God straft sneller
an justitie..."
Paarden lopen op
tapijt in manege
mk
spraak voor zwaargewonde
xelaars
op de
'emvierdaagse
Molenkoog
Nationale collecte voor
geestelijk gehandicapten
Crossloop De Koog
Overpeinzingen na een
zesweekse vakantie
Goed resultaat bij
prov. kampioenschappen
Kankerbestrijding
houdt inzameling
Vijfdaagse ouderenreis
naar de Eifel
Auto's en Texel
Oplossing autoprobleem?
TEXELSE COURANT PAGINA 5
straft sneller dan justitie", al-
officier van justitie C. van Riel
,g in het kantongerecht van Den
Hij zei dat tegen een
jiige man uit Oudeschild, die in
bonken toestand met zijn brom-
val was gekomen. Maar het
Ook voor een 46-jarige Texelaar
een ongeval zwaar gewond
geraakt Hij werd vrijgesproken
lijden onder invloed wegens ge-
jan bewijs.
jan uit Oudeschild reed vorig
augustus met een alcoholpro-
van 1,89 op zijn bromfiets in
snd. Hij kwam met de trapper
afrastering en viel. Doordat hij
ilm droeg, raakte hij niet
ind
jrechter L.A. Punt constateerde
Texelaar al eens eerder voor
irgelijks was veroordeeld. ,,Dat
een mensenleven terug", ver-
ide de verdachte, die hiervoor in-
bij de kinderrechter terecht
vond het erg gevaarlijk dat de
met zo'n hoog promilage op zijn
uner was geklommen. ,,Je zit er
in naakte wurm op. Als er plot-
geen lantaarnpaal voor je op
komt de klap hard aan".
w Van Riel eiste een boete van
en vier maanden ontzegging
de rijbevoegdheid op de brom-
Punt nam dit over en adviseer-
Texelaar de tijd te benutten om
'ommer een grote beurt te ge-
De man zat niet erg met zijn
,0ch, dan ga ik toch een tijdje
fiets. Dat doe ik toch al, want
brommer ligt alweer in puin".
Bij verstek
at hij met kwam opdagen werd
nwoner van Baarn bij verstek
aideeld. De man werd op 20
stus vorig jaar aangehouden op
omdat hij met drank op achter
stuur zat. Uit zijn strafblad bleek
vaker voor zo'n vergrijp was
'aft. De officier kende geen par
en vroeg een boete van f 500,-.
olitierechter nam deze eis over
Verbrijzeld
46-jarige Texelaar raakte 30 ok-
1988 zwaar gewond bij een
$ng met een vrachtwagen op
êandammerdijk. Met een gebro-
been en arm en een verbrijzeld
ïnwerd hij in het ziekenhuis op-
men. De Texelse politie ver-
Me dat drank in het spel was en
ocht collega's in Den Helder om
bloedproef af te nemen. Bij het
pen van dat verzoek is iets
pgaan, waardoor de bloedproef
2wege bleef.
ojbewijs van de Texelaar werd
ingevorderd, hij kreeg het na drie
nden terug. Twee maanden heeft
bet ziekenhuis gelegen en door
wwondingen is hij" nog steeds
in staat zijn beroep volledig uit
tenen.
vijf of zes biertjes gedronken
of vier uur tijd, precies weet
1 n,et meer. We zaten in een
Re na te praten en ik heb ook
Kar maal drankjes voor de an-
ngehaald'verklaarde de ver-
e°P vragen van de officier en
fcdsman.
impark Molenkoog gaat maan-
vijftiende zwemvierdaagse
j,a,t Tijdens dit festijn kunnen
'e*else zwemliefhebbers vier da-
plezier beleven.
Jtee wil doen aan de zwemvier-
^kan voor f 5,- een deelne-
J&art kopen bij het zwempark.
;a9moet men minimaal 500 me-
1 maximaal 1000 meter zwem-
v°or kinderen onder de 11 jaar
•za afstanden respectievelijk
:n 500 meter. Als men dit vol-
J wordt een stempel op de
perskaart gezet. De volle kaart
v°°r een medaille.
jTOers kunnen voor de vierdaag-
et zwembad terecht van
^•00 uur, van 17.30-18.30 uur
?Jaam A-K) en van 18.30-19.30
Eernaam L-Z).
