bedraagt. „Generieke steun" Het werkelijke bedrag ligt nog flink lager, omdat Teso profiteert van een tweetal overheidsbijdragen. Dat zijn de WIR-premie (van welke regeling Teso nog juist vóór afschaffing heeft kunnen gebruikmaken! en de zogehe ten „generieke steun", samen goed voor een kleine f20 miljoen. „Gene rieke steun" is een bijdrage van het ministerie van economische zaken aan de Nederlandse scheepsbouw, zodat die tegen met het buitenland concurrerende prijzen kan werken. Deze steun bedraagt 19 procent van de bouwprijs. De WIR-premie valt rechtstreeks toe aan Teso, de „gene rieke steun" indirect, namelijk via de prijzen die de werf berekent. De „Schulpengat" wordt op dezelfde werf, ja zelfs op dezelfde helling ge bouwd als de „Molengat". Vertrou wen in het bedrijf Verolme Heusden speelde voor Teso een grote rol. Teso PTT Telecom heeft vrijdagnacht maatregelen getroffen om een ernsti ge telefoonstoring zoals die zich half juli voordeed, in de toekomst te voor komen. Volgens de PTT is de oplos sing definitief. Op dinsdagavond 18 juli werd het telefoonverkeer in de kop van Noordholland en Texel vrijwel lamgelegd. De oorzaak daarvan lag in een softwarefout die zich mani festeerde tijdens uitbreidingswerk zaamheden in de digitale, computerbestuurde telefooncentrale in Alkmaar. Het telefoonverkeer kwam later die dinsdagavond wel weer op gang, maar de precieze oor zaak was nog onbekend. PTT Tele com heeft de software van de centrale nu zodanig aangepast dat de fout die de storing veroorzaakte niet meer kan voorkomen. Teso's raad van commissarissen en directeur voor de symbolische kiel op de Verolme Scheepswerf in Heusden. V.i.n t Cor Dros. Klaas Baren- dregtTine Vlas. Bob Bakker. Theo Hoogerheide en Henk Postma. IFotoDirk KuiterI nodigde geen andere werven uit voor de aanbesteding, maar ging direct met Verolme in zee. RSV-affaire Sinds het in de vaart brengen van de „Molengat" in 1980 is er in Heusden echter wel het een en ander gebeurd. De scheepsbouw zat in de malaise en als onderdeel van het Rijn Schelde Verolme-concern raakte de werf be- Ondanks storm en regen: Mede door het plotseling slechte weer in het afgelopen weekend is de toeristische drukte op Texel iets ver minderd, maar nog altijd heel groot. Zaterdag overschreed het aantal „vreemde" auto's op het eiland op nieuw de 10.000. Zondag zakte het tot 9500. De druk is nu echter duidelijk van de ketel, want het aantal vertrekkenden was groter dan het aantal komenden. Over het hele weekend vervoerde Teso 780 auto's meer naar het vaste land dan in het vergelijkbare weekend vorig jaar en er kwamen er in dezelf de periode 150 minder dan vorig jaar. De wachttijden die aan beide kanten van het Marsdiep moesten worden doorgemaakt, waren aanzienlijk. Vrij dagmiddag liepen de wachttijden op Texel op tot 2,5 uur en zaterdag tot twee uur. In Den Helder moesten au tomobilisten met bestemming Texel zaterdag twee uur wachten en zon dagmiddag veroorzaakten massaal huiswaarts kerende toeristen op het Horntje wachttijden tot 2,5 uur. Vrijdagmiddag nam de drukte op Texel nog even sterk toe. De nood- camping raakte overvol, zodat een aangrenzend terrein in gebruik moest worden genomen. Kort daarop ver trokken echter meer kampeerders dan er kwamen en gisteren stonden nog maar weinig tenten op het terrein. Bij de VVV slaagde men er al weer gauw in om mensen die een kamer zochten vlot onder te brengen. Met name kwam er behoorlijk ruimte in de particuliere logies en ontbijt- sector. Een probleem was wel dat niet alle verhuurders de VVV snel ge noeg op de hoogte brachten van de bezetting van hun akkommodatie. Tenten op diverse campings op Texel zijn niet bestand gebleken tegen de storm die in de nacht van zondag op maandag woedde. In vergelijking met Vlieland en Terschelling waar honderden tenten tegen de grond gingen, valt de schade echter erg mee. Op Texels grootste camping „Ko- gerstrand" moesten enkele tientallen tenten het onderspit delven, vooral op het jongerenterrein. De gedupeer de kampeerders brachten de rest van de nacht door in een van de loodsen en de kantine van de camping. Som migen hielden het toen voor gezien en verlieten het eiland zo spoedig mogelijk. Anderen droogden hun spullen en begonnen