Dertiende Ronde om Texel: wéér een dobberpartij Texelaars Overall-winnaars Hans Visser voor de tweede keer slachtoffer van onverlaten Kuip en Houwing: „Rondje Texel heeft iets speciaals" PTT Telecom-medewerkers: „We blijven beslist tot zondag" Jan Kramer en Herman Bakker: „We wilden het voetballen nog zien" Willem Huizinga: „Met Fransen kan ik geen zinnig woord wisselen - Slechts 68 boten haalden finish ra tmaws PAGINA 6 TEXELSE COURANT DINSDAG 19 JU|(| Hans Visser toont de defecte roeren die voor de zijne werden omgeruild Hans Visser uit Utrecht is de gro te pechvogel van de dertiende Ronde. Zijn Nacra 18 square is in de nacht voor de wedstrijd door onverlaten voorzien van defecte roeren. „Ik heb 's morgens niets vermoedend mijn boot opgetuigd en naar de vloedlijn getrokken. Daar voelde ik dat er iets mis was: het roer was gebroken". Visser wist gelijk dat het niet zijn eigen roeren betrof omdat hij daar aan kleine reparaties had verricht. „Dit waren echt andere. Ik zal maar niet zeggen hoe mijn gevoe lens hierover zijn. Het is treurig. Ik ben blij dat ik het niet heb zien gebeuren, want ik denk dat er dan wel een recherchebijstandsteam aan te pas was gekomen!" De wedstrijdorganisatie is op de hoogte gesteld. Jk kan pas aan een roer zien of het de mijne is als ik 'm in m'n handen heb. Het zal dus niet meevallen om dat te zien als de boten na de wedstrijd te rugkomen. Maar ik ga natuurlijk wel kijken of ze erbij zitten". Hans Visser was voor de elfde keer naar Texel gekomen en het is de tweede keer dat hij het slacht offer is geworden van onverlaten. „Twee jaar geleden is van mijn Prindle 19 een compleet fok- systeem eraf gejat en met een mes door de trampoline gesto ken". Waaróm ze hem steeds moeten hebben is Hans een raad sel. „Ik ben geen kanshebber, ge woon een goede recreant. Ik denk wel dat ik blijf komen, maar ik weet nog niet of ik volgend jaar wel een boot meeneem. Ik heb hier wel een beetje de balen van. Vooral doordat het door medezei lers is gedaan. Ze varen toch in boten van tienduizenden guldens en dan jatten ze zoiets van een paar honderd gulden. En laten ze het er dan aflaten, zodat je het ziet. Dan had ik 's ochtends nog gauw even nieuwe roeren gehaald. Nu liep ik vol goede verwachtin gen naar de vloedlijn. Het gaat me nog met eens om de kosten, daar is nog wel overheen te komen. Maar ik baal gewoon van de ma nier waarop". Hans Visser zegt ieder jaar naar de Ronde toe te leven, waardoor de kater nóg groter is. „Ik laad de boot ook meteen op, ik heb er ge noeg van. En als ik nog eens met een boot kom sloop ik alles eraf en ga ik ernaast liggen slapen!" Corry Kuip en Willem Houwing voor de start van de Ronde. De Texelse Corry Kuip en Amster dammer Willem Houwing werden begin vorige week derde tijdens de EK Prindle in de klasse 18.2. Voor de tweede keer zeilden ze samen de Ronde. Ze haalden de finish niet, hoewel ze een dag voor de start nog aardig positief waren over de windverwachting. Willem Houwing is lange tijd de vaste fokkemaat geweest van Her man Boks op een Tornado. Corry had zelf een Hobie 16 en zeilde met verschillende mensen. „Sinds we samen zeilen hebben we be hoorlijk wat succes, maar we heb ben nu ook een echte wedstrijdboot". De matige windverwachting voor de dertiende Ronde beviel het tweetal wel. Willem Houwing: „We zijn aardige lichtweerzeilers, ik vind de verwachting prima Laat het maar net zo gaan als vorig jaar". Corry vult echter aan dat er wel wét wind moet zijn. „Niet he lemaal niks natuurlijk". De start zien ze als het grootste probleem. „Zeker met zulk licht weer is een goede start zeer be langrijk. Ik kan me