an Driehuis, directeur IJskaschool: ,lk ben een onderwijsdier a merlid Lankhorst: eer gemeenteambtenaren logisch gevolg zijn sociale vernieuwing" Geestelijk labiele vrouw weer opgepakt Texels jacht liep vast op de „Bol" Kinderverdriet ALARM ALS ELKE SECONDE TELT Aanrijding met geringe schade Examens karateclub INI, SQAG26 JUNI 1990 TEXELSE COURANT PAGINA 5 li hou van kinderenanders zou je dit werk niet kunnen doen". Driehuis (48) staat al vijfentwintig jaar voor de klas. De eeste Texelaars kennen hem als meester van de Jozefschool. 0 binnenkort gaat hij een stapje hoger: directeur van de Red- it IJskaschool in De Waal. „Gelukkig kan ik wel vier dagen per uk voor de klas blijven staan. Joh, ik kan dat contact met de irlingen gewoon niet missen". Een gesprek met een onder- ir" in hart en nieren. ,i Driehuis is geboren en getogen Utrecht. Hij had eigenlijk hele- jal geen schoolmeester willen orden. Dokter leek hem veel i/ker. jat kon niet in de jaren zestig. Ik i uit een groot gezin. Studeren as een voorrecht. Ze zagen het at zo zitten. Mijn vader was on wijzer, dus ben jk daar ook maar ior gaan leren. jn vader was leraar aan een soort 5, een bedrijfschool in Utrecht. Hij js een echte vakman in houtbe- arking. Na de oorlog waren er ote tekorten aan geschoolde men- a, dus bedrijven gingen eigen ensen opleiden op eigen scholen, ijn vader trof het goed en werkte iet zoveel liefde dat ik dacht: goh, moet toch wel wat in dat vak «en als je er met zoveel enthou- isme in bezig kunt zijn". kar heb jij je onderwijzersopleiding tod? |g m'n lagere schooltijd ben ik in rist terecht gekomen in een inter- iat van de Fraters uit Utrecht. 0 heeft voormalige wethouder ètZegers ook gezeten. Ik had mvankelijk de bedoeling om me itemaal m het geestelijke leven te orten. Ik heb er zes jaar gezeten, 'nMulo gehaald en het begin van 1 kweekschool gedaan. Maar het stoch niet wat ik eigenlijk zocht. Paus ssgenoten zeiden: als jij frater ordt, worden wij paus, dus je kan i nagaan. Ik was een beetje te id voor dat werk. i kweekschool heb ik er wel afge- wkt. In 1962 ben ik er afgestu- wd. Mijn eerste baan was invaller tr de juf van de parochieschool larbij ik zelf in de eerste klas had raten! Als onervaren broekie voor eerste klas, vol idealisme na- litlijk. ïkke ervaring hoor. Die juf kwam m keer kijken en toen zei ze: hé «itje, weet je nog waar je zelf L„ Inderdaad, ik wist dat nog. Ik id hele fijne herinneringen aan die d". e ben je op Texel terecht tomen? lat is een apart verhaal. Het am eigenlijk door mijn dienst- LDie eerste baan was eigenlijk a aanloop naar de militaire dienst, had wat maanden over en je »pt dan in je vak aan 't werk te wien. Toen was het nog zo dat je rk kréég als je ging solliciteren. ja, ik moest nog in dienst. Oude liefde ras goedgekeurd voor de ge- skundige troepen. Toch weer de la liefde. Ik kwam terecht in wsfoort en ik heb in een stoom- bus van zes maanden een oplei- gevolgd. Ik beviel kennelijk xd, want ze vroegen me voor de derofficiersopleiding tot operatie- „Jazeker, het stond me zeer aan. In de kweekschooltijd had ik Peter van Heerwaarden leren kennen, van Henk van Heerwaarden hier van de Hollewal. Ik was met hem bevriend geraakt en zodoende al een paar keer op het eiland geweest. Ik heb meteen geschreven om meer informatie en kreeg met kerende post een brief van Piet Luyckx terug hij