ieuwe fase „De Mars p papier al ingevuld )\gende week start inspraakronde Drijverstraat afgesloten Reddingboot haalt toerist van eiland Handtekeningen-actie tegen aanleg golfbaan Gewonden ernstig auto-ongeval allen buiten levensgevaar Zomerdienst AOT een maand langer PRIMA HYPOTHEKEN Rabobank G3 Texel Enkeldekkers Teso naar Suriname? DINSDAG 26 SEPTEMBER 1989 f E X E LS E^COURANT deze week tot en met dinsdag a.s. Graa(, Pelikaanweg 75. De Koog. telefoon 02220-17266 Postgiro 652 Mitenties, abonnementen, etc. Z' 1 f -A. jwË- Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 US De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, _/*-•/* /7f/Hf-#* SJ t* "f# i/i P i i/ËillË Rabobank nr. 36.25 01.742; N.M.B. nr. 67.34.60 398 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 14111 {JfTOCH WUT L-> UltJCl WW! L1 Verschijn, d.nsdags en vrgdags parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon y Abonnementsprijs 740,40 per half jaar; Los 71,— 12741. Waterpartij Volkstuinen-complex Sportveld Nieuwe entree Hallerweg h*,, van de zgn. tweede fase" van het plan-..De Mars' in beeld. Hulpverleners zijn bezig om het 19-jarige meisje zwaar beschadigde BMW. Het Surinaamse bedrijf is niet de eni ge gegadigde. Teso heeft nog enkele kontakten lopen, waarvan er ten minste een als serieus wordt be schouwd. Teso heeft geen haast en is daarom nog maar kort actief op de markt. Er is tot dusver niet geadverteerd en er is ook geen makelaar ingeschakeld. Wel heeft een relatie die te maken heeft met de handel in schepen, het verzoek gekregen uit te zien naar een geschikte gegadigde en daaruit zijn de thans lopende kontakten voor tgekomen. De Drijverstraat, tussen de Bernard- laan en de Thijsselaan in Den Burg, is in verband met renovatie van de woningen voor de woningbouwvere niging, voor onbepaalde tijd af gesloten. Een op Texel verblijvende toerist, is zaterdagavond om half elf met de Helderse reddingboot Suzanna naar de vaste wal vervoerd. De man kreeg 's avonds te horen dat zijn moeder onverwachts naar de intensive care- afdeling van een Utrechts ziekenhuis was gebracht. Teso had de boot- dienst voor die dag echter op dat moment al gestaakt. Dankzij de red dingboot kon de man alsnog naar de overkant om zijn moeder nog diezelf de avond te bezoeken. Susan Boon-Griener (32 jaar) start dinsdag een handtekeningen-actie tegen de aanleg van een golfbaan bij De Cocksdorp. Na de geplande uit breidingen rond het Krimterrein acht de Cockdorpse de aanleg van een golfbaan ,,de druppel die de emmer doet overlopen". „Als er een golfbaan aangelegd wordt, gaat dat ten koste van minstens 30.000 vierkante meter na tuur. Dat is nu nog grond waar iede re inwoner van De Cocksdorp -en van Texel- gebruik van kan maken. Als er straks een golfbaan is, wordt dat een andere zaak. Golfen is een dure sport, dus is de baan maar voor een select publiek toegankelijk. Voor de Cocksdorpers is het dan in feite verloren terrein. Hier in het dorp zit niemand om die baan te springen. De aanleg staat ook niet in het bestem mingsplan, dus volgt er waarschijnlijk een artikel 19-procedure. Ik wil niet afwachten, maar gelijk beginnen." „Zodra die procedure gestart wordt, wil ik de lijst met handtekeningen kunnen overhandigen. In mijn kennis senkring ben ik al op bescheiden schaal begonnen, maar als dinsdag de krant is verschenen, ga ik echt van start. Laat het duidelijk zijn, ik begin in de Cocksdorp, maar iedereen die ons steunen wil, mag natuurlijk tekenen. Het is eeuwig zonde om zo'n mooi stuk natuur op te offeren aan een zeer kleine groep," aldus de bewoonster van de Vuurtorenweg. uit Oost op de brancard te leggen, terwij