(jrotn "Zwarts^Jexels in het L,
ESO: geleidelijke afschaffing
'exeltarief voor vrachtwagens
3
Winterdienstregeling
AOT veel gunstiger
De juiste
maat...
de juiste
stijl.
Texelse Courant breidt
uit met blad in weekend
HEMA 1
Allround
reserveringspakket
RESTEX1
L/y/R
amer van Koophandel dringt aan
2m IÉ
slaande brand
Diefstal uit auto
—BEiaa.
Herenoverhemd
.Echt Waar Voor Je Geld
Woensdag
25 oktober
L&R introduceert het
in „Bosch en Zee"
Pontweg, De Koog.
AANVANG 14.30 uur
Oktober
Stofzuigermaand
Bakkers Ijzerhandel b.v.
tel. 12346
advertenties, abonnementen, etc
Hcertld De Ro°V BV' Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
fton 02220-12741, na 18.00 uur 14881 Telefax 02220 - 14111
jjttie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
(20 12741.
werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.
^de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon 02220-17266
(ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.426
DINSDAG 24 OKTOBER 1989
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr 46.99.17.636
Rabobank nr 36.25.01.742; N.M.B. nr 67 34 60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs f40,40 per half jaar; Los f\.—
[SO wil het goedkope tarief voor vrachtwagens van Texelse
[drijven langzaam afschaffen. Ertegenover staat dat men een
iting wil invoeren voor wagens van bedrijven die vaak met de
dtgaan. Voor niet-Texels vrachtverkeer zal de overtocht met
boot uiteindelijk 18 procent goedkoper worden, maar voor de
aelse bedrijven wordt het 40 procent duurder.
[Kamer van Koophandel en de vervoersorganisatie EVO heb-
(i aangedrongen op snelle afschaffing van het Texeltarief,
aar volgens TESO-directeur Theo Hoogerheide kan hiermee
it vóór het voorjaar van 1990 worden begonnen.
Kamer van Koophandel heeft een
ept-brief gemaakt waarin een
(k basistarief voor alle vrachtver-
wordt voorgesteld. Men vindt de
schillen in prijs voor Texelaars en
erkanters" historisch wel verklaar-
maar tegenwoordig uit de tijd.
term concurrentievervalsing wordt
k gebruikt.
[Kamer van Koophandel en de
wegen het beperkte belang van
■jeringe aantal Texelse onderne
men dat gebruik maakt van de
af tegen dat van de vele andere
jven aan de overkant, die naar
island reizen", constateert Hoo-
tide. TESO heeft het steeds
ijker met de juridische scheiding
ïn Texelaar en niet-Texelaar. „We
loldergedeelte van een bewoon-
ihuur op de hoek van de Wilhel-
!aan/achterom is vannacht (rond
vier) uitgebrand. De brandweer
et al een uurtje bluswerk opzit
ten de bewoner thuiskwam.
«orzaak van de brand is nog niet
wJ. Het vuur greep in hoog tem-
an zich heen en vlammen sloe-
metershoog door het dak. De
dweer, die snel ter plaatse was,
«lange tijd nablussen. Buurtbe-
#s werden opgeschrikt door lui-
tëllen. Dit waren de asbestplaten
?t dak die onder invloed van de
uit elkaar spatten. De schade
het bovengedeelte is aanzienlijk.
iêst van het gebouw liep water
de op.
worden gedwongen tot afvlakking
van dat onderscheid".
Texelse bedrijven berekenen de ver
voerskosten door in de prijzen van
hun producten. Door afschaffing van
het Texeltarief stijgen deze kosten en
kan de concurrentiepositie nadelig
worden beïnvloed. Voor de Texelse
consumenten is de ontwikkeling ech
ter gunstig: vele goederen worden
immers aangevoerd van de overkant
en voor die bedrijven wordt de over
tocht juist goedkoper.
