God straft sneller an justitie..." Paarden lopen op tapijt in manege mk spraak voor zwaargewonde xelaars op de 'emvierdaagse Molenkoog Nationale collecte voor geestelijk gehandicapten Crossloop De Koog Overpeinzingen na een zesweekse vakantie Goed resultaat bij prov. kampioenschappen Kankerbestrijding houdt inzameling Vijfdaagse ouderenreis naar de Eifel Auto's en Texel Oplossing autoprobleem? TEXELSE COURANT PAGINA 5 straft sneller dan justitie", al- officier van justitie C. van Riel ,g in het kantongerecht van Den Hij zei dat tegen een jiige man uit Oudeschild, die in bonken toestand met zijn brom- val was gekomen. Maar het Ook voor een 46-jarige Texelaar een ongeval zwaar gewond geraakt Hij werd vrijgesproken lijden onder invloed wegens ge- jan bewijs. jan uit Oudeschild reed vorig augustus met een alcoholpro- van 1,89 op zijn bromfiets in snd. Hij kwam met de trapper afrastering en viel. Doordat hij ilm droeg, raakte hij niet ind jrechter L.A. Punt constateerde Texelaar al eens eerder voor irgelijks was veroordeeld. ,,Dat een mensenleven terug", ver- ide de verdachte, die hiervoor in- bij de kinderrechter terecht vond het erg gevaarlijk dat de met zo'n hoog promilage op zijn uner was geklommen. ,,Je zit er in naakte wurm op. Als er plot- geen lantaarnpaal voor je op komt de klap hard aan". w Van Riel eiste een boete van en vier maanden ontzegging de rijbevoegdheid op de brom- Punt nam dit over en adviseer- Texelaar de tijd te benutten om 'ommer een grote beurt te ge- De man zat niet erg met zijn ,0ch, dan ga ik toch een tijdje fiets. Dat doe ik toch al, want brommer ligt alweer in puin". Bij verstek at hij met kwam opdagen werd nwoner van Baarn bij verstek aideeld. De man werd op 20 stus vorig jaar aangehouden op omdat hij met drank op achter stuur zat. Uit zijn strafblad bleek vaker voor zo'n vergrijp was 'aft. De officier kende geen par en vroeg een boete van f 500,-. olitierechter nam deze eis over Verbrijzeld 46-jarige Texelaar raakte 30 ok- 1988 zwaar gewond bij een $ng met een vrachtwagen op êandammerdijk. Met een gebro- been en arm en een verbrijzeld ïnwerd hij in het ziekenhuis op- men. De Texelse politie ver- Me dat drank in het spel was en ocht collega's in Den Helder om bloedproef af te nemen. Bij het pen van dat verzoek is iets pgaan, waardoor de bloedproef 2wege bleef. ojbewijs van de Texelaar werd ingevorderd, hij kreeg het na drie nden terug. Twee maanden heeft bet ziekenhuis gelegen en door wwondingen is hij" nog steeds in staat zijn beroep volledig uit tenen. vijf of zes biertjes gedronken of vier uur tijd, precies weet 1 n,et meer. We zaten in een Re na te praten en ik heb ook Kar maal drankjes voor de an- ngehaald'verklaarde de ver- e°P vragen van de officier en fcdsman. impark Molenkoog gaat maan- vijftiende zwemvierdaagse j,a,t Tijdens dit festijn kunnen 'e*else zwemliefhebbers vier da- plezier beleven. Jtee wil doen aan de zwemvier- ^kan voor f 5,- een deelne- J&art kopen bij het zwempark. ;a9moet men minimaal 500 me- 1 maximaal 1000 meter zwem- v°or kinderen onder de 11 jaar •za afstanden respectievelijk :n 500 meter. Als men dit vol- J wordt een stempel op de perskaart gezet. De volle kaart v°°r een medaille. jTOers kunnen voor de vierdaag- et zwembad terecht van ^•00 uur, van 17.30-18.30 uur ?Jaam A-K) en van 18.30-19.30 Eernaam L-Z). Officier van Justitie C. van Riel vond dat er genoeg bewijs was voor een veroordeling. „U bent pas op 2 no vember gehoord, maar u gaf het feit toe. Het is onverklaarbaar hoe u op de verkeerde weghelft terecht bent gekomen Door uw letsel bent u al gestraft, maar ik eis toch ƒ600,- boe te en zes maanden voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid, met aftrek van die drie maanden dat u uw rijbewijs al kwijt was". Advocaat Boddaert was het hier niet mee eens. Hij vond onvoldoende be wezen dat het ongeval door drankge bruik was gebeurd. „U constateert het aan de hand van het ongeval en de verklaring van mijn cliënt. Als ik die 5 6 biertjes in het tijdsbestek dat hij noemt