Cjroen kwartsJ~exels in het !erzoek aan Teso: wacht net afschaffing reductie Vervoersorganisaties steunen Texelaars Internationale oplichters waren ook op Texel actief Brügemann en Rondje leggen conflict bij Petroland krijgt nog geen boorvergunning Uitspraak kort geding van de baan Waddenvereniging stelt beroep in De kortste weg? Gewond door val Fuiken gestolen Ruit ingegooid ►GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.430 DINSDAG 7 NOVEMBER 1989 5, advertenties, abonnementen, etc. ze ld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, Joon 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111 jactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 220-12741. «O werktijd deze week tot en met dinsdag a.s. ydeGraaff, Pater Witteplein 3, Den Burg, telefoon 02220-15639 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17 636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M R nr 67 34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs 40,40 per half jaar; Los f 1,— iTexels bedrijfsleven heeft een belangrijke steun in de rug ge- .;gen van de landelijke vervoersorganisaties EVO, NOB en PCB. edrie zullen brandbrieven" schrijven aan Teso met het ver lek de beslissing over mogelijke afschaffing van het Texels ta- voor vrachtautovervoer uit te stellen. De drie organisaties, idus ook het niet-Texelse vervoer vertegenwoordigen, zijn van diing dat Teso eerst overleg moet hebben met de Texelse ver- erders. Tot dusver is daarvan geen sprake geweest. te werd afgesproken in een druk mchte actievergadering, die don- dagavond op initiatief van enkele mtruste Texelse vervoerders in lindeboom werd gehouden. De ialiefnemers hadden zich verenigd en commissie, de ..Werkgroep ■nd ilse Vervoersbelangen". Indruk de vertegenwoordigers van EVO, en PCB maakte het argument vglide Texelse beroepsvervoerders ge! it vanwege de boot in een nadeli- ;w concurrentiepositie verkeren ten achte van het vrachtvervoer aan Ie zult maar als vreemdeling m Texel dwalen en vla De tlsal naar Oudeschild of Oosterend willen gaan. Dan lom je op dat prachtige nieu- ,ve kruispunt en mag je tot je massing kiezen uit diverse wtes. „Zal de VVV wel achter in", denk je dan. Maar dan nog eens goed op het pWB-bewegwijzeringsbord en let dat de afstand naar Oude- Irt/d zowel linksaf als rechtsaf tl kilometer bedraagt. Ook lOosterend blijkt op twee ma lieren bereikbaar te zijn, zon ale dat dit de afstand lieinvloedt. Vertwijfeld grijp je |nar de kaart van Texel....he- onder de snelbinders van- hun gewaaid, 'n Gokje dan I naar: linksaf, of toch naar I echts? I'ulke dilemma's zullen de men- I ten echter bespaard blijven. De 1 foutieve borden werden door l Vlettende voorbijgangers ont- I dekt en de gemeente seinde de 1 "IWB in. Vrijdag tegen het I Middaguur werd aan alle ver- I mmng een einde gemaakt. De I 'oto was toen echter al ge- I maakt. de overkant. Afschaffing van de „Texelse meters" zou dus niet alleen een gelijkschakeling van het vervoer naar Texel tóe betekenen, maar te vens een verdere verslechtering van de mogelijkheden om te concurreren op het vasteland. Henri van Maldegem van de werk groep rekende voor dat zijn transport bedrijf bij ritten aan de overkant minstens 13 procent minder verdient dan vrachtvervoerders uit de kop van Noordholland die dezelfde rit maken. De reden daarvan is de veerdienst. Vervoerders die met de eerste boot van Texel vertrekken, rijden zich vrij wel zeker vast in de files bij de Vel- sertunnel en andere verkeersknooppunten. Hun overkant- se collega's zijn daarentegen in de gelegenheid vroeger van huis te gaan om zo de files te ontwijken. Het al ternatief is 's nachts rijden, maar daaraan zijn hogere kosten verbon den. Van Maldegem: „Daarnaast moet je