dit jaar weer als we hier onze fa miliereünie houden". Met je verhuizing naar Texel maakte je ook meteen de overstap van het medische werk naar het onderwij zersvak. Was dat moeilijk? „Nee. Ik kreeg compensatie. Op school ging het algauw heel goed en ik kreeg een vaste aanstelling. Elly, de vrouw van Piet Luyckx had gehoord dat ik had gewerkt in ope ratiekamers en ze strikte me me teen voor de Texelse ambulances. Ik heb daar een aantal jaren op mee gereden als ziekenbroeder. Zo com bineerde ik beide vakken een beetje. Het medische heeft altijd mijn be- Jan Driehuis, de nieuwe directeur van de Redmer IJskaschool. J morlir kamerassistent. Dat leek me wel wat. Beter dan de hele dag wat in het zand kruipen. Een pittige opleiding hoor. Alle bot jes en spiertjes met Latijnse na men....Op gegeven moment moest ik stage lopen. Ik kon kiezen uit Jo hannes de Deo in Haarlem en het andere was het militaire hospitaal Oog en Al in Utrecht. Dat laatste wilde ik uiteraard het liefst, daar ik zelf uit die plaats kom. Dat lukte. De kamer was een probleem, maar daar wist ik wel wat op: gewoon thuis! Dat pikten ze en mijn ouders kregen er zelfs nog een leuke ver goeding voor. Een gouden tijd. Ik heb mijn hele diensttijd daar in de operatiekamer gedraaid. Je hebt daar ook wel eens avond- en nacht diensten. Op gegeven moment na een avonddienst met een spoedge val zaten we na te puffen. De zusters van de afdeling ernaast vroegen of we om een bakkie kwa men. Dat namen we natuurlijk dankbaar aan. Solliciteren We raakten aan de praat en ik ver telde dat ik eigenlijk onderwijzer was. Eén van die zusters vroeg hoe lang ik nog in dienst moest. Mijn zeventien maanden zaten er toen al op, dus ik zou eruit kunnen. Ze vroeg waarom ik niet solliciteerde bij haar zus op school. Ik vroeg waar dat dan wel met mocht we zen. Op Texel...." Was je gelijk enthousiast? dat ik al bijna was aangenomen als ik zou solliciteren. Dat heb ik snel gedaan. Die zuster was overigens Door Smit van Piet Smit de melkrij der van vroeger. Binnen tien dagen was alles rond en zo ben ik op het eiland terecht gekomen op 16 augustus 1965". Gaf de overgang van stad naar plat teland geen problemen? „Ik ben in de stad opgegroeid, maar ik heb tussendoor zes jaar in Zeist gezeten, waar het erg landelijk was. De natuur trok me. En toen ik hier met vakantie was geweest had ik mijn hart eigenlijk al een beetje aan het eiland verloren. Dat was in 1956, voor de ruilverkaveling. Het zag er allemaal nog zo landelijk uit toen. Enthousiast Mijn ouders hadden er ook geen problemen mee. Mijn moeder ging altijd in haar jeugd naar Terschelling. Haar oom was daar concierge op de zeevaartschool en zij vertelde al tijd enthousiaste verhalen over het eilandleven. Mijn ouders kwamen regelmatig hier op vakantie, tot mijn vader het aan zijn hart kreeg en niet meer zo ver van het ziekenhuis in Utrecht weg durfde te gaan. Hij is één van de eersten die een open hartoperatie moest ondergaan en dit goed heeft doorstaan. Toen was het risico veel groter. Hij heeft het een paar jaar geleden toch weer ge waagd, de reis en misschien komt langstelling gehouden. Na de ambu lanceperiode werd ik door dokter Siebenga gevraagd plaats te nemen in de patiëntenraad, dus je blijft er bij betrokken. En op school nam ik de EHBO-klusjes voor mijn rekening. Alarmpiepers hadden we toen nog niet. Ik kreeg