Door de zogenaamde „omzetkortings-
regeling", waarbij korting wordt ge
geven aan bedrijven die vaak gebruik
maken van de boot, hebben de eilan
ders toch weer enig voordeel. Hoo
gerheide: „Zij zullen toch wel het
meest gebruik maken van de veer
dienst en daardoor optimaal profite
ren van deze regeling". Hoe de
omzetkortingsregeling precies gaat
werken staat nog niet vast. „Het
computersysteem dat we sinds enige
tijd gebruiken registreert hoeveel
kaarten iemand per jaar koopt, dus
door enige aanpassing van de pro
grammatuur moet het betrekkelijk
eenvoudig mogelijk zijn een kortings
regeling uit te voeren".
De afschaffing van de Texeltarieven
voor vrachtwagens levert TESO mets
Uit een auto, die zaterdag op de Vo
gelenzang stond, zijn in de namiddag
drie jassen met een waarde van
ƒ300,- gestolen. De daders, die door
een getuige werden omschreven als
„zuidelijke types" sloegen een ach
terruit van de wagen in en verdwe
nen met hun buit in een beige auto.
op. „We zullen proberen het budget
tair neutraal te laten verlopen. Moch
ten er kleine afrondingsverschillen
nadeling uitvallen, dan komen die
voor rekening van ons", aldus de di
recteur.
De ontwikkeling zal geleidelijk wor
den ingevoerd, omdat het toch aan
zienlijke bedragen betreft, waar men
de bedrijven langzaam aan wil laten
wennen.
Voor personenauto's verandert er
niets, al werden eventuele tariefsve
randeringen voor deze categorie wel
besproken in de Algemene TESO Ver
gadering van dit jaar. „We zijn juist
met een computersysteem gestart
om het verschil tussen Texelaars en
overkanters snel te kunnen controle
ren en we gaan al dat werk dat het
invoeren van de gegevens met zich
mee heeft gebracht niet om zeep
helpen'
Hoogerheide beaamt dat Texelse be
drijven waarschijnlijk niet erg blij zul
len zijn met deze aangekondigde
veranderingen. „We staan onder druk.
Misschien steekt nu de „Texel vrij-
gedachte" de kop weer op. Daarover
wil ik alleen maar zeggen: niet over
praten, maar dóen!"
Uiterlijk verandert er maar weinig aan het ..gelicht" van de AOT. of hor zou het lijnnumer 28 of
29 moeten zijn dat straks op de bussen prijkt. Bij de bus poseren de AOT-mannen Duinker IlinksI
en Zegers.
De overname van de Autobus Onderneming Texel door de NZH
heeft Texel geen nadeel gebracht. Volgens de winterdienstrege
ling die zondag a.s. van kracht wordt, wordt de bereikbaarheid
van de diverse dorpen van het eiland aanzienlijk verbeterd omdat
frequenter wordt gereden dan ooit tevoren.
l,3e.meesfe' van de Texelse Rijkspolitie onderzoekt de resten van het huisraad in de uit-
1 ovenverdieplng In de loop van de ochtend kwam ook de technische recherche i.
Enkele voorbeelden: Wie met de
laatste boot op Texel aankomt, zal
voortaan per AOT-bus alle dorpen op
Texel nog kunnen bereiken.
Het aantal ritten van Den Burg naar
De Cocksdorp stijgt op werkdagen
van 9 tot 12, op zaterdag van 9 tot
10 en op zondag van 4 naar 6.
Die Cocksdorp-route wordt boven
dien verlegd. Het stuk vanaf Ooster
end gaat nu via Oost, de molen en
Midden-Eierland. De terugweg wordt
gereden via de Postweg, Zuid-
Eierland, Hoofdweg tot Midden-
Eierland en vervolgens over de Oor-
sprongweg naar Oost.
