PROGRAMMA RONDE OM TEXEL
Het wordt een uitstekende
dertiende Ronde om Texel
Edwin Lodder is niet bijgelovig
Verkeersmaatregelen bij
Paal 17 en vuurtoren
enry Dunant in
aven Oudeschild
chulpengat 28 juli
3 water gelaten
sen jazz-optreden
dens kerkdienst
lilethok op camping
oeft niet gewijzigd
ilandcompetitie basketball
eeft teams nodig
Crossloop De Koog
Goede prestaties Texelaars
in Helders kringconcours
INDEBDAG 14 JUNI 1990
TEXELSE COURANT
PAGINA 9
Henry Dunant. het vakantieschip
(,et Nederlandse Rode Kruis, zal
nacht van woensdag 20 op don-
riag 21 iuni doorbrengen in de
n van Oudeschild. De opvaren-
n wordt dan een amusementsa
nd aangeboden, verzorgd door
[else musici.
81 meter lange schip van het
de Kruis, biedt mensen die daar op
,re wijze niet toe in staat zijn,
/unieke vakantiemogelijkheid. Al
and wordt Nederland vanaf het
lte, bekeken, 's Avonds meert het
nip ergens af, en verzorgt de plaat
je afdeling van het Rode Kruis
n avondprogramma. Het ligt in de
doeling dat de Henry Dunant
ensdag 20 juni om omstreeks
00 uur de haven van Oudeschild
nenloopt. Het avondprogramma
fdt dan verzorgd door Dyo Was-
k (orgel) en Loes Bakker (fluit).
schip overnacht in de Texelse ha-
om in de vroege ochtend van de
weer te vertrekken,
er in de zomer (op 7 augustus) zal
Henry Dunant nogmaals Oude-
«Id aandoen. Dan zal het program-
worden verzorgd door Jannie
lanen en haar groep.
1 nieuwe Teso-dubbeldeksveerboot
chulpengat", die momenteel in
nbouw is op de Verolme scheeps-
irlin Heusden (Noordbrabant), zal
zaterdag 28 juli worden gedoopt
te water gelaten. Mevrouw Tine
is van der Vlies, lid van de Raad
Commissarissen van Teso, zal de
opplechtigheid verrichten. De
v is momenteel redelijk op sche-
alleen kunnen de laatste twee
ith Schneider propellers pas in de
tede of derde week van juli wor-
geplaatst, waarna de bovenbouw
worden aangebracht en afge-
irkt. Het bouwschema in de laatste
rek voor de tewaterlating is derhal-
bijzonder krap. Na de tewaterlating
irdt het schip versleept naar Dor-
icht, waar de afbouw plaatsvindt,
één van de eerstvolgende Texelse
oranten zal een uitgebreide repor-
verschijnen over de bouw van
nieuwe dubbeldekker.
de Jazz en Rondekrant aange-
ndigde optreden van de Rainbow
Valentines, zondagochtend tij-
de dienst in de Ned. Hervormde
van Den Burg, gaat niet door. In
kerk wordt dan namelijk het
O-jarig bestaan van de Zondags-
hooi gevierd.
idanks een kleine afwijking van het
satselijk geldende bestemmingsplan
39 een verplaatst, nieuw gebouwd
i'ethok op camping Loodsmansduin
jven staan. B en W hebben dat in
wekelijkse vergadering dinsdag-
htend besloten naar aanleiding van
e gesprek met de directie van de
>T, de eigenaar van de camping,
armee kwam het college terug op
m vorige week ingenomen stand-
mt. Toen besloten B en W namelijk
in brief te sturen aan de RST met
mededeling dat men niet volgens
regels had gebouwd en het ver
lek om de dakhelling te wijzigen,
eze brief wordt nu ingetrokken,
verigens blijft het college van me-
n9 dat sprake was van een
luwstop, hetgeen door de RST-
'ectie wordt betwist.
ok voor het nieuwe seizoen hoopt
organisatie van de eilandcompeti-
basketball weer genoeg teams bij-
In te krijgen voor een competitie.
