Men moet niet vergeten
lat het een auto is...."
ërpleegkundige over ambulance:
Oudste ambulance door
nieuw model vervangen
i
Pleidooi voor vaste tweede chauffeur
ndcompetitie basketball
Koogel pakt
punten
Boscross-seizoen
weer van start
Voetbalprogramma
Geslaagd
Kaarsenverkoop
van ZPC TX'71
Dirk Westerlaken
wint snertrit
JAG 3 NOVEMBER 1989
TEXELSE COURANT
PAGINA 7
je Troost is één van de vijf ver-
ikundigen die de nieuwe ambu-
i bij toerbeurt bemannen. Zij
;D over de verschillen die er zijn
it huidige wagen en het speci-
karakter van het werk van am
iceverpleegkundigen. „Er wordt
ions geklaagd dat de ambulance
beweegt als we over een hob-
weg moeten. Maar men moet
rergeten dat het gewoon een
is...."
keuze voor inrichting van de
re ambulance zijn de verpleeg
den uitgegaan van de auto die
37 in gebruik werd genomen en
als tweede wagen dienst gaat
Deze auto is momenteel in
land en wordt geheel gerevi-
„We hebben dus binnenkort
vrijwel identieke wagens",
lateert Trijntje Troost. De wagen
uit 1983 wordt verkocht.
De hoeveelheid apparatuur die aan
boord van de ambulance is, blijft on
gewijzigd. Eén van de wensen van de
verpleegkundigen voor de nieuwe
wagen was de mogelijkheid tot het
verlengen van de brancard. Trijntje:
„Dat is echt nodig, want mensen
worden steeds langer".
Plexiglas
De raampjes van de kastjes met me
dicamenten waren in de oude wagen
van donker plexiglas. Dat was niet
handig, want daardoor kon men niet
meteen zien wat erin stond. De ver
pleegkundigen hebben voor doorzich
tiger materiaal gekozen.
De opstelling van de stoel van de
verpleegkundigen naast de brancard
was niet ideaal. „Als je erop zat kon
je de patiënt niet in het gezicht kij
ken. Door de stoel iets te verplaatsen
'toost: ,,Het blijft een auto.
is het probleem opgelost", vertelt
Trijntje.
De ramen van de ziekenwagen zijn
voor het grootste deel afgeplakt, om
te voorkomen dat op de boot men
sen naar binnen gluren. „Zo'n auto
trekt nieuwsgierigen en het is niet
leuk dat iemand naar je staat te kij
ken als je je akelig voelt. Nadeel is
wel dat iemand die het redelijk maakt
ook niet naar buiten kan kijken".
Een ambulance wordt bemand door
een chauffeur en één verpleegkundi
ge. Die schatten ter plaatse een si
tuatie in en als het nodig is wordt
meer hulp opgeroepen.
Overleg
Er is geen vast overleg tussen ver
pleegkundigen en chauffeurs, maar
daar wordt wel naar gestreefd door
de dames. „Het komt moeizaam van
de grond. In de verpleging ben je ge
wend werkbesprekingen te houden,
maar in taxibedrijven wordt dat min
der gedaan. Het zijn totaal verschil
lende werelden die elkaar in de
ambulance tegenkomen. Toch wordt
het werk wel goed en zorgvuldig
gedaan".
Verpleegkundigen van een ambulance
hebben meestal een intens contact
met hun patiënten. „Het komt voor
de meesten totaal onverwacht, die rit
in de ziekenwagen. Men is onzeker
over wat gaat gebeuren. Veel men
sen zijn angstig en een belangrijke
taak van ons is de patiënt geruststel
len", aldus Trijntje Andere vaardighe
den die van belang zijn voor een
ziekenwagen-verpleegkundige of een
chauffeur zijn evenwichtigheid, scher
pe observatiegeest, durf, doorzet-
tingsvermo gen, takt, vermogen tot
samenwerking en verantwoordelijk
heidsgevoel. Een goede gezondheid
en een dosis gezond verstand zijn
onontbeerlijk voor het werk.
Tijd over
Als de Texelse ambulance een
„vrachtje" heeft vervoerd naar het
ziekenhuis in Den Helder is er
meestal enige tijd over, vóór men
weer naar de boot moet Die tijd
wordt door de verpleegkundigen re
gelmatig gebruikt om even langs
iemand te gaan die men eerder in de
wagen heeft gehad. „Ik vind zoiets
fijn en de mensen waarderen het
erg".
