Schilling: verkeer op Texel
jnoet elk jaar wat veiliger
j
1
Dagtoerisme is
niet meer taboe
GEMEENTE
BEGROTING
1990
X
mingvoorraad
Afsluiting MAB
motorcross-seizoen
Tex. Boys houdt
jaarvergadering
,AG 3 NOVEMBER 1989
TEXELSE COURANT
PAGINA 13
^gemeentebestuur wil het aantal verkeersongelukken op Texel i nvj
'!liisch terugbrengen. De gemeenteraad wordt daarom ge-
gemeentebestuur wil het aantal verkeersongelukken op Texel
gSch terugbrengen. De gemeenteraad wordt daarom ge-
elk jaar een fors bedrag beschikbaar te stellen voor het
1,'ffen van gevaarlijke situaties. „Er gebeuren op Texel naar
ouding veel ongelukken en het neemt eerder toe dan af.
moet een eind aan komen", zegt Daan Schilling, de wet-
jer die in het bijzonder is belast met verkeer, vervoer en ver-
heiligheid. Daarnaast is Schilling belast met ruimtelijke
ding, volkshuisvesting, gemeentelijke grondtransacties, mo-
jntenbeleid, natuur- en milieubescherming, recreatie en
en woningtoezicht
kI de huidige situatie veel beter
in de zeventiger jaren toen
Ml „gewoon" was dat per sei-
lijf tot tien verkeersdoden wa-
betreuren, gebeuren er nog
gnrustbarend veel verkeerson-
jien waarbij zich lichamelijk lat
eer gordoet. Pogingen om daar wat
jdoen hebben tot dusver on-
ende resultaat opgeleverd. De
iiër rente is dan ook de premie mis-
*n die het Ministerie van Ver
mis in Waterstaat had uitgeloofd in
we leder van de actie „Min 25".
yemie werd uitgekeerd aan ge
ien die erin slaagden het aantal
wil kikken met letsel met tenminste
tetug te dringen.
«entuele volgende premie zal
meente mogelijk wel binnenha-
«nt de verbetering van de ver-
nelligheid wordt nu planmatig
epakt. zoals de bevolking inmid-
Neeft gemerkt. Het publiek is
Lken geweest bij het verzame-
m gegevens voor het verkeers-
nidsplan, dat inmiddels bijna
is. Sommige verkeerssituaties
Heiland kunnen met weinig
moeite worden verbeterd,
er zijn ook knelpunten die
ten koste van honderddui-
guldens kunnen worden op-
L „Dat verkeersveiligheidsplan
een lijstje kleine en grote ver-
/oblemen op. voor een deel
dragen door de burgerij. We
ervoor dat er geld is om elk
nmmste één groot knelpunt op
en", aldus Schilling, die erop
at dit seriematig aanpakken
verkeersproblemen feitelijk al
innen. Hij wijst daarbij het het
mt Sommeltjesweg-
aalderweg-Oosterenderweg
juist is gereconstrueerd. Overi-
s het natuurlijk niet alleen een
te van verkeerstechniek. De
mdheid en mentaliteit van de
«deelnemers is minstens zo
{rijk. De overheid kan niet
doen dan zo gunstig mogelijke
narden scheppen en het past
»k niet om de gemeente de
II te geven als iemand een ver-
hut maakt die een ongeluk tot
Sheeft.
Eierland
lamheden die binnenkort staan
teuren zijn het aanleggen van
aveetal linksafvakken (Postweg-
wveg en Pontweg-
tdanderdijkje). Verder zal de si-
nn Zuid-Eierland en bij de krui-
Muijweg worden verbeterd.
WO,- wordt uitgetrokken om de
Sisdeelnemer erop te wijzen dat
tijde „kom" van Zuid-Eierland
zodat het rijgedrag kan wor-
knpast. Dat wordt bereikt door
siken van twee flauwe bochten
si verkeersgeleider (.druppel").