Op door de weekse dagen vertrekt al
om 5.32 uur een bus uit Oudeschild
waarmee dus de eerste boot naar
Den Helder kan worden gehaald. En
op zondag vertrekt om 7.20 uur een
bus uit Oosterend (tot dusver was
dat pas om 11.10 uurl zodat buspas
sagiers uit Oosterend, De Waal en
Oudeschild de zondagse eerste boot
(van 8.05 uurl kunnen halen.
Ook Den Hoorn wordt veel beter be
reikbaar: van vier naar zeven ritten
per dag op door de weekse dagen;
op zaterdag en zondag worden de
vier ritten gehandhaafd. Per bus van
de veerhaven naar Den Hoorn kan
straks door de week zeven keer per
dag (was twee keer) en op zaterdag
en zondag vier keer (was twee keerl.
De route in en bij Den Hoorn wordt
echter anders omdat tijd moet wor
den gewonnen. Nu wordt nog gere
den via Kerkstraat, Goënga, Stolpweg
en Watermolenweg; straks wordt het:
Kerkstraat, Goënga, Diek Hoornder-
weg en Watermolenweg.
De Koog is straks nog vaker per bus
bereikbaar dan reeds het geval was:
op door de weekse dagen 14 keer
(was negen keer); op zaterdag en
zondag negen keer (was acht keer).
Op Texel functioneren twee buslijnen,
genummerd 28 en 29. Lijn 28 rijdt
van de veerhaven via Den Burg naar
De Koog en terug. Lijn 29 rijdt van
de veerhaven via 't Horntje en Den
Burg naar Oudeschild, De Waal,
Oosterend en Oost naar De Cocks
dorp en terug.
De veelbesproken „belbus" zal voor
lopig op Texel niet worden ingezet
omdat practische problemen die hier
aan zijn verbonden, nog niet zijn op
gelost. De nieuwe dienstregeling
vermeldt echter wel zg. verzoekbus-
sen. Die sluiten aan op de boten van
20.35 en 21.35 uur uit Den helder.
De route die zij rijden is mede afhan
kelijk van de wensen die de passa
gier bij het instappen te kennen geeft
bij de chauffeur.
Welke mogelijkheden de nieuwe si
tuatie biedt, kan iedereen bekijken
aan de hand van de dienstregeling,
die eind deze week huis aan huis op
Texel wordt bezorgd. De dienstrege
ling, die geldig is tot en met 28 april
1990, bestaat uit drie afzonderlijke
delen: voor maandag tot en met vrij
dag, voor zaterdag en voor zondag
en daarmee te vergelijken feestda
gen. Dat is duidelijk voor de passa
giers want die hoeven dan niet te
letten op allerlei uitzonderingsbepa
lingen.
De dienstregeling geldt als experi
ment. Het zal van de ervaringen af
hangen of dezelfde dienstregeling
ook de volgende winter zal gelden.
Hoe de zomerdienstregeling eruit
gaat zien, moet nog worden bepaald
maar het staat bij voorbaat vast dat
ook die een verbetering zal beteke
nen in vergelijking met de oude situa
tie.
Voor de rest zullen de Texelaars wei
nig merken van de overname van de
AOT door de NZH. De AOT blijft on
der de oude naam bestaan, zij het
als volle dochter van de NZH en be
horend tot het NZH-rayon Den Hel
der. Rayonchef is B. Alfrink uit Den
Helder, die de dagelijkse gang van
zaken op Texel als regel overlaat aan
C. Duinker. De tien Texelse chauf
feurs blijven in dienst en zullen prac-
tisch altijd op het eiland werkzaam
zijn. Wel kan het aantal arbeidsplaat
sen op den duur iets teruglopen,
maar dan door natuurlijk verloop. Van
gedwongen ontslagen is dus geen
sprake. Ook de pensioenkwestie die
bij de aan de overname voorafgaande
onderhandelingen een belangrijke rol
speelde is tot tevredenheid opgelost.