Trijntje werkt al twaalf jaar als ambu-
lanceverpleegkundige. Onlangs kreeg
zij haar vader, die van een ladder
was gevallen, in de ziekenwagen. „Ik
werd er niet zenuwachtig van, maar
alles wat je normaal doet, zoals
bloeddrukmeten en lichaamsfuncties
controleren, heb ik achterwege gela
ten. Dat kon ik niet. Maar ik kén
hem natuurlijk en kon daardoor wel
AMBUlANCFDItNST 7FXEI
De gloednieuwe ambulance, trots gepresenteerd door Paul Smldt.
inschatten hoe het met hem was".
Belangrijk voor een verpleegkundige
die op de ambulance meerijdt is dat
zij of hij alles ziet. Trijntje: „Je moet
alles goed in je opnemen als je ter
plaatse komt en dan een hoop doen
ineens. Als je later thuis komt ben je
helemaal leeg". Het geeft haar een
machteloos gevoel als ze bij een on
geval komt en het slachtoffer is over
leden. „Dan heb ik er niets meer aan
kunnen doen om 'm te redden. Het
is een fijn gevoel als je kunt helpen,
zodat het later weer goed komt".
Trijntje vindt de snelheid van een am
bulance niet zo belangrijk. „Het is
niet meer van: oppakken en wegwe
zen. We willen iemand eerst goed
stabiliseren en onder controle hebben
voor we wegrijden. De afvaarttijd van
de boot zorgt nog wel eens voor de
nodige spanning". In een rijdende
auto kan niet veel meer worden ge
daan dan het controleren van de pa
tiënt en het geruststellen. Het tochtje
met de boot wordt beschouwd als
een rustpunt. „De wagen staat stil
en de chauffeur kan helpen. Bij een
ongeluk zorg je altijd eerst dat het
slachtoffer bij de herrie vandaan
raakt en dat het hoogst noodzakelijke
wordt gedaan. Pas later kijk je of je
niets over het hoofd hebt gezien",
vertelt Trijntje.
Kwaliteit
Naar haar mening is de kwaliteit van
het ambulancepersoneel op Texel
hoog. „Wij kunnen ons al jaren met
gemak meten met de GGD van Den
Helder. Elly Luyckx heeft hier een be
langrijke steen toe bijgedragen".
Het belangrijke werk van het Texelse
ambulancepersoneel zal, door de
komst van de nieuwe ziekenwagen,
zeker op dit hoge peil blijven.
'9 3 november:
lu. Dikke Mik-Parac. Tasiel
lu. Vespertina-Tasiel Dikke Mik
lu. Balcken-Sportshop Gollards
lu. Gollards-Pilaar Balcken
'tren trio league team van bow
lt Koogel heeft dit weekend vijf
!n in Den Helder gehaald. Na de
Itchte start van vier weken ge
was dit een leuke opsteker, al
'ar nog wel heel wat punten
<n worden gehaald om de aan-
'1 met de top drie te verkrij-
"ste game tegen Heiloo werd
uim verschil gewonnen. Klaas
'tn (176), Piet Kok (157) en
laatsman (198) haalden de
punt. De tweede game kwam
achter los en pakte ook nog
"tal af. Piet Kok gaf met 180
9e nog wat tegengas. Tegen
Wlmgteam uit Leeuwarden
^Henk Plaatsman een mooie
®ne, wat opnieuw een
tydpunt opleverde. De laatste
"id gingen de Texelaars goed
3 Veldman (185), Rob
'at, van de reservebank ge-
H75) en Henk Plaatsman (192)
Pavoor de 3-0 overwinning. De
Middelden van de spelers wa-
'obBeumkes (156), Piet Kok
Klaas Veldman (164) en Henk
""an (179).
begint in bowling De Koogel
dleague. Jongens en meisjes
aeftijdsgroep van 12 t/m 18
willen bowlen worden om
uur verwacht. De jeugdleague
wijdags gespeeld van 19.00
•00 uur. Informatie tel. 17672.
De Atletiekvereniging houdt komend
winterseizoen weer negen boscros-
sen. In de omgeving van de Monnik-
kenweg in De Dennnen is een
gevarieerde route uitgestippeld van
omstreeks 1,4 kilometer. Deze kan,
afhankelijk van leeftijd of eigen voor
keur, een tot zes keer worden af
gelegd.
