Jubileumstuk Nieuw Leven kroon op 25 jaar toneel Onderbroekenlolmaar wel van hoog niveau Expositie in Assen bij start driedaagse Martien de Vries onovertroffen „Sii" Hun Schuld Onze Schuld Eelman en Kikkert ijzersterk duo Tevokodames te sterk voor tweede team "ALS ER EEN VERENIGING IS DIE OVER U WAAKT, SDAG 30 JANUARI 1990 TEXELSE COURANT PAGINA 7 „Dat de club -al is ze nog naamloos- stellig naam zal maken in de Texelse amateur-toneelwereld, werd zaterdagavond duidelijk bewezen." Aldus oordeelde de Texelse Courant in 1965 na de eerste uitvoering van de pas opgerichte toneelvereniging in Oude- schild. Welnu, de club heeft inmiddels een naam („Nieuw Leven") en kan anno 1990 terugblikken op een kwart eeuw succesvol to neelspel. Vijfentwintig jaar van louter positieve recensies en de beoordeling van het jubileumstuk vormt zeker geen uitzondering. Sterker: de vertolking van het bekende levensstuk „Sil de Strand jutter" was ronduit subliem en behoort tot het beste wat op Texel de laatste jaren op de planken is gezet. Weuw Leven had twee zaterdag avonden geen levend konijn nodig, zoals in het allereerste stuk in 1965 |„De nieuwe veearts"), om het stampvolle dorpshuis ,,'t Skiltje" te boeien. Menig toeschouwer had wél iets nodig: een zakdoek. Emoties laaiden hoog op, zowel op het toneel als in de zaal. „Sil de Strandjutter" was een stuk waarin iedereen vanaf het eerste moment werd mee gesleept. Zonder de anderen tekort te willen doen, mag hoofdrolspeler Martien de Vries de meeste eer op eisen. Hij wés Sil, voortdurend dwin gend aanwezig, soms aardig, soms driftig, maar altijd een echt mens, geen karikatuur. De Oudeschilders speelden niet al leen goed, maar hadden tevens veel werk gemaakt van de totale entoura ge. In de entreehal was een kleine expositie te zien met een overzicht van 25 jaar toneel aan de hand van foto's en kranteknipsels. Na afloop werd het publiek getracteerd op on vervalste Terschellinger cranberry- wijn, om nog even in de sfeer van het stuk te blijven. Zeer zorgvuldig was aandacht besteed aan de aan kleding van het toneel, de kostuums en de geluidseffecten. Nieuw Leven had zelfs beslag weten te leggen op Terschellinger klederdracht, hetgeen de sfeer van het stuk ten goede kwam. Het decor was opgetrokken in vooroorlogse boerenstijl met attribu ten als een koffiemolen, staartklok, pijpenrekje, olielamp en een kachel met grote ketel. Sfeerbepalend was ook de nagebootste storm die regel matig rond Sil's boerderijtje blies. De spelers kregen het er achter de cou lissen maar rillerig van, zo intensief werd de windmachine gebruikt.... In dit rijtje mag de grime niet worden vergeten. Onherkenbaar oud gesch minkt was Jeanette Duinker en ook Cor Cupido was behoorlijk toegeta keld. Er werd uitstekend rekening ge houden met het ouder maken van een aantal personages na het ver springen van de tijd. Tot slot moet ook het licht worden genoemd. De schijnwerpers zijn in de vernieuwde zaal beter afgestemd op het toneel, zodat de spelers de podiumruimte beter kunnen benutten (ze hoeven niet op te pasen om in een donker hoekje te belanden). Bewerking Het verhaal, een bewerking door H.N. Nooy en F. Dros van het boek van Cor Bruin, zal genoegzaam bekend zijn. Sil Droeviger leidt op Terschelling een boerenbestaan, dat hij zonder na denken onderbreekt zodra er op zee mensen te redden zijn en er iets te jutten valt. Sil is een harde werker en een dwarskop. Als hij in een driftbui „nee" zegt, blijft het altijd „nee". Op een dag redt hij een baby uit de gol ven. Het kind zal opgroeien tot een vlot en intelligent meisje, Lobke gehe ten. Voor haar heeft Sil een zwak. Tegenover zijn beide zoons is hij heel wat minder toegeeflijk en dat leidt tot een waar familiedrama. De oudste zoon sterft in een wilde bui een heldendood als redder in de gol ven en de jongste riskeert een ruzie met zijn „ta" (vader) en monstert stiekem aan op de grote vaart. In het laatste bedrijf keert hij terug om als nog de boerderij over te nemen en vooral om te trouwen met Lobke. Rolkennis Op de schouders van Martien de Vries rustte een loodzware last. De hoofdrol -Sil dus- vereiste niet alleen