Geachte lezers/lezeressen
Binnen afzienbare tijd zullen wij
een nieuw blad voor het weekend
laten verschijnen. Zowel qua in
houd als vormgeving zal het blad
afwijken van de Texelse Courant,
hoewel de samenstelling wel on
der verantwoording van de redac
tie van dit nieuwsblad geschiedt.
De nieuwe uitgave zal gratis huis-
aan-huis op Texel worden bezorgd.
De (circa 1500niet op het eiland
woonachtige TC-abonnees krijgen
het blad kosteloos toegezonden.
Tevens wordt de weekenduitgave
onder de aandacht gebracht van
de alhier verblijvende toeristen.
- Waarom deze uitbreiding?
Mede dankzij de succesvolle pro
motiecampagne gaat het Texel
economisch voor de wind. De on
dernemingslust, zowel op het
eiland als daarbuiten, neemt toe.
Ook op de Texelse informatie
markt, de markt waarop onze uit
geverij zich begeeft (met de
Texelse Courant en neven-uitgaven
zoals Texeltoerist en de Recreatie-
krant), is deze ontwikkeling van
toepassing. We zijn ervan over
tuigd dat we greep moeten hou
den op deze informatiemarkt.
Doen we dat niet, dan zal op den
duur de positie van de Texelse
Courant worden ondermijnd.
Met het uitbrengen van een nieuw
blad verwachten wij beter in staat
te zijn de concurrentie het hoofd
te bieden en zodoende de Texelse
Courant in zijn huidige kwaliteit en
vorm als nieuwsblad te behouden.
We hebben daar niet alleen com
mercieel belang bij, maar ook zijn
we dit verplicht jegens de Texe
laars, die vrijwel allemaal abonnee
zijn. De Texelse Courant is een
„cultuurgoed", een stukje van ons
allemaal, en verdient daarom be
scherming.
Dat deze redenering niet uit de
lucht is gegrepen, is in de afgelo
pen jaren aan de vaste wal af
doende bewezen. De Texelse
Courant is momenteel de enige
nog zelfstandige abonnements
krant in Noordholland; vele ande
ren zijn gesneuveld in de
cc ncurrentieslag tussen de grote
uitgeverijen met hun gratis huis-
aan-huis bladen. Met respect
wordt in de uitgeverswereld geke
ken naar de „unieke" situatie op
Texel. Geen wonder dat in het ver
leden grote uitgeverijen serieuze
belangstelling toonden voor over
name van de Texelse Courant. Hier
is vrijwel elk huishouden op de
Texelse Courant geabonneerd: een
ongekend hoog dekkingspercenta
ge van bijna 100 procent. Dat
maakt het mogelijk een eigen re
dactie in huis te hebben die zorgt
voor een constant niveau van het
nieuwsblad. Dat willen we graag
zo houden en liefst verder ver
beteren.
- Wat houdt de nieuwe uitgave in?
De weekenduitgave richt zich net
als de „doordeweekse" Texelse
Courant op Texelse onderwerpen:
informatie over Texel in de meest
brede zin des woords. De keuze
van de onderwerpen zal echter
luchtig zijn en meer gericht op
vrije tijd. Artikelen waarvoor ge
zien het karakter van de Texelse
Courant, tot dusver geen plaat
singsmogelijkheid was, krijgen nu
de kans. Reeds bestaande uitga
ven zoals de Recreatiekrant en de
Triathlonkrant kunnen met de nieu
we uitgave worden gecombineerd.
De verzorging van het nieuws blijft
in eerste instantie voorbehouden
aan de Texelse Courant.
Aan de formule van de weekend
krant wordt nog druk gesleuteld
Het is de bedoeling dat de nieuwe
uitgave begin 1990 voor het eerst
in de bus glijdt
H. van Wijk,
directeur.
Van modern streepje tot klas f
siek effen Mt 37/38 43/44.
Profiteer van oktoberpremie bij aan
koop van een stofzuiger.
Keus uit AEG, Bosch, Electrolux, Hol
land Electro, Miele, Moulinex, Nilfisk,
Philips.