- Vals alarm schudde Oosterend wakker Circus „Harlekino" week lang op Texel Weer zanguitvoering in Oosterend Auto gestolen Mini-Shetlander reservekampioen ff sgfeest Veteranenrecord in Hoornder crossloop Softbalavond Tijdrit beslist met 7 seconden verschil dAG 8 AUGUSTUS 1989 TEXELSE COURANT PAGINA 6 Oosterend werd vrijdagochtend om 9.00 uur opgeschrikt door het door dringende geluid van een sirene. Het alarm van de rampenbestrijding bleek in werking te zijn gesteld. Van onheil was echter in de verste verten geen sprake. Een terzakekundige omwo nende slaagde erin de sirene, die zich op het dak van een pand aan de Pe perstraat bevindt, uit te schakelen. De brandweerleiding onderwierp de zaak vervolgens aan een inspectie. Formeel is de sirene namelijk niet operationeel, in afwachting van de landelijke start van de nieuwe ram penbestrijdingsorganisatie. De sirene zal op afstand worden bediend door de regionale alarmcentrale in Den Helder. Technisch onderzoek van de PTT heeft uitgewezen dat een moge lijke storing in de lijn tussen Den Hel der en Texel niet de oorzaak van het vals alarm kan zijn geweest. Ook is het uitgesloten dat derden de sirene hebben aangezet. Met ingang van donderdag is in De Koog het nieuwe Nederlandse circus „Harlekino" te gast. De circustent blijft tot en met woensdag 16 augustus staan. Circus „Harlekino" geeft dagelijks twee voorstellingen van ruim anderhalf uur. De eerste begint om 15.00 uur en de tweede om 20.00 uur. Het nieuwe circus is een initiatief van Peter A. Verberk uit Bladel. Deze ex- garagehouder vervulde de afgelopen jaren tal van functies bij andere cir cussen en gaat thans op eigen voet verder. Met „Harlekino" tracht Ver berk een vriendelijke, authentieke ci- russhow te brengen, die leuk is voor zowel kinderen als volwassenen. To pact is de muzikale clown Flappie, die alleen de eerste vier dagen is te bewonderen. Ook enkele balansnum mers vragen aandacht, met name de „zwaardbalans" en de „rolla rolla". Dieren ontbreken uiteraard niet: onder meer zijn een kameel, vos, wild zwijn, paarden en pony's te bewon deren. Woensdag (morgen) geeft de „zin gende groenteboer" Karei Bogerd (22) opnieuw een uitvoering in de Hervormde kerk van Oosterend, deze keer samen met de 17-jarige mezzo sopraan Jantine van Voorden uit Zeist en de eveneens jeugdige orga nist Cor Ploeg, aanvang 20.00 uur. Het programma vermeldt diverse geestelijke liederen, samenzang, het Largo van Handel, „Bist du bei mir" van Bach, etc. De toegang is gratis. Gecollecteerd wordt ten bate van het orgelfonds van de Hervormde kerk. De politie trof maandagmorgen in een slootje aan de Groeneweg bij De Waal een blauwe auto aan. In de ver onderstelling dat het een gestolen wagen betrof, liet men het voertuig wegslepen. Het bleek echter te gaan om een afgekeurde auto die aan de brandweer was gegeven voor een oe fening die dezelfde avond zou plaats vinden. De politie was daarvan niet op de hoogte. De brandweer heeft de auto later alsnog in het slootje ge legd. Wie de sleepkosten moet beta len wordt nog een punt van discussie. deieclamesleep in orde te ma- je demonstratie met het het ul- ju vliegtuig Mistral moest in geschrapt omdat dit toestel uevoren opweg naar Texel en „r het maken van een tussen bij Lelystad was verongelukt, dl was het opraken van de Ijlof, Het toestel was total loss; (gei kwam met de schrik vrij. iota's waren slecht vertegen- jjd; de bekende PH DDA was jje. De aangekondigde Duitse jigef weg omdat de restauratie [i toestel tegen de verwachting j„iet helemaal voltooid was. it aangekondigde Zweedse Da te deze plaats had kunnen in- a bleef weg omdat de eigenaars tondagochtend om 7.30 uur terug wilden. Havenmeester/or- it0r Ed de Bruin wilde de luch- ii zondagochtend echter ten houden in verband met de gde buurt. De redenering is dat epelheid die de omwonenden ititen jegens het voor hen aller- geruisloze evenement, moet tn beloond door op de vroege «ochtend rust te garanderen, nden zagen daarom van het naar Texel af. Geen Chinook je demonstratie met de grote sok helikopter moest vervallen, jt grote RAF-toestel zijn on- in Engeland kort na elkaar twee tikken gebeurd. Hangende het zoek naar de oorzaaak werden