Cjrocn 2 rwartsjexehin het harL,
ST komt tegemoet aan
nkele „zwartboek''-eisen
V
Ophoging kust door
injecties
met zuur op Texel toepasbaar?
Texel ook in de ban
van vroege winter....
Geschikte kalksteenlaag in
bodem
Ijsbanen nog niet geopend
bonnementsprijs
Groen licht voor
overslagstation
Kaak-kwetsuur
Iets lager resultaat
tweede rondje ecocar
Op alle schaatsen
20% korting
1i«CHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.438
DINSDAG 5 DECEMBER 1989
jvertenties, abonnementen, etc.
eld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111
ie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
12741.
werktijd deze week tot en met dinsdag a s.
lopman. Pater Witteplein 27, Den Burg, telefoon 02220-15472
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60 398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs f40,40 per half jaar; Los f\,—
ten centraal punt van het zuidelijke gedeelte van kampeer-
n „Kogerstrand" wordt mogelijk nog voor het komende sei-
een nieuw groot toiletgebouw gerealiseerd. Hierin komen
alleen (warme) douches en „buitenom" bereikbare wc's,
ook afsluitbare wascabines voor dames, scheerstopcontac-
een kinderbadje en een voorziening voor het legen van de
ische toiletten die steeds meer in campers, caravans en
«1 worden gebruikt.
besproken met de directie maar deze
onmiddellijk naar allerlei instanties
heeft gestuurd. Dit ondanks het feit
dat was afgesproken dat over de
grieven zou worden gepraat. Het
voorlopig bestuur van de vereniging
is het met die bezwaren niet eens,
zodat de onderhandelingssfeer niet
best was.
Gesprek
Er was dan ook sprake van een
gespannen situatie toen de voorlopi
ge bestuursleden van de kampeer-
dersvereniging (voorzitter Peter Vink
en zijn vrouw Anneke uit Uithoorn en
penningmeester Theo Fennik uit Hil
versum) onlangs met de RST-
directeur en de beheerder in onder
handeling traden over de in het
zwartboek naar voren gebrachte
eisen en de merendeels afwijzende
schriftelijke reactie die de RST daar
op in eerste instantie had gegeven.
De irritatie was zo groot dat penning
meester Fennik (die zich in verband
met zijn gezondheidssituatie niet mag
opwinden) wegliep en niet meer te
rugkwam. Toch ontwikkelde het ge
sprek (dat meer dan vier uur duurde!)
zich tenslotte constructief en nu zegt
Anneke Vink, de schrijfster van het
zwartboek: „Lang niet alles wat we
vragen en niet meer dan redelijk vin
den, zal worden ingewilligd, maar we
Kteur Menno Hofmann: Klachten zijn
titan".
ie wordt (gedeeltelijk) tege
nkomen aan klachten die naar
zijn gebracht door de Kam-
rsbelangengroep „Ko-
ind". Die klachten zijn
omen in een 44 pagina's groot
tboek" dat in combinatie met
ven pagina's tellend „Pakket
derhandelingspunten" bij het
istuur is gedeponeerd. Boven-
het „Zwartboek" gestuurd
e gemeenteraad, beheerder en
«el van „Kogerstrand", de
iden. de dorpscommissies van
og en Den Hoorn, de Texelse
g van Recron. de plaatselijke
in pers maar ook aan organi-
zoals Staatsbosbeheer, Con-
itenbond, VVV en ANWB.
200 leden tellende kampeer-
teniging werd de afgelopen
opgericht. Volgens de inlei-
an het zwartboek was dat het
van toenemende onvrede bij
ipeerders over de dagelijkse
en zaken op het kampeerter-
behandeling van klachten
bij de receptie van de cam-
Is bij het RST-kantoor in Den
tn het volkomen voorbijgaan
belangen van de kampeer-
ij het opstellen van het beleid,
vartboek is bedoeld om daarin
'iring te brengen.
Irritatie
«rtboek is door RST-directeur
Hofmann en „Kogerstrand"-
'der Gerrit Verhoeven niet in
'genomen. Zonder aarzelen
ipelen zij een groot deel van
:hten als onterecht. Er zitten
aar veel kernen van waarheid
ar - zo luidt hun verweer - in
svallen gaat het om incidenten
in het zwartboek de indruk
Sewekt dat deze schering en
rijn. Het is ook slecht gevallen
kampeerdersvereniging de
inbundel niet eerst heeft
hebben de indruk dat de RST zich
toch wel positief wil opstellen. We
denken dat er wel wat zal uitkomen".
