ABN-kantoren klaar voor de jaren '90 Voor't weerbericht bel ik het KNMI, maarvoorgeldzaken m'n agrarisch adviseur. IkbenbijdeABN. Sparen: daar gaan we met u voor zitten Nieuw concept van de ABN ABN spreekt de taal van de boer Sneller en over zichtelij ker Bank „Even geld opnemen' nu werkelijkheid ln het agrarisch bedrijf ken je je vak, houd je nieuwe ontwikkelingen bij, ben je ondernemer. Dus laat je financiële zaken ook niet aan het toeval over. Bij de ABN tref je een agrarisch specialist die je problematiek van haver tot gort kent. Met beide benen op de grond staaf En met praktische, bij de situatie passende oplos singen komt. Of het nu gaat om financiering van een uit breiding of overname, om sparen of beleggen. Maak eens een afspraak voor oriën tatie of advies met: PAGINA 16 TEXELSE COURANT DINSDAG 19 DECEMBER 1 Mw. C Schermer. „Het geven van adviezen gaat efficiënter' Parkstraat 18, Den Burg telefoon 02220 - 13641 Openingstijden: maandag t/m donderdag van 9.00 tot 16.00 uur en vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur de heer ing. C. J. Klaver - agrarisch adviseur telefoon 02220 - 13641 de pas door de paslezer, de cliënt toetst de eigen (geheime) PIN-code in, de me dewerker tikt het bedrag in en, terwijl de printer een duidelijke transactiebon maakt, neemt de medewerker het geld uit de beveiligde kasautomaat en be taalt uit. De cliënt die nog geen PIN- code heeft, moet dan een handteke ning zetten. Overigens is het zo dat de cliënt, op verzoek, mee kan kijken op het beeldscherm Het scherm wordt dan zo gedraaid, dat alleen de cliënt de gegevens kan zien. Uw ABN-kantoor zal graag een PIN-code voor u aanvra gen. Dan is het alleen nog aan u om er ook volop gebruik van te maken. ABN-kantoor Parkstraat in Den Burg heeft een forse stap in de toekomst ge zet met de aansluiting op het landelijke geautomatiseerde systeem van de bank. Het opnemen van geld gaat be duidend sneller via de geldautomaat of de open balie. Gesprekken over bank zaken vinden plaats op een rustige plek waar de medewerker alle aan dacht heeft voor de wensen van de cliënt, terwijl de computer het reken werk doet. De ABN investeert in z'n kantorennet en daarmee in optimale serviceverle ning aan de particuliere cliënten Voor eind 1990 zullen alle 700 kantoren van dezè bank aangesloten zijn op het lan delijke geautomatiseerde netwerk. Kantoor Den Burg was onlangs aan de beurt De voorbereidingen voor de automatisering hebben enige maanden in beslag genomen. De medewerkers volgden een intensieve training om het werken met de nieuwe apparatuur on der de knie te krijgen. Het kantoor on derging een gedaantewisseling. De vroegere balie ruimde het veld voor open balies met beeldschermen. In het vervolg kunnen de cliënten hun kas handelingen en eenvoudige vragen nog sneller aan de balie afhandelen. Voor gecompliceerde bankzaken als sparen, lenen of beleggen kunnen ze rustig apart gaan zitten met de ter zake kun dige medewerker. Met behulp van de ABN-directeur G Poster: ,,Bij ons is de toekomst begonnen" ,,Het moderne betalingsverkeer werkt met computers, geld- en betaalautoma ten, PIN-codes, dat zal in de toekomst alleen maar meer worden. Wij zijn daar nu helemaal op ingericht", aldus ABN-directeur G. Poster ,,Het is nog niet zo lang geleden dat bij na niemand een bankrekening had. Dat velen per week contant betaald werden en de hele bankadministratie nog met de hand gevoerd werd. Als je denkt dat alle vernieuwingen nu zo hard gaan, is het goed even terug te kij ken". Toch kijkt de bankman zelf liever vooruit. Hij is ermee ingenomen dat ook zijn kantoor nu klaar is voor de toekomst, waarin de electronica een steeds grotere rol zal gaan spelen Modern betalingsverkeer ,,Nog betrekkelijk nieuw in Nederland is het algemene gebruik van geldauto maten, waarbij een bankpas met PIN- code nodig is. Betalen met een kaartje is een zuiver