NO,- is nodig voor de aanpas-
oo het kruispunt Muijweg.
Fietspaden
Ws in Nederland bestaat zoveel
kd in verhouding tot de lengte
"e autoweg, dan op Texel. Wat
'ouder Schilling betreft zal Texel
*end goed belasting
Gebruiker
f 2,13
f2,13
f 2,20
f 2,20
f2,24
"06 van het aantal woningen in
"ot het aantal inwoners:
Inwoners
12.653
12.674
12.691
12.682
12.720
dit record de komende jaren nog ver
beteren en daarmee niet alleen de
verkeersveiligheid vergroten maar ook
de aantrekkelijkheid van Texel als toe
ristisch fietseiland. Het komt erop
neer dat verder uitvoering wordt ge
geven aan het jaren geleden vast
gestelde fietspadenplan, zij het
zonder de daarin genoemde fietspa
den over binnendijken. Als meest ur
gent beschouwt Schilling op dit
moment een fietspad langs het
strandslag naar paal 9, direct gevolgd
door een pad naar paal 17. In 1991
zou het pad langs de Limietweg
moeten volgen. De plannen zullen
„panklaar" worden gemaakt zodat de
ruime subsidiemogelijkheden die er
voor fietspaden zijn, direkt benut
kunnen worden. Veel minder prioriteit
heeft het fietspad langs de Bakken-
weg, vooral omdat dit pad geen
schakel kan vormen in het bestaande
fietspadennet.
Straten
De afgelopen jaren zijn diverse stra
ten in Den Burg fraai opgeknapt. Nu
zijn de andere dorpen aan de beurt.
In De Cocksdorp zal de Kikkertstraat
opnieuw worden ingericht. Hiervoor
vermeldt het investeringsplan voor
1990 f450.000,- en voor 1991
f120.000,- De bedoeling is het groot
ste deel van het werk voor de zomer
van 1990 gereed te hebben, waarbij
onder meer voor parkeergelegenheid
zal worden gezorgd. B en W twijfelen
aan de noodzaak om achter de Kik
kertstraat, nabij de Ploosterstraat een
parkeerterrein te maken; bovendien
zijn de kosten buitengewoon hoog.
Liever wordt uitgekeken naar eenvou
diger middelen om in de parkeerbe-
hoefte te voorzien, bijvoorbeeld door
aanpassing van het parkeerterrein
aan het begin van de Kikkertstraat
nabij de Molenlaan.
Ook in het centrum van Oosterend
zullen straatwerkzaamheden worden
uitgevoerd, bovendien staat de twee
de fase van de herinrichting van de
Mulderstraat op het programma. Ver
der zal het college in de loop van
1990 een standpunt innemen wat
betreft de doorbraak naar de Mul
derstraat.
B en w zijn niet van plan nog langer
te pleiten voor walvoorzieningen
waardoor ouderen en slecht ter been
zijnden makkelijk aan boord kunnen
komen van de veerboot. Het afwij
zende standpunt van Rijkswaterstaat
is voor kennisgeving aangenomen. De
speciale, betrekkelijk makkelijk te be
reiken salon voor ouderen aan boord
van de nieuwe Schulpengat wordt in
elk geval toegejuicht en aan Teso is
gevraagd een dergelijke voorziening
ook te laten maken aan boord van de
Molengat.
Haven
De gemeente heeft Rijkswaterstaat
laten weten alsnog accoord te gaan
met het bedrag van 32,6 miljoen
gulden dat het rijk aan Texel wil be
talen als de gemeente eigendom, be
heer en exploitatie van de haven van
Oudeschild overneemt. Schilling:
„Wij hebben laten uitrekenen wat
die haven ons zou kosten, inclusief
onderhoud en vernieuwing. Op
grond daarvan meenden wij dat we
zeker veertig miljoen van het rijk
zouden moeten hebben. Daarbij hiel
den we er rekening mee dat wij de
vergroting van de havenmond zou
den moeten financieren".
