Cjrocn '^wartrjexels in het harL,
Ook Texel deed mee
in landbouwprotest
t
Sloop van „Anneliese"
lijkt onvermijdelijk
RST luidt noodklok voor
camping „Kogerstrand"
*akketten
voor Roemenië
Roep om snelle suppletie neemt toe
KÜP
EcoMare en burgemeester
bij Noordzeeconferentie
De vaandeldrager
Gewonden door
aanrijding
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.462
DINSDAG 6 MAART 1990
i/oor advertenties, abonnementen, etc.
naeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
elefoon 02220 12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111
Redactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
12220-12741.
r_ ten werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.
i/largreet Berndsen, Wilhelminalaan 58, Den Burg, telefoon 02220-14896
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /41.40 per half jaar; Los f\, 10
Ook Texelse akkerbouwers hebben hun aandeel geleverd in de ac-
ies tegen de lage graanprijzen. Donderdag namen afgevaardigden
van Texel deel aan demonstraties in Den Haag en Amsterdam en
\aterdag gebeurde op Texel zelf iets: boeren die met tientallen
rekkers naar de veerhaven waren gekomen, deelden actiepam-
:letten uit aan huiswaarts kerende crocusvakantiegangers.
Zaterdag deed het gerucht de ronde
dat de boeren van plan waren de ha-
yen af te sluiten zodat geen passa-
jiers meer met de boot zouden
neekunnen, maar van een dergelijke
jlokkade is geen ogenblik sprake ge
weest. Organisator Bert Dros: „Wij
vonden dat Texelse boeren niet kon
den achterblijven, maar het is een
jublieksvriendelijke actie". Dros is
voorzitter van de gazamenlijke Texel
se landbouworganisaties, maar de ac-
:ie ging niet van van de
andbouworganisaties uit. Het was
een spontane uiting van bijval, op ini-
iatief van de mensen zelf.
Een dertigtal akkerbouwers had zater
dag de tractoren ter weerszijden op-
jesteld van de Pontweg, vlak voor de
ilagboom die toegang geeft tot het
)pstelterrein. Automobilisten, opweg
naar de boten van 2.05, 3.05 en
4.05 uur kregen allemaal een papier
met de bekende grieven tegen het
marktgerichte en door Den Haag on-
jersteunde EG-prijsbeleid en de door
Amerikanen en multinationals beplei-
:e vrijhandel, waardoor de graanprij
zen dalen tot beneden de kostprijs en
de inkomens van akkerbouwers
enorm onder druk komen te staan.
Milieu
In het pamflet werd ook gewezen op
Je gevolgen die deze prijzenpolitiek
leeft voor het milieu. Graan zal ge
teeld worden op de plaatsen waar
dat op z'n goedkoopst kan. Dit leidt
:ot milieuonvriendelijk produceren,
versnelde ontbossing (van bijv. Brazi-
ië), erosie van bergachtige gebieden,
n de door Amerikanen gedomineerde
GATT-onderhandelingen (waarin over-
enkomsten worden gemaakt inzake
arieven en handel) speelt het milieu
chter geen enkele rol. „Liberalisering
ïidt tot voedsel als wapen", aldus
iet pamflet. „Wij vinden dat we in
Je toekomst in Europa zelf ons voed
sel moeten blijven produceren, ook
iet graan voor ons dagelijks brood,
iberalisering is een ramp voor de ak-
;erbouwers van ons land en betekent
)ver enkele jaren ook een ramp voor
Ie melkveehouders".
Consulaat
en tiental Texelse boeren met trek-
;ers deed ook mee aan de de-
loewel de grote pakkettenactie voor
toemenië achter de rug is, blijft het
Hogelijk om de bevolking van dit
and met goederen en levensmidde-
en te steunen. Binnenkort start van-
lit Den Helder een transport en ook
Texelaars worden uitgenodigd om
'an deze betrouwbare en gecontro-
eerde gelegenheid gebruik te maken
>m wat te sturen.