Officier van Justitie C. van Riel vond
dat er genoeg bewijs was voor een
veroordeling. „U bent pas op 2 no
vember gehoord, maar u gaf het feit
toe. Het is onverklaarbaar hoe u op
de verkeerde weghelft terecht bent
gekomen Door uw letsel bent u al
gestraft, maar ik eis toch ƒ600,- boe
te en zes maanden voorwaardelijke
ontzegging van de rijbevoegdheid,
met aftrek van die drie maanden dat
u uw rijbewijs al kwijt was".
Advocaat Boddaert was het hier niet
mee eens. Hij vond onvoldoende be
wezen dat het ongeval door drankge
bruik was gebeurd. „U constateert
het aan de hand van het ongeval en
de verklaring van mijn cliënt. Als ik
die 5 6 biertjes in het tijdsbestek
dat hij noemt optel, kom ik op een
promilage van ongeveer 0,6 en dat
schommelt rond de toegestane waar
de". De raadsman bepleitte
vrijspraak, temeer daar de Texelaar
de nodige financiële schade van het
ongeluk heeft ondervonden. ,,Hij
heeft een eigen bedrijf en iedereen
op het eiland wist dat hij in het zie
kenhuis lag, dus men ging naar de
concurrent".
Geen politie
De officier voerde aan dat de eerste
reactie van de verdachte na het on
geval was „ik moet eruit, ik wil er
geen politie bij hebben". De vracht
wagenchauffeur had dit aan de poli
tie verklaard. Van Riel vond de straf
die hij eiste uitermate licht.
Voor politierechter Punt stond het
vast dat van enig alcoholgebruik
sprake was, maar er is geen bewijs
van de staat waarin de Texelaar ver
keerde. „Het is een wankele zaak. In
vloed is niet uitgesloten, maar er zijn
twijfels en dus verleen ik vrijspraak"
In de week van 9 tot en met 14 ok
tober houdt de Nationale Kollecte
Geestelijk Gehandicapten (NKGG)
haar jaarlijkse actieweek. Vorig jaar
was de opbrengst van de actie ruim
ƒ5,4 miljoen. Het geld is bestemd
voor alle denkbare manieren van
steun voor de 125.000 geestelijk ge
handicapten in ons land. Voorbeel
den: trainingen voor degenen die
zelfstandig willen wonen, ondersteu
ning bij opvoedkundige problemen,
extra steun voor gezinnen met een
geestelijk gehandicapt kind en vakan
tiekampen. Tijdens de actieweek zul
len ook op Texel collectanten langs
de deur gaan. Bijdragen kunnen ook
worden overgemaakt op giro
1122.222 of bank 7070.70333 ten
name van de NKGG te Utrecht. Op
televisie wordt aandacht geschonken
aan de actieweek door de stichting
Socutera op woensdag 11 oktober.
De bak van manege Akenburg met op de bodem de tapijtsnippers
Sinds zaterdag lopen paarden en po
ny's in manege Akenburg op tapijt.
Zowel de binnenbak als de kleine
buitenbak werden voorzien van een
laag snippers. Met deze investering
is een bedrag van ƒ7000,- gemoeid.
Ideale manegebodems mogen niet te
droog, te nat, te rul, te los of te hard
zijn. Manege Akenburg had tot nu
toe een zandbodem, maar dat was
niet ideaal: bij droog weer vlogen
wolken stof in de rondte als een
paard een voet in de bak zette en bij
nat weer werd de buitenbak al gauw
modderig. Regelmatig natmaken kost
te erg veel water en was arbeidsin
tensief. Daarnaast moest de
bovenlaag geregeld worden losge
maakt om de bodem te egaliseren en
om te voorkomen dat deze te hard
werd.
Het manegebestuur ging op zoek
naar iets anders. Bezoeken aan diver
se maneges in het land wezen uit
dat tapijtsnippers de oplossing
waren.
