(jrotn "Zwarts^Jexels in het L, ESO: geleidelijke afschaffing 'exeltarief voor vrachtwagens 3 Winterdienstregeling AOT veel gunstiger De juiste maat... de juiste stijl. Texelse Courant breidt uit met blad in weekend HEMA 1 Allround reserveringspakket RESTEX1 L/y/R amer van Koophandel dringt aan 2m IÉ slaande brand Diefstal uit auto —BEiaa. Herenoverhemd .Echt Waar Voor Je Geld Woensdag 25 oktober L&R introduceert het in „Bosch en Zee" Pontweg, De Koog. AANVANG 14.30 uur Oktober Stofzuigermaand Bakkers Ijzerhandel b.v. tel. 12346 advertenties, abonnementen, etc Hcertld De Ro°V BV' Postbus 11, 1790 AA Den Burg, fton 02220-12741, na 18.00 uur 14881 Telefax 02220 - 14111 jjttie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (20 12741. werktijd deze week tot en met dinsdag a.s. ^de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon 02220-17266 (ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.426 DINSDAG 24 OKTOBER 1989 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr 46.99.17.636 Rabobank nr 36.25.01.742; N.M.B. nr 67 34 60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs f40,40 per half jaar; Los f\.— [SO wil het goedkope tarief voor vrachtwagens van Texelse [drijven langzaam afschaffen. Ertegenover staat dat men een iting wil invoeren voor wagens van bedrijven die vaak met de dtgaan. Voor niet-Texels vrachtverkeer zal de overtocht met boot uiteindelijk 18 procent goedkoper worden, maar voor de aelse bedrijven wordt het 40 procent duurder. [Kamer van Koophandel en de vervoersorganisatie EVO heb- (i aangedrongen op snelle afschaffing van het Texeltarief, aar volgens TESO-directeur Theo Hoogerheide kan hiermee it vóór het voorjaar van 1990 worden begonnen. Kamer van Koophandel heeft een ept-brief gemaakt waarin een (k basistarief voor alle vrachtver- wordt voorgesteld. Men vindt de schillen in prijs voor Texelaars en erkanters" historisch wel verklaar- maar tegenwoordig uit de tijd. term concurrentievervalsing wordt k gebruikt. [Kamer van Koophandel en de wegen het beperkte belang van ■jeringe aantal Texelse onderne men dat gebruik maakt van de af tegen dat van de vele andere jven aan de overkant, die naar island reizen", constateert Hoo- tide. TESO heeft het steeds ijker met de juridische scheiding ïn Texelaar en niet-Texelaar. „We loldergedeelte van een bewoon- ihuur op de hoek van de Wilhel- !aan/achterom is vannacht (rond vier) uitgebrand. De brandweer et al een uurtje bluswerk opzit ten de bewoner thuiskwam. «orzaak van de brand is nog niet wJ. Het vuur greep in hoog tem- an zich heen en vlammen sloe- metershoog door het dak. De dweer, die snel ter plaatse was, «lange tijd nablussen. Buurtbe- #s werden opgeschrikt door lui- tëllen. Dit waren de asbestplaten ?t dak die onder invloed van de uit elkaar spatten. De schade het bovengedeelte is aanzienlijk. iêst van het gebouw liep water de op. worden gedwongen tot afvlakking van dat onderscheid". Texelse bedrijven berekenen de ver voerskosten door in de prijzen van hun producten. Door afschaffing van het Texeltarief stijgen deze kosten en kan de concurrentiepositie nadelig worden beïnvloed. Voor de Texelse consumenten is de ontwikkeling ech ter gunstig: vele goederen worden immers aangevoerd van de overkant en voor die bedrijven wordt de over tocht juist goedkoper. Door de zogenaamde „omzetkortings- regeling", waarbij korting wordt ge geven aan bedrijven die vaak gebruik maken van de boot, hebben de eilan ders toch weer enig voordeel. Hoo gerheide: „Zij zullen toch wel het meest gebruik maken van de veer dienst en daardoor optimaal profite ren van deze regeling". Hoe de omzetkortingsregeling precies gaat werken staat nog niet vast. „Het computersysteem dat we sinds enige tijd gebruiken registreert hoeveel kaarten iemand per jaar koopt, dus door enige aanpassing van de pro grammatuur moet het betrekkelijk eenvoudig mogelijk zijn een kortings regeling uit te voeren". De afschaffing van de Texeltarieven voor vrachtwagens levert TESO mets Uit een auto, die zaterdag op de Vo gelenzang stond, zijn in de namiddag drie jassen met een waarde van ƒ300,- gestolen. De daders, die door een getuige werden omschreven als „zuidelijke types" sloegen een ach terruit van de wagen in en verdwe nen met hun buit in een beige auto. op. „We zullen proberen het budget tair neutraal te laten verlopen. Moch ten er kleine afrondingsverschillen