CVO-school „inpakken" isserskoor en Bunzingers: riljante lustrumuitvoering Nieuwe onderhoudskade Teso kwestie van tijd steunt met f1000,- Financiën vormen het struikelblok Taxibedrijven Simavi-collecte Cursus fotografie Oudeschilder visserskoor, in uiterste concentratie. fooi en daarbij heel erg leuk en verrassend was de manier waar- p het Oudeschilder visserskoor zaterdag het eerste lustrum vier- fe 's Morgens werd in de Hervormde kerk van De Waal een itvoering gegeven, 's middags was er een onderlinge viering in orpshuis 't Skiltje Iwaarbij negen leden die vanaf de oprichting ctief zijn, werden gehuldigd) en 's avonds werd daar een uitvoe rig geven samen met het koor De Bunzingers van Wieringen. 'ooral aan deze avonduitvoering zal het publiek uitstekende herin- ringen bewaren want er viel veel te genieten en veel te lachen. st was overigens de eerste keer dat !t Oudeschilder koor in het open- iar op Texel optrad. Het verzorgen in zanguitvoeringen voor publiek is imelijk niet het doel van de vereni ng. „We zingen uitsluitend voor de izelligheid", legt voorzitter Hans mgedijk uit. „We doen het gewoon ndat we het leuk vinden om als be llenaars van hetzelfde beroep in de ije tijd samen wat anders te doen, het belang van de saamhorigheid". Hel nu ongeveer 40 leden tellende ioi zal daarom ook niet meedoen n festivals of concoursen. Wel tre il de vissers af en toe op voor ver- itgingstehuizen en ze zijn ook eens op Terschelling geweest om te zingen ir gelegenheid van de zeilmanifesta- tie „Tersailing". De wekelijke oefenbij- nkomsten op zaterdagmiddag in 't iltje zijn echter het belangrijkste. Kok ffet koor werd vijf jaar geleden opge- j:ht door Alfons Boom en wijlen Pe ter Kok. Laatstgenoemde was fïnspireerd door andere visserskoren Nederland, zoals het Urker vissers- por. Peter begeleidde de zingende i op de accordeon, een taak |dle na zijn dood werd overgenomen Jor Corrie Witte, leerlinge van Peter. In zijn openingswoord vertelde voor zitter Jongedijk zaterdagavond dat de leden het hele lustrum in besloten sfeer onder elkaar hadden willen vie ren. Men was echter bezweken onder de druk van de Oudeschilders die vonden dat er een openbare jubileu muitvoering moest komen. De Oude schilders hadden gelijk, want de zangavond werd een groot succes. Het visserskoor bracht een gevarieer de greep uit het repertoire bekende en onbekende zeemansliedjes, die met overgave en onder de bezielende leiding van dirigent Alfons Boom wer den vertolkt. Boom zorgde bij elk lied voor een pakkende toelichting en ging daarbij grappen en grollen niet uit de weg. Dat verhinderde echter niet dat de avond een stijlvol en soms zelfs ontroerend karakter had. Het publiek toonde zich gegrepen door liederen als „Als de zuidwester loeit" (met woorden van wijlen Peter Kok), „Ferme stoere vissers" (muziek én woorden van Kok) en het heel bij zondere „De Grok" waarvan tekst en muziek door Corie Witte en Alfons Boom letterlijk naar Texel waren ge haald. Ook het altijd weer mooie „Vuurtoren wachter aan Texels kust" van de in Oudeschild geboren en ge togen Jannie Craanen ging erin als koek. Leuk en aanstekelijk door de bewegingen die erbij hoorden, was De BunzingersWieringer kwaliteit. het lied dat vroeger werd gezongen bij het „ballasten" van de schepen: „Hoog is de zolder, laag is de vloer". Vrouwen Een volslagen verrassing voor de jubi lerende zangers was het in het diepste geheim ingestudeerde optre den van de vrouwen van de koorle den. Ze brachten onder leiding van Emmy Boom-van der Gracht een drie coupletten tellend lied waarin de zin gende vissers op de hak werden ge nomen en waarin de vrouwen zich beklaagden over