Eisen
De apart gepresenteerde eisen van
de kampeerders liegen er niet om. Ze
beperken zich niet tot aan- en op
merkingen met betrekking tot het be
heer en technische voorzieningen van
de camping. De actievoerende kam
peerders wilden een vertegenwoordi
ging in het RST-bestuur, aanvankelijk
in de vorm van adviserende leden en
wel onmiddellijk. Verder wilden ze
dat de prijsverhoging voor seizoen
plaatsen die het afgelopen jaar van
kracht is geworden, ongedaan wordt
gemaakt en dat de camping voortaan
open is tot na de herfstvakantie. Wat
de beheers- en technische wensen
betreft: de slagbomen bij de rotonde
moeten weg en het parkeren moet
voortaan gratis zijn, campers mogen
niet meer op het gewone kampeer
terrein maar zouden naar aparte
plaatsen moeten zoals de duinstrook
die aan het parkeerterrein grenst. Er
zou een beter systeem van afvalver
werking moeten komen; geen grote,
maar kleine containers die vaker wor
den geleegd. Er zouden verzamel-
tanks voor chemische toiletten
moeten worden geinstalleerd in com
binatie met een lozingsverbod bij de
toiletgebouwen. Ingaand seizoen
1990 zouden ALLE toiletgebouwen
warm water moeten bieden, het ge
zinsterrein zou een kinderbadje moe
ten hebben. De toiletgebouwen
moeten allemaal open zijn, van het
begin tot het eind van het seizoen.
Het ingaand afgelopen zomer uitge
breide jeugdterrein zou weer tot zijn
oorspronkelijke grootte moeten wor-
Lees verder pagina 5
fxy- v p-"} - y/*
IJspret op Waalenburg
Terwijl in Friesland al de eerste
wedstrijden op natuurijs zijn gehou
den, beginnen ook de Texelse
schaatsliefhebbers voorzichtig de ij
zers uit het vet te halen. In het
weekend verschenen de eerste en
thousiastelingen op Waalenburg. Op
de ijsbanen kan men nog niet
terecht.
De ijsbaan van Den Burg is vorige
„Er ligt onder Texel een zeer pure kalksteenlaag van ruim een ki
lometer dik. Die zou je zo sterk kunnen laten zwellen dat je op
het eiland wel een ski-oord kan beginnen". Aan het woord is de
Utrechtse hoogleraar R. Schuiling. In een televisieprogramma
legde hij vorige week uit dat het mogelijk is om de bodem plaat
selijk op te hogen door industrieel afval-zwavelzuur te injecteren
in kalksteen. Hierdoor ontstaat namelijk gips, dat meer volume
heeft en daardoor de bodem „optilt".
Schuiling maakt deze week samen met medewerkers van het la
boratorium voor grondmechanica in Utrecht een plan voor een
proef, dat aan topmensen van Rijkswaterstaat zal worden over
handigd.
■nals andere bladen zal ook
Texelse Courant per 1 januari
50 de abonnementsprijs
hogen.
prijs wordt f20,70 per kwar-
t f41,40 per half jaar en
2,80 per jaar.
"nnees die automatisch over-
'rijven delen wij mee, dat de
'ragen door de banken en
rigiro zullen worden aan
past.
Directie
Langeveld en de Rooij
Als de zuurinjectie-methode in de
praktijk werkt, is dit het ei van Co
lumbus in de strijd tegen de terug
gang van de Texelse kust. Toch zijn
er nog de nodige onopgeloste vra
gen. Bijvoorbeeld, hoeveel zuur is er
nodig om een bepalde hoeveelheid
grond te laten stijgen? Professor
Schuiling: „Het hangt er natuurlijk
vanaf wat je wilt bereiken. Het zal
niet de bedoeling zijn om heel Texel
op te tillen, maar alleen een strook
langs de kust of in het water om de
stroming tegen te gaan. Ga er maar
van uit dat één kubieke meter ver
dund zuur nodig is voor een kubieke
meter volumestijging. In theorie kun
je door het injecteren van een 500
meter dikke laag kalksteen een berg
van 500 meter maken".
