„Kabelkrant" vanaf
april op Texelse t.v.
Tot 1995 zeker geen
verharde landingsbaan
Volgens onderzoek veel te duur
Zandsuppletie
Hissen dijk en
duinenrij
Hij, die geen
vragen stelt
Sovjet-ambassadeur
nu per helikopter
Lichte schade
Auto's vernield
"Passende Abraham
Snelheidscontrole
Witsnuitdolfijn in
Harderwijk overleden
^OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.456
SIEGFRIED EGMUNflIS
te bewerkstelligen, uiteraard in de
kaart. Mocht Dral Kabel inderdaad in
deze opzet slagen, dan opent dat de
deuren naar lokale televisie. „Het
contract voorziet hierin", aldus Drij
ver. Of bij een dergelijk hoog aanslui
tingspercentage het kabelnet ook
over de rest van Texel wordt uitge
worpen, valt nog te bezien. Dat
hangt af van de kosten die met de
aanleg zijn gemoeid en hoeveel men
sen in de buitendorpen kabeltelevisie
willen.
Blokken
Nieuws en reclame zullen in de Texel
se kabelkrant als één „blok" worden
gebracht. Afhankelijk van de hoeveel
heid berichten en advertenties en de
afdraaisnelheid, zal een blok ongeveer
15 tot 20 minuten in beslag nemen.
Een bericht of advertentie komt dus
drie tot vier keer per uur in beeld. Pe
ter Dral zegt te streven naar een ac
tueel medium; de berichten zullen
dagelijks enkele malen worden ver
verst. Het beoogde aantal redactiepa
gina's is 25 30, waar tegenover 15
20 advertentiepagina's staan.
Naast Texels nieuws wordt gedacht
aan het opzetten van diverse rubrie
ken, zoals een (gratis) felicitatiepagi
na, het weerbericht en kooktips.
Gekozen is voor een vrij grote letter,
dezelfde waarmee de kabelkrant in
Weert groot succes heeft geboekt.
Verder is het mogelijk om de beelden
in full colour in te vullen, zodat bij
voorbeeld gekleurde advertenties mo
gelijk zijn. De lay-out is eveneens in
eigen beheer.
De als redacteur in dienst genomen
freelance-journalist Edo Kooiman (24)
bemoeit zich uitsluitend met de
nieuwsgaring- en verwerking. Dral's
Edo Kooiman llinks) en Peter Dral gaan samen de eerste Texelse kabelkrant opzetten.
pas aangetrokken medewerker Ar-
noud de Weijer gaat de advertentie
acquisitie doen. Adverteren gaat
f35,- per pagina per dag kosten, ter
wijl op contractbasis kortingen tot 20
procent mogelijk zijn.
Proefdraaien
De adverteerders zullen de kosten
van de krant moeten dekken. Volgens
Dral is een sluitende exploitatie mo
gelijk als de kabelkrant gemiddeld da
gelijks acht tot tien advertententies
telt. De werving start pas half april,
nadat de kabelkrant eerst twee we
ken heeft proefgedraaid. Men krijgt
dan de tijd om kinderziekten te over
winnen en aan het nieuwtje te wen
nen. Kabelabonnees hoeven niets ex-
Een verharde landingsbaan zal de
eerstkomende jaren zeer zeker niet
worden aangelegd op het vliegveld
Texel. Pas na 1995, als de huidige
grasbaan aan renovatie toe is, zal de
vraag of de landingsbaan al dan niet
moet worden verhard, opnieuw aan
de orde komen. De Raad van
Bestuur van de NV Luchtvaartterrein
Texel heeft dit standpunt ingenomen
naar aanleiding van een door een on
afhankelijk bureau verricht onder
zoek. Uit het onderzoek kwam naar
voren dat baanverharding momenteel
veel te duur is: de investering van
tenminste f 3 miljoen zal niet kunnen
worden terugverdiend.
Het plan voor een verharde landings
baan is dus op de lange baan ge
schoven. Baanverharding was één
van de wensen die zijn genoemd in
tra's te betalen voor de komst van de
kabelkrant; het nieuws wordt hen
gratis aangeboden. Op welk kanaal
dat gebeurt, is nog niet bekend.