nadeling uitvallen, dan komen die voor rekening van ons", aldus de di recteur. De ontwikkeling zal geleidelijk wor den ingevoerd, omdat het toch aan zienlijke bedragen betreft, waar men de bedrijven langzaam aan wil laten wennen. Voor personenauto's verandert er niets, al werden eventuele tariefsve randeringen voor deze categorie wel besproken in de Algemene TESO Ver gadering van dit jaar. „We zijn juist met een computersysteem gestart om het verschil tussen Texelaars en overkanters snel te kunnen controle ren en we gaan al dat werk dat het invoeren van de gegevens met zich mee heeft gebracht niet om zeep helpen' Hoogerheide beaamt dat Texelse be drijven waarschijnlijk niet erg blij zul len zijn met deze aangekondigde veranderingen. „We staan onder druk. Misschien steekt nu de „Texel vrij- gedachte" de kop weer op. Daarover wil ik alleen maar zeggen: niet over praten, maar dóen!" Uiterlijk verandert er maar weinig aan het ..gelicht" van de AOT. of hor zou het lijnnumer 28 of 29 moeten zijn dat straks op de bussen prijkt. Bij de bus poseren de AOT-mannen Duinker IlinksI en Zegers. De overname van de Autobus Onderneming Texel door de NZH heeft Texel geen nadeel gebracht. Volgens de winterdienstrege ling die zondag a.s. van kracht wordt, wordt de bereikbaarheid van de diverse dorpen van het eiland aanzienlijk verbeterd omdat frequenter wordt gereden dan ooit tevoren. l,3e.meesfe' van de Texelse Rijkspolitie onderzoekt de resten van het huisraad in de uit- 1 ovenverdieplng In de loop van de ochtend kwam ook de technische recherche i. Enkele voorbeelden: Wie met de laatste boot op Texel aankomt, zal voortaan per AOT-bus alle dorpen op Texel nog kunnen bereiken. Het aantal ritten van Den Burg naar De Cocksdorp stijgt op werkdagen van 9 tot 12, op zaterdag van 9 tot 10 en op zondag van 4 naar 6. Die Cocksdorp-route wordt boven dien verlegd. Het stuk vanaf Ooster end gaat nu via Oost, de molen en Midden-Eierland. De terugweg wordt gereden via de Postweg, Zuid- Eierland, Hoofdweg tot Midden- Eierland en vervolgens over de Oor- sprongweg naar Oost. Op door de weekse dagen vertrekt al om 5.32 uur een bus uit Oudeschild waarmee dus de eerste boot naar Den Helder kan worden gehaald. En op zondag vertrekt om 7.20 uur een bus uit Oosterend (tot dusver was dat pas om 11.10 uurl zodat buspas sagiers uit Oosterend, De Waal en Oudeschild de zondagse eerste boot (van 8.05 uurl kunnen halen. Ook Den Hoorn wordt veel beter be reikbaar: van vier naar zeven ritten per dag op door de weekse dagen; op zaterdag en zondag worden de vier ritten gehandhaafd. Per bus van de veerhaven naar Den Hoorn kan straks door de week zeven keer per dag (was twee keer) en op zaterdag en zondag vier keer (was twee keerl. De route in en bij Den Hoorn wordt echter anders omdat tijd moet wor den gewonnen. Nu wordt nog gere den via Kerkstraat, Goënga, Stolpweg en Watermolenweg; straks wordt het: Kerkstraat, Goënga, Diek Hoornder- weg en Watermolenweg. De Koog is straks nog vaker per bus bereikbaar dan reeds het geval was: op door de weekse dagen 14 keer (was negen keer); op zaterdag en zondag negen keer (was acht keer). Op Texel functioneren twee buslijnen, genummerd 28 en 29. Lijn 28 rijdt van de veerhaven via Den Burg naar De Koog en terug. Lijn 29 rijdt van de veerhaven via 't Horntje en Den Burg naar Oudeschild, De Waal, Oosterend en Oost naar De Cocks dorp en terug. De veelbesproken „belbus" zal voor lopig op Texel niet worden ingezet omdat practische problemen die hier aan zijn verbonden, nog niet zijn op gelost. De nieuwe dienstregeling vermeldt echter wel zg. verzoekbus- sen. Die sluiten aan op de boten van 20.35 en 21.35 uur uit Den helder. De route die zij rijden is mede afhan kelijk van de wensen die de passa gier bij het instappen te kennen geeft bij de chauffeur. Welke mogelijkheden de nieuwe si tuatie biedt, kan iedereen bekijken aan de hand van de dienstregeling, die eind deze week huis aan huis op Texel wordt bezorgd. De dienstrege ling, die geldig is tot en met 28 april 1990, bestaat uit drie afzonderlijke delen: voor maandag tot en met vrij dag, voor zaterdag en voor zondag en daarmee te vergelijken feestda gen. Dat is duidelijk voor de passa giers want die hoeven dan niet te letten op allerlei uitzonderingsbepa lingen. De dienstregeling geldt als experi ment. Het zal van de ervaringen af hangen of dezelfde dienstregeling