PROGRAMMA RONDE OM TEXEL Het wordt een uitstekende dertiende Ronde om Texel Edwin Lodder is niet bijgelovig Verkeersmaatregelen bij Paal 17 en vuurtoren enry Dunant in aven Oudeschild chulpengat 28 juli 3 water gelaten sen jazz-optreden dens kerkdienst lilethok op camping oeft niet gewijzigd ilandcompetitie basketball eeft teams nodig Crossloop De Koog Goede prestaties Texelaars in Helders kringconcours INDEBDAG 14 JUNI 1990 TEXELSE COURANT PAGINA 9 Henry Dunant. het vakantieschip (,et Nederlandse Rode Kruis, zal nacht van woensdag 20 op don- riag 21 iuni doorbrengen in de n van Oudeschild. De opvaren- n wordt dan een amusementsa nd aangeboden, verzorgd door [else musici. 81 meter lange schip van het de Kruis, biedt mensen die daar op ,re wijze niet toe in staat zijn, /unieke vakantiemogelijkheid. Al and wordt Nederland vanaf het lte, bekeken, 's Avonds meert het nip ergens af, en verzorgt de plaat je afdeling van het Rode Kruis n avondprogramma. Het ligt in de doeling dat de Henry Dunant ensdag 20 juni om omstreeks 00 uur de haven van Oudeschild nenloopt. Het avondprogramma fdt dan verzorgd door Dyo Was- k (orgel) en Loes Bakker (fluit). schip overnacht in de Texelse ha- om in de vroege ochtend van de weer te vertrekken, er in de zomer (op 7 augustus) zal Henry Dunant nogmaals Oude- «Id aandoen. Dan zal het program- worden verzorgd door Jannie lanen en haar groep. 1 nieuwe Teso-dubbeldeksveerboot chulpengat", die momenteel in nbouw is op de Verolme scheeps- irlin Heusden (Noordbrabant), zal zaterdag 28 juli worden gedoopt te water gelaten. Mevrouw Tine is van der Vlies, lid van de Raad Commissarissen van Teso, zal de opplechtigheid verrichten. De v is momenteel redelijk op sche- alleen kunnen de laatste twee ith Schneider propellers pas in de tede of derde week van juli wor- geplaatst, waarna de bovenbouw worden aangebracht en afge- irkt. Het bouwschema in de laatste rek voor de tewaterlating is derhal- bijzonder krap. Na de tewaterlating irdt het schip versleept naar Dor- icht, waar de afbouw plaatsvindt, één van de eerstvolgende Texelse oranten zal een uitgebreide repor- verschijnen over de bouw van nieuwe dubbeldekker. de Jazz en Rondekrant aange- ndigde optreden van de Rainbow Valentines, zondagochtend tij- de dienst in de Ned. Hervormde van Den Burg, gaat niet door. In kerk wordt dan namelijk het O-jarig bestaan van de Zondags- hooi gevierd. idanks een kleine afwijking van het satselijk geldende bestemmingsplan 39 een verplaatst, nieuw gebouwd i'ethok op camping Loodsmansduin jven staan. B en W hebben dat in wekelijkse vergadering dinsdag- htend besloten naar aanleiding van e gesprek met de directie van de >T, de eigenaar van de camping, armee kwam het college terug op m vorige week ingenomen stand- mt. Toen besloten B en W namelijk in brief te sturen aan de RST met mededeling dat men niet volgens regels had gebouwd en het ver lek om de dakhelling te wijzigen, eze brief wordt nu ingetrokken, verigens blijft het college van me- n9 dat sprake was van een luwstop, hetgeen door de RST- 'ectie wordt betwist. ok voor het nieuwe seizoen hoopt organisatie van de eilandcompeti- basketball weer genoeg teams bij- In te krijgen voor een competitie. 8artoe dienen zich minimaal tien ams in te schrijven om het geheel ndabel te maken. Punt is echter }kdat de al aanwezige organisatie r,ngend verlegen zit om mensen die de vrijdagavond mee willen helpen hter de tafel. Wie interesse heeft ln zich telefonisch in verbinding el,en met Jacqueline Wilner, tele- ton 13467. Het inschrijfgeld be- 'aa9t evenals vorig jaar f 20,—. Het "iet noodzakelijk een sponsor te eoben; het is ook mogelijk om het schrijfgeid als team bijeen te bren- en. Verder is het verplicht geduren de wedstrijd twee dames in het te hebben staan. Met mensen Van de overkant studeren en toch 1 en basketballen zal rekening ge- en worden door deze wedstrij- n °Peen laat tijdstip in het ,0jramma op te nemen. Ook het |e strijdreglement zal wat strenger (j en opgesteld om het steeds •sselen van teams te voorkomen, •oschrijving sluit op 22 juni a.s. i Zaterdag is de grote dag van de Ronde om Texel. Maar ook de dagen ervoor is het al een drukte van belang op paal 17. De deelnemers arri veren en hun boten worden met tractoren naar het strand vervoerd. Op het water wordt menige trainingsronde gezeild en aan de kant worden de kansen ingeschat. Het programma op zaterdag is: 9.30 uur' Briefing vanuit het wedstrijdbureau op het strand door wedstrijdleider Edwin Lodder. 11.00 uur: De start van de dertiende Ronde om Texel. De procedure is als volgt: 45 minuten vóór het signaal mogen de boten de startlijn al niet meer kruisen. Deze ligt tussen twee masten met een gele vlag op het startschip en een lijnboot. Erboven vliegt een helicopter heen en weer. Om 10.40 uur wordt een seinvlag getoond en een geluidsignaal gege ven. Dan mag geen van de boten meer ten noorden van de startlijn komen. Om 10.50 uur wordt een witte vlag getoond en een geluidsignaal gegeven. Om 10.54 wordt de witte vlag weggehaald. Om 10.55 uur wordt een blauwe vlag gehesen en een geluidsignaal gegeven. Om 10.59 uur wordt de blauwe vlag verwijderd. Om 11.00 uur is de start door middel van het hijsen van een rode vlag en een geluidsignaal. Ter ondersteuning van de signalen geeft de helikopter witte, blauwe en rode rooksignalen op de bewuste tijdstippen. Het is uiteraard afhankelijk van de weersomstandigheden hoe lang de zeilers erover doen. Wedstrijdleider Edwin Lodder ziet het dertiende rondje wei zitten, (toto: Pieter de VriesI Edwin Lodder is de wedstrijdleider van de dertiende Ronde om Texel. Een zware taak met veel verantwoordelijkheid. Deze week kon hij al een beetje oefenen tijdens het EK Prindle. Hoewel de Ronde dit jaar een ongeluksgetal heeft, is Lodder er heilig van overtuigd dat het weer een grandioos evenement wordt. ,,lk ben niet bijgelovig. Het gaat gewoon door en het wordt een uitstekende Ronde". De wedstrijdleider is niet zenuwach tig. „Er zijn al drie dagen met Prindle- kampioenschappen aan vooraf ge gaan en iedereen heeft even aan el kaar kunnen wennen. Het is niet echt proefdraaien voor de Ronde voor mij, daarmee is het niet te ver gelijken. De kampioenschappen gaan over al lemaal driehoeksbanen voor de kust. Relatief korte wedstrijden van een uur tot anderhalf uur en heel over zichtelijk. Dat is wel wat anders dan zaterdag". Het moeilijkste moment voor een wedstrijdleider in de Ronde is de ochtend voor de start. „Als er dan een wind met een kracht van boven de vijf waait moet de beslissing wor den genomen of het evenement doorgaat. Je bent uiteindelijk toch verantwoordelijk voor tweeduizend zeilers die op het water zitten". Door de massaliteit is de start een indrukwekkend moment, maar een wedstrijdleider kan als het eenmaal zover is weinig meer doen. „Je hebt maar een paar kleine middelen om dan nog enige invloed uit te oefenen. De startlijn op de juiste manier uitleg gen en op het juiste moment het startschip in de juiste positie brengen bijvoorbeeld. Dat is het eni ge wat je kan doen. Voor de rest ben je volledig afhankelijk van de discipli ne van de zeilers". Achterhoede Er zijn inmiddels ruim 900 inschrijvin gen. Als het startsein valt, proberen al die boten tegelijk op de meest gunstige plaats door die lijn van een kilometer lang te varen. „De helft daarvan probeert dat althans, de an deren zijn minder ervaren en die ne men de achterhoede voor hun rekening". Lodder hoopt zelf op een dikke wind kracht vier uit zuidwestelijke richting, zodat de zeilers op de Waddenzee nog een leuk kruisrak hebben. Dat komt de spanning van de wedstrijd ten goede. De branding bij paal 17 is deze week flink. De Piindle-zeilers hebben hier van al de nodige problemen onder vonden. Woensdag ontstonden er vele ongelukjes met de nodige scha de. „Er was te weinig wind om goed door de branding te komen. Daarvoor is wel kracht 4 nodig en dat zat er 's middags niet in". Lodder denkt dat er grote problemen ontstaan als zaterdag hetzelfde weer beeld geeft als woensdag. ,.Op zich kan iedereen uitstekend zeilen bij zulk weer, mits men eenmaal op zee is. Het enige advies dat ik kan geven is dat men na de briefing zo snel moge lijk het water opgaat en daarbij zorgt dat er voldoende ruimte is. Ze moe ten niet met honderd man tegelijk het water opgaan, dan gaat het ge heid mis. En laten de mindere goden luisteren naar de mensen die wèl er varing met de branding hebben". In de hand houden Voor de start wordt een helikopter gebruikt. Hierin neemt het wedstrijd comité plaats. Lodder ook? „Ik zoek een positie op vanwaar ik de zaak volledig in de hand kan houden. En dat is afhankelijk van het weertype. Ik wil tot het laatste moment zelf de touwtjes in handen kunnen hebben". Edwin Lodder leidt de Ronde voor het eerst, als opvolger van Tony van Oeveren. Hij heeft echter veel erva ring, onder andere met de Prindle- kampioenschappen en diverse kampioenschappen langs de hele kust. Het opvangen van verhitte zei lers die het ergens niet mee eens zijn behoort ook tot zijn taak. „Je moet ervoor zorgen dat je ten alle tijden kalm blijft. Je moet de nodige af stand bewaren en zeker niet bij echte problemen teveel met ze in discussie gaan. Als je je daartoe laat verleiden haal je jezelf onderuit. We hebben een deskundige commissie die de protesten zal afhandelen. Zes men sen met internationale ervaring als ju ry. Ze zijn volledig onafhankelijk en hebben ook geen zitting in start- of finishcomité's". Als extra controlemaatregel worden van de start video-opnamen ge maakt. Dan kunnen alle zeilnummers van de boten die te vroeg de startlijn passeren later worden opgezocht. „Zonde natuurlijk als je een rondje hebt gezeild en denkt dat je goed bent geëindigd, terwijl achteraf blijkt dat je bent gediskwalificeerd. Maar juist door deze vorm van starten is iedereen zuiver voor zichzelf verant woordelijk. Als je goed oplet kan je heus zien waar de lijn is". Rondje Texel is voor Edwin Lodder vooral een kwestie van enorm veel werk en korte nachten. Daarnaast noemt hij het een uitdaging. „Organi satorisch gezien dan. Het is een heel leuk evenement met veel bijzondere kanten. Of ik volgend jaar weer wedstrijdleider wil zijn? Laten we eerst dit rondje even tot een succes maken!" Beslissing Het al of niet doorgaan van het eve nement hangt af van twee personen: Lodder en het hoofd van de veiligheid Fup Boon. Zaterdagmorgen om 07.30 uur wordt het weer bekeken en een beslissing genomen. Bij twijfel neemt Boon de beslissing. „Hij gaat over de veiligheid, die met honderd volgboten in de gaten wordt gehouden en hij is er verantwoordelijk voor dat mensen weer heelhuids terugkomen". De Ronde kent een leeftijdsgrens van zestien jaar voor deelnemers. Alleen in overleg met klasse-organisaties kan hiervan worden afgeweken. „Het is afgelopen vier jaar natuurlijk steeds rustig weer geweest, dus alles is goed gegaan. Je merkt het ook aan de leeftijden bij de inschrijvingen: steeds jongere personen. De limiet is ingesteld voor de veiligheid. We vin den het niet verantwoord dat iemand met zijn kind van tien jaar dat nog nooit heeft gezeild op zee gaat varen. Zulke mensen zijn blind geworden voor het gevaar". Lodder vindt het allerbelangrijkst dat alle zeilers zaterdag voor zichzelf goed uitmaken of men, afhankelijk van de weersomstandigheden, start. „Ik hoop dat iedereen die verant woordelijkheid voor zichzelf kan op brengen. Ik kan niet voor iedereen een beslissing nemen, ik kan alleen adviseren dat mensen met weinig er varing of met twijfels bij een flinke wind aan de kant blijven. En voor de rest moet men het zelf weten". Sportvereniging De Koog houdt zon dag de eerste van de in totaal elf crosstopen van dit seizoen. De start is om 19.30 uur op het sportveld aan de Boodtlaan. De deelnemers kunnen starten in ze ven categorieën: 1 Vz km (jeugd tot en met 9 jaar); 4 km (jeugd tot en met 14 jaar); recreanten; dames; da mes veteranen vanaf 35 jaar, 8 km heren, heren veteranen vanaf 40 jaar. Voor iedere categorie zijn diverse prij zen beschikbaar. De deelnemers die zeven keer of meer meedoen, worden opgenomen in een totaalklassement. Zij komen tevens in aanmerking voor een herinneringsstandaard. Deelname kost f 3,— voor de jeugd tot en met 9 jaar (seizoenkaart 725,—), 74,— voor jeugd tot en met 14 jaar (sei zoenkaart 734,— 75,— voor senio ren (seizoenskaart 742,50). Afgelopen weekend werd het eerste kringconcours „nieuwe stijl" in Den Helder verreden. De Kleppertjes wa ren vertegenwoordigd met 23 com binaties waarvan vier een winstpunt in de dressuur behaalde. Het beste resultaat was voor Annemieke Kooi man met Norton in de B-dressuur. Zij behaalde 125 punten en mag nu in de L1 starten. Bij het L-springen behaalde Sanne Pelgrim met Shadow Boy een eerste prijs en Chloê Weel met Zamba werd bij het M-springen eerste. De Wad- denruiters waren zondag met elf combinaties vertegenwoordigd. Hier behaalde Ria Bakker met Animo een eerste prijs in de L1 dressuur met 134 punten. Ook Bea Timmer met Avant Coureur behaalde met 131 punten 2 winstpunten in de L2 dres suur. Annet Kossen werd met Zamo- ra eerste in het progressief springen. Het viertal van De Waddenruiters kwam met 122 punten en een eerste prijs zeer goed voor de dag. De volgende combinaties hebben een winst punt resp prijs behaald. Annemieke Kooiman met Norton B. 125. 1, 2de prijs nu LI; Lilian Dijker met Lady LI, 124. 1. 1ste prijs; Ilse Geus met Chamir LI. 121, 1, 2de prijs; Kirsten Zoetelief met llkayso L1. 117, 6de prijs; Marleen Roeper met Pascal L2, 118, 4de prijs. Vera Blom met Big Surprise L2. 124, 1, 2de prijs. Springen: Tessa Blom met Lady Daisy B, 0 ft, 62 stijl. 3de prijs, 2, Sanne Pelgrim met Sha dow Boy L. 0 ft, 1ste prijs, 2; Annet Kossen met Lmardo L, 3 ft, 2de prijs. 1; Chloê Weel met Zamba M, 0 ft, 1ste prijs, 2; Het achttal behaalde 120 punten dus 1 winstpunt. Paarden- Ria Bakker met Animo LI. 134, 2, 1ste prijs; Bea Timmer met Avant Coureur L1, 131. 2. 2de prijs; Afra Stoop met Ikke B 120 en 122, 2, nu L. 2 keer een tweede prijs; Jan Hin met Antoinette L1. 121, 1. Springen: Annet Kossen met Zamora B. 5de prijs, Bea Timmer met Avant Coureur L, 3de prijs. Progressief springen Annet Kossen met Za mora B 1ste prijs, Het viertal behaalde met 122 punten een eerste prijs. Vanwege de Ronde om Texel zijn in overleg met het Waterschap en de Rijkspolitie door de gemeente Texel weer tijdelijke verkeersmaatregelen getroffen nabij Paal 17 (Ruyslaan e.o.) en nabij de vuurtoren. Vanaf vrijdagochtend 15 juni tot en met zaterdag 16 juni kan maar in één richting op de Californiëweg, de Peli- kaanweg, de Randweg en de Ruys laan worden gereden. De weg naar Paal 17 wordt vanaf de hoek met de Ruyslaan („Uit en thuis") afgesloten. Deze toegangsweg is uitsluitend toe gankelijk voor automobilisten in het bezit van een parkeerkaart (deelne mers en medewerkers van het organi serend comité). Het strandslag bij Paal 15 is voor motorvoertuigen af gesloten. Op zaterdag 16 juni kan maar in één richting op de Vuurtorenweg, de Strengweg en de Volharding worden gereden. Deze tijdelijke verkeermaatregelen worden op de hierbij geplaatste kaartjes weergegeven. Het publiek wordt aangeraden het evenement niet per auto te bezoeken omdat ver wacht wordt dat parkeerproblemen en verkeersopstoppingen zullen ont staan, Wie het evenement toch per auto wil bezoeken, kan parkeren langs de Ruyslaan en de Peli- kaanweg. Het parkeerterrein bij de vuurtoren is in de voorgaande jaren nauwelijks be nut. Bezoekers hebben hun auto daar veelal in de berm van de weg naar de vuurtoren geparkeerd. Het is ver standig om niet in de berm van de weg te parkeren, maar door te rijden naar het parkeerterrein zelf waar plaats is voor ruim 300 auto's. Uitdrukkelijk wordt er nog eens op gewezen dat het verboden is om zonder ontheffing van het gemeente bestuur met een motorvoertuig op het strand te rijden. Dit jaar zal hier op scherp worden gecontroleerd. De kentekennummers van de overtreders zullen worden genoteerd, zodat de politie ook achteraf hiertegen kan op treden. rtJOCLIjKE vr*K££*S«ICMTING DE COCKSDORP

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 9