Cjrocn "Zwarts jexeh in het hart-,
Lokale radio moet eigen
inkomsten verwerven
Tweede kangoeroe
bestaat echt....
Texelse pakketten
naar Roemeniër
dag voor dag
Sociaal-cultureel programma:
Ondernemers
opgelet!
,vv n
12323 15000
TAXI TOON SMIDT
de eerste mag u niet missen.
Eigenaar wil 'm vangen
Texelse vrachtwagen
op weg naar Roemenië
Verslag: Frans Hopman
SgjpGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.446
DINSDAG 9 JANUARI 1990
__r advertenties, abonnementen, etc
.angeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
[elefoon 02220-12741, na 18.00 uur 14881 Telefax 02220
14111
ledactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
12220-12741.
Buiten werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.
Tlargreet Berndsen, Wilhelminalaan 58, Den Burg, telefoon 02220-14896
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742. N.M.B. nr 67 34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /41.40 per half jaar; Los /1,10
Itichting Lokale Omroep Texel heeft naast de jaarlijkse subsidie
ijie men krijgt f19.800,-) nauwelijks andere inkomsten begroot,
jln het sociaal cultureel jaarprogramma voor 1990 wordt de
stichting geadviseerd om eigen inkomsten te verwerven, bijvoor
beeld in de vorm van donateurs. Er is in het verleden vast
gesteld dat de lokale omroep maar tot 1991 zal worden
ondersteund. Dit jaar wordt een beslissing genomen over even
tuele subsidiëring na die tijd.
Tot 22 januari kunnen verenigingen
>n instellingen die zijn genoemd in
iet jaarprogramma schriftelijk wijzi
gingen die zij wensen doorgeven aan
fe gemeente. In een later stadium
(unnen zij deze in een vergadering
van de raadscommissie voor wel
zijnsbeleid mondeling toelichten.
De Stichting Ondersteuning Welzijn-
werk krijgt ƒ176.224,-. Dat is maar
3/111,- minder dan waar men op had
gerekend.
Het budget voor vormings- en ont
wikkelingswerk wordt beperkt tot het
niveau van vorig jaar: Z8365,-. Er zijn
echter zesentwintig aanvragen bin
nengekomen voor een totaal subsi
diebedrag van Z15.630,-. De
gemeente wil in overleg met de aan
vragers nagaan welke van de aange
kondigde activiteiten echt doorgaan.
Vevens wil men kijken of het zin
heeft per organisatie een raamsubsi-
die te verstrekken.
In de begroting van de Texelse
Muziek- en Dansschool gaat men uit
jj/an een gemeentesubsidie van
407.377,-, maar in het sociaal-
:ultureel jaarprogramma staat een
«drag van Z387.562,-. De openbare
libliotheek krijgt evenveel als vorig
jaar: 7312.486,-. Er wordt echter nog
wel bekeken of de raamsubsidie
jmoet worden aangepast in verband
met de zomeractiviteiten van de bi
bliotheek.
De Nederlands Hervormde Bibliotheek
in De Cocksdorp krijgt 71170,- en de
Stichting Vorming- en Ontwikkelings
werk 79247,-.
Cursussen
Voor cursussen die onder de regels
van de subsidieverordening specifiek
welzijn vallen is een budget van
Z3000,- beschikbaar.
-iet Gereformeerd jeugdwerk is een
nieuwe aanvrager in de sector jeugd
verenigingen, waar in totaal Z7199,-.
De Stichting Kinderdagverblijf Texel is
'n ontwikkeling en heeft haar eerste
ubsidie-aanvraag voor 711.857,- ge-
aan. Er is echter nog geen budget
oor deze stichting opgenomen in de
sector peuterspeelzalen, omdat nog
geen gemeentelijk beleid op gebied
van kinderopvang is vastgesteld,
maar voor kinderopvang in het alge
meen wordt een bedrag van
710.000,- gereserveerd.
Het jeugd- en jongerenwerk krijgt
7153.211,-. Men had zelf 7222,- meer
begroot.
