Cjroeti kwartsJexehin het
Seen oplossing na kort
jeding taxibedrijven
Tocht Assen-Texel
een groot succes
Gemeente bereid
schuld te voldoen
CDA
Het recht moet zijn loop hebben"
5
laan gerestaureerd
l
Stichting Jeugdtandverzorging
Politie bevrijdde
jeep uit duinen
Containerbrandje
Niet goed begrepen...
3EBICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR. 10.466
DINSDAG 20 MAART 1990
advertenties, abonnementen, etc.
..void De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg.
i on 02220-12741. na 18 00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111
actie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
20-12741.
werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.
is Hopman, Pater Witteplein 27, Den Burg, telefoon 02220-15472
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags
Abonnementsprijs MO,40 per half jaar; Los f\,—
esident van de rechtbank in Alkmaar, mr. R.C. Gisolf, heeft
oensdag verklaard niet bevoegd te zijn tot het doen van decla-
loire uitspraken. Met andere woorden: een kort geding is niet
juiste weg om duidelijkheid te verschaffen in de problemen
er over tariefcontracten van taxibedrijven. Taxi Toon Smidt
d concurrent H. Grootjen en zonen en E. Stiekema namens
reca Nederland, afdeling Texel voor de rechter gedaagd, om-
zij samen zo'n contract hebben.
I-
taxitarieven zijn per 1 januari
H)9 verhoogd tot f2,45 per kilo-
jter. Dit is geregeld in de nieuwe
op het personenvervoer. De be-
igen zijn mede vastgesteld aan de
id van een onderzoek dat
leënhalf jaar heeft gevergd,
libedrijf Grootjen uit De Koog
ift met de Texelse afdeling van
>eca Nederland een contract af-
iloten waarin is vastgelegd dat
iten van bepaalde horecagelegen-
len een bonnentje meekrijgen en
vertoon daarvan krijgen ze 25
ent korting op het taxitarief,
de andere Texelse taxibedrijven
in Smidt en Martien van de We-
g) zijn benaderd voor zo'n con-
1, maar wilden er niet aan
idoen als de horeca zelf niets bij-
igt-
prdat de taxitarieven in de nieuwe
I werden geregeld, waren de
■else tarieven goedkoper. „Van de
Dl haan van de Hervormde kerk in
■sterend heeft de laatste storm
|t goed doorstaan. Of liever ge
ld: de makelaar waar de haan op
t leen ijzeren kruis) was door de
I winden dermate scheef gebogen,
I de haan een enigzins kromme in
|k maakte Mannen van Gemeen-
rerken zochten het vrijdagmiddag
lerop en namen haan plus make-
mee naar de werkplaats.
igezien de haan in bladderende
p ft verkeerde, zorgt gemeenteschil-
Hans Bakker voor een nieuw
y )je bladgoud. Als de makelaar bo-
lien van een nieuw stuk ijzer is
zien, worden de haan en zijn
Istuk over enkele weken weer op
pits geplaatst.
Wetering en wij reden voor 7 2,20 de
kilometer. Grootjen deed het toen al
voor minder, 71,70 of 71,80, dat
weet ik niet precies. Wij hebben dus
eigenlijk maar relatief weinig hoeven
te verhogen, maar zij wèl", aldus Nel
Smidt van het gelijknamige bedrijf.
Naar haar mening is de tariefsstijging
het publiek niet zo zwaar gevallen als
het misschien lijkt. „Dat zijn allemaal
blabla-verhalen. Wij hebben voorheen
van onze klanten nooit te horen ge
kregen dat we te duur waren. En
toen per 1 januari alles via de wet
moest veranderen kwam er een soort
rust. Maar na het seizoen valt de
drukte ineens stil. Dan heb je wat
minder te doen. Grootjen heeft daar
met dit contract op gereageerd".
Gestraft
Taxi Smidt wilde zelf geen acties on
dernemen om meer klanten te wer
ven. Men hield zich aan de wettelijk
voorgeschreven tarieven en verder
niks. „Ik word nu gestraft voor het
goed navolgen van de wet!"