Zondag wordt de eerste cross gehou
den. De jeugd start om 11.00 uur, de
ouderen ongeveer een half uur later.
De inschrijving en het verstrekken
van de startnummers wordt geregeld
in een van de zomerhuisjes op het
bungalowterrein aan de Monnikken-
weg. Over de hele winterserie wordt
een klassement opgemaakt. Er zijn
verschillende categoriëen. Per cross
krijgt een winnaar tien punten, num
mer twee negen punten enzovoort.
Bij de eindrangschikking gelden de
zes beste prestaties. Wie de meeste
punten heeft is winnaar. Per catego
rie zijn drie prijzen beschikbaar. De
genen, die 5 of meer keer hebben
meegelopen ontvangen een herinne
ring. De prijsuitreiking valt waar
schijnlijk weer samen met het Texels
crosskampioenschap, dat voorlopig is
gepland op 17 maart 1990. De inde
ling van de categorieën is als volgt:
jongens t/m 12 jaar (1 ronde ca.
1400 m); meisjes t/m 12 jaar (1 ron
de): jongens 13 t/m 16 jaar (3 ron
den); meisjes 13 t/m 16 jaar (3
ronden); dames 17 jaar en ouder (3
ronden ca. 4250 m); dames 17 jaar
en ouder (6 ronden); heren 17 jaar
t/m 39 jaar (6 ronden); heren 40 jaar
en ouder (6 ronden ca. 8500 m). Het
is natuurlijk toegestaan om hiervan af
te wijken, doch het resultaat telt dan
niet mee voor het klassement. De
peildatum voor de leeftijden is 5 no
vember 1989. De inschrijfkosten be
dragen per loop voor jeugdleden van
de Atletiekvereniging Texel /1,50, se
nioren f2,50. Niet-leden betalen
respectievelijk f2,— en f3,—. Het is
ook mogelijk tegen een gereduceerd
tarief voor alle lopen in een keer te
betalen. De kosten zijn dan voor
jeugdleden f7,50 en senioren ƒ12,50.
Voor niet-leden is dit respectievelijk
ƒ15,— en 20,—. De crossen worden
op de volgende zondagen gehouden:
5 en 19 november, 3 en 17 decem
ber, 7 en 21 januari 1990, 4 en 18
februari en de laatste op 4 maart.
Het is een goede gelegenheid voor
zowel de jeugdige als oudere lopers
de conditie op peil te houden. Ook
voor recreanten en beoefenaars van
andere sporten is dit een gelegenheid
om goed de winter door te komen.
Want wie zich niet beweegt, blijft stil
staan, niet alleen letterlijk. Informatie
is te verkrijgen bij Cees Timmer, tel.
18218 of Piet Bakelaar, tel. 13843.
Iedere zaterdagochtend haalt Scou
ting Texel oud papier op. De mensen
worden verzocht deze spullen vóór
10.00 uur aan de straat te zetten,
zodat ze vlot kunnen worden ingela
den. Bij de oud papier-wagen kunt u
ook gereedschap voor de derde we
reld kwijt. Komende zaterdag wordt
het oude papier etc. opgehaald in de
volgende straten:
7. Wilhelminalaan, Thijsselaan, Drij
verstraat, Binsbergenstraat, Brou
werstraat, De Mars.
De Cocksdorp
Zaterdag wordt in De Cocksdorp en
omgeving oud papier opgehaald door
de ouders van leerlingen van o.b.s.
Durperhonk. Men wordt verzocht het
papier uiterlijk 8.30 uur aan de weg
te zetten.
's Middags wordt in de rest van de
polder papier opgehaald door de Strij-
bosschool van 13.00 tot 15.00 uur.
Zaterdag 4 november:
KNVB afdeling Noord-Holland:
Junioren:
Vios W. B1-Texel B1 14.30 u.
Reigerboys Cl-Texel C1 13.00 u.
Tex.Boys B1-HCSC B2 13.30 u.
ZDH B1-Texel B2 13.30 u.
Oosterend BTPetten BI 13.30 u.
Tex.Boys C1-Schagen C2 14.45 u.
Texel C2-ZAP C2 13.30 u.
Oosterend Cl-W.waard C1 13.30 u.
Dames:
Tex.Boys-Reigerboys 2 14.45 u.