optel, kom ik op een promilage van ongeveer 0,6 en dat schommelt rond de toegestane waar de". De raadsman bepleitte vrijspraak, temeer daar de Texelaar de nodige financiële schade van het ongeluk heeft ondervonden. ,,Hij heeft een eigen bedrijf en iedereen op het eiland wist dat hij in het zie kenhuis lag, dus men ging naar de concurrent". Geen politie De officier voerde aan dat de eerste reactie van de verdachte na het on geval was „ik moet eruit, ik wil er geen politie bij hebben". De vracht wagenchauffeur had dit aan de poli tie verklaard. Van Riel vond de straf die hij eiste uitermate licht. Voor politierechter Punt stond het vast dat van enig alcoholgebruik sprake was, maar er is geen bewijs van de staat waarin de Texelaar ver keerde. „Het is een wankele zaak. In vloed is niet uitgesloten, maar er zijn twijfels en dus verleen ik vrijspraak" In de week van 9 tot en met 14 ok tober houdt de Nationale Kollecte Geestelijk Gehandicapten (NKGG) haar jaarlijkse actieweek. Vorig jaar was de opbrengst van de actie ruim ƒ5,4 miljoen. Het geld is bestemd voor alle denkbare manieren van steun voor de 125.000 geestelijk ge handicapten in ons land. Voorbeel den: trainingen voor degenen die zelfstandig willen wonen, ondersteu ning bij opvoedkundige problemen, extra steun voor gezinnen met een geestelijk gehandicapt kind en vakan tiekampen. Tijdens de actieweek zul len ook op Texel collectanten langs de deur gaan. Bijdragen kunnen ook worden overgemaakt op giro 1122.222 of bank 7070.70333 ten name van de NKGG te Utrecht. Op televisie wordt aandacht geschonken aan de actieweek door de stichting Socutera op woensdag 11 oktober. De bak van manege Akenburg met op de bodem de tapijtsnippers Sinds zaterdag lopen paarden en po ny's in manege Akenburg op tapijt. Zowel de binnenbak als de kleine buitenbak werden voorzien van een laag snippers. Met deze investering is een bedrag van ƒ7000,- gemoeid. Ideale manegebodems mogen niet te droog, te nat, te rul, te los of te hard zijn. Manege Akenburg had tot nu toe een zandbodem, maar dat was niet ideaal: bij droog weer vlogen wolken stof in de rondte als een paard een voet in de bak zette en bij nat weer werd de buitenbak al gauw modderig. Regelmatig natmaken kost te erg veel water en was arbeidsin tensief. Daarnaast moest de bovenlaag geregeld worden losge maakt om de bodem te egaliseren en om te voorkomen dat deze te hard werd. Het manegebestuur ging op zoek naar iets anders. Bezoeken aan diver se maneges in het land wezen uit dat tapijtsnippers de oplossing waren. Voorzitter van de Stichting Overdekte Manege Texel Piet Daalder: „Een be zoek aan Heerjansdam gaf de doorslag. Men had de snippers daar nu een jaar in de binnenbak en was dolenthousiast. En voor 's winters buiten is het geweldig, want het be vriest niet". Auto-industrie De snippers zijn een restproduct van de auto-industrie en worden in balen geleverd door Michael Taken uit Epse. Hij kwam indertijd op het idee om de overblijfselen van automatten en stoelvulling voor manegebodems te gebruiken. Het materiaal werd door TNO aan een streng onderzoek on derworpen en goedgekeurd. Zaterdag werden de bodems van de twee Texelse manegebakken met een shovel afgegraven tot op de harde kleilaag. De snippers werden erover verspreid en aangereden. Als finis hing touch werden de bakken gesproeid. In totaal werden 99 balen gebruikt. In één baal zit 250 a 300 kilo. Er zijn nog 6 balen over, die worden be- Zondag deden 110 deelnemers mee aan de elfde Koger crossloop. Het warme weer was er debet aan dat de meeste lopers niet hun normale prestaties konden halen. Bij de heren werd stevig strijd gele verd voor de tweede plaats. Tot op het einde bleven de favorieten bij el kaar. Door een scherpere eindsprint van Jan Zijm kwam Ron Daalder pre cies twee seconden te kort voor de zege. Aanstaande zondag start om half acht de laatste crossloop van dit seizoen. Er kan dan worden gelopen over V/2, 4, 8 en 12 kilometer. Uitslagen: Heren 4 kilometer: André Brouwer 15 59; J.W. Kraay 