CVO-school
„inpakken"
isserskoor en Bunzingers:
riljante lustrumuitvoering
Nieuwe onderhoudskade
Teso kwestie van tijd
steunt
met f1000,-
Financiën vormen het struikelblok
Taxibedrijven
Simavi-collecte
Cursus fotografie
Oudeschilder visserskoor, in uiterste concentratie.
fooi en daarbij heel erg leuk en verrassend was de manier waar-
p het Oudeschilder visserskoor zaterdag het eerste lustrum vier-
fe 's Morgens werd in de Hervormde kerk van De Waal een
itvoering gegeven, 's middags was er een onderlinge viering in
orpshuis 't Skiltje Iwaarbij negen leden die vanaf de oprichting
ctief zijn, werden gehuldigd) en 's avonds werd daar een uitvoe
rig geven samen met het koor De Bunzingers van Wieringen.
'ooral aan deze avonduitvoering zal het publiek uitstekende herin-
ringen bewaren want er viel veel te genieten en veel te lachen.
st was overigens de eerste keer dat
!t Oudeschilder koor in het open-
iar op Texel optrad. Het verzorgen
in zanguitvoeringen voor publiek is
imelijk niet het doel van de vereni
ng. „We zingen uitsluitend voor de
izelligheid", legt voorzitter Hans
mgedijk uit. „We doen het gewoon
ndat we het leuk vinden om als be
llenaars van hetzelfde beroep in de
ije tijd samen wat anders te doen,
het belang van de saamhorigheid".
Hel nu ongeveer 40 leden tellende
ioi zal daarom ook niet meedoen
n festivals of concoursen. Wel tre
il de vissers af en toe op voor ver-
itgingstehuizen en ze zijn ook eens
op Terschelling geweest om te zingen
ir gelegenheid van de zeilmanifesta-
tie „Tersailing". De wekelijke oefenbij-
nkomsten op zaterdagmiddag in 't
iltje zijn echter het belangrijkste.
Kok
ffet koor werd vijf jaar geleden opge-
j:ht door Alfons Boom en wijlen Pe
ter Kok. Laatstgenoemde was
fïnspireerd door andere visserskoren
Nederland, zoals het Urker vissers-
por. Peter begeleidde de zingende
i op de accordeon, een taak
|dle na zijn dood werd overgenomen
Jor Corrie Witte, leerlinge van Peter.
In zijn openingswoord vertelde voor
zitter Jongedijk zaterdagavond dat de
leden het hele lustrum in besloten
sfeer onder elkaar hadden willen vie
ren. Men was echter bezweken onder
de druk van de Oudeschilders die
vonden dat er een openbare jubileu
muitvoering moest komen. De Oude
schilders hadden gelijk, want de
zangavond werd een groot succes.
Het visserskoor bracht een gevarieer
de greep uit het repertoire bekende
en onbekende zeemansliedjes, die
met overgave en onder de bezielende
leiding van dirigent Alfons Boom wer
den vertolkt. Boom zorgde bij elk lied
voor een pakkende toelichting en
ging daarbij grappen en grollen niet
uit de weg. Dat verhinderde echter
niet dat de avond een stijlvol en
soms zelfs ontroerend karakter had.
Het publiek toonde zich gegrepen
door liederen als „Als de zuidwester
loeit" (met woorden van wijlen Peter
Kok), „Ferme stoere vissers" (muziek
én woorden van Kok) en het heel bij
zondere „De Grok" waarvan tekst en
muziek door Corie Witte en Alfons
Boom letterlijk naar Texel waren ge
haald. Ook het altijd weer mooie
„Vuurtoren wachter aan Texels kust"
van de in Oudeschild geboren en ge
togen Jannie Craanen ging erin als
koek. Leuk en aanstekelijk door de
bewegingen die erbij hoorden, was
De BunzingersWieringer kwaliteit.
het lied dat vroeger werd gezongen
bij het „ballasten" van de schepen:
„Hoog is de zolder, laag is de vloer".
Vrouwen
Een volslagen verrassing voor de jubi
lerende zangers was het in het
diepste geheim ingestudeerde optre
den van de vrouwen van de koorle
den. Ze brachten onder leiding van
Emmy Boom-van der Gracht een drie
coupletten tellend lied waarin de zin
gende vissers op de hak werden ge
nomen en waarin de vrouwen zich
beklaagden over hun mannen die na
een week op zee zo nodig op zater
dagmiddag weer weg moeten om sa
men te zingen, om maar niet te
spreken van de gezelligheid na af
loop: „Slaat de klok dan half zeven.
