„Musea in problemen door kosten brandpreventie" Inspraak over Postweg, Zwaan- en Gravenstraat 1 mm H. Wuis tijdens viering 10 jaar MJM: if Hoorzittingen over herinrichting =33 gbaltoernooien -isonderwijs Jersfe buizen voor \ippletie op Texel „Nacht van Texel" Honderdtwintig tellen Hun Schuld Onze Schuld NS p--I-N Ill I dAg 26 JUNI 1990 TEXELSE COURANT PAGINA 9 hooljaü' loopt ten einde. De jlloetnooien in Oosterend en iu(g zijn de laatste twee sport- 5 j|je je vakleerkrachten licha- t opvoeding voor het basis- evijs georganiseerd hebben. iterend spelen de wat kleinere n uit het noorden van het liegen elkaar op het sportveld i School met de Bijbel. De JVilAe scholen komen met twee ge- prdige teams in het veld. In poules worden de voorronden waarna kruiswedstrijden de gelijke winnaar aanwijzen. In de inden, waar sportief gestreden en van veel goede wedstrijden en kon worden, kwamen de Ja- laalderschool 1, Durperhonk 1 jiool met de Bijbel 1 en 2 als TO! eibers naar voren. De School Ie Bijbel pakte uiteindelijk in de males flink uit en wist op de en de tweede plaats beslag te land: 1. School met de Bijbel 2; pool met de Bijbel 1; 3. Jacob erschool 1; 4. Durperhonk 1; 5. ihonk 2; 6. Redmer IJskaschool Jacob Daalderschool 2; 8. Lu- idiool; 9. Redmer IJskaschool 2; in Strijbosschool. Burg is de organisatie anders, earns strijden in een A-poule it kampioenschap van Texel. In ^oule komen de reserveteams lod. Ook hier is het de bedoe- at veel kinderen mee kunnen In de A-poule werd al snel dui- dat de strijd voornamelijk ging i De Bruinvis en de C.V.O. De ns bleek de meest constante en werd met goed spel de ver ewinnaar. Eindstand: 1. De ós |11 punten); 2. C.V.O. (8 pun- 3, Jac P. Thijsseschool (5 pun- Jozefschool (0 punten). B-poule van de reserveteams Ie strijd tussen de Jac. P. Thijs- ool 2 en de C.V.O. 2. De wed- tussen deze beide teams was rannend. De Jac. P. Thijsse- 12 wist met 20-17 te winnen eerste plaats veilig te stellen, n Drijverschool werd eervol der- ndstand. 1. Jac. p. Thijsse- 2 (10 punten); 2. C.B.O. 2 (8 3. Jan Drijverschool (6 pun- I, Jozefschool 2 (4 punten); 5. school 1 (1 punt; -29); 6. De 2 (1 punt; -43). aas bod. De politie legde afgelo- eekend een rijverbod op aan KB-jarige inwoner van Den Burg, fgens de alcolholtester iets te- Ihad gedronken. mmiddag arriveerden de frrte buizen die zullen worden xet bij de aanstaande zand- yletie. De buizen werden x trailer aangevoerd en met iilp van een tele kraan op tt parkeerterrein nabij de noren opgestapeld, in af- fecMng van het grote karwei, Rijkswaterstaat medio Justus hoopt te beginnen. de buizen zullen miljoe- n kubieke meters zand uit de ordzee worden aangevoerd, fearmee het strand tussen Ja' 25 (noordkant Slufter) en f Vuurtoren) wordt verhoogd. f de buizen na uitvoering van f f21 miljoen kostende pro- t kunnen blijven liggen voor n eventuele zandopspuiting F hoogte van De Koog is nog 'xkend. (Foto: Bert Koning) BRIEVEN VAN LEZERS - BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE als zodanig worden aangeduid. U UOStblOk? hebt nu nog geen gelijk, straks hope lijk wel. U draagt daar zelf een steentje aan bij, want het onderne men van al dan niet avontuurlijke kennismakingsreizen naar die landen is een effektief middel om het onder linge begrip en daarmee de vrede te bevorderen. - Red. Genodigden stappen aan boord van de replica van de TX 11. de houten blazer die vrijdag en zaterdag in de Oudeschilder haven lag afgemeerd Het schip maakt 's zomers driemaal daags een rondvaart vanuit de haven van het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen De musea van de Stichting Texels Museum (EcoMare. Oudheidkamer en vooral Maritiem en Jutters Mu seum) zijn geconfronteerd met aan zienlijk scherpere brandveiligheidseisen. De preventieve maatregelen, zoals het maken van nooduitgangen, die op last van de brandweercommandant moeten wor den