„Koffie is onze belangrijkste omzetmaker" Roemeens dagboek TIEN JAAR REBOTEX OP DE VEERBOTEN Bouwvergunningen Trekking van feest-actie Rode Kruis: lof voor Texel O DINSDAG 9 JANUARI 1990 TEXELSE COURANT PAGINA 5 Een feestelijk sfeertje heerste gisteren op de veerboot „Molen gat" In de salon muciseerde Willem Beerlings trio „Hickory" en speciaal voor deze gelegenheid ingeschakelde obers voorzagen alle passagiers van champagne of sinaasappelsap en de nodige lekkere hapjes. Wie niet direct begreep wat er aan de hand was, werd snel uit de droom geholpen want doorlopend werd via de geluidsinstallatie uitgelegd dat op deze wijze het tienjarig be staan van „Rebotex" werd gevierd. Rebotex is de roepnaam van de besloten vennootschap die officieel te boek staat als „Horeca Exploitatie Maatschappij Bootdienst Texel-Den Helder" maar die nog beter bekend is als „het buffet van de Texelse boot". Voor een feestje ter gelegen heid van het tweede lustrum was alle reden want het gaat met Rebotex precies even goed als met Teso. Verband Dat laatste is niet toevallig, maar lo gisch. Want met de stijgende aantal len passagiers die Texels Eigen Stoomboot Onderneming krijgt te vervoeren, is ook het aantal koppen koffie dat in de salons van de boten wordt getapt, danig gestegen. Om maar niet te spreken van de gevulde koeken, rollen pepermunt, diverse soepen en allerlei andere consump ties waarvoor de passagiers tegen woordig op de boot terecht kunnen. De koffie vormt echter de kurk waar Rebotex op drijft, wat in dit geval ta melijk letterlijk is bedoeld. Het is nog maar enkele jaren geleden dat het minder goed ging met Teso. Het totale aantal vervoerde „eenhe den" slonk jaarlijks flink en de om zetdaling bij Rebotex hield daarmee gelijke tred. Dat zal er wel de reden van zijn dat het eerste lustrum stillet jes voorbij is gegaan. De big boss van Rebotex is de 49-jarige Piet Evers die „directeur grootaandeelhouder" is van de bv, maar dagelijks hard meewerkt om al les naar behoren te laten reilen en zeilen. Ook door dit feestje gaf hij blijk van een klantvriendelijke benade ring van zijn publiek. Daarbij heeft hij vooral een gebaar willen maken je- i gens zijn vaste, merendeels Texelse I klanten. „De officiële jubileumdag was 1 januari, dus in de kerstvakan tie. Dan zijn er veel toeristen aan boord, maar niet veel Texelaars. We hebben daarom gewacht tot de maandag na de vakantie. We hebben dan weer het vaste publiek, zoals de scholieren en de marktkooplui". Verandering De uit Heerhugowaard afkomstige Piet Evers, leek te zijn vastgebakken aan hotel De Lindeboom in Den Burg. Niet minder dan achttien jaar werkte hij in dat bedrijf, de laatste twee jaar samen met zijn vrouw Hanny als be heerder. Daar werd op onaangename wijze een punt achter gezet toen De Lindeboom half september 1979 zijn deuren moest sluiten en Piet op de keien kwam te staan. In die tijd besloot het Teso-bestuur om het con tract met de toenmalige buffetexploi tanten Snoek en Bruin niet te verlengen en naar een andere exploi tant op andere voorwaarden uit te kijken. Aanvankelijk was er sprake van dat Jan C. Stolk van het Haven restaurant erin zou stappen, maar dat ging niet door. Dat was voor Piet Evers de kans om weer aan de slag te komen, al was het wel een heel ander soort horeca waarin hij zich nu begaf. Evers: „Veel mensen konden zich niet voorstellen dat we op die boot met plezier zouden kunnen wer ken. Het was ook wel een grote overgang: van het redelijk keurige café-restaurant De Lindeboom naar het simpele bootbuffet waar het om niet veel meer draaide dan koffie, ge vulde koek en rollen drop. Maar het is ons best meegevallen en nu kan ik me niet voorstellen