17.02; Remmert Drijver 17.06. Dames 4 km.: Tilly Eelman 20.00; Mirjam Arkenbout 23 47, Carla Roeper. Heren 8 km.: Helmut Schuer 28 29; Jan Zijm 28 49; Ron Daalder 28.51 Heren veteranen 8 km.: Joachim Scho- ber 32.09; Wim Timmer 32.10; Cees Vmke 33.17 Jeugd VA km. jongens: Gerbrand Zoe telief 5.58; Robert Bakker 6 05; Jeffrey van Pluuren 6.25. Jeugd VA km. meisjes: Merlin Huisman 6.10; Randy de Kovmck 6.18; Ilse Beerling 6.25. Jeugd 4 km. jongens: Ronny van der Slikke 18 50, Aart Viëtor 19.07, Rob Schraag 20.46. Jeugd 4 km meisjes: Natasja Koopman 21.56, Nanda Koopman 23 48. BRIEVEN VAN LEZERS - BUITEN VERAN' 'WOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE Dit jaar heb ik voor de 21e keer mijn vakantie op Texel doorgebracht en weer op de camping Kogêrstrand. Tot nu toe met zeer veel genoegen en weinig klachten. Ik schreef tot nu toe, want dit jaar werden we gecon fronteerd met veranderingen die ver slechteringen bleken te zijn. Bij mijn aankomst was men bezig bij de ingang aan de Badweg verande ringen aan te brengen. Het grote par keerterrein daar werd ingericht om de parkeerplaatsen te kunnen verhuren. Er moet zeker meer geld binnenko men. Maar met aankomende en ver trekkende kampeerders, die toch op het kantoor moeten zijn, is geen re kening gehouden. Het gevolg is dat de aankomende en vertrekkende kampeerders hun auto nergens neer kunnen zetten. Mij werd bij aankomst gezegd de auto met aanhanger maar op de stoep (het trottoir) bij de ro tonde te zetten. Gelukkig was het niet druk want als je dat doet, dan ben je wel twee keer in overtreding. Overal zie je daar parkeer verbodsborden en dan sta je ook nog op het trottoir. De politie heeft dus volkomen gelijk wanneer ze je een bekeuring geven voor fout parkeren. Bovendien, wat gebeurt er bij een on geluk? Een ernstig ongeluk is gedu rende mijn verblijf al op de rotonde gebeurd, maar dat zal wel niet geko men zijn door de bovenomschreven veranderingen. Op het terrein aangekomen, bleek mij dat er grote verandering in het afval- ophaalsysteem gekomen was. De kisten waarin de afvalzakken vorig jaar geplaatst moesten worden, zijn weggehaald en daarvoor staan grote vuilniscontainers. Van sommige con tainers bleken de schuifdeksels zo vast als een muur te zitten, zodat mensen die de deksels niet open konden krijgen, het vuilnis maar bij de containers neerzetten. Het is na tuurlijk logisch dat vuilniscontainers geregeld geleegd moeten worden, omdat zij anders een flinke stank gaan verspreiden. De eerste drie we ken van mijn verblijf is de container, die voor mij het dichtste bij stond, niet vervangen en daar hij voordien al minstens twee weken had gestaan, kunt u zich wel voorstellen wat een stank deze container verspreidde, vooral bij de temperatuur die dit |aar heerste. Kunt u zich voorstellen hoe dat was als iemand het deksel niet dicht kon krijgen? Vindt u het gek dat er 's avonds en 's nachts ratten in de buurt van deze containers rond scharrelen en de kampeerders in de buurt van deze containers steen en been klagen? Ondergetekende heeft zelf diverse malen op het kampkantoor geklaagd en ook bij de mensen die tot taak hebben op het terrein te controleren. Het bestuur van de RST heeft hier een grote fout begaan. Men heeft de mond vol van de schone, zuivere Texelse lucht. Maar men houdt geen rekening met deze stank. Het volgende punt van ergernis is dat er in de drukkere tijd overal tenten neergezet worden, cementen paaltje of niet. Dat hierbij de duinen vernield worden, schijnt niet meer te hinde ren. Twintig jaar geleden mocht er nog geen schop in het zand gestoken worden, of je had al f 25,— boete (dit laatste overigens zeer terecht). Verder ziet men regelmatig auto's en motorfietsen en vooral kampeerauto's waard om eventuele gaten bij te vul len. Het onderhoud aan de tapijtsnipperbodem beperkt zich tot één keer per maand sproeien en af en toe slepen met een oud bedspi- raal. Als er voldoende geld is, zal misschien in de toekomst ook de tweede buitenbak van dit materiaal worden voorzien. Het