genomen, belopen minstens een ton. Voor de stichting een bedrag dat slecht is op te hoesten. „Wij zullen dit probleem spoedig bij de gemeente aankaarten", verkon digde vice-voorzitter Harry Wuis van de stichting vrijdagmiddag bij de opening van de visserijtentoonstel ling, waarmee de viering van tien jaar Maritiem en Jutters Museum luister werd bijgezet. Voor opluiste ring zorgde ook de verschijning van de gereconstrueerde oude Texelse blazer TX 11 „De drie gebroeders". Vrijdagmiddag stond er teveel golfslag om uit te varen, maar 's avonds en zaterdag konden de zeilen worden gehesen voor een korte, avontuurlijke rondvaart. Wat Wuis vooral stak, is dat toen de stichting vorig jaar alle opstallen overnam van de gemeente, nog geen sprake was van het treffen van brandpreventieve voorzieningen. Dat kwam pas aan het licht toen brand weercommandant Henk Groote eer der deze maand de museumpanden kwam inspecteren. Met name het MJM voldeed niet aan de eisen van de Brand Beveiligings Verordening. „We willen liever gebouwen overne men die aan de normen voldoen. Nu worden we voor investeringen ge plaatst, die méér kosten dan de stichting kan opbrengen", aldus Wuis desgevraagd. Naast hem voerden ook museumdi recteur Jan Kuiper en oud- visserijvoorman Bert Weijdt het woord. Kuiper memoreerde de tot standkoming van het museum met grote hulp van vrijwilligers onder lei ding van Gerrit de Haan en ging in op de grote vlucht die het museum sindsdien heeft genomen (50.000 be zoekers per jaar). Weijdt gaf een historische terugblik op de vormen van visserij die in de loop der jaren door Texelse vissers zijn uitgeoefend. Wiervisserij, palingvisserij met fuiken, ansjovisserij en oestercultuur zijn ver dwenen, andere vormen zoals vissen op tong en schol met kotters op de Noordzee zorgden voor grote wel vaart. Weijdt herinnerde de aanwezi gen eraan dat het ondernemende Texelse vissers waren, die eind jaren twintig de eerste kotters in Neder land introduceerden. De toenmalige eigenaar van de blazer TX 11, Biem Vlaming Pzn„ was één van de eersten die zo'n schip -de moderne versie van de logger- aanschafte. Weijdt toonde zich blij met de replica van de oude TX 11. „Originele blazers zijn bijna verdwenen, in tegenstelling ZPC TX'71 hield het afgelopen weekend weer de jaarlijkse „Nacht van Texel". Een nachtmarathon waarin gezwommen wordt van za terdagavond 20.00 uur tot zondag morgen 08.00 uur. De opening werd verricht door de wethouder sportzaken Tine Krijnen, die ook 's morgens weer aanwezig was bij het uitreiken van de herinne ringen. Na een moeilijke periode om ploegen te krijgen en twee afzeggingen op vrijdag zijn er toch zes ploegen van start gegaan die weer een aanzienlijk aantal meters aflegden. Het is weer een geslaagd evenement geweest waar de organisatie met tevredenheid op terug kijkt. De deelnemende ploegen en de afge legde afstanden waren: Oude Veer (Breezand) 43250 m; Aquarius (Schagen) 43250m; TX'71 (Texel) 42650 m; De Stern B (Oostwoud) 40750; De Stern A (Oostwoud) 38650; Reddingsbrigade Geinlijn (Den Helder) 32950. Totaal gezwom men 26300 meter. De deelnemers van de TX'71 ploeg waren: Adrian Verkaart, Peter Haker, Remco Oostra, Ingrid van Lubek, Ed win van Lubek, Olivier de Koning, Selma de Koning, Maarten Dijker, Sandra Souwer, Colinda Vlaming- Boon, Patricia den Brok, Fieke van Groeningen. tot andere houten schepen uit die tijd." Na zijn toespraakje ging Weijdt over tot het openen van de visserijtentoonstelling; de openings handeling bestond uit het verwijderen van een visnet. De expositie bestaat uit twee delen: op de begane grond (in de wier- schuur) een overzicht van de levens geschiedenis van de TX 11 aan de hand van foto's, op de bovenverdie ping de eigenlijke expositie. De opzet is algemeen, waaraan enkele Texelse elementen zijn toegevoegd. Thema's zijn o.m. vormen van visserij, de gro te visserij vroeger, Texelse visserij