Pupillen:
Oosterend F1-Texel F1 10.00 u.
Oosterend F2-Tex.Boys F2 10.00 u.
Texel F2-SVC F1 10.00 u.
De Koog F1-ZDH F1 10.00 u.
Tex.Boys El-De Koog E1 11.00 u.
Texel E1-Oosterend E1 11.00 u.
Texel E4-Texel E2 11.00 u.
Tex.Boys E2-SVC E1 11.00 u.
Tex.Boys DTOosterend D1 12.00 u.
Texel D1-Texel D2 12.00 u.
Tex.Boys D2-ZDH D1 12.00 u.
Ambulancedienst Texel beschikt
sinds deze week over een gloednieu
we ambulance. Deze nieuwe Merce
des 124L vervangt de oudste van de
twee Texelse ziekenwagens, de ze
ven jaar oude Mercedes 123. Qua
uitrusting en bouw vertoont de aan
winst zeer veel overeenkomsten met
de ambulance die twee jaar geleden
werd aangeschaft. Exploitante Nel
Smidt-Ellen heeft nu nog één wens:
een vaste tweede chauffeur die vol
ledig door het ziekenfonds of ziekte
kostenverzekeraars wordt vergoed.
Al vanaf 1966, toen het ziekenver-
voer overging van Teso naar de ge
meente Texel en het bedrijf Taxi Toon
Smidt voor de uitvoering ging zorgen,
zijn op Texel twee ambulances pa
raat. Eigenlijk zou Texel over maar
één ziekenwagen mogen beschikken,
omdat wettelijk is bepaald dat één
ambulance op 30.000 inwoners vol
doende is. Voor Texel werd echter
een uitzondering gemaakt gezien de
eilandpositie èn de grote aantallen
toeristen die er 's zomers verblijven.
In 1983 werd de ambulancedienst
geprivatiseerd, zodat Nel Smidt nu
niet alleen is belast met de uitvoering
maar ook met het beheer. Een be
langrijk verschil met 23 jaar geleden
is dat er destijds 200 ritten nodig
waren en anno 1989 400 of méér.
Vorig jaar werd een voorlopige piek
bereikt met 471 ritten. Paul Smidt
van het taxibedrijf meent dat dit ge
tal geen uitschieter was, maar dat
over een jaar of zes acht de ambu
lance rond de 500 keer zal uitrukken.
De behoefte aan een vaste chauffeur
voor de tweede ambulance neemt
daarmee toe.
Tot dusver krijgt de ambulancedienst
Zondag 5 november:
KNVB
Schagen-Texel
14.30 u.
KNVB afdeling Noord-Holland:
De Koog-ASV 14.00 u.
ZDH-Schoorl 14.00 u.
DESS-Tex.Boys 14.00 u.
Texel 2-HSV.Sport 2 14.00 u.
BKC 4-Texel 3 14.00 u.
HRC-6-Tex.Boys 2 14.30 u.
Watervogels 4-De Koog 2 14.00 u.
Tex.Boys 3-JVC 5 14.00 u.
Texel 4-JVC 8 14.00 u.
Dames:
De Koog-Hugo Boys 12.00 u.
Recreatie:
Texel-Oosterend 10.30 u.
ZDH-De Koog 10.30 u.
Cocksdorp-Tex.Boys 10.30 u.
Inge Siemonsma is onlangs geslaagd
voor het ruiterbewijs bij manege El
zenhof.
Zaterdag houdt TX'71 haar jaarlijkse
kaarsen-verkoopactie ter ondersteu
ning van de clubkas. Vele leden -
groot en klein - zullen proberen zo
veel mogelijk zwemclubkaarsen aan
de man te brengen. Gedurende de
hele zaterdag zal de actie worden ge
houden in zowel Den Burg als in alle
andere dorpen.
De zaterdagavond gehouden puzzel-
rit van de MAB-club bracht wel de
beloofde moeilijkheden (en snert na
afloop) maar trok niet het aantal
deelnemers waarop was gehoopt.
De rijders die wel aan de start ver
schenen kregen een pittige rit voor
geschoteld, die voor het duo Ran en
Gieze, reeds tweemaal winnaar van
deze rit, onoverkomelijke problemen
gaf. Ze werden wegens tijdsover
schrijding niet geklasseerd. De overi
ge deelnemers kwamen er, zij het
met flink wat strafpunten, heel wat
beter af. De volgende rit is de Sinter-
klaasrit op zondag 26 november.