liinook helikopters 't grond gehouden. De hoop dat derzoek zaterdag achter de rug jn en het vliegverbod dan was even, werd niet bewaarheid. De swerd ingenomen door de min- ptctaculaire maar zeer snelle en bare Sikorsky S 76 Noordzeehe- H die een aardige demonstratie De bruine mini-Shetlander Czarinska van Tyeslemore van F.T. Voskuil uit De Koog is zaterdag, tijdens de jaar lijkse fokdag voor Shetland Mini Po ny's in Den Bosch reservekampioen geworden bij de jaarlingen. In Brabant worden veel van deze klei ne pony's gefokt en de meeste „top pers" komen daar vandaan. De Texelse jaarling oogstte echter veel bewondering. Ook de moeder van Czarinska is eigendom van Voskuil. Een portret ven de reservekemploen jaarling mini-Shetlander, vervaardigd door de eigenaar zelf. De Fokker 100 bleef helaas met de beentjes van de Texelse vloer. Cor Zegers uit Nistelrode (40 jaar) verbeterde in de crossloop in Den Hoorn vrijdag het twee jaar oude re cord op de acht kilometer in de ve- teranenklasse. Dit record (29.17 min.) stond sinds 1987 op naam van Bram Pannekoek. Zegers haalde daar ruim een halve minuut af en bracht het op 28.45 min., een scherpe tijd. Bij de vrouwen op de vier kilometer stelde Ingrid van Lubek het seizoen record scherper: 17.35, een verbete ring met ruim een minuut. Er verschenen vrijdag negentig deelne mers aan de start van deze vijfde crossloop in Den Hoorn. Er volgen nog twee. Texelaars die nog in het eindklassement willen worden opge nomen, dienen er rekening mee te houden dat men daarvoor minimaal viermaal moet hebben meegelopen. Ook de tijden van de laatste crossloop tellen gewoon mee. Alleen de vier beste tijden bepalen de eind klassering. Aanstaande vrijdag vindt om 19.30 uur de start van de voor- De trainingen van honkbal- en soft- balclub Texla worden donderdag her vat om 19.00 uur op de Ijsbaan aan de Emmalaan. Er wordt een open softbalavond gehouden, waarbij iedereen gratis kennis kan maken met deze sport. laatste Hoornder crossloop plaats. De inschrijving begint om 19.00 uur in de kantine op het ZDH-terrein aan de Witteweg. Uitslagen: 8 km, vrije inschrijving: 1 H Kaiser 29.39, 2. Cor Ripzaad 32.59, 3. Aart Goossensen 33.00 8 km veteranen: 1. Cor Zegers 28.45, 2. Wilfried Ursmus 29.54, 3. Klaus Bohn 31.27. 4 km vrouwen vanaf 15 jaar: 1 Ingrid Lubek 17.35, 2. Judith Peters 17.39, 3. Tilly Eelman 18 36. 4 km mannen vanaf 15 jaar: 1 Theo Franchimon 13.59, 2. Mare Frijns 14.34, 3. Harry Bakker 15 27.4 km jeugd t/m 14 jaar 1. Roald van der SLikke 15.52, 2. Ronny van der Slikke 16.17, 3. Mark van Olst 17.29. De tijdrit die wielervereniging Texel vorige week hield bij de Pen-centrale leverde een nipte overwinning op voor Evert Koopman. In een Tour de France-achtige ontknoping bleef hij slechts zeven seconden voor op rou tinier Dirk Vinke. Koopman reed de 32 kilometer in 48 minuten en 30 seconden. Bij de A-jeugd won Jasper Braam in een tijd van 32.31 over 16 kilometer. Tymen de Wijn was de eni ge deelnemer bij de B-jeugd. Hij vol tooide de 12 kilometer in 28.45. A-jeugd. 1.Jasper Braam 32 31; 2.Egbert van der Werf 34.38; 3 Jan Werner Prins 39.13. B- jeugd: 1 Tymen de Wijn 28.45. Senioren. 1.Evert Koopman 48.30; 2.Dirk Vin ke 48.37, 3.Peter Calle 49.33; 4.Paul van Arnhem 50 36; 5.Bram Bruin 51.11; 6.Willem Trap 51.40; 7.Jan Hessels 52.02, 8.Jordy Vin ke 52 42; 9.Jan Zijm 52 44, 10.W1I Braam 53.44, 11 Frans Witte 53.50; 12.Wim Jansen 53.51; 13.Dik Danneberg 55.14. monstratie met de histori- Invader bommenwerper van inavian Historie Flight viel een tegen. Het was vooral jammer toestel niet op Texel landde, opereerde vanaf het vliegveld Het kon hier dus niet op de worden bekeken. De eigenaars i nooit op een grasbaan geland fden het op Texel niet aan uit mor schade. Ook de piloot van ker 100 straalverkeersvliegtuig voorzichtig. Dat dit toestel Texel zou landen stond uiter- l voorbaat vast, maar vooral etieke luchtvaartenthousiasten gehoopt dat het toestel een hand go" zou maken, dus even i wielen de baan zou raken om ;ens weer op te stijgen, net als vorige vliegfeest. Dat gebeur- iniet. de rest werd alles volgens pro- j afgewerkt, waarbij het lukte iet meer dan met enkele minu- n de aangekondigde