dat ik hier ooit mee zou willen stoppen. De zaak loopt leuk. En we hebben er natuur lijk ook wat meer van gemaakt dan het was". Teso Evers heeft een meerderheidsbelang in de BV Rebotex. De andere partner is Teso zelf, die naast een vast pachtbedrag een deel van de winst opstrijkt. Er wordt gewerkt volgens een vijfjarig pachtcontract (met een optie voor de volgende vijf jaar) dat nu dus voor de derde keer is verlengd. Het bijzondere van dit horecabedrijf is niet alleen dat het drijft en in be weging is, maar vooral dat geen en kele klant langer dan twintig minuten blijft, de duur van de overtocht. De klant moet dus snel en toch rustig en korrekt worden geholpen. En na elke overtocht moeten de nieuwe passagiers alles weer opgeruimd en schoon aantreffen, wat betekent dat het personeel elk half uur met dwei len en bezems in aktie komt. Nog Bij levende muziek werden de bootpassagiers gisteren voorzien van een hapje en een drankje De den niet vergeten. Evers had bij de jubileumviering zijn beide elders in de horeca werkzame zoons Burgemeester en wethouders hebben aan de volgende personen en/of in stanties bouwvergunning verleend: O. Kikkert, Kikkertstraat 1, De Cocks- dorp voor het gedeeltelijk vergroten van een restraurant; De Muy B.V., Postbus 215, De Cocksdorp voor het gedeeltelijk vernieuwen van een win kelpand, Kikkertstraat 19, De Cocks dorp; Fa. Timmers Bakkerijen, Hogerstraat 2, Den Burg voor het ge deeltelijk veranderen van een voorge vel, Dorpsstraat 18, De Koog; P. N. Zijm, Krimweg 44, De Cocksdorp voor het vergroten van een paviljoen; J. B. Verdonk, De Kuil 19, Uitgeest voor het gedeeltelijk vergroten van een zomerhuis, Tempeliersweg 34, Den Burg; P. Kellmann, Rudolf Harb- weg 23, Munster (West-Duitsland) voor het gedeeltelijk vergroten van een zomerhuis, Californiëweg 227, De Koog; I.B.S. beheer b.v., Drij verstraat 1, Den Burg voor het plaat sen van een magazijn/berging; J. van der Ster, Molwerk 29, Den Hoorn voor het plaatsen van een berging; Mevrouw D. Dreijer-Söhngen, Span- gerweg 29, De Waal voor het gedeel telijk plaatsen van een winkel/woonhuis, Weverstraat 62, Den Burg; F. Busch, Schoudieck 8, Den Burg voor het plaatsen van een berging; H. van Eyken, Buizendveld 201, Zoetermeer voor het gedeeltelijk vergroten van een zomerhuis, Bos- randweg 229, De Koog; T. Jilderda, Plevierstraat 2, De Koog voor het ge deeltelijk vergroten van een woon huis; J. Schouwstra, Noordwester 132, Den Burg voor het gedeeltelijk veranderen van een gevel; A. S. Ligt, Tjakkerstraat 10, Den Burg voor het plaatsen van een berging, Schilder end 79, Den Burg; J. C. Kuip, Nieuw- landerweg 36, De Waal voor het gedeeltelijk veranderen van een boer derij/woonhuis; P.E.N.-bedrijf, Schilde rend 70, Den Burg voor het plaatsen van een trafostation, Sluvscoog 39a, Den Burg; A.H.A. de Roon, Rivierdijk 341, Hardinxveld voor het verande ren/vernieuwen van een zomerwo ning, Kadijksweg 4, Den Burg; G. Hooischuur, Klimpstraat 24, De Cocksdorp voor het plaatsen van een berging/garage; Exploitatiemij „De Krim", Roggeslootweg 6, De Cocks dorp voor het plaatsen van een over dekt zwembad; Mevrouw N. Aarts I fam. G. Festen, Marelstraat 12, Den Burg voor het plaatsen van een dub bel woonhuis, Duykerdam, Den Burg. Derden-belanghebbenden kunnen te gen deze beschikkingen ingevolge de Wet Administratieve Rechtsprak Overheidsbeschikkinglen een be zwaarschrift indienen. Nadere infor matie hierover is te verkrijgen bij de gemeentesecretarie, afdeling R.O.V., kamer 205. voordat de boot opnieuw afvaart, dient een nieuwe rij klanten zich al aan. Dat is maar goed ook, want als ze met het kopen van koffie, koek, soep of broodje zouden wachten