Ms contactpersoon voor Texel heeft
lan Zwan uit Den Burg (Kogerweg
I57| zich opgeworpen. Tot 15 maart
an men bij hem complete pakketten
«zorgen, maar ook losse artikelen,
lie dan door de organisatie tot pak
ketten worden samengesteld. Het is
net (zoals bij de onlangs afgesloten
ictie) de bedoeling om te werken
net een standaardinhoud. leder kan
los zelf bepalen wat hij erin doet.
loeilijk Is dat niet want aan letterlijk
"es is gebrek in Roemenië. Voe
lingsmiddelen zijn welkom, maar ook
choeisel, zeep, verband, kinderspeel-
loed en kleding. Hoe groot een pak-
et is, maakt weinig uit, zolang het
iandelbaar is. Jan Zwan heeft zelf
joede ervaringen opgedaan met het
'erzenden van dergelijke pakketten,
f'i stuurde er onlangs zes weg en
teeg inmiddels drie brieven van Roe-
ienen die de spullen hadden ontvan-
len Wie prijs stelt op kontakt met
jje ontvangers, doet er goed aan een
-nvelop in het pakket bij te sluiten,
'oorzien van adres. De spullen kun-
'en dagelijks, ook 's avonds bij Jan
fwan worden bezorgd.
monstratie die donderdag door
Noordhollandse akkerbouwers werd
gehouden in Amsterdam. Daar werd
een petitie aangeboden aan de Ame
rikaanse consul door Jan de Vries uit
Wieringermeer en Marcel Timmer
mans uit Anna Paulowna. Ook zetten
de trekkers koers naar de Nederland
se Bank, waar de grieven tegen het
landbouwbeleid tevens werden over
handigd. Het bezoek dat tenslotte
werd gebracht aan het gebouw van
de Partij van de Arbeid had een an
der karakter, want de boeren zijn tot
dusver door deze partij het meest
gesteund in hun verzet tegen de
graanprijsverlaging.
Ambassade
Dezelfde dag bracht een afvaardiging
van akkerbouwers een bezoek aan de
Amerikaanse ambassade in Den
Haag. Tot deze delegatie hoorde on
der meer Texelaar Willem Bakker uit
Den Hoorn. Hier werd met landbou-
wattaché Francis gesproken over de
volgens de boeren heilloze invloed
van de Amerikanen op de wereldhan
del in granen en hun houding jegens
de multinationals die deze handel be
heersen.
Zo werden de huiswaarts kerende automobilisten zaterdagmiddag bij de veerhaven opgevangen
en voorzien van een (door de Aankoopcentrale gratis gedrukt) pamfletje waarin de grieven van
de akkerbouwers tegen het EG prijzenbeleid waren opgesomd. Bij de demonstranten was ook
VVD-wethouder Klaas Barendregt. die voorstander is van liberale politiek, maar afwijzend staat
tegen prijzenvrijheid die tot de huidige ellende heeft geleid
Terwijl minister Maij-Weggen op zoek
is naar miljoenen guldens voor zand-
suppletie ten noorden van De Sluf
ter, klinkt de roep om soortgelijke
hulp nabij De Koog steeds luider. De
RST, exploitant van duincamping
„Kogerstrand", heeft nu de noodklok
geluid. Als niet snel maatregelen
worden genomen, zal de duinenrij
tussen de camping en het strand
moeten worden verbreed, zo vreest
RST-directeur Menno Hoffman. Ver
breding houdt in: de duinen naar
binnen schuiven en dat gaat veel,
misschien wel de helft, van de huidi
ge kampeerplaatsen kosten.
Kogerstrand is meer lang dan breed.
v
Het staat vrijwel vast dat Rijkswaterstaat zal besluiten om de
gestrande coaster „Anneliese" te laten slopen. Te verwachten is
dat op zeer korte termijn een aanbesteding zal worden georgani
seerd, waarbij niet alleen kan worden ingeschreven voor het
sloopwerk maar ook voor het lossen van het schip en het afvoe
ren van de onderdelen naar een terrein op Texel.
Rijkswaterstaat heeft besloten de
wrakkenwet waaronder schip binnen
enkele uren na de stranding werd
geplaatst, naar de letter toe te pas
sen. Die wet schrijft voor dat wrak
en lading na te zijn gesloopt en ge
borgen, door de burgemeester in het
openbaar worden verkocht. Dat lijkt
dus te gaan gebeuren en dat is
uniek in de geschiedenis van Texel.
