Cjroen kwartsJ~exels in het
!erzoek aan Teso: wacht
net afschaffing reductie
Vervoersorganisaties steunen Texelaars
Internationale oplichters
waren ook op Texel actief
Brügemann en Rondje
leggen conflict bij
Petroland krijgt nog
geen boorvergunning
Uitspraak kort geding van de baan
Waddenvereniging stelt beroep in
De kortste weg?
Gewond door val
Fuiken gestolen
Ruit ingegooid
►GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.430
DINSDAG 7 NOVEMBER 1989
5, advertenties, abonnementen, etc.
ze ld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
Joon 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111
jactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
220-12741.
«O werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.
ydeGraaff, Pater Witteplein 3, Den Burg, telefoon 02220-15639
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17 636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M R nr 67 34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs 40,40 per half jaar; Los f 1,—
iTexels bedrijfsleven heeft een belangrijke steun in de rug ge-
.;gen van de landelijke vervoersorganisaties EVO, NOB en PCB.
edrie zullen brandbrieven" schrijven aan Teso met het ver
lek de beslissing over mogelijke afschaffing van het Texels ta-
voor vrachtautovervoer uit te stellen. De drie organisaties,
idus ook het niet-Texelse vervoer vertegenwoordigen, zijn van
diing dat Teso eerst overleg moet hebben met de Texelse ver-
erders. Tot dusver is daarvan geen sprake geweest.
te werd afgesproken in een druk
mchte actievergadering, die don-
dagavond op initiatief van enkele
mtruste Texelse vervoerders in
lindeboom werd gehouden. De
ialiefnemers hadden zich verenigd
en commissie, de ..Werkgroep
■nd ilse Vervoersbelangen". Indruk
de vertegenwoordigers van EVO,
en PCB maakte het argument
vglide Texelse beroepsvervoerders
ge! it vanwege de boot in een nadeli-
;w concurrentiepositie verkeren ten
achte van het vrachtvervoer aan
Ie zult maar als vreemdeling
m Texel dwalen en vla De
tlsal naar Oudeschild of
Oosterend willen gaan. Dan
lom je op dat prachtige nieu-
,ve kruispunt en mag je tot je
massing kiezen uit diverse
wtes. „Zal de VVV wel achter
in", denk je dan. Maar dan
nog eens goed op het
pWB-bewegwijzeringsbord en
let dat de afstand naar Oude-
Irt/d zowel linksaf als rechtsaf
tl kilometer bedraagt. Ook
lOosterend blijkt op twee ma
lieren bereikbaar te zijn, zon
ale dat dit de afstand
lieinvloedt. Vertwijfeld grijp je
|nar de kaart van Texel....he-
onder de snelbinders van-
hun gewaaid, 'n Gokje dan
I naar: linksaf, of toch naar
I echts?
I'ulke dilemma's zullen de men-
I ten echter bespaard blijven. De
1 foutieve borden werden door
l Vlettende voorbijgangers ont-
I dekt en de gemeente seinde de
1 "IWB in. Vrijdag tegen het
I Middaguur werd aan alle ver-
I mmng een einde gemaakt. De
I 'oto was toen echter al ge-
I maakt.
de overkant. Afschaffing van de
„Texelse meters" zou dus niet alleen
een gelijkschakeling van het vervoer
naar Texel tóe betekenen, maar te
vens een verdere verslechtering van
de mogelijkheden om te concurreren
op het vasteland.
Henri van Maldegem van de werk
groep rekende voor dat zijn transport
bedrijf bij ritten aan de overkant
minstens 13 procent minder verdient
dan vrachtvervoerders uit de kop van
Noordholland die dezelfde rit maken.
De reden daarvan is de veerdienst.
Vervoerders die met de eerste boot
van Texel vertrekken, rijden zich vrij
wel zeker vast in de files bij de Vel-
sertunnel en andere
verkeersknooppunten. Hun overkant-
se collega's zijn daarentegen in de
gelegenheid vroeger van huis te gaan
om zo de files te ontwijken. Het al
ternatief is 's nachts rijden, maar
daaraan zijn hogere kosten verbon
den. Van Maldegem: „Daarnaast
moet je niet de pech hebben dat je
een boot mist. Het verschil in besom
ming met overkantse vervoerders
Eind oktober zijn twee internationale
oplichters op Texel actief geweest.