tot halverwege de overtocht, zouden ze de tijd niet hebben om het rustig naar binnen te werken. Niet alle pas sagiers realiseren zich dat. Piet: „Het gebeurt wel eens dat iemand nog wat bestelt vlak voordat de boot de haven binnenloopt. Ik zeg dan dat hij dat beter niet kan doen en dat wordt wel op prijs gesteld". Kwaliteit Bezoekers van Texel komen en gaan practisch allemaal met de boot. Er is geen plaats te bedenken waar repre sentatie zo belangrijk is als daar. Piet: „De mensen doen hier de eerste en de laatste indruk van Texel op. Het is buitengewoon belangrijk dat het hier correct toegaat in alle opzichten. Destijds hebben we de opdracht ge kregen om daarvoor te zorgen en ik denk dat we daar redelijk in zijn geslaagd. Mensen bestellen niet al leen consumpties, maar willen ook wel eens wat weten over beziens waardigheden, openingstijden, dienstregelingen en dat soort dingen. We doen ons best om hen ondanks de tijdsdruk vriendelijk en ontspan nen te woord te staan. Van mijn me dewerkers vraag ik bovendien dat ze er netjes uitzien, behoorlijk gekleed en gekapt". AD-test In dat streven past ook dat de ge schonken koffie („onze grootste om zetmaker") aan hoge kwaliteitseisen beantwoordt. Evers zelf vond zijn kof fie maar zo-zo en tastte enkele jaren geleden diep in de beurs om daar verandering in te brengen. De mo dernste apparatuur werd aangeschaft en bij het inkopen van de koffie die erin werd verwerkt, keek Rebotex ook niet op een dubbeltje. „Het is een zeer hoge kwaliteit, die een ge wone huisvrouw haast nooit zal ko pen. Bovendien zorgen we ervoor dat er telkens verse koffie is. We laten de mensen liever even wachten dan dat we oude koffie schenken". Het was dan ook wel even slikken voor Piet Evers toen hij in november terugkwam van vakantie en te horen kreeg dat het Algemeen Dagblad een vernietigend oordeel over de Texelse boot-koffie had geveld en zelfs over eenkomsten had geconstateerd met urine. „Wat er gebeurd is, weet ik na tuurlijk niet, maar in elk geval is die AD-test niet representatief voor onze koffie Ik vind het belachelijk. Er was ook getest in gelegenheden waar wordt gewerkt met dezelfde koffie en dezelfde apparatuur en daar werd wel een hoog waarderingscijfer gege ven. Nee, die test heeft geen on gunstig effekt gehad op de koffieomzet. In tegendeel. Veel men sen wilden die veelbesproken koffie wel eens proberen en allemaal zeiden ze dat er niets aan mankeerde". Hoeveel koppen koffie verkoopt Re botex jaarlijks? Piet Evers wil geen antwoord geven op die vraag („Ach, je loopt toch niet met je omzet te koop?"), maar als het waar is dat één op de drie passagiers koffie drinkt aan boord, moet het in de honderduizenden lopen. Groei Rebotex telt 16 personeelsleden: 12 vaste mensen en vier oproepkrach- mensen die beneden in hun auto bleven, wer- mgeschakeld. IFoto Dirk Kuiter). ten, de drie mensen die werken in de ook door Rebotex geëxploiteerde snackbar in Den Helder niet meege rekend. Evers verwacht dat hij er twee bij moet hebben als straks de „Schulpengat" in de vaart komt, om dat hij dan in staat moet zijn een nog groter aantal mensen in diezelfde twintig minuten te helpen. Corrie Huisman is het „oudste" perso neelslid; zij werkte al bij de vorige ex ploitanten. Marius Witte is Rebotex al de volle tien jaar trouw, op de voet gevolgd door Els de Jager. Als het echtpaar Evers met vakantie is, wordt de leiding waargenomen door Marius Witte en José Vermue. Onder het personeel is weinig verloop, een goed teken. Wie bij Rebotex sollici teert moet wel stressbestendig zijn: rustig en vriendelijk blijven, ook bij topdrukte en ook als pasagiers zich minder aardig of onbeschoft gedra gen. „Klanten