een gigantische rolkennis, maar te vens een enorme dynamiek. Sil moet de allesoverheersende spil zijn, die - emotioneel als hij is- het ene mo ment de gezellige huisvader is en het andere moment buiten zinnen van kwaadheid. Heel soms heeft zelfs Sil, de man die voor zichzelf zo hard is, het te kwaad. Als zijn zoon Jelle is verdronken valt hij huilend bij zijn vrouw in de armen. Martien de Vries beheerste al deze buien. Het klinkt als een cliché, maar hij wés Sil de Strandjutter. Wie doet hem dit na op Texel? Sil's vrouw Jaakje werd gespeeld door Ria Buisman, al jaren niet weg te denken bij Nieuw Leven. Ditmaal was zij letterlijk de rots in de bran ding. In de eerste scene van het der de bedrijf waarin de afscheidsbrief van de verloren zoon wordt voorgele zen, het dramatische hoogtepunt van de hele voorstelling, was Ria Buis man op haar best. Haar ingehouden, snotterende emotie was toen niet van echt te onderscheiden. Erna Tromp, die op voortreffelijke wijze Lobke speelde, zou daarvan nog iets kunnen leren. Erna acteert prima als ze kwaad of uitbundig moet zijn en heeft zeker humoristisch talent. Met hulp van de ervaren Ria Buisman kan zij wellicht ook het subtielere werk onder de knie krijgen. Zoons Redelijk grote rollen waren er ook voor Piet Smits (als de jongste zoon Wietse) en Dick Witte (als de oudste zoon Jelle). Naarmate het stuk vor derde kwam het verschil in beider ka rakters duidelijker naar voren. Smits was overtuigend als de „andere" zoon, degene die met zichzelf en tenslotte zijn vader in conflict komt. Over het geheel genomen was Dick Witte iets minder op dreef, misschien speelde hij wat te nonchalant. Toch een ruime voldoende. Een echt gek typetje werd neergezet door Jaap Bakker als de dominee. Vroom en stijf bewoog deze routinier, die er al in 1965 bij was als mede oprichter van de club, zich over de planken, hetgeen op de lachspieren werkte. Jeanette Duinker presteerde hetzelfde met de meelijwekkende oude weduwe Gonne. In het dagelijks leven is Jeanette een spraakwaterval, nu moest ze haar teksten bijzonder traag uitspreken. Dankzij een goede timing kreeg ze de zaal mee. Jaap Zuidewind speelde Gert, een vriend van Sil. Hij kwam voornamelijk op de proppen als er weer eens een schip op strand lag, hetgeen op den duur ook lachwekkend werd. Fel Cor Cupido had, in een kleine rol als buurman Ane, wat moeite om de juiste emotie te tonen als hij aan het woord was. Voor het overige was hij wel een mooi typa Tineke van Beek (Nien, de vrouw van Gert) was wei nig op het toneel, maar slaagde er wel in fel uit de hoek te komen, ge heel in de sfeer die dwarskop Sil had opgeroepen. Haar naar de jongens lonkende dochter Maam was een rol letje van Mia Groenhof. Zij heeft best acteertalent, maar helaas was ze bij de ontknoping van het stuk veel te lacherig, waardoor een deel van de spanning verloren ging. Souffleuse was Emmy Zijerveld, de regie was in handen van Jaap Zuide wind, Ria Buisman en Karin Somers verzorgden de grime, geluid en tech niek waren in handen van H. Bar- horst en Tineke van Beek regelde de kaartverkoop. Ondanks experimenten in de opstel ling bleek het eerste team van Tevo- ko te sterk voor de reserve ploeg. Dankzij een uiterste krachtsinspan ning pakte het tweede wel de eerste set, maar daarna toonde het eerste zich haar tweede plaats op de rang lijst waardig. De overige wedstrijden kenden nau welijks verrassende uitslagen, al had heren twee in de derde set nog on verwacht veel moeite met de vetera nen van Juvoc 4. Enkele tactische wissels pakten minder goed uit en haalden de balans uit het team. Da mes drie verdiende drie winstpunten in de match met Juvoc 3 door goed- spel en veel inzet. Die werklust man keerde bij de tegenstander van heren 1. Polisport 2 was met 3 invallers op gekomen en miste geloof in eigen kunnen. WSOV 1, na een periode van afwezigheid een nieuwe start makend in de derde klasse, was natuurlijk veel te sterk voor heren 3. Cocky Koning trok de kar bij Smash '68. Na een spannende partij bleven de winstpunten in Oosterend en keerde Juvoc 2 met slechts 1 set winst terug naar Julianadorp. Uitslagen: Jeugd Tevoko-Harpoen 