e eerste reddingsactie dappere lieden in eene haringschuit" Drinkwaterproject Rwanda krijgt maximale bijdrage Texelaars presteren goed bij groepsdressuur in Twisk Geld voor Tanzania uit fonds ontwikkelingshulp L van rncR Aa Chkisjpijn Alkmaar. Weer vacatures bij Texelse brandweer 31 MEI 1990 TEXELSE COURANT PAGINA 11 Do verkoping vond plaats in logement De Zeven Provinciën, op deze oude ansichtkaart het grote statige pand links zijn werk als postschipper deed bleef Buijs nauw betrokken bij het redden van mensen op zee. Een paar voor beelden; 4 man van het Duitse kof schip 'Nanija', 1 man van de Liverpool, een Pruisische bark in 1853, in 1849 negentien mensen van driemaster 'Agnes'. Kortom een hele lijst van mensen welke hun leven aan o.a. Jacob Buijs te danken hebben. In 1904 werd hem door H. M. de Ko ningin de orde van de Broeder van de Nederlandse Leeuw toegekend. De toenmalige ex- burgemeester van Texel De Jonkheere overhandigde Buijs een glazen stolp om er deze schamele oogst van een mensenle ven reddingswerk, 4 onderscheidin gen, onder te bewaren. Hierbij was ook een ordeteken van de koning van Hannover, Ernst August, voor Buijs' aandeel bij de actie rondom de Rijm- dina in 1846. Een trieste bijkomstig heid was het feit dat Jacob Buijs een aantal jaren voor zijn dood in 1912 geheel blind werd. Zoals een verslag gever het vlak na het overlijden van Buijs schreef, ,,0, als hij vertelde van zijne ondervindingen op zee en de medailles toonde, door hem verwor- tevoren was bepaald dat kopers van de vaste wal contant moesten beta len. Texelaars kregen hier drie dagen de tijd voor.... Dros kocht een maga zijn vol aardewerken potten, mokken en schalen. Zou de familie Stiggel- bout die koperen haard nog in hun bezit hebben welke voorvader Elenus voor een paar gulden kocht. Opval lend veel „vreemden" waren tijdens deze verkoping aanwezig. Namen als Johan Gelaaff, Johannes van Sint Anneland en Marcus Hangjas kun je nou niet typisch Texels noemen. Ook de koper van het wrak waarin o.a. 240 spoorrails, ene Van Gelder, zal wel een overkanter zijn geweest, wat had een Texelaar trouwens met die rails moeten beginnen. De totale opbrengst van de verkoping bedroeg deze keer f6688.05. Al met al geen slechte dag voor notaris Kik kert met zijn 10 procent van de op brengst. Goed, voor hem was het ook geen schone winst maar het zal best een gezellig dagje zijn geweest daar bij de schenkgrage kastelein van De Zeven Provinciën. Het college van B en W heeft beslo ten f10.000,- beschikbaar te stellen voor het Unicef drinkwaterproject in Rwanda. In verband met het 25-jarig jubileum van het LBO op Texel heb ben de leerlingen Texel „ingepakt". De opbrengst van de verkochte stuk ken touw bedroeg f32.000,-. Dit geld komt ten goede aan het drin kwaterproject. Het verzoek van het organiserend co mité van de actie om een gemeente lijke bijdrage uit het fonds ontwikkelingshulp, wordt - als de raad er mee instemt - ingewilligd. Van de f10.000,- komt f2.416,- uit het fonds ontwikkelingshulp. Het resterende bedrag komt ten laste van de pot onvoorzien. ven, dan was het aandoenlijk hem te horen zeggen, 'Ik wou dat ik ze ook nog eens zien kon!" Kompasfout En de afloop van de Rijmdina? Nadat de geredden in De Cocksdorp waren aangekomen werden zij daar, om wat op verhaal te komen, in een loge ment ondergebracht. De volgende dag gingen zij samen met de zoon van Jan Zunderdorp, consulair agent van de koning van Hannover, naar Oudeschild. Op 18 Februari werd, zo als gebruikelijk, ten overstaan van no taris Kikkert het verslag van de afgelopen reis en de stranding, de scheepsverklaring opgemaakt. Als re den van de stranding hielden zowel schipper Reents als zijn stuurman Muller het op de deviatie van het kompas. Naast de variatie, een ver schil tussen het ware Noorden en het B en W willen evenals voorgaande ja ren een bijdrage verstrekken aan een project in Tanzania van het R.K. Vrou wengilde. Het