ieuwe fase „De Mars
p papier al ingevuld
)\gende week start inspraakronde
Drijverstraat
afgesloten
Reddingboot haalt
toerist van eiland
Handtekeningen-actie
tegen aanleg golfbaan
Gewonden ernstig
auto-ongeval allen
buiten levensgevaar
Zomerdienst AOT
een maand langer
PRIMA
HYPOTHEKEN
Rabobank G3 Texel
Enkeldekkers Teso
naar Suriname?
DINSDAG 26 SEPTEMBER 1989
f E X E LS E^COURANT
deze week tot en met dinsdag a.s.
Graa(, Pelikaanweg 75. De Koog. telefoon 02220-17266 Postgiro 652
Mitenties, abonnementen, etc. Z' 1 f -A. jwË- Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
US De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, _/*-•/* /7f/Hf-#* SJ t* "f# i/i P i i/ËillË Rabobank nr. 36.25 01.742; N.M.B. nr. 67.34.60 398
02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 14111 {JfTOCH WUT L-> UltJCl WW! L1 Verschijn, d.nsdags en vrgdags
parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon y Abonnementsprijs 740,40 per half jaar; Los 71,—
12741.
Waterpartij
Volkstuinen-complex
Sportveld
Nieuwe entree Hallerweg
h*,,
van de zgn. tweede fase" van het plan-..De Mars' in beeld.
Hulpverleners zijn bezig om het 19-jarige meisje
zwaar beschadigde BMW.
Het Surinaamse bedrijf is niet de eni
ge gegadigde. Teso heeft nog enkele
kontakten lopen, waarvan er ten
minste een als serieus wordt be
schouwd.
Teso heeft geen haast en is daarom
nog maar kort actief op de markt. Er
is tot dusver niet geadverteerd en er
is ook geen makelaar ingeschakeld.
Wel heeft een relatie die te maken
heeft met de handel in schepen, het
verzoek gekregen uit te zien naar een
geschikte gegadigde en daaruit zijn
de thans lopende kontakten voor
tgekomen.
De Drijverstraat, tussen de Bernard-
laan en de Thijsselaan in Den Burg,
is in verband met renovatie van de
woningen voor de woningbouwvere
niging, voor onbepaalde tijd af
gesloten.
Een op Texel verblijvende toerist, is
zaterdagavond om half elf met de
Helderse reddingboot Suzanna naar
de vaste wal vervoerd. De man kreeg
's avonds te horen dat zijn moeder
onverwachts naar de intensive care-
afdeling van een Utrechts ziekenhuis
was gebracht. Teso had de boot-
dienst voor die dag echter op dat
moment al gestaakt. Dankzij de red
dingboot kon de man alsnog naar de
overkant om zijn moeder nog diezelf
de avond te bezoeken.
Susan Boon-Griener (32 jaar) start
dinsdag een handtekeningen-actie
tegen de aanleg van een golfbaan bij
De Cocksdorp. Na de geplande uit
breidingen rond het Krimterrein acht
de Cockdorpse de aanleg van een
golfbaan ,,de druppel die de emmer
doet overlopen".
„Als er een golfbaan aangelegd
wordt, gaat dat ten koste van
minstens 30.000 vierkante meter na
tuur. Dat is nu nog grond waar iede
re inwoner van De Cocksdorp -en
van Texel- gebruik van kan maken.
Als er straks een golfbaan is, wordt
dat een andere zaak. Golfen is een
dure sport, dus is de baan maar voor
een select publiek toegankelijk. Voor
de Cocksdorpers is het dan in feite
verloren terrein. Hier in het dorp zit
niemand om die baan te springen. De
aanleg staat ook niet in het bestem
mingsplan, dus volgt er waarschijnlijk
een artikel 19-procedure. Ik wil niet
afwachten, maar gelijk beginnen."