er wel meteen tele foon door, ze moesten me tenslotte toch snel kunnen bereiken. Ik ben op gegeven moment gestopt met dat werk op die ambulance. Je moest je voortdurend bijscholen. Hartbewaking en zo. Dat kost tijd en die had ik niet. Je gezin vraagt ook aandacht. Daarnaast waren er wat meer mensen beschikbaar met de vereiste diploma's, dus ik kón er met een gerust hart mee stoppen". Is het niet akelig om afscheid van een school te nemen vlak voor je vijfentwintig jarig jubileum? „Ik heb lang op een kans om direc teur te worden gewacht. Weet je, wij zijn zo verknocht aan Texel dat we er niet af willen. Dan beperk je je in de mogelijkheden. Zó vaak komt er hier niet iets vrij. Wrijving Ik heb uiteraard geprobeerd de op volger van Piet Luyckx te worden. Men vroeg zich af of je, als je zo lang in een team hebt gewerkt, de zelfde mensen waar je tussen hebt gestaan ook leiding kan geven. Bang voor wrijving. Ik denk dat dét de beweegreden voor de commissie is geweest om me niet te nemen, want verder voldeed ik op alle pun ten. Misschien wel terecht hoor. Ik zou er niet zo'n moeite mee hebben gehad, maar men heeft natuurlijk niet alleen met mij te maken. De ambitie is er echter altijd ge weest. Ik heb het ook geprobeerd toen in De Koog een directeur werd gezocht. Het werd Theo Habraken. Maar driemaal is scheeprecht. Ik heb een briefje naar de gemeente geschreven dat ik wel in aanmer king wilde komen voor de IJska school. Het duurde lang voordat ik iets hoorde en ik had de moed eigenlijk al opgegeven. Toen kwam er echter toch nog een telefoontje". Is het een grote overstap van katho liek naar openbaar onderwijs? „Ook in het openbaar onderwijs kies je voor een bepaalde waarde. Ik denk dat daar ook voorbeelden worden aangehaald en mensen als voorbeeld worden gebruikt. En dat vanuit die visie een stuk onderwijs wordt gegeven. Het zal niet zo vrij blijvend zijn dat men zegt: we be moeien ons nergens mee. Je kunt je dan natuurlijk afvragen hoe open baar openbaar is, maar je moet dan meteen ook zeggen: hoe bijzonder is bijzonder onderwijs. Visie In mijn huidige baan probeerde ik door mijn levenswijze de kinderen iets voor te doen. En jouw visie op mens en maatschappij mee te ge ven. In het openbaar onderwijs moet ik wat dit betreft een stapje terug doen. Wel kan ik een ondersteunende rol spelen als er vraag naar is, want er zitten natuurlijk ook katholieke kin deren op het openbaar onderwijs. Maar het zal geen openbare katho lieke school van De Waal worden, da's duidelijk niet de bedoeling". Zijn er verschillen tussen leerlingen van katholiek en openbaar on derwijs? „Ik denk het niet. Het is natuurlijk wél zo dat een openbare school alle kinderen die zich aangemeld hebben op móet nemen. Ik ben al een paar keer op de IJskaschool geweest in middels en wat je daar aantreft aan kinderen, dat is dezelfde spontani teit en openheid, dezelfde ondeug den, nee het verschilt niet. In de loop van de vijfentwintig jaar dat ik nu voor de klas sta zijn de kinderen wel veranderd. Maar de hele tijd is veranderd. Wijzelf ook. Ik weet nog goed dat ik hier begon. Je moest in colbert voor de klas met stropdas om. En als je er an ders uitzag werd je op je vingers getikt. De verhouding kind-ouder was heel anders, maar ook de ouders ten op zichte van de onderwijzers. Ik weet nog dat ik hier kwam. Je was „de meester". Niet dat