de ambulance al gereed staat. Op de voorgrond haar De vijf jonge vrouwen die vrijdag avond gewond raakten bij een zeer ernstig ongeval op de Oosterender- weg, verblijven in ziekenhuizen in Den Helder en Alkmaar en verkeren buiten levensgevaar. Vier van hen zijn geopereerd en hebben de opera ties goed doorstaan. Eén Texelse vrouw, de bestuurster van de auto die werd aangereden, was gisteren nog in afwachting van een operatie. De aanrijding die tegen zeven uur 's avonds gebeurde, werd veroorzaakt door een 19-jarige automobiliste uit Oost die in haar BMW richting Oosterend reed. Halverwege de Oosterenderweg, juist nadat zij een vrachtwagen had ingehaald, raakte ze in de rechter wegberm. Dat ge beurde niet in één van de vele boch ten, maar op een recht weggedeelte. Ze paste een stuurcorrectie toe, maar daardoor schoot de BMW door naar de linker rijbaan en kwam nagenoeg frontaal in botsing met een aldaar naderende Opel personenwagen, waarin zich vier personen bevonden. De gevolgen waren verschrikkelijk. De De zomerdienstregeling voor de lijn bussen van de AOT blijft gehand haafd tot en met 28 oktober. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat per 1 oktober het winterschema in werking zou treden. De reden van het uitstel is dat er nog enkele veran deringen moeten worden aange bracht in de geheel nieuw opgezette winterdienstregeling. Scherpe tarieven elders in deze krant. bestuurster van de BMW werd door de rechterzijruit uit de auto geslin gerd en belandde zwaar gewond op het wegdek. Van de inzittenden van de Opel, drie zusjes van 23, 19 en 15 jaar uit Oosterend en een 20-jarige inwoonster van Oolt- gensplaat (Zuidholland), waren de twee voorin er het meest ernstig aan toe. Hulpverleners waren snel ter plekke. Dokter Eissen, de ambulancedienst met twee ambulances en verpleeg kundig personeel, de brandweer met de rampenwagen en andere wagens en de politie wisten in een gezamen lijke actie de gewonden snel te bevrij den en naar het ziekenhuis af te voeren. Teso riep de boot die al on derweg was naar Den Helder terug, zodat deze gereed lag toen de ambu lances op 't Horntje arriveerden. Eén der gewonden, het 15-jarige meisje dat achterin de aangereden auto had gezeten, werd per taxi naar Den Hel der gebracht. Inmiddels was op de plaats van de aanrijding al zowat niets meer te zien. De brandweer had de weg vrijgemaakt van glas en der gelijke, en de beide autowrakken wa ren binnen twee uur na het ongeval weggetakeld. De 19-jarige bestuurster van de BMW verblijft momenteel in het Gemini- ziekenhuis in Den Helder, waar zij is geopereerd aan diverse breuken in beide benen en een elleboog. Verder werd ze geholpen aan een hoofd wond en werd een zware hersen schudding geconstateerd. Van de vier inzittenden van de andere auto zijn er drie naar het Medisch Centrum Alk maar gebracht, om daar te worden behandeld aan fracturen in de boven- en onderkaak. Het slachtoffer dat naar Den Helder werd gebracht had hoofdwonden en een beenbreuk. Autogordel De Texelse politie wil naar aanleiding van het ongeval nogmaals het belang van het dragen van een autogordel benadrukken. „Het is vrijwel zeker dat het 19-jarige meisje uit Oost deze zware verwondingen niet had opgelo pen, als zij in de gordels zou hebben gezeten. De grootste schade aan haar auto bevond zich namelijk niet aan de bestuurderszijde Nu zij los in de auto zat, werd zij met grote kracht gelanceerd", aldus een woord voerder. De compleet verwrongen Opel. iwijk „De Mars" groeit in rap tempo. Terwijl men nog druk ijsde zogeheten „eerste fase" van het plan vol te bouwen, e eerste stappen in de tweede fase al gezet. Uiteindelijk