Cjroen c2wartsJ~exeU in het hart
feso-aandelen brengen
ecordbedragen op
lopers slachtoffer
ian onwetendheid
College beraadt zich
over verbod op
gokautomaten
einigingsrecht
olgend jaar
nk omhoog
Wiciale deskundigen
boeken monumenten
•n*' -12*
Nieuwe kotter
voor Krijnen
Kermis blijft
in De Koog
Amerikaan zoekt
familieleden
Stuk in studie
NEDERLAND HAALT
HOGEDRUKREINIGING IN HUIS
Bakker's Ijzerhandel b.v.
VRIJDAG 15 SEPTEMBER 1989
j\ werktijd deze week tot en met dinsdag a s.
«de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon 02220-17266
jdvertenties. abonnementen, etc
ild De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111
tie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
120-12741.
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46 99.17.636
Rabobank nr. 36.25 01.742; N.M.B. nr. 67 34.60 398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs 40,40 per half jaar; Los 11,—
lijd dat het bezit van een Teso-aandeel geen ander voordeel
joddan het mogen bezoeken van de aandeelhoudersvergade-
ig met drankje en koud buffet, lijkt voorbij. Door onduidelijke
naken is de koers van de aandelen spectaculair omhoog ge-
koten. In het niet officiële gedeelte van de parallelmarkt werd
langs een waarde genoemd van f700,- voor aan aandeel van
dus ruim f3500,- voor een aandeel van f25,-. De koers is de
gelopen week iets gezakt maar is nog steeds buitensporig
log: f670,-
ijens het blad „Beleggingsexpres"
118 augustus is de intrinsieke
van een f5,- aandeel eigenlijk
H veel hoger: f1419,-. Het blad
icht een artikel onder de kop
seise Boot, een koopje", waarin
ad gereageerd op een eerdere
nilelmarkt-publicatie waarin voor
a Teso-aandeel een waarde van
SO.- werd opgegeven. De redaktie
het blad analiseerde naar aanlei-
g daarvan het Teso jaarverslag en
tot de conclusie dat de aande-
een koers van f390,- schrome-
egenstelling tot de oorspronkelij-
«ornemens vinden b en w dat
reinigingsrechten reeds in het ko-
le jaar fors moeten worden op
dokken, als eerste stap opweg
een tarief dat hoog genoeg is
■de sterk stijgende kosten van af
men verbranding van huisvuil te
men dragen.
eoW zullen de raad voorstellen het
igingsrecht ingaand 1 januari a.s.
et 19,6% te verhogen. Voor een
Noon huishouden gaat het tarief
ivan f109,80 naar f131,30 en
ïalleenwonenden van f67,80
f81,80.
awankelijk zou het college het ta-
nog ongewijzigd laten, maar bij
*kr inzien bleek dat dat niet kon.
'tere verhoging is o.a. nodig omdat
Ier naar uitziet dat ingaand 1991
iworden begonnen met het afvoe-
'van Texels huisvuil naar de ver-
Mngsinstallatie op het vasteland,
fat voor die tijd het overslagstation
ftideschild moet worden ge-
wd. Bovendien is bij de aanschaf
kde minicontainers rekening ge-
Men met spoedige aanpassing van
teen.
hekend blijft het niet bij deze
"fogmg; er komen in meerdere fa-
"nog tientallen procenten bij. Te-
%erti|d zal het
htscheldingsbeleid, ten gunste van
'aagstbetaalden die deze kosten
'kunnen dragen, actief toegepast
W worden.
"it vijf deskundigen bestaande
:v|nciale monumentengroep is de
Ivolgende week op Texel om te
naar bouwkundige objekten
ewaard zijn om als «„monument"
^fden aangemerkt. De inventari-
is van belang voor het provicia-
"tonumentenbeleid en wordt
^9aniseerd in nauwe samenwer-
f9met de gemeente Texel.
'aatste is ook van belang om
^•ures te voorkomen. Na een be-
*$aan het raadhuis begint een
van de groep met het bekijken
;1(fe zeven dorpen en een kleine
3rdiging gaat met de gemeentelij-
Jwnumentenambtenaar Siem
*"tels het buitengebied in. De in-
•jSe van de groep gaat in het bij-
^er uit naar de tot dusver niet als
JJ^ent erkende jongere bouw-
-n (minder dan honderd jaar
■rtn!'8 'n cu'tuurhistorisch opzicht
/^nde interessant zijn om in
gehouden te worden.
lijk worden ondergewaardeerd.