je echt bij de notabelen van het dorp hoorde, maar je had toch een beetje aparte status. Dat is er gelukkig af hoor. Ik vind dat je er gewoon met je beide benen midden tussenin moet staan. Lange haren De zestiger jaren liepen wij hier ook met lang haar rond. Het maatschap pijbeeld verandert en jij verandert mee. De kinderen zijn daar een pro duct van. Je hebt mensen die dat niet aankunnen. Die zijn niet flexibel genoeg om daarop in te spelen. Maar je ziet het om je heen gebeu ren. Je houdt van je werk en je houdt van die kinderen. Dat geeft elke dag weer zoveel energie en aardigheid in je werk dat je de ver anderingen die erin zitten mee neemt. Je blijft er echt jong bij, vind ik. Er is geen dag in mijn leven dat ik met tegenzin naar school ben gegaan Vind je het geen bezwaar dat de huidige jeugd mondiger is ge worden? „Dat is juist een voordeel. Je kunt meteen ergens op in haken. Er is geen kind meer dat uit verlegenheid zaken achterhoudt. Het werkt ple zieriger. Je hebt wel kinderen die je een beetje over de streep moet trekken, vooral aan het begin van het schooljaar als ze nog moeten wen nen aan de nieuwe klas, meester enzovoorts. Maar als ze er eenmaal zijn dan loopt dat gewoon. Eerlijker Je kunt door die openheid veel makkelijker op hun niveau met vra gen omgaan. Ze zijn veel eerlijker. Niet dat ze vroeger oneerlijk waren, maar ze komen eerder met zaken waar ze oprecht mee zitten. Minder, bedeesd". Het onderwijs heeft het de laatste jaren niet makkelijk. Daar krijg jij als directeur natuurlijk ook mee te maken. „Ik denk niet dat al die veranderin gen die zijn en worden doorgevoerd ook verbeteringen zijn. Je hebt een stuk management nodig voor een school. Behalve het lesgeven moet je leidinggeven. Gelukkig sta ik wel vier dagen voor de klas. Wat dat betreft benijd ik Leo Annyas niet als leider van zo'n grote Jozefschool. Ik heb die functie wel zelf geambieerd hoor, maar het kleinschalige trekt me eigenlijk meer. En dat ik maar één dag in zo'n kantoor hoef te zit ten trekt me eigenlijk nog het meest! Ik ben een „onderwijsdier". Ik kruip op mijn knieën door de klas, ga soms zelfs languit liggen als dat de leerstof duidelijk maakt. Als we het over repeterende breuken hebben begin ik op het bord, ga ik over de vloer verder en eindig ik op de kast achterin de klas. Ze vergeten dan nóóit meer wat een repeterende breuk is. En dan fluisteren ze: als meester Luyckx dét ziet, dat még niet hoor, je még niet overal op schrijven. Maar ze onthóuden het wel! Zó ben ik als meester en dat stukje uitdaging wil ik blijven houden". Ben je een strenge meester? „Af en toe, als het nodig is. Wat heet streng? Eroverheen donderen? Dat heb ik eigenlijk nog nooit nodig gehad. In een wederzijds gesprek zagen ze toch altijd wel dat iets zo niet kon als het fout ging. En als ik het op die manier kan oplossen dan is dat je van het. Boos Ik ben natuurlijk wel eens boos ge worden, zodat ze echt schrokken. Dat is wel eens nodig. Maar geluk kig niet vaak. Ik heb veel ontroerende dingen meegemaakt met de kinderen, maar ik heb ook vaak dubbel gelegen van het lachen. Ik neem echt afscheid met pijn in mijn hart, met wee moed. Kijk, er ligt hier natuurlijk wél vijfentwintig jaar van mijn leven. En weer met frisse moed ertege naan. Want als ik me ergens achter zet dan is dat voor meer dan hon derd procent. Ik kan niet anders