Burgemeester A. Schipper
heeft tijdens zijn toespraak ter
gelegenheid van de officiële
opening van het onderkomen
van Staatsbosbeheer aandacht
voor de voortschrijdende
kustafslag gevraagd. „Langs
deze weg vraag ik Staatsbos
beheer en zo het ministerie van
landbouw, natuurbeheer en vis
serij, alles in het werk te stel
len, dat aan het eind van deze
maand, de tweede kamer der
staten generaal zal besluiten de
nodige gelden beschikbaar te
stellen voor de zandsuppletie in
het noorden van het eiland."
het beleidsplan voor het vliegveld. Di
rect na de eerste publiciteit werd
vooral deze wens onderwerp van he
vige discussie. Tegenstanders vrees
den een grote toename van zware
vliegtuigen, toestellen die niet op de
huidige onverharde baan mogen lan
den, indien de baan zou worden ver
hard. Op dit „hete hangijzer" heeft
het in de arm genomen onderzoeks
bureau zich speciaal gericht. De con
clusie van het onderzoek is duidelijk:
„de vereiste investeringen voor baan
verharding zijn nooit bedrijfsecono
misch te verantwoorden".
Volgens de onderzoekers is het een
probleem dat zich bij de ontwikkeling
van luchthavens altijd voordoet.
„Wordt de exploitatierekening belast
met de financierings- en afschrij
vingskosten van baanverharding, dan
blijkt telkens weer dat deze lasten
niet opwegen tegen meer
opbrengsten uit vliegbewegingen."
Het aanleggen van verharde banen
moet dan ook in breder verband wor
den gezien: er zijn dan macro-
economische of regionaal-
economische redenen voor. „Baanver
harding wordt primair gezien als een
infrastructurele voorziening."
Vandaar dat de financiering altijd gro
tendeels „a fonds perdu" plaatsvindt.
Dit houdt in dat buiten de NV die de
luchthaven exploiteert, naar geldmid
delen moet worden gezocht.
Te weinig
In het geval van Texel Airport wordt
er vanuit gegaan dat de minstens f 3
miljoen kostende baanverharding 5
tot 10 procent méér vliegbewegingen
zal opleveren. Dat is te weinig om
baanverharding nu te rechtvaardigen.
Na 1995 luidt het rekensommetje an
ders. „Het is niet uitgesloten dat de
afweging na 1995 anders zou komen
te liggen", aldus de Raad van
Bestuur. In de periode 1995-2000
moet het huidige onverharde terrein
worden gerenoveerd, hetgeen een in
vestering van ruim f1,5 miljoen zal
vergen. De meer-investering (het geld
dat nog extra nodig is voor het ver
harden van de baan) bedraagt dan
nog tenminste f1,5 miljoen.
door Klaas Bonne
Soms gaan mijn gedachten terug in
de tijd
En zie weer het spookbeeld van
Assen
En hoor dan nog helder het snau
wend bevel
Waartegen geen kruid leek gewassen
Toch waren er veten die ondanks de
straf
Het veldgrijs nog durfden trotseren
En zaten verstopt in een donkere
schuur
Opdat het getij eens zou keren
Dan denk ik terug aan die Tesselse
boer
Die ons toen een schuilplaats ver
schafte
Terwijl toch de speurhond in 't grau
we flanel
Zo dicht bij zijn achterdeur blafte
Dan zie ik hem weer met een mand
op zijn rug
In zijn dagelijkse gang naar de
schapen
Die hij dan vulde met het stoffige
hooi
Waaronder wij 's nachts moesten
slapen
Dan zag ik hem gaan over 't herfsti
ge land
Wat flauw door de zon werd be
schenen
En keek hem dan na door een kier in
de deur
Tot hij uit het zicht was verdwenen
De schuur staat nog steeds op de
zelfde plek
En is nu door bomen omgeven
Maar als ik er langs ga, denk ik nog
aan hem
Die nergens als held staat be
schreven.
Diplomaten van de Sovjet-Unie
die de herdenking van de
opstand der Georgiërs bijwo
nen, hoeven niet meer met
een politieboot vanuit Den Oe
ver naar Texel te komen. Mi
nister R. ter Beek van defensie
heeft ambassadeur S.A. Chik-
vaidze van de Sovjet-Unie aan
geboden om voor de
eerstvolgende herdenking, in
april a.s., met een helikopter
van de Koninklijke Marine van
Den Haag naar Texel te reizen.
