-
Vals alarm schudde
Oosterend wakker
Circus „Harlekino"
week lang op Texel
Weer zanguitvoering
in Oosterend
Auto gestolen
Mini-Shetlander
reservekampioen
ff
sgfeest
Veteranenrecord in
Hoornder crossloop
Softbalavond
Tijdrit beslist met
7 seconden verschil
dAG 8 AUGUSTUS 1989
TEXELSE COURANT
PAGINA 6
Oosterend werd vrijdagochtend om
9.00 uur opgeschrikt door het door
dringende geluid van een sirene. Het
alarm van de rampenbestrijding bleek
in werking te zijn gesteld. Van onheil
was echter in de verste verten geen
sprake. Een terzakekundige omwo
nende slaagde erin de sirene, die zich
op het dak van een pand aan de Pe
perstraat bevindt, uit te schakelen.
De brandweerleiding onderwierp de
zaak vervolgens aan een inspectie.
Formeel is de sirene namelijk niet
operationeel, in afwachting van de
landelijke start van de nieuwe ram
penbestrijdingsorganisatie. De sirene
zal op afstand worden bediend door
de regionale alarmcentrale in Den
Helder. Technisch onderzoek van de
PTT heeft uitgewezen dat een moge
lijke storing in de lijn tussen Den Hel
der en Texel niet de oorzaak van het
vals alarm kan zijn geweest. Ook is
het uitgesloten dat derden de sirene
hebben aangezet.
Met ingang van donderdag is in De
Koog het nieuwe Nederlandse circus
„Harlekino" te gast. De circustent
blijft tot en met woensdag 16
augustus staan. Circus „Harlekino"
geeft dagelijks twee voorstellingen
van ruim anderhalf uur. De eerste
begint om 15.00 uur en de tweede
om 20.00 uur.
Het nieuwe circus is een initiatief van
Peter A. Verberk uit Bladel. Deze ex-
garagehouder vervulde de afgelopen
jaren tal van functies bij andere cir
cussen en gaat thans op eigen voet
verder. Met „Harlekino" tracht Ver
berk een vriendelijke, authentieke ci-
russhow te brengen, die leuk is voor
zowel kinderen als volwassenen. To
pact is de muzikale clown Flappie,
die alleen de eerste vier dagen is te
bewonderen. Ook enkele balansnum
mers vragen aandacht, met name de
„zwaardbalans" en de „rolla rolla".
Dieren ontbreken uiteraard niet: onder
meer zijn een kameel, vos, wild
zwijn, paarden en pony's te bewon
deren.
Woensdag (morgen) geeft de „zin
gende groenteboer" Karei Bogerd
(22) opnieuw een uitvoering in de
Hervormde kerk van Oosterend, deze
keer samen met de 17-jarige mezzo
sopraan Jantine van Voorden uit
Zeist en de eveneens jeugdige orga
nist Cor Ploeg, aanvang 20.00 uur.
Het programma vermeldt diverse
geestelijke liederen, samenzang, het
Largo van Handel, „Bist du bei mir"
van Bach, etc. De toegang is gratis.
Gecollecteerd wordt ten bate van het
orgelfonds van de Hervormde kerk.
De politie trof maandagmorgen in
een slootje aan de Groeneweg bij De
Waal een blauwe auto aan. In de ver
onderstelling dat het een gestolen
wagen betrof, liet men het voertuig
wegslepen. Het bleek echter te gaan
om een afgekeurde auto die aan de
brandweer was gegeven voor een oe
fening die dezelfde avond zou plaats
vinden. De politie was daarvan niet
op de hoogte. De brandweer heeft de
auto later alsnog in het slootje ge
legd. Wie de sleepkosten moet beta
len wordt nog een punt van
discussie.
deieclamesleep in orde te ma-
je demonstratie met het het ul-
ju vliegtuig Mistral moest
in geschrapt omdat dit toestel
uevoren opweg naar Texel en
„r het maken van een tussen
bij Lelystad was verongelukt,
dl was het opraken van de
Ijlof, Het toestel was total loss;
(gei kwam met de schrik vrij.
iota's waren slecht vertegen-
jjd; de bekende PH DDA was
jje. De aangekondigde Duitse
jigef weg omdat de restauratie
[i toestel tegen de verwachting
j„iet helemaal voltooid was.
it aangekondigde Zweedse Da
te deze plaats had kunnen in-
a bleef weg omdat de eigenaars
tondagochtend om 7.30 uur
terug wilden. Havenmeester/or-
it0r Ed de Bruin wilde de luch-
ii zondagochtend echter
ten houden in verband met de
gde buurt. De redenering is dat
epelheid die de omwonenden
ititen jegens het voor hen aller-
geruisloze evenement, moet
tn beloond door op de vroege
«ochtend rust te garanderen,
nden zagen daarom van het
naar Texel af.