voorstellen dat sommigen zoiets massaals eng vinden, maar met weinig wind kan er niet veel gebeuren". Corry vond de start van het EK veel griezeli ger. „Dat is allemaal veel fanatie ker. Er deden 38 boten mee in onze klasse. En iedere keer die boeien ronden met z'n allen.... Dat heb je niet in de Ronde". Corry Kuip en Willem Houwing doen ook aan wedstrijden aan de overkant mee. Maar Rondje Texel is voor hen iets speciaals. „De massaliteit, al die boten bij de start, dat is bijzonder om daar tus sen te zitten. Het is van de kant af al leuk, maar als je ertussen zit is het helemaal apart. En het is niet alleen de zaterdag, de hele week is al feest". Voor de vierde keer liet de wind de organisatie van de Ronde om Texel in de steek. Bij de start zaterdag om 11.00 uur leek het er nog wat op: een noord-noordwesten wind, kracht drie. Maar het leek wel alsof deze met het vallen van het startschot werd weggeschoten, want vanaf dat moment was het drijven geblazen. Enkele zeilers gaven op de Noordzee de moed al op, andere dap pere drijvers werden de haven van Oudeschild en de Mokbaai binnengeloodst. Slechts 68 boten passeerden de finish (een „diepterecord"), met op kop Gerard Loos en Frank Putters op een experimentele boot. Maar voor het eerst in de geschiedenis werd de ronde gewonnen door een Texelse bemanning: Dirk en Eddie Pool met een Nacra 5.5 sloop. Tijdens de briefing om 09.30 uur werd het nog even gezegd: de wind zou afnemen tot kracht twee. Reden tot afgelasten had men niet. Wedstrijdleider Edwin Lodder voor de start: „Er kan worden gevaren, maar het zal voor veel boten een lange wedstrijd worden". Aan de start verschenen 870 boten. Er waren 930 inschrijvingen. Klokslag 11.00 uur begon de drijf partij. De verwachting was dat veel boten bij De Cocksdorp teruggestuurd zou den moeten worden, omdat men daar niet snel genoeg zou zijn. Dat viel echter mee. Pas op de Wadden zee viel de wind helemaal weg. Enke le zeilers gaven de moed op en keerden terug. Anderen dreven op de stroom, ieder zuchtje wind mee pakkend Koppositie Eigenlijk vanaf het begin werd de koppositie ingenomen door Gerard Loos en Frank Putters met een expe rimentele boot. Zij voerden veel zeil (ook een spinaker), waardoor ze goed profiteerden van elk klein beetje wind. Hun handicap was echter niet zo gunstig (88). Ze werden slechts op enkele meters gevolgd door de Engelsman Reg White met een Hurri cane Special. Beste Texelaar was Herman Boks met fokkemaat Klaas Jan van der Vis. Hij rondde de noord punt als vijfde. Helaas was hij te vroeg over de startlijn gegaan, wat hem een diskwalificatie opleverde. Regel is dat de catamarans die om half vier niet voorbij Oudeschild zijn, daar uit de race worden gehaald. Als zij namelijk wèl doorgaan worden ze door de ebstroom bij Texel vandaan gevoerd. De organisatie kwam echter voor grote problemen te staan toen op dat tijdstip nog maar zo'n tien bo ten Oudeschild waren gepasseerd! Edwin Lodder: „We konden moeilijk die zevenhonderd die er nog kwamen allemaal de haven binnenloodsen. Daar was geen plaats voor. We heb ben besloten het veld „doormidden te hakken" en de laatste driehonderd boten Oudeschild binnen te sturen. Nog eens zo'n tweehonderdvijftig ca tamarans zijn naar de Mokbaai verwezen". Geen chaos In Oudeschild leek het al snel een enorme chaos, hoewel het in de praktijk meeviel. Havenmeester Kees de Graaf kon het nauwelijks be schreeuwen. De haven was algauw „geplaveid" met catamarans, die met vereende krachten op de kant wer den getild. De gestrandde zeilers moesten een nummertje trekken en werden met een haastig geregelde bus van Ro bert Aris van Boven