electronische aangelegen heid. In zo'n acht seconden wordt bij een centrale computer gecheckt of het in orde is met die kaart. En dat of je nu hier betaalt of in New York. Zo gaat het ook met ons nieuwe geautomatisse de systeem. Als wij hier op kantoor bankpas van de cliënt door de paslei halen, krijgen wij van onze centr computer de gegevens op het bee scherm. Omgekeerd is het ook zo, i alles wat wij invoeren - van een simj le kasopname tot een lening - directj registreerd wordt in het centr systeem. Eind 1990, als alle ABN-kantoren Nederland op het systeem zijn ai gesloten, kunnen onze cliënten n hun Bank- of Eurochequepas en PI code overal even snel kleine geldzak afhandelen. Dat is modern betalin verkeer. Voor de ingewikkelde bank ken blijft elk kantoor uiteraard prim het aanspreekpunt voor z'n eig cliënten. Zowel de particuliere als zakelijke. Wij kennen onze relati Dat menselijke contact gaat natuurl nooit verloren". Hr P W. A. Brons: ,,De computer rekent alles uit". ,,Kunt u me zeggen wat het me maan delijks kost als ik f 10 000,— wil lenen om een auto te kopen?" Of: „Als ik vijf jaar elke maand f 50,— spaar, wat is dan het eindbedrag?" Het zijn vragen waarop een cliënt van z'n bank een snel antwoord en dan een goed advies verwacht. Bij de ABN is dat nu in een ogenblik bekeken. „Op gebied van sparen, lenen of beleg gen zijn zoveel mogelijkheden, dat ter zake kundig advies onontbeerlijk is. Daarvoor hebben we nu meer tijd en betere hulpmiddelen." Dat is de stelli ge overtuiging van baliemedewerker P. W. A. Brons. „Een goed advies staat bij de ABN hoog in het vaandel. Hoewel je dat in eerste instantie misschien niet zou verwachten, maakt de computer ons werk juist persoonlijker". Hij legt uit wat hij bedoelt. „Kijk, voorheen moest je nogal eens heen en weer lo pen om dossiers en informatie bij e kaar te vinden. Nu zit alles op plek, namelijk in de computer. Daa door kun je een op maat gesneden ei dus persoonlijker - advies geven". Alle alternatieven Inderdaad, de beeldschermen staal niet alleen op de balie, maar ook opd bureaus in de spreekkamer. „Dat bi doel ik", zegt de heer Brons. „Ieder val ons kan nu niet alleen informatie op vragen op de plek waar hij of zij metd cliënt zit, maar je kunt dat apparaa ook van alles laten uitrekenen Zokui je in een mum van tijd alle mogelijk alternatieven bekijken. Als de dién tenslotte kiest, doet hij dat met he rustige idee dat hij alles heeft afgewfl gen. Begrijpt u nu dat ik vind dat d computer zorgt dat wij meer tijd ei aandacht aan onze cliënten kunnei besteden?" ook daar klaarstaande computer neemt de medewerker de wensen van de cliënt door. Alternatieven kunnen worden bekeken en doorgerekend. De cliënt kan desgewenst een overzicht mee naar huis nemen of ter plekke beslissen. In dat geval wordt de over eenkomst geprint en is de zaak ge regeld. Persoonlijk contact prettig Ervaring in de kantoren die al met het nieuwe systeem werken, heeft geleerd dat cliënten behalve de snelheid ook het directe contact met de medewerker zeer waarderen. Bovendien kan dezelf de medewerker met behulp van de computer direct antwoord geven op tal van vragen. Het bedrag dat op de reke ning staat, betalingen die gedaan of binnengekomen zijn - in een oogwenk verschijnt het op het beeldscherm. Ook kan ter plekke een rekeningover zicht worden geprint of een verande ring worden aangebracht in bijv. een automatische overschrijving Het is misschien even wennen dat al uw wensen direct vervuld worden met be hulp van de computer, maar het is on betwist handig. Snelheid en maatwerk De ABN verwacht veel van deze ge avanceerde manier van bankieren, die volledig beantwoordt aan de wensen van deze tijd. Van geldautomaat tot en met gedegen persoonlijk advies, het is een uitgekiende combinatie van snel heid en maatwerk, waarmee deze gro te bank zich de jaren '90 in begeeft. Er zijn duizend-en-één