werken' Woensdagmiddag van 16.30 tot 17.30 uur kan iedereen in de hal van de Jozefschool, onder genot van een drankje en een hapje, af scheid nemen van Jan Driehuis. ,96 Ms Groen Links 2e Kamerlid Pe- tonkhorst is „sociale vernieu- toals dat door het Wt-Lubbers is gepresenteerd, '"assen neus. „Sociale vernieu- niets anders dan het bunde- »an bestaande geldstromen", 'Lankhorst zijn geringe gehoor 'sjavond in d'Ouwe ULO voor. "i van het rijk worden afgescho- 1 °P de gemeenten, zodat het lo- lijkt dat het aantal "Mnteambtenaren toeneemt ten l( van het aantal rijksambtena- »Dat zou de consequentie moe- !|jn, maar het afslankingsproces Mpt zeer langzaam", aldus Lank- st. ""St. die op uitnodiging van de Groen Links-afdeling een •Meurt hield, zei de gemeentera- 1 niet te benijden. „Vrijwel alles "der sociale vernieuwing valt, met een tekort aan geld. Dit U|ven, oftewel decentraliseren, wel vaker bij het rijk. Wij zijn ,e9en decentralisatie, maar het Centraliseert alleen als er wat "e Hand is. Ik zeg altijd: de mi- ïr komt graag iets openen, maar sluiten laat hij liever aan de wethou der over." Lankhorst waarschuwde dat de plaat selijke politieke machtsverhoudingen het sociale vernieuwing-beleid gaan bepalen. Dus de subsidie die het rijk nu bijvoorbeeld voor kinderopvang en basiseducatie verstrekt, wordt straks samengevoegd tot één budget dat de gemeenteraad naar eigen voorkeur verdeelt. Die verdeling zou wel eens anders kunnen uitvallen dan wense lijk is, omdat menig gemeenteraad geen correcte afspiegeling is van de ware politieke verhoudingen, aldus Lankhorst. Volgens hem worden de uitslagen van de gemeenteraadsver kiezingen vertroebeld. „In tachtig tot negentig procent van de gevallen wordt de uitslag bepaald door het landelijk beeld. Wethouders kunnen daardoor arrogant bezig zijn." Vervolgens herleidde Lankhorst socia- Voor de tweede maal deze maand heeft de Texelse politie een psychisch gestoorde vrouw aangehouden en te ruggestuurd naar de overkantse in richting waar zij verblijft. De vrouw, op pad met een hond en een geit, was vrijdag een bungalow aan de Bakkenweg binnengedrongen. Omwo nenden waarschuwden hierop de po litie. Begin juni was zij aangehouden toen zij samen met haar broer illegaal kampeerde nabij Den Hoorn. Ie vernieuwing tot een kwestie van herverdeling van inkomen: „Voor aller lei sociale noden is onvoldoende geld, terwijl de hoge inkomens blijven stij gen. Minder inkomensstijging bete kent méér geld voor collectieve voorzieningen, dingen waarvan ieder een vindt dat er meer geld voor no dig is." Economische groei als middel om over meer geld te beschikken, verwierp Lankhorst vanwege de be lasting voor het milieu. Over dit laat ste onderwerp hield Lankhorst een vurig betoog, wat ook in de discussie na afloop van de spreekbeurt door werkte. Het thema „sociale vernieu wing" raakte hierdoor op de achtergrond, maar voor Groen Links is milieu nu eenmaal verreweg het belangrijkste item. Het jacht „Johanna" van G. Wester- laken uit De Waal moest zondagmid dag worden losgetrokken van zandplaat de Razende Bol. Het schip was daar gestrand, nadat het roer was gebroken. De schipper vroeg om assistentie, waarna de whipperploeg van De Koog in actie kwam. Met de rubberboot waren de redders snel ter plaatse. Mede dankzij» het feit dat het opkomend tij was, trokken ze de „Jo hanna" snel vlot. Omdat