Spektaculaire cross door
optimale conditie baan
Arco de Graaf vijfde in
belangrijke etappekoers
Hoge snelheden, geen ongelukken
Kogerstrand
igdatletiekdriekamp
'ivensport
gestolen
Harde wind bij
Hoornder crossloop
ZDH-training
Verloting
Gezelligheidsrit
Bea Timmer succesvol
Zeilwedstrijd CKZ
met veel uitvallers
vi
TEXELSE COURANT PAGINA 5
it. Het lijkt dan positief dat de
ons heeft gehoord, maar verder
alles hij het oude."
Logische stap
graaf, voorzitter van de RST,
desgevraagd dat het statutair
s toegestaan dat kampeerders in
bestuur plaatsnemen. „Dat hoeft
„iet. De eerste contactpersoon
as de RST is de beheerder. Als
er dan niet uitkomt, wordt de
te erbij gehaald. Het welzijn van
jsten staat daarbij centraal. Ik
vanuit dat de zaken naar het
uur toekomen."
Iregt het initiatief toe te jui-
Jk vind het een logische stap,
mige dingen hadden eigenlijk al
ir moeten gebeuren. Als ik
kampeerder zou zijn, zou ik me
willen verenigen. Deze gasten
terecht dat ze samen sterker
ten opzichte van directie en
uur, dat er beter naar ze wordt
isterd. Uiteindelijk zijn we alle-
gebaat bij een goed draaiende
ing. Dat wil zeggen: een klant-
idelijk beleid en tevens een goe-
nploitatie."
eiste ervaringen van de RST met
lelangenvereniging, op
imansduin, zijn volgens Graaf
lig. De gasten hebben daar in-
als een eerste onderhoud gehad
directie en beheerder.
Zwartboek
it gesprek dat wij met Anneke
hadden, somde zij vele zaken op
ioor verbetering vatbaar zijn. Eén
je eerste dingen die het voorlo-
estuur zal aanpakken, is het op-
■n van een zwartboek waarin alle
unten zijn opgesomd. Vink vindt
gens niet dat dit moet worden
vat als een persoonlijke aanval
i positie van de campingbeheer-
ie belangrijkste grieven, naast de
srencamping, behoort de wijze
op de modernisering van de
he-/toiletgebouwtjes wordt aan-
kt De houten optrekjes zijn ver
en door stenen gebouwtjes met
lental toiletten (dames en heren
heiden) en douches, scheerstop-
icten en warm water. Deze ge
ien bevinden zich alle op het
trenterrein, de overige terreinen
en het doen met stenen ge
itjes zonder warm water, twee
douches en drie toiletten. Dat
t, vooral bij de gasten die ge-
tgen een andere plek moesten
tn wegens de uitbreiding van
mgerengedeelte. In verband met
«temisering van de camping
echter sinds 1987 wèl door de
neen hoger tarief betaald.
Planning
Graaf zegt dat de modernisering
ns planning verloopt. Eerst zijn
tuten gebouwtjes vervangen, ko-
(e winter volgt de rest. Daarbij
het niet, want de RST staat in
ibije toekomst voor nieuwe in
ningen in de duincamping. Zo
ider meer een complete riolering
m worden aangelegd, mede als
jvan verscherpte milieu-eisen,
wee andere gasten zal Anneke
een voorlopig bestuur vormen,
«lichtingsvergadering met vrije
«irsverkiezingen is pas volgend
Spland. Het voorlopig bestuur
di bezighouden met het statu
tstarten van de belangenverem-
het opstellen van een
lboek en het onderhouden van
icten met directie en bestuur
ie RST.
rek Vereniging Texel houdt zater-
wor de tweede maal deze zomer
'tletiekdriekamp voor de jeugd
n met 18 jaar. De onderdelen
discuswerpen, verspringen en
immers (horden en 1000 m.).
fert is om 13.30 uur op het veld
fexelse Boys in Den Burg. Niet-
'van de Atletiekvereniging zijn
fón harte welkom. De deelname
ll!S en iedereen die meedoet
ia afloop een herinnering. Aan-
n9 en verdere inlichtingen, ook
ftentuele afgelastingen: Nicolet-
Kterhof, telefoon 18250.
werd het jonge duiven-
*Urs gestart in Soissons (Frank-
°Peen afstand va 430 kilometer,
lelijk weer met een zuidwesten
9ingen de 25 Texelse duiven
uur los. Deze laatste jonge
!nv|ucht kwam op naam van
de Waard, die de eerste duif
<5 uur binnenliet. Deze bereik-
.Snelheid van 1324.49 m./min.