De minister heeft dit besloten
naar aanleiding van vragen van
de Tweede Kamerleden Valk en
Vos (beiden PvdA). Die stelden
dat de Sovjet-ambassadeur, nu
de ontspanning tussen Oost en
West zich in hoog tempo voor
tzet, best via Den Helder mag
reizen. Tot dusver was het de
ambassadeur en het ambassa
depersoneel om reden van
staatsveiligheid niet toegestaan
via de normaal voor burgers
toegestane route (met de veer
boot Den Helder-Texel dus) naar
Texel te gaan. Dat hield ver
band met de marinehaven in de
nabijheid van de Teso-fuik, een
voor de „Russische vijand"
verboden gebied. De twee ka
merleden vroegen of de am
bassadeur voortaan met een
vaartuig van de Koninklijke Ma
rine van Den Helder naar Texel
kan worden gebracht. De mi
nister is hen dus gedeeltelijk
tegemoet gekomen. Het ant
woord ambassadeur Chikvaidze
was gisteren nog niet bekend.
De Texelse burgemeester
Schipper noemt het ministeriële
besluit „een stap in de goede
richting", maar naar zijn me
ning gaat de minister niet ver
genoeg. „Ik blijf van mening
dat wij onze gasten gewoon
via de boot moeten kunnen
ontvangen." Schipper zei hier
over contact te zullen opnemen
met het ministerie van buiten
landse zaken.
DINSDAG 13 FEBRUARI 1990
Een 44-jarige inwoner van De Koog
raakte vrijdagmiddag bij het inparke
ren aan de Burgwal ter hoogte van
het postkantoor in Den Burg een an
dere auto. De schade viel mee.
In de nacht van vrijdag op zaterdag
heeft een onbekende over de auto
van een 74-jarige man aan de Noord
wester gelopen. De wagen vertoonde
deuken en voetsporen.
Zaterdagavond is de motorkap en het
spatbord van de auto van een
47-jarige man van 't Horntje bekrast
met een scherp voorwerp. De wagen
stond op de Vismarkt.
Ook de wagen van een inwoner van
Heerenveen werd bekrast. Deze
stond aan de Strijbosstraat in De
Koog.
T E X E LS E^COURANT
advertenties, abonnementen, etc
inqeveld 8. De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, Pttutnim BS?
Joon 02220-12741. na 18.00 uur 14881 Telefax 02220 - 14111 7 1 1 J. J J. BanSties Amro Bank nr 46 99.17 636
jdactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 46, Den Burg, telefoon /t /Of I /J "V* IJ m t* 11^1 i/l fl 1^T Rabobank nr. 36 25.01 742: N.M.B. nr. 67.34.60.398
2220-12741 IT n r/l U/U LLT C r O Hl rJvl Ft/Hl LVerschijnt dinsdags en vrijdag».
„ten werktijd deze week tot en met dinsdag a.s. 4^. M Abonnementsprijs 741,40 per half jaar; Los 71,10
ssa de Graaff, Pater Witteplein 3, Den Burg, telefoon 02220-15639 XS
>er 1 april krijgt Texel een nieuw fenomeen op de beeldbuis: de
kabelkrant", ledereen die op het kabelnet is aangesloten krijgt
iet lokale nieuws dan via de televisie in huis. Kabeltex BV, de
jxploitant van de Texelse t.v.-kabel, heeft hiertoe een overeen-
jomst gesloten met reclame-ondernemer Peter Dral uit Den
5urg. Plaatsgenoot Edo Kooiman is aangetrokken als redacteur;
lij is verantwoordelijk voor de nieuwsgaring. Met de komst van
ie kabelkrant hoopt Kabeltex BV de tot dusver tegenvallende
(elangstelling voor aansluiting op de kabel een impuls te geven.
)e kabelkrant bestaat niet uit bewe-
lende beelden (zoals het t.v.-
ournaal). maar uit stilstaande
eksten (zoals het nieuws voor do
ren en slechthorenden). Plaatselijk
lieuws vormt de hoofdmoot van de
Texelse kabelkrant, die 24 uur per
lag te zien zal zijn. Het is de bedoe-
ing dat de teksten worden afgewis-
ield met reclame. Voorlopig kunnen
illeen inwoners van Den Burg van
Ie nieuwe informatie-service ge-
jruikmaken; van uitbreiding van het
tabelnet naar andere dorpen is voor
alsnog geen sprake.