„Zodra die procedure gestart wordt,
wil ik de lijst met handtekeningen
kunnen overhandigen. In mijn kennis
senkring ben ik al op bescheiden
schaal begonnen, maar als dinsdag
de krant is verschenen, ga ik echt
van start. Laat het duidelijk zijn, ik
begin in de Cocksdorp, maar iedereen
die ons steunen wil, mag natuurlijk
tekenen. Het is eeuwig zonde om
zo'n mooi stuk natuur op te offeren
aan een zeer kleine groep," aldus de
bewoonster van de Vuurtorenweg.
uit Oost op de brancard te leggen, terwij de ambulance al gereed staat. Op de voorgrond haar
De vijf jonge vrouwen die vrijdag
avond gewond raakten bij een zeer
ernstig ongeval op de Oosterender-
weg, verblijven in ziekenhuizen in
Den Helder en Alkmaar en verkeren
buiten levensgevaar. Vier van hen
zijn geopereerd en hebben de opera
ties goed doorstaan. Eén Texelse
vrouw, de bestuurster van de auto
die werd aangereden, was gisteren
nog in afwachting van een operatie.
De aanrijding die tegen zeven uur 's
avonds gebeurde, werd veroorzaakt
door een 19-jarige automobiliste uit
Oost die in haar BMW richting
Oosterend reed. Halverwege de
Oosterenderweg, juist nadat zij een
vrachtwagen had ingehaald, raakte
ze in de rechter wegberm. Dat ge
beurde niet in één van de vele boch
ten, maar op een recht weggedeelte.
Ze paste een stuurcorrectie toe, maar
daardoor schoot de BMW door naar
de linker rijbaan en kwam nagenoeg
frontaal in botsing met een aldaar
naderende Opel personenwagen,
waarin zich vier personen bevonden.
De gevolgen waren verschrikkelijk. De
De zomerdienstregeling voor de lijn
bussen van de AOT blijft gehand
haafd tot en met 28 oktober.
Oorspronkelijk was het de bedoeling
dat per 1 oktober het winterschema
in werking zou treden. De reden van
het uitstel is dat er nog enkele veran
deringen moeten worden aange
bracht in de geheel nieuw opgezette
winterdienstregeling.
Scherpe tarieven elders in
deze krant.
bestuurster van de BMW werd door
de rechterzijruit uit de auto geslin
gerd en belandde zwaar gewond op
het wegdek. Van de inzittenden van
de Opel, drie zusjes van 23, 19 en
15 jaar uit Oosterend en een
20-jarige inwoonster van Oolt-
gensplaat (Zuidholland), waren de
twee voorin er het meest ernstig aan
toe.
Hulpverleners waren snel ter plekke.
Dokter Eissen, de ambulancedienst
met twee ambulances en verpleeg
kundig personeel, de brandweer met
de rampenwagen en andere wagens
en de politie wisten in een gezamen
lijke actie de gewonden snel te bevrij
den en naar het ziekenhuis af te
voeren. Teso riep de boot die al on
derweg was naar Den Helder terug,
zodat deze gereed lag toen de ambu
lances op 't Horntje arriveerden. Eén
der gewonden, het 15-jarige meisje
dat achterin de aangereden auto had
gezeten, werd per taxi naar Den Hel
der gebracht. Inmiddels was op de
plaats van de aanrijding al zowat
niets meer te zien. De brandweer had
de weg vrijgemaakt van glas en der
gelijke, en de beide autowrakken wa
ren binnen twee uur na het ongeval
weggetakeld.
De 19-jarige bestuurster van de BMW
verblijft momenteel in het Gemini-
ziekenhuis in Den Helder, waar zij is
geopereerd aan diverse breuken in
beide benen en een elleboog. Verder
werd ze geholpen aan een hoofd
wond en werd een zware hersen
schudding geconstateerd. Van de vier
inzittenden van de andere auto zijn er
drie naar het Medisch Centrum Alk
maar gebracht, om daar te worden
behandeld aan fracturen in de boven-
en onderkaak. Het slachtoffer dat
naar Den Helder werd gebracht had
hoofdwonden en een beenbreuk.
Autogordel
De Texelse politie wil naar aanleiding
van het ongeval nogmaals het belang
van het dragen van een autogordel
benadrukken. „Het is vrijwel zeker
dat het 19-jarige meisje uit Oost deze
zware verwondingen niet had opgelo
pen, als zij in de gordels zou hebben
gezeten. De grootste schade aan
haar auto bevond zich namelijk niet
aan de bestuurderszijde Nu zij los in
de auto zat, werd zij met grote
kracht gelanceerd", aldus een woord
voerder.
