Spektaculaire cross door optimale conditie baan Arco de Graaf vijfde in belangrijke etappekoers Hoge snelheden, geen ongelukken Kogerstrand igdatletiekdriekamp 'ivensport gestolen Harde wind bij Hoornder crossloop ZDH-training Verloting Gezelligheidsrit Bea Timmer succesvol Zeilwedstrijd CKZ met veel uitvallers vi TEXELSE COURANT PAGINA 5 it. Het lijkt dan positief dat de ons heeft gehoord, maar verder alles hij het oude." Logische stap graaf, voorzitter van de RST, desgevraagd dat het statutair s toegestaan dat kampeerders in bestuur plaatsnemen. „Dat hoeft „iet. De eerste contactpersoon as de RST is de beheerder. Als er dan niet uitkomt, wordt de te erbij gehaald. Het welzijn van jsten staat daarbij centraal. Ik vanuit dat de zaken naar het uur toekomen." Iregt het initiatief toe te jui- Jk vind het een logische stap, mige dingen hadden eigenlijk al ir moeten gebeuren. Als ik kampeerder zou zijn, zou ik me willen verenigen. Deze gasten terecht dat ze samen sterker ten opzichte van directie en uur, dat er beter naar ze wordt isterd. Uiteindelijk zijn we alle- gebaat bij een goed draaiende ing. Dat wil zeggen: een klant- idelijk beleid en tevens een goe- nploitatie." eiste ervaringen van de RST met lelangenvereniging, op imansduin, zijn volgens Graaf lig. De gasten hebben daar in- als een eerste onderhoud gehad directie en beheerder. Zwartboek it gesprek dat wij met Anneke hadden, somde zij vele zaken op ioor verbetering vatbaar zijn. Eén je eerste dingen die het voorlo- estuur zal aanpakken, is het op- ■n van een zwartboek waarin alle unten zijn opgesomd. Vink vindt gens niet dat dit moet worden vat als een persoonlijke aanval i positie van de campingbeheer- ie belangrijkste grieven, naast de srencamping, behoort de wijze op de modernisering van de he-/toiletgebouwtjes wordt aan- kt De houten optrekjes zijn ver en door stenen gebouwtjes met lental toiletten (dames en heren heiden) en douches, scheerstop- icten en warm water. Deze ge ien bevinden zich alle op het trenterrein, de overige terreinen en het doen met stenen ge itjes zonder warm water, twee douches en drie toiletten. Dat t, vooral bij de gasten die ge- tgen een andere plek moesten tn wegens de uitbreiding van mgerengedeelte. In verband met «temisering van de camping echter sinds 1987 wèl door de neen hoger tarief betaald. Planning Graaf zegt dat de modernisering ns planning verloopt. Eerst zijn tuten gebouwtjes vervangen, ko- (e winter volgt de rest. Daarbij het niet, want de RST staat in ibije toekomst voor nieuwe in ningen in de duincamping. Zo ider meer een complete riolering m worden aangelegd, mede als jvan verscherpte milieu-eisen, wee andere gasten zal Anneke een voorlopig bestuur vormen, «lichtingsvergadering met vrije «irsverkiezingen is pas volgend Spland. Het voorlopig bestuur di bezighouden met het statu tstarten van de belangenverem- het opstellen van een lboek en het onderhouden van icten met directie en bestuur ie RST. rek Vereniging Texel houdt zater- wor de tweede maal deze zomer 'tletiekdriekamp voor de jeugd n met 18 jaar. De onderdelen discuswerpen, verspringen en immers (horden en 1000 m.). fert is om 13.30 uur op het veld fexelse Boys in Den Burg. Niet- 'van de Atletiekvereniging zijn fón harte welkom. De deelname ll!S en iedereen die meedoet ia afloop een herinnering. Aan- n9 en verdere inlichtingen, ook ftentuele afgelastingen: Nicolet- Kterhof, telefoon 18250. werd het jonge duiven- *Urs gestart in Soissons (Frank- °Peen afstand va 430 kilometer, lelijk weer met een zuidwesten 9ingen de 25 Texelse