hun mannen die na een week op zee zo nodig op zater dagmiddag weer weg moeten om sa men te zingen, om maar niet te spreken van de gezelligheid na af loop: „Slaat de klok dan half zeven. Is 't met zingen weer gedaan. Denk VERVOLG VAN PAGINA 1 tijd over beraden, maar toen de rvoersorganisatie FROP adviseerde :t wèl te doen, is het doorgezet. |ok het gewest Kop van Noordhol- ind stelt Taxi Toon Smidt in het ge lijk In een brief van 1 februari wordt ladviseerd aangifte te doen. „Dat Sb ik gedaan, bij de politie. Daar b ik nooit wat op gehoord. Het lugt niet. Maar de officier van het 'd geding heeft zijn nek niet durven tsteken. Het ligt natuurlijk ook ge- 'dig. Hij heeft niet durven zeggen bet wel of niet mag". xi Toon Smidt wil het er niet bij la ten zitten. Nel Smidt: „Er is een nieu we taxivereniging opgericht in derland voor kleinere bedrijven met 'ee of drie auto's. Die nemen dit rhaal mee en gaan ermee verder, ituurlijk komt er ook van ons nog ln vervolg, maar ik moet eerst alles °P een rijtje zetten. Niet alleen tegen bat contract. Ik wil ook uitzoeken |8' ik, binnen de wet, naar mijn "nten toe kan doen om er wat te- mover te stellen", weet niet goed wat er moet ge uren om de verhouding tusen de "bedrijven op Texel weer goed te 'Men. „Moeten bedrijven die zich aan de wet houden dan toch de du- Pa worden? Moeten wij ons naar hen bikken en zeggen: nou, laat maar.... je. Het is diep triest. Ik doe dit niet Grootjen te pesten of verder te leren, want daar is het eiland veel klein voor. Er zit veel meer achter en dat mag worden losgemaakt. Ik d het met terecht dat hier geen 'delijke uitspraak over is gedaan. s towel de vervoersorganisatie als 9ewest mij gelijk geven, dan oet er toch ergens iets mis zijn?" Henk Grootjen vindt het niet terecht dat de Zwarte Piet hem wordt toege gooid. „Er staat weinig in het vonnis van het kort geding. De procedure is fout en Smidt moet de kosten van het kort geding betalen". Zolang niet door een rechter is bepaald dat het contract onwettig is, gaat Grootjen door. „Als ze ermee naar een andere rechter gaan voor burgerzaken, dan gaat er nog wel wat tijd overheen". Met de paus Grootjen vertelt dat er veel meer be drijven zijn die via een contract wer ken. „Ik denk dat ze bij de burgerrechter ook geen gelijk krijgen, want het staat iedereen vrij een con tract af te sluiten met wie dan ook. Dat moet iedereen voor zichzelf we ten. Als ik morgen met de paus een contract afsluit kan niemand me dat verhinderen. Waarom zou dat niet kunnen? We hebben zelf toch ook overeenkomsten met de gemeente en het ziekenfonds?" Grootjen vindt het best dat de ande re Texelse taxibedrijven tegen hem in het geweer komen. „Ze hebben ze ven maanden de tijd gehad om erbij te springen. Niemand heeft daarop gereageerd, ik wel. Ze willen alleen als de horeca meebetaalt. Ze wilden gewoon niet meedoen met wat wij deden' Volgens Henk Grootjen zou het te gek wezen als de horeca bijdraagt aan de lagere taxitarieven. „We zijn nóg veel te duur. Wat hèb je eraan als je zulke hoge prijzen rekent? De treintaxi kan voor vijf gulden rijden. Dat moest iedereen kunnen". Hij vindt het alleen vreemd dat niet alle bedrijven mee kunnen doen met het treintaxi-systeem. „Ik heb ook nooit bedoeld om mijn collega's buiten te sluiten, maar ze hadden er helemaal geen zin in. Kijk, als Van de Wetering voor dertig procent minder gaat rij den vind ik het prima. Als er morgen iemand komt die het voor vijftig pro cent minder kan is dat ook best. Dat moet iedereen zelf weten, dat maakt mij niets uit. Ze moeten doen wat ze niet laten kunnen. Ik heb mijn zaak, zij die van hen. Ik heb daar niets op tegen, al