project komt in aan merking voor een bedrag van f644,- uit het fonds ontwikkelingshulp. Het Vrouwengilde heeft door middel van collectes en giften een bedrag van f1.840,- bijeengebracht. magnetische noorden is de deviatie een aanwijzingsfout van het magneti sche kompas welke onstaat door het scheepsmagnetisme. Aangezien een groot deel van de lading uit staven spoorijzer bestond heeft het kompas waarschijnlijk een grotere miswijzing gegeven dan waar men rekening mee had gehouden. Het resultaat hiervan was het sturen van een verkeerde koers waardoor het schip in de Eier- landse gronden terecht kwam. Rapport van experts Door de rechter uit Den Helder wer den schipper Klaas van der Ster en „rustend" stuurman Simon Ran aan gesteld en beëdigd als experts over het wrak en de lading van de Rijmdi- na. Nadat beiden naar de stran dingsplaats waren gezeild zijn zij daar een aantal dagen gebleven om toe zicht te houden op de berging van de restanten van schip en lading. Doordat het wrak geheel onder water lag was het te moeilijk om de spoor rails te bergen. Ook de balen katoen welke zich er nog in bevonden liet men zitten daar ze uit elkaar lagen en waardeloos geworden waren. Wat wèl in 's Rijksmagazijnen werd opge borgen waren o.a. 1570 zakjes katoe nen twist, 13 kisten geel koper, 4 koperen haarden, 267 stuks aarde werk en een koperen kolenbak. Verkoping De 19e maart 1846 was notaris Kik kert op de havendijk beOosten het Oudeschild aanwezig om een ieder de gelegenheid te geven de te verko pen spullen te bekijken. Om de waar de van het wrak met inhoud te schatten hadden de kopers de be schikking over het eerder genoemde rapport van beide experts. Onder de aanwezigen bevonden zich een groot aantal vaste klanten. Namen als Ver- berne, Dekker, Rab, Bakker en Kuiper komen in het verkoop document weer veelvuldig voor. Nadat alle be langstellenden de aangeboden kavels naar kwaliteit en kwantiteit hadden bekeken begaf het gezelschap zich naar het logement De Zeven Provin ciën voor de officiële verkoping. Van een kranteverhaal uit 1912 wordt gesproken over de „Reme- In 't Lant van Texsel noemt Van der Vlis haar de 'Rinaldi- Het was echter het Hannoverse kofschip „Rijmdina" dat op februari 1846 met stormachtig weer in de Eierlandse gron- verging. Van de bemanning werden de kapitein en de stuur- gered. De twee matrozen Johan Philip Tilo en Hinrich Booten vonden hun graf in de golven. Ziedaar de eerste itie waaraan de legendarische Texelse redder Jacob Buijs, toen ig 'n jonge knaap, deelnam. de 29ste januari tot de 13e fe- uan had de Rijmdina in een dok in uil liggen laden. Een grote hoeveel- ijzerwaren, staal, koper, katoen twist was aan boord genomen. Bdat de luiken met dubbele presse- ngen en kantkleden waren gedekt ftrok het schip in de vroege och- fid van de 14e februari met be- emming Bremen. Onder odsaanwijzingen zeilde het schip de umber af waarna men rond het middajguur in open zee raakte. Nadat de loods van boord was gegaan werd met een matige noordenwind al het doek bijgezet om de dikke vierhon derd mijl zo snel mogelijk af te leg gen. Alles had er de schijn van dat het een voorspoedige reis zou wor den. Het weer was gunstig zodat de Rijmdina snel voortgang maakte. Aanvankelijk werd een kompaskoers van noord te oosten gestuurd. In de avond en de daarop volgende nacht eerder gepubliceerd portret van Jacob Buijs op latere leeftijd. kromp de wind naar het westen zo dat een gunstiger oostelijke koers kon worden gevolgd. Gedurende de hele volgende dag, zondag de 15e, werd er goede voortgang gemaakt. Met de hand loden Doordat het zicht niet best was kreeg men geen gelegenheid obser vaties te nemen. Wèl werd nu en dan gebruik gemaakt van het handlood. De, op die manier verkregen informa tie, als diepte en grondsoort werden vergeleken met de gegevens in de zeekaart. In de loop van de nacht nam de wind in kracht toe zodat nóg meer snelheid gemaakt kon worden. Al met al