zijn wel eens lastig. We hebben zelfs eens een vechtpartij gehad. We zijn inmiddels zo ver dat we ons daar niets van aantrekken en gewoon ons gang gaan. We weten immers zeker dat ook de moeilijkste mensen binnen twintig minuten weer zijn vertrokken?". B. Keijzer heeft zaterdag in de „Rötis- serie" de trekking verricht van de Oosterender feestmaandactie van de gezamenlijke winkeliers. De prijswin naars zijn: G. Kruithof, M. van Exel, M. Beuving, G. Medema, H. Duinker, A. Vermeulen, R. Eelman, N. van Ta- tenhove, J. Brouwer en J. Zegers. VERVOLG VAN PAGINA 1 had ik m'n fototoestel niet in de aan- slagl. Het eerste half uur zouden we nog veelvuldig moeten zwaaien. Mensen langs de weg, op viaducten, in auto's. Over het verloop van de verdere dag kunnen we kort zijn. Na een vlotte start in mooi, droog weer, werd de reis langdradig door twee langdurige, verplichte tussenstops bij Rastsatten langs de Autobahn. Lekker gegeten, dat wel. Het 6,5 km lange konvooi bleef redelijk goed bij elkaar Ibehalve ,,Sahara-coureur" Jan de Rooy die een afslag miste..!; gemid delde snelheid 80 km per uur. Via Dortmund, Frankfurt, Nürnberg en Regensburg bereikten we omstreeks elf uur de grensovergang Suben IOostenrijkwaar we de auto's aan de kant zetten. Derde dag: Zondag 7 januari Oostenrijk. De parkeerplaats bij de grens waar we de nacht doorbrach ten is bedekt met een laagje sneeuw. Het vriest zeven graden. Onderweg door Duitsland zag het ook al wit, in het Sauerland en in Beieren. De we gen zijn echter droog. De chauffeurs vervloeken de Oostenrijkers. Vooral de douane moet het ontgelden. Veel formulieren invullen en veel betalen aan de grens, dat is normaal. „Stras- sensteur" van 0,35 O.S. per ton laadvermogen en afgelegde kilometer, boetes voor overgewicht, op de gas- olie, tol, etc. „Apetand", scheldt Jan. Maar deze rit is niet normaal; de douane-beambten laten ons voor hun doen vlot passeren. We zijn om acht uur opgestaan. Verfrissen is nauwe lijks mogelijk, een schamel toiletge bouw met een paar wasbakken is de enige voorziening voor tweehonderd man Ien een handvol vrouwen). In het slaapgedeelte van de cabine zorg je voor schoon ondergoed en andere sokken. Twee paar maar, het is koud buiten. Daarna alle tassen en spullen aan de kant. Jan is gesteld op een opgeruimde cabine en de regels van het huis moet je naleven, nietwaar7 Het leven op een truck is wat provi sorisch maar zolang je je goed ver zorgt, prima uit te houden. De chauffeurs vormen een apart volk, met een eigen jargon en eigen ge woonten. Type ruwe-bolster-blanke- pit. Jongens met een grote mond, maar ook kerels die weinig woorden vuil maken. Grote handen hebben ze allemaal. Na een dag begin je vanzelf je draai te vinden in dit gezelschap. Jan komt heel wat bekenden tegen en dat maakt het allemaal wat mak kelijker. Buiten deze groep zijn er ge noeg mensen om een praatje mee te maken: Rode Kruis, ANWB, journa listen die met slaapbussen van de OAD en NZH meerijden. Reisleider bij de NZH is de mij welbekende Loek Jacobs, persvoorlichter. Hij nodigt me uit ook een stukje in de bus mee te gaan. Maar officieel ben ik bijrijder.... Tot dusver, na precies 1000 km van af de Nederlandse grens lom 13.00 uur zondag) gaat alles op rolletjes. We worden echt in de watten gelegd lal zijn er altijd wel mensen met kri tiek). Een cateringbedrijf, dat met het konvooi meegaat, zorgt dagelijks voor lunchpakketten en vanmorgen had den we ontbijt met koffie, thee en vers gekookte eieren op de parkeer plaats. Maar ook al horen we dat het weer verbetert— Roemenie komt nog. Roemenië is een toverwoord. Het opent deuren die voor anderen geslo ten blijven. Dat blijkt als ik de