redenen waar om mensen sparen en bij de ABN kan dat dan ook op veel manieren. Sparen zonder dat uw geld vaststaat, sparen voor jongeren, sparen waarbij uw geld een bepaalde tijd vaststaat, sparen met een verzekerd eindbedrag, sparen en beleggen via één rekening het kan allemaal. „Op ons kantoor geven wij graag aan welke vorm het beste aan sluit op de persoonlijke wensen en mo gelijkheden van de cliënt", vertelt mevrouw C. Schermer. „Met behulp van de computer zetten wij de alterna tieven snel op een rijtje. Zo maakt de ABN-cliënt een weloverwogen keus, die direct kan worden vastgelegd. En verandert er later iets in de omstandig heden, waardoor de spaarvorm moet worden aangepast? Dan voeren wij dat toch even in in de computer Doordat ik de apparatuur voor me laat Een bezoek aan de bank dient verre weg in de meeste gevallen om „even" geld op te nemen. In de nieuwe, geautomatiseerde situa tie kan de ABN-cliënt dat „even" te genwoordig letterlijk nemen. Via de geldautomaat of aan de balie, van nu af aan gaat het allebei even snel en effi ciënt. Binnen een minuut heeft de cliënt het gewenste bedrag in handen. En dat niet alleen bij het eigen bank kantoor, maar binnenkort bij elk ABN- kantoor in Nederland. PIN-code maakt het makkelijker Geld opnemen aan de balie gaat het snelst wanneer de cliënt over een PIN- code beschikt. Dan gebeurt het zo: de cliënt overhandigt de medewerker ach ter de kasbalie zijn of haar ABN Bank- of Eurochequepas en noemt het ge wenste bedrag. De medewerker haalt „Namens de bank adviseer ik agrariërs bij financieringsvraagstukken", vertelt de heer ing. C. J. Klaver, agrarisch ad viseur. „Nu de prijzen voor de akker- bouwprodukten onder druk staan, is het voor deze sector van groot belang om op de kosten te letten. Voor de melkveehouderij liggen de prijzen op een beter niveau, maar voorzichtigheid vooral met hoge quotumprijzen is mo menteel zeker geboden. Voor beide sectoren kan het in het ka der van de kostenbesparing zeker geen kwaad om eens bij verschillende ban ken offerte te vragen. Op Texel hebben al vele agrariërs deze vergelijking gemaakt en voor de ABN gekozen. Wij kunnen derhalve op Texel spreken van een echt „groen" kantoor. Zelf ben ik geboren en geto gen op de boerderij en ik werk nu al weer een aantal jaren als agrarisch ad viseur Met veel plezier, omdat ik het gevoel heb dat ik voor een agrariër echt iets kan betekenen. Als ik als bankman „de boer op ga" is het be langrijk zijn taal te spreken, weten wat hem beweegt. Het is noodzakelijk dat je elkaar vertrouwt, want dan kun je rechtuit praten. Juist dat is de beste ba sis om zaken met elkaar te doen. Een bank moet dicht bij de mensen staan, aanspreekbaar zijn. Ik ben veel onderweg, maar via ons kantoor in Den Burg is een afspraak zo geregeld. Al zullen computers, ook voor de agrariër, een steeds centralere plaats innemen, een persoonlijk ge sprek met advies op maat kan naar mijn idee niet geëvenaard worden". ..Persoonlijk contact is zeer belangrijk', aldus de heer ing. C J. Klaver werken, kan ik een spaarvorm ook veel makkelijker doorrekenen Een voorbeeld: u heeft in november een Excellent-rekening geopend met een eerste inleg van 715.000,—. De rente vergoeding bedraagt momenteel 6%, als het saldo ten minste f 10.000,— is. Bij een lager saldo geldt een rente van 3,2, Hoeveel staat er dan bij 6% rente op uw Excellent-rekening na 2 jaar? Door een druk op de knop laat ik het antwoord (f 16.854,—) op het scherm verschijnen. Bovendien heeft de Excellent-rekening naast een hoge ren te een grote mate van opnamevrijheid. U kunt elke maand f 10.000,— boete- vrij opnemen. Wilt u een hoger bedrag van uw rekening halen, dan betaalt u 1% opnamekosten over het meerdere van /T 0.000,— Kortom: de ABN Excellent-rekening is een uitgekiende spaarvorm die u op alle punten tege moet komt."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 16