Prijzen die in dit concours za-
'n9en allen naar Meyert de
'taven van Oudeschild is de
"euwe 19 vierkante meter wit-
vafi een zeiljacht gestolen. Dit
asvan een 41-jarige man uit
In de Bloemenmarathon, de belang
rijkste Nederlandse etappewedstrijd
voor rolstoelatleten, is Arco de Graaf
als vijfde geëindigd. Ploegentactiek
speelde daarbij een belangrijke rol.
Het team waarvan de Texelaar deel
uitmaakte, won het ploegenklasse-
ment en teamgenoot Huub Nelissen
(vorig jaar ook al winnaar) was indi
vidueel de beste. Komend weekend
traint Arco de Graaf op de baan in
Zwitserland en de week erna komt
hij uit in het Nederlands kampioen
schap marathon waarvoor hij één
van de favorieten is.
Arco de Graaf was na afloop met te
vreden over zijn eigen prestaties. Hij
vermoedt dat hij te hard heeft door-
getraind, waardoor hij oververmoeid
aan de start verscheen. Dat uitte zich
in zere armen en snelle verzuring van
de spieren. In de vlakke tijdrit, nor
maal gesproken een van Arco's
sterkste onderdelen, kwam hij niet uit
de verf en bleef rond de achtste
plaats steken. Zijn conditionele basis
is echter goed, zodat met rust de
topvorm snel kan terugkeren. Dat is
nodig ook, want De Graaf wil zijn
derde plaats van 1988 op het NK
marathon over twee weken in En
schede graag verbeteren. De Bloe
menmarathon toonde aan dat de
concurrentie echter sterker is gewor
den en dat het materiaal nog steeds
evolueert.
De Bloemenmarathon leerde hem ook
dat hij zich verder moet verbeteren
op de baan. Tijdens criteriums met
korte bochten verloor Arco telkens
het contact met de specialisten in
dit vorig jaar voor de MAB-club. Bij
de tweede cross werd het dat jaar
voor het eerst getest en na
enige aanpassingen is het nu klaar.
„Ik was nog nooit bij een autocross
geweest, tot de MAB me vroeg een
programma te schrijven. Ik heb er
300 400 uur over gedaan".
Coureurs en medewerkers vierden
verlies en overwinningen 's avonds
tijdens een groot feest. Daarbij wer
den ook de overall-prijzen uitgedeeld.
De uitslag:
Fomule I:
1. Maarten Koorn, 2. Theo Veeger, 3 Piet Ko
ning. Overall: Simon de Smid
Formule II:
1. Theo Kuip, 2 Martin Betsema, 2. René Wit
te. Overall: Martin Betsema.
Standaardklasse
1. Bert Uitgeest, 2. Peter Betsema, 3. Sijp van
Egmond Overall: Hans Veeger.
manche niet meer gestart wegens
een blessure.
Voor Gerard Monen met Prindle 15
en Cor van Sijp met A-cat woei het
duidelijk te hard en stonden er door
de vloedstroom te grote golven in
het Eierlandse gat. Deze beide heren
zochten dan ook eerder het strand
op. Vlak na het ronden van de bene
denwindse boei ging de Coolcat 18
van Martin en Yolanda Maat om en
brak hierbij een joystick: ook zij ver
lieten de wedstrijd. Ook de Prindle 18
van Robert Dekker/Bob van den Berg
hield het voor gezien.
Na de tweede manche die werd" ge
wonnen door Boks/Van der Vis ge
volgd door Boon/Eenhoorn bleek de
fokkenist van Langeveld, Remco Ken-
beek erg veel last van een oude bles
sure te hebben. Door de vele
uitvallers besloot de wedstrijdcom
missie om geen derde manche meer
te varen.
De volgende wedstrijden die CKZ
houdt zijn de Texelse kampioenschap
pen voor alle Texelse zeilers op 9 en
10 september.
Uitslagen 3e wedstrijd: 1. Herman Boks/Klaas
Jan van der Vis (Tornada) 15.pt.; 2. Ane Lan-
geveld/Remco Kenbeek (Tornado) 5 pt.; 3.