zand dat uit de twee andere ba nen is gehaald is gebruikt om het grasveld naast de accommodatie te egaliseren. Lieneke Roeper uit Eierland behaalde zaterdag in Spaarnwoude een goed resultaat bij de provinciale kampioen schappen voor paarden en pony's. Lieneke trad op met Arabelle en ver wierf een fraaie derde plaats in de M2-klasse dressuur. De combinatie kreeg 127 punten, is één winstpunt. Binnenkort bezorgt de post op alle Texelse adressen een folder van de Nederlandse kankerbestrijding. Daar aan is een envelopje gehecht waarin men een bijdrage kan doen. Dit en velopje wordt tussen 28 augustus en 10 september door collectanten opgehaald. Bij een soortgelijke actie bracht Texel vorig jaar maar liefst f18000,- bijeen. Het comité van de Nederlandse kan kerbestrijding (het Koningin Wilhelmi- nafonds) hoopt dat dit bedrag dit jaar met veler hulp op zijn minst zal wor den geëvenaard. Nu de genezings kansen bij kanker boven de 50% gekomen zijn is het zaak dat er vol doende geld beschikbaar blijft voor onderzoek, voorlichting en begelei ding van jeugdige en volwassen pa tiënten. Om de collecte op Texel te laten sla gen zijn in Den Burg nog vier collec tanten nodig maar ook in andere dorpen is extra hulp welkom. Wie wil meehelpen kan zich aanmelden bij mevrouw J. Krugers, Thijsselaan 99 in Den Burg, telefoon 13073 of Th. L. Schaap, Boodtlaan 55 in De Koog, telefoon 1779Z De heer W. Wassenaar uit Den Burg organiseert weer een reis voor oude ren naar de Eifel. Het wordt een vijf daagse trip: vertrek op dinsdag 10 oktober om 8.00 uur; terug op za terdag 14 oktober omstreeks 19.00 Reisdoel is Neuerburg in het bosrijke natuurgebied Eifel-Luxemburg, dat vooral in die tijd buitengewoon aan trekkelijk is door de herfstkleuren. Het wordt een rustige vakantie waar bij de deelnemers met de touringcar op Texel worden gehaald en ge bracht De prijs is f350,- per persoon op basis van volpension inclusief ex cursies en koffiemaaltijd onderweg. Aanmelden kan bij W. Wassenaar, te lefoon 12181. BRIEVEN VAN LEZERS BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE de duinen oprijden en afglijden. Meer dere kampeerders die nog een beetje hart voor de natuur hebben, ergerden zich daaraan. Het toezicht op het ter rein beperkt zich tot de controle of iemand betaald heeft of niet. Al deze dingen kunnen we nu «el op het dak schuiven van de kampleiding, i.c. de heer Verhoeven, maar we zijn er van overtuigd dat die de hele dag van vroeg tot laat zijn best doet, maar door personeelstekort kan hij ook niet alles. Nee, de oorzaak moe ten we zoeken bij het bestuur van de RST die ook aan de nationale bezui nigingsziekte lijdt. Alles moet goedkoper. Tot slot nog dit. Geen klacht maar een vraag. Wordt het nu eens geen tijd om de wasgelegenheid en de toi letten eens te scheiden? Het is in de ze tijd toch niet normaal dat je tijdens het wassen of scheren, mee moet genieten van een ander zijn luchtjes? Zou het ook veel geld kosten om in de was- en toiletgele genheid eens een pedaalemmer te plaatsen? Met deze ontboezeming hoop ik dat verschillende personen die deze za ken kunnen verbeteren, aan het den ken te hebben gezet. P. M. Blom Assen NASCHRIFT: Desgevraagd gaf de RST-directie het volgende commen taar. „De heer Blom moet maar eens bij de politie informeren hoe de onge lukken op de Badweg sinds jaar en dag gebeuren: Fietsers die het rijver bod negeren en dan de macht over het stuur verliezen. Het door hem gewraakte afvalophaalsysteem met containers geschiedt over het hele eiland Texel. Dit is als meest effectie ve systeem gepropageerd door de Landbouw Universiteit Wageningen Inspectie Milieuhygiëne Afdeling Plaagdierbestrijdmg". Sinds meer dan 30 jaar ben ik bijna ieder jaar vier weken lang op het eiland Texel. Vanuit deze ervaring wil ik stelling nemen tot het voorstel van de heer Bakker, de auto's van het eiland verbannen. 