8artoe dienen zich minimaal tien
ams in te schrijven om het geheel
ndabel te maken. Punt is echter
}kdat de al aanwezige organisatie
r,ngend verlegen zit om mensen die
de vrijdagavond mee willen helpen
hter de tafel. Wie interesse heeft
ln zich telefonisch in verbinding
el,en met Jacqueline Wilner, tele-
ton 13467. Het inschrijfgeld be-
'aa9t evenals vorig jaar f 20,—. Het
"iet noodzakelijk een sponsor te
eoben; het is ook mogelijk om het
schrijfgeid als team bijeen te bren-
en. Verder is het verplicht geduren
de wedstrijd twee dames in het
te hebben staan. Met mensen
Van de overkant studeren en toch
1 en basketballen zal rekening ge-
en worden door deze wedstrij-
n °Peen laat tijdstip in het
,0jramma op te nemen. Ook het
|e strijdreglement zal wat strenger
(j en opgesteld om het steeds
•sselen van teams te voorkomen,
•oschrijving sluit op 22 juni a.s.
i
Zaterdag is de grote dag van de Ronde om Texel. Maar ook de dagen
ervoor is het al een drukte van belang op paal 17. De deelnemers arri
veren en hun boten worden met tractoren naar het strand vervoerd.
Op het water wordt menige trainingsronde gezeild en aan de kant
worden de kansen ingeschat.
Het programma op zaterdag is:
9.30 uur' Briefing vanuit het wedstrijdbureau op het strand door
wedstrijdleider Edwin Lodder.
11.00 uur: De start van de dertiende Ronde om Texel. De procedure is
als volgt: 45 minuten vóór het signaal mogen de boten de startlijn al
niet meer kruisen. Deze ligt tussen twee masten met een gele vlag op
het startschip en een lijnboot. Erboven vliegt een helicopter heen en
weer.
Om 10.40 uur wordt een seinvlag getoond en een geluidsignaal gege
ven. Dan mag geen van de boten meer ten noorden van de startlijn
komen.
Om 10.50 uur wordt een witte vlag getoond en een geluidsignaal
gegeven.
Om 10.54 wordt de witte vlag weggehaald.
Om 10.55 uur wordt een blauwe vlag gehesen en een geluidsignaal
gegeven.
Om 10.59 uur wordt de blauwe vlag verwijderd.
Om 11.00 uur is de start door middel van het hijsen van een rode vlag
en een geluidsignaal.
Ter ondersteuning van de signalen geeft de helikopter witte, blauwe en
rode rooksignalen op de bewuste tijdstippen.
Het is uiteraard afhankelijk van de weersomstandigheden hoe lang de
zeilers erover doen.
Wedstrijdleider Edwin Lodder ziet het dertiende rondje wei zitten, (toto: Pieter de VriesI
Edwin Lodder is de wedstrijdleider van de dertiende Ronde om
Texel. Een zware taak met veel verantwoordelijkheid. Deze week
kon hij al een beetje oefenen tijdens het EK Prindle.
Hoewel de Ronde dit jaar een ongeluksgetal heeft, is Lodder er
heilig van overtuigd dat het weer een grandioos evenement
wordt. ,,lk ben niet bijgelovig. Het gaat gewoon door en het
wordt een uitstekende Ronde".
De wedstrijdleider is niet zenuwach
tig. „Er zijn al drie dagen met Prindle-
kampioenschappen aan vooraf ge
gaan en iedereen heeft even aan el
kaar kunnen wennen. Het is niet echt
proefdraaien voor de Ronde voor mij,
daarmee is het niet te ver gelijken.
De kampioenschappen gaan over al
lemaal driehoeksbanen voor de kust.
Relatief korte wedstrijden van een
uur tot anderhalf uur en heel over
zichtelijk. Dat is wel wat anders dan
zaterdag".