Bart Boon/Fred Eenhoorn (Supercat 20) 8 pt.;
4. Jan Schrama/Sjaak Verbij (Hurricane) 8 pt
5. Martin Maat/Yolanda Maat (Coolcat 18) 10
pt. en Cor van Sijp (A-cat) 13 pt.
het korte werk. Met het oog op de
volgend jaar in Assen te houden We-
reldspelen is het ook noodzakelijk dat
hij zijn baantechniek verbetert. De at
letiekvereniging Hera uit Heerhugo-
waard stelt hem in de gelegenheid
gebruik te maken van de atletiekbaan
aldaar, samen met zijn onafscheidelij
ke trainingsmaat Theo Franchimon
uit Den Burg. De Graaf zit na zijn
prestaties in de Bloemenmarathon
nog steeds in de selectie van bond
scoach Gerrit Pomp.
Een etappezege zat er voor de Texel
se sportman van het jaar niet in. Het
succes van de ploeg bood echter vol
doende compensatie. De Graaf pro
beerde tijdens de Bloemenmarathon
zijn nieuwe, 4-wielige rolstoel uit. In
de vlakke etappes bleek deze niet
goed te bevallen; in de Zuidlimburgse
heuvels daarentegen wèl. Omdat hij
op de vierwieler hoog zit, kan hij
meer kracht zetten en dat scheelde
aanmerkelijk.
Aan de Bloemenmarathon namen vijf
tig deelnemers deel, waaronder een
sterke afvaardiging uit België. Er was
in de finishplaatsen en langs de route
telkens veel publiek en ook de regio
nale pers schonk veel aandacht aan
het evenement.
De harde zuidwestenwind zorgde er
afgelopen vrijdag voor dat de deel
nemers aan de voorlaatste crossloop
van Den Hoorn in het algemeen niet
hun normale prestaties konden ha
len. Ondanks het slechte weer van
vrijdagmiddag verschenen toch 71
deelnemers aan start.
Aanstaande vrijdag kunnen een aan
tal lopers zich nog verzekeren van
een plaats in het eindklassement;
men moet daarvoor minimaal vier
maal hebben meegelopen. Anderden
kunnen nog proberen hun plaats in
het klassement te verbeteren: Willem
Daman kan bijvoorbeeld door 55
sec., sneller te lopen dan Piet Bake-
laar, nog beslag leggen op de eerste
plaats in het veteranenklassement.
De winnaars van de andere klasse
menten staan vrijwel zeker vast: Min
ne Goënga op de 8 km, Tilly Eelman
(4 km vrouwen); Theo Franchimon (4
km mannen) en Roald van der Slikke
(4 km jeugd).
Vrijdag is de start weer om 19.30
uur. De inschrijving begint om 19.00
uur in de kantine op het ZDH-terrein
aan de Witteweg.
Uitslagen: 8 km vrije inschrijving:
1 Minne Goënga 28.41, 2. Jan Zijm 29 24 en
3. H. Kaiser 29.59. 8 km veteranen: 1. Cor
Zegers 29.16; 2 Willem Daman 32.49 en 3.
Piet Bakelaar 32.56. 4 km vrouwen. 1. Ingrid
van Lubek 17.35; 2. Judith Peters 17 58 en 3.
Tilly Eelman 19 08. 4 km mannen vanaf 15
jaar 1. Theo Franchimon 14 07, 2. Mare
Frijns 15.05 en 3. Rien Brouwer 15.31. 4 km
jeugd t/m 14 jaar: 1 Bastiaan von Hebei
16.13; 2. Ronny van der Slikke 17 04 en 3.
Heiko Schober
Vanavond begint trainer Willem Olt-
hof uit Den Helder met de trainingen
bij ZDH. Het trainingsschema is als
volgt:
Dinsdag 17.15-18.15 uur C-junioren;
18.15-19.15 uur A-junioren; vanaf
19.30 uur senioren. Donderdag:
17.15-18.15 uur pupillen; 18.30-19.30
uur keepers; 19.00-20.00 uur A-
junioren en senioren.
Op de volgende loten is nog een
prijsje gevallen in Ons Huis, Den
Hoorn: Blauw 207, 254, 290, 344,
352, 369 en 404. Afhalen bij Zwa
nenburg, Naalrand 9, tel. 19272 of
donderdag tijdens de rommel-
tjesmarkt.