1. De nodige bagage voor een vakan tie op Texel is als regel omvangrijker dan voor andere vakanties: men heeft drie complete kleding-sets no dig. (zomer-garnituur, kleding voor koelere dagen, pak voor bijzondere gelegenheden), verder voor vakantie huizen beddengoed, handdoeken enz. En tenslotte spullen voor bezigheden in rust-uurtjes. Reeds voor twee per sonen betekent dit meer koffers dan men in één keer kan dragen. Blijft de auto thuis, dan moet de Texelbezoe- ker steeds in meerdere etappes de bagage zeulen en verstouwen: a. van de woning naar de taxi; b. van de taxi naar de trein; c. eventueel bij het overstappen op de spoorreis; d. in Den Helder naar de taxi of bus; e. van de taxi of bus naar de veerboot; f. van de veerboot naar de taxi respectievelijk de bus; g. tenslotte naar het verblijf. Dit gesleep verme nigvuldigt zich als er kleinere kinde ren bij het gezin horen. Ook voor kampeerders met omvangrijke tenten wordt dit een nauwelijks te vergen gesleep. Alleen de „rugzaktoeristen" zouden er nauwelijks last van hebben 2. Met de fiets naar Texel kan. Op het eiland wordt echter reeds lang druk gebruik gemaakt van het aan bod aan fietsen. Doch niet elke toe rist kan van de fiets gebruik maken, in ieder geval niet voortdurend, (leef tijd, gehandicapt zijn, ook de wind- situatie). De afstanden hier moeten echter overwonnen worden. Gemid deld is de duinengordel zo breed dat het doorsteken de maat van de „da gelijkse wandeling" duidelijk over schrijdt. Openbaar vervoer? Dat zal nauwelijks tot in de buurt van het strand komen. 3. Wat zal de TESO zeggen als er plotseling geen aanbod van auto's meer is naar de veerboot? Jammer van de mooie boten! 4. Ik kan bepaald niet onderschrijven dat de wegen van het eiland door auto's overbelast zijn. Ongehinderd rolt het beetje verkeer over de wegen en gebrek aan parkeerplaatsen is er ook niet. Natuurlijk, wanneer iedere op het eiland gebrachte auto voort durend gebruikt zou worden zou het er anders uitzien. Maar vele toeristen gebruiken hem maar weinig en doen dat wat de heer Bakker wil: zij fietsen. 5. De gedachte de auto tot Den Hel der te gebruiken zal wel nauwelijks ter tafel komen, Den Helder als gi gantisch parkeerterrein voor Texel! 6. Zou het plan van de heer Bakker werkelijkheid worden dan zullen vele stamgasten wegblijven. Over blijven de rugzaktoeristen. Wie is er echter voor de zakenwereld van Texel inte ressanter? 7 Wat wel nodig is, is beperking van de toeristenstroom. Het eiland is nu al meer dan vol. Meer overnachtingen zouden langzaam maar zeker het beeld van het eiland veranderen en een aanslag doen op het milieu. Met ontzetting heb ik gelezen dat men dichtbij Ecomare nieuwe appartemen ten en bungalows wil bouwen. Tot nu toe heeft men het eiland ontzien, daarvoor ben ik dankbaar. Wil men nu toerisme tegen elke prijs? Kijk toch eens naar Andalusië (als voor beeld) waar men ook zo heeft gedacht. Het is een nachtmerrie geworden. Nee, beperk de toeristenstroom tot de tegenwoordige omvang. De bezoe kers zullen er dankbaar voor zijn en het vakantieland Texel trouw blijven. W. Thimm tijdelijk Bargen 12, De Waal Vorige week las ik in de Texelse Cou rant dat Texel een „autoprobleem" heeft. Toeristen zijn met een aantal van 47.000 hartelijk welkom, maar hun auto's vormen een probleem. Eigenlijk een vanzelfsprekende ge dachte als je de lange rijen bij de veerboot of de overvolle parkeerplaat sen ziet. Om al die auto's aan ban den te leggen (en ook om onnodige, dure verkeersvoorzieningen te vermij den), bedacht ik het volgende: 1.Beloon de fietsgebruiker' Wie met de auto komt en vervolgens de au tosleutels inlevert (dus de auto laat staan), krijgt gratis of goedkoop fiet sen in gebruik. 2.Straf de automobilist! Iedereen is welkom met de auto (natuurlijk moet je al je spullen naar het vakantieadres brengen). Maar.... wie gaat rijden be taalt dat met grof geld. Hoe? Tolwe gen, parkeergeld, of bedenk maar iets. Het lijkt extreem maar dat mag best. Er zijn Waddeneilanden die helemaal geen auto's toelaten. Bescherm Texel, laat alle toeristen maar komen, maar leg hun auto's vast! Peter Vos Nieuwveen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 5