Voor muziek-, zang- en dansverenigm-
gen is 737.586,- beschikbaar. KSV
Kotex krijgt vijfhonderd gulden voor
het jaarlijks opbouwen en afbreken
van de tentoonstellingsruimte.
Sport
Hippische vereniging Waddenrui-
ters/Kleppertjes was vorig jaar te laat
met de aanvraag voor exploitatiesub
sidie, maar is er dit keer weer bij,
evenals Kustzeilvereniging Westerslag
en Duikclub Texel. Nieuw is de Ten
nisclub Oosterend. In totaal is voor
de sportverenigingen 790.046,- gere
serveerd.
De subsidie voor de Sportraad blijft
onveranderd 762.900,-, evenals die
van Stichting Texels Museum (7302.6
41,-). Met ingang van vorig jaar krijgt
de Stichting Agrarisch Museum een
raamsubsidie. Deze is opgetrokken
tot 730.000,- per jaar.
Ook voor de dorpshuizen en dorps
huiswerk is geld geraamd: 't Skiltje
714.450,-, gymnastiekzaal Oudeschild
730.000,-, muziekcentrum Oosterend
78900,-, De Bijenkorf 76280,-, De
Waldhoorn 711.940,-, De Koog
711.000,-, De Wielewaal 715.000,-,
D'ouwe Ulo 7133.931,-.
Ouderenwerk
Na de opheffing van de regionale
stichting welzijn voor ouderen is het
ouderenwerk op het eiland onderge
bracht in een zelfstandige stichting
Welzijn voor Ouderen Texel. Wat de
financiële gevolgen van deze operatie
zijn is nog niet helemaal duidelijk en
daarom is de raamsubsidie vast
gesteld aan de hand van het bedrag
dat de regionale stichting kreeg, na
melijk 7199.000,-. De gemeente stelt
zich garant voor het tekort van de
warme maaltijd voorziening (maxi
maal 716.000,-) en subsidieert de
stichting Sociaal Alarm voor 72340,-.
Investeringen
Het budget voor investeringssubsidies
waarbij de realisatiekosten minder
dan 720.000,- bedragen blijft ge
handhaafd op 745.000,-. Er zijn
zestien aanvragen ingediend. Die van
de Stichting Ondersteuning Welzijns
werk voor materiaal voor d'ouwe Ulo
worden niet gehonoreerd omdat deze
instelling al praktisch geheel door de
gemeente wordt gesubsidieerd en via
die raamsubsidie geld kan sparen
voor vervangingen etc.
Ook de aanvraag van de Stichting
Kinderdagverblijf Texel wordt afgewe
zen. Men wil eerst het gemeentelijke
beleid over dit onderwerp afwachten.
De gemeente wil SV. Texel geen geld
geven voor de aanschaf van een
transportbusje omdat men deze bij
de sportraad kan huren.
Niet opgevolgd
Het subsidie-adviesorgaan heeft voor
gesteld om het budget voor investe
ringssubsidies waarbij de
realisatiekosten méér dan 720.000,-
zijn, aan te passen naar het aantal
aanvragen. In het jaarprogramma
wordt dit advies niet opgevolgd. Men
wil het budget op 755.000,- houden
en een regeling ontwerpen om bin
nen dit bedrag te kunnen blijven. Er
zijn voor deze subsidie vijf aanvragen
ingediend. Die van de Stichting On
dersteuning Welzijnswerk wordt niet
gehonoreerd, om dezelfde reden als
bij de aanvragen voor de andere in
vesteringssubsidie.
Voor individuele bijdrage heeft de ge
meente 76000,- in petto en voor het
stimuleringsfonds ontwikkelingshulp
76350,-.
Zaterdag 13 januari komt
LenR met haar
TC3 Weekendkrant uit.
Geïnteresseerden kunnen nog tot
a.s. donderdag 10.00 uur hun adver
tentie opgeven bij LenR.
Tel. 12741 - Fax 14111
;i..lk ben er lang sceptisch over ge
weest, maar nu heb ik van zoveel
onverdachte kanten meldingen ge
kregen, dat ik het geloof". Frank
Berkhout uit Den Hoorn, eigenaar
van de ontsnapte en in december
jammerlijk overleden kangoeroe, is er
inmiddels van overtuigd dat er een
jong van dit dier gezond en wel door
De Dennen huppelt.