Het ziet er echter niet naar uit dat
deze verkoping genoeg zal opbren
gen om de kosten van het lossen en
slopen van de „Anneliese" te
dekken.
Het is overigens nog steeds niet he
lemaal uitgesloten dat de coaster van
het strand zal worden getrokken om
heelhuids te worden geborgen. Dat
hangt mede af van een advies dat
een expert van Rijkswaterstaat van
daag zou uitbrengen, maar dienst-
kringhoofd Reeder van
Rijkswaterstaat Texel gaat ervan uit
dat tot slopen zal worden besloten
en is hard bezig met de voorberei
dingen.
Bergen te duur
Vlotbrengen van het schip is tech
nisch heel goed mogelijk. Bedrijven
als Smit Tak (nauw samenwerkend
met Leo Visser van Texel) en
Weissmuller zijn wel geïnteresseerd,
maar vragen naar het oordeel van
Rijkswaterstaat te veel geld. Het zou
gaan om ca f400.000,- De „Anne-
liese" is verzekerd voor f200.000,- en
de lading voor f125.000,- Die lading
bestaat uit 800 ton potas (kaliumcar-
bonaat) in watervrije vorm en dus
met uit twee soorten „kali" zoals
eerder werd gemeld. Potas is een
chemische stof die even onschuldig
is als soda.
Schroothandelaar
De „Anneliese" is eigendom van Ex
tra Service Shipping Co, gevestigd op
Limasol op Cyprus. Dit bedrijf is ech
ter volledig eigendom van Richard
Kraus uit Hamburg. Hij beschouwt
het exploiteren van de coaster als
De verdwenen bel van de An
neliese heeft vele gemoederen
in beweging gebracht. Verschil
lende officiële instanties kregen
een telefoontje, waarbij alleen
belgelui was te horen. Ook
Hans Zijm, van bewakingsfirma
Best, moest het ontgelden.
Voor hem werden bij Radio
Texel plaatjes aangevraagd met
teksten als „tingelingeling, wat
is dat voor een ding
een soort hobby, waarvan hij voor
zijn levensonderhoud in het geheel
niet afhankelijk is. Kraus is namelijk
ook eigenaar van een schroothandel
die volgens hemzelf de op één na
grootste van West Europa is.
Kraus vertelde dat de telex die Rijks
waterstaat had gestuurd om hem in
de gelegenheid te stellen zich als ge
gadigde voor het gestrande schip te
melden, hem nooit heeft bereikt. Dat
zijn coaster was gestrand werd hem
telefonisch meegedeeld door Roy
Helleman uit Oudeschild, die in het
kader van zijn nautische hobby de
eigenaar van het schip had op
gespoord en met hem kontakt had
gezocht. Helleman hield de Duitser
ook nadien nauwkeurig op de hoogte
van de stand van zaken rond het
schip, waardoor een hartelijke ver
standhouding groeide. Helleman trad
als begeleider op toen Kraus samen
met Ir. Günther Reinke van een Ham
burg expertisebureau naar Texel
kwam om het lot van zijn schip ter
plekke te beoordelen en voor overleg
met assuradeur, Rijkswaterstaat en
andere instanties.
Bel weg
Helleman gaf daarbij te kennen dat
hij graag als aandenken de scheeps-
bel van de „Anneliese" wilde heb
ben. Kraus zegde dat geschenk
onmiddellijk toe, niet wetende dat die
bel op dat moment al was gestolen.
Het moet gebeurd zijn in de nacht
van woensdag op donderdag. Iemand
moet er ondanks de bewaking door
Hans Zijm van het beveiligingsbedrijf
Best in geslaagd zijn aan boord te
komen en de bel los te zagen. Ook
een van de koperen platen waarop de
naam van de (Nederlandse) werf is
vermeld, verdween maar schijnt bin
nenkort weer boven water te komen.
Toen Kraus aan boord van zijn schip
een kijkje wilde nemen werd dat niet
zonder meer toegestaan omdat Rijks
waterstaat krachtens de wrakkenwet
volledige zeggenschap heeft over het
vaartuig. Na bemiddelende activiteit
van hulpstrandvonder Klaas Uitgeest
kon dat echter toch worden geregeld.