Voordat Grootjen het contract met
Horeca Nederland, afdeling Texel
sloot, zijn er gezamenlijke gesprekken
geweest. „We zouden er allemaal
eens over denken. Wij hebben verder
geen actie ondernomen. Grootjen
heeft nog gebeld met een voorstel.
We hebben gevraagd of hij ermee
wilde komen zodat we het contract
konden doornemen. Het ging ons er
om of het wettelijk is toegestaan. Hij
is echter niet gekomen, maar heeft
het zelf afgesloten met Horeca Ne
derland", vertelt Nel Smidt.
Treintaxi
Het contract is uitsluitend gebaseerd
op het vervoer van horecabedrijven.
„Het is een eenrichtingsverkeer. De
korting wordt verleend door Grootjen,
daar doet de horeca geen stuiver bij.
~y. -
r
erkers van gemeentewerken halen de haan van het dak van de Hervormde kerk te
(Foto: Dirk Kuiter)
Als je het gaat vergelijken met het
treintaxiproject, dan moet je erken
nen dat dat zwaar wordt gesubsi
dieerd door de NS en de bedrijven
die eraan meedoen. In dit geval is
daar geen sprake van". Nel Smidt is
ten alle tijde bereid mee te werken
aan het vervoer van discogangers,
mits de horeca er ook wat aan doet.
„Grootjen heeft gewoon 25 procent
ingeleverd en mikt op een grotere
omzet om dat eruit te krijgen. En
omdat er een contract is afgesloten
mag de horeca ook niet meer met
mij in zee gaan. Ook al zou ik nu
met een nog mooier contract met
grotere kortingen naar hen toegaan".
Zwoegen
Vanaf december wordt er op deze
basis gereden door Grootjen. Taxi
Smidt raakte daardoor niet opeens
zonder werk. Nel Smidt: „Verschillen
de zaken die evengoed hier al heen
belden bleven dat doen. Maar we
voelen het vooral als de jongens in
het weekend op het plein staan. Dan
gaan er drie, vier rode auto's achter
je weg als jij nummer één staat. Wij
zijn dan toch in de volksmond „die
dure taxi". Die naam, dat stempel
heb je en je kan er weer vijf jaar voor
zwoegen om dat eraf te krijgen. Ge
lukkig zijn die jongeren op het plein
maar een klein deel van het klanten
bestand. Toch is het de moeite om
me druk over te maken, want het
recht moet zijn loop hebben".
Het spijt Nel Smidt vooral dat door
de vertroebelde verhoudingen hele
maal niet meer wordt gepraat over
De skeelers, gevolgd door de wielrijders, verlaten de veerboot voor de laatste kilometers naar Den Burg.
een mogelijke taxicentrale op Texel.
„De chauffeurs kunnen goed met el
kaar opschieten. Ik dacht: nou nog
even de drie ondernemers in één zak
endan is het gebakken. Ik heb m'n
nek al eens uitgestoken voor een
taxicentrale. Als je effectief en eco
nomisch wil rijden móet je daaraan.
Zeker op een eiland. Als je nagaat
dat het bestand aan taxi's hier onge
veer gelijk is aan dat van Den Helder,
waar 80.000 inwoners zijn....".
Kort geding
Gelijk nadat Grootjen het contract af
sloot werd door concurrent Smidt
besloten een kort geding aan te
spannen. Men heeft zich er nog eni-
Lees verder pagina 5
Ze hebben het volbracht, de deelnemers aan de historische
tocht van Assen naar Texel. In drie etappes werd de af
stand bedwongen. Het meer dan fraaie weer droeg in posi
tieve zin een steentje bij aan de goede sfeer.
Zondag arriveerden de sporters op Texel, opgewacht door
vele belangstellenden. Elders in deze krant staat een uitge
breid verslag van de zware, maar succesvolle tocht.