Hij wil de kangoeroe graag vangen.
,,De moeder was van mij, dus deze
eigenlijk ook. Bovendien, als het een
vrouwtje is zou ik ermee kunnen
fokken".
Verschillende Texelaars, onder andere
enkele jagers, hebben de tweede
kangoeroe gezien. Het ongeveer 50
centimeter hoge dier heeft zijn terri
torium in de buurt van het Turfveld.
Hij is erg schuw, maar kennelijk
kerngezond, want hij gaat er met flin
ke sprongen vandoor als hij wordt
opgeschrikt", aldus Henk van Wijk,
die het dier meermalen heeft gezien.
Het is leuk dat hij hier loopt, ik
hoop dat ze hem niet vangen. Meer
moeten er niet van komen, want ze
horen hier natuurlijk niet". De kan
goeroe is niet de enige uitheemse
diersoort die op het eiland in de vrije
natuur leeft. In De Dennen worden
ook regelmatige enige kaketoes
gezien.
Nog een jong
Frank Berkhout heeft na de ontsnap
ping van de eerste kangoeroe een
nieuwe gekocht. „Ik had het mannet
je nog en heb er een ander vrouwtje
bijgenomen. Die raakte drachtig en in
februari vorig jaar kwam het jong
voor het eerst uit de buidel".
Door de wisselvallige weersomstan
digheden stierf het diertje aan onder
koeling, nadat het door de moeder te
lang buiten de buidel werd gehouden.
„Toen ik het oppakte, was het nog in
leven, maar zelfs een rode lamp
mocht niet meer baten".
De vrouwelijke kangoeroe van Berk
hout is weer in blijde verwachting en
hij denkt er sterk over om het jong
na de geboorte met de fles groot te
brengen. „Als het goed lukt worden
ze daar vreselijk tam van. Daar komt
nog bij dat kangoeroes op het mo
ment erg duur zijn, dus als er weer
een jong overlijdt is dat een ver
liespost, al ben ik met van plan om
'm te verkopen".
Sneeuw
De hoge prijs van de dieren is ook
één van de redenen waarom Berk
hout de „wilde" kangoeroe zo graag
wil vangen. „Zeker als het een
vrouwtje mocht blijken te zijn, is het
natuurlijk buitengewoon interessant.
Dan heb ik een mannetje en twéé
vrouwtjes". Hij is beslist van plan
een poging te ondernemen. „Ik weet
precies waar het dier zit, maar ik
wacht eigenlijk op sneeuw. Ten eer
ste omdat je dan de sporen beter
kunt zien en ten tweede omdat je
hem dan met voer ergens heen kunt
lokken. Nu komt hij toch niet, want
er is eten genoeg"
Er is hem vaak gevraagd nog een
tweede los te laten, zodat Texel een
eigen kangoeroe-populatie zou kun
nen krijgen. „Ik zou wel gek zijn, ze
kosten momenteel teveel. Maar het
idee is leuk".
De kangoeroes van Berkhout stam
men uit Tasmanië, waar een soortge
lijk klimaat heerst als in Nederland.
Ze leven van planten en gras en heb
ben op het eiland geen natuurlijke
vijanden.
De truck van Van Maldegem, klaar voor de grote reis.
Eerste dag:
Vrijdag 5 januari 1990
Met de boot van 18.05 uur vertrek
ken we voor onze reis naar Roeme
nië, maar het eigenlijke beginpunt
viel al enkele dagen eerder. Toen ik,
na uitgebreid Oud en Nieuw te heb
ben gevierd, me dinsdag op de re
dactie meldde, was de eerste vraag:
Wil je mee naar Roemenië? Over het
(positieve) antwoord hoefde ik niet
lang na te denken, wat nog werd
versterkt door het massale pakketten
maken in de schuur van Rab, later
die dag. „Het zou mooi zijn als je de
Texelaars kunt laten zien wat er met
hun giften gebeurt", zei men en
„men" had gelijk. De volgende dag
belde Henri van Maldegem dat het
Geladen met 4969 pakketten met
hulpgoederen vertrok vrijdagmiddag
een Texelse vrachtwagen van het
eiland, op weg naar Roemenië. Op
de foto staat chauffeur Jan van Mal
degem op het punt om in te stappen.