duiven uur los. Deze laatste jonge !nv|ucht kwam op naam van de Waard, die de eerste duif <5 uur binnenliet. Deze bereik- .Snelheid van 1324.49 m./min. Prijzen die in dit concours za- 'n9en allen naar Meyert de 'taven van Oudeschild is de "euwe 19 vierkante meter wit- vafi een zeiljacht gestolen. Dit asvan een 41-jarige man uit In de Bloemenmarathon, de belang rijkste Nederlandse etappewedstrijd voor rolstoelatleten, is Arco de Graaf als vijfde geëindigd. Ploegentactiek speelde daarbij een belangrijke rol. Het team waarvan de Texelaar deel uitmaakte, won het ploegenklasse- ment en teamgenoot Huub Nelissen (vorig jaar ook al winnaar) was indi vidueel de beste. Komend weekend traint Arco de Graaf op de baan in Zwitserland en de week erna komt hij uit in het Nederlands kampioen schap marathon waarvoor hij één van de favorieten is. Arco de Graaf was na afloop met te vreden over zijn eigen prestaties. Hij vermoedt dat hij te hard heeft door- getraind, waardoor hij oververmoeid aan de start verscheen. Dat uitte zich in zere armen en snelle verzuring van de spieren. In de vlakke tijdrit, nor maal gesproken een van Arco's sterkste onderdelen, kwam hij niet uit de verf en bleef rond de achtste plaats steken. Zijn conditionele basis is echter goed, zodat met rust de topvorm snel kan terugkeren. Dat is nodig ook, want De Graaf wil zijn derde plaats van 1988 op het NK marathon over twee weken in En schede graag verbeteren. De Bloe menmarathon toonde aan dat de concurrentie echter sterker is gewor den en dat het materiaal nog steeds evolueert. De Bloemenmarathon leerde hem ook dat hij zich verder moet verbeteren op de baan. Tijdens criteriums met korte bochten verloor Arco telkens het contact met de specialisten in dit vorig jaar voor de MAB-club. Bij de tweede cross werd het dat jaar voor het eerst getest en na enige aanpassingen is het nu klaar. „Ik was nog nooit bij een autocross geweest, tot de MAB me vroeg een programma te schrijven. Ik heb er 300 400 uur over gedaan". Coureurs en medewerkers vierden verlies en overwinningen 's avonds tijdens een groot feest. Daarbij wer den ook de overall-prijzen uitgedeeld. De uitslag: Fomule I: 1. Maarten Koorn, 2. Theo Veeger, 3 Piet Ko ning. Overall: Simon de Smid Formule II: 1. Theo Kuip, 2 Martin Betsema, 2. René Wit te. Overall: Martin Betsema. Standaardklasse 1. Bert Uitgeest, 2. Peter Betsema, 3. Sijp van Egmond Overall: Hans Veeger. manche niet meer gestart wegens een blessure. Voor Gerard Monen met Prindle 15 en Cor van Sijp met A-cat woei het duidelijk te hard en stonden er door de vloedstroom te grote golven in het Eierlandse gat. Deze beide heren zochten dan ook eerder het strand op. Vlak na het ronden van de bene denwindse boei ging de Coolcat 18 van Martin en Yolanda Maat om en brak hierbij een joystick: ook zij ver lieten de wedstrijd. Ook de Prindle 18 van Robert Dekker/Bob van den Berg hield het voor gezien. Na de tweede manche die werd" ge wonnen door Boks/Van der Vis ge volgd door Boon/Eenhoorn bleek de fokkenist van Langeveld, Remco Ken- beek erg veel last van een oude bles sure te hebben. Door de vele uitvallers besloot de wedstrijdcom missie om geen derde manche meer te varen. De volgende wedstrijden die CKZ houdt zijn de Texelse kampioenschap pen voor alle Texelse zeilers op 9 en 10 september. Uitslagen 3e wedstrijd: 1. Herman Boks/Klaas Jan van der Vis (Tornada) 15.pt.; 2. Ane Lan- geveld/Remco Kenbeek (Tornado) 5 pt.; 3. Bart Boon/Fred Eenhoorn (Supercat 20) 8 pt.; 4. Jan Schrama/Sjaak Verbij (Hurricane) 8 pt 5. Martin Maat/Yolanda Maat (Coolcat 18) 10 pt. en Cor van Sijp (A-cat) 13 pt. het korte werk. Met het oog op de volgend jaar in Assen te houden We- reldspelen is het ook noodzakelijk dat hij zijn baantechniek verbetert. De at letiekvereniging Hera uit Heerhugo- waard stelt hem in de gelegenheid gebruik te maken van de atletiekbaan aldaar, samen met zijn onafscheidelij ke trainingsmaat Theo Franchimon uit Den Burg. De Graaf zit na zijn prestaties in de Bloemenmarathon nog steeds in de selectie van bond scoach Gerrit Pomp. Een etappezege zat er voor de Texel se sportman van het jaar niet in. Het succes van de ploeg bood echter vol doende compensatie. De Graaf pro beerde tijdens de Bloemenmarathon zijn nieuwe, 4-wielige rolstoel uit. In de vlakke etappes bleek deze niet goed te bevallen; in de Zuidlimburgse heuvels daarentegen wèl. Omdat hij op de vierwieler hoog zit, kan hij meer kracht zetten en dat scheelde aanmerkelijk. Aan de Bloemenmarathon namen vijf tig deelnemers deel, waaronder een sterke afvaardiging uit België. Er was in de finishplaatsen en langs de route telkens veel publiek en ook de regio nale pers schonk veel aandacht aan het evenement. De harde zuidwestenwind zorgde er afgelopen vrijdag voor dat de deel nemers aan de voorlaatste crossloop van Den Hoorn in het algemeen niet hun normale prestaties konden ha len. Ondanks het slechte weer van vrijdagmiddag verschenen toch 71 deelnemers aan start. Aanstaande vrijdag kunnen een aan tal lopers zich nog verzekeren van een plaats in het eindklassement; men moet daarvoor minimaal vier maal hebben meegelopen. Anderden kunnen nog proberen hun plaats in het klassement te verbeteren: Willem Daman kan bijvoorbeeld door 55 sec., sneller te lopen dan Piet Bake- laar, nog beslag leggen op de eerste plaats in het veteranenklassement. De winnaars van de andere klasse menten staan vrijwel zeker vast: Min ne Goënga op de 8 km, Tilly Eelman (4 km vrouwen); Theo Franchimon (4 km mannen) en Roald van der Slikke (4 km jeugd). Vrijdag is de start weer om 19.30 uur. De inschrijving begint om 19.00 uur in de kantine op het ZDH-terrein aan de Witteweg. Uitslagen: 8 km vrije inschrijving: 1 Minne Goënga 28.41, 2. Jan Zijm 29 24 en 3. H. Kaiser 29.59. 8 km veteranen: 1. Cor Zegers 29.16; 2 Willem Daman 32.49 en 3. Piet Bakelaar 32.56. 4 km vrouwen. 1. Ingrid van Lubek 17.35; 2. Judith Peters 17 58 en 3. Tilly Eelman 19 08. 4 km mannen vanaf 15 jaar 1. Theo Franchimon 14 07, 2. Mare Frijns 15.05 en 3. Rien Brouwer 15.31. 4 km jeugd t/m 14 jaar: 1 Bastiaan von Hebei 16.13; 2. Ronny van der Slikke 17 04 en 3. Heiko Schober Vanavond begint trainer Willem Olt- hof uit Den Helder met de trainingen bij ZDH. Het trainingsschema is als volgt: Dinsdag 17.15-18.15 uur C-junioren; 18.15-19.15 uur A-junioren; vanaf 19.30 uur senioren. Donderdag: 17.15-18.15 uur pupillen; 18.30-19.30 uur keepers; 19.00-20.00 uur A- junioren en senioren. Op de volgende loten is nog een prijsje gevallen in Ons Huis, Den Hoorn: Blauw 207, 254, 290, 344, 352, 369 en 404. Afhalen bij Zwa nenburg, Naalrand 9, tel. 19272 of donderdag tijdens de rommel- tjesmarkt. Openluchtkoeling Robbie Witte ging in de standaard klasse beter dan vorige keer. „Deze wagen heeft achterwielaandrijving en ik kon 'm niet op de baan houden. Er zitten nu andere banden om en ik heb flink gewicht achterin vastge maakt, dat scheelt". Tijdens de man ches verdween de motorkap van zijn wagen en ook de ventilator van de koeling bleef in de strijd. „Openlucht koeling heb ik nu. Ach ja, er rijdt wel eens iemand in de weg hè. Ik denk Zondag houdt