Is 't met zingen weer gedaan. Denk
VERVOLG VAN PAGINA 1
tijd over beraden, maar toen de
rvoersorganisatie FROP adviseerde
:t wèl te doen, is het doorgezet.
|ok het gewest Kop van Noordhol-
ind stelt Taxi Toon Smidt in het ge
lijk In een brief van 1 februari wordt
ladviseerd aangifte te doen. „Dat
Sb ik gedaan, bij de politie. Daar
b ik nooit wat op gehoord. Het
lugt niet. Maar de officier van het
'd geding heeft zijn nek niet durven
tsteken. Het ligt natuurlijk ook ge-
'dig. Hij heeft niet durven zeggen
bet wel of niet mag".
xi Toon Smidt wil het er niet bij la
ten zitten. Nel Smidt: „Er is een nieu
we taxivereniging opgericht in
derland voor kleinere bedrijven met
'ee of drie auto's. Die nemen dit
rhaal mee en gaan ermee verder,
ituurlijk komt er ook van ons nog
ln vervolg, maar ik moet eerst alles
°P een rijtje zetten. Niet alleen tegen
bat contract. Ik wil ook uitzoeken
|8' ik, binnen de wet, naar mijn
"nten toe kan doen om er wat te-
mover te stellen",
weet niet goed wat er moet ge
uren om de verhouding tusen de
"bedrijven op Texel weer goed te
'Men. „Moeten bedrijven die zich
aan de wet houden dan toch de du-
Pa worden? Moeten wij ons naar hen
bikken en zeggen: nou, laat maar....
je. Het is diep triest. Ik doe dit niet
Grootjen te pesten of verder te
leren, want daar is het eiland veel
klein voor. Er zit veel meer achter
en dat mag worden losgemaakt. Ik
d het
met terecht dat hier geen
'delijke uitspraak over is gedaan.
s towel de vervoersorganisatie als
9ewest mij gelijk geven, dan
oet er toch ergens iets mis zijn?"
Henk Grootjen vindt het niet terecht
dat de Zwarte Piet hem wordt toege
gooid. „Er staat weinig in het vonnis
van het kort geding. De procedure is
fout en Smidt moet de kosten van
het kort geding betalen". Zolang niet
door een rechter is bepaald dat het
contract onwettig is, gaat Grootjen
door. „Als ze ermee naar een andere
rechter gaan voor burgerzaken, dan
gaat er nog wel wat tijd overheen".
Met de paus
Grootjen vertelt dat er veel meer be
drijven zijn die via een contract wer
ken. „Ik denk dat ze bij de
burgerrechter ook geen gelijk krijgen,
want het staat iedereen vrij een con
tract af te sluiten met wie dan ook.
Dat moet iedereen voor zichzelf we
ten. Als ik morgen met de paus een
contract afsluit kan niemand me dat
verhinderen. Waarom zou dat niet
kunnen? We hebben zelf toch ook
overeenkomsten met de gemeente en
het ziekenfonds?"
Grootjen vindt het best dat de ande
re Texelse taxibedrijven tegen hem in
het geweer komen. „Ze hebben ze
ven maanden de tijd gehad om erbij
te springen. Niemand heeft daarop
gereageerd, ik wel. Ze willen alleen
als de horeca meebetaalt. Ze wilden
gewoon niet meedoen met wat wij
deden'
Volgens Henk Grootjen zou het te
gek wezen als de horeca bijdraagt
aan de lagere taxitarieven. „We zijn
nóg veel te duur. Wat hèb je eraan
als je zulke hoge prijzen rekent? De
treintaxi kan voor vijf gulden rijden.
Dat moest iedereen kunnen". Hij
vindt het alleen vreemd dat niet alle
bedrijven mee kunnen doen met het
treintaxi-systeem. „Ik heb ook nooit
bedoeld om mijn collega's buiten te
sluiten, maar ze hadden er helemaal
geen zin in. Kijk, als Van de Wetering
voor dertig procent minder gaat rij
den vind ik het prima. Als er morgen
iemand komt die het voor vijftig pro
cent minder kan is dat ook best. Dat
moet iedereen zelf weten, dat maakt
mij niets uit. Ze moeten doen wat ze
niet laten kunnen. Ik heb mijn zaak,
zij die van hen. Ik heb daar niets op
tegen, al willen ze morgen voor niets
rijden!"