Helleman kreeg als aandenken het
tweede bronzen werfplaatje dat in
het schip was aangebracht... Voor de
rest was er van het schip weinig te
halen. Zoals bekend hebben politie en
Rijkswaterstaat alle losse en makke
lijk los te maken spullen van boord
gehaald.
De scheepswerf Bodewes (in Mar-
tenshoek bij Hoogezand) waar de co
aster als „Jan Herman" op 17 april
1952 te water werd gelaten, bestaat
nog steeds en er werken daar men
sen die zich de bouw van het schip
nog herinneren. Met de bouw was
destijds een bedrag gemoeid van
f710.000,-. Bodewes zelf was mede
eigenaar.
De burgemeesters van de Waddenei
landen en EcoMare zullen present zijn
bij de derde Noorzeeministersconfe-
rentie, die deze week in Den Haag
wordt gehouden. De burgemeesters
bevinden zich morgen op het licht
schip „Borkumriff", dat ligt afge
meerd in de ingang van de haven van
Scheveningen. Van 10.00 tot 18.00
uur staan zij, samen met vertegen
woordigers van het Wereldnatuur-
fonds, ter beschikking om vragen van
de pers te beantwoorden. Op datzelf
de schip wordt donderdag een
„kinder-persconferentie" gegeven. Bij
de organisatie hiervan, en van andere
kinderactiviteiten, is EcoMare nauw
betrokken. Op het lichtschip wordt
een SOS-vlag gehesen. „S.O.S." bete
kent in dit geval „Save Our Seas"
(Red onze zeeën").
In kringen van de Texelse strandvon
derij is men niet erg blij dat Rijkswa
terstaat de coaster onder de
wrakkenwet heeft gebracht, zodat de
strandvonderij er niet mag aankomen.
Verondersteld wordt dat het burge
meester A. Schipper (dus de strand
vonder zelf!) is geweest die er bij
Rijkswaterstaat op aan gedrongen
heeft het schip onder de wrakkenwet
te plaatsen, om op die manier van de
verantwoordelijkheid af te zijn. Schip
per ontkent dat echter zeer stellig:
„Nee hoor, het is echt alleen maar
het initiatief van Rijkswaterstaat ge
weest die vond dat het schip gevaar
kon opleveren voor de zeewering. Ik
kan me wel voorstellen dat het jam
mer wordt gevonden, maar de wrak
kenwet gaat nu eenmaal boven de
strandvonderijwet en ik heb geen
moeite om me daar bij neer te
leggen".
Het feit dat onze VVD-wethouder
meerijdt in een demonstratie ter ver
krijging van hogere graanprijzen heeft
mij versteld doen staan. Een vrije on
dernemer, een liberaal met uitstekend
inkomen, een zeer goed rendabel be
drijf en nog een zeer redelijk wethou
derssalaris. Hij verloochent zijn
politieke overtuiging, immers wij le
ven niet meer in de tijd van Napoleon
met zijn continentale stelsel maar in
de wereld anno 1990. Een onderne
mer produceert die produkten waar
een afzetmarkt voor is met een dien
overeenkomstige redelijk prijsstelling.
Brussel kan niet altijd: sigaren uit 'n
aar sien kissie weggeven. Als wet
houder heeft u ingestemd met een
mogelijke uitbreiding in De Koog van
de winkel-oppervlakte met 2000
m2. Bijna alle middenstanders waar
onder vele VVD-ers hebben dat
besluit al zwaar bekritiseerd. Dit is
n.l. vergelijkbaar met het inpolderen
van de Markerwaard om daar graan
te verbouwen. Van een VVD-
wethouder mag verwacht worden dat
hij zich inzet om een gezond onder
nemersklimaat te scheppen en in
stand te houden. De ondernemer
staat dan op eigen benen en zal met
de nodige creativiteit en inventiviteit
dusdanig inspelen en bijsturen op die
markt, dat zijn kachel blijft branden.
Zij hebben n.l. geen beschermende
quotering en/of subsidies. Wij hebben
noch een Brussel noch een Wijster.
Voor de vaandeldrager van de Texelse
VVD vind ik uw handelwijze opportu
nistisch en naïef.