eerste serie dagboek-verhalen wil over faxen naar Texel. In het Rosenberger Rast- hof, bij Sankt Pölten op zo'n 60 km. voor Wenen, wil men mij graag hel pen. Faxen via de muntjestelefoon is onmogelijk, dus ik vraag naar een an dere mogelijkheid. De manager lof restaurant-chef) leidt mij naar zijn kantoortje. Ik mag van zijn fax ge bruikmaken1 Hij helpt me met alles en tot slot pleeg ik een telefoontje naar Henk van Wijk en vraag of die wil kijken of de boodschap goed is overgekomen. Ik vraag de manager wat het kost. „Niets", zegt hij. Als ik terugkom in het restaurant blijkt de zaal leeg, iedereen is alweer naar zijn truck. „Heb je al iets gegeten7" vraagt de manager. Op mijn ontken nende antwoord pakt hij een papie ren zak, vult deze met sandwiches en drukt hem in mijn handen. „Goede reis!" Geen kwaad woord meer over Oostenrijkers. Op weg naar de Hongaarse grens ko men we steeds meer vrachtwagens IDuitse en vooral Hollandse) tegen met Rode Kruis-stickers. Terugge keerd uit Roemenië. lOp het moment dat ik dit schrijf - maandagochtend in Hongarije, vlak over de grens - pas seert juist luid claxonerend een Ne derlandse truck ons konvooi. „Hoorn helpt Roemenië" staat op de zijkant). De verhalen over ons land van be stemming worden ook steeds talrijker - en tegenstrijdiger. Er gaan geruch ten door de karavaan over een halve meter sneeuw, er zou zijn geschoten Idoden bij een Turks of Oostenrijks konvooi), hongerige Roemenen zou den proberen vrachtauto's tot staan te brengen, maar als je Marsen uit het raad gooit, kun je doorrijden. De één spreekt over 30 graden onder nul, de ander heeft gehoord dat het zonnetje schijnt en dat het dooit. Bei de verhalen kunnen waar zijn, want Roemenië is een groot land. 's Avonds, in het motel bij Nickels- dorf aan de Oostenrijks-Hongaarse grens, na het nuttigen van een heer lijke maaltijd en een fantastisch lek ker bad, spreken we een vijftal chauffeurs die zojuist uit Roemenië te rug zijn. Hun verhalen zijn tenminste uit de eerste hand. De wegen waar wij in Roemenië over moeten zijn re delijk berijdbaar, alleen bij Brasov is sneeuw te verwachten. Een chauf feur, ene Van der Bas uit Putte, voert het woord. Hij rijdt al tien jaar op Roemenië en voelt zich sterk verbon den met de bevolking. Het onrecht dat hen de laatste tien jaar is aange daan, heeft hem diep getroffen. „Tien jaar terug viel de situatie nog wel mee. Maar sinds dat kreng van een Elena aan de macht kwam, is het bergafwaarts gegaan. De mensen kregen niets meer te vreten. Vind je het gek dat ze gingen stelen en dat nog steeds doen? Dat het volk er zo slecht aan toe was, was in Neder land best bekend. Zelf heb ik het re gelmatig doorgegeven. Maar alleen de EO en de VPRO hebben er iets mee gedaan", vertelt hij. Geëmotioneerd vervolgt hij: „Ik ben wel eens in vertrouwen genomen door een fabrieksarbeider. Die was al het laagste van het laagste, had niets meer te verliezen. Hij vertelde me dat de Securitate zelfs heerste tot in het 2-persoons bed. Zijn vrouw werd ver kracht en hij stond machteloos." Voor de Securitate, de geheime dienst, heerst altijd nog veel angst. Volgens de Puttenaar is dat te zien langs de route. „Vlak over de grens zijn de mensen enorm enthousiast, onvoorstelbaar hoe iedereen in één klap is omgeturnd. Maar naarmate je oostelijker komt, neemt het enthou siasme af. De jongeren zie je nog wel, maar ouderen blijven weg. Die geloven het denk ik nog niet." Zelf vertrouwt hij het evenmin. Zonder bewaking ga ik nergens staan". Het leger zal ons konvooi begeleiden, al dus een Rode Kruis-man bij ons aan tafel. Ook leuke dingen kun je onderweg tegenkomen, vertelt chauffeur Van der Bas. Een collega, de Zwitser Fritz, moest op een gegeven moment stoppen op de snelweg om een kud de van 3000 schapen te laten over steken (in het donker.....) De verhalen zijn zó interessant dat ik pas om 01.00 uur in de slaapzak kruip. Jan heeft dan al twee uur de ogen dichthem wacht maandag weer een lange dag achter het stuur. 