Vrijwel zeker is de gemeenteraad bereid om de schuld van
f24000,-die is ontstaan bij de Stichting ter bevordering van de
Jeugdtandverzorging Texel, te betalen. De raadscommissie voor
welzijnsbeleid bracht donderdagavond althans een unaniem ad
vies van die strekking uit, zij het onder voorwaarde dat de stich
ting de zaken anders gaat aanpakken zodat niet opnieuw een
tekort kan ontstaan.
Zoals bekend ontstonden de proble
men nadat de stichting niet meer
werkte met abonnementen, maar
zich liet betalen per behandeling vol
gens landelijke tariefnormen.
Twee jongemannen uit Alphen
aan de Rijn die zondagmiddag
met een Landrover waren gaan
crossen in de duinen ten zuid
en van paal 9, reden zich op
een gegeven moment hopeloos
vast. Uiteindelijk kwam er hulp:
de Texelse politie, eveneens
met een Landrover, trok hen
los. Daarbij bleef het niet, want
„in ruil" voor deze dienstverle
ning duwde de politie de
25-jarige bestuurder een be
keuring onder de neus. Per slot
van rekening zijn de duinen
verboden terrein voor auto's.
Een voorbijganger en de onmis
kenbare sporen hadden de poli
tie de juiste richting gewezen.
De Alphenaren, die zich tot de
as toe in het duinzand hadden
ingegraven en met een schopje
poogden los te komen, konden
het moeilijk verkroppen dat de
politie met een zelfde wagen
wél op de been bleef. „Zeker
andere banden", meesmuilde
het tweetal. Een betrokken po
litieman betreurde het dat hij
geen fototoestel bij zich had
gehad: „Het was een kostelijk
gezicht, twee stadse apen in
een auto half in het zand."
Peter Bakker constateerde in de com
missievergadering van dinsdag dat de
schooltandverzorging blijkbaar zo
goed heeft gewerkt dat er aan de ge
bitten van de kinderen niet zo veel
meer is te repareren en dus ook min
der behandelingskosten in rekening
kunnen worden gebracht. Bakker
vond dat het Ziekenfonds Noordhol
land Noord en de particuliere ziekte
kostenverzekeraars daarvan
profiteren, aangezien zij minder hoe
ven uit te keren. Het leek hem dan
ook billijk als de verzekeraars nu fi
nancieel zouden bijspringen. Bakker
had daarbij het potje op het oog
waarover het Ziekenfonds Noordhol
land Noord beschikt sinds de fusie
met het Ziekenfonds Texel. Dit fonds
bestaat uit gelden die bij de oprich
ting van het Algemeen Ziekenfonds
Texel werden verkregen van de diver
se kleine ziekenfondsen die voor die
tijd op Texel bestonden en die onder
andere in de vorm van legaten zijn
verkregen. In de statuten van de spe
ciale „steunstichting" die dit fonds
beheerde staat dat het saldo bij
eventuele opheffing van het Zieken
fonds Texel aan de gemeente zou
moeten worden overgedragen die het
dan aan „gezondheidsvoorzieningen"
zou moeten besteden. De gemeente
heeft al eens een poging gedaan om
dit geld (het zou gaan om ongeveer
een ton) te vangen, maar het Zieken
fonds Noordholland Noord neemt het
standpunt in dat het Algemeen Zie
kenfonds Texel niet is opgeheven
maar is gefuseerd met Noordholland
Noord en feitelijk dus nog bestaat,
zodat er geen plicht is om het potje
aan de gemeente over te dragen.
Bakker vond dat daarover toch nog
maar eens gepraat moet worden met
Noordholland Noord. Weliswaar is de
gemeente bereid het tekort van de
Stichting Jeugdtandverzorging te vol
doen, maar de behandelingswagen
(„dentalcar") waarmee de scholen
worden bezocht is inmiddels afge
schreven en daarvoor zal een nieuwe
moeten komen.