ook de volgende winter zal gelden. Hoe de zomerdienstregeling eruit gaat zien, moet nog worden bepaald maar het staat bij voorbaat vast dat ook die een verbetering zal beteke nen in vergelijking met de oude situa tie. Voor de rest zullen de Texelaars wei nig merken van de overname van de AOT door de NZH. De AOT blijft on der de oude naam bestaan, zij het als volle dochter van de NZH en be horend tot het NZH-rayon Den Hel der. Rayonchef is B. Alfrink uit Den Helder, die de dagelijkse gang van zaken op Texel als regel overlaat aan C. Duinker. De tien Texelse chauf feurs blijven in dienst en zullen prac- tisch altijd op het eiland werkzaam zijn. Wel kan het aantal arbeidsplaat sen op den duur iets teruglopen, maar dan door natuurlijk verloop. Van gedwongen ontslagen is dus geen sprake. Ook de pensioenkwestie die bij de aan de overname voorafgaande onderhandelingen een belangrijke rol speelde is tot tevredenheid opgelost. Geachte lezers/lezeressen Binnen afzienbare tijd zullen wij een nieuw blad voor het weekend laten verschijnen. Zowel qua in houd als vormgeving zal het blad afwijken van de Texelse Courant, hoewel de samenstelling wel on der verantwoording van de redac tie van dit nieuwsblad geschiedt. De nieuwe uitgave zal gratis huis- aan-huis op Texel worden bezorgd. De (circa 1500niet op het eiland woonachtige TC-abonnees krijgen het blad kosteloos toegezonden. Tevens wordt de weekenduitgave onder de aandacht gebracht van de alhier verblijvende toeristen. - Waarom deze uitbreiding? Mede dankzij de succesvolle pro motiecampagne gaat het Texel economisch voor de wind. De on dernemingslust, zowel op het eiland als daarbuiten, neemt toe. Ook op de Texelse informatie markt, de markt waarop onze uit geverij zich begeeft (met de Texelse Courant en neven-uitgaven zoals Texeltoerist en de Recreatie- krant), is deze ontwikkeling van toepassing. We zijn ervan over tuigd dat we greep moeten hou den op deze informatiemarkt. Doen we dat niet, dan zal op den duur de positie van de Texelse Courant worden ondermijnd. Met het uitbrengen van een nieuw blad verwachten wij beter in staat te zijn de concurrentie het hoofd te bieden en zodoende de Texelse Courant in zijn huidige kwaliteit en vorm als nieuwsblad te behouden. We hebben daar niet alleen com mercieel belang bij, maar ook zijn we dit verplicht jegens de Texe laars, die vrijwel allemaal abonnee zijn. De Texelse Courant is een „cultuurgoed", een stukje van ons allemaal, en verdient daarom be scherming. Dat deze redenering niet uit de lucht is gegrepen, is in de afgelo pen jaren aan de vaste wal af doende bewezen. De Texelse Courant is momenteel de enige nog zelfstandige abonnements krant in Noordholland; vele ande ren zijn gesneuveld in de cc ncurrentieslag tussen de grote uitgeverijen met hun gratis huis- aan-huis bladen. Met respect wordt in de uitgeverswereld geke ken naar de „unieke" situatie op Texel. Geen wonder dat in het ver leden grote uitgeverijen serieuze belangstelling toonden voor over name van de Texelse Courant. Hier is vrijwel elk huishouden op de Texelse Courant geabonneerd: een ongekend hoog dekkingspercenta ge van bijna 100 procent. Dat maakt het mogelijk een eigen re dactie in huis te hebben die zorgt voor een constant niveau van het nieuwsblad. Dat willen we graag zo houden en liefst verder ver beteren. - Wat houdt de nieuwe uitgave in? De weekenduitgave richt zich net als de „doordeweekse" Texelse Courant op Texelse onderwerpen: informatie over Texel in de meest brede zin des woords. De keuze van de onderwerpen zal echter luchtig zijn en meer gericht op vrije tijd. Artikelen waarvoor ge zien het karakter van de Texelse Courant, tot dusver geen plaat singsmogelijkheid was, krijgen nu de kans. Reeds bestaande uitga ven zoals de Recreatiekrant en de Triathlonkrant kunnen met de nieu we uitgave worden gecombineerd. De verzorging van het nieuws blijft in eerste instantie voorbehouden aan de Texelse Courant. Aan de formule van de weekend krant wordt nog druk gesleuteld Het is de bedoeling dat de nieuwe uitgave begin 1990 voor het eerst in de bus glijdt H. van Wijk, directeur. Van modern streepje tot klas f siek effen Mt 37/38 43/44. Profiteer van oktoberpremie bij aan koop van een stofzuiger. Keus uit AEG, Bosch, Electrolux, Hol land Electro, Miele, Moulinex, Nilfisk, Philips.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 1