De compleet verwrongen Opel.
iwijk „De Mars" groeit in rap tempo. Terwijl men nog druk
ijsde zogeheten „eerste fase" van het plan vol te bouwen,
e eerste stappen in de tweede fase al gezet. Uiteindelijk
dat er in enkele jaren toe leiden dat „De Mars" zich uit-
I van de Waalderstraat tot aan de Hallerweg. Gemeentelijke
lenmakers hebben hun ideeën over de uitbreiding nu op pa-
gezet en ingetekend. Met ingang van maandag is het de
aan de Texelse bevolking om commentaar te leveren.
avond gaf de gemeenteraad in
pedaal belegde vergadering
iet aan een bouwplan dat nog
ting heeft op de eerste fase.
em ging de raad akkoord met
uw van acht woningen door de
igbouwvereniging Texel op een
aan de Buytengors. Een deel
t huidige speelterrein zal hier-
noeten worden opgeofferd. De
imde daarmee in, omdat het
„de bedoeling heeft gelegen
artijd huizen op die lokatie te
an. Een deel van het terrein zal
alinitief als speelveld voor de
island blijven.
vraag van Erna Eelman-van
ooi (VVDI verklaarde wethouder
hg dat het plan voor de acht
ngwetwonmgen niet bijdraagt
sluitend maken van de exploi-
van het plan-„De Mars". Inte-
ael' de gemeente was er bij haar
ening vanuit gegaan dat op die
„gestapelde" woningbouw
tatsvinden. De acht huizen
van nu sprake is, bestaan echter
échts één bouwlaag en dat le
de gemeente minder geld op.
hg: „De financiering is nu kiele
sluitend. We hikten eerst tegen
poot gat, maar dankzij meeval-
oals toegenomen vraag naar
ïgen, vooral in de vrije sector.
konden we dat gat dichten."
Bij het ministerie van VROM acht
men de kans groot dat Texel de acht
woningen krijgt toegewezen. Voor
waarde was dat de gemeenteraad
het betreffende bouwplan vóór 1 ok
tober zou goedkeuren. Daaraan is via
de extra vergadering van gisteravond
voldaan.
Voorraad
Uit globale berekeningen is gebleken
dat de voorraad bouwgrond nog vol
doende is voor vijf zes jaar (het
bouwtempo van de laatste twee jaar
in aanmerking nèmendl. De eerste fa
se is de woonwijk die wordt be
grensd door de Waalderweg en de
waterpartij achter de Buytengors. De
woningbouw in dit gebied nadert zijn
voltooiing. Inmiddels is de ontwikke
ling van de tweede fase al begonnen
met de bouw van woningen aan de
nieuwe straat Sluyscoog, een
zijstraat van de Buytengors in de
richting van de Wilsterstraat. Daar
zijn ook 32 koopwoningen gepland
die in opdracht van Zeeman Vast
goed uit Oosthuizen zullen worden
gebouwd
De rest van het gebied tot aan de
Hallerweg (voormalige noodslacht-
plaats) wordt als tweede fase van
het bestemmingsplan „De Mars"
aangeduid.
Bij de gemeente is nu een concreet
plan ontworpen voor de inrichting
van dit gebied. Woningbouw staat
daarin centraal. Nu al lijkt het zeker
dat het gebied minder „groen" zal
bevatten dan de eerste fase. Gedeel
telijk komt dat door de grote water
partijen in het gebied, die al een flink
deel van de ruimte in beslag neemt
waar geen huizen worden gebouwd.
De waterpartijen zijn noodzakelijk om
de ontwatering van de Bernhardlaan
richting Jan Ayesloot te kunnen ga
randeren.
Lees verder pagina 2
Een Surinaams bedrijf heeft interes
se voor de Teso-veerboten „Mars
diep" en „Texelstroom".
Vertegenwoordigers van dit bedrijf
gaan momenteel na of de schepen
geschikt zijn om te worden gebruikt
voor een veerdienst over een grote
Surinaamse rivier.
Teso heeft al sinds het begin dit jaar
kontakt met deze mogelijke kopers.
Ze hebben de schepen toen bekeken,
maar wilden ze ook tijdens de vaart
meemaken en de kwaliteit van het
onderwatergedeelte beoordelen tij
dens een dokbeurt. In verband met
dat laatste zouden de Surinamers
gisteren met de „Marsdiep" zijn mee
gegaan, toen die naar de Oranjewerf
in Amsterdam vertrok voor de twee
jaarlijkse onderhoudsbeurt. Zondag
bleek echter dat ze verhinderd waren
en moest een nieuwe afspraak wor
den gemaakt.