Voorzitter van de Stichting Overdekte
Manege Texel Piet Daalder: „Een be
zoek aan Heerjansdam gaf de
doorslag. Men had de snippers daar
nu een jaar in de binnenbak en was
dolenthousiast. En voor 's winters
buiten is het geweldig, want het be
vriest niet".
Auto-industrie
De snippers zijn een restproduct van
de auto-industrie en worden in balen
geleverd door Michael Taken uit Epse.
Hij kwam indertijd op het idee om de
overblijfselen van automatten en
stoelvulling voor manegebodems te
gebruiken. Het materiaal werd door
TNO aan een streng onderzoek on
derworpen en goedgekeurd.
Zaterdag werden de bodems van de
twee Texelse manegebakken met een
shovel afgegraven tot op de harde
kleilaag. De snippers werden erover
verspreid en aangereden. Als finis
hing touch werden de bakken
gesproeid.
In totaal werden 99 balen gebruikt.
In één baal zit 250 a 300 kilo. Er zijn
nog 6 balen over, die worden be-
Zondag deden 110 deelnemers mee
aan de elfde Koger crossloop. Het
warme weer was er debet aan dat
de meeste lopers niet hun normale
prestaties konden halen.
Bij de heren werd stevig strijd gele
verd voor de tweede plaats. Tot op
het einde bleven de favorieten bij el
kaar. Door een scherpere eindsprint
van Jan Zijm kwam Ron Daalder pre
cies twee seconden te kort voor de
zege. Aanstaande zondag start om
half acht de laatste crossloop van dit
seizoen. Er kan dan worden gelopen
over V/2, 4, 8 en 12 kilometer.
Uitslagen:
Heren 4 kilometer: André Brouwer 15 59; J.W.
Kraay 17.02; Remmert Drijver 17.06. Dames
4 km.: Tilly Eelman 20.00; Mirjam Arkenbout
23 47, Carla Roeper. Heren 8 km.: Helmut
Schuer 28 29; Jan Zijm 28 49; Ron Daalder
28.51 Heren veteranen 8 km.: Joachim Scho-
ber 32.09; Wim Timmer 32.10; Cees Vmke
33.17 Jeugd VA km. jongens: Gerbrand Zoe
telief 5.58; Robert Bakker 6 05; Jeffrey van
Pluuren 6.25. Jeugd VA km. meisjes: Merlin
Huisman 6.10; Randy de Kovmck 6.18; Ilse
Beerling 6.25. Jeugd 4 km. jongens: Ronny
van der Slikke 18 50, Aart Viëtor 19.07, Rob
Schraag 20.46. Jeugd 4 km meisjes: Natasja
Koopman 21.56, Nanda Koopman 23 48.
BRIEVEN VAN LEZERS - BUITEN VERAN'
'WOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE
Dit jaar heb ik voor de 21e keer mijn
vakantie op Texel doorgebracht en
weer op de camping Kogêrstrand. Tot
nu toe met zeer veel genoegen en
weinig klachten. Ik schreef tot nu
toe, want dit jaar werden we gecon
fronteerd met veranderingen die ver
slechteringen bleken te zijn.
Bij mijn aankomst was men bezig bij
de ingang aan de Badweg verande
ringen aan te brengen. Het grote par
keerterrein daar werd ingericht om de
parkeerplaatsen te kunnen verhuren.
Er moet zeker meer geld binnenko
men. Maar met aankomende en ver
trekkende kampeerders, die toch op
het kantoor moeten zijn, is geen re
kening gehouden. Het gevolg is dat
de aankomende en vertrekkende
kampeerders hun auto nergens neer
kunnen zetten. Mij werd bij aankomst
gezegd de auto met aanhanger maar
op de stoep (het trottoir) bij de ro
tonde te zetten. Gelukkig was het
niet druk want als je dat doet, dan
ben je wel twee keer in overtreding.
Overal zie je daar parkeer
verbodsborden en dan sta je ook nog
op het trottoir. De politie heeft dus
volkomen gelijk wanneer ze je een
bekeuring geven voor fout parkeren.
