Schilling: verkeer op Texel jnoet elk jaar wat veiliger j 1 Dagtoerisme is niet meer taboe GEMEENTE BEGROTING 1990 X mingvoorraad Afsluiting MAB motorcross-seizoen Tex. Boys houdt jaarvergadering ,AG 3 NOVEMBER 1989 TEXELSE COURANT PAGINA 13 ^gemeentebestuur wil het aantal verkeersongelukken op Texel i nvj '!liisch terugbrengen. De gemeenteraad wordt daarom ge- gemeentebestuur wil het aantal verkeersongelukken op Texel gSch terugbrengen. De gemeenteraad wordt daarom ge- elk jaar een fors bedrag beschikbaar te stellen voor het 1,'ffen van gevaarlijke situaties. „Er gebeuren op Texel naar ouding veel ongelukken en het neemt eerder toe dan af. moet een eind aan komen", zegt Daan Schilling, de wet- jer die in het bijzonder is belast met verkeer, vervoer en ver- heiligheid. Daarnaast is Schilling belast met ruimtelijke ding, volkshuisvesting, gemeentelijke grondtransacties, mo- jntenbeleid, natuur- en milieubescherming, recreatie en en woningtoezicht kI de huidige situatie veel beter in de zeventiger jaren toen Ml „gewoon" was dat per sei- lijf tot tien verkeersdoden wa- betreuren, gebeuren er nog gnrustbarend veel verkeerson- jien waarbij zich lichamelijk lat eer gordoet. Pogingen om daar wat jdoen hebben tot dusver on- ende resultaat opgeleverd. De iiër rente is dan ook de premie mis- *n die het Ministerie van Ver mis in Waterstaat had uitgeloofd in we leder van de actie „Min 25". yemie werd uitgekeerd aan ge ien die erin slaagden het aantal wil kikken met letsel met tenminste tetug te dringen. «entuele volgende premie zal meente mogelijk wel binnenha- «nt de verbetering van de ver- nelligheid wordt nu planmatig epakt. zoals de bevolking inmid- Neeft gemerkt. Het publiek is Lken geweest bij het verzame- m gegevens voor het verkeers- nidsplan, dat inmiddels bijna is. Sommige verkeerssituaties Heiland kunnen met weinig moeite worden verbeterd, er zijn ook knelpunten die ten koste van honderddui- guldens kunnen worden op- L „Dat verkeersveiligheidsplan een lijstje kleine en grote ver- /oblemen op. voor een deel dragen door de burgerij. We ervoor dat er geld is om elk nmmste één groot knelpunt op en", aldus Schilling, die erop at dit seriematig aanpakken verkeersproblemen feitelijk al innen. Hij wijst daarbij het het mt Sommeltjesweg- aalderweg-Oosterenderweg juist is gereconstrueerd. Overi- s het natuurlijk niet alleen een te van verkeerstechniek. De mdheid en mentaliteit van de «deelnemers is minstens zo {rijk. De overheid kan niet doen dan zo gunstig mogelijke narden scheppen en het past »k niet om de gemeente de II te geven als iemand een ver- hut maakt die een ongeluk tot Sheeft. Eierland lamheden die binnenkort staan teuren zijn het aanleggen van aveetal linksafvakken (Postweg- wveg en Pontweg- tdanderdijkje). Verder zal de si- nn Zuid-Eierland en bij de krui- Muijweg worden verbeterd. WO,- wordt uitgetrokken om de Sisdeelnemer erop te wijzen dat tijde „kom" van Zuid-Eierland zodat het rijgedrag kan wor- knpast. Dat wordt bereikt door siken van twee flauwe bochten si verkeersgeleider (.druppel"). NO,- is nodig voor de aanpas- oo het kruispunt Muijweg. Fietspaden Ws in Nederland bestaat zoveel kd in verhouding tot de lengte "e autoweg, dan op Texel. Wat 'ouder Schilling betreft zal Texel *end goed belasting Gebruiker f 2,13 f2,13 f 2,20 f 2,20 f2,24 "06 van het aantal woningen in "ot het aantal inwoners: Inwoners 12.653 12.674 12.691 12.682 12.720 dit record de komende jaren nog ver beteren en daarmee niet alleen de verkeersveiligheid vergroten maar ook de aantrekkelijkheid van Texel als toe ristisch fietseiland. Het komt erop neer dat verder uitvoering wordt ge geven aan het jaren geleden vast gestelde fietspadenplan, zij het zonder de daarin genoemde fietspa den over binnendijken. Als meest ur gent beschouwt Schilling op dit moment een fietspad langs het strandslag naar paal 9, direct gevolgd door een pad naar paal 17. In 1991 zou het pad langs de Limietweg moeten volgen. De plannen zullen „panklaar" worden gemaakt zodat