Openluchtkoeling
Robbie Witte ging in de standaard
klasse beter dan vorige keer. „Deze
wagen heeft achterwielaandrijving en
ik kon 'm niet op de baan houden. Er
zitten nu andere banden om en ik
heb flink gewicht achterin vastge
maakt, dat scheelt". Tijdens de man
ches verdween de motorkap van zijn
wagen en ook de ventilator van de
koeling bleef in de strijd. „Openlucht
koeling heb ik nu. Ach ja, er rijdt wel
eens iemand in de weg hè. Ik denk
Zondag houdt de vereniging Vrienden
van het Paard de uitgestelde gezellig
heidsrit. Na afloop van deze rit van
12 kilometer wordt een berbecue
gehouden op het veld aan de Ploeg-
landerweg. De kosten hiervoor zijn
710,— per persoon.
Voor beiden kan men zich vóór vrij
dagavond 19 00 uur opgeven bij Piet
Reiding, telefoon 15259. De start van
de rit is bij manege Akenburg om
11.00 uur.
Op het afgelopen zaterdag in Op
meer gehouden kringconcours voor
paarden van de Kring Noordholland-
Noord. won Bea Timmer met Avant
Coureur een eerste prijs bij het L-
springen. Zij legde als enige ruiter
het parcours foutloos af. Bovendien
behaalde zij met 125 punten een
tweede prijs in de Ll-dressuur.
Ook de andere combinaties van de
Waddenruiters reden zaterdag een
goede wedstrijd. De behaalde punten
lagen gemiddeld tussen de 110 en de
120. In de B-dressuur behaalde Mari
an van der Geest met Chiogrant
twee winstpunten uit twee proeven
(120 en 122 punten). Tineke Kossen
deed hetzelfde met Zamora in de
L2-dressuur, met tweemaal 120 pun
ten. Het achttal van de Waddenrui
ters reed een goede afdelingsproef en
behaalde 116 punten.
Aanstaande zaterdag gaan zowel de
paarden van de Waddenruiters als de
pony's van de Kleppertjes naar
Spaarnwoude, om daar deel te ne
men aan de provinciale kampioen
schappen.
De catamaranzeilers maakten er zondag een ware slijtageslag van bij paal 33. IFoto- Lyda DijtI
Robbie Witte wist in alle manches zijn wagen op de baan te houden, maar in de laatste ronde van de finale moest de kraan van Nic Dros er toch
nog aan te pas komen om zijn wagen weer op het droge te krijgen
Gehuld in grote stofwolken parkeer
de menige coureur zondag zijn aar
dig verfomfaaide bolide in de sloot in
de tweede Texelse autocross van dit
seizoen. Het publiek, dat met iets
meer dan 2000 personen op de dijk
zat, genoot van de spektaculaire
stunts, waarbij veel blik over de
baan op het land van Nic Dros bij
Oosterend vloog. Door de optimale
conditie van de bodem konden hoge
snelheden worden bereikt, wat het
schouwspel aantrekkelijk maakte.
Ongelukken gebeurden er niet.
„Het is een zegen voor de openbare
orde dat ze zich hier kunnen uitle
ven", aldus een toeschouwer zondag.
Zowel organisatie als het publiek was
goed te spreken over de cross. De
wind was gunstig, zodat de toe
schouwers en de officials in de jury
bus geen last hadden van de
stofwolken.
In het rennerskwartier werd tussen
de manches door druk gesleuteld om
de wagens weer aan de praat te krij
gen. Nico Uitgeest ging in de tweede
manche over de kop. „Ik keek nog
even onder de motorkap toen ik van
de baan kwam en toen bleek dat de
motorsteun los was". Met man en
macht werd de wagen op tijd in ge
reedheid gebracht.
Kalm aan
Bij een cross in Callantsoog begin
augustus won Martin Betsema de
eerste prijs in de formule twee. Hij
deed de eerste manches op Texel een
beetje kalm aan. „Ik sta nog eerste
in het overall-klassement, dus ik
moet punten verzamelen. De vorige
Texelse cross ging het ook wel goed,
maar toen moest ik achteraan starten
in de finale en dan kom je er niet
meer aan te pas". Betsema rijdt ko
mend weekend mee in Sint Maarten
en op 10 september in Beverwijk. De
negen blauw geverfde wagentjes van
sponsor Betsema zijn zowel op het
eiland als daarbuiten een bekende
verschijning.