Het moeilijkste moment voor een
wedstrijdleider in de Ronde is de
ochtend voor de start. „Als er dan
een wind met een kracht van boven
de vijf waait moet de beslissing wor
den genomen of het evenement
doorgaat. Je bent uiteindelijk toch
verantwoordelijk voor tweeduizend
zeilers die op het water zitten".
Door de massaliteit is de start een
indrukwekkend moment, maar een
wedstrijdleider kan als het eenmaal
zover is weinig meer doen. „Je hebt
maar een paar kleine middelen om
dan nog enige invloed uit te oefenen.
De startlijn op de juiste manier uitleg
gen en op het juiste moment het
startschip in de juiste positie
brengen bijvoorbeeld. Dat is het eni
ge wat je kan doen. Voor de rest ben
je volledig afhankelijk van de discipli
ne van de zeilers".
Achterhoede
Er zijn inmiddels ruim 900 inschrijvin
gen. Als het startsein valt, proberen
al die boten tegelijk op de meest
gunstige plaats door die lijn van een
kilometer lang te varen. „De helft
daarvan probeert dat althans, de an
deren zijn minder ervaren en die ne
men de achterhoede voor hun
rekening".
Lodder hoopt zelf op een dikke wind
kracht vier uit zuidwestelijke richting,
zodat de zeilers op de Waddenzee
nog een leuk kruisrak hebben. Dat
komt de spanning van de wedstrijd
ten goede.
De branding bij paal 17 is deze week
flink. De Piindle-zeilers hebben hier
van al de nodige problemen onder
vonden. Woensdag ontstonden er
vele ongelukjes met de nodige scha
de. „Er was te weinig wind om goed
door de branding te komen. Daarvoor
is wel kracht 4 nodig en dat zat er 's
middags niet in".
Lodder denkt dat er grote problemen
ontstaan als zaterdag hetzelfde weer
beeld geeft als woensdag. ,.Op zich
kan iedereen uitstekend zeilen bij zulk
weer, mits men eenmaal op zee is.
Het enige advies dat ik kan geven is
dat men na de briefing zo snel moge
lijk het water opgaat en daarbij zorgt
dat er voldoende ruimte is. Ze moe
ten niet met honderd man tegelijk
het water opgaan, dan gaat het ge
heid mis. En laten de mindere goden
luisteren naar de mensen die wèl er
varing met de branding hebben".
In de hand houden
Voor de start wordt een helikopter
gebruikt. Hierin neemt het wedstrijd
comité plaats. Lodder ook? „Ik zoek
een positie op vanwaar ik de zaak
volledig in de hand kan houden. En
dat is afhankelijk van het weertype.
Ik wil tot het laatste moment zelf de
touwtjes in handen kunnen hebben".
Edwin Lodder leidt de Ronde voor
het eerst, als opvolger van Tony van
Oeveren. Hij heeft echter veel erva
ring, onder andere met de Prindle-
kampioenschappen en diverse
kampioenschappen langs de hele
kust. Het opvangen van verhitte zei
lers die het ergens niet mee eens zijn
behoort ook tot zijn taak. „Je moet
ervoor zorgen dat je ten alle tijden
kalm blijft. Je moet de nodige af
stand bewaren en zeker niet bij echte
problemen teveel met ze in discussie
gaan. Als je je daartoe laat verleiden
haal je jezelf onderuit. We hebben
een deskundige commissie die de
protesten zal afhandelen. Zes men
sen met internationale ervaring als ju
ry. Ze zijn volledig onafhankelijk en
hebben ook geen zitting in start- of
finishcomité's".
Als extra controlemaatregel worden
van de start video-opnamen ge
maakt. Dan kunnen alle zeilnummers
van de boten die te vroeg de startlijn
passeren later worden opgezocht.
„Zonde natuurlijk als je een rondje
hebt gezeild en denkt dat je goed
bent geëindigd, terwijl achteraf blijkt
dat je bent gediskwalificeerd. Maar
juist door deze vorm van starten is
iedereen zuiver voor zichzelf verant
woordelijk. Als je goed oplet kan je
heus zien waar de lijn is".