De gemeente wil achteraf wel met
32,6 miljoen genoegen nemen, maar
dan zou de vergroting van de haven
mond (kosten 12,5 miljoen) voor
rijksrekening moeten komen. Het
wachten is nog op een reaktie van
het rijk, dat overigens heeft laten
weten dat het bod van 32,6 miljoen
niet meer aan de orde is en dat het
Eigenaar
f 2,92
f 2,92
f3,00
f3,00
f 3,06
f 2,26 f3,04
'3000,- economische waarde)
Woningen
4.485
4.625
4.689
4.709
4.786
12.750
4.907
Op het gebied van Ruimtelijke Orde
ning staat in 1990 heel wat te ge
beuren op Texel. Een van de
belangrijkste beslissingen betreft het
vernieuwde recreatiebasisplan, waar
aan op het ogenblik de laatste hand
wordt gelegd door het ingenieursbu
reau Hajema uit Assen. In de kosten
van het plan wordt bijgedragen door
provincie en rijk en die overheden
zijn ook vertegenwoordigd (naast de
gemeente en het ingenieursbureau)
in de werkgroep die de bouwstenen
van het het nieuwe recreatieba
sisplan heeft aangedragen.
Het recreatiebasisplan is buitenge
woon belangrijk voor de Texelse eco
nomie. Het geeft namelijk aan welke
mogelijkheden op Texel moeten wor
den geboden op het gebied van de
recreatie, zowel in kwalitatief als in
kwantitatief opzicht. Het recreatieba
sisplan zelf is niet wettelijk bindend
voor de burgers, maar de mogelijkhe
den en onmogelijkheden die erin zijn
genoemd worden „vertaald" in de
bestemmingsplannen en daaraan
moet iedereen zich houden. Het be
langrijkste gegeven van het oude re
creatiebasisplan was de bekende
regel dat op Texel niet meer dan
47000 toeristische slaapplaatsen mo
gen zijn. Die beperkende bepaling
(bedoeld om te voorkomen dat de re
creatieondernemers de kip met de
gouden eieren slachten) staat ook in
het nieuwe plan. Dat was te ver
wachten want de 47000-regel heeft
tot dusver voor niemand problemen
opgeleverd. Thans nadert echter het
moment dat bouwplannen voor ho
tels, bungalowparken e.d. moeten
worden afgewezen omdat het maxi
maal toelaatbare aantal toerische
Nieuw recreatiebasisplan
bedden anders zou worden over
schreden.
Het nieuwe recreatiebasisplan zal
echter toch op belangrijke punten af
wijken van het oude. Wethouder
Schilling: „In het oude plan werd da
grecreatie eigenlijk afgewezen. Texel
moest uitsluitend streven naar ver-
blijfsrecreatie. Nu echter willen we
dagrecreatie bevorderen. In de kop
van Noordholland bevinden zich veel
toeristen die best eens naar Texel
willen, zonder daar te overnachten.
Waarom zouden we daar tegen zijn?
De kans is dan ook groot dat ze nog
eens terugkomen en dan wél langer
blijven".
Medegebruik
Typerend voor het nieuwe recreatie
basisplan is het toeristisch medege
bruik, niet alleen van natuur en
landschap maar ook van het agra
risch gebied. Dat kan bijvoorbeeld
mogelijk worden gemaakt door het
aanleggen van wandelpaden in het
agrarische buitengebied. Schilling:
„We denken dat dit verantwoord en
wenselijk is. De afgelopen jaren heb
ben we gemerkt dat toerisme veel
minder schadelijk is dan we wel eens
hebben gedacht". De nadruk blijft
echter liggen op „rustig" vermaak.