willen ze morgen voor niets rijden!" Ziekenfonds Dat de tarieven voor de taxibedrijven vaststaan vindt Grootjen een goede zaak. „De maximumtarieven staan vast. Maar dat moet niet inhouden dat je daar niet onder kunt gaan. Met een contract van het zieken fonds gaan we er toch ook onder? En als we dat dan gezamenlijk doen is het wel goed en anders niet". Ook Henk Grootjen zegt de mogelijk heid van een taxicentrale op Texel al vaak te hebben aangekaart. „Als ze daar nou nóg eens over willen praten moet het maar van hen afkomen. Ik heb er niets op tegen, ik vind het één van de beste dingen die er zijn. Maar dan wel met gelijke partners. Je kunt wel duur wezen, maar als iedereen kriskras over het eiland rost met lege taxi's heen of terug, dan heb je veel kilometers die met lege taxi's worden gemaakt en dubbele bezetting voor de wagens. Van meer dere bedrijven heb je telefoon kosten.... Er moet aan kostenbesparing worden gedaan. Als je dat niet wil moet je niet duur wor den. Dan ben je tegen jezelf bezig. Maar ja, iedereen moet het maar zelf weten. Het zou nog mooier zijn als we morgen met z'n allen de taxiprij- zen drastisch naar beneden zouden douwen en daarvoor met elkaar om de tafel zouden gaan. Ik wil graag een werkverdeling voor heel Texel, met gelijke kansen voor ons allen". TEXELSE COURANT De CVO-school in Den Burg zal de opbrengst van het zendingsbusje besteden aan de Unicef scholenactie „Kunst voor een kind" in het kader waarvan het hele eiland Texel don derdag a.s. door een gesponsord touw zal worden omspannen. Elke week brengen de leerlingen iets mee voor dit zendingsbusje. De behe rende commissie vond het inpakpro- jekt een goed doel voor deze permanente inzameling. De leerlingen van alle klassen gaan vlaggen, teke ningen en de letters „CVO voor Uni cef" maken en de leerlingen van groep 5 bevestigen deze donderdag op de door de school gesponsorde kilometers langs de kust. Een van de ouders maakt daarvan video opnamen die dan weer in alle klassen worden vertoond. Oud-leerlingen van de school, die nu op het LBO zitten, vertellen een de zer dagen in de klassen over de de actie en laten een video-film zien over het waterputtenprojekt in Rwan da. Juf Joke Vlaming: „Deze actie past heel goed in ons project en we hopen dat andere scholen ons voor beeld zullen volgen". Boeren Ook de Texelse boeren zullen hun steentje bijdragen aan de actie. De gezamenlijke landbouworganisaties hebben hun leden opgewekt om veel meters touw te sponsoren en erop gewezen dat zij dit moeten zien als een geschenk ter gelegenheid van het afscheid van het Texelse landbou wonderwijs, dat de afgelopen jaren onderdeel was van het LBO. Op dit moment telt de landbouwafdeling nog maar drie leerlingen die dit jaar examen doen en dat betekent het eind van deze vorm van onderwijs op Texel na 62 jaar. „Voor velen van ons was het Texelse landbouwonderwijs de grondslag voor het boeren bestaan", aldus het bestuur van de drie landbouworganisaties. „Wij wil len graag op waardige wijze afscheid nemen, daarbij bedenkend dat de hui dige boer op andere en misschien be tere wijze kennis op landbouwgebied kan vergaren". De organisatoren rekenen erop dat de boeren de actie met ongeveer f2000,- zullen steunen. Ingekort Tot dusver is bij de voorbereidingen je dan zal hij vast wel heel snel weer naar huis toe gaan. Want wij zitten dan te wachten, met een lekkere warme prak. En jawel, zo tegen ach ten. Komt hij thuis op zijn gemak...." Bunzingers Van grote klasse was de zang die het Wieringer visserskoor De Bunzingers ten gehore bracht. Dit koor van tien personen („Maar wij hebben dan ook een klein vlootje") bestaat zeven jaar en