Zaterdagochtend vroeg sloot hij zich
aan bij een vijftig vrachtwagens sterk
Nederlands konvooi, dat vanaf de
grensovergang bij Arnhem van start
ging. De vermoedelijke eindbestem
ming is één van de plaatsen Sibiu,
Brasov of Petrosani, aan de voet van
de Transsilvanische Alpen, ongeveer
in het midden van het land.
De truck van Van Maldegem onder
ging in de laatste dagen voor vertrek
een gedaanteverwisseling en is in het
konvooi een opvallende verschijning.
Bij de autospuiterij van Kees Graaf
werd de meterslange lange tekst
„Texel helpt Roemenië" aangebracht,
naar voorbeeld van het motto op de
enveloppen waarin eind december de
giften konden worden gedaan. Als al
les goed gaat, keert het konvooi aan
staande weekend weer terug.
„Aan boord" bevindt zich TC-
redacteur Frans Hopman, die van dag
tot dag voor een verslag zal zorgen,
om onze lezers ervan op de hoogte
te houden wat er met de hulppakket
ten gebeurt.
definitief doorging. We waren gese
lecteerd uit een groep van 500
chauffeurs/bedrijven, die zich voor de
reis hadden aangemeld. Slechts 50
konden er mee. Er braken twee da
gen aan van allerlei zaken regelen
Apparatuur moest in orde zijn, dollars
bestellen, telefoontjes plegen met in
stanties als het Rode Kruis, NOB en
ANWB. Ook gebeld met het ANP:
hoe krijg je foto's en verhalen zo snel
mogelijk in Nederland. Telefoneren
vanuit Roemenië blijkt problematisch
Islechte lijn, via een telefoniste), fo
to's moet je zélf regelen. Ben Zege-
ren van LenR komt met een
oplossing: een draagbare fax. Aan
sluiten op een telefoon en klaar is
kees. In Den Burg werkt het perfect.
Zou het ver over de grens ook luk
ken? Gelukkig hoef ik me om visa
niet druk te maken. Henri heeft mijn
paspoort en zes pasfoto's en de ver
voersorganisatie NOB, coördinator
van het konvooi, regelt de rest. Ik
maak kennis met m'n chauffeur voor
de hele reis, Jan van Maldegem. Jan
Stolk had hem nog wel zo'n mooie
blonde journaliste beloofd, maar een
echte teleurstelling is het niet Igeloof
ik). Enfin, we zullen het samen moe
ten rooien. Vrijdagmiddag trekt Jan-
nie Groen me aan de arm: of we nog
wat warme kleding willen meene
men. „Doe er meteen wat panty's
bij", zeg ik. De zolder van de zaak
van Ruud Hamer („Mike Hammer")
wordt leeggemaakt: we krijgen drie
zakken vol mee, die ternauwernood
een plaatsje in de cabine krijgen. Om
half zes een laatste kop koffie bij
moeder Van Maldegem aan de Pont-
weg. Radio Texel IJoop de Groot) is
er ook en de chauffeur en ik krijgen
een microfoon onder de neus ge
duwd. Ik zeg dat het geen plezierreis
je zal worden (wat ik ook denk),
ondanks de begeleiding en verzorging
onderweg. Eindelijk, vijf voor zes, is
het zover. Onder luid getoeter draaien
we het erf af. Tegen tien uur zijn we
bij de grens, Berg Autobahn (Al2).