naar paal 17 ge bracht. Daar moesten ze zich afmelden en werd met een tractor de trailer van het strand gehaald. Met de eigen auto kon men dan terug naar Oudeschild om de catamaran op te pikken. Hoewel de drukte (ook van toeschou wers) op een hoogtepunt kwam in de havenplaats, verliep alles goed. De politie was met man en macht ter plaatse om het verkeer te regelen. Trommelen De sfeer onder de zeilers was grandi oos. Eén van de deelnemers: „Ik heb nog nooit zo'n lol gehad. Bij de VC- boei dreven we in een enorm veld met wel tweehonderd boten. Iemand begon een populair liedje op de rom pen te trommelen en iedereen nam het over. Het galmde over de vlakte". Hij wordt bijgevallen door anderen: „Er werd eten en drinken uitgewis seld en zelfs een balspelletje gedaan van de ene boot naar de andere! Eenmaal in de haven stonden er mensen klaar om de boten over de stenen te dragen. Er was vervoer ge regeld, prima allemaal". Op de Mok zag het ook „wit" van de boten. Luitenant Schlösser zette een legertruck in om de zeilers te vervoe ren, later kwam er nog een bus van Van Boven bij. Er werd echter ge vochten om een plaatsje in de leger truck. Erik van der Werf uit Zaandam maakte zo'n ritje mee. „Ik heb nog nooit zo'n leuk Rondje Texel meege maakt! De start ging goed, rustig vooral en dus weinig kans op schade. Toen hebben we nog een lekker stuk- Jaap de Vries en Ellis Altena zijn van PTT Telecom. Zij en hun me dewerkers verzorgden de autotelefoon- en faxverbindingen op het strand. Er is daarnaast voor zo'n twintigduizend gulden in het evenement gestoken, voor namelijk aan apparatuur voor de beveiliging. Tweeënveertig portofoons, enkele mobilofoons en autotelefoons, een telefooninstallatie en drie auto's zijn beschikbaar gesteld voor het welslagen van de Ronde. Eventue le waterschade, die toch al gauw kan optreden aan apparatuur dat mee de zee opgaat, is geen pro bleem: het materiaal is goed ver zekerd. Behalve installateurs was de PTT vertegenwoordigd met promotie-medewerkers. Jaap de Vries is vol lof over het evenement: „De PTT werkt al vele jaren mee, maar voor mij is het de eerste keer. Het is zelfs de eerste keer dat ik op Texel ben. Het is werkelijk fantastisch". Ellis Altena vertelt dat de PTT ieder jaar meer geld en materiaal sponsort. „Ik kom hier al enkele jaren. Het ver loopt altijd geweldig. De organisa tie is goed en de sfeer ook. We blijven allemaal tot zondag, want dan kunnen we ons nog even in het jazzfestival storten". je gezeild. Daarna kwam het windlo ze stuk, waarin een enorme saamhorigheid heerste en iedereen de grootste lol had met elkaar. En net toen het echt saai begon te wor den kregen we door dat we naar een marinierskazerne moesten varen om met een legertruck te worden afge voerd....je maakt zo nog eens wat mee. Voor de mensen die toch met tot de kanshebber behoren was het één groot spektakel". Enkele deelnemers wilden koppig de tocht voortzetten. Met behulp van de Rijkspolitie te water werden zij terug gehaald. De RP trad ook op tegen de speedbootjes die de havenmond in Oudeschild onveilig maakten. Gerard Loos passeerde rond vijf uur als eerste de finishlijn van het tiende rondje, al snel gevolgd Engelsen Robert White en Jofe me met een Hurricane. De eerjj cat, met Pieter Saarberg (deV(* van vorig jaar) finishte als zes<j; Veronique maakte opnamen var Ronde en interviewde de eerste nenkomer. Loos onthulde dat h stekend op de hoogte was van' posities van zijn medezeilers. Hi droeg namelijk een klein radioot, met een oortelefoontje... Dirk en Eddie Pool kwamen a,a zestiende binnen, op basis vanj handicap van hun Nacra genoea de overall-zege. „Ik