„Texels Eigen Stoomboot Onderne
ming heeft een geplaatst kapitaal van
maar f100.000,-, verdeeld in 2900
aandelen A van nominaal f25,-en 711
aandelen A van nominaal f5,- en 240
aandelen B van nominaal f100,-. De
handel vond deze week (voor 18
augustus - red.) vooral plaats in de
stukken met een nominale waarde
van f5,- (koers op het moment van
schrijven dus f390,-). De maatschap
pij heeft een eigen vermogen van
f28,3 miljoen inclusief een herwaar
deringsreserve voor de in bezit zijnde
schepen. De waardering voor deze
schepen is zeer voorzichtig. De
beurswaarde van het geheel kan op
basis van de voormelde koers op f7,8
miljoen worden berekend. Niet voor
niets dat de beurs hier een forse on
derwaardering heeft ontdekt en daar
op inspeelt", aldus
„Beleggingsexpres". Het blad ver
volgt: „De onderneming heeft mo
menteel drie schepen in de vaart. Het
m.s. Molengat is recentelijk aange
past aan de moderne eisen en is op
een herbouwwaarde van f54 miljoen
getaxeerd. Op grond hiervan is de
herbouwwaarde van de andere twee
schepen gezamenlijk op f54 miljoen
vastgesteld. Gezien de op handen
zijnde vervanging van deze schepen
door het nieuwe dubbeldeksschip
Schulpengat is het onderhoud be
perkt. Dit schip is in bestelling waar
voor een investering van 52,5 miljoen
staat aangegeven. De financiering
hiervan is rond. De overige schepen
hebben in de balans een boekwaarde
van bijna f38 miljoen. In 1988 heeft
het vervoer bij de onderneming een
winst na belasting opgeleverd van
2,1 miljoen tegenover 1,4 miljoen in
1987. Deze winst werd inclusief het
saldo WIR ad f4,22 miljoen toege
voegd aan de algemene reserve en
hiermee is het uit eerdere jaren reste
rende verliessaldo volledig wegge
werkt. Ook toekomstige winsten
zullen de eerste jaren waarschijnlijk
bruto kunnen worden getoucheerd,
aangezien wij aannemen dat er nog
een compensabel verlies voorhanden
is. De gang van zaken bij Texels
Eigen Stoomboot Onderneming lijkt,
zeker indien met twee dubbeldeks
schepen wordt gevaren, in structureel
beter vaarwater te zijn gekomen.
Sinds de ingebruikstelling van de
dubbeldeks verbinding medio 1986 is
het volume in personenautoequivalen
ten met 19% toegenomen. De groei
in het vervoersvolume zal zich naar
verwachting ook in de komende jaren
voortzetten, zodat met de doorge
voerde tariefsaanpassing en de
kostenbesparingen de onderneming
de winstgevendheid zal kunnen ver
groten. Het totale plaatje ziet er al
dus positief uit, maar voor beleggers
is de onderwaardering van de koers
ten opzichte van de intrinsieke waar
de toch het meest waardevolle hou
vast. Gezien het aantal uitstaande
stukken zal het duidelijk zijn dat aan
koop der aandelen selectief dient
plaats te vinden. Een kroonjuweeltje
zonder meer!".
Ongerechtvaardigd
Inmiddels is gebleken dat de laatste
tijd inderdaad Teso-aandelen voor ho
ge prijzen van eigenaar zijn veran
derd. Een Texelaar vertelde ons dat
hij zijn aandeeltje van f5,- voor f700,-
van de hand had gedaan. De vraag
wie daar achter zit, zegt Teso-
direkteur Theo Hoogerheide niet te
kunnen beantwoorden. Hij noemt het
omhoog schieten van de waarde van
Teso-aandelen „ongerechtvaardigd".