niet de pech hebben dat je een boot mist. Het verschil in besom ming met overkantse vervoerders Eind oktober zijn twee internationale oplichters op Texel actief geweest. Eén van hen is inmiddels aangehou den in België, de ander is nog voor tvluchtig. De twee mannen van 32 en 30 jaar, die zich van valse namen bedienden, hebben bij een Texels carrosseriebe- drijf een personenauto ter reparatie aangeboden. Zij zagen kans om een zogenaamde „ruilauto" los te praten en beloofden deze op maandag 30 oktober weer terug te brengen, want k je loopt dan zelfs op tot 31 procent." Districtssecretaris voor Noordholland H.W. Pool van NOB Wegtransport (beroepsgoederenvervoer) on dersteunde deze zienswijze. „Texelse bedrijven kunnen organisatorisch niet inspelen op de ochtendspits. Dat is een essentieel punt, dat beslist moet worden meegenomen in ons geza menlijk standpunt richting Teso." Volle vrachten terug Henri van Maldegem: „Tot nu toe sla gen we er met veel kunst- en vlieg werk in om tóch concurrerend te werken op overkantse transporten, vooral door ervoor te zorgen dat we volle vrachten terug hebben. Maar als het Texels tarief verdwijnt, wordt het stukken moeilijker om dit vol te houden." Hij herhaalde wat hij reeds in de afgelopen krant stelde: „Wat heeft het dan nog voor zin om je als beroepsvervoerder op Texel te vesti gen?" Volgens Van Maldegem heeft gelijk trekking van de tarieven tot direct gevolg dat in zijn bedrijf twee van de acht vrachtwagens aan de kant moe ten. Hij riep de aanwezigen op om ook met dergelijk vergelijkingsmateri aal te komen, zodat Teso-directeur Hoogerheide met duidelijke, zakelijke standpunten tegemoet kan worden getreden. De kwestie is niet alleen van toepas sing op het beroepsgoederenverkeer. Ook veel eigen vervoerders staan voor extra kosten. Vaak krijgen zij hun spullen slechts tot Den Helder dan zou hun wagen klaar zijn. Zij zijn echter niet meer verschenen. De ruilauto die zij hebben verduisterd is een grijze VW Golf. De auto die zij ter reparatie achterlieten was in Mid delburg gestolen. Op de wagen zaten Belgische ken tekenplaten, die in dat land zijn ontvreemd. Bij een garagebedrijf op het eiland hebben zij een autoradio ter waarde van f 500,- verkregen door te beloven deze zo snel mogelijk te betalen. Dat is uiteraard nooit gebeurd. Door een kleine aanbetaling te doen konden de twee bij een juwelier een horloge van f1000,- meenemen. De rest van het geld zouden ze in twee dagen brengen. Ook hier zijn de man nen niet meer verschenen. Volgens de politie is het niet uitgeslo ten dat het tweetal op Texel meer van dergelijke feiten heeft gepleegd en eventuele slachtoffers worden ver zocht contact op te nemen, telefoon 12222. De twee Nederlanders hebben elders meerdere verduisteringen en diefstal len gepleegd. Zij hebben tevens in di verse hotels overnacht zonder de rekening te betalen. Ze zijn actief ge weest in Nunspeet, Volendam, Vaals, België en Noord-Frankrijk. De recher che van Texel, Nunspeet en Vaals werken samen bij het onderzoek in deze zaak. Verwacht wordt dat de in België aangehouden man op korte termijn aan de Nederlandse politie zal worden overgedragen. De nog voor tvluchtige man maakt waarschijnlijk nog steeds gebruik van de Texelse ruilauto. Hij moet nog een gevange nisstraf uitzitten. aangeleverd en moeten -voor eigen rekening- hun voorzieningen daarvoor treffen. „De korting op het tarief is het enige voordeel dat we hebben, voor de rest zijn er alleen maar nade len. We hebben onze bedrijven daar op ingesteld. Daarom moet Teso ons nu het laatste stukje voordeel niet af pakken", zo werd gezegd. Het standpunt van de PCB (Neder landse Bond van Protestant Christelij ke Beroepsgoederenvervoerders) werd ter vergadering