Zuid-Eierland laat het publiek flink lachen [waar drama iets :e hoog gegrepen i® ,Het verrassingspakket" geslaagde opvoering: Voorlichtingsochtend witlofpennenteelt Houd TEXEL schoon DE MOEITE WAARD )ames trekken de St. Jan-kar I9*|SDAG 13 FEBRUARI 1990 TEXELSE COURANT PAGINA 5 Huishoudster Mollie ontmaskert - door het aftrekken van de pmiken - de ..oude baasjes Heks Aafke Geense is nieuw in de gelede ren van Sint Jan, maar gaf meteen even haar visitekaarde af! Soms heksachtig, dan weer als een fee, soms net een engel, dan weer de dood in haar ware gedaante. Haar mimiek, stemgebruik en manier van bewegen gaf aan dat ze haar rol op een professionele manier eigen had gemaakt. Het enige nadeel van zo'n geweldig talent op de planken is dat ze de anderen volledig kan wegspe len. Dat gebeurde inderdaad met de mannelijke acteurs. Haar vrouwelijke tegenspelers werden echter door haar meegetrokken naar een hoog ni veau. Ze had bewust gekozen voor een vertraging in haar spel, om het meer nadruk te geven. Dat was uit stekend, alleen nam ze daarin de an deren mee, waardoor het hele stuk vlotheid ontbeerde. Hier had een taak voor de regisseur gelegen. Grappig Nel Keesom-Logman speelde op na tuurlijke wijze de grootmoeder Telva, de spil van het gezin. Niet alle grap pig wendingen in haar tekst werden uitgebuit, maar haar rolbeheersing was uitstekend. Ook zij is qua bewe ging en mimiek een hele grote. De ongelukkige moeder die in droef heid gedompeld was door de vermis sing van haar dochter was een rol van Rika Rijk-Anema. De smart droop er overtuigend, maar soms wat al te nadrukkelijk van af. Toch maakte ze er een waarheidsgetrouwe moeder van, die bij sommigen tranen in de ogen veroorzaakte. Josina Huigens speelde voor het eerst een grote rol. Als Adela kwam ze zeer goed voor de dag, na een wat stroef begin door plankenkoorts. En naarmate het stuk vorderde voel de ze zich zichtbaar beter op het to neel. Ze kwam oprecht over. Met haar heeft St. Jan alweer een actrice van kaliber binnen de gelederen. Onzekerheid Nerveus en vertwijfeld als verloren gewaande dochter Angelica trad Gea Doeven aan het voetlicht. Een korte rol, waarin ze de ontreddering en on zekerheid goed uitspeelde. De angst om aan de dood toe te geven en de latere berusting kwam er goed uit. Mirjam Spitzer, haar broer Bram en Martijn Bakker speelden de drie kin deren van het gezin. Lekker onbevan gen maakten ze gebruik van het toneel en stoeiden, zo te zien zonder enig spoor van zenuwen, moeiteloos met moeilijke teksten. Zeer kort in beeld waren drie Sint te maken dat er aan haar geestelijk niveau iets schortte. Aandoenlijk wa ren ook haar pogingen aan de man te komen en haar uiteindelijke „be vrijding" van zuster Dora. Chris Meijer vervulde als IJsbrand, broer van Dora, ook geen bijzonder dankbare rol. Fraai was hij in een aantal verleidingspogingen ten aan zien van de twee jonge dienstmeis jes, waarbij hij geen kous, maar een schilderij op de kop krijgt. Deze sce ne kreeg onbedoeld extra effect, om dat de commotie op het toneel een ander schilderij met een klap van de wand deed zakken. Meijer wist met zijn rol als luie, niets uitvoerende „koorbal", echter goed weg. Kees Wetsteen was te bewonderen als van Bas van Dam. Zijn toenemen de tegenzin in de hele gang van za ken bracht hij aannemelijk en ook de eenzaamheid waar hij onder gebukt ging, was tastbaar. Wetsteen zette zonder poespas een normale vent neer, die zijn onplezierig bestaan na lang aarzelen uiteindelijk inruilt voor zijn vrijheid. Wetsteen leverde een goede prestatie. Fennie van Eksel trad als huis houdster Mollie voor het voetlicht. Met voortvarendheid en verve vervul de zij haar toch wel bijzondere posi tie in het gezin. Onderdanigheid De dood lAafke Geensel probeert Angelica (Gea Doeven) ervan te overtuigen dat ze moet volgen. Jans Viersters Rita Heethuis, Denise Maas en