A. Ott
Den Burg
De maximale breedte bedraagt 300
meter, maar verreweg het grootste
deel is een stuk smaller, op sommige
plaatsen maar 200 meter. Het naar
binnen schuiven van de duinen zal de
camping daar misschien wel de helft
verkleinen, meent Hoffman. Dat zal
rigoreuze gevolgen hebben. Het
meest aantrekkelijke, want hoogst
gelegen, deel van de camping ver
dwijnt en een aantal douche/toilet
gebouwtjes moet worden afgebroken.
„Wegens de lange, smalle vorm is de
camping nu al moeilijk exploitabel.
Dat zal er dus niet beter op worden",
aldus Hoffman.
Volgens Hoffman is het van de
Kogerstrand-gasten bekend dat zij
geen interesse hebben in vlakkere
campings, waar ze hun tent of cara
van kunnen zetten op keurige, be
schutte veldjes. „Die campings zijn
voor een andere doelgroep. Niets ten
nadele daarvan hoor, maar die trek
ken vooral gezinnetjes met kinderen,
die het gezellig vinden om dicht op
elkaar te staan."
De RST-directeur schetst de economi
sche gevolgen als Kogerstrand met
zijn 200.000 overnachtingen per sei
zoen zou moeten sluiten. „Een cam
ping valt te verzekeren", zegt hij,
„maar de invloed op De Koog is
enorm." Hoffman becijfert dat de
Kogerstrand-gasten goed zijn voor
een jaarlijkse omzet van f 15 miljoen.
Samen met de verenigde strandex-
ploitanten, de Koger dorpscommissie
en De Koog Promotion is namens
camping Kogerstrand een brief
gestuurd aan de vaste kamercommis
sie van economische zaken.
Kwaliteit
Met de eventuele opoffering van
camping Kogerstrand, komt de veilig
heid van de bevolking niet in het ge
ding, omdat de officiële waterkering
wordt gevormd door de duinenrij die
camping en dorp scheidt. „Maar het
gaat niet alleen om het leven, het
gaat ook om de kwaliteit van het le
ven", vindt Hoffman. „Texel heeft
geen achterland, er is geen alterna
tief als deze bron van inkomsten zou
vervallen."
Tot dusver is de roep om ook snel bij
De Koog te suppleren nog niet erg
luid geweest. De aandacht was (en
is) voornamelijk gericht op de situatie
bij de Mandenvallei, nabij paal 29.
„Als je teveel om aandacht vraagt,
hoort men je op het laatst niet
meer", verklaart Hoffman „Tot de or
kaan van 25 januari hebben we de
rustige weg gevolgd. Nu zullen we
uit een ander vaatje moeten tappen.
En als je vraagt wat de hoogste prio
riteit moet krijgen: de Mandenvallei
of Kogerstrand, nou dan zou ik het
wel weten."
In elk geval is het voor de RST erg
belangrijk binnenkort zekerheid te
hebben over de toekomst van Ko
gerstrand In het kader van het zgn.
„Lozingsbeslutt" zal riolering moeten
worden aangelegd. Hoffman: „We
gaan natuurlijk niet voor een miljoen
in de grond stoppen, als over een
jaar de camping de helft kleiner
wordt en misschien wel dicht moet.
Zo gek krijg je trouwens geen enkele
financier." Ook andere investerings
beslissingen moeten worden uit
gesteld, zoals met betrekking tot een
nieuw parkeerterrein en vervan
ging/verbetering van de receptie. Als
kustbeschermende maatregelen uit
blijven, zal Kogerstrand spoedig een
„schiereiland" worden, vreest Hoff
man.
In de nacht van vrijdag op zaterdag
kwam een 55-jarige Duitse automobi
list op de Bosrandweg op de verkeer
de weghelft terecht, waarna een
frontale botsing volgde met een in
woner van De Koog. Beide wagens
liepen zware schade op.
De Duitser werd met een forse
hoofdwond afgevoerd naar het Gemi-
niziekenhuis en de passagiere van de
Texelaar liet zich daar behandelen
voor enige kneuzingen. Zij kon na de
behandeling huiswaarts keren.
Op verzoek van de politie werd in het
ziekenhuis bloed afgenomen van de
Duitser, daar men het sterke vermoe
den heeft dat er drank in het spel is.