de ruime subsidiemogelijkheden die er voor fietspaden zijn, direkt benut kunnen worden. Veel minder prioriteit heeft het fietspad langs de Bakken- weg, vooral omdat dit pad geen schakel kan vormen in het bestaande fietspadennet. Straten De afgelopen jaren zijn diverse stra ten in Den Burg fraai opgeknapt. Nu zijn de andere dorpen aan de beurt. In De Cocksdorp zal de Kikkertstraat opnieuw worden ingericht. Hiervoor vermeldt het investeringsplan voor 1990 f450.000,- en voor 1991 f120.000,- De bedoeling is het groot ste deel van het werk voor de zomer van 1990 gereed te hebben, waarbij onder meer voor parkeergelegenheid zal worden gezorgd. B en W twijfelen aan de noodzaak om achter de Kik kertstraat, nabij de Ploosterstraat een parkeerterrein te maken; bovendien zijn de kosten buitengewoon hoog. Liever wordt uitgekeken naar eenvou diger middelen om in de parkeerbe- hoefte te voorzien, bijvoorbeeld door aanpassing van het parkeerterrein aan het begin van de Kikkertstraat nabij de Molenlaan. Ook in het centrum van Oosterend zullen straatwerkzaamheden worden uitgevoerd, bovendien staat de twee de fase van de herinrichting van de Mulderstraat op het programma. Ver der zal het college in de loop van 1990 een standpunt innemen wat betreft de doorbraak naar de Mul derstraat. B en w zijn niet van plan nog langer te pleiten voor walvoorzieningen waardoor ouderen en slecht ter been zijnden makkelijk aan boord kunnen komen van de veerboot. Het afwij zende standpunt van Rijkswaterstaat is voor kennisgeving aangenomen. De speciale, betrekkelijk makkelijk te be reiken salon voor ouderen aan boord van de nieuwe Schulpengat wordt in elk geval toegejuicht en aan Teso is gevraagd een dergelijke voorziening ook te laten maken aan boord van de Molengat. Haven De gemeente heeft Rijkswaterstaat laten weten alsnog accoord te gaan met het bedrag van 32,6 miljoen gulden dat het rijk aan Texel wil be talen als de gemeente eigendom, be heer en exploitatie van de haven van Oudeschild overneemt. Schilling: „Wij hebben laten uitrekenen wat die haven ons zou kosten, inclusief onderhoud en vernieuwing. Op grond daarvan meenden wij dat we zeker veertig miljoen van het rijk zouden moeten hebben. Daarbij hiel den we er rekening mee dat wij de vergroting van de havenmond zou den moeten financieren". De gemeente wil achteraf wel met 32,6 miljoen genoegen nemen, maar dan zou de vergroting van de haven mond (kosten 12,5 miljoen) voor rijksrekening moeten komen. Het wachten is nog op een reaktie van het rijk, dat overigens heeft laten weten dat het bod van 32,6 miljoen niet meer aan de orde is en dat het Eigenaar f 2,92 f 2,92 f3,00 f3,00 f 3,06 f 2,26 f3,04 '3000,- economische waarde) Woningen 4.485 4.625 4.689 4.709 4.786 12.750 4.907 Op het gebied van Ruimtelijke Orde ning staat in 1990 heel wat te ge beuren op Texel. Een van de belangrijkste beslissingen betreft het vernieuwde recreatiebasisplan, waar aan op het ogenblik de laatste hand wordt gelegd door het ingenieursbu reau Hajema uit Assen. In de kosten van het plan wordt bijgedragen door provincie en rijk en die overheden zijn ook vertegenwoordigd (naast de gemeente en het ingenieursbureau) in de werkgroep die de bouwstenen van het het nieuwe recreatieba sisplan heeft aangedragen. Het recreatiebasisplan is buitenge woon belangrijk voor de Texelse eco nomie. Het geeft namelijk aan welke mogelijkheden op Texel moeten wor den geboden op het gebied van de recreatie, zowel in kwalitatief als in kwantitatief opzicht. Het recreatieba sisplan zelf is niet wettelijk bindend voor de burgers, maar de mogelijkhe den en onmogelijkheden die erin zijn genoemd worden „vertaald" in de bestemmingsplannen en daaraan moet iedereen zich houden. Het be langrijkste gegeven van het oude re creatiebasisplan was de bekende regel dat op Texel niet meer dan 47000 toeristische slaapplaatsen mo gen zijn. Die beperkende bepaling (bedoeld om te voorkomen dat de re creatieondernemers de kip met de gouden eieren slachten) staat ook in