Eén van hen is inmiddels aangehou
den in België, de ander is nog voor
tvluchtig.
De twee mannen van 32 en 30 jaar,
die zich van valse namen bedienden,
hebben bij een Texels carrosseriebe-
drijf een personenauto ter reparatie
aangeboden. Zij zagen kans om een
zogenaamde „ruilauto" los te praten
en beloofden deze op maandag 30
oktober weer terug te brengen, want
k je
loopt dan zelfs op tot 31 procent."
Districtssecretaris voor Noordholland
H.W. Pool van NOB Wegtransport
(beroepsgoederenvervoer) on
dersteunde deze zienswijze. „Texelse
bedrijven kunnen organisatorisch niet
inspelen op de ochtendspits. Dat is
een essentieel punt, dat beslist moet
worden meegenomen in ons geza
menlijk standpunt richting Teso."
Volle vrachten terug
Henri van Maldegem: „Tot nu toe sla
gen we er met veel kunst- en vlieg
werk in om tóch concurrerend te
werken op overkantse transporten,
vooral door ervoor te zorgen dat we
volle vrachten terug hebben. Maar
als het Texels tarief verdwijnt, wordt
het stukken moeilijker om dit vol te
houden." Hij herhaalde wat hij reeds
in de afgelopen krant stelde: „Wat
heeft het dan nog voor zin om je als
beroepsvervoerder op Texel te vesti
gen?"
Volgens Van Maldegem heeft gelijk
trekking van de tarieven tot direct
gevolg dat in zijn bedrijf twee van de
acht vrachtwagens aan de kant moe
ten. Hij riep de aanwezigen op om
ook met dergelijk vergelijkingsmateri
aal te komen, zodat Teso-directeur
Hoogerheide met duidelijke, zakelijke
standpunten tegemoet kan worden
getreden.
De kwestie is niet alleen van toepas
sing op het beroepsgoederenverkeer.
Ook veel eigen vervoerders staan
voor extra kosten. Vaak krijgen zij
hun spullen slechts tot Den Helder
dan zou hun wagen klaar zijn. Zij zijn
echter niet meer verschenen.
De ruilauto die zij hebben verduisterd
is een grijze VW Golf. De auto die zij
ter reparatie achterlieten was in Mid
delburg gestolen. Op de wagen zaten
Belgische ken tekenplaten, die in dat
land zijn ontvreemd.
Bij een garagebedrijf op het eiland
hebben zij een autoradio ter waarde
van f 500,- verkregen door te beloven
deze zo snel mogelijk te betalen. Dat
is uiteraard nooit gebeurd.
Door een kleine aanbetaling te doen
konden de twee bij een juwelier een
horloge van f1000,- meenemen. De
rest van het geld zouden ze in twee
dagen brengen. Ook hier zijn de man
nen niet meer verschenen.
Volgens de politie is het niet uitgeslo
ten dat het tweetal op Texel meer
van dergelijke feiten heeft gepleegd
en eventuele slachtoffers worden ver
zocht contact op te nemen, telefoon
12222.
De twee Nederlanders hebben elders
meerdere verduisteringen en diefstal
len gepleegd. Zij hebben tevens in di
verse hotels overnacht zonder de
rekening te betalen. Ze zijn actief ge
weest in Nunspeet, Volendam, Vaals,
België en Noord-Frankrijk. De recher
che van Texel, Nunspeet en Vaals
werken samen bij het onderzoek in
deze zaak. Verwacht wordt dat de in
België aangehouden man op korte
termijn aan de Nederlandse politie zal
worden overgedragen. De nog voor
tvluchtige man maakt waarschijnlijk
nog steeds gebruik van de Texelse
ruilauto. Hij moet nog een gevange
nisstraf uitzitten.
aangeleverd en moeten -voor eigen
rekening- hun voorzieningen daarvoor
treffen. „De korting op het tarief is
het enige voordeel dat we hebben,
voor de rest zijn er alleen maar nade
len. We hebben onze bedrijven daar
op ingesteld. Daarom moet Teso ons
nu het laatste stukje voordeel niet af
pakken", zo werd gezegd.