Uitslag:
(resp. strafpunten) 1. Dirk Westerlaken 68; 2
Simon van Tatenhoven 89; 3. Douwe Kooiker
111; 4 Anne de Vries 137; 5. Bert Barhorst
149; 6. Smit en Van der Kooi 181; 7. Kees
Nan Dogger 188; 8. De Porto en Plaatsman
202; 9 Peter Agter 224
voor één chauffeur een volledige ver
goeding. Voor de chauffeur die
standby moet zijn als de eerste zieke
nauto op pad is, wordt slechts ge
deeltelijk in de kosten tegemoet
gekomen. Omdat deze vervanger
eigenlijk taxichauffeur is, drukt^cfat
op de exploitatie van het taxibedrijf.
Gekte
Paul Smidt: „Het taxibedrijf werkt
met kleine marges. Daaruit moeten
wij echter nog de ambulancedienst
betalen." Nel Smidt vult aan: „Er is
maar één verklaring: dit is een soort
gekte van ons. Anders zouden we
het niet kunnen opbrengen. De men
sen zeggen wel eens: met die dure
ziekenwagens zullen jullie zeker veel
winst maken. Maar dat klopt niet
omdat we niet alle kosten van het
ziekenfonds en ziektekostenverzeke
raars vergoed krijgea Per transport
krijgen we een slechts een kwartier
vergoed voor administratiekosten.
Daarmee redden we het nooit. En dat
we de tweede chauffeur niet volledig
betaald krijgen, is des te merkwaardi
ger als je weet dat we wél over twee
vergunningen voor spoedeisend ver
voer beschikken. In onze ogen hoort
bij elke vergunning een chauffeur."
Wellicht dat hierin op termijn veran
dering komt. In kringen van het zie
kenfonds schijnt men nu toch méér
uren te willen vergoeden voor de
tweede chauffeur (maar nog lang
niet 100 procent). De reden hiervan
zou zijn dat de ritten van de Texelse
ambulance per definitie langer duren,
omdat altijd de boot ertussen zit. De
vervanger van de eerste chauffeur
moet dus langdurig standby zijn (ge
middeld 2% uur per ziekenrit). In die
2% uur kan deze chauffeur niet wor
den ingezet in het taxibedrijf. In tij
den van drukte is dat wel verleidelijk,
maar, zo stelt Nel Smidt, de kwaliteit
van de ambulancedienst mag niet ter
discussie staan.
Air-conditioning
Vandaar dat ook nu weer een voor
treffelijk geoutilleerde ambulance is
aangeschaft. Onder meer voorzien
van air-conditioning, iets wat lang
niet alle ambulances hebben maar
beslist met als luxe moet worden be
schouwd. Paul Smidt: „Air
conditioning komt goed van pas als
je twintig minuten een half uur
moet stilstaan voor en op de boot. Ik
heb het meegemaakt dat je hartje zo
mer met vier man bezig bent met
een patiënt, nou dan ben je blij dat je
frisse lucht hebt. Nee, wij zullen
nooit op kwaliteit bezuinigen, de pa
tiënt heeft er recht op."
Volgens traditie is de ambulance aan
geschaft bij Nedam in Roermond, de
importeur van Miessen, een in Bonn
gevestigd bedrijf dat voor de hele op
bouw tekende Vergeleken met de
twee jaar geleden aangeschafte am
bulance is de terugkeer naar de ben
zinemotor opmerkelijk. Weliswaar
loopt de dieselmotor perfect, maar
het vermogen is eigenlijk iets te klein
naar smaak. De nieuwe ambulance
beschikt over een 260E benzinemo
tor met injectie, heeft zes cilinders en
is door zijn hoogte ruim en daarom
prettig voor het verpleegkundig per
soneel. Met de aanschaf was een in
vestering van ƒ197.000,- gemoeid,
een bedrag dat in zeven jaar zal wor
den afgeschreven. Als gevolg hiervan
zal het tarief mogelijk een lichte stij
ging ondergaan.
Zaterdag krijgen alle belangstellen
den de gelegenheid de nieuwe am
bulance te bezichtigen. Tussen twee
en vijf uur 's middags is een ieder
welkom bij de garage aan de Wilhel
minalaan.