Men moet niet vergeten lat het een auto is...." ërpleegkundige over ambulance: Oudste ambulance door nieuw model vervangen i Pleidooi voor vaste tweede chauffeur ndcompetitie basketball Koogel pakt punten Boscross-seizoen weer van start Voetbalprogramma Geslaagd Kaarsenverkoop van ZPC TX'71 Dirk Westerlaken wint snertrit JAG 3 NOVEMBER 1989 TEXELSE COURANT PAGINA 7 je Troost is één van de vijf ver- ikundigen die de nieuwe ambu- i bij toerbeurt bemannen. Zij ;D over de verschillen die er zijn it huidige wagen en het speci- karakter van het werk van am iceverpleegkundigen. „Er wordt ions geklaagd dat de ambulance beweegt als we over een hob- weg moeten. Maar men moet rergeten dat het gewoon een is...." keuze voor inrichting van de re ambulance zijn de verpleeg den uitgegaan van de auto die 37 in gebruik werd genomen en als tweede wagen dienst gaat Deze auto is momenteel in land en wordt geheel gerevi- „We hebben dus binnenkort vrijwel identieke wagens", lateert Trijntje Troost. De wagen uit 1983 wordt verkocht. De hoeveelheid apparatuur die aan boord van de ambulance is, blijft on gewijzigd. Eén van de wensen van de verpleegkundigen voor de nieuwe wagen was de mogelijkheid tot het verlengen van de brancard. Trijntje: „Dat is echt nodig, want mensen worden steeds langer". Plexiglas De raampjes van de kastjes met me dicamenten waren in de oude wagen van donker plexiglas. Dat was niet handig, want daardoor kon men niet meteen zien wat erin stond. De ver pleegkundigen hebben voor doorzich tiger materiaal gekozen. De opstelling van de stoel van de verpleegkundigen naast de brancard was niet ideaal. „Als je erop zat kon je de patiënt niet in het gezicht kij ken. Door de stoel iets te verplaatsen 'toost: ,,Het blijft een auto. is het probleem opgelost", vertelt Trijntje. De ramen van de ziekenwagen zijn voor het grootste deel afgeplakt, om te voorkomen dat op de boot men sen naar binnen gluren. „Zo'n auto trekt nieuwsgierigen en het is niet leuk dat iemand naar je staat te kij ken als je je akelig voelt. Nadeel is wel dat iemand die het redelijk maakt ook niet naar buiten kan kijken". Een ambulance wordt bemand door een chauffeur en één verpleegkundi ge. Die schatten ter plaatse een si tuatie in en als het nodig is wordt meer hulp opgeroepen. Overleg Er is geen vast overleg tussen ver pleegkundigen en chauffeurs, maar daar wordt wel naar gestreefd door de dames. „Het komt moeizaam van de grond. In de verpleging ben je ge wend werkbesprekingen te houden, maar in taxibedrijven wordt dat min der gedaan. Het zijn totaal verschil lende werelden die elkaar in de ambulance tegenkomen. Toch wordt het werk wel goed en zorgvuldig gedaan". Verpleegkundigen van een ambulance hebben meestal een intens contact met hun patiënten. „Het komt voor de meesten totaal onverwacht, die rit in de ziekenwagen. Men is onzeker over wat gaat gebeuren. Veel men sen zijn angstig en een belangrijke taak van ons is de patiënt geruststel len", aldus Trijntje Andere vaardighe den die van belang zijn voor een ziekenwagen-verpleegkundige of een chauffeur zijn evenwichtigheid, scher pe observatiegeest, durf, doorzet- tingsvermo gen, takt, vermogen tot samenwerking en verantwoordelijk heidsgevoel. Een goede gezondheid en een dosis gezond verstand zijn onontbeerlijk voor het werk. Tijd over Als de Texelse ambulance een „vrachtje" heeft vervoerd naar het ziekenhuis in Den Helder is