redenen genoeg voor schip per Folkert Reents en zijn mensen om tevreden te zijn. Gróót was dan ook de ontzetting aan boord toen de Rijmdina in de dageraad van de 16e hard aan de grond stootte. Scheef Doordat de Rijmdina met volle vaart in de Eijerlandse gronden ramde is op dat moment een deel van de lading gaan schuiven. Hierdoor kwam het schip gevaarlijk scheef te liggen en werd meteen door „zware stortzeeën en brandingen overdekt". Om het ge vaar van omvallen en uit elkaar wer ken van het wrak te vermijden liet schipper Reents onmiddellijk de zei len lossnijden en begon men meteen met pompen op het ruim. Ondanks deze maatregelen bleef het schip zwaar aan de grond stoten en merkte men „alras dat hetzelve zware lekka ge bekomen had". In zeer korte tijd stond er meer dan drie voet water bij de pompen zodat er aan behoud van schip en lading niet meer kon wor den gedacht. Het redden van het eigen leven was voor de vier beman ningsleden nu nog het enige wat tel de. Inmiddels was de wind, en daarmee de zeegang toegenomen. Krakend en kreunend werd de Rijmdi na intussen stukje bij beetje door de branding gesloopt. Door de overko mende stortzeeën was de bemann- ning genoodzaakt voorlopig in de roef toevlucht te nemen. Daar werd besloten dat men met de eigen boot een poging zou doen de wal, waar van men inmiddels vermoedde dat het Texel was, te bereiken. Gevlucht In het want Op het moment dat de mannen aan stalten maakten het er op te wagen zagen ze tot hun ontzetting hoe een geweldige stortzee de boot uit haar sjorringen rukte en versplinterd over boord smeet. Meteen hierna ontdek ten zij „tot hunne niet geringe schrik" dat hun schip snel in de bo dem weg begon te zakken. De enige, voor dit moment, veilige plaats was een vlucht in het want. De twee ma trozen werden in hun vluchtpoging gegrepen door een overkomende zee. In machteloze woede zagen de schip per en zijn stuurman Muller hoe bei de ongelukkigen hun gevecht tegen het water langzaam maar zeker verlo ren. Na een laatste hopeloze kreet om hulp verdwenen zij in de kolkende zee. Terwijl de schipper en zijn stuurman zich met de moed der wanhoop in het want vastklemden had men aan de wal het drama reeds ontdekt. Snel werd een boot klaargemaakt en ging men onder zeil op weg naar de Rijmdina. In zijn later afgelegde scheepsverklaring vertelt schipper Reents ontroerd van zijn dankbaar heid toen hij de „door God gezonden zeven dappere lieden in eene haring schuit" zag naderen. Redders in groot gevaar Onder deze zeven dapperen bevond zich de toen 14-jarige Jacob Buys die het nodig vond zijn vader op deze reddingtocht te vergezellen. Zijn zee- doop zal het zeker niet zijn geweest. In die jaren ging men op veel jongere leeftijd reeds naar zee. Maar op zijn eerste reddingtocht ontdekte Jacob dat dit soort tochten meestal geen pretje was. Vanuit het Eierlandse gat zette men koers naar de stran dingsplaats. In de buurt gekomen luk te het de mannen niet om de Rijmdina, mede door het lage water, dicht genoeg te naderen. Besloten werd om een paar uur voor anker te gaan teneinde een hogere waterstanc af te wachten. Intussen hadden de twee overlevenden van de Rijmdina zichzelf in het want vast weten te binden en hingen daar meer dood dan levend te wachten op hun red ders. Rond twee uur in de middag zag schipper Reents dat de haring schuit weer zeil maakte om te probe ren hen weer te benaderen. Tot zijn grote schrik werd de schuit steeds opnieuw vol water gegooid. In zijn eigen beklagenswaardige toestand zag hij vertwijfeld „dat de zich daarin bevindende zeelieden, ten getale van zeven mannen zelve de slagtoffers van hunne menschlievende pogingen zouden worden alzoo dezelve schuit van onophoudelijke zeeën werd over stelpt". Verbeten vochten ze echter door om de twee mannen te berei ken. Na een paar uur knokken wisten ze naast het wrak te komen waaraan ze zich met haken vast hielden. On geveer tien uur hadden de twee Duit se