Het standpunt van de PCB (Neder
landse Bond van Protestant Christelij
ke Beroepsgoederenvervoerders) werd
ter vergadering verkondigd door de
heer M.L. Hoetjes, secretaris van het
district Noordholland/Utrecht. Hoetjes
zei vrijuit te kunnen spreken, omdat
binnen zijn organisatie zeer weinig
bedrijven op Texel rijden. Hij was met
Van Maldegem van mening dat -als
vervolg op de brandbrieven- de
standpunten van de Texelse bedrijven
uitgebreid bij Teso onder aandacht
moeten worden gebracht. „EVO, NOB
en PCB moeten een kostenplaatje
Lees verder pagina 2
De proefboring naar olie of aardgas
die de maatschappij „Elf Petroland
BV" op Texel wil gaan verrichten,
staat op losse schroeven. Dat is het
gevolg van het beroep dat de Lande
lijke Vereniging tot Behoud van de
Waddenzee bij de Raad van State
heeft ingesteld tegen de vergunning
die demissionair minister De Korte
van economische zaken onlangs aan
Petroland verleende. Petroland mag
nu niet met boren beginnen alvorens
de Raad van State uitspraak heeft
gedaan.
De Waddenvereniging vindt dat borin
gen op en bij Texel dermate negatie
ve gevolgen hebben voor de natuur
en het landschap, dat de minister de
vergunning had moeten weigeren.
Volgens de Waddenvereniging is het
zonneklaar dat winning niet meer te
voorkomen is, als er inderdaad olie of
gas wordt aangetroffen. Mr. Marja
Holsink, juriste van de Waddenvereni
ging: „Uit de jurisprudentie blijkt dat
als een maatschappij eenmaal een
vergunning voor een verkenningsbo
ring heeft gekregen, het de nor
maalste zaak van de wereld is om de
maatschappij ook een vergunning te
geven om te gaan winnen. Daarom
moeten bij deze zaak ook de gevol
gen van winning worden bekeken."
De Waddenvereniging noemt in haar
beroep met name de bodemdaling
tengevolge van de winning als een
zeer ernstige bedreiging van de na
tuurwaarden op en rond Texel. „De
voortdurende duinafslag bedreigt al
jaren natuurgebieden als de Muy en
de Slufter. Bodemdaling zal dit pro
ces alleen maar versnellen. Maar ook
de Schorren en de droogvallende pla
ten in de Waddenzee lopen gevaar
door de bodemdaling", aldus mr.
Holsink.
Afgelopen week is een oplossing be
reikt in het al maandenlang voortsle
pende conflict tussen drukker Sjef
Brügemann en het bestuur van de
stichting Ronde om Texel. De uit
spraak in het kort geding dat begin
vorige week over deze zaak diende,
doet thans niet meer ter zake. In
een gezamenlijk communiqué verkla
ren beide partijen dat „zij verheugd
zijn dat het geschil de wereld uit is
en daarmee het voortbestaan van de
Ronde is gewaarborgd".
De vraag of er ooit een dertiende
editie van de catamaranronde om
Daarnaast wordt gewezen op effec
ten als vervuiling en rustverstoring.
De vergunning zou onder meer
toestaan dat met helikopters mag
worden gevlogen. „Een ernstige be
dreiging voor de in het gebied foura-
gerende en rustende vogels en niet
te vergeten de zeehonden op de
Noorderhaaks", aldus de Waddenve
reniging.
Vervuiling zou volgens de vergunning
mogelijk zijn doordat met olie vervuil
de afgewerkte boorspoeling in zee
mag worden geloosd. De oliebestand
delen vergiftigen het plankton en ver
storen het oriëntatievermogen van
vissen, waarschuwt de Waddenvere
niging. „Het bodemleven zal als het
ware ondersneeuwen."
In strijd
Volgens de Waddenvereniging zijn
dergelijke lozingen in strijd met de
nationale en internationale afspraken
ter bescherming van het Noordzeemi
lieu en de Waddenzee. Gevreesd
wordt dat de boorspoelingen door de
getijdestromingen spoedig in de Wad
denzee terecht komen. De Wadden
vereniging stelt daarom: de regels die
gelden voor boringen in de Wadden
zee moeten ook gelden voor boringen
vlak daarbuiten. Gewezen wordt op
de afspraak tussen de ministers van
de Noordzeelanden die behelst dat ze
geen lozingen zullen toestaan als er
aanwijzingen zijn dat die schade ver
oorzaken. Op andere delen van de
Noordzee is recent vastgesteld dat
de lozingen vanaf boorplatforms
enorme schade veroorzaken aan het
bodemleven, aldus de Waddenvereni
ging. Verscheidene milieu
organisaties, waaronder de werk
groep Landschapszorg Texel, steunen
haar. Het beroep is dan ook mede
namens hen ingesteld.