Kilometer
Texel is zeer geschikt voor de
„Schuiling-methode" omdat zo'n
1000 meter diep een pure kalksteen
laag van wel een kilometer ligt. Een
probleem is echter het injecteren van
het zuur. Om de steenlaag te door
drenken zullen waarschijnlijk vele ga
ten moeten worden geboord. „Er
kunnen eigenlijk twee reacties wor
den verwacht. Aan de ene kant gaan
de poriën die er zijn dicht door de
gipsvorming, maar er ontstaat ook
een ondergronds gas dat ze juist
openhoudt. Het is maar net wat het
sterkst is", aldus Schuiling, die erop
wijst dat boringen na een vertikaal
begin ook kunnen afbuigen, waarna
een horizontale pijp met gaatjes door
de kalksteenlaag kan worden gelegd,
zodat veel zuur met veel kalksteen in
contact kan worden gebracht.
De professor is niet bang voor even
tuele schade aan andere lagen door
het zuur. „Het mag op andere plaat
sen niet uit de pijpleiding komen. En
zodra het in aanraking met kalksteen
komt volgt een reactie en is het geen
zuur meer".
Geen warmte
ledereen die wel eens iets heeft ge
broken zal zich herinneren dat gips
warm wordt als het met water is ver
mengd en verhardt. Maar bij de reac
tie tussen zwavelzuur en kalksteen
komt geen warmte vrij. „Gips in de
bodem is niet abnormaal. Miljoenen
jaren geleden was Nederland een
groot zoutbekken en toen is er al
gipsvorming opgetreden. Het is dus
geen onnatuurlijke stof en in elk ge
val niet schadelijk", aldus de profes
sor. Hij is niet bang dat door
bodemverhoging op andere plaatsen
ondergrondse scheuringen ontstaan.
„De lagen boven het kalksteen zijn
slap. De verhoging gebeurt zeer gelei
delijk, dus alles past zich langzaam
aan. Maar als er iets opstaat dat niet
flexibel is, zoals een gebouw, dan
kan daaraan wel schade ontstaan".
Eén jaar
Voor een bodemverhoging van één
tot twee meter moet een jaar lang
worden geinjecteerd. Mocht nader
hand blijken dat er nog meer meters
bijmoeten, dan kan men opnieuw een
kalksteendeel met zuur bewerken.
Hoe de gipslaag zich op den duur
houdt is niet bekend, maar de ver
wachtingen zijn goed. Schuiling: „Het
wordt eigenlijk ingepakt door andere
bodemlagen en kan dus nergens
heen. Gips is hard, vaak harder dan
kalksteen. Mijn eigen proeven hebben
uitgewezen dat het stevig is".
De professor laat het aan Rijkswa
terstaat over om een geschikt proef
gebied te vinden. „Ik heb als
voorbeeld op televisie over de oost
punt van Ameland gesproken. Om
iedereen duidelijk te maken dat het
bij wijze van spreken onder je eigen
voeten kan worden gedaan. Maar
planologische diensten moeten maar
uitmaken waar het moet gebeuren".
Te vroeg
Het idee om de kustverlaging op de
ze wijze aan te pakken kreeg profes
sor Schuiling toen hij, naar eigen
zeggen, een uur te vroeg wakker
werd. „Het was pas zes uur, maar in
eens héd ik het. Ik was al een tijdje
aan het denken over een manier om
van industrieel afvalzuur af te komen
en natuurlijk heb ik de laatste tijd me
ook wel verdiept in zeespiegelrijzing
en het broeikaseffect". De Utrechter
hoogleraar heeft eerst voor zichzelf
alle voors en tegens afgewogen. „Ik
was bang dat men mij zou uitlachen.
Op gegeven moment ben ik erover
begonnen tegen collega's en die na
men het meteen heel serieus". De
Rijksuniversiteit van Utrecht heeft pa
tent aangevraagd op het idee.
week onder water gezet. Piet Bolier
van gemeentewerken: „Dat doen we
pas als de ijsclub hekken heeft ge
plaatst. Anders wordt het ijs toch
weer vernield". Als er eenmaal ijs ligt
pompt gemeentewerken er soms nog
wat water onder. „Het zakt vaak
toch nog weer wat in".