We zijn niet de eersten: drie trucks
zijn ons voor. Een groot deel parkeer-
terrein is voor het konvooi gereser-
verd; nu staat het nog leeg maar in
de uren die volgen zal het een drukte
van belang worden. Eerst gaan we
op „BTW-jacht": van de Texelse or
ganisatie hebben we de opdracht te
zorgen voor bepaalde grensdocumen-
ten, zodat de BTW van onze vracht
kan worden teruggevorderd. De de
clarant aarzelt en verwijst ons naar
de douane. Gelukkig zegt de beambte
dat we de volgende dag het benodig
de stempel krijgen. Daarna tijd voor
koffie en tenslotte voor bier. Een lan
ge tuk zit er niet meer in....
Tweede dag:
Zaterdag 6 januari
Toen 's morgens om kwart voor zes
de gordijntjes van de cabine opengin
gen, was het buiten al een drukte
van belang. Zoals verwacht was 's
nachts de parkeerplaats volge
stroomd. De karavaan zou —zo
hoorden we niet uit 50 maar uit
90 wagens bestaan, 'n Rondje over
het terrein leerde dat onze Scania
142 er opvallend uitsprong. De witte
zijden van onze volgepakte koel/vries
wagen met daarop de acht meter
lange opdruk „Texel helpt Roemenië"
is een lust voor het oog. De anderen
voeren gewoon de bedrijfsnaam en
niets wijst erop dat ze met ruim
150.000 pakketten op weg naar Roe
menië zijn. Trouwens blij dat de toe
voeging „vakantie-eiland" is
weggelaten; dat was overdreven ge
weest, tenslotte gaat het om de ac
tie en niet om reclame voor jezelf.
Zoals het er nu staat is precies goed.
Het drukt het warme gebaar van de
Texelse bevolking richting de Roeme
nen uit. Als je zo om je heen hoort,
neemt Texel wat dat betreft een
aparte positie in. De meesten hebben
hun vrachtje opgehaald ergens bij
een centraal depót. De Texelse actie
is toch wel goed en compleet ge
weest, denk je dan. Kant en klaar
van begin tot eind. Alleen al daarom
is die slogan gerechtvaardigd. Tot on
ze verbazing zijn met alle wagens vol,
in schrille tegenstelling met onze 21,3
ton vracht. Sommige trucks zijn zelfs
onverrichterzake teruggekeerd omdat
er niet genoeg pakketten waren, zo
horen we. Leuk voor die chauffeurs
die zich op een reisje naar Roemenië
hadden verheugd. Maar goed: het
konvooi is groot en we zijn op weg.
Enk de Haas, een truckchauffeur uit
Zoetermeer die regelmatig op Roeme
nië rijdt (één van de weinigen in ons
gezelschap), vindt het konvooi teveel
een reclamekaravaan. Hij zegt:
„Ruchtbaarheid is een goede zaak.
De mensen moeten weten waar hun
spullen blijven. Maar zoals het nu
gaat, is het één grote publici
teitsstunt." De Haas waarschuwt ook
voor de omstandigheden in Roeme
nië: „De wegen zijn bar en boos. Er
wordt niet gestrooid en je moet op
passen geen dronken fietsers, loslo
pende geiten of boerenkarren onder
de wielen te krijgen. Ja, je kunt er
heel wat fotorolletjes volschieten."
Dat belooft wat....
We gaan naar de douane waar de za
ken naar tevredenheid worden afge
handeld. De ANWB geeft ons
stickers, volgnummer (nr. 51), route
kaarten en andere hulpmiddelen en
informatie. Een beletteringsbedrijf uit
Heerhugowaard gaat de trucks af
met een mobiele steiger om stickers
te bevestigen. Het startschot wordt
gegeven tijdens de briefing van
chauffeurs, door minister May-
Weggen van Verkeer en Waterstaat.
„Jullie staan voor een zware klus,
maar het hele Nederlandse volk
steunt jullie", zei ze en kreeg een
enorm applaus. T.V.-ploegen van de
Nos, Veronica en Veronique verdrin
gen elkaar voor het beste plaatje. Ho
pelijk hebben ze onze truck ook zo
goed in beeld gebracht. Om kwart
voor negen komt het konvooi op
gang, uitgezwaaid door de minister.
Wij zwaaiden vriendelijk terug (helaas
Lees verder pagina 5