tijden af M. Hoogtepunten het hoogtepunt was van de Het vliegveld in vogelvluchtkort voor de start van de airshow. (Foto Arend Nijkamp) show, was na afloop onderwerp van discussie. De meerderheid van het publiek was het meest geïmponeerd door de Harrier straaljager van de RAF die een feilloze demonstratie gaf van de verbluffende mogelijkheden van dit toestel. Het was het enige onderdeel van de show dat met enorm veel lawaai gepaard ging, vooral op de momenten dat het toestel zijn pijlsnelle vaart abrubt af remde. Bij het stilhangen op enkele meters boven het veld werden de ga ten in het gras gebrand en bij het landen (dat meer op vallen leek) ging zoveel zand en stof de lucht in dat het toestel er achter schuil ging. Veel andere bezoekers van de show hadden meer waardering voor het Marokkaanse Green March-trio dat een perfekte demonstratie gaf met tamelijk rustige toestellen. Opgetogen waren de reacties op het zeer stijlvolle optreden van het Skyhawks-team, bestaande uit drie lichte motorzwevers die zeer gratieus en vloeiend ingewikkelde rooksporen trokken door de blauwe lucht, bij mu ziek van Pink Floyd. van haast elk vliegfeest in Nederland maar altijd weer indrukwekkend, de Grass- de KonLuchtmacht. Boeing Stearman met het vrolijk zwaaiende, maar stevig vastgebonden meisje Er waren ook mensen die het voor- vliegen van de DDA-Dakota, samen met de DDA Beechcraft en een Har vard het beste deel van het program ma vonden, maar die voorkeur bleek vooral te leven onder chauvinistische DDA-leden. Tot verbazing van de or ganisatoren werd dit onderdeel ook in het NOS televisiejournaal „het hoogtepunt" van de airshow ge noemd. In datzelfde NOS journaal werd verder gezegd dat de airshow was georganiseerd door de DDA, wat een miskenning was van het feit dat nu juist de mannen van het eigen Texelse vliegveld het leeuwendeel van de organisatie met succes voor hun rekening hadden genomen. Organisa tor Ed de Bruijn zegt veel te danken te hebben aan de vrijwilligers die voor niets of een kleine vergoeding de airshow tot een organisatorisch succes hebben gemaakt. Niet alleen waren brandweer, politie, rode kruis en ambulance paraat, maar ook de leden van de zweefvliegclub en ande re enthousiasten. Daaronder waren de mensen van de zaalvoetbalvereni ging Question die belast waren met de afzetting, kassawerk en het bege leiden van het verkeer. Ook de om wonende boeren hebben zich positief opgesteld. Vooral met het oog op de decibellen van de Harrier, was het nodig dat de koeien op stal of op een ander stuk land werden gezet. De Bruijn noemt de samenwerking met de DDA, op een geheel andere basis en met minder mensen dan de vorige keer, perfekt en derhalve voor herhaling vatbaar. Van der Goot Algemeen is de waardering voor het luidsprekercommentaar dat de van de televisie bekende presentator, sport vlieger en Texelliefhebber Leo van der Goot bij de show gaf. Zijn toelichting was vermakelijk door grappen en pla gerijtjes, maar bevatte toch zoveel „techniek" dat de liefhebbers volledig aan hun trekken kwamen. Door de honderden vliegtuigen die kwamen en gingen (en tussendoor ook nog een Noordzeehelikopter die in verband met een spoedeisende ambulancevlucht even kwam tanken) heerste op het vliegveld Texel een be drijvigheid als op een grote luchtha ven. Drie „echte" verkeersleiders (Nanne Dijkstra, Henriette van Opeij- nen en Dick van Eek) zaten voor de ze gelegenheid in de verkeerstoren en leidden alles in goede banen. Streng De veiligheids- en orderegels waren bij dit vliegfeest strenger dan ooit. Niemand kon „zomaar" het veld oplopen. Journalisten hadden aan hun perskaart niet genoeg. Zij moesten tevoren zijn aangemeld en van speciale kaarten zijn voorzien die recht gaven op buttons van bepaalde kleur, alvorens zij onder begeleiding naar een speciaal vak op het veld konden worden gebracht. Niet ieder een had daar begrip voor. Dat gold ook voor de vliegers die de show be zochten. Zij moesten het veld verla ten en mochten dus niet bij hun eigen toestel komen. De Hongaarse Antonov 2 raast langs het speciale vak waarin de fotograferende en filmende pers zich had verschanst.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 5