voel me uit» heel prettig nu. Het is een zwar» tocht geweest. De Waddenzee* nog wel het moeilijkst, veel wir< schiftingen. Zo lag je voor en 20 kwamen ze je weer voorbij. Wet ben drie, vier keer gewisseld nummer 54", aldus Dirk Pool j| ronde was wel een treurige gebj nis hoor. Ik hoop dat ze het volj jaar op een andere datum zetten want dit is nu het vierde jaar zen wind. Kijk, ik ben rondgekomen, maar eigenlijk moet iedereen leij kunnen zeilen. Dit is gewoon ea drijf partij". Lees verder pagi ..Wij wilden het voetballen nog zien". Jan Kramer uit Zaandam en Her man Bakker uit Purmerend kwa men kort na de start terug naar de kant. ,,We lagen prachtig bij de start. Het signaal klonk en. wind weg! We zijn een klein stuk- kie doorgegaan. Toen vroeg Her man me hoe lang we nog moesten zeilen. Ik schatte een uur of zes zeven. Teruggaan dus, dan konden we het voetbal len tenminste nog zien". Kramer en Bakker noemen zichzelf geen fanatieke wedstrijdzeilers. „We zijn meer in voor het hardere werk, veel meer wind. Het is de vierde keer dat we meedoen aan de Ronde en alle keren zit het c<i wat wind betreft niet mee", i Kramer. Ook het uitgaansleven:* het eiland wordt door het twee'J beproefd. De goede sfeer is voor het tweJ de belangrijkste reden om iedert| keer naar Texel af te reizen. „Spectakel, zoveel boten. Die sur] joh, en het ging nog goed ook. Maar ja, ineens wind weg, 't wal echt zo hoor, of het afgesproker was. We wisten dat het wind kracht twee zou worden en aisJ dan aan de andere kant van hei eiland in de luwte komt....da'ss beetje té. Maar volgend jaar zip we er gewoon weer hoor" Het PTT-Teiecom promotieteam. j'.>A j De chauffeurs van de afdeling transport hebben zich de hele week. geheel vrijwillig uiig* en genieten na de start heel even van hun welverdiende rust. Willem Huizinga reed dit jaar voor het eerst op een tractor boten van een naar het strand tijdens de Ronde. Zeven keer heeft hij de wedstrijd begeleid met een volg boot. ,,lk had m'n boot verkocht, maar ik wilde evengoed medewer ker zijn. Het is zo'n schitterend evenement joh. De hele entourage eromheen, het jazzweekend, ik word er gewoon knettergek van". Hij reed op de tractor van zijn werkgever, bouwbedrijf Geus. Wil lem begon donderdag met het ver voeren van boten naar het strand. „Het is allemaal perfect gegaan. Wie het eerst komt krijgt een plek op het strand toebedeeld en voor de rest is het een kwestie van open plekken invullen. Alleen met buitenlanders is het af en toe een ramp. Met Fransen kan ik geen zinnig woord mee wisselen. Ik ros over het strand naar een open plekkie en ik zet ze neer. Meer niet. Je ontmoet natuurlijk heel veel mensen. Leuke, maar er zijn ook chagerijnen bij". Met de boten wordt erg voorzic^| tig gedaan. De chauffeurs beve gen de trailers zelf aan hun tractor, zodat ze zeker weten óat alles goed is. De vervoersmedewerkers hebbenJ de nachten voor het rondje op I* strand doorgebracht. De tractor^ werden, om vernielingen te voor komen, gestald bij jeugdhotel D* Zilvermeeuw. Hoewel Willem Huizinga zich be* vermaakt op de tractor vindt N het varen in een volgboot toch nóg leuker. „Je hebt minder con tact met de deelnemers, dus o<^ geen taalproblemen' Maar ik v nog wel een jaar dat we bij de vuurtoren zeilers moeten tegen houden. Er waren een paar b'ld' hardstikke kwaad werden. Tja, i is ook niet leuk voor mensen d*l weet ik het waar vandaan komen". Over de organisatie is hij volI „Dat moet ook wel goed zijn, s i er zo'n kleine duizend van d'e 3*| paraten komen. Volgend jaar d f ik beslist weer mee, schitteren^

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 6