met zeilen, de bouw van kotters, na vigatiemiddelen en vissoorten. Er is radarapparatuur opgesteld, evenals scheepsmodellen (o.m. van de huidi ge kotter TX 11), een reliëf-maquette van de Noordzee en er draait een vi deo. Zonder meer een bezoek waard, maar de expositie, die nog tot het eind van het jaar is te zien, wordt pas echt interessant als meer (histo risch) materiaal van de Texelse visse rij wordt tentoongesteld. Tenzij „ze die ouwe troep in Skil allegaar over de diek hew we gooid", zoals een be zoeker opmerkte. Anno 1990 is Europa in razend tem po bezig zich te verenigen. Na de plannen voor 1992 in de EG voltrok ken zich ook plotseling radicale wijzi gingen achter het Ijzeren gordijn. Tot mijn grote verbazing zijn deze wijzi gingen nog nauwelijks in de ideeën wereld van de Texelse Courant terechtgekomen. In de reportages over het voedseltransport naar Roe menië werd dit land (dat nota bene nog de meest eigenwijze koers volgt) voortdurend aangeduid met „Oost blokland" of „Balkanland". Inmiddels is dat al bijna een half jaar geleden, en daarom dacht ik dat er inmiddels toch wel iets verbeterd zou zijn. Maar nee hoor, in het artikel over de reis van Piet Standaart en Jan Frederici (krant van 19 juni) naar Polen, Tsje- choslowakije en Hongarije wordt nog vasthoudender dan ooit gesmeten met de term „Oostblok", alleen al de titel: „Terug van avontuurlijke reis naar Oostblok". Geen kwaad woord over Piet en Jan, maar zo'n kop sug gereert wel een bezoek aan Oost- Europa in de hoogtijdagen van Stalin. Nu kan men zich afvragen waarom ik me zo druk maak over één woord, maar het lijkt mij dat begrip voor een andere cultuur begint bij het zien van de individuele culturen, juist nu deze landen in Oost-Europa (die zichzelf overigens allemaal bij voorkeur Cen traal Eurpees noemen) zich zo indivi dueel ontwikkelen. Zelf ga ik over een paar weken avonturieren in de Sovjet Unie, Polen, Tsjecho Slowakije, Hongarije en de DDR, en niet in het Oostblok! Arno Witte Amstelveen NASCHRIFT De suggestie dat alleen wij of vooral wij de gewoonte heb ben om de landen achter het „ijzeren gordijn" (Kan die term wél?) aan te duiden als „Oostbloklanden" is niet terecht. Practisch alle andere media van uiteenlopende signatuur bezigen die term, om puur practische redenen (het is te omslachtig om telkens de hele reeks landen op te sommen) maar ook om het harde feit dat die landen nog lid zijn van het Warschau pact en dus wel degelijk een blok vormen. Net zo goed als er nog steeds Navo-landen zijn, die daarom Niet gedwongen, maar vrijwillig hadden zij zich aangemeld. Oorlogsgraven zijn gebleven. Ik heb ze maar nooit opgeteld. En als dank voor onze vrijheid houden wij dan op 4 mei honderdtwintig tellen stilte Maar we zijn al zo lang vrij, dat die 2 minuten stilte niet meer worden opgebracht, je ziet geen auto even stoppen. Veel te druk. Niet aan gedacht. Op de fiets een Duitse dame die naar haar hotel toe moest. Haar kun je het niet kwalijk nemen want ze had het nicht gewuszt. Nu ruim zeven weken later keek ik 's avonds langs de heg. Je kon weer vogels horen fluiten. Geen verkeer. De auto's weg. Een eerbetoon van twee minuten, dat is iets dat niet meer gaat. Door een scherm met twintig spelers wordt het pas weer stil op straat. F. T. Voskuil De Koog ^souiduiiiju] Donderdagavond worden omwonen den en belangstellenden in de gele genheid gesteld hun mening te geven over twee herinrichtingsplan nen. Het ene plan betreft de vernieu wing van het straatbeeld van de Zwaanstraat en Gravenstraat, welke hoorzitting begint om 19.30 uur in het gemeentehuis. De andere hoor zitting wordt gewijd aan de re constructie van de Postweg in het buurtschap Zuid-Eierland, inclusief de kruising met de Muyweg. Plaats van samenkomst is de kapel „Be thel" in Zuid-Eierland, aanvang 21.00 uur. De herinrichting van de Zwaanstraat en Gravenstraat sluit aan op het straatbