Cjroeti kwartsJexehin het Seen oplossing na kort jeding taxibedrijven Tocht Assen-Texel een groot succes Gemeente bereid schuld te voldoen CDA Het recht moet zijn loop hebben" 5 laan gerestaureerd l Stichting Jeugdtandverzorging Politie bevrijdde jeep uit duinen Containerbrandje Niet goed begrepen... 3EBICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR. 10.466 DINSDAG 20 MAART 1990 advertenties, abonnementen, etc. ..void De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg. i on 02220-12741. na 18 00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111 actie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 20-12741. werktijd deze week tot en met dinsdag a.s. is Hopman, Pater Witteplein 27, Den Burg, telefoon 02220-15472 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags Abonnementsprijs MO,40 per half jaar; Los f\,— esident van de rechtbank in Alkmaar, mr. R.C. Gisolf, heeft oensdag verklaard niet bevoegd te zijn tot het doen van decla- loire uitspraken. Met andere woorden: een kort geding is niet juiste weg om duidelijkheid te verschaffen in de problemen er over tariefcontracten van taxibedrijven. Taxi Toon Smidt d concurrent H. Grootjen en zonen en E. Stiekema namens reca Nederland, afdeling Texel voor de rechter gedaagd, om- zij samen zo'n contract hebben. I- taxitarieven zijn per 1 januari H)9 verhoogd tot f2,45 per kilo- jter. Dit is geregeld in de nieuwe op het personenvervoer. De be- igen zijn mede vastgesteld aan de id van een onderzoek dat leënhalf jaar heeft gevergd, libedrijf Grootjen uit De Koog ift met de Texelse afdeling van >eca Nederland een contract af- iloten waarin is vastgelegd dat iten van bepaalde horecagelegen- len een bonnentje meekrijgen en vertoon daarvan krijgen ze 25 ent korting op het taxitarief, de andere Texelse taxibedrijven in Smidt en Martien van de We- g) zijn benaderd voor zo'n con- 1, maar wilden er niet aan idoen als de horeca zelf niets bij- igt- prdat de taxitarieven in de nieuwe I werden geregeld, waren de ■else tarieven goedkoper. „Van de Dl haan van de Hervormde kerk in ■sterend heeft de laatste storm |t goed doorstaan. Of liever ge ld: de makelaar waar de haan op t leen ijzeren kruis) was door de I winden dermate scheef gebogen, I de haan een enigzins kromme in |k maakte Mannen van Gemeen- rerken zochten het vrijdagmiddag lerop en namen haan plus make- mee naar de werkplaats. igezien de haan in bladderende p ft verkeerde, zorgt gemeenteschil- Hans Bakker voor een nieuw y )je bladgoud. Als de makelaar bo- lien van een nieuw stuk ijzer is zien, worden de haan en zijn Istuk over enkele weken weer op pits geplaatst. Wetering en wij reden voor 7 2,20 de kilometer. Grootjen deed het toen al voor minder, 71,70 of 71,80, dat weet ik niet precies. Wij hebben dus eigenlijk maar relatief weinig hoeven te verhogen, maar zij wèl", aldus Nel Smidt van het gelijknamige bedrijf. Naar haar mening is de tariefsstijging het publiek niet zo zwaar gevallen als het misschien lijkt. „Dat zijn allemaal blabla-verhalen. Wij hebben voorheen van onze klanten nooit te horen ge kregen dat we te duur waren. En toen per 1 januari alles via de wet moest veranderen kwam er een soort rust. Maar na het seizoen valt de drukte ineens stil. Dan heb je wat minder te doen. Grootjen heeft daar met dit contract op gereageerd". Gestraft Taxi Smidt wilde zelf geen acties on dernemen om meer klanten te wer ven. Men hield zich aan de wettelijk voorgeschreven tarieven en verder niks. „Ik word nu gestraft voor het goed navolgen van de wet!" Voordat Grootjen het contract met Horeca Nederland, afdeling Texel sloot, zijn er gezamenlijke gesprekken geweest. „We zouden er allemaal eens over denken. Wij hebben verder geen actie ondernomen. Grootjen heeft nog gebeld met een voorstel. We hebben gevraagd of hij ermee wilde komen zodat we het contract konden doornemen. Het ging ons er om of het wettelijk is toegestaan. Hij is echter niet gekomen, maar heeft het zelf afgesloten met Horeca Ne derland", vertelt Nel Smidt. Treintaxi Het contract is uitsluitend gebaseerd op het vervoer van horecabedrijven. „Het is een eenrichtingsverkeer. De korting wordt verleend door Grootjen, daar doet de horeca geen stuiver bij. ~y. - r erkers van gemeentewerken halen de haan van het dak van de Hervormde kerk te (Foto: Dirk Kuiter) Als je het gaat vergelijken met het treintaxiproject, dan moet je erken nen dat dat zwaar wordt gesubsi dieerd door de NS en de bedrijven die eraan meedoen. In dit geval is daar geen sprake van". Nel Smidt is ten alle tijde bereid