is voortgekomen uit het kerkkoor van de Sint Michaelskerk in Ooster- land, zo vertelde voorzitter Henk Cor- nelissen die voor een presentatie zorgde waar menige conferencier nog wat van kan leren. Met zijn Texelse collega Alfons Boom was hij het roe rend eens dat de Texelse en de Wie ringer vissers elkaar goed liggen. Tot zijn spijt moest hij meedelen dat Wie- ringen geen eiland meer is. „Ik zal zeggen hoe dat komt. D'er was eens een meneer Lely, de voorloper van Mai Weggen...." Ook de meerstemmige en zonder in strumentale begeleiding gezongen liedjes van De Bunzingers waren geestig, maar daarbij zeer perfekt. In de pauze werd het publiek in stijl getracteerd op door de koorleden zelf aangevoerde en bereide vis- en visproducten, waaronder gerookte tong. Aan het begin van de avond kreeg het jubilerende visserskoor uit handen van Gré Zegers een nieuwe katheder voor de dirigent. De oude was bij de verbouwing van 't Skiltje per ongeluk op de brandstapel terecht gekomen, maar dat verlies werd nu dus goed gemaakt. Het meubelstuk was ver vaardigd door Piet Kager en geschilderd door Koos en Gré Zegers. DINSDAG 20 MAART 1990 De nieuwe, langere onderhoudskade waar Teso om verlegen zit, kómt er. De vraag is alleen nog hoe de kade er precies komt uit te zien. Gisteren voerden Teso en Rijkswaterstaat hierover opnieuw onderleg. De tijd begint inmiddels te dringen, want de bootdienst wil de aanpassing gereali seerd hebben vóór de nieuwe veer boot „Schulpengat" in de vaart komt. dus uiterlijk vóór 31 december van dit jaar. De huidige onderhoudskade dateert uit 1962 en is nog voorzien van ou derwetse zijladingsstoepen. De kade is zo'n vijftig meter lang. Genoeg voor de enkeldekkers „Texelstroom" en „Marsdiep", maar volstrekt onvol doende voor de 90 meter lange „Schulpengat". Er zijn nog meer ar gumenten voor aanpassing van de kade, die met name met het veilig heidsaspect hebben te maken. Tij dens één van de recente stormen werd dat duidelijk, toen de aan de onderhoudskade afgemeerde reserve boot „Texelstroom" dreigde los te slaan als gevolg van het knappen van twee kabels waarmee het schip aan de wal was bevestigd. De „Schulpen gat" of „Molengat" zullen in dergelij ke omstandigheden nog veel grotere krachten op de kade uitoefenen. „De kade is nu een stuk hout. Als het dan te hard waait, bestaat het risico dat het schip de hele steiger mee neemt. Ook zal het schip aan de hui dige kade teveel achterin de haven komen te liggen, met het risico op aanvaring als het andere schip de ha ven binnenkomt", aldus Teso- directeur Theo Hoogerheide in een toelichting. Hij pleit voor de bouw van een instal latie aan de wal waarmee de staal draden voortdurend op spanning worden gehouden. Met deze installa tie moet het tevens mogelijk zijn om op eenvoudige wijze de reserveboot te ontkoppelen, zodat het snel in de vaart kan worden gebracht. De ge wenste voorziening is niet goedkoop. „De totale oplossing die wij voor staan is de duurste, maar ook de beste", zegt Hoogerheide. Het ver schil met minder kostbare oplossin gen bedraagt méér dan een miljoen gulden. Afweging Hoogerheide: „De vraag is: wat kan/wil Rijkswaterstaat budgettair. Het is een afweging van belangen, namelijk welke functie aan de onder houdskade wordt gegeven." Twee jaar geleden zocht Teso voor het eerst contact met Rijkswa terstaat. Verscheidene plannen kwa men inmiddels ter tafel, maar er is nog geen keuze gemaakt. Na het ge sprek van gisteren is nu de directie Noordholland van RWS aan zet. J. Reeder, hoofd van de dienstkring Texel van RWS dat eveneens gesprekspartner is, zegt desgevraagd: „We zijn er nog niet definitief uit. Te genover het