Tanja Strick. Waarom is nie mand op het idee gekomen hen een leuk Spaans dansje te laten instude ren. Nu vormden ze een rommelig in termezzo en gaven ze de indruk zelf niet goed te weten wat hun functie in het hele stuk was. Bert van der Wal en Paul van Hoof waren maar heel kort op het toneel ter begelei ding van de feestende dames. Dialoog Ruud Beers had een grote belangrijke rol als grootvader. Het verhaal draait eigenlijk om hem en de dialoog met de dood. Hij deed zijn uiterste best, maar vooral in gedeelten van tekston vastheid kwam hij veel te onzeker wisselde zij in vlot tempo af met bru taliteit, daarbij de zaken in huis scherp in het oog houdend. Samen met Piet Druif vervulde zij enkele aar dige scenes, die uitmondden in een huwelijk tussen het tweetal. Druif zette zonder mankeren een „goed zak" neer, maar was ook overtuigend toen zijn geduld op leek te zijn. Ook hij wist, vooral bij zijn pogingen om tijdens de koffie-pauzes even met Mollie te foezelen, de lachers achter zich te krijgen. Rode konen Joke Verra en Nel van Slageren tenslotte, traden ten tonele als twee jonge meisjes, die behoorlijk op hun neus kijken als de logeerpartij niets anders blijkt te zijn dan keihard wer ken tegen kost en inwoning. Nel van Slageren beschikt over een goede mi miek en duidelijk komisch talent. Jo ke Verra was op haar best in haar poging zich IJsbrand van het lijf te houden. Een stuk dus, waarin door de ama teurs gelijkmatig, aardig spel werd geleverd. Regisseur Kees Oosterhof kan tevreden op de avond terug kij ken. De grime, waarbij de rode konen wellicht iets te overdadig waren aan gebracht, was in handen van Gerard Moonen. Janny de Ridder was souf- fleuse. M. B. over. Hij voelde zich nog het lekkerst in de samenspraak met zijn gezin en Telva. Daarin werd hij inderdaad de grootvader, die op de achtergrond waakt over zijn gezin. Kees Zwaan debuteerde als schoon zoon Martin de Narees. Een toch wel pittige rol, waarin hij te goeiig over kwam. Hij was te lief voor een door tastende paardentemmer of een man die met een geweer op zijn nek ach ter de gevluchtte geliefden aanjaagt. In de liefdesscène was het initiatief in handen van Adela, wat bij de vuri ge Spaanse mannenaard toch beslist niet hoort. Molenaar Kieko verscheen te hooi en te gras als een soort aangever op het toneel. Gooitzen Kedde maakte van hem een simpele ziel die Adela ado reert. Hij moet er wel voor waken niet te snel te praten, want dat ver hoogt de verstaanbaarheid niet. Komisch De regie van het moeilijke stuk was in handen van Paul van Hoof en Ge rard Zijm, met assistentie van Loes Smit. Een hele klus, waar zij zich goed van hebben gekweten, al waren er nog wel wat puntjes te plaatsen. Een gevoelige dialoog móet in zo'n stuk gesmeerd lopen anders wordt het al gauw onbedoeld komisch. Tekstbeheersing is een eerste ver eiste, maar meteen daarna komt het aanvoelen van een rol en het eigen maken van een karakter Als iemand bepaalde zinnen moet zeggen, die hem absoluut niet passen, dan moet een regisseur zo vrij zijn de tekst iets aan te passen. Souffleuse Janny de Haan was voor de voorste rijen af en toe goed hoor baar, vooral als er pijnlijke stiltes vie len op de planken. Jammer dat de decorbouwers er niet aan hadden ge dacht om ook haar hokje in de stijl van de patio op te sieren. De kleding was uitstekend verzorgd door Marjan Zegers en nieuwe St. Jan voorzitster Toke Graaf, die helaas wegens ziekte verstek moest laten gaan. Lia Coutinho en Josina Huigens had den het grimeerwerk goed voor hun rekening genomen. Aad Zegers regel de licht en geluid (hulde voor de toe passelijke muziek op emotionele momenten). Wat jammer dat de licht installatie een onweersachtig geknip- per veroorzaakt zodra er lampen wor den gedimd of geactiveerd. T. de G. In „Bosch en Zee" aan de Pontweg nabij De Koog is aanstaande vrijdag een voorlichtingsbijeenkomst