er meestal enige tijd over, vóór men weer naar de boot moet Die tijd wordt door de verpleegkundigen re gelmatig gebruikt om even langs iemand te gaan die men eerder in de wagen heeft gehad. „Ik vind zoiets fijn en de mensen waarderen het erg". Trijntje werkt al twaalf jaar als ambu- lanceverpleegkundige. Onlangs kreeg zij haar vader, die van een ladder was gevallen, in de ziekenwagen. „Ik werd er niet zenuwachtig van, maar alles wat je normaal doet, zoals bloeddrukmeten en lichaamsfuncties controleren, heb ik achterwege gela ten. Dat kon ik niet. Maar ik kén hem natuurlijk en kon daardoor wel AMBUlANCFDItNST 7FXEI De gloednieuwe ambulance, trots gepresenteerd door Paul Smldt. inschatten hoe het met hem was". Belangrijk voor een verpleegkundige die op de ambulance meerijdt is dat zij of hij alles ziet. Trijntje: „Je moet alles goed in je opnemen als je ter plaatse komt en dan een hoop doen ineens. Als je later thuis komt ben je helemaal leeg". Het geeft haar een machteloos gevoel als ze bij een on geval komt en het slachtoffer is over leden. „Dan heb ik er niets meer aan kunnen doen om 'm te redden. Het is een fijn gevoel als je kunt helpen, zodat het later weer goed komt". Trijntje vindt de snelheid van een am bulance niet zo belangrijk. „Het is niet meer van: oppakken en wegwe zen. We willen iemand eerst goed stabiliseren en onder controle hebben voor we wegrijden. De afvaarttijd van de boot zorgt nog wel eens voor de nodige spanning". In een rijdende auto kan niet veel meer worden ge daan dan het controleren van de pa tiënt en het geruststellen. Het tochtje met de boot wordt beschouwd als een rustpunt. „De wagen staat stil en de chauffeur kan helpen. Bij een ongeluk zorg je altijd eerst dat het slachtoffer bij de herrie vandaan raakt en dat het hoogst noodzakelijke wordt gedaan. Pas later kijk je of je niets over het hoofd hebt gezien", vertelt Trijntje. Kwaliteit Naar haar mening is de kwaliteit van het ambulancepersoneel op Texel hoog. „Wij kunnen ons al jaren met gemak meten met de GGD van Den Helder. Elly Luyckx heeft hier een be langrijke steen toe bijgedragen". Het belangrijke werk van het Texelse ambulancepersoneel zal, door de komst van de nieuwe ziekenwagen, zeker op dit hoge peil blijven. '9 3 november: lu. Dikke Mik-Parac. Tasiel lu. Vespertina-Tasiel Dikke Mik lu. Balcken-Sportshop Gollards lu. Gollards-Pilaar Balcken 'tren trio league team van bow lt Koogel heeft dit weekend vijf !n in Den Helder gehaald. Na de Itchte start van vier weken ge was dit een leuke opsteker, al 'ar nog wel heel wat punten <n worden gehaald om de aan- '1 met de top drie te verkrij- "ste game tegen Heiloo werd uim verschil gewonnen. Klaas 'tn (176), Piet Kok (157) en laatsman (198) haalden de punt. De tweede game kwam achter los en pakte ook nog "tal af. Piet Kok gaf met 180 9e nog wat tegengas. Tegen Wlmgteam uit Leeuwarden ^Henk Plaatsman een mooie ®ne, wat opnieuw een tydpunt opleverde. De laatste "id gingen de Texelaars goed 3 Veldman (185), Rob 'at, van de reservebank ge- H75) en Henk Plaatsman (192) Pavoor de 3-0 overwinning. De Middelden van de spelers wa- 'obBeumkes (156), Piet Kok Klaas Veldman (164) en Henk ""an (179). begint in bowling De Koogel dleague. Jongens en meisjes aeftijdsgroep van 12 t/m 18 willen bowlen worden om uur verwacht. De jeugdleague wijdags gespeeld van 19.00 •00 uur. Informatie tel. 17672. De Atletiekvereniging