mee te werken aan het vervoer van discogangers, mits de horeca er ook wat aan doet. „Grootjen heeft gewoon 25 procent ingeleverd en mikt op een grotere omzet om dat eruit te krijgen. En omdat er een contract is afgesloten mag de horeca ook niet meer met mij in zee gaan. Ook al zou ik nu met een nog mooier contract met grotere kortingen naar hen toegaan". Zwoegen Vanaf december wordt er op deze basis gereden door Grootjen. Taxi Smidt raakte daardoor niet opeens zonder werk. Nel Smidt: „Verschillen de zaken die evengoed hier al heen belden bleven dat doen. Maar we voelen het vooral als de jongens in het weekend op het plein staan. Dan gaan er drie, vier rode auto's achter je weg als jij nummer één staat. Wij zijn dan toch in de volksmond „die dure taxi". Die naam, dat stempel heb je en je kan er weer vijf jaar voor zwoegen om dat eraf te krijgen. Ge lukkig zijn die jongeren op het plein maar een klein deel van het klanten bestand. Toch is het de moeite om me druk over te maken, want het recht moet zijn loop hebben". Het spijt Nel Smidt vooral dat door de vertroebelde verhoudingen hele maal niet meer wordt gepraat over De skeelers, gevolgd door de wielrijders, verlaten de veerboot voor de laatste kilometers naar Den Burg. een mogelijke taxicentrale op Texel. „De chauffeurs kunnen goed met el kaar opschieten. Ik dacht: nou nog even de drie ondernemers in één zak endan is het gebakken. Ik heb m'n nek al eens uitgestoken voor een taxicentrale. Als je effectief en eco nomisch wil rijden móet je daaraan. Zeker op een eiland. Als je nagaat dat het bestand aan taxi's hier onge veer gelijk is aan dat van Den Helder, waar 80.000 inwoners zijn....". Kort geding Gelijk nadat Grootjen het contract af sloot werd door concurrent Smidt besloten een kort geding aan te spannen. Men heeft zich er nog eni- Lees verder pagina 5 Ze hebben het volbracht, de deelnemers aan de historische tocht van Assen naar Texel. In drie etappes werd de af stand bedwongen. Het meer dan fraaie weer droeg in posi tieve zin een steentje bij aan de goede sfeer. Zondag arriveerden de sporters op Texel, opgewacht door vele belangstellenden. Elders in deze krant staat een uitge breid verslag van de zware, maar succesvolle tocht. Vrijwel zeker is de gemeenteraad bereid om de schuld van f24000,-die is ontstaan bij de Stichting ter bevordering van de Jeugdtandverzorging Texel, te betalen. De raadscommissie voor welzijnsbeleid bracht donderdagavond althans een unaniem ad vies van die strekking uit, zij het onder voorwaarde dat de stich ting de zaken anders gaat aanpakken zodat niet opnieuw een tekort kan ontstaan. Zoals bekend ontstonden de proble men nadat de stichting niet meer werkte met abonnementen, maar zich liet betalen per behandeling vol gens landelijke tariefnormen. Twee jongemannen uit Alphen aan de Rijn die zondagmiddag met een Landrover waren gaan crossen in de duinen ten zuid en van paal 9, reden zich op een gegeven moment hopeloos vast. Uiteindelijk kwam er hulp: de Texelse politie, eveneens met een Landrover, trok hen los. Daarbij bleef het niet, want „in ruil" voor deze dienstverle ning duwde de politie de 25-jarige bestuurder een be keuring onder de neus. Per slot van rekening zijn de duinen verboden terrein voor auto's. Een voorbijganger en de onmis kenbare sporen hadden de poli tie de juiste richting gewezen. De Alphenaren, die zich tot de as toe in het duinzand hadden ingegraven en met een schopje poogden los te komen, konden het moeilijk verkroppen dat de politie met een zelfde wagen wél op de been bleef. „Zeker andere banden", meesmuilde het tweetal. Een betrokken po litieman betreurde het dat hij geen fototoestel bij zich had gehad: „Het was een kostelijk gezicht, twee stadse apen in een auto half in het zand." Peter Bakker constateerde in de com missievergadering van dinsdag dat de schooltandverzorging blijkbaar zo goed heeft gewerkt dat er aan de ge bitten van de kinderen niet zo veel meer is te repareren en dus ook min der behandelingskosten in rekening kunnen worden gebracht. Bakker vond dat het Ziekenfonds Noordhol land Noord en de particuliere ziekte kostenverzekeraars daarvan profiteren, aangezien zij minder hoe ven uit te keren. Het leek hem dan ook billijk als de verzekeraars nu fi nancieel zouden bijspringen. Bakker had daarbij het potje op het oog waarover het Ziekenfonds Noordhol land Noord beschikt sinds de fusie met het Ziekenfonds Texel. Dit fonds bestaat uit gelden die bij de oprich ting van het Algemeen Ziekenfonds Texel werden verkregen van de diver se kleine