het nieuwe plan. Dat was te ver wachten want de 47000-regel heeft tot dusver voor niemand problemen opgeleverd. Thans nadert echter het moment dat bouwplannen voor ho tels, bungalowparken e.d. moeten worden afgewezen omdat het maxi maal toelaatbare aantal toerische Nieuw recreatiebasisplan bedden anders zou worden over schreden. Het nieuwe recreatiebasisplan zal echter toch op belangrijke punten af wijken van het oude. Wethouder Schilling: „In het oude plan werd da grecreatie eigenlijk afgewezen. Texel moest uitsluitend streven naar ver- blijfsrecreatie. Nu echter willen we dagrecreatie bevorderen. In de kop van Noordholland bevinden zich veel toeristen die best eens naar Texel willen, zonder daar te overnachten. Waarom zouden we daar tegen zijn? De kans is dan ook groot dat ze nog eens terugkomen en dan wél langer blijven". Medegebruik Typerend voor het nieuwe recreatie basisplan is het toeristisch medege bruik, niet alleen van natuur en landschap maar ook van het agra risch gebied. Dat kan bijvoorbeeld mogelijk worden gemaakt door het aanleggen van wandelpaden in het agrarische buitengebied. Schilling: „We denken dat dit verantwoord en wenselijk is. De afgelopen jaren heb ben we gemerkt dat toerisme veel minder schadelijk is dan we wel eens hebben gedacht". De nadruk blijft echter liggen op „rustig" vermaak. Texel zal niet kiezen voor pretparken en ander grootschalig spektakel. Ver dere verbetering van de kwaliteit van de bestaande voorzieningen blijft het streven. Getracht zal ook worden om andere vormen van recreatie te stu- muleren, zoals vergadertoerisme en sportieve recreatie, vooral als die aan sluiten op de typische mogelijkheden Inkomsten gemeente Texel Plaatselijke belastingen 1 4 387.000.- Ovenge inkomsten rijk 1 5.007.000,- Rente en afschrijving t 1.597 000,- 9 Huren en pachten 1 408.000,- Ovenge inkomsten f 119.000.- Goederen en diensten 1 8.472.000. Algemene urtkenng njk H 2.643.000,- Totaal f32.633.000.- Uitgaven gemeente Texel die Texel van nature al biedt. De natuur- en landschapswaarden wor den daarbij benut maar niet aan getast. Buitengebied Vrijwel zeker zal het komende voor jaar het aangepaste bestemmingsplan voor het buitengebied worden vast gesteld. In hoofdlijnen zal het gelijk zijn aan het huidige plan, dat volgens wethouder Schilling in de praktijk zijn waarde overtuigend heeft bewezen. „We kunnen er goed mee uit de voe ten maar er zijn wat kleine versoepe lingen nodig. Bestaande woningen zullen straks bijvoorbeeld meer kun nen worden uitgebreid dan nu, zodat de mensen niet langer lelijke bouw vormen toepassen om ruimte te krij gen en toch binnen de regels te blijven". Wat betreft ruimtelijke ordening is de gemeente verder van plan om een nieuw woongebied bij Oudeschild aan te wijzen, er zal een nieuw be drijventerrein voor Den Burg worden gezocht en de plannen voor De Mars zullen verder worden uitgewerkt. Texel verzet zich tegen het voorne men van provincie en rijk om de voor Texel bestemde contingenten voor woningbouw terug te brengen van 37 dit jaar tot 28 volgend jaar. De gemeente is er echter meerdere ke ren in geslaagd extra woningbouw- contingenten voor Texel te veroveren en het ziet er naar uit dat dit ook in 1990 zal lukken. Verbetering van bestaande, oudere huurwoningen staat ook op het pro gramma. De woningbouwvereniging wil het komende jaar 74 woningen uit de periode 1946-1968 opknappen ten koste van f 888.000,-. In 1991 worden de zg. Martiniwoningen in Den Burg, Oosterend en Den Hoorn aangepakt. Daar is f4,4 miljoen mee gemoeid. De gemeente blijft ongewij zigd financiële steun bieden voor het opknappen van particuliere woningen: f600.000,- per jaar. Sinds 1985 zijn al 173 woningen met deze steunre geling verbeterd. rapport van de stuurgroep Brokx II (dat de overnameproblematiek in studie heeft) moet worden af gewacht. Verkeer, vervoer en waterstaat verbetering verkeerssituatie Zuid- Eierland (investering f185.000,-). Rest aanpassing Postweg volgt in 1991 herinrichting Kikkertstraat (liefst voor de zomer). Parkeerterrein volgt eventueel in 1991 herstraten dorpskern Oosterend streven naar overdracht van rtjksha- ven Oudeschild voor minimaal f32,6 miljoen. Vóór de overdracht moet de havenmond worden ver breed plannen maken voor nieuwe fietspaden (naar paal 9 en paal 17) Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting handhaving bovengrens 47.000 re creatieve slaapplaatsen toeristische accommodatie kwalita tief verbeteren: niet alleen luxe re- creatievormen, maar ook recreatievormen die goed aanslui ten op de karakteristiek van Texel en zich richten op bepaalde doel groepen (uitbouwen van mogelijk heden op gebied van natuur, landschap, sport, sociale en ge zondheidszorg, congressen). B en W denken hiermee twee dingen te bereiken: 1. een meer stabiele eco nomische basis voor bedrijven in de recreatie- en toeristische sector; 2.natuur- en landschapswaarden wel benutten, maar niet aantasten herziening Recreatiebasisplan herziening bestemmingsplan bui tengebied plan voor woongebied bij Oude schild lokatie kiezen voor nieuw bedrij venterrein bij Den Burg verdere planontwikkeling De Mars bouw van tien bejaardenwoningen in De Mars. Eventueel ook in Den Burg-centrum. Voor Oudeschild staan er in 1991 zes op het pro gramma fonds stads- en dorpsvernieuwing handhaven op f600.000,-. Hieruit kunnen eigen woningen van parti culieren en beeldbepalende panden worden verbeterd meewerken aan plan stichting De Zonnehof voor vakantiecentrum voor dementerende bejaarden het tarief voor bouwleges is voort aan 1V4 procent van de bouwsom Ondanks het slechte weer versche nen zondag toch nog 21 crossers aan de start voor de triocross, de jaarlijkse afsluiting van het MAB motocross-seizoen. Uit de inschrij vers werden ploegjes van drie rijders geformeerd waarbij de snellere jon gens met een stel langzamere wer den „opgezadeld". Eerst kwamen de teams in de esta fettecross tegen elkaar uit, hier moest na elke ronde worden gewis seld. Het team van Ruud Keijser, Pe ter Daalder en Bart Wijsman had hier als eerste de 18 ronden voltooid. Het volgende onderdeel betrof de behen digheidswedstrijd. De deelnemers moesten achtereenvolgens een sleuf, een slalom en een springschans af werken. Slechts vijf rijders reden de sleuf foutloos en de snelste tijd werd gerealiseerd door Nico Bakker. De grootste sprong kwam op naam van Joop Veltkamp die na een zweefduik van ruim 13 meter wel wat bleek om de neus werd. De afsluitende korte- baancross werd een prooi voor Nico Bakker. Tijdens de prijsuitreiking en kampioenshuldiging 's avonds in het clubgebouw werd nog even terugge blikt op het afgelopen motorcross seizoen. De belangstelling voor de motorcrosssport op Texel lijkt weer iets toe te nemen. Ook wordt weer op grote schaal deelgenomen aan wedstrijden aan de vaste wal, waarbij Nico Bakker zelfs een tweede plaats wist te bereiken in de eindstand van het 250 cc kampioenschap in Den Helder. Een vurige wens van de MAB blijft nog altijd de organisatie van een wedstrijd met deelnemers van de vaste wal. Ook na het crossweekend in Assen bleek dat ontzettend veel rijders graag een keer willen deelne men aan een motorcrosswedstrijd op Texel maar het overgrote deel heeft daar geen honderd gulden boot- kosten voor over. Wellicht is hier met de Teso een oplossing voor te vinden. Uitslag triocross: 1. Maarten Hoogenbosch, Crischa Kuhlman en Ronald Zijm, 2. Ruud Keijser, Peter Daalder en Bart Wijsman; 3. Frans Boersen, Joop Velt kamp en Cor Barends. Voetbalvereniging Texelse Boys houdt woensdag in de clubkantine aan de Haffelderweg de algemene ledenver gadering, aanvang 20.00 uur. Belang rijkste punt op de agenda is de bestuursverkiezing. Vier bestuursle den zijn aftredend en niet herkies baar. Voor twee functies, waaronder het voorzitterschap, heeft het bestuur nog geen kandidaten gevonden. Me de om deze reden rekent het bestuur op een grote opkomst; ook ouders, donateurs en oud-leden zijn welkom.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 13