houdt komend winterseizoen weer negen boscros- sen. In de omgeving van de Monnik- kenweg in De Dennnen is een gevarieerde route uitgestippeld van omstreeks 1,4 kilometer. Deze kan, afhankelijk van leeftijd of eigen voor keur, een tot zes keer worden af gelegd. Zondag wordt de eerste cross gehou den. De jeugd start om 11.00 uur, de ouderen ongeveer een half uur later. De inschrijving en het verstrekken van de startnummers wordt geregeld in een van de zomerhuisjes op het bungalowterrein aan de Monnikken- weg. Over de hele winterserie wordt een klassement opgemaakt. Er zijn verschillende categoriëen. Per cross krijgt een winnaar tien punten, num mer twee negen punten enzovoort. Bij de eindrangschikking gelden de zes beste prestaties. Wie de meeste punten heeft is winnaar. Per catego rie zijn drie prijzen beschikbaar. De genen, die 5 of meer keer hebben meegelopen ontvangen een herinne ring. De prijsuitreiking valt waar schijnlijk weer samen met het Texels crosskampioenschap, dat voorlopig is gepland op 17 maart 1990. De inde ling van de categorieën is als volgt: jongens t/m 12 jaar (1 ronde ca. 1400 m); meisjes t/m 12 jaar (1 ron de): jongens 13 t/m 16 jaar (3 ron den); meisjes 13 t/m 16 jaar (3 ronden); dames 17 jaar en ouder (3 ronden ca. 4250 m); dames 17 jaar en ouder (6 ronden); heren 17 jaar t/m 39 jaar (6 ronden); heren 40 jaar en ouder (6 ronden ca. 8500 m). Het is natuurlijk toegestaan om hiervan af te wijken, doch het resultaat telt dan niet mee voor het klassement. De peildatum voor de leeftijden is 5 no vember 1989. De inschrijfkosten be dragen per loop voor jeugdleden van de Atletiekvereniging Texel /1,50, se nioren f2,50. Niet-leden betalen respectievelijk f2,— en f3,—. Het is ook mogelijk tegen een gereduceerd tarief voor alle lopen in een keer te betalen. De kosten zijn dan voor jeugdleden f7,50 en senioren ƒ12,50. Voor niet-leden is dit respectievelijk ƒ15,— en 20,—. De crossen worden op de volgende zondagen gehouden: 5 en 19 november, 3 en 17 decem ber, 7 en 21 januari 1990, 4 en 18 februari en de laatste op 4 maart. Het is een goede gelegenheid voor zowel de jeugdige als oudere lopers de conditie op peil te houden. Ook voor recreanten en beoefenaars van andere sporten is dit een gelegenheid om goed de winter door te komen. Want wie zich niet beweegt, blijft stil staan, niet alleen letterlijk. Informatie is te verkrijgen bij Cees Timmer, tel. 18218 of Piet Bakelaar, tel. 13843. Iedere zaterdagochtend haalt Scou ting Texel oud papier op. De mensen worden verzocht deze spullen vóór 10.00 uur aan de straat te zetten, zodat ze vlot kunnen worden ingela den. Bij de oud papier-wagen kunt u ook gereedschap voor de derde we reld kwijt. Komende zaterdag wordt het oude papier etc. opgehaald in de volgende straten: 7. Wilhelminalaan, Thijsselaan, Drij verstraat, Binsbergenstraat, Brou werstraat, De Mars. De Cocksdorp Zaterdag wordt in De Cocksdorp en omgeving oud papier opgehaald door de ouders van leerlingen van o.b.s. Durperhonk. Men wordt verzocht het papier uiterlijk 8.30 uur aan de weg te zetten. 