De schrijver van het artikel in „Beleg
gingsexpres" heeft blijkbaar vergeten
dat aan Teso-aandelen enkele bijzon
dere eigenschappen kleven, waardoor
ze minder aantrekkelijk zijn voor be
leggers. „Bij de bepaling van de in
trinsieke waarde heeft de schrijver
met twee aspecten geen rekening
gehouden: het maximum dividend
van slechts 6% en het feit dat een
aandeelhouder in de aandeelhouders
vergadering slechts één stem kan uit
brengen, ongeacht de hoeveelheid
aandelen die hij of zij bezit". Volgens
Hoogerheide berust de zaak dus op
een misverstand, al spreekt hij van
„niet goed begrepen commercie". Hij
kan zich met voorstellen dat iemand
zakelijk belang kan hebben bij het op
deze wijze verwerven van Teso-
aandelen, ook niet als het de bedoe
ling zou zijn ze in handen te spelen
van meerdere mensen die gezamen
lijk „iets" met Teso van plan zijn en
op deze wijze invloed trachten te ver
werven. Het kopen van Teso-
aandelen is dus zakelijk niet aantrek
kelijk. Ook idealistische drijfveren
acht Hoogerheide onwaarschijnlijk.
„Dat zou dan een heel kostbare ma
nier zijn om idealisme te bedrijven.
Daar geloof ik niet in"
Niet-Texelaars
Hoogerheide vindt het wel'jammer
dat de aandelen de laatste tijd vooral
terecht komen bij niet-Texelaars. Het
is niet moeilijk om er achter te ko
men wie dat zijn, want de voor aan
deelhouders ter inzage liggende
wijzigingen in het aandelenregister
verschaffen daarover duidelijkheid. De
meest recente situatie is echter niet
te taxeren omdat weken kunnen ver
strijken tussen de verkoop van aan
delen en de overschrijving. De
omvang van de aandelenverschuiving
bij Teso is dus op dit moment niet
goed te beoordelen. Ook de gevolgen
van het artikel in „Beleggingsexpres"
tekenen zich nog niet af. Volgens een
accountant die onlangs 30 Teso aan
delen van een beeldend kunstenares
in Den Haag verkocht (voor f500,-
per stuk terwijl ze destijds voor ruim
f200,- zijn gekochtl zijn de afgelopen
„Ook ik heb met afschuw het stuk in de krant gelezen. We zullen er aan
dacht aan besteden". Aldus burgemeester A. Schipper in de raadsvergade
ring van dinsdag, antwoord gevend op vragen van Tine Krijnen van Texels
Belang.
Naar aanleiding van een artikel in de
Texelse Courant informeerde me
vrouw Krijnen in de rondvraag of het
waar is dat de gemeente de gokauto
maten in de café's kan verbieden. Tot
dusver is er steeds vanuit gegaan dat
alleen kan worden opgetreden tegen
de automaten in de amusementshal
len, zodat de gokautomaten moesten
verdwijnen uit „Turbo" en „Las Ve
gas" terwijl ze ongemoeid werden
gelaten in de diverse horecagelegen
heden van Texel. Hierdoor werd het
probleem alleen maar verplaatst.
Schipper bevestigde dat uit „nadere
jurisprudentie" is gebleken dat de
burgemeester de bevoegdheid heeft
om het aantal gokautomaten te be
perken, ook in horecalegenheden. Hij
beloofde hierover in overleg te zullen
treden met de overige collegeleden.
Wethouder zegers zei dat ook hij de
zaak niet op zijn beloop zou laten.
Texelroute weg?
Gerbrand Poster had gehoord dat het
college de Texelroute wil afschaffen
en vroeg opheldering. Deze toeristi
sche route langs bezienswaardighe
den op het eiland wordt vooral door
automobilisten gebruikt. Bedrijven
(o.a. horeca) die aan de route zitten
hebben daar baat bij, want de toe
rende automobilisten plegen soms te
stoppen om op te steken.
Wethouder Schilling kon 6e gevraag
de opheldering direkt geven. Van een
collegestandpunt is geen sprake. In
zijn enthousiasme voor het fietstoe-
risme op Texel had Schilling bij een
bepaalde gelegenheid uitgeroepen
„Van mij mogen ze de borden van de
Texelroute weghalen", maar de wet
houder liet voelen dat die kreet niet
al te letterlijk moet worden opgevat.
Racebaan
Ondanks de reconstructie die tot
doel had de automobilisten op de
Bernhardlaan tot kalmte te manen,
wordt deze straat nog altijd als race
baan gebruikt. Gerbrand Poster klaag
de over de zeer gevaarlijke
toestanden die daardoor ontstaan en
vroeg om maatregelen. Schilling be
loofde de politie om verscherpt toe
zicht te zullen vragen.
B en W zijn met de dorpscommissie
van De Waal in gesprek over overna
me van het schoolgedeelte van De
Wielewaal, aldus antwoordde wet
houder Piet Zegers op een andere
vraag van Poster. Als het zover komt,
zullen voorstellen aan de raad wor
den gedaan.