verkondigd door de heer M.L. Hoetjes, secretaris van het district Noordholland/Utrecht. Hoetjes zei vrijuit te kunnen spreken, omdat binnen zijn organisatie zeer weinig bedrijven op Texel rijden. Hij was met Van Maldegem van mening dat -als vervolg op de brandbrieven- de standpunten van de Texelse bedrijven uitgebreid bij Teso onder aandacht moeten worden gebracht. „EVO, NOB en PCB moeten een kostenplaatje Lees verder pagina 2 De proefboring naar olie of aardgas die de maatschappij „Elf Petroland BV" op Texel wil gaan verrichten, staat op losse schroeven. Dat is het gevolg van het beroep dat de Lande lijke Vereniging tot Behoud van de Waddenzee bij de Raad van State heeft ingesteld tegen de vergunning die demissionair minister De Korte van economische zaken onlangs aan Petroland verleende. Petroland mag nu niet met boren beginnen alvorens de Raad van State uitspraak heeft gedaan. De Waddenvereniging vindt dat borin gen op en bij Texel dermate negatie ve gevolgen hebben voor de natuur en het landschap, dat de minister de vergunning had moeten weigeren. Volgens de Waddenvereniging is het zonneklaar dat winning niet meer te voorkomen is, als er inderdaad olie of gas wordt aangetroffen. Mr. Marja Holsink, juriste van de Waddenvereni ging: „Uit de jurisprudentie blijkt dat als een maatschappij eenmaal een vergunning voor een verkenningsbo ring heeft gekregen, het de nor maalste zaak van de wereld is om de maatschappij ook een vergunning te geven om te gaan winnen. Daarom moeten bij deze zaak ook de gevol gen van winning worden bekeken." De Waddenvereniging noemt in haar beroep met name de bodemdaling tengevolge van de winning als een zeer ernstige bedreiging van de na tuurwaarden op en rond Texel. „De voortdurende duinafslag bedreigt al jaren natuurgebieden als de Muy en de Slufter. Bodemdaling zal dit pro ces alleen maar versnellen. Maar ook de Schorren en de droogvallende pla ten in de Waddenzee lopen gevaar door de bodemdaling", aldus mr. Holsink. Afgelopen week is een oplossing be reikt in het al maandenlang voortsle pende conflict tussen drukker Sjef Brügemann en het bestuur van de stichting Ronde om Texel. De uit spraak in het kort geding dat begin vorige week over deze zaak diende, doet thans niet meer ter zake. In een gezamenlijk communiqué verkla ren beide partijen dat „zij verheugd zijn dat het geschil de wereld uit is en daarmee het voortbestaan van de Ronde is gewaarborgd". De vraag of er ooit een dertiende editie van de catamaranronde om Daarnaast wordt gewezen op effec ten als vervuiling en rustverstoring. De vergunning zou onder meer toestaan dat met helikopters mag worden gevlogen. „Een ernstige be dreiging voor de in het gebied foura- gerende en rustende vogels en niet te vergeten de zeehonden op de Noorderhaaks", aldus de Waddenve reniging. Vervuiling zou volgens de vergunning mogelijk zijn doordat met olie vervuil de afgewerkte boorspoeling in zee mag worden geloosd. De oliebestand delen vergiftigen het plankton en ver storen het oriëntatievermogen van vissen, waarschuwt de Waddenvere niging. „Het bodemleven zal als het ware ondersneeuwen." In strijd Volgens de Waddenvereniging zijn dergelijke lozingen in strijd met de nationale en internationale afspraken ter bescherming van het Noordzeemi lieu en de Waddenzee. Gevreesd wordt dat de boorspoelingen door de getijdestromingen spoedig in de Wad denzee terecht komen. De Wadden vereniging stelt daarom: de regels die gelden voor boringen in de Wadden zee moeten ook gelden voor boringen vlak daarbuiten. Gewezen wordt op de afspraak tussen de ministers van de Noordzeelanden die behelst dat ze geen lozingen zullen toestaan als er aanwijzingen zijn dat die schade ver oorzaken. Op andere delen van de