's Middags wordt in de rest van de polder papier opgehaald door de Strij- bosschool van 13.00 tot 15.00 uur. Zaterdag 4 november: KNVB afdeling Noord-Holland: Junioren: Vios W. B1-Texel B1 14.30 u. Reigerboys Cl-Texel C1 13.00 u. Tex.Boys B1-HCSC B2 13.30 u. ZDH B1-Texel B2 13.30 u. Oosterend BTPetten BI 13.30 u. Tex.Boys C1-Schagen C2 14.45 u. Texel C2-ZAP C2 13.30 u. Oosterend Cl-W.waard C1 13.30 u. Dames: Tex.Boys-Reigerboys 2 14.45 u. Pupillen: Oosterend F1-Texel F1 10.00 u. Oosterend F2-Tex.Boys F2 10.00 u. Texel F2-SVC F1 10.00 u. De Koog F1-ZDH F1 10.00 u. Tex.Boys El-De Koog E1 11.00 u. Texel E1-Oosterend E1 11.00 u. Texel E4-Texel E2 11.00 u. Tex.Boys E2-SVC E1 11.00 u. Tex.Boys DTOosterend D1 12.00 u. Texel D1-Texel D2 12.00 u. Tex.Boys D2-ZDH D1 12.00 u. Ambulancedienst Texel beschikt sinds deze week over een gloednieu we ambulance. Deze nieuwe Merce des 124L vervangt de oudste van de twee Texelse ziekenwagens, de ze ven jaar oude Mercedes 123. Qua uitrusting en bouw vertoont de aan winst zeer veel overeenkomsten met de ambulance die twee jaar geleden werd aangeschaft. Exploitante Nel Smidt-Ellen heeft nu nog één wens: een vaste tweede chauffeur die vol ledig door het ziekenfonds of ziekte kostenverzekeraars wordt vergoed. Al vanaf 1966, toen het ziekenver- voer overging van Teso naar de ge meente Texel en het bedrijf Taxi Toon Smidt voor de uitvoering ging zorgen, zijn op Texel twee ambulances pa raat. Eigenlijk zou Texel over maar één ziekenwagen mogen beschikken, omdat wettelijk is bepaald dat één ambulance op 30.000 inwoners vol doende is. Voor Texel werd echter een uitzondering gemaakt gezien de eilandpositie èn de grote aantallen toeristen die er 's zomers verblijven. In 1983 werd de ambulancedienst geprivatiseerd, zodat Nel Smidt nu niet alleen is belast met de uitvoering maar ook met het beheer. Een be langrijk verschil met 23 jaar geleden is dat er destijds 200 ritten nodig waren en anno 1989 400 of méér. Vorig jaar werd een voorlopige piek bereikt met 471 ritten. Paul Smidt van het taxibedrijf meent dat dit ge tal geen uitschieter was, maar dat over een jaar of zes acht de ambu lance rond de 500 keer zal uitrukken. De behoefte aan een vaste chauffeur voor de tweede ambulance neemt daarmee toe. Tot dusver krijgt de ambulancedienst Zondag 5 november: KNVB Schagen-Texel 14.30 u. KNVB afdeling Noord-Holland: De Koog-ASV 14.00 u. ZDH-Schoorl 14.00 u. DESS-Tex.Boys 14.00 u. Texel 2-HSV.Sport 2 14.00 u. BKC 4-Texel 3 14.00 u. HRC-6-Tex.Boys 2 14.30 u. Watervogels 4-De Koog 2 14.00 u. Tex.Boys 3-JVC 5 14.00 u. Texel 4-JVC 8 14.00 u. Dames: De Koog-Hugo Boys 12.00 u. Recreatie: Texel-Oosterend 10.30 u. ZDH-De Koog 10.30 u. Cocksdorp-Tex.Boys 10.30 u. Inge Siemonsma is onlangs geslaagd voor het ruiterbewijs bij manege El zenhof. Zaterdag houdt TX'71 haar jaarlijkse kaarsen-verkoopactie ter ondersteu ning van de clubkas. Vele leden - groot en klein - zullen proberen zo veel mogelijk zwemclubkaarsen aan de man te brengen. Gedurende de hele zaterdag zal de actie worden ge houden in zowel Den Burg als in alle andere dorpen. De zaterdagavond gehouden puzzel- rit van de MAB-club bracht wel de beloofde moeilijkheden (en snert na afloop) maar trok niet het aantal deelnemers waarop was gehoopt. De rijders die wel aan de start ver schenen kregen een pittige rit voor geschoteld, die voor het duo Ran en Gieze, reeds tweemaal winnaar van deze rit, onoverkomelijke problemen gaf. Ze werden wegens tijdsover schrijding niet geklasseerd. De overi ge deelnemers kwamen er, zij het met flink wat strafpunten, heel wat beter af. De volgende rit is de Sinter- klaasrit op zondag 26 november. Uitslag: (resp. strafpunten) 1. Dirk Westerlaken 68; 2 Simon van Tatenhoven 89; 