Jan van Asselt informeerde hoe het
staat met het verkeersveiligheidsplan
dat voor Texel in de maak is en had
er kritiek op dat een onlangs ge
plaatste richtingaanwijzer veroorzaakt
dat autoverkeer via De Koog naar
Den Burg wordt geleid, waardoor het
op voetgangers afgestemde knelpunt
bij de Nikadel straks nog meer pro
blemen zal geven.
Schilling kon meedelen dat het ver
keersplan niet in de la is verdwenen.
Het onderzoek dat ervoor is verricht
heeft verrassende resultaten opgele
verd. Uit de bevolking zijn niet min
der dan 500 reacties gekomen met
betrekking tot verkeerssituaties op
Texel die voor verbetering vatbaar
zijn. „We stonden versteld!" Zeventig
mensen maakten gebruik van het
speciale spreekuur. Er zijn veel klei
nigheden bij die zonder meer kunnen
worden doorgevoerd, mede omdat er
geen of weinig kosten aan zijn ver
bonden. Maar er zijn ook ingrijpender
voorstellen die na de nodige voorbe
reiding en selectie aan de raad zullen
voorgelegd. Schilling maakte gelegen
heid gebruik om dank te brengen aan
de vele Texelaars die zo positief heb
ben meegedacht.
Concurrentie
Nel Eelman-van 't Veer maakt zich
zorgen over de enorme concurrentie
die er in sommige dorpen is, met na
me op het gebied van horeca en
bloemen/planten. Ze vroeg of het col
lege bij het toelaten van nieuwe
vestigingen rekening houdt met de
economische haalbaarheid van nieu
welingen en wilde ook weten of een
nieuwe aanvrager over „papieren"
(van vakbekwaamheid) moet beschik
ken. Het antwoord van wethoudert
Barendregt was niet erg onthullend:
„De papieren is een kwestie van de
Kamer van Koophandel. Als het
bestemmingsplan het niet toelaat,
wijzen we een aanvraag af".
weken massa's Teso-aandelen ver
handeld. De thans beschikbare gege
vens wekken niet de indruk dat de
kopers of een belangrijk deel daarvan
in onderling overleg opereren. Een
„overval" op Teso lijkt dus niet in het
verschiet te liggen, al moet dat vol
gens J. Jonker, de schrijver van het
artikel in „Beleggingsexpres" niet he
lemaal worden uitgesloten. De inte
resse voor Teso-aandelen is volgens
hem mede ingegeven door het bod
dat op de Maatschappij Zeeland is
uitgebracht. Het publiek gaat er van
uit dat zoiets ook met Teso zou kun
nen gebeuren en is daarom
geïnteresseerd in aandelen, ondanks
het beperkte stemrecht en de divi
dendstop. Jonker erkent dat zijn arti
kel de vraag naar Teso-stukken flink
heeft aangewakkerd en verwacht dat
de huidige hoge koers van ca f650,-
nog wel even in stand al blijven, wat
niet wegneemt dat het een tijdelijk
verschijnsel is.
Krijnen Vis B.V. te Oudeschild neemt
volgend jaar een nieuwe kotter in
gebruik die momenteel in aanbouw
is bij scheepswerf Haak in Zaandam.
Het vaartuig neemt de plaats in van
de huidige schepen van Krijnen, de
TX 19 en 20.
De in 1982 bij Haak gebouwde TX
19 „Elisabeth Christina" is verkocht
aan de Firma Van Urk en Bakker in
Urk en is inmiddels als UK 19 in ge
bruik. Het is de bedoeling dat de TX
20 „Dirk Senior" wordt verkocht aan
de Firma Brinkman op Goeree, maar
de details van deze transactie moe
ten nog worden geregeld. Het schip
vertrekt mogelijk deze maand al,
maar het kan ook januari worden.
Het voor Krijnen in aanbouw zijnde
schip wordt 42 meter lang, negen
meter breed en 5.60 meter diep. Het
vaartuig wordt voorzien van een
Stork motor van 2000 pk en moet
begin mei klaar zijn. Krijnen zit dus
enkele maanden zonder kotter.