Rondje Texel is voor Edwin Lodder
vooral een kwestie van enorm veel
werk en korte nachten. Daarnaast
noemt hij het een uitdaging. „Organi
satorisch gezien dan. Het is een heel
leuk evenement met veel bijzondere
kanten. Of ik volgend jaar weer
wedstrijdleider wil zijn? Laten we
eerst dit rondje even tot een succes
maken!"
Beslissing
Het al of niet doorgaan van het eve
nement hangt af van twee personen:
Lodder en het hoofd van de veiligheid
Fup Boon. Zaterdagmorgen om 07.30
uur wordt het weer bekeken en een
beslissing genomen. Bij twijfel neemt
Boon de beslissing. „Hij gaat over de
veiligheid, die met honderd volgboten
in de gaten wordt gehouden en hij is
er verantwoordelijk voor dat mensen
weer heelhuids terugkomen".
De Ronde kent een leeftijdsgrens van
zestien jaar voor deelnemers. Alleen
in overleg met klasse-organisaties
kan hiervan worden afgeweken. „Het
is afgelopen vier jaar natuurlijk
steeds rustig weer geweest, dus alles
is goed gegaan. Je merkt het ook
aan de leeftijden bij de inschrijvingen:
steeds jongere personen. De limiet is
ingesteld voor de veiligheid. We vin
den het niet verantwoord dat iemand
met zijn kind van tien jaar dat nog
nooit heeft gezeild op zee gaat varen.
Zulke mensen zijn blind geworden
voor het gevaar".
Lodder vindt het allerbelangrijkst dat
alle zeilers zaterdag voor zichzelf
goed uitmaken of men, afhankelijk
van de weersomstandigheden, start.
„Ik hoop dat iedereen die verant
woordelijkheid voor zichzelf kan op
brengen. Ik kan niet voor iedereen
een beslissing nemen, ik kan alleen
adviseren dat mensen met weinig er
varing of met twijfels bij een flinke
wind aan de kant blijven. En voor de
rest moet men het zelf weten".
Sportvereniging De Koog houdt zon
dag de eerste van de in totaal elf
crosstopen van dit seizoen. De start
is om 19.30 uur op het sportveld
aan de Boodtlaan.
De deelnemers kunnen starten in ze
ven categorieën: 1 Vz km (jeugd tot
en met 9 jaar); 4 km (jeugd tot en
met 14 jaar); recreanten; dames; da
mes veteranen vanaf 35 jaar, 8 km
heren, heren veteranen vanaf 40 jaar.
Voor iedere categorie zijn diverse prij
zen beschikbaar. De deelnemers die
zeven keer of meer meedoen, worden
opgenomen in een totaalklassement.
Zij komen tevens in aanmerking voor
een herinneringsstandaard. Deelname
kost f 3,— voor de jeugd tot en met
9 jaar (seizoenkaart 725,—), 74,—
voor jeugd tot en met 14 jaar (sei
zoenkaart 734,— 75,— voor senio
ren (seizoenskaart 742,50).
Afgelopen weekend werd het eerste
kringconcours „nieuwe stijl" in Den
Helder verreden. De Kleppertjes wa
ren vertegenwoordigd met 23 com
binaties waarvan vier een winstpunt
in de dressuur behaalde. Het beste
resultaat was voor Annemieke Kooi
man met Norton in de B-dressuur. Zij
behaalde 125 punten en mag nu in
de L1 starten.
Bij het L-springen behaalde Sanne
Pelgrim met Shadow Boy een eerste
prijs en Chloê Weel met Zamba werd
bij het M-springen eerste. De Wad-
denruiters waren zondag met elf
combinaties vertegenwoordigd. Hier
behaalde Ria Bakker met Animo een
eerste prijs in de L1 dressuur met
134 punten. Ook Bea Timmer met
Avant Coureur behaalde met 131
punten 2 winstpunten in de L2 dres
suur. Annet Kossen werd met Zamo-
ra eerste in het progressief springen.