'eter Dral (31) heeft voor deze nieu-
rve activiteit een apart bedrijfje op-
jestart: „Dral Kabel". Hij heeft met
(abeltex BV, zoals bekend een geza-
nenlijk initiatief van de ondernemers
3ert Jan Schoorl en Jaap Drijver, een
akkoord bereikt over een contract
net een basis van vijf jaar. Bijzonder-
teid is de clausule dat het contract
ia drie jaar kan worden opengebro-
ten door Kabeltex, als Dral Kabel niet
jan een speciale doelstelling heeft
foldaan. Dral heeft namelijk gegaran-
Jeerd dat over drie jaar een dek-
cingspercentage van 90 procent zal
tijn bereikt. Oftewel: in 1993 moet
90 procent van de t.v.-kijkers in Den
3urg op de kabel zijn aangesloten,
l/lomenteel maakt 61 procent van de
jotentiële kabelabonnees daadwerke-
ijk van de Kabeltex-diensten gebruik
[1350 aansluitingen op een bestand
ran 2200).
Promotie
.ukt het Dral Kabel niet om de 90
irocent (bijna 2000 abonnees) te be-
eiken na drie jaar, dan heeft Kabel-
ex BV de mogelijkheid om de
ivereenkomst te beëindigen. Finan-
:iële sancties zullen niet worden ge-
iroffen. Jaap Drijver van Kabeltex:
,0e opstelling van Dral getuigt van
noed. In het contract is opgenomen
fat Dral ons kabelnet voor een be-
laald bedrag gaat promoten. Voor
)ns was dat het belangrijkste motief
>m met hem in zee te gaan."
:r was nog één andere gegadigde:
In de stormachtige nacht van zondag op
maandag werd de jarige Pieter-Jan Stolk.
tinds 1961 reserve-schipper van de KNZHRM-
reddingsboot Siegfried Egmundis, verrast door
2ijn collega-redders. In zijn tuin op hoeve
.Holland" werd een copie geplaatst van de
reddingsboot Siegfried Egmundis. waarna de
redder werd toegezongen en gefeliciteerd met
tijn 50e verjaardag.
uitgeverij Langeveld de Rooij uit
Den Burg, waarmee ook enkele jaren
geleden al eens werd onderhandeld
over het opstarten van een Texelse
kabelkrant. Die onderhandelingen lie
pen toen op niets uit, met name om
dat Kabeltex nog in een pril stadium
verkeerde en niet goed wist welk be
drag moest worden gevraagd voor
het gebruik van de kabel, aldus Drij
ver. Voor Kabeltex was een snelle
start van de kabelkrant belangrijk.
„Niet van levensbelang, maar uiter
aard hebben wij er baat bij om het
aantal aansluitingen zo snel mogelijk
omhoog te krijgen."
Veronique
Dat aantal (de eerder genoemde
1350) is momenteel te laag in verge
lijking met de ramingen. Volgens de
begroting die Kabeltex bij de start
van het project had gemaakt, zou het
aansluitingspercentage nu tussen de
70 en 75 procent moeten liggen. Ge
vraagd naar oorzaken verwijst Drijver
naar het huidige kabel-pakket dat
voor velen niet interessant genoeg is
om een abonnement te nemen. Het
niet doorgaan van aangekondigde
commerciële stations als Europa TV
en TV10 was voor Kabeltex een te
leurstelling. Over de nabije toekomst
kan men optimistischer zijn, nu Vero
nique Joop van den Ende's sterren
heeft weten binnen te halen en bin
nenkort de BBC op de Texelse kabel
te zien zal zijn.
Deze ontwikkelingen spelen Dral's
streven om 90 procent aansluitingen
Op diverse plaatsen op het eiland is
dinsdag een snelheidscontrole gehou
den. Van de 180 automobilisten kre
gen 47 een proces verbaal. In de
Dorpsstraat van De Koog werd als
hoogste snelheid 92 kilometer geno
teerd en op het Schilderend 88. Op
beide plaatsen is maximaal 50 toe
gestaan.
De witsnuitdolfijn die vrijdag 26 ja
nuari op de zuidpunt van de Hors
werd aangetroffen, is dinsdag 6 fe
bruari overleden. Het dier heeft nadat
het was aangespoeld, nog tien dagen
geleefd. Ondanks de anti-biotica die
de dolfijn onmiddellijk kreeg toege
diend, is het dier vermoedelijk gestor
ven aan longontsteking.