opnieuw. Ook op Loodsmansduin werden wat tenten vernield of in elkaar geblazen, maar van een ramp was zeker geen sprake. Nogal vervelend was de toestand op de noodcamping bij Den Burg waar zo'n dertig personen hun tent tegen de grond zagen gaan. Het dorpshuis bestuur van Den Hoorn vond dat ge holpen moest worden en bood de zaal van „De Waldhoorn" als onder komen aan. De kampeerders maakten er graag gebruik van en kwamen re delijk comfortabel de nacht door. Jaap Lap en Marco Bakker hielden een oogje in het zeil en 's morgens werden de kampeerders zelfs met thee gewekt. trokken bij de beruchte RSV-affaira De werf was de eerste die, in 1983, surseillance van betaling kreeg De nieuwe directie, gevormd door de he ren Smits en Schreuders, stond voor de ondankbare taak de werf van de dood te redden. Tegen de verwach tingen in slaagden zij erin de werf aan de oever van de Bergse Maas weer te laten floreren. Het bedrijf werd gemoderniseerd en maakte faam met de toepassing van roest vrijstalen onderdelen. Met 400 werk nemers is Verolme Heusden momenteel de vijfde werf van Neder land qua grootte. Het Bureau voor Scheepsbouw (zeg maar de architect) maakte in nauwe samenwerking met Teso het ontwerp van de „Schulpengat" en bijbehorend bestek, op basis van een open begro ting. Verolme rekende zelf het bestek door en vervaardigde meer gedetail leerde bouwtekeningen. Tussen beide berekeningen gaapte een gat van mil joenen, dat zoals gememoreerd in zestig dagen onderhandelen werd overbrugd. Eén uurs-dienst Hoogerheide: „Een goede vertrou wensrelatie is bij de bouw van zo'n schip van groot belang. Je moet we ten dat maar weinig werven in Ne derland zo'n veerboot kunnen bouwen. Niet elk schip is een schip, zeg ik wel eens." De eisen die aan de nieuwe dubbeldekker worden gesteld, hebben namelijk niet alleen Een inwoner van Den Burg reed za terdag een lelijke deuk in zijn gloed nieuwe personenauto. Dat gebeurde op de Groeneplaats, op de hoek met de doorbraak naar de Elemert. De man had een rood wit afzet tingspaaltje over het hoofd gezien. Het paaltje had eigenlijk door de ge meente moeten worden verwijderd na afloop van de markt. De gedu peerde automobilist zal de gemeente aansprakelijk stellen. Vier jongens uit Woerden vielen vrij dag met irritant gedrag mede passagiers lastig in een der salons van Teso-veerboot Texelstroom. Het viertal was duidelijk onder invloed van drank. De bootdienst waar schuwde de Texelse politie, die de jongens bij aankomst op het eiland aanhield. De bestuurder van de auto onderging een blaasproef waarbij on omstotelijk werd aangetoond dat hij teveel aan Bacchus had geofferd. Te gen de 22-jarige Woerdenaar werd proces verbaal opgemaakt en zijn rij bewijs werd ingenomen. De jonge man werd namelijk voor de tweede keer in korte tijd wegens hetzelfde vergrijp gepakt. Een 12-jarig jongetje uit Keulen werd vrijdagochtend gewond bij een onge val op de Grensweg. Hij was met zijn crossfietsje gevallen en bleef be wusteloos op het wegdek liggen. Per ambulance werd het kind naar een Texelse arts vervoerd, waar een her senschudding werd geconstateerd. met vaartechnische aspecten te ma ken, maar ook met operationele. Een absolute must bijvoorbeeld is dat de één uurs-dienst in stand blijft. De grote capaciteit van de „Schulpen gat" (maximaal 245 personenauto's) heeft lange laad- en lostijden tot ge volg, zodat nodig is dat een bepaalde hogere vaarsnelheid nodig is. Teso's nieuweling zal daarom het Marsdiep iets vlotter oversteken dan de „Mo lengat" (gemiddelde snelheid respec tievelijk 12 13 knopen om 10 11 knopen). Symbolisch De officiële kiellegging was een ge beurtenis die weinig om het lijf had, al was het voor de direct betrokke nen een gedenkwaardig moment. De „kiel" was een metalen plaat met drie vlaggen, die met één der impo sante bouwkranen op de helling werd geplaatst. De symbolische plechtig heid voltrok zich in aanwezigheid van de directies van Verolme Heusden en Teso, ontwerper W.A. Swaan en Teso's raad van commissarissen. Het gezelschap had nauwelijks de hielen gelicht, of de „kiel" was alweer van de helling verwijderd. Eerst moet de tekenfase worden afgerond, en dat zal nog een week of tien duren. De bouw gebeurt volgens een met de bouw