zeelieden zich aan de grijpgrage klauwen van de Noordzee kunnen onttrekken alvorens ze door een ploeg eenvoudige kerels werden ge red. Smaak te pakken Tijdens deze reis heeft Jacob Buijs kennelijk de smaak van het reddings werk goed te pakken gekregen. Be halve dat hij een groot aantal jaren Zaterdag en zondag gaven 26 pony en 7 paardcombinaties van De Klop pertjes en Waddenruiters „acte de presence" in Twisk. Het concours hippique, georganiseerd door de Koggeruiters, vond plaats onder ideale weersomstandigheden. Zater dag reden de pony's en zondag was het de beurt aan de paarden en de aanspanningen. Bij de individuele dressuur werden de volgende resultaten behaald: zes pony-combinaties reden zich in de prijzen en er werden in totaal 7 winstpunten behaald. Harma Eilander met Valentine scoorde met 127 pun ten het hoogste, goed voor een tweede prijs. Ook Annemiek Kooiman wist met haar nieuwe pony Norton een winstpunt te bemachtigen. Bij de paarden behaalde alleen Corrien Duin een winstpunt. In de groepsdressuur ging het bij de paarden aanmerkelijk beter: het vier tal van de Waddenruiters wist beslag te leggen op de tweede prijs, 129 punten, één winstpunt dus. Het acht tal van De Kleppertjes deed het zeker net zo goed, het behaalde 130 pun ten, twee winstpunten, goed voor een derde prijs. Bij het springen kwamen de volgende pony-amazones foutloos rond: Tessa Blom, Vera Blom, Maartje Duin, Lilian Dijker, Petra Kooiman, Annette Kos- sen, Sanne Pelgrim, Marleen Roeper, Chloë Weel en Kirsten Zoetelief. Zij scoorden hierbij twee winstpunten. Chloë Weel promoveerde hierdoor naar de zware klasse bij het sprin gen, de klasse Z. Bij de paarden re den slechts Corrien Duin en Jacobien de Wit een foutloos parcours. Er zijn slechts enkele minpuntjes te noemen bij dit tweedaags paarden- festijn. De organisatie was wat min der strak dan we bij een concours van de Koggeruiters gewend zijn: het programma liep dus nogal uit. Boven dien was het jammer dat, vooral op zaterdag de publieke belangstelling wat tegenviel. Prijzen individuele dressuur B-dressuur pony's: 2. Harma Eilander met Va lentine 127; 3. Harma Eilander met Valentine 124 (2e proef); 4 Cathalijn Makelaar met Chi- ca 120; 6. Petra Kooiman met Storm 123 Al len één winstpunt L1-dressuur pony's: 4 Sanne Pelgrim met Shadow Boy 122, 5. Wen dy Beers met Shadow 121. Beiden één winst punt. L1-dressuur paarden Corrien Duin met Barivaal 123, 1 winstpunt. Prijzen springen: B-springen pony's: 1 Lilian Dijker met Lady; Tessa Blom met Lady Daisy. L-springen po ny's: 5. Sanne Pelgrim met Shadow Boy M- springen pony's: 1. Chloë Weel met Zamba, nu Z. L-springen paarden: 6- Corrien Duin met Barivaal; - Jacobien de Wit met Demsey. Allen 0 fout, voldoende voor stijl en twee winst punten. Iedere zaterdagochtend haalt Scou ting Texel oud papier op. De mensen worden verzocht deze spullen vóór 10.00 uur aan de straat te zetten, zodat ze vlot kunnen worden ingela den. Bij de oud papier-wagen kunt u ook gereedschap voor de derde we reld kwijt. Komende zaterdag wordt het oude papier etc. opgehaald in de volgende straten: 1. Bernhardlaan, Lieuwstraat, Tjak- kerstraat. Wilsterstraat De Cocksdorp Zaterdag wordt in De Cocksdorp en omgeving oud papier opgehaald door de ouders van leerlingen van o.b.s. Durperhonk. Men wordt verzocht het papier uiterlijk 8.30 uur aan de weg te zetten. 's Middags wordt in de rest van de polder papier opgehaald door de Strij- bosschool van 13.00 tot 15.00 uur. Om de Texelse vrijwillige brandweer weer op volle sterkte te brengen heb ben B en W ingestemd met het ver zoek een sollicitatieprocedure in te stellen voor zes vrijwilligers. In ver band met de vacatures in 1989 wer den begin 1990 vier brandweerlieden aangesteld. Als gevolg van de afkeu ringen zijn er nu echter opnieuw plaatsen leeggekomen. Als deze ver vuld worden, komt de sterkte weer op 43 spuitgasten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 11