Bovendien, wat gebeurt er bij een on
geluk? Een ernstig ongeluk is gedu
rende mijn verblijf al op de rotonde
gebeurd, maar dat zal wel niet geko
men zijn door de bovenomschreven
veranderingen.
Op het terrein aangekomen, bleek mij
dat er grote verandering in het afval-
ophaalsysteem gekomen was. De
kisten waarin de afvalzakken vorig
jaar geplaatst moesten worden, zijn
weggehaald en daarvoor staan grote
vuilniscontainers. Van sommige con
tainers bleken de schuifdeksels zo
vast als een muur te zitten, zodat
mensen die de deksels niet open
konden krijgen, het vuilnis maar bij
de containers neerzetten. Het is na
tuurlijk logisch dat vuilniscontainers
geregeld geleegd moeten worden,
omdat zij anders een flinke stank
gaan verspreiden. De eerste drie we
ken van mijn verblijf is de container,
die voor mij het dichtste bij stond,
niet vervangen en daar hij voordien al
minstens twee weken had gestaan,
kunt u zich wel voorstellen wat een
stank deze container verspreidde,
vooral bij de temperatuur die dit |aar
heerste. Kunt u zich voorstellen hoe
dat was als iemand het deksel niet
dicht kon krijgen? Vindt u het gek
dat er 's avonds en 's nachts ratten
in de buurt van deze containers rond
scharrelen en de kampeerders in de
buurt van deze containers steen en
been klagen?
Ondergetekende heeft zelf diverse
malen op het kampkantoor geklaagd
en ook bij de mensen die tot taak
hebben op het terrein te controleren.
Het bestuur van de RST heeft hier
een grote fout begaan. Men heeft de
mond vol van de schone, zuivere
Texelse lucht. Maar men houdt geen
rekening met deze stank.
Het volgende punt van ergernis is dat
er in de drukkere tijd overal tenten
neergezet worden, cementen paaltje
of niet. Dat hierbij de duinen vernield
worden, schijnt niet meer te hinde
ren. Twintig jaar geleden mocht er
nog geen schop in het zand gestoken
worden, of je had al f 25,— boete
(dit laatste overigens zeer terecht).
Verder ziet men regelmatig auto's en
motorfietsen en vooral kampeerauto's
waard om eventuele gaten bij te vul
len. Het onderhoud aan de
tapijtsnipperbodem beperkt zich tot
één keer per maand sproeien en af
en toe slepen met een oud bedspi-
raal. Als er voldoende geld is, zal
misschien in de toekomst ook de
tweede buitenbak van dit materiaal
worden voorzien.
Het zand dat uit de twee andere ba
nen is gehaald is gebruikt om het
grasveld naast de accommodatie te
egaliseren.
Lieneke Roeper uit Eierland behaalde
zaterdag in Spaarnwoude een goed
resultaat bij de provinciale kampioen
schappen voor paarden en pony's.
Lieneke trad op met Arabelle en ver
wierf een fraaie derde plaats in de
M2-klasse dressuur. De combinatie
kreeg 127 punten, is één winstpunt.
Binnenkort bezorgt de post op alle
Texelse adressen een folder van de
Nederlandse kankerbestrijding. Daar
aan is een envelopje gehecht waarin
men een bijdrage kan doen. Dit en
velopje wordt tussen 28 augustus
en 10 september door collectanten
opgehaald.
Bij een soortgelijke actie bracht Texel
vorig jaar maar liefst f18000,- bijeen.
Het comité van de Nederlandse kan
kerbestrijding (het Koningin Wilhelmi-
nafonds) hoopt dat dit bedrag dit jaar
met veler hulp op zijn minst zal wor
den geëvenaard. Nu de genezings
kansen bij kanker boven de 50%
gekomen zijn is het zaak dat er vol
doende geld beschikbaar blijft voor
onderzoek, voorlichting en begelei
ding van jeugdige en volwassen pa
tiënten.
Om de collecte op Texel te laten sla
gen zijn in Den Burg nog vier collec
tanten nodig maar ook in andere
dorpen is extra hulp welkom. Wie wil
meehelpen kan zich aanmelden bij
mevrouw J. Krugers, Thijsselaan 99
in Den Burg, telefoon 13073 of Th.
L. Schaap, Boodtlaan 55 in De Koog,
telefoon 1779Z
De heer W. Wassenaar uit Den Burg
organiseert weer een reis voor oude
ren naar de Eifel. Het wordt een vijf
daagse trip: vertrek op dinsdag 10
oktober om 8.00 uur; terug op za
terdag 14 oktober omstreeks 19.00
Reisdoel is Neuerburg in het bosrijke
natuurgebied Eifel-Luxemburg, dat
vooral in die tijd buitengewoon aan
trekkelijk is door de herfstkleuren.
Het wordt een rustige vakantie waar
bij de deelnemers met de touringcar
op Texel worden gehaald en ge
bracht De prijs is f350,- per persoon
op basis van volpension inclusief ex
cursies en koffiemaaltijd onderweg.
Aanmelden kan bij W. Wassenaar, te
lefoon 12181.
BRIEVEN VAN LEZERS BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE
de duinen oprijden en afglijden. Meer
dere kampeerders die nog een beetje
hart voor de natuur hebben, ergerden
zich daaraan. Het toezicht op het ter
rein beperkt zich tot de controle of
iemand betaald heeft of niet.
Al deze dingen kunnen we nu «el op
het dak schuiven van de kampleiding,
i.c. de heer Verhoeven, maar we zijn
er van overtuigd dat die de hele dag
van vroeg tot laat zijn best doet,
maar door personeelstekort kan hij
ook niet alles. Nee, de oorzaak moe
ten we zoeken bij het bestuur van de
RST die ook aan de nationale bezui
nigingsziekte lijdt. Alles moet
goedkoper.
Tot slot nog dit. Geen klacht maar
een vraag. Wordt het nu eens geen
tijd om de wasgelegenheid en de toi
letten eens te scheiden? Het is in de
ze tijd toch niet normaal dat je
tijdens het wassen of scheren, mee
moet genieten van een ander zijn
luchtjes? Zou het ook veel geld
kosten om in de was- en toiletgele
genheid eens een pedaalemmer te
plaatsen?
Met deze ontboezeming hoop ik dat
verschillende personen die deze za
ken kunnen verbeteren, aan het den
ken te hebben gezet.
P. M. Blom
Assen
NASCHRIFT: Desgevraagd gaf de
RST-directie het volgende commen
taar. „De heer Blom moet maar eens
bij de politie informeren hoe de onge
lukken op de Badweg sinds jaar en
dag gebeuren: Fietsers die het rijver
bod negeren en dan de macht over
het stuur verliezen. Het door hem
gewraakte afvalophaalsysteem met
containers geschiedt over het hele
eiland Texel. Dit is als meest effectie
ve systeem gepropageerd door de
Landbouw Universiteit Wageningen
Inspectie Milieuhygiëne Afdeling
Plaagdierbestrijdmg".
Sinds meer dan 30 jaar ben ik bijna
ieder jaar vier weken lang op het
eiland Texel. Vanuit deze ervaring wil
ik stelling nemen tot het voorstel van
de heer Bakker, de auto's van het
eiland verbannen.
1. De nodige bagage voor een vakan
tie op Texel is als regel omvangrijker
dan voor andere vakanties: men
heeft drie complete kleding-sets no
dig. (zomer-garnituur, kleding voor
koelere dagen, pak voor bijzondere
gelegenheden), verder voor vakantie
huizen beddengoed, handdoeken enz.
En tenslotte spullen voor bezigheden
in rust-uurtjes. Reeds voor twee per
sonen betekent dit meer koffers dan
men in één keer kan dragen. Blijft de
auto thuis, dan moet de Texelbezoe-
ker steeds in meerdere etappes de
bagage zeulen en verstouwen: a. van
de woning naar de taxi; b. van de
taxi naar de trein; c. eventueel bij het
overstappen op de spoorreis; d. in
Den Helder naar de taxi of bus; e.