0-3; dames Tevoko 1-Tevoko 2 3-1, Tevoko 3-Juvoc 3 3-0 en Smash'68-Juvoc 2 3-1. Heren Tevoko 1-Polisport 2 3-0; Tevoko 2-Juvovc 4 3-1 en Tevoko 3-WSOV 1 0-3. De sportieve tocht Assen-Texel, die op vrijdag 16, zaterdag 17 en zon dag 18 maart wordt gehouden, zal worden ingeluid door een expositie in startplaats Assen. Voor de ope ning van de expositie, op donderdag middag 15 maart, zullen Texelaars die aan het eind van de oorlog in Assen te werk waren gesteld (en de afstand tussen Assen en Texel dus daadwerkelijk hebben overbrugd), worden uitgenodigd. Het ligt in de bedoeling dat de genodigden nog dezelfde avond weer naar Texel kun nen terugkeren, zodat men in één dag uit en thuis is. De tentoonstelling gaat uiteraard over het verblijf in de Drentse hoofdstad van de grote groep Texelse mannen, die daar tussen november 1944 en maart 1945 op bevel van de Duitse bezetter te werk was gesteld. Geput is uit zowel Texels materiaal als uit in Assen aanwezige foto's en andere herinneringen. Inmiddels hebben zich 35 deelnemers aangemeld bij de organisatie van de driedaagse Texel-Assen. Het meren deel wil de tocht op skeelers of op de fiets volbrengen. Hardlopers en wandelaars zijn derhalve nog ge wenst. Naar aanleiding van enkele verzoeken heeft de organisatie beslo ten om ook een combinatie van spor ten toe te staan. Een deelnemer kan nu desgewenst per dag een stuk lo pen en een stuk fietsen. Een wedstrijd-element ontbreekt: men mag de hele dag over een traject doen. Kandidaat-deelnemers kunnen zich aanmelden bij Coby Bakelaar (tel. 13843), Jan Zijm (tel. 14205), Ben Roest (tel. 14451), Albert Hoven (tel. 18657) of Gert Pansier (tel. 13668). Bekend is intussen dat de Texel-truck de tocht zal begeleiden. Onderweg zal in de diverse stopplaatsen infor matie over Texel worden verstrekt. De maaltijden onderweg (ontbijt, lunchpakket en warm eten) worden beschikbaar gesteld door het ambi- fisch oefenkamp Joost Dourleinkazer- ne (De Mok). Ecnaktie van Solidaridad voor zuiver bankieren SOLIDARIDAD LetnvanllMrdwvoontU Kt7BCO»ofU*fl IH»!oon07*«MÏ07<« Alle bezoekers van het afgeladen dorpshuls Wielewaal te De Waal hebben zaterdag een genoegelijke avond beleefd. De Oud- Leerlingen van de landbouwschool brachten „Het Vrolijke Tanksta tion" van Frans Drost op zeer sterke wijze. Dit dolkomische blijspel schaart zich onder het kaliber onderbroekenlol, maar werd door uitstekend spel en goede rolbeheersing door de acteurs naar een hoger plan getild. Jenny Poot doet zich voor als een jongen en drinkt garagehouder Gert en zijn knecht onder tafel. Wie nieuwsgierig is geworden door deze omschrijving kan zaterdag in het Eierlandse Huis te De Cocksdorp terecht, waar traditiegetrouw een tweede opvoering wordt gehouden. Het verhaal is simpel: een jonge ga ragehouder, met als grote passie mo torracen, is een tankstation begonnen op een plaats waar in de toekomst een grote weg zal worden aangelegd. Hij heeft talent voor het racen, maar zijn winstkansen worden verminderd door zijn bakkenist in het zijspan. Het is zijn trouwe knecht, die al aardig op leeftijd is en niet meer zo vlug. Een vrouwelijke fan biedt zich aan de plaats over te nemen, maar daar wil de coureur niets van weten. Meisjes horen met poppen te spelen, niet met motoren, is zijn mening. Maar dan rijdt hij voor zijn bedrijf een jon gen op de fiets aan. Deze blijkt prak tisch niet gewond, maar doet alsof hij dat wèl is. Hij weet de coureur over te halen tot een proefronde met hèm als bakkenist. Natuurlijk is de knecht niet zo blij als blijkt dat het nieuwe duo inderdaad veel sneller gaat. De verwikkelingen zijn niet van de lucht. De huishoudster bemoeit zich overal mee en twee boeren die tevens gemeenteraadslid zijn, probe ren elkaar voortdurend de loef af te steken. We zullen de clou niet verklappen voor de mensen die nog naar De Cocksdorp gaan, maar het heeft alle maal uiteraard een happy end. Spontaan De rol van garagehouder Gert Jansen werd gespeeld door Marcel Witte. Vo rig jaar had hij maar weinig tekst. Hij bewees echter met dit stuk een ac teerprestatie van formaat te kunnen leveren. Spontaan spel en gevoel voor