de vereniging Vrienden van het Paard de uitgestelde gezellig heidsrit. Na afloop van deze rit van 12 kilometer wordt een berbecue gehouden op het veld aan de Ploeg- landerweg. De kosten hiervoor zijn 710,— per persoon. Voor beiden kan men zich vóór vrij dagavond 19 00 uur opgeven bij Piet Reiding, telefoon 15259. De start van de rit is bij manege Akenburg om 11.00 uur. Op het afgelopen zaterdag in Op meer gehouden kringconcours voor paarden van de Kring Noordholland- Noord. won Bea Timmer met Avant Coureur een eerste prijs bij het L- springen. Zij legde als enige ruiter het parcours foutloos af. Bovendien behaalde zij met 125 punten een tweede prijs in de Ll-dressuur. Ook de andere combinaties van de Waddenruiters reden zaterdag een goede wedstrijd. De behaalde punten lagen gemiddeld tussen de 110 en de 120. In de B-dressuur behaalde Mari an van der Geest met Chiogrant twee winstpunten uit twee proeven (120 en 122 punten). Tineke Kossen deed hetzelfde met Zamora in de L2-dressuur, met tweemaal 120 pun ten. Het achttal van de Waddenrui ters reed een goede afdelingsproef en behaalde 116 punten. Aanstaande zaterdag gaan zowel de paarden van de Waddenruiters als de pony's van de Kleppertjes naar Spaarnwoude, om daar deel te ne men aan de provinciale kampioen schappen. De catamaranzeilers maakten er zondag een ware slijtageslag van bij paal 33. IFoto- Lyda DijtI Robbie Witte wist in alle manches zijn wagen op de baan te houden, maar in de laatste ronde van de finale moest de kraan van Nic Dros er toch nog aan te pas komen om zijn wagen weer op het droge te krijgen Gehuld in grote stofwolken parkeer de menige coureur zondag zijn aar dig verfomfaaide bolide in de sloot in de tweede Texelse autocross van dit seizoen. Het publiek, dat met iets meer dan 2000 personen op de dijk zat, genoot van de spektaculaire stunts, waarbij veel blik over de baan op het land van Nic Dros bij Oosterend vloog. Door de optimale conditie van de bodem konden hoge snelheden worden bereikt, wat het schouwspel aantrekkelijk maakte. Ongelukken gebeurden er niet. „Het is een zegen voor de openbare orde dat ze zich hier kunnen uitle ven", aldus een toeschouwer zondag. Zowel organisatie als het publiek was goed te spreken over de cross. De wind was gunstig, zodat de toe schouwers en de officials in de jury bus geen last hadden van de stofwolken. In het rennerskwartier werd tussen de manches door druk gesleuteld om de wagens weer aan de praat te krij gen. Nico Uitgeest ging in de tweede manche over de kop. „Ik keek nog even onder de motorkap toen ik van de baan kwam en toen bleek dat de motorsteun los was". Met man en macht werd de wagen op tijd in ge reedheid gebracht. Kalm aan Bij een cross in Callantsoog begin augustus won Martin Betsema de eerste prijs in de formule twee. Hij deed de eerste manches op Texel een beetje kalm aan. „Ik sta nog eerste in het overall-klassement, dus ik moet punten verzamelen. De vorige Texelse cross ging het ook wel goed, maar toen moest ik achteraan starten in de finale en dan kom je er niet meer aan te pas". Betsema rijdt ko mend weekend mee in Sint Maarten en op 10 september in Beverwijk. De negen blauw geverfde wagentjes van sponsor Betsema zijn zowel op het eiland als daarbuiten een bekende verschijning. Bart Heerschap had de smoor in. Het ging nét lekker toen zijn witte ge vaarte ermee ophield. „Hij liep niet meer. Verdorie, ik begon net een beetje op te ruimen, want ik had nog wat puntjes voor de finale nodig. Het mocht niet zo wezen. Ik denk dat ie niet genoeg stroom kreeg. Jammer". dat