Ziekenfonds
Dat de tarieven voor de taxibedrijven
vaststaan vindt Grootjen een goede
zaak. „De maximumtarieven staan
vast. Maar dat moet niet inhouden
dat je daar niet onder kunt gaan.
Met een contract van het zieken
fonds gaan we er toch ook onder?
En als we dat dan gezamenlijk doen
is het wel goed en anders niet".
Ook Henk Grootjen zegt de mogelijk
heid van een taxicentrale op Texel al
vaak te hebben aangekaart. „Als ze
daar nou nóg eens over willen praten
moet het maar van hen afkomen. Ik
heb er niets op tegen, ik vind het
één van de beste dingen die er zijn.
Maar dan wel met gelijke partners.
Je kunt wel duur wezen, maar als
iedereen kriskras over het eiland rost
met lege taxi's heen of terug, dan
heb je veel kilometers die met lege
taxi's worden gemaakt en dubbele
bezetting voor de wagens. Van meer
dere bedrijven heb je telefoon
kosten.... Er moet aan
kostenbesparing worden gedaan. Als
je dat niet wil moet je niet duur wor
den. Dan ben je tegen jezelf bezig.
Maar ja, iedereen moet het maar zelf
weten. Het zou nog mooier zijn als
we morgen met z'n allen de taxiprij-
zen drastisch naar beneden zouden
douwen en daarvoor met elkaar om
de tafel zouden gaan. Ik wil graag
een werkverdeling voor heel Texel,
met gelijke kansen voor ons allen".
TEXELSE COURANT
De CVO-school in Den Burg zal de
opbrengst van het zendingsbusje
besteden aan de Unicef scholenactie
„Kunst voor een kind" in het kader
waarvan het hele eiland Texel don
derdag a.s. door een gesponsord
touw zal worden omspannen.
Elke week brengen de leerlingen iets
mee voor dit zendingsbusje. De behe
rende commissie vond het inpakpro-
jekt een goed doel voor deze
permanente inzameling. De leerlingen
van alle klassen gaan vlaggen, teke
ningen en de letters „CVO voor Uni
cef" maken en de leerlingen van
groep 5 bevestigen deze donderdag
op de door de school gesponsorde
kilometers langs de kust. Een van de
ouders maakt daarvan video
opnamen die dan weer in alle klassen
worden vertoond.
Oud-leerlingen van de school, die nu
op het LBO zitten, vertellen een de
zer dagen in de klassen over de de
actie en laten een video-film zien
over het waterputtenprojekt in Rwan
da. Juf Joke Vlaming: „Deze actie
past heel goed in ons project en we
hopen dat andere scholen ons voor
beeld zullen volgen".
Boeren
Ook de Texelse boeren zullen hun
steentje bijdragen aan de actie. De
gezamenlijke landbouworganisaties
hebben hun leden opgewekt om veel
meters touw te sponsoren en erop
gewezen dat zij dit moeten zien als
een geschenk ter gelegenheid van
het afscheid van het Texelse landbou
wonderwijs, dat de afgelopen jaren
onderdeel was van het LBO. Op dit
moment telt de landbouwafdeling
nog maar drie leerlingen die dit jaar
examen doen en dat betekent het
eind van deze vorm van onderwijs op
Texel na 62 jaar. „Voor velen van ons
was het Texelse landbouwonderwijs
de grondslag voor het boeren
bestaan", aldus het bestuur van de
drie landbouworganisaties. „Wij wil
len graag op waardige wijze afscheid
nemen, daarbij bedenkend dat de hui
dige boer op andere en misschien be
tere wijze kennis op landbouwgebied
kan vergaren".
De organisatoren rekenen erop dat de
boeren de actie met ongeveer
f2000,- zullen steunen.
Ingekort
Tot dusver is bij de voorbereidingen
je dan zal hij vast wel heel snel weer
naar huis toe gaan. Want wij zitten
dan te wachten, met een lekkere
warme prak. En jawel, zo tegen ach
ten. Komt hij thuis op zijn gemak...."