Texel zal niet kiezen voor pretparken
en ander grootschalig spektakel. Ver
dere verbetering van de kwaliteit van
de bestaande voorzieningen blijft het
streven. Getracht zal ook worden om
andere vormen van recreatie te stu-
muleren, zoals vergadertoerisme en
sportieve recreatie, vooral als die aan
sluiten op de typische mogelijkheden
Inkomsten gemeente Texel
Plaatselijke belastingen 1 4 387.000.-
Ovenge inkomsten rijk 1 5.007.000,-
Rente en afschrijving t 1.597 000,-
9
Huren en pachten 1 408.000,-
Ovenge inkomsten f 119.000.-
Goederen en diensten 1 8.472.000.
Algemene urtkenng njk H 2.643.000,-
Totaal f32.633.000.-
Uitgaven gemeente Texel
die Texel van nature al biedt. De
natuur- en landschapswaarden wor
den daarbij benut maar niet aan
getast.
Buitengebied
Vrijwel zeker zal het komende voor
jaar het aangepaste bestemmingsplan
voor het buitengebied worden vast
gesteld. In hoofdlijnen zal het gelijk
zijn aan het huidige plan, dat volgens
wethouder Schilling in de praktijk zijn
waarde overtuigend heeft bewezen.
„We kunnen er goed mee uit de voe
ten maar er zijn wat kleine versoepe
lingen nodig. Bestaande woningen
zullen straks bijvoorbeeld meer kun
nen worden uitgebreid dan nu, zodat
de mensen niet langer lelijke bouw
vormen toepassen om ruimte te krij
gen en toch binnen de regels te
blijven".
Wat betreft ruimtelijke ordening is de
gemeente verder van plan om een
nieuw woongebied bij Oudeschild
aan te wijzen, er zal een nieuw be
drijventerrein voor Den Burg worden
gezocht en de plannen voor De Mars
zullen verder worden uitgewerkt.
Texel verzet zich tegen het voorne
men van provincie en rijk om de voor
Texel bestemde contingenten voor
woningbouw terug te brengen van
37 dit jaar tot 28 volgend jaar. De
gemeente is er echter meerdere ke
ren in geslaagd extra woningbouw-
contingenten voor Texel te veroveren
en het ziet er naar uit dat dit ook in
1990 zal lukken.
Verbetering van bestaande, oudere
huurwoningen staat ook op het pro
gramma. De woningbouwvereniging
wil het komende jaar 74 woningen
uit de periode 1946-1968 opknappen
ten koste van f 888.000,-. In 1991
worden de zg. Martiniwoningen in
Den Burg, Oosterend en Den Hoorn
aangepakt. Daar is f4,4 miljoen mee
gemoeid. De gemeente blijft ongewij
zigd financiële steun bieden voor het
opknappen van particuliere woningen:
f600.000,- per jaar. Sinds 1985 zijn
al 173 woningen met deze steunre
geling verbeterd.
rapport van de stuurgroep Brokx II
(dat de overnameproblematiek in
studie heeft) moet worden af
gewacht.
Verkeer, vervoer en
waterstaat
verbetering verkeerssituatie Zuid-
Eierland (investering f185.000,-).