ziekenfondsen die voor die tijd op Texel bestonden en die onder andere in de vorm van legaten zijn verkregen. In de statuten van de spe ciale „steunstichting" die dit fonds beheerde staat dat het saldo bij eventuele opheffing van het Zieken fonds Texel aan de gemeente zou moeten worden overgedragen die het dan aan „gezondheidsvoorzieningen" zou moeten besteden. De gemeente heeft al eens een poging gedaan om dit geld (het zou gaan om ongeveer een ton) te vangen, maar het Zieken fonds Noordholland Noord neemt het standpunt in dat het Algemeen Zie kenfonds Texel niet is opgeheven maar is gefuseerd met Noordholland Noord en feitelijk dus nog bestaat, zodat er geen plicht is om het potje aan de gemeente over te dragen. Bakker vond dat daarover toch nog maar eens gepraat moet worden met Noordholland Noord. Weliswaar is de gemeente bereid het tekort van de Stichting Jeugdtandverzorging te vol doen, maar de behandelingswagen („dentalcar") waarmee de scholen worden bezocht is inmiddels afge schreven en daarvoor zal een nieuwe moeten komen. Moeilijk Zegers was inzake de mogelijkheid van deze financieringsmethode niet optimistisch. Hij wees erop dat „Noordholland Noord" al soepelheid betracht door toe te staan dat de schooltandverzorging f30.000,- als werkkapitaal gebruikt. Het financiële voordeel dat de verzekeraars hebben van de goede jeugdtandverzorging is moeilijk aantoonbaar. De wethouder meende dat jeugdtandverzorging uit eigen inkomsten geld moet reserve ren voor een nieuwe dentalcar. Er is nog even tijd. De wagen (die niet veel kilometers heeft gemaakt) is wel afgeschreven, maar verkeert in rede lijke staat. Het idee van Tine Krijnen om een ouderbijdrage te heffen ter verbetering van de financiering, werd door Zegers van de hand gewezen. Hij vond dat het geld uit de verrich tingen moet komen. Daarnaast blijft de gemeente bijdragen voor de pre ventieve taken van de jeugdtandver zorging. Peter Bakker zag daarmee het financieringsprobleem met opge lost. „Deze holle kies is niet te vullen". De commissie was het eens met Ate Rienstra die vond dat de reactie van de stichting moet worden afgewacht. Geen voordeel De zich onder het publiek bevindende tandarts Hans de Winter legde uit dat het Ziekenfonds Noordholland Noord geen financieel voordeel heeft van de goede gebitten van de jeugd op Texel. Dat is een gevolg van het vereveningssysteem: het voordeel wordt teniet gedaan door een lagere uitkering van de Ziekenfondsraad. Hij vond overigens wel dat de gemeente moet proberen aanspraak te maken op het speciale fonds dat bij de fusie naar Noordholland Noord is gegaan. Hoewel de tandartsen moe ten werken volgens landelijk vast gestelde tarieven, zouden de inkomsten uit de verrichtingen wel kunnen worden opgevoerd met 5 tot 10% als aangetoond kan worden dat de jeugdtandverzorging extra lasten heeft. Voor de tweede keer in korte tijd is brand gesticht in een container in De Cocksdorp. Zondagochtend om streeks acht uur rukte de brandweer uit voor een brandje in een container achter de woningen aan de Ploosterstraat. Het vuur werd snel geblust. De dader(s) is/zijn onbekend: de recherche stelt een onderzoek in. (ADVERTENTIE) In de Texelse Courant van 15 maart j.l. zijn enkele Texelaartjes geplaatst die zeer kwetsend zijn voor één van onze kandidaten en voor onze partij. Met name de be schuldigingen aan het adres van onze kandidaat zijn zo stuitend dat wij hierop wel moeten reageren. De advertenties zijn geplaatst door St. Donatus en in een gesprek met de directie van dat bedrijf hebben we geprobeerd hierover ophelde ring te krijgen en recht te doen aan onze kandidaat. Aanleiding is de laatste uitzending van Radio Texel vanuit het politiek café geweest. Hierin werd door ons afgeraden om op grote schaal B.D. landbouw te bedrijven. Als waarschuwend voorbeeld hebben wij Terschelling genoemd, hetgeen door Donatus als niet representa tief wordt genoemd omdat ook an dere oorzaken aan dat fiasco ten grondslag lagen. Ten onrechte is de conclusie ge trokken dat wij tegen deze vorm van landbouw zouden zijn. Wij zet ten slechts vraagtekens bij de eco nomische haalbaarheid. Dat St. Donatus het voorbeeld van Ter schelling aangrijpt om zo te reage ren, ontgaat ons volledig. Door ons is het bedrijf niet genoemd, noch is er iets in die richting gesugge reerd. Wij hebben het bedrijf er niet bij betrokken, niet in woord en niet in geest. In goed overleg is besloten dat St. Donatus de kwetsende uitspraken in de „Texelaartjes" recht zal

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 1