Texel zou plaatsvinden, drong zich in
de weken na het Rondje van dit jaar
op. Brügemann eiste dat het stich
tingsbestuur met geld over de brug
zou komen omdat men zich niet zou
hebben gehouden aan een drukwerk-
contract. Het Ronde-bestuur vond
dat geenszins het geval, maar was
toch bereid om een vergoeding te be
talen. Intussen vlogen beschuldigin
gen over en weer en liet de drukker
beslag leggen op de banktegoeden
van de stichting. De partijen konden
het niet eens worden over de hoogte
van het te betalen bedrag, waardoor
de onderhandelingen afketsten. Vanaf
dat moment was het advocatenwerk
en werd het oordeel aan de rechter
gelaten. Brügemann claimde een
schadevergoeding van bijna een ton,
f97.000,- om precies te zijn. Honere-
ring van deze eis zou waarschijnlijk
het faillissement van de Ronde heb
ben betekend.
Over een onderdeel van de kwestie
werd vorige week in Alkmaar een
kort geding gevoerd. Los daarvan
was intussen een ontwikkeling op
gang gebracht om de gerechtelijke
prodecure niet af te wachten, maar
alsnog tot een onderlinge oplossing
te komen. Het feit dat het privé-
vermogen van sommige betrokkenen
in de kwestie werd betrokken, speel
de hierbij een rol, evenals de onge
rustheid onder de grote schare
medewerkers van de Ronde Op ini
tiatief van Brügemann kwam het tot
een gesprek. In verband met de juri
dische procedure was het beide par
tijen echter verboden met elkaar te
spreken. Er was daarom een bood
schapper nodig om het overleg op
gang te brengen. Deze „intermediair"
werd gevonden in de persoon van
Dick Graaf, directeur van de Texelse
Wol Onderneming.
„Het gesprek heeft geleid tot begrip
voor eikaars standpunt en tevens bij
gedragen tot normalisering van de
verhoudingen. Ongeacht de vraag
wie er nu uiteindelijk gelijk had, wa
ren beide partijen het er in ieder ge
val over eens dat niemand gebaat is
bij een slepend conflict", aldus de
letterlijke tekst van het communiqué.
Dèt het op een langdurige partij
touwtrekken zou uitdraaien, leek het
kort geding van vorige week wel uit
te wijzen. „Het kort geding was voor
mij geen aanleiding tot de oplossing,
maar heeft de afloop wel bespoe
digd", laat Sjef Brügemann desge
vraagd weten.
De oplossing bestaat uit een regeling
die schriftelijk is vastgelegd en door
beide partijen ondertekend. Over de
inhoud van de regeling wil geen van
beide partijen iets kwijt.
Een 34-jarige Cocksdorper deed vrij
dag bij de politie aangifte van diefstal
van vijf fuiken uit Hoogezandskil bij
de Slufterweg. De waarde bedraagt
ƒ750,-.
Een 16-jarige jongen uit Den Burg is
zondagavond ernstig gewond geraakt
aan zijn knie toen hij, door onbeken
de oorzaak, op de Hoornderweg met
zijn bromfiets onderuit ging. De
brommer liep praktisch geen schade
op.
Waarschijnlijk met een asbak is in de
nacht van vrijdag op zaterdag de ruit
van een bedrijf aan de Zwaanstraat
ingegooid. Eventuele getuigen wor
den verzocht de politie te bellen, te
lefoon 12222.
m
Beeld uit de actievergadering in De Lindeboom. Er waren 31 personen opgekomen, waaronder vertegenwoordigers van de belangrijkste Texelse
transportbedrijven, eigen vervoerders, landbouworganisaties. TVO. Kamer van Koophandel en landelijke vervoersorganisaties. In het midden ach
ter de tafel de initiatiefnemers Hopman en Van Maldegem. Links van hen notuleert Arie van der Vis en rechts zitten de EVO-afgezanten Lamme
en Colon en werkgroep-lid Den nis Wetenkamp.