voorstel van Teso heb ben wij een goedkoper voorstel gedaan. Ons plan voldoet niet aan al le wensen die Teso heeft ten aanzien van de nieuwe kade, maar garandeert elk geval een veilige ligplaats." Over de termijn waarbinnen RWS zal rea geren, zegt Reeder: „Het zal niet lang duren, het wordt tijd dat het bestek wordt gemaakt." Deze week gaan collectanten langs de deur ten bate van Simavi, de ver eniging voor directe steun aan klein schalige medische projecten in ontwikkelingslanden. De hulpverle ning is erop gericht zoveel mogelijk mensen te helpen zichzelf te helpen. Jaarlijks is daar ongeveer f4 miljoen voor nodig. Simavi is geheel afhanke lijk van particuliere bijdragen. Dit jaar vraagt Simavi extra aandacht voor de bestrijding van kindersterfte, met na me in Uganda, waar na de oorlog met Tanzania en eropvolgende burge roorlogen nu de strijd met de ziekte AIDS is aangebonden. Met het geld van Simavi kunnen in 1990 65 plat telandsklinieken in Uganda worden bevoorraad met medische hulpgoede ren. Wie de collectant deze week niet treft, kan een bijdrage storten op giro 300100, t.n.v. Simavi, Haarlem. van de actie steeds uitgegaan van een eilandomtrek van 65 kilometer. Om practische redenen is echter besloten een paar stukken af te ste ken, zoals de Hors en de Mokbaai, waardoor de lengte 55 km wordt. Veel Texelaars menen dat het touw rond Texel dagenlang in stand zal blij ven. Dat is niet de bedoeling. Het touw spannen begint donderdag om 11.00 uur en anderhalf uur later rui men dezelfde leerlingen en hun bege leiders de spullen weer op. Wie iets van de actie wil zien zal dus tussen 11.00 en 12.30 uur op strand of dijk moeten zijn. De actie wordt officieel afgesloten op de veerhaven, nadat daar het touw over de havenmond is gespannen. Die handeling wordt ver richt door consul D. Koorn van Rwan da. Op de havenhoofden zullen de vlaggen van Unicef en Rwanda wor den gehesen. De Rijkspolitie te water zal aan de actie bijdragen door met de politieboot het touw over de ha venmond van Oudeschild te spannen. Spanning Op dit moment staat nog allerminst vast of het zal lukken het hele 55 ki lometer lange touw gesponsord te krijgen. De LBO-leerlingen hebben de afgelopen week vele bedrijven bena derd met een aanbevelingsbrief. Za terdag zaten leerlingen bij winkels in Den Burg, De Koog en Den Hoorn om het publiek nog wat meters te verkopen. Dat heeft ongeveer f700,- opgeleverd. De leveranciers van de school zullen ook nog voor een bij drage worden benaderd. De Lions- club Texel schonk inmiddels f500,- en hetzelfde deden Teso en Hema. Een Noordzeevisser kwam zelfs met een bedrag van f1000,- en de Verolme- werf in Heusden (waar de tweede dubbeldekker van Teso en het nieuwe onderzoekvaartuig van het NIOZ in aanbouw zijn) zegde f2000,- toa „We hopen dat Texel zich van zijn beste kant laat zien en bevelen de actie warm bij u aan", aldus de or ganisatoren in de aanbevelingsbrief. Het banknummer van de actie is 362541493 (Rabo) tnv Unicef Texel. Wie steun wil geven kan ook bellen met 13644 of 12121. Aansluitend op de algemene cursus fotografie start woensdag 28 maart een vervolgcursus. Hiervoor zijn nog enkele plaatsen vrij. Deze cursus voor gevorderden bestaat uit vijf lessen, waarvan er twee in de buitenlucht worden gegeven. De binnenlessen vinden plaats in d'Ouwe ULO, docent is Donald de Vrind Tijd: van 20.00 tot 22.00 uur. De kosten bedragen f37,50. Belangstellenden kunnen zich telefonisch opgeven bij de admi nistratie van de sectie Vormings- en ontwikkelingswerk, tel. 15582/14300. LBO-leerlingen verkopen meters touw bi) een winkel in Den Burg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 5