over de teelt van witlofpennen. Er wordt vooral gesproken over teelt- technische zaken, zoals grondbewer king, zaaien, onkruidbestrijding en ge wasbescherming. De witlofpennenteelt op Texel neemt nog jaarlijks in oppervlakte toe. Deze pen nen hebben bij de trekkers van witlof een zeer goede naam vanwege de geleverde kwaliteit. De voorlichting- sochtend is voornamelijk bedoeld als stimulans om deze teelt nog meer te doen verbeteren. De aanvang is 9.30 uur. De decorbouwers Wim Smit, Henk van Veen en medewerkers hadden het toneel van De Lindeboom veran derd in een Spaanse patio, overdadig begroeid met rozen en klimop, com pleet met een kooitje met levende vogeltjes en een ouderwetse pomp waar echt water uit kwam. Toen het doek voor de eerste maal werd ge opend barstte spontaan een applaus op en werden terecht kreten van be wondering geuit. Het zal voor andere verenigingen en St. Jan zelf moeilijk worden in de toekomst deze prachti ge entourage te evenaren. Het schil derachtige ontwerp zou een tweede opvoering van het stuk zeker recht vaardigen. Het drama is geschreven door Alejan dro Casona. Een Spaanse familie, be staande uit grootvader en -moeder, een moeder, een schoonzoon en drie kleinere kinderen, is in rouw gedom peld, omdat de alom geliefde dochter des huizes enige jaren ervoor is ver dronken. Het lijk is nooit gevonden, maar haar halsdoek is bij een gevaar lijk punt in de rivier aangetroffen. Op zekere avond meldt zich een vreemdeling aan de poort. Het blijkt een zeer knappe vrouw te zijn. De kinderen zijn diep onder de indruk van haar en schenken hun onbevan gen vertrouwen, maar de ouderen blijven wantrouwig. Grootvader is het meest argwanend en in een spannende dialoog ontmas kert hij de onbekende vrouw voor het publiek: het is de dood. Zij is geko men voor schoonzoon Martin, die ontroostbaar lijkt nadat dochter An gelica is verdronken. Doordat de kin deren haar in slaap weten te krijgen mist ze haar afspraak met Martin. Niet dood Deze redt ondertussen een meisje uit het water, dat een einde aan haar le ven probeert te maken. Zij heet Ade la en brengt de vreugde terug in het huis, omdat ze de plaats van Angeli ca inneemt, zelfs in het hart van Martin. Aan de vooravond van een groots dorpsfeest doet hij een beken tenis: Angelica is niet dood, ze is er met een andere man vandoor. Om haar reputatie te beschermen heeft hij de familie en dorpsgenoten in de waan gelaten dat ze is verdronken. Hij kan echter niet met Adela verder, zolang Angelica nog leeft. Na het feest wil hij weg gaan Terwijl iedereen zich vermaakt rond de vuren in het dorp komt Angelica ontredderd terug naar het ouderlijk huis. Het is haar allemaal erg tegen gevallen en nu wil ze terug. Maar ze wordt opgewacht door de dood.... 'rootvader (Ruud Beers) heeft door wie de vreemdelinge in werkelijkheid is. Toneelvereniging Zuid-Eierland heeft met „Het Verrassingspakket" het publiek een vermakelijke avond bezor gd. Het blijspel ken- nerkte zich door aardig spel, waarbij flink wat werd afgelachen. -loewel de humor bij tijd en wijle enigzins aan de platte kant was en een aantal woordspelingen te vaak terugkwam, wist de to neelvereniging deze zwakke kanten van het stuk te overspelen. Kapel Zuid-Eierland was vrijdagavond tot de laatste plaats toe ge- Ivuld met toeschouwers die er duidelijk zin in hadden. Al voor de aanvang van het spel was |de temperatuur in Bethel tot on draaglijke hitte gestegen. Omdat al leen het kijken al een tropische aangelegenheid was, deed de tempe ratuur voor het welzijn van de spelers ook nog onder die hete lampen - vrezen. Dat desondanks een goede prestatie werd neergezet, is op zich al een compliment waard. „Het Ver rassingspakket", twee jaar geleden ook opgevoerd door 't Amateurtje, werd door toneelvereniging Zuid- Eierland met verve gebracht. Sterren van de avond waren er ditmaal niet