Het viertal van De Waddenruiters
kwam met 122 punten en een eerste
prijs zeer goed voor de dag.
De volgende combinaties hebben een winst
punt resp prijs behaald.
Annemieke Kooiman met Norton B. 125. 1,
2de prijs nu LI; Lilian Dijker met Lady LI, 124.
1. 1ste prijs; Ilse Geus met Chamir LI. 121, 1,
2de prijs; Kirsten Zoetelief met llkayso L1.
117, 6de prijs; Marleen Roeper met Pascal L2,
118, 4de prijs. Vera Blom met Big Surprise L2.
124, 1, 2de prijs.
Springen: Tessa Blom met Lady Daisy B, 0 ft,
62 stijl. 3de prijs, 2, Sanne Pelgrim met Sha
dow Boy L. 0 ft, 1ste prijs, 2; Annet Kossen
met Lmardo L, 3 ft, 2de prijs. 1; Chloê Weel
met Zamba M, 0 ft, 1ste prijs, 2; Het achttal
behaalde 120 punten dus 1 winstpunt.
Paarden- Ria Bakker met Animo LI. 134, 2,
1ste prijs; Bea Timmer met Avant Coureur L1,
131. 2. 2de prijs; Afra Stoop met Ikke B 120
en 122, 2, nu L. 2 keer een tweede prijs; Jan
Hin met Antoinette L1. 121, 1.
Springen: Annet Kossen met Zamora B. 5de
prijs, Bea Timmer met Avant Coureur L, 3de
prijs.
Progressief springen Annet Kossen met Za
mora B 1ste prijs, Het viertal behaalde met
122 punten een eerste prijs.
Vanwege de Ronde om Texel zijn in
overleg met het Waterschap en de
Rijkspolitie door de gemeente Texel
weer tijdelijke verkeersmaatregelen
getroffen nabij Paal 17 (Ruyslaan
e.o.) en nabij de vuurtoren.
Vanaf vrijdagochtend 15 juni tot en
met zaterdag 16 juni kan maar in één
richting op de Californiëweg, de Peli-
kaanweg, de Randweg en de Ruys
laan worden gereden. De weg naar
Paal 17 wordt vanaf de hoek met de
Ruyslaan („Uit en thuis") afgesloten.
Deze toegangsweg is uitsluitend toe
gankelijk voor automobilisten in het
bezit van een parkeerkaart (deelne
mers en medewerkers van het organi
serend comité). Het strandslag bij
Paal 15 is voor motorvoertuigen af
gesloten.
Op zaterdag 16 juni kan maar in één
richting op de Vuurtorenweg, de
Strengweg en de Volharding worden
gereden.
Deze tijdelijke verkeermaatregelen
worden op de hierbij geplaatste
kaartjes weergegeven. Het publiek
wordt aangeraden het evenement
niet per auto te bezoeken omdat ver
wacht wordt dat parkeerproblemen
en verkeersopstoppingen zullen ont
staan, Wie het evenement toch per
auto wil bezoeken, kan parkeren
langs de Ruyslaan en de Peli-
kaanweg.
Het parkeerterrein bij de vuurtoren is
in de voorgaande jaren nauwelijks be
nut. Bezoekers hebben hun auto daar
veelal in de berm van de weg naar
de vuurtoren geparkeerd. Het is ver
standig om niet in de berm van de
weg te parkeren, maar door te rijden
naar het parkeerterrein zelf waar
plaats is voor ruim 300 auto's.
Uitdrukkelijk wordt er nog eens op
gewezen dat het verboden is om
zonder ontheffing van het gemeente
bestuur met een motorvoertuig op
het strand te rijden. Dit jaar zal hier
op scherp worden gecontroleerd. De
kentekennummers van de overtreders
zullen worden genoteerd, zodat de
politie ook achteraf hiertegen kan op
treden.
rtJOCLIjKE vr*K££*S«ICMTING
DE COCKSDORP