van de taxi of bus naar de veerboot;
f. van de veerboot naar de taxi
respectievelijk de bus; g. tenslotte
naar het verblijf. Dit gesleep verme
nigvuldigt zich als er kleinere kinde
ren bij het gezin horen. Ook voor
kampeerders met omvangrijke tenten
wordt dit een nauwelijks te vergen
gesleep. Alleen de „rugzaktoeristen"
zouden er nauwelijks last van
hebben
2. Met de fiets naar Texel kan. Op
het eiland wordt echter reeds lang
druk gebruik gemaakt van het aan
bod aan fietsen. Doch niet elke toe
rist kan van de fiets gebruik maken,
in ieder geval niet voortdurend, (leef
tijd, gehandicapt zijn, ook de wind-
situatie). De afstanden hier moeten
echter overwonnen worden. Gemid
deld is de duinengordel zo breed dat
het doorsteken de maat van de „da
gelijkse wandeling" duidelijk over
schrijdt. Openbaar vervoer? Dat zal
nauwelijks tot in de buurt van het
strand komen.
3. Wat zal de TESO zeggen als er
plotseling geen aanbod van auto's
meer is naar de veerboot? Jammer
van de mooie boten!
4. Ik kan bepaald niet onderschrijven
dat de wegen van het eiland door
auto's overbelast zijn. Ongehinderd
rolt het beetje verkeer over de wegen
en gebrek aan parkeerplaatsen is er
ook niet. Natuurlijk, wanneer iedere
op het eiland gebrachte auto voort
durend gebruikt zou worden zou het
er anders uitzien. Maar vele toeristen
gebruiken hem maar weinig en doen
dat wat de heer Bakker wil: zij
fietsen.
5. De gedachte de auto tot Den Hel
der te gebruiken zal wel nauwelijks
ter tafel komen, Den Helder als gi
gantisch parkeerterrein voor Texel!
6. Zou het plan van de heer Bakker
werkelijkheid worden dan zullen vele
stamgasten wegblijven. Over blijven
de rugzaktoeristen. Wie is er echter
voor de zakenwereld van Texel inte
ressanter?
7 Wat wel nodig is, is beperking van
de toeristenstroom. Het eiland is nu
al meer dan vol. Meer overnachtingen
zouden langzaam maar zeker het
beeld van het eiland veranderen en
een aanslag doen op het milieu. Met
ontzetting heb ik gelezen dat men
dichtbij Ecomare nieuwe appartemen
ten en bungalows wil bouwen. Tot
nu toe heeft men het eiland ontzien,
daarvoor ben ik dankbaar. Wil men
nu toerisme tegen elke prijs? Kijk
toch eens naar Andalusië (als voor
beeld) waar men ook zo heeft
gedacht.
Het is een nachtmerrie geworden.
Nee, beperk de toeristenstroom tot
de tegenwoordige omvang. De bezoe
kers zullen er dankbaar voor zijn en
het vakantieland Texel trouw blijven.
W. Thimm
tijdelijk Bargen 12, De Waal
Vorige week las ik in de Texelse Cou
rant dat Texel een „autoprobleem"
heeft. Toeristen zijn met een aantal
van 47.000 hartelijk welkom, maar
hun auto's vormen een probleem.
Eigenlijk een vanzelfsprekende ge
dachte als je de lange rijen bij de
veerboot of de overvolle parkeerplaat
sen ziet. Om al die auto's aan ban
den te leggen (en ook om onnodige,
dure verkeersvoorzieningen te vermij
den), bedacht ik het volgende:
1.Beloon de fietsgebruiker' Wie met
de auto komt en vervolgens de au
tosleutels inlevert (dus de auto laat
staan), krijgt gratis of goedkoop fiet
sen in gebruik.
2.Straf de automobilist! Iedereen is
welkom met de auto (natuurlijk moet
je al je spullen naar het vakantieadres
brengen). Maar.... wie gaat rijden be
taalt dat met grof geld. Hoe? Tolwe
gen, parkeergeld, of bedenk maar
iets.
Het lijkt extreem maar dat mag best.
Er zijn Waddeneilanden die helemaal
geen auto's toelaten. Bescherm Texel,
laat alle toeristen maar komen, maar
leg hun auto's vast!
Peter Vos
Nieuwveen.