Bart Heerschap had de smoor in. Het
ging nét lekker toen zijn witte ge
vaarte ermee ophield. „Hij liep niet
meer. Verdorie, ik begon net een
beetje op te ruimen, want ik had nog
wat puntjes voor de finale nodig. Het
mocht niet zo wezen. Ik denk dat ie
niet genoeg stroom kreeg. Jammer".
dat er wel een finaleplaats inzit. Dan
moet ik maar een beetje opruimen
als het met erg opschiet. Heelhouden
tot volgend jaar hoeft niet, want hij
moet thuis toch binnen veertien da
gen van het erf verdwenen zijn...."
Niet duwen
Op de baan werden in sommige ge
vallen op de rechte stukken snelhe
den van over de 100 kilometer
gehaald. Doordat in de eerste bocht
na de start niet mocht worden ge
duwd bleven meer wagens langer in
de race, wat de spanning verhoogde.
In de tweede bocht vloog Martin
Smit op de autobanden die om het
circuit zijn aangebracht, nadat hij een
collega-coureur op z'n kant duwde.
Nahijgend, maar ongedeerd vertelt hij
wat er gebeurde: „Ik pakte 'm op zijn
hoek en toen kleunde hij op zijn kant.
Maar omdat ik het gas erop had
schoot ik rechtdoor de banden in".
Bij de vorige cross startten favorieten
in de finale achteraan. Plaatsvervan
gend wedstrijdleider Ron Eelman:
„Dat was om te voorkomen dat het
te tam werd. Zo'n inhaalrace levert
meestal leuke momenten op. De rij
ders waren er echter niet blij mee.
Tja, ze doen alle manches hun best
om goed te eindigen en dan moeten
ze achteraan staan. We hebben het
nu dus maar weer ouderwets ge
daan: de besten voorop".
Afvalraces
De finales waren snel en spannend.
In de standaardklasse eindigde Bert
Uitgeest als eerste. In de formule II
won Theo Kuip en in de formule I
Maarten Koorn. Deze laatste won
ook de vorige cross in die klasse.
Een groot succes waren de afvalra
ces die na de prijsuitreiking werden
gehouden. Na een aantal ronden
wordt steeds de op de laatste plaats
rijdende coureur afgevlagd, zodat er
op het laatst nog maar twee overblij
ven. Vooral in de standaardklasse
kwamen veel auto's tegelijk aan de
start, wat grote duwpartijen en cras
hes opleverde. Veel coureurs hadden
hun plaats achter het stuur afgestaan
aan hun monteur met de boodschap:
de wagen mag kapot. Die opdracht
werd door enkelen wel héél letterlijk
opgevolgd!
„Vroeger mocht in de standaardklas
se niets aan de auto's worden veran
derd. Maar dan was na een klein
tikkie de motor al beschadigd", ver
telt Ron Eelman. Tegenwoordig mag
een pijp in de wagen worden gelast,
om enige bescherming te bieden. Dit
heeft een gunstig effect. De wagens
blijven langer intact en kunnen dus
meer manches meerijden. Speaker
Martin Trap was luid en duidelijk ver
staanbaar en informeerde het publiek
uitstekend.
Computer
De uitslagen van de verschillende
manches en de finales waren vlie
gensvlug berekend met behulp van
een speciaal computerprogramma.
Martin Cadee uit Den Burg maakte
De Cocksdorper Kustzeilvereniging
hield zondag haar derde club
wedstrijd bij paal 33. Aan start ver
schenen tien catamarans.
Bij aanvang van de wedstrijden stond
er een westenwind kracht vier die la
ter verder zou toenemen. De
westrijdbaan lag voor een groot ge
deelte in het Eierlandse gat. Vlak na
de eerste start was het de Tornado
van Herman Boks/Klaas Jan van der
Vis die de leiding nam en deze ook
wist te behouden. Het duo werd ge
volgd door Arie Langeveld/Remco
Kenbeek en Jan Schrama en Sjaak
Verbij. Het duo Van Uunen met Hobie
18 zeilde zich zeer verdienstelijk naar
de derde plaats. Voor de éénsmans-
boten stond er duidelijk iets te veel
wind. Zij belandden dan ook in de
achterhoede.
In de tweede manche wist weer
Boks/Van der Vis de koppostitie in te
nemen. De Supercat 20 van Bart
Boon/Fred Eenhoorn begon duidelijk
meer snelheid te produceren en wist
hierdoor de Tornado van Lange-
veld/Kenbeek ruim voor te blijven.
Het duo Van Uunen was na de 1e