Bunzingers
Van grote klasse was de zang die het
Wieringer visserskoor De Bunzingers
ten gehore bracht. Dit koor van tien
personen („Maar wij hebben dan ook
een klein vlootje") bestaat zeven jaar
en is voortgekomen uit het kerkkoor
van de Sint Michaelskerk in Ooster-
land, zo vertelde voorzitter Henk Cor-
nelissen die voor een presentatie
zorgde waar menige conferencier nog
wat van kan leren. Met zijn Texelse
collega Alfons Boom was hij het roe
rend eens dat de Texelse en de Wie
ringer vissers elkaar goed liggen. Tot
zijn spijt moest hij meedelen dat Wie-
ringen geen eiland meer is. „Ik zal
zeggen hoe dat komt. D'er was eens
een meneer Lely, de voorloper van
Mai Weggen...."
Ook de meerstemmige en zonder in
strumentale begeleiding gezongen
liedjes van De Bunzingers waren
geestig, maar daarbij zeer perfekt.
In de pauze werd het publiek in stijl
getracteerd op door de koorleden zelf
aangevoerde en bereide vis- en
visproducten, waaronder gerookte
tong.
Aan het begin van de avond kreeg
het jubilerende visserskoor uit handen
van Gré Zegers een nieuwe katheder
voor de dirigent. De oude was bij de
verbouwing van 't Skiltje per ongeluk
op de brandstapel terecht gekomen,
maar dat verlies werd nu dus goed
gemaakt. Het meubelstuk was ver
vaardigd door Piet Kager en
geschilderd door Koos en Gré Zegers.
DINSDAG 20 MAART 1990
De nieuwe, langere onderhoudskade
waar Teso om verlegen zit, kómt er.
De vraag is alleen nog hoe de kade
er precies komt uit te zien. Gisteren
voerden Teso en Rijkswaterstaat
hierover opnieuw onderleg. De tijd
begint inmiddels te dringen, want de
bootdienst wil de aanpassing gereali
seerd hebben vóór de nieuwe veer
boot „Schulpengat" in de vaart
komt. dus uiterlijk vóór 31 december
van dit jaar.
De huidige onderhoudskade dateert
uit 1962 en is nog voorzien van ou
derwetse zijladingsstoepen. De kade
is zo'n vijftig meter lang. Genoeg
voor de enkeldekkers „Texelstroom"
en „Marsdiep", maar volstrekt onvol
doende voor de 90 meter lange
„Schulpengat". Er zijn nog meer ar
gumenten voor aanpassing van de
kade, die met name met het veilig
heidsaspect hebben te maken. Tij
dens één van de recente stormen
werd dat duidelijk, toen de aan de
onderhoudskade afgemeerde reserve
boot „Texelstroom" dreigde los te
slaan als gevolg van het knappen van
twee kabels waarmee het schip aan
de wal was bevestigd. De „Schulpen
gat" of „Molengat" zullen in dergelij
ke omstandigheden nog veel grotere
krachten op de kade uitoefenen. „De
kade is nu een stuk hout. Als het
dan te hard waait, bestaat het risico
dat het schip de hele steiger mee
neemt. Ook zal het schip aan de hui
dige kade teveel achterin de haven
komen te liggen, met het risico op
aanvaring als het andere schip de ha
ven binnenkomt", aldus Teso-
directeur Theo Hoogerheide in een
toelichting.
Hij pleit voor de bouw van een instal
latie aan de wal waarmee de staal
draden voortdurend op spanning
worden gehouden. Met deze installa
tie moet het tevens mogelijk zijn om
op eenvoudige wijze de reserveboot
te ontkoppelen, zodat het snel in de
vaart kan worden gebracht. De ge
wenste voorziening is niet goedkoop.
„De totale oplossing die wij voor
staan is de duurste, maar ook de
beste", zegt Hoogerheide. Het ver
schil met minder kostbare oplossin
gen bedraagt méér dan een miljoen
gulden.
Afweging
Hoogerheide: „De vraag is: wat
kan/wil Rijkswaterstaat budgettair.
Het is een afweging van belangen,
namelijk welke functie aan de onder
houdskade wordt gegeven."
Twee jaar geleden zocht Teso voor
het eerst contact met Rijkswa
terstaat. Verscheidene plannen kwa
men inmiddels ter tafel, maar er is
nog geen keuze gemaakt. Na het ge
sprek van gisteren is nu de directie
Noordholland van RWS aan zet.