de schipper intussen een reserve-roer (helmstok) had gemonteerd, kon het jacht op eigen kracht koers zetten naar thuis haven Oudeschild. Brwvvn van lezar» Bij het zien van de aanplakbiljetten wordt herhaaldelijk de vraag gesteld „Gaan wij ook naar het circus?". Als hierop bevestigend geantwoord wordt, komt de vervolgvraag - tot vervelens aan toe - „wanneer gaan we dan??" Zondag, dan gaan we naar het circus", zo luidt de belofte. Hiep, hiep, hoera! De daarop volgende drie - voor een kind lange - dagen blijven ze vragen „wanneer is het zondag, hoeveel nachtjes nog?" Eindelijk is het dan zo ver, het is zondag. In de loop van de dag stijgt de spanning. „Gaan we nou?" Voor alle zekerheid wordt de Texelse Courant er nog even door me nig ouder op nageslagen, waar staat vermeld dat het circus om 15.00 uur begint (echter op de borden wordt 14.00 uur vermeld). Opgetogen, zin gend en vol verwachting gaan ze er op af, sommige kinderen komen helemaal op de fiets uit Oudeschild en Den Hoorn. Wie schetst echter de verba zing als bij de tent aangekomen, blijkt dat de voorstelling al een uur in volle gang is. Over de teleurstelling, het kin derverdriet en de tranen die rijkelijk vloeiden hoeven we niet uit te wijden. Menig ouder kan zich daar wel iets bij voorstellen. Heel logisch overigens, het was immers beloofd en nu ging het in eens niet door. Wat is nu de lering uit het bovenstaande: 1. Er zijn natuurlijk erger dingen; 2. Pedagogisch gezien is het wellicht beter niet al te lang te voren over het bezoek aan het circus te praten; 3. Een klein drukfoutje kan grote gevol gen hebben, vooral bij kinderen (én bij het circus Harlekino); 4. Het natrekken van een aankondiging verdient aanbeveling. Dat de terugreis iets minder opgewekt verliep hoeven we niet nader uit te leggen. Namens de ouders van de vele teleur gestelde kinderen, Liesbeth Rijk Naschrift redactie: Wij hebben voor de komst van het circus telefonisch con tact gehad met directeur Peter Ver berk, die ons deze tijden heeft doorgegeven, die zouden worden aan gehouden in verband met de televisie uitzendingen van het W.K.-voetbal. Dat achteraf toch andere tijden zijn gehan teerd, is niet onze schuld en als wij dat op één of andere manier te horen had den gekregen hadden we daar uiter aard melding van gemaakt. Een aanrijding tussen een bromfietser en een personenauto liep donderdag middag goed af. Niemand werd ge wond en de schade was gering. De aanrijding gebeurde op de hoek Gast- huisstraat/Hollewal/Vogelenzang. De bromfietser, een 16-jarige jongen uit Den Burg die het kruispunt naderde op de Gasthuisstraat komend uit de richting Hogerstraat, verzuimde voor rang te verlenen aan de automobilist, een Duitse toerist. In de Ferrever vonden afgelopen vrij dag examens van het kyokushin kara te plaats. Sensei Pim Viguurs (3e dan) nam de examens af. De karate club, die vorig jaar nogal wat leden verloor, doordat verschillende karate- ka's voor studie naar de overkant vertrokken, heeft dit seizoen weer aardig wat nieuwe leden in de dojo mogen begroeten. Uitslagen: De geslaagden van laag naar hoog: voor 9e Kyu (witte band met blauwe streep): Rainer Moranz, Cees Hoep, Jo Lanser. Bea Timmer. Voor 8e Kyu (blauwe band). René Daalder, Ada Nooy, Chantal Mosk. Voor 5e Kyu (gele band met groene streep): Rogier Rood.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 5