dat er in enkele jaren toe leiden dat „De Mars" zich uit- I van de Waalderstraat tot aan de Hallerweg. Gemeentelijke lenmakers hebben hun ideeën over de uitbreiding nu op pa- gezet en ingetekend. Met ingang van maandag is het de aan de Texelse bevolking om commentaar te leveren. avond gaf de gemeenteraad in pedaal belegde vergadering iet aan een bouwplan dat nog ting heeft op de eerste fase. em ging de raad akkoord met uw van acht woningen door de igbouwvereniging Texel op een aan de Buytengors. Een deel t huidige speelterrein zal hier- noeten worden opgeofferd. De imde daarmee in, omdat het „de bedoeling heeft gelegen artijd huizen op die lokatie te an. Een deel van het terrein zal alinitief als speelveld voor de island blijven. vraag van Erna Eelman-van ooi (VVDI verklaarde wethouder hg dat het plan voor de acht ngwetwonmgen niet bijdraagt sluitend maken van de exploi- van het plan-„De Mars". Inte- ael' de gemeente was er bij haar ening vanuit gegaan dat op die „gestapelde" woningbouw tatsvinden. De acht huizen van nu sprake is, bestaan echter échts één bouwlaag en dat le de gemeente minder geld op. hg: „De financiering is nu kiele sluitend. We hikten eerst tegen poot gat, maar dankzij meeval- oals toegenomen vraag naar ïgen, vooral in de vrije sector. konden we dat gat dichten." Bij het ministerie van VROM acht men de kans groot dat Texel de acht woningen krijgt toegewezen. Voor waarde was dat de gemeenteraad het betreffende bouwplan vóór 1 ok tober zou goedkeuren. Daaraan is via de extra vergadering van gisteravond voldaan. Voorraad Uit globale berekeningen is gebleken dat de voorraad bouwgrond nog vol doende is voor vijf zes jaar (het bouwtempo van de laatste twee jaar in aanmerking nèmendl. De eerste fa se is de woonwijk die wordt be grensd door de Waalderweg en de waterpartij achter de Buytengors. De woningbouw in dit gebied nadert zijn voltooiing. Inmiddels is de ontwikke ling van de tweede fase al begonnen met de bouw van woningen aan de nieuwe straat Sluyscoog, een zijstraat van de Buytengors in de richting van de Wilsterstraat. Daar zijn ook 32 koopwoningen gepland die in opdracht van Zeeman Vast goed uit Oosthuizen zullen worden gebouwd De rest van het gebied tot aan de Hallerweg (voormalige noodslacht- plaats) wordt als tweede fase van het bestemmingsplan „De Mars" aangeduid. Bij de gemeente is nu een concreet plan ontworpen voor de inrichting van dit gebied. Woningbouw staat daarin centraal. Nu al lijkt het zeker dat het gebied minder „groen" zal bevatten dan de eerste fase. Gedeel telijk komt dat door de grote water partijen in het gebied, die al een flink deel van de ruimte in beslag neemt waar geen huizen worden gebouwd. De waterpartijen zijn noodzakelijk om de ontwatering van de Bernhardlaan richting Jan Ayesloot te kunnen ga randeren. Lees verder pagina 2 Een Surinaams bedrijf heeft interes se voor de Teso-veerboten „Mars diep" en „Texelstroom". Vertegenwoordigers van dit bedrijf gaan momenteel na of de schepen geschikt zijn om te worden gebruikt voor een veerdienst over een grote Surinaamse rivier. Teso heeft al sinds het begin dit jaar kontakt met deze mogelijke kopers. Ze hebben de schepen toen bekeken, maar wilden ze ook tijdens de vaart meemaken en de kwaliteit van het onderwatergedeelte beoordelen tij dens een dokbeurt. In verband met dat laatste zouden de Surinamers gisteren met de „Marsdiep" zijn mee gegaan, toen die naar de Oranjewerf in Amsterdam vertrok voor de twee jaarlijkse onderhoudsbeurt. Zondag bleek echter dat ze verhinderd waren en moest een nieuwe afspraak wor den gemaakt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 1