mimiek maakten van hem een sympathieke garagehouder. Teun Huisman heeft een jarenlange toneelervaring, die van hem bijna een professional maken. Hij paste uitste kend in de rol van knecht Willem Bok. Hij heeft een zeer natuurlijke en ongedwongen manier van spelen en trok met zijn sterke optreden andere spelers mee, die wat minder zeker van zichzelf waren. Ook een „oud-gediende" is Nel van Slageren-Broekhuysen. De rol van huishoudster Mien was haar op het lijf geschreven. Zij kan préchtig boos worden en kreeg daarvoor in deze rol volop de kans. De jongen/meisje Jenny Poot werd heel goed neergezet door Maartje Koopman-Vlaming. Door haar tenge- ren figuur kon zij inderdaad doorgaan voor een jongen en ze gaf Witte uit stekend tegengas. Journaliste Nelia Vlaming speelde de journaliste Els Luns van het blad „Motorsport". Hoewel ze zelfverzekerd over het to neel stapte, sprak ze erg snel, wat toch een onzekere indruk maakte. De verstaanbaarheid had er gelukkig niet onder te lijden. Debutant Cees Piet Witte kreeg als koopman Hannes Mol al gauw de la chers op zijn hand. Of dat ten alle tij den de bedoeling was is de vraag, want hij keek aanvankelijk op de planken als een kat in doodsnood. Ongetwijfeld gaan er inmiddels ge ruchten dat hij een oogje heeft op de souffleuse, want hij keek in het eer ste bedrijf nergens anders naar. Maar vooral in een lange dialoog met knecht Teun kwam hij ineens op dreef en liet hij de toeschouwers schateren met droogkomische opmer kingen op het juiste moment. Als hij wat meer van zichzelf overtuigd raakt hebben de oud-leerlingen aan hem een goede komische noot voor vol gende optredens. Onopvallend Andrea Dros-Blommaer was de vrou welijke arts Dokter Rienstra. Af en toe sprak ze wat plechtig, maar dat misstond eigenlijk niet bij haar rol. Vergeleken bij vorig jaar is haar spel enorm verbeterd. Het „opzeggerige" is er helemaal af. Peter Smit bleef aanvankelijk onopval lend in zijn rol als opzichter wegen bouw Menno Kremer. Pas als hij zijn geliefde moet „kopen" komt hij op dreef. Nancy Eelman debuteerde schuchter als Betty Dolstra, de ge liefde. Smit mag zijn handjes dichtk nijpen met haar als vriendin: ze kwam erg lief over en het is een knappe meid om te zien. En dan natuurlijk hét succes-duo van de avond: Martin Kikkert en Paul Eel man als de boeren en raadsleden Kras Dolstra en Kris Poelstra. leder een lag al dubbel voor ze maar een woord hadden gezegd. En als ze dat deden kwam er in plat Texels zo'n fraai verhaal uit dat het publiek weer een lachstuip kreeg Het tweetal leek elkaar op te jutten, waardoor het uiterste uit de rol werd gehaald. Dit tweetal moet eigenlijk verplicht in al le Oud-Leerlingenstukken tegenover elkaar worden gezet, het garandeert een daverend succes! Decor Een speciaal compliment moet wor den gemaakt aan degene die het de cor heeft bedacht. Middenin de achterwand zat een groot glazen schuifraam, ledereen die op of af ging kwam erlangs en kon daar zijn spel zichtbaar voortzetten. Deze gele genheid werd met name benut door Kikkert en Eelman, die ruziënd en wild gebarend naar huis togen. En als ze op moesten zag het publiek ze aankomen en begon men al bij voor bat te lachen. De regie was in handen van Paul Eel man, die dit uitstekend heeft gedaan. Er was gelet op details en het toneel- gebruik was ook optimaal. Souffleuse Riemke de Vries had een rustige avond, alleen moest ze wel de hoop volle blikken van koopman Hannes weerstaan. De grime van Brenda Ver- muë had iets nadrukkelijker gekund, maar misschien lag dat aan de felle belichting in De Wielewaal. De blo zende boertjes leken wat bleek. Ook op de kleding was goed gelet. De fraaie sloffen van huishoudster Mien stalen de show.... Na afloop van het stuk deelden de meespelende vrouwen Iop de foto Erna Tromp) in kleder dracht Terschellinger cranberry-wijn uit. Sil IMartien de Vries), zijn vrouw Jaakje (Ria Buisman) en de vrouwen Nien (Tineke van Beek) en Gonne (Jeanette Duinker) staren geëmotioneerd in de wieg waarin de zojuist uit zee geredde Lobke is gelegd. IEDERLANDSE RODE KRU! YVONNE VAN GENNIP:

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 7