van de „Molengat" vergelijkba re methode. Op twee bouwplaatsen tegelijk wordt aan het nieuwe schip gewerkt. De romp krijgt gestalte op de helling, terwijl de opbouw (het dekhuis vanaf het bovenste rijdek) op de ernaast gelegen kade in elkaar wordt gezet. Meteen nadat de „Schulpengat" in juli volgend jaar te water wordt gelaten, zal op de Verolme-werf te Dordrecht (Mallegat) de afbouw plaatsvinden. WIR-premie De Verolme-directie streeft ernaar de bouw ongeveer een maand vóór de met Teso officieel overeengekomen opleveringsdatum (31 december 1990) te kunnen voltooien. Volgens Teso-directeur Hoogerheide heeft dat niets te maken met het eventueel overschrijden van de termijn waarna de WIR-regeling niet meer van toe passing is (bepaald op 31 december 1990), „De WIR-premie loopt geen gevaar." 145 liter met 2 sterren vriesvak, deur links of rechts draaibaar. telefoon 12346 Camel Trophy Watch-dealer organiseert in en rond zijn "tel een schitterende actie: nee aan de grandioze wedstrijd! uw wedstrijdformulier binnen 14 dagen na heden inle- bij uw Camel Trophy Watch-dealer. u veel succes en zien uw wedstrijdformulier graag t Noordbrabantse Heusden werd donderdag op officiële wij- kiel gelegd van de nieuwe Teso-veerboot „Schulpengat". jmbolische handeling betekende het startsein voor de i, die in werkelijkheid pas in oktober zal beginnen. Van eni- irtraging is echter geen sprake, aldus verzekerde de directie Ie Verolme-werf. Als alles volgens plan verloopt, gaat het medio juli 1990 te water en wordt het in december vol- jaar opgeleverd. Teso zal de werf circa f 70 miljoen voor de betalen, een bouwprijs die na harde onderhandelingen tot I kwam. Kleur Hoogerheide (links geflankeerd door commissaris DrosI: ..Zestig dagen onderhen- twaalf miljoen gulden prijsverschil te overbruggen." IFoto: Dirk KuiterI s Teso-directeur Theo Hooger- hebben beide partijen zestig bgen onderhandeld om een rschil van f12 miljoen te over- m. Eén der bijeenkomsten i zelfs 24 uur, waarna men suf timoeidheid geen fatsoenlijke ining meer op papier kon krij- n niets anders resteerde dan te slapen en daarna door te gaan. set waarin de onderhandelin- ttliepen, heeft het wederzijdse uwen niet geschaad, zo werd «dag benadrukt. top van de korte plechtigheid de heer A. Schreuders, alge- directeur van Verolme Heus- lat de werf in Teso lerheide) en het Bureau voor de psbouw (dhr. Swaan) zeer wdende gesprekspartners had 'en. „Het waren met Teso zéér dete onderhandelingen, de bei- ten hebben de werf heel wat lekost." aders werd bijgevallen door a-werfdirecteur G. Smits: „De tandelingen zijn voor Teso suc- I verlopen. Zoals u weet leiden inge onderhandelingen zelden "doge prijs...." stdeide antwoordde ad rem dat hem bij het opstaan van de onder handelingstafel wel eens gevoelens van twijfel waren bekropen. „Soms wist je niet of we jullie moesten troosten, of dat jullie stiekem de overwinning vierden.... Maar het gaat om compromissen. Je moet denk ik tevreden zijn als beide partijen een beetje pijn in het hart hebben." Staalprijs Verolme vindt dus dat Texels Eigen Stoomboot Onderneming het on- derste uit de kan heeft gehaald. Een mening die wellicht wat vreemd over komt, vergeleken met de mededelin gen die werden gedaan tijdens de laatste aandeelhoudersvergadering van Teso. Toen immers werd duidelijk dat de nieuwe dubbeldekker f 20 mil joen duurder zou uitvallen dan Teso en het Bureau voor de Scheepsbouw aanvankelijk hadden aangenomen. Het verschil zou voornamelijk in de plotseling gestegen staalprijs zitten. Desgevraagd bevestigde werfdirec- teur Smits dat de prijs van een ton staal in korte tijd was gestegen van ruim f 100,- naar ruim ƒ1000,-. Ook de machinerie die aan boord van de „Schulpengat" zal worden geplaatst, viel duurder uit. Smits: „U moet van ons aannemen dat we voor 70 pro- Ö~0 Warmoesstraat 2, Den Burg telefoon 02220 - 12826 een originele tekst van maximaal 25 woorden bij bovenstaande af- van de Camel Trophy. U dingt dan mee naar fantastische prijzen, een Camel Trophy Adventure outfit, Camel Trophy Watch horlo- ■jomson video apparatuur en een echte Batavus mountain bike, die 9ebruikt wordt bij de selecties van de Camel Trophy.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 1