J. Reeder, hoofd van de dienstkring
Texel van RWS dat eveneens
gesprekspartner is, zegt desgevraagd:
„We zijn er nog niet definitief uit. Te
genover het voorstel van Teso heb
ben wij een goedkoper voorstel
gedaan. Ons plan voldoet niet aan al
le wensen die Teso heeft ten aanzien
van de nieuwe kade, maar garandeert
elk geval een veilige ligplaats." Over
de termijn waarbinnen RWS zal rea
geren, zegt Reeder: „Het zal niet lang
duren, het wordt tijd dat het bestek
wordt gemaakt."
Deze week gaan collectanten langs
de deur ten bate van Simavi, de ver
eniging voor directe steun aan klein
schalige medische projecten in
ontwikkelingslanden. De hulpverle
ning is erop gericht zoveel mogelijk
mensen te helpen zichzelf te helpen.
Jaarlijks is daar ongeveer f4 miljoen
voor nodig. Simavi is geheel afhanke
lijk van particuliere bijdragen. Dit jaar
vraagt Simavi extra aandacht voor de
bestrijding van kindersterfte, met na
me in Uganda, waar na de oorlog
met Tanzania en eropvolgende burge
roorlogen nu de strijd met de ziekte
AIDS is aangebonden. Met het geld
van Simavi kunnen in 1990 65 plat
telandsklinieken in Uganda worden
bevoorraad met medische hulpgoede
ren. Wie de collectant deze week
niet treft, kan een bijdrage storten op
giro 300100, t.n.v. Simavi, Haarlem.
van de actie steeds uitgegaan van
een eilandomtrek van 65 kilometer.
Om practische redenen is echter
besloten een paar stukken af te ste
ken, zoals de Hors en de Mokbaai,
waardoor de lengte 55 km wordt.
Veel Texelaars menen dat het touw
rond Texel dagenlang in stand zal blij
ven. Dat is niet de bedoeling. Het
touw spannen begint donderdag om
11.00 uur en anderhalf uur later rui
men dezelfde leerlingen en hun bege
leiders de spullen weer op. Wie iets
van de actie wil zien zal dus tussen
11.00 en 12.30 uur op strand of dijk
moeten zijn. De actie wordt officieel
afgesloten op de veerhaven, nadat
daar het touw over de havenmond is
gespannen. Die handeling wordt ver
richt door consul D. Koorn van Rwan
da. Op de havenhoofden zullen de
vlaggen van Unicef en Rwanda wor
den gehesen. De Rijkspolitie te water
zal aan de actie bijdragen door met
de politieboot het touw over de ha
venmond van Oudeschild te spannen.
Spanning
Op dit moment staat nog allerminst
vast of het zal lukken het hele 55 ki
lometer lange touw gesponsord te
krijgen. De LBO-leerlingen hebben de
afgelopen week vele bedrijven bena
derd met een aanbevelingsbrief. Za
terdag zaten leerlingen bij winkels in
Den Burg, De Koog en Den Hoorn
om het publiek nog wat meters te
verkopen. Dat heeft ongeveer f700,-
opgeleverd. De leveranciers van de
school zullen ook nog voor een bij
drage worden benaderd. De Lions-
club Texel schonk inmiddels f500,- en
hetzelfde deden Teso en Hema. Een
Noordzeevisser kwam zelfs met een
bedrag van f1000,- en de Verolme-
werf in Heusden (waar de tweede
dubbeldekker van Teso en het nieuwe
onderzoekvaartuig van het NIOZ in
aanbouw zijn) zegde f2000,- toa
„We hopen dat Texel zich van zijn
beste kant laat zien en bevelen de
actie warm bij u aan", aldus de or
ganisatoren in de aanbevelingsbrief.
Het banknummer van de actie is
362541493 (Rabo) tnv Unicef Texel.
Wie steun wil geven kan ook bellen
met 13644 of 12121.
Aansluitend op de algemene cursus
fotografie start woensdag 28 maart
een vervolgcursus. Hiervoor zijn nog
enkele plaatsen vrij. Deze cursus voor
gevorderden bestaat uit vijf lessen,
waarvan er twee in de buitenlucht
worden gegeven. De binnenlessen
vinden plaats in d'Ouwe ULO, docent
is Donald de Vrind Tijd: van 20.00
tot 22.00 uur. De kosten bedragen
f37,50. Belangstellenden kunnen
zich telefonisch opgeven bij de admi
nistratie van de sectie Vormings- en
ontwikkelingswerk, tel. 15582/14300.
LBO-leerlingen verkopen meters touw bi) een winkel in Den Burg.