Geen Chinook
je demonstratie met de grote
sok helikopter moest vervallen,
jt grote RAF-toestel zijn on-
in Engeland kort na elkaar twee
tikken gebeurd. Hangende het
zoek naar de oorzaaak werden
liinook helikopters
't grond gehouden. De hoop dat
derzoek zaterdag achter de rug
jn en het vliegverbod dan was
even, werd niet bewaarheid. De
swerd ingenomen door de min-
ptctaculaire maar zeer snelle en
bare Sikorsky S 76 Noordzeehe-
H die een aardige demonstratie
De bruine mini-Shetlander Czarinska
van Tyeslemore van F.T. Voskuil uit
De Koog is zaterdag, tijdens de jaar
lijkse fokdag voor Shetland Mini Po
ny's in Den Bosch reservekampioen
geworden bij de jaarlingen.
In Brabant worden veel van deze klei
ne pony's gefokt en de meeste „top
pers" komen daar vandaan. De
Texelse jaarling oogstte echter veel
bewondering. Ook de moeder van
Czarinska is eigendom van Voskuil.
Een portret ven de reservekemploen jaarling
mini-Shetlander, vervaardigd door de eigenaar
zelf.
De Fokker 100 bleef helaas met de beentjes van de Texelse vloer.
Cor Zegers uit Nistelrode (40 jaar)
verbeterde in de crossloop in Den
Hoorn vrijdag het twee jaar oude re
cord op de acht kilometer in de ve-
teranenklasse. Dit record (29.17
min.) stond sinds 1987 op naam van
Bram Pannekoek. Zegers haalde daar
ruim een halve minuut af en bracht
het op 28.45 min., een scherpe tijd.
Bij de vrouwen op de vier kilometer
stelde Ingrid van Lubek het seizoen
record scherper: 17.35, een verbete
ring met ruim een minuut. Er
verschenen vrijdag negentig deelne
mers aan de start van deze vijfde
crossloop in Den Hoorn. Er volgen
nog twee. Texelaars die nog in het
eindklassement willen worden opge
nomen, dienen er rekening mee te
houden dat men daarvoor minimaal
viermaal moet hebben meegelopen.
Ook de tijden van de laatste
crossloop tellen gewoon mee. Alleen
de vier beste tijden bepalen de eind
klassering. Aanstaande vrijdag vindt
om 19.30 uur de start van de voor-
De trainingen van honkbal- en soft-
balclub Texla worden donderdag her
vat om 19.00 uur op de Ijsbaan aan
de Emmalaan. Er wordt een open
softbalavond gehouden, waarbij
iedereen gratis kennis kan maken
met deze sport.
laatste Hoornder crossloop plaats. De
inschrijving begint om 19.00 uur in
de kantine op het ZDH-terrein aan de
Witteweg.
Uitslagen:
8 km, vrije inschrijving: 1 H Kaiser 29.39, 2.
Cor Ripzaad 32.59, 3. Aart Goossensen
33.00 8 km veteranen: 1. Cor Zegers 28.45,
2. Wilfried Ursmus 29.54, 3. Klaus Bohn
31.27. 4 km vrouwen vanaf 15 jaar: 1 Ingrid
Lubek 17.35, 2. Judith Peters 17.39, 3. Tilly
Eelman 18 36. 4 km mannen vanaf 15 jaar: 1
Theo Franchimon 13.59, 2. Mare Frijns 14.34,
3. Harry Bakker 15 27.4 km jeugd t/m 14
jaar 1. Roald van der SLikke 15.52, 2. Ronny
van der Slikke 16.17, 3. Mark van Olst 17.29.
De tijdrit die wielervereniging Texel
vorige week hield bij de Pen-centrale
leverde een nipte overwinning op
voor Evert Koopman. In een Tour de
France-achtige ontknoping bleef hij
slechts zeven seconden voor op rou
tinier Dirk Vinke. Koopman reed de
32 kilometer in 48 minuten en 30
seconden. Bij de A-jeugd won Jasper
Braam in een tijd van 32.31 over 16
kilometer. Tymen de Wijn was de eni
ge deelnemer bij de B-jeugd. Hij vol
tooide de 12 kilometer in 28.45.
A-jeugd. 1.Jasper Braam 32 31; 2.Egbert van
der Werf 34.38; 3 Jan Werner Prins 39.13. B-
jeugd: 1 Tymen de Wijn 28.45.
Senioren. 1.Evert Koopman 48.30; 2.Dirk Vin
ke 48.37, 3.Peter Calle 49.33; 4.Paul van
Arnhem 50 36; 5.Bram Bruin 51.11; 6.Willem
Trap 51.40; 7.Jan Hessels 52.02, 8.Jordy Vin
ke 52 42; 9.Jan Zijm 52 44, 10.W1I Braam
53.44, 11 Frans Witte 53.50; 12.Wim Jansen
53.51; 13.Dik Danneberg 55.14.
monstratie met de histori-
Invader bommenwerper van
inavian Historie Flight viel een
tegen. Het was vooral jammer
toestel niet op Texel landde,
opereerde vanaf het vliegveld
Het kon hier dus niet op de
worden bekeken. De eigenaars
i nooit op een grasbaan geland
fden het op Texel niet aan uit
mor schade. Ook de piloot van
ker 100 straalverkeersvliegtuig
voorzichtig. Dat dit toestel
Texel zou landen stond uiter-
l voorbaat vast, maar vooral
etieke luchtvaartenthousiasten
gehoopt dat het toestel een
hand go" zou maken, dus even
i wielen de baan zou raken om
;ens weer op te stijgen, net als
vorige vliegfeest. Dat gebeur-
iniet.
de rest werd alles volgens pro-
j afgewerkt, waarbij het lukte
iet meer dan met enkele minu-
n de aangekondigde tijden af
M.