er wel een finaleplaats inzit. Dan moet ik maar een beetje opruimen als het met erg opschiet. Heelhouden tot volgend jaar hoeft niet, want hij moet thuis toch binnen veertien da gen van het erf verdwenen zijn...." Niet duwen Op de baan werden in sommige ge vallen op de rechte stukken snelhe den van over de 100 kilometer gehaald. Doordat in de eerste bocht na de start niet mocht worden ge duwd bleven meer wagens langer in de race, wat de spanning verhoogde. In de tweede bocht vloog Martin Smit op de autobanden die om het circuit zijn aangebracht, nadat hij een collega-coureur op z'n kant duwde. Nahijgend, maar ongedeerd vertelt hij wat er gebeurde: „Ik pakte 'm op zijn hoek en toen kleunde hij op zijn kant. Maar omdat ik het gas erop had schoot ik rechtdoor de banden in". Bij de vorige cross startten favorieten in de finale achteraan. Plaatsvervan gend wedstrijdleider Ron Eelman: „Dat was om te voorkomen dat het te tam werd. Zo'n inhaalrace levert meestal leuke momenten op. De rij ders waren er echter niet blij mee. Tja, ze doen alle manches hun best om goed te eindigen en dan moeten ze achteraan staan. We hebben het nu dus maar weer ouderwets ge daan: de besten voorop". Afvalraces De finales waren snel en spannend. In de standaardklasse eindigde Bert Uitgeest als eerste. In de formule II won Theo Kuip en in de formule I Maarten Koorn. Deze laatste won ook de vorige cross in die klasse. Een groot succes waren de afvalra ces die na de prijsuitreiking werden gehouden. Na een aantal ronden wordt steeds de op de laatste plaats rijdende coureur afgevlagd, zodat er op het laatst nog maar twee overblij ven. Vooral in de standaardklasse kwamen veel auto's tegelijk aan de start, wat grote duwpartijen en cras hes opleverde. Veel coureurs hadden hun plaats achter het stuur afgestaan aan hun monteur met de boodschap: de wagen mag kapot. Die opdracht werd door enkelen wel héél letterlijk opgevolgd! „Vroeger mocht in de standaardklas se niets aan de auto's worden veran derd. Maar dan was na een klein tikkie de motor al beschadigd", ver telt Ron Eelman. Tegenwoordig mag een pijp in de wagen worden gelast, om enige bescherming te bieden. Dit heeft een gunstig effect. De wagens blijven langer intact en kunnen dus meer manches meerijden. Speaker Martin Trap was luid en duidelijk ver staanbaar en informeerde het publiek uitstekend. Computer De uitslagen van de verschillende manches en de finales waren vlie gensvlug berekend met behulp van een speciaal computerprogramma. Martin Cadee uit Den Burg maakte De Cocksdorper Kustzeilvereniging hield zondag haar derde club wedstrijd bij paal 33. Aan start ver schenen tien catamarans. Bij aanvang van de wedstrijden stond er een westenwind kracht vier die la ter verder zou toenemen. De westrijdbaan lag voor een groot ge deelte in het Eierlandse gat. Vlak na de eerste start was het de Tornado van Herman Boks/Klaas Jan van der Vis die de leiding nam en deze ook wist te behouden. Het duo werd ge volgd door Arie Langeveld/Remco Kenbeek en Jan Schrama en Sjaak Verbij. Het duo Van Uunen met Hobie 18 zeilde zich zeer verdienstelijk naar de derde plaats. Voor de éénsmans- boten stond er duidelijk iets te veel wind. Zij belandden dan ook in de achterhoede. In de tweede manche wist weer Boks/Van der Vis de koppostitie in te nemen. De Supercat 20 van Bart Boon/Fred Eenhoorn begon duidelijk meer snelheid te produceren en wist hierdoor de Tornado van Lange- veld/Kenbeek ruim voor te blijven. Het duo Van Uunen was na de 1e

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 5