Quotum-schip
Heel even zal Krijnen intussen over
een ander schip beschikken. Gekocht
is namelijk de GO 5, die een paar da
gen onder het kenteken TX 60 aan
Krijnen zal toebehoren en direkt daar
op zal worden doorverkocht aan het
bekende Van der Valk-concern, die
het vaartuig met nog meer tweede
hands schepen zal inzetten bij een
garnalenvisserijprojekt in Chili. Krijnen
heeft het schip gekocht om het er
aan verbonden quotum te kunnen
verkrijgen. De TX 60 komt op 22
september in de haven van Oude
schild en vertrekt de volgende dag al
weer naar Urk.
De jaarlijkse kermis zal, als de raad
het goed vindt, voortaan in De Koog
worden gehouden. Voor de tweede
maal was het afgelopen zomer op de
Nikadel, bij wijze van experiment Er
kwamen twee klachten over het ge
luid binnen. Op simpele wijze kon
voor een oplossing worden gezorgd.
De kermis werd afgelopen zomer ge
houden onder strikte voorwaarden
over de plaatsing en de openingstij
den (van 13.00 tot 23.00 uur). Er zijn
geen overtredingen van het toegesta
ne geluidsniveau van 80 decibel ge
constateerd. Er heerste een rustige
sfeer.
Telefonisch kwam een klacht binnen
over enkele claxons en piepers op at
tracties. Deze geluiden werden buiten
werking gesteld Een tweede klacht
betrof het spreken door een micro
foon. Om dit op te lossen werden
hoezen over de geluidsboxen gedaan.
Doordat de woon- en pakwagens
werden opgesteld tussen de kermis
en de campings vormden ze een ge
luidsbuffer. Er zijn geen klachten over
de „basdreun" binnen gekomen.
De 46-jarige Amerikaan Donald John
Kuyper is op het eiland op zoek naar
familieleden. Zijn Texelse opa is in
1908 naar New York geëmigreerd. In
Oosterend heeft hij het graf van zijn
overgrootvader gevonden.
Donald John Kuyper („de naam was
waarschijnlijk Kuijper en is in Amerika
veranderd'is momenteel op Texel.
Hij is een fervent zwemmer en be
reidt zich hier voor op een tocht door
het Kanaal. Kuyper zou ook graag
eens rond het eiland zwemmen. Hij
bedient zich van de vlinderslag.
Mijn opa John is in 1890 geboren
op Texel. Waarom hij nooit contact
heeft onderhouden met zijn familie
nadat hij is weggegaan weet ik niet.
Misschien had hij ruzie met zijn
ouders", vertelt Kuyper.
Hij heeft op het eiland al een paar fa
milieleden gevonden: achternicht
Neeltje Bakker en haar zoon Bob.
De Amerikaan voelt zich thuis op
Texel. „Het strand en de duinen zien
er net zo uit als in Oregon".
Wie denkt familie te zijn van Donald
John Kuyper kan contact met hem
opnemen via Bob Bakker, telefoon
12346, of schrijven naar P.O. box
317, Winchester Oregon
Het achter de kermis liggende par
keerterrein was niet goed bereikbaar.
Dit werd opgelost door het evene
mententerrein voor auto's open te
stellen. Bij een volgende kermis zal
de doorgang naar de achterliggende
parkeerruimte groter worden ge
maakt, zodat men daar terecht kan.
De strenge maatregelen hadden geen
nadelig effect op het kermisbezoek.
Er waren vier attracties meer dan an
dere jaren.
Toneelvereniging ,,'t Amateurtje" in
De Waal heeft het stuk „De sleutel
ligt onder de mat" van Hans van
Wijngaarden in studie genomen. De
regie is in handen van T. Luiken.
De opvoering is op 4 november in
dorpshuis De Wielewaal.
Zaterdag de gehele dag de
monstraties met hogedrukrei-
nigers op ons parkeerterrein.
HOGEDRUKREINIGING
IS MEER DAN EEN
DICHTGEKNEPEN
TUINSLANG
Auto. boot, caravan, terras, tuinmeubelen, ge
reedschap. huis. fiets, brommer, alles wordt
sneller en beter schoon met de nieuwe K EW
Hobby. Dé hogedrukreimger voor privé-
gebruik Compact, krachtig en onderhoudsvrij
Standaard uitgerust met het geavanceerde en
unieke KEW schuimsysteem Topkwaliteit
dus. Lastige tijdrovende schoonmaakklussen
met borstel en tuinslang behoren met de
K E.W ^jjbby definitief tot het verleden
DE NIEUWE SENSATIONELE
K.E.W. HOBBY
De erkende KEW dealer
telefoon 12346