Rest aanpassing Postweg volgt in
1991
herinrichting Kikkertstraat (liefst
voor de zomer). Parkeerterrein volgt
eventueel in 1991
herstraten dorpskern Oosterend
streven naar overdracht van rtjksha-
ven Oudeschild voor minimaal
f32,6 miljoen. Vóór de overdracht
moet de havenmond worden ver
breed
plannen maken voor nieuwe
fietspaden (naar paal 9 en paal 17)
Ruimtelijke ordening
en volkshuisvesting
handhaving bovengrens 47.000 re
creatieve slaapplaatsen
toeristische accommodatie kwalita
tief verbeteren: niet alleen luxe re-
creatievormen, maar ook
recreatievormen die goed aanslui
ten op de karakteristiek van Texel
en zich richten op bepaalde doel
groepen (uitbouwen van mogelijk
heden op gebied van natuur,
landschap, sport, sociale en ge
zondheidszorg, congressen). B en
W denken hiermee twee dingen te
bereiken: 1. een meer stabiele eco
nomische basis voor bedrijven in
de recreatie- en toeristische sector;
2.natuur- en landschapswaarden
wel benutten, maar niet aantasten
herziening Recreatiebasisplan
herziening bestemmingsplan bui
tengebied
plan voor woongebied bij Oude
schild
lokatie kiezen voor nieuw bedrij
venterrein bij Den Burg
verdere planontwikkeling De Mars
bouw van tien bejaardenwoningen
in De Mars. Eventueel ook in Den
Burg-centrum. Voor Oudeschild
staan er in 1991 zes op het pro
gramma
fonds stads- en dorpsvernieuwing
handhaven op f600.000,-. Hieruit
kunnen eigen woningen van parti
culieren en beeldbepalende panden
worden verbeterd
meewerken aan plan stichting De
Zonnehof voor vakantiecentrum
voor dementerende bejaarden
het tarief voor bouwleges is voort
aan 1V4 procent van de bouwsom
Ondanks het slechte weer versche
nen zondag toch nog 21 crossers
aan de start voor de triocross, de
jaarlijkse afsluiting van het MAB
motocross-seizoen. Uit de inschrij
vers werden ploegjes van drie rijders
geformeerd waarbij de snellere jon
gens met een stel langzamere wer
den „opgezadeld".
Eerst kwamen de teams in de esta
fettecross tegen elkaar uit, hier
moest na elke ronde worden gewis
seld. Het team van Ruud Keijser, Pe
ter Daalder en Bart Wijsman had hier
als eerste de 18 ronden voltooid. Het
volgende onderdeel betrof de behen
digheidswedstrijd. De deelnemers
moesten achtereenvolgens een sleuf,
een slalom en een springschans af
werken. Slechts vijf rijders reden de
sleuf foutloos en de snelste tijd werd
gerealiseerd door Nico Bakker. De
grootste sprong kwam op naam van
Joop Veltkamp die na een zweefduik
van ruim 13 meter wel wat bleek om
de neus werd. De afsluitende korte-
baancross werd een prooi voor Nico
Bakker. Tijdens de prijsuitreiking en
kampioenshuldiging 's avonds in het
clubgebouw werd nog even terugge
blikt op het afgelopen motorcross
seizoen. De belangstelling voor de
motorcrosssport op Texel lijkt weer
iets toe te nemen. Ook wordt weer
op grote schaal deelgenomen aan
wedstrijden aan de vaste wal, waarbij
Nico Bakker zelfs een tweede plaats
wist te bereiken in de eindstand van
het 250 cc kampioenschap in Den
Helder. Een vurige wens van de MAB
blijft nog altijd de organisatie van een
wedstrijd met deelnemers van de
vaste wal. Ook na het crossweekend
in Assen bleek dat ontzettend veel
rijders graag een keer willen deelne
men aan een motorcrosswedstrijd op
Texel maar het overgrote deel heeft
daar geen honderd gulden boot-
kosten voor over. Wellicht is hier met
de Teso een oplossing voor te
vinden.
Uitslag triocross:
1. Maarten Hoogenbosch, Crischa Kuhlman en
Ronald Zijm, 2. Ruud Keijser, Peter Daalder en
Bart Wijsman; 3. Frans Boersen, Joop Velt
kamp en Cor Barends.
Voetbalvereniging Texelse Boys houdt
woensdag in de clubkantine aan de
Haffelderweg de algemene ledenver
gadering, aanvang 20.00 uur. Belang
rijkste punt op de agenda is de
bestuursverkiezing. Vier bestuursle
den zijn aftredend en niet herkies
baar. Voor twee functies, waaronder
het voorzitterschap, heeft het bestuur
nog geen kandidaten gevonden. Me
de om deze reden rekent het bestuur
op een grote opkomst; ook ouders,
donateurs en oud-leden zijn welkom.