4e dag Maandag 8 januari We staan opgesteld aan de oude Hongaarse grens. Als we bij het ont waken om 7.00 uur naar buiten glu ren, zien we verderop de oranje lichten van de huidige post. De onze is kaal en grauw. Maar wel histo risch. De gaandeweg tot konvooi aanvoerder gebombardeerde Erik de Haas uit Zoetermeer (die ik bij aan vang van de reis sprak) zegt dat hier de Oostenrijkers vorig jaar massaal naar het vrije Westen vluchtten. Daér en daér liepen ze over het land, wijst hij. Is er nog wat te zien van het IJ zeren Gordijnvraag ik hem. Volgens De Haas ziet alles er nog hetzelfde uit, alleen zijn de uitkijktorens in het niemandsland nu onbezet. Het duurt lang voordat we mogen oprijden en nog veel langer voordat iedereen de grens over is en we ein delijk door Hongarije kunnen rijden. En dat terwijl konvooileider Rob „Nob" Luyendijk de halve nacht had doorgewerkt om alle formaliteiten af te handelen. Wij vormen dan ook het grootste konvooi dat op weg is. De slagbomen bij de oude grens moeten nog met de hand omhoog worden gedraaid. „Kein Photo!", waarschuwt een nog jeugdige douanier, als ik dicht nader. „Oude Hongaarse tech niek", lacht hij. Het terugkrijgen van de afgegeven paspoorten en visa duurt nóg langer. We moeten ze uit twee kartonnen do zen zien op te vissen... Een vrouwtje uit één van de trucks vraagt waar ze kan plassen. Meestal doe ik het onder de vrachtwagen, maar dat is me nu te koud", huivert ze het is negen graden onder nul). Om half elf zet de stoet zich in gang. Eerste doel is de stad Tatabanya, on geveer 130 km rijden. Einddoel is Makó, vlakbij de Roemeense grens. Van de Hongaarse politie krijgen we alle medewerking bij het doorkruisen van Boedapest. Alle Lada's, Wart- burgs, Skoda's en Trabantjes worden keurig op afstand gehouden. Rode stoplichten bestaan voor ons niet (op de hele reis trouwens maar één keer voor het rode licht gestaan). De reac ties van de Hongaren in de lichtbe- sneeuwde stad vind ik aanvankelijk heel lauw. Zouden ze balen dat we de spullen niet bij hen afleveren, maar in RoemeniëLater merken we dat er toch genoeg enthousiaste Hongaren zijn. Het V-teken makend steken ze de hand naar ons op. Door een prachtig wit landschap (bomen onder de rijp) koersen we aan op Makó, waar we ongeveer om 23.00 uur arriveren. In Makó zal een uit Roemenië over gekomen Rode Kruis-team instructies geven over de verdere route. Tot nu toe gaan we uit van drie losplaatsen: Petrosani (in de Transsilvanische Al pen), Sibiu en Brasov (twee grote plaatsen aan de voet van dat geberg te). Vanavond weten we dus meer. Het wordt nu écht spannend. De opvallendse Texelse truck wordt in het Roemenië-konvooi positief ontvangen. Een Rode Kruis-vertegenwoordiger die de wagen opzocht, zei dat hij veel over de geslaagde actie op Texel had gehoord. („Onder lei ding van De Boer zeker? Oh, Rood"). Hij was zeer blij met het feit dat de lading tot op het pakketje nauwkeurig be kend was. De meeste chauf feurs konden slechts gissen. Bij de distributie in Roemenië zijn deze gegevens noodzakelijk. Of de Texelse pakketjes bij de mensen persoonlijk worden be zorgd, is nog onbekend. Hierop is door twee Texelaars in het konvooi aangedrongen bij de organisatie, die inmiddels ook enkele Texelse Couranten met het actie-verslag in bezit heeft. Hopelijk helpt dat.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 5