Noordzee is recent vastgesteld dat de lozingen vanaf boorplatforms enorme schade veroorzaken aan het bodemleven, aldus de Waddenvereni ging. Verscheidene milieu organisaties, waaronder de werk groep Landschapszorg Texel, steunen haar. Het beroep is dan ook mede namens hen ingesteld. Texel zou plaatsvinden, drong zich in de weken na het Rondje van dit jaar op. Brügemann eiste dat het stich tingsbestuur met geld over de brug zou komen omdat men zich niet zou hebben gehouden aan een drukwerk- contract. Het Ronde-bestuur vond dat geenszins het geval, maar was toch bereid om een vergoeding te be talen. Intussen vlogen beschuldigin gen over en weer en liet de drukker beslag leggen op de banktegoeden van de stichting. De partijen konden het niet eens worden over de hoogte van het te betalen bedrag, waardoor de onderhandelingen afketsten. Vanaf dat moment was het advocatenwerk en werd het oordeel aan de rechter gelaten. Brügemann claimde een schadevergoeding van bijna een ton, f97.000,- om precies te zijn. Honere- ring van deze eis zou waarschijnlijk het faillissement van de Ronde heb ben betekend. Over een onderdeel van de kwestie werd vorige week in Alkmaar een kort geding gevoerd. Los daarvan was intussen een ontwikkeling op gang gebracht om de gerechtelijke prodecure niet af te wachten, maar alsnog tot een onderlinge oplossing te komen. Het feit dat het privé- vermogen van sommige betrokkenen in de kwestie werd betrokken, speel de hierbij een rol, evenals de onge rustheid onder de grote schare medewerkers van de Ronde Op ini tiatief van Brügemann kwam het tot een gesprek. In verband met de juri dische procedure was het beide par tijen echter verboden met elkaar te spreken. Er was daarom een bood schapper nodig om het overleg op gang te brengen. Deze „intermediair" werd gevonden in de persoon van Dick Graaf, directeur van de Texelse Wol Onderneming. „Het gesprek heeft geleid tot begrip voor eikaars standpunt en tevens bij gedragen tot normalisering van de verhoudingen. Ongeacht de vraag wie er nu uiteindelijk gelijk had, wa ren beide partijen het er in ieder ge val over eens dat niemand gebaat is bij een slepend conflict", aldus de letterlijke tekst van het communiqué. Dèt het op een langdurige partij touwtrekken zou uitdraaien, leek het kort geding van vorige week wel uit te wijzen. „Het kort geding was voor mij geen aanleiding tot de oplossing, maar heeft de afloop wel bespoe digd", laat Sjef Brügemann desge vraagd weten. De oplossing bestaat uit een regeling die schriftelijk is vastgelegd en door beide partijen ondertekend. Over de inhoud van de regeling wil geen van beide partijen iets kwijt. Een 34-jarige Cocksdorper deed vrij dag bij de politie aangifte van diefstal van vijf fuiken uit Hoogezandskil bij de Slufterweg. De waarde bedraagt ƒ750,-. Een 16-jarige jongen uit Den Burg is zondagavond ernstig gewond geraakt aan zijn knie toen hij, door onbeken de oorzaak, op de Hoornderweg met zijn bromfiets onderuit ging. De brommer liep praktisch geen schade op. Waarschijnlijk met een asbak is in de nacht van vrijdag op zaterdag de ruit van een bedrijf aan de Zwaanstraat ingegooid. Eventuele getuigen wor den verzocht de politie te bellen, te lefoon 12222. m Beeld uit de actievergadering in De Lindeboom. Er waren 31 personen opgekomen, waaronder vertegenwoordigers van de belangrijkste Texelse transportbedrijven, eigen vervoerders, landbouworganisaties. TVO. Kamer van Koophandel en landelijke vervoersorganisaties. In het midden ach ter de tafel de initiatiefnemers Hopman en Van Maldegem. Links van hen notuleert Arie van der Vis en rechts zitten de EVO-afgezanten Lamme en Colon en werkgroep-lid Den nis Wetenkamp.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 1