Volgens L. Heerschap van IJsclub
Den Burg is de baan vroeg genoeg
onder water gezet. „Eerder vroor het
nog niet genoeg. Het ligt daar in 't
luwtje, dus het gaat niet zo hard".
De baan is inmiddels aardig dichtge
vroren. Maar pas bij zo'n zes centi
meter ijs kunnen er schaatsiustigen
worden toegelaten. „Zeven centime
ter is het mooist. Want als het effe
wil staat er algauw zo'n 700 man
op. En die staan dan ook nog in
groepjes bij elkaar... Maar als het kén
gaat ie open. Als ze 'm maar heel la
ten. Vaak klimt de jeugd voor school
over de hekken en wordt het ijs stuk
getrapt. Zonde", vindt Heerschap.
In Oudeschild zit men met een totaal
In het voorjaar zal de aanbesteding
van het vuiloverslagstation in Oude
schild plaatsvinden. Dit kan omdat
het CAW Centraal Afvalverwijde-
ringsbedrijf West- Friesland) per brief
heeft toegezegd het Texelse afval te
willen verwerken, nadat de stort
plaats aan 't Horntje wordt gesloten.
In de raadscommissie voor financieel,
economisch en technisch beleid deel
de wethouder Barendregt mee dat
door de vuilverwerking Noordholland
Noord en de provincie een akkoord is
bereikt over een nieuwe vuilverbran
dingsinstallatie. Deze zal verrijzen in
de Boekelermeer te Alkmaar en moet
in 1994 in werking zijn. Tot die tijd
kan het Texelse afval echter naar het
CAW.
Wanneer het vuiloverslagstation in
Oudeschild in gebruik wordt geno
men is nog niet bekend. „De ge
meenteraad heeft vastgesteld dat de
installatie uiterlijk 1 januari 1991
moet draaien. We moeten nog over
leg plegen met het CAW vanaf welke
datum zij het Texelse vuil kunnen ver
werken en dan is het een kwestie
van terugtellen. We hopen dat voor
de komende bouwvak de funderingen
nog kunnen worden gelegd", aldus
Jan Frederici van de gemeente.
Een 39-jarige bromfietster uit De
Cocksdorp liep vrijdag een kaak-
kwetsuur op, toen ze op de kruising
Krimweg/Vuurtorenweg een aanrijding
kreeg met een 36-jarige automobilist
uit De Cocksdorp Ze had verzuimd
voorrang te verlenen.
Hoewel de ijsboon nog geen water bevet
werd in Oudeschild wei driftig gescheetst op
slootjes, (toto Bert KoningI
ander probleem: geen water. G. Wei-
jers van de ijsclub: „Wij moeten het
hebben van hemelwater en daarvan
hebben we de laatste tijd geen drup
pel gehad. Een regendans uitvoeren
zal wel niet veel helpen". Water
opspuiten is een mogelijkheid, maar
dat kost geld en het risico bestaat
dat de vorst niet doorzet. „Dat kost
algauw zo'n f500,- en die gooi je
dan misschien letterlijk in het water.
Uit de sloot kan het niet worden ge
haald, want dat is brak. Maar mijn
gevoel zegt me dat deze winterse
kou niet aanhoudt. Het is té vroeg.
We kijken het nog even aan", aldus
Weijers.
Bij het tweede bezoek van de „eco
car" aan Texel werd een iets kleinere
hoeveelheid klein chemisch afval op
gehaald dan tijdens de eerste keer,
twee maanden geleden. De gisteren
gehouden rondrit over het eiland was
goed voor een totaal van 1229 kilo.
Begin oktober bedroeg het resultaat
1310 kilo. Opmerkelijk was het ver
schil in opbrengst tussen de twee
ecocars die gisteren op Texel actief
waren. Op de ene route werd 839 ki
lo opgehaald, op de andere minder
dan de helft (390 kilo). Nagegaan
wordt waarin dit verschil zit. Volgens
een gemeentewoordvoerder was de
verwachting dat nu iets meer zou
worden opgehaald. Dat liep dus an
ders, maar: „Deze 1229 kilo belandt
in elk geval niet in het milieu."
f=* ri r=> L
PARKSTRAAT 26-30 - DEN BURG