3. Douwe Kooiker 111; 4 Anne de Vries 137; 5. Bert Barhorst 149; 6. Smit en Van der Kooi 181; 7. Kees Nan Dogger 188; 8. De Porto en Plaatsman 202; 9 Peter Agter 224 voor één chauffeur een volledige ver goeding. Voor de chauffeur die standby moet zijn als de eerste zieke nauto op pad is, wordt slechts ge deeltelijk in de kosten tegemoet gekomen. Omdat deze vervanger eigenlijk taxichauffeur is, drukt^cfat op de exploitatie van het taxibedrijf. Gekte Paul Smidt: „Het taxibedrijf werkt met kleine marges. Daaruit moeten wij echter nog de ambulancedienst betalen." Nel Smidt vult aan: „Er is maar één verklaring: dit is een soort gekte van ons. Anders zouden we het niet kunnen opbrengen. De men sen zeggen wel eens: met die dure ziekenwagens zullen jullie zeker veel winst maken. Maar dat klopt niet omdat we niet alle kosten van het ziekenfonds en ziektekostenverzeke raars vergoed krijgea Per transport krijgen we een slechts een kwartier vergoed voor administratiekosten. Daarmee redden we het nooit. En dat we de tweede chauffeur niet volledig betaald krijgen, is des te merkwaardi ger als je weet dat we wél over twee vergunningen voor spoedeisend ver voer beschikken. In onze ogen hoort bij elke vergunning een chauffeur." Wellicht dat hierin op termijn veran dering komt. In kringen van het zie kenfonds schijnt men nu toch méér uren te willen vergoeden voor de tweede chauffeur (maar nog lang niet 100 procent). De reden hiervan zou zijn dat de ritten van de Texelse ambulance per definitie langer duren, omdat altijd de boot ertussen zit. De vervanger van de eerste chauffeur moet dus langdurig standby zijn (ge middeld 2% uur per ziekenrit). In die 2% uur kan deze chauffeur niet wor den ingezet in het taxibedrijf. In tij den van drukte is dat wel verleidelijk, maar, zo stelt Nel Smidt, de kwaliteit van de ambulancedienst mag niet ter discussie staan. Air-conditioning Vandaar dat ook nu weer een voor treffelijk geoutilleerde ambulance is aangeschaft. Onder meer voorzien van air-conditioning, iets wat lang niet alle ambulances hebben maar beslist met als luxe moet worden be schouwd. Paul Smidt: „Air conditioning komt goed van pas als je twintig minuten een half uur moet stilstaan voor en op de boot. Ik heb het meegemaakt dat je hartje zo mer met vier man bezig bent met een patiënt, nou dan ben je blij dat je frisse lucht hebt. Nee, wij zullen nooit op kwaliteit bezuinigen, de pa tiënt heeft er recht op." Volgens traditie is de ambulance aan geschaft bij Nedam in Roermond, de importeur van Miessen, een in Bonn gevestigd bedrijf dat voor de hele op bouw tekende Vergeleken met de twee jaar geleden aangeschafte am bulance is de terugkeer naar de ben zinemotor opmerkelijk. Weliswaar loopt de dieselmotor perfect, maar het vermogen is eigenlijk iets te klein naar smaak. De nieuwe ambulance beschikt over een 260E benzinemo tor met injectie, heeft zes cilinders en is door zijn hoogte ruim en daarom prettig voor het verpleegkundig per soneel. Met de aanschaf was een in vestering van ƒ197.000,- gemoeid, een bedrag dat in zeven jaar zal wor den afgeschreven. Als gevolg hiervan zal het tarief mogelijk een lichte stij ging ondergaan. Zaterdag krijgen alle belangstellen den de gelegenheid de nieuwe am bulance te bezichtigen. Tussen twee en vijf uur 's middags is een ieder welkom bij de garage aan de Wilhel minalaan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 7