Hoogtepunten
het hoogtepunt was van de
Het vliegveld in vogelvluchtkort voor de start van de airshow. (Foto Arend Nijkamp)
show, was na afloop onderwerp van
discussie. De meerderheid van het
publiek was het meest geïmponeerd
door de Harrier straaljager van de
RAF die een feilloze demonstratie gaf
van de verbluffende mogelijkheden
van dit toestel. Het was het enige
onderdeel van de show dat met
enorm veel lawaai gepaard ging,
vooral op de momenten dat het
toestel zijn pijlsnelle vaart abrubt af
remde. Bij het stilhangen op enkele
meters boven het veld werden de ga
ten in het gras gebrand en bij het
landen (dat meer op vallen leek) ging
zoveel zand en stof de lucht in dat
het toestel er achter schuil ging.
Veel andere bezoekers van de show
hadden meer waardering voor het
Marokkaanse Green March-trio dat
een perfekte demonstratie gaf met
tamelijk rustige toestellen.
Opgetogen waren de reacties op het
zeer stijlvolle optreden van het
Skyhawks-team, bestaande uit drie
lichte motorzwevers die zeer gratieus
en vloeiend ingewikkelde rooksporen
trokken door de blauwe lucht, bij mu
ziek van Pink Floyd.
van haast elk vliegfeest in Nederland maar altijd weer indrukwekkend, de Grass-
de KonLuchtmacht.
Boeing Stearman met het vrolijk zwaaiende, maar stevig vastgebonden meisje
Er waren ook mensen die het voor-
vliegen van de DDA-Dakota, samen
met de DDA Beechcraft en een Har
vard het beste deel van het program
ma vonden, maar die voorkeur bleek
vooral te leven onder chauvinistische
DDA-leden. Tot verbazing van de or
ganisatoren werd dit onderdeel ook
in het NOS televisiejournaal „het
hoogtepunt" van de airshow ge
noemd. In datzelfde NOS journaal
werd verder gezegd dat de airshow
was georganiseerd door de DDA, wat
een miskenning was van het feit dat
nu juist de mannen van het eigen
Texelse vliegveld het leeuwendeel van
de organisatie met succes voor hun
rekening hadden genomen. Organisa
tor Ed de Bruijn zegt veel te danken
te hebben aan de vrijwilligers die
voor niets of een kleine vergoeding
de airshow tot een organisatorisch
succes hebben gemaakt. Niet alleen
waren brandweer, politie, rode kruis
en ambulance paraat, maar ook de
leden van de zweefvliegclub en ande
re enthousiasten. Daaronder waren
de mensen van de zaalvoetbalvereni
ging Question die belast waren met
de afzetting, kassawerk en het bege
leiden van het verkeer. Ook de om
wonende boeren hebben zich positief
opgesteld. Vooral met het oog op de
decibellen van de Harrier, was het
nodig dat de koeien op stal of op
een ander stuk land werden gezet.
De Bruijn noemt de samenwerking
met de DDA, op een geheel andere
basis en met minder mensen dan de
vorige keer, perfekt en derhalve voor
herhaling vatbaar.
Van der Goot
Algemeen is de waardering voor het
luidsprekercommentaar dat de van de
televisie bekende presentator, sport
vlieger en Texelliefhebber Leo van der
Goot bij de show gaf. Zijn toelichting
was vermakelijk door grappen en pla
gerijtjes, maar bevatte toch zoveel
„techniek" dat de liefhebbers volledig
aan hun trekken kwamen.
Door de honderden vliegtuigen die
kwamen en gingen (en tussendoor
ook nog een Noordzeehelikopter die
in verband met een spoedeisende
ambulancevlucht even kwam tanken)
heerste op het vliegveld Texel een be
drijvigheid als op een grote luchtha
ven. Drie „echte" verkeersleiders
(Nanne Dijkstra, Henriette van Opeij-
nen en Dick van Eek) zaten voor de
ze gelegenheid in de verkeerstoren en
leidden alles in goede banen.
Streng
De veiligheids- en orderegels waren
bij dit vliegfeest strenger dan ooit.
Niemand kon „zomaar" het veld
oplopen. Journalisten hadden aan
hun perskaart niet genoeg. Zij
moesten tevoren zijn aangemeld en
van speciale kaarten zijn voorzien die
recht gaven op buttons van bepaalde
kleur, alvorens zij onder begeleiding
naar een speciaal vak op het veld
konden worden gebracht. Niet ieder
een had daar begrip voor. Dat gold
ook voor de vliegers die de show be
zochten. Zij moesten het veld verla
ten en mochten dus niet bij hun
eigen toestel komen.
De Hongaarse Antonov 2 raast langs het speciale vak waarin de fotograferende en filmende
pers zich had verschanst.