Moeilijk
Zegers was inzake de mogelijkheid
van deze financieringsmethode niet
optimistisch. Hij wees erop dat
„Noordholland Noord" al soepelheid
betracht door toe te staan dat de
schooltandverzorging f30.000,- als
werkkapitaal gebruikt. Het financiële
voordeel dat de verzekeraars hebben
van de goede jeugdtandverzorging is
moeilijk aantoonbaar. De wethouder
meende dat jeugdtandverzorging uit
eigen inkomsten geld moet reserve
ren voor een nieuwe dentalcar. Er is
nog even tijd. De wagen (die niet
veel kilometers heeft gemaakt) is wel
afgeschreven, maar verkeert in rede
lijke staat. Het idee van Tine Krijnen
om een ouderbijdrage te heffen ter
verbetering van de financiering, werd
door Zegers van de hand gewezen.
Hij vond dat het geld uit de verrich
tingen moet komen. Daarnaast blijft
de gemeente bijdragen voor de pre
ventieve taken van de jeugdtandver
zorging. Peter Bakker zag daarmee
het financieringsprobleem met opge
lost. „Deze holle kies is niet te
vullen".
De commissie was het eens met Ate
Rienstra die vond dat de reactie van
de stichting moet worden afgewacht.
Geen voordeel
De zich onder het publiek bevindende
tandarts Hans de Winter legde uit
dat het Ziekenfonds Noordholland
Noord geen financieel voordeel heeft
van de goede gebitten van de jeugd
op Texel. Dat is een gevolg van het
vereveningssysteem: het voordeel
wordt teniet gedaan door een lagere
uitkering van de Ziekenfondsraad. Hij
vond overigens wel dat de gemeente
moet proberen aanspraak te maken
op het speciale fonds dat bij
de fusie naar Noordholland Noord is
gegaan. Hoewel de tandartsen moe
ten werken volgens landelijk vast
gestelde tarieven, zouden de
inkomsten uit de verrichtingen wel
kunnen worden opgevoerd met 5 tot
10% als aangetoond kan worden dat
de jeugdtandverzorging extra lasten
heeft.
Voor de tweede keer in korte tijd is
brand gesticht in een container in De
Cocksdorp. Zondagochtend om
streeks acht uur rukte de brandweer
uit voor een brandje in een container
achter de woningen aan de
Ploosterstraat. Het vuur werd snel
geblust. De dader(s) is/zijn onbekend:
de recherche stelt een onderzoek in.
(ADVERTENTIE)
In de Texelse Courant van 15
maart j.l. zijn enkele Texelaartjes
geplaatst die zeer kwetsend zijn
voor één van onze kandidaten en
voor onze partij. Met name de be
schuldigingen aan het adres van
onze kandidaat zijn zo stuitend dat
wij hierop wel moeten reageren.
De advertenties zijn geplaatst door
St. Donatus en in een gesprek met
de directie van dat bedrijf hebben
we geprobeerd hierover ophelde
ring te krijgen en recht te doen aan
onze kandidaat.
Aanleiding is de laatste uitzending
van Radio Texel vanuit het politiek
café geweest. Hierin werd door
ons afgeraden om op grote schaal
B.D. landbouw te bedrijven. Als
waarschuwend voorbeeld hebben
wij Terschelling genoemd, hetgeen
door Donatus als niet representa
tief wordt genoemd omdat ook an
dere oorzaken aan dat fiasco ten
grondslag lagen.
Ten onrechte is de conclusie ge
trokken dat wij tegen deze vorm
van landbouw zouden zijn. Wij zet
ten slechts vraagtekens bij de eco
nomische haalbaarheid. Dat St.
Donatus het voorbeeld van Ter
schelling aangrijpt om zo te reage
ren, ontgaat ons volledig. Door ons
is het bedrijf niet genoemd, noch
is er iets in die richting gesugge
reerd. Wij hebben het bedrijf er
niet bij betrokken, niet in woord en
niet in geest.
In goed overleg is besloten dat St.
Donatus de kwetsende uitspraken
in de „Texelaartjes" recht zal