bij, de spelers deden niet echt voor elkaar onder. Hoewel Sjon Koenen en Roel van der Heide de meeste lach salvo's op hun naam mogen zetten.... Het Verrassingspakket, geschreven door J. Hemmink-Kamp, speelt zich af in de villa van Dora van Dam (Gees Verra), een gierige „dame van stand". Zij is getrouwd met Bas van Dam (Kees Wetsteen), een aardige en eenvoudig gebleven vent, die weigert aan het uiterlijk vertoon deel te ne men. Dora vindt hem om die reden een nul en laat geen gelegenheid voorbij gaan om hem dat toe te voe gen. De villa wordt voorts bewoond door Dora's zuster Lot (Ciska Bakker), lie een tikje simpel is, en Dora's broer IJsbrand, een zogenaamde eeu wige student. Beiden steken, net als Dora, geen vinger naar het huishou den uit. Personeel wordt geworven via lok kende advertenties. Jonge meisjes en mannen op leeftijd krijgen een „gra tis" logeerpartij in het vooruitzicht gesteld. Eenmaal binnen ontdekken te echter dat ze niets meer of minder dan dienstmeisje of tuinman zijn. Vermommen In dit huis, waarin een sfeer hangt om op te schieten, kunnen de ver wikkelingen natuurlijk niet uitblijven. Journalist Fred Heuver (Sjon Koenen), die de advertenties niet vertrouwt, gaat samen met zijn vriend Ad Bos (Roel van der Heide) poolshoogte ne men. Zij vermommen zich als heren op leeftijd en weten op die manier als „personeel" het huis binnen te dringen. Tegelijkertijd komen ook twee jonge meisjes, Pia Brooks (Joke Verra) en Amy de Graaf (Nel van Sla geren), „logeren". Huishoudster Mol lie de Wit (Fenny van Eksel), al elf jaar verloofd met tuinman Jan de Bruin (Piet Druif), is de enige die zich in deze komedie niet lang voor het lapje laat houden. Het blijspel heeft voor Dora van Dam geen „happy end". Tot het laatst toe volhardt zij in haar standpunten, een houding die haar opbreekt. Na de ontmaskering blijft ze, verlaten door iedereen, eenzaam en verbitterd in de villa achter. Wankel Sjon Koenen en Roel v.d. Heide had den van het begin tot het einde de lachers op hun hand. Met verve zet ten zij twee vrolijke oude baasjes neer, compleet met bibberende stem en wankele ledematen. Extra moeilijkheidsfactor was de rol wisseling van oud naar jong. Als ver dere huisgenoten de kamer hadden verlaten, kon de vermomming (prui ken en snorren) even afgelegd wor den. Vooral Sjon Koenen wist de overgang van oud naar jong goed te brengen. Roel v.d. Heide deed het ook niet onaardig, maar bleef als oude baas iets „hupserigs" houden. Het tweetal beschikte over een goe de timing en had zichtbaar plezier in hun rol. Hetzelfde gold voor het pu bliek, dat van meet af aan uit hun hand at. Gees Verra slaagde er in een uiterst onplezierig vrouwmens uit te beel den. Hoewel haar spel iets vloeiender had kunnen zijn, wist zij haar weinig benijdenswaardige rol aannemelijk over te brengen. Zij bediende zich van de vereiste kille blik, onverzette lijke houding en harde stem om de gravin van Keulen tot Aken gestalte Lot, de zuster van Dora, werd ver tolkt door Ciska Bakker. Een rol om als speelster melig van te worden, want qua truttebolligheid wordt de grens van het normale nog flink over schreden. Ciska Bakker stond als „simpele Lot" voor een moeilijke op gave. Geen moment viel zij echter uit haar rol. Zonder nog een woord ge zegd te hebben, wist zij al duidelijk Ler wisselend waren de reacties van het talrijke publiek na af- Xop van het stuk „De vrouw in de ochtend", dat zaterdag door [neelvereniging Sint Jan in De Lindeboom werd opgevoerd. Dit ware Spaanse drama was een iets te hoog gegrepen opgave <p0r het mannelijke deel van het spelersbestand, maar de dames wamen daarentegen stuk voor stuk tot zeer goede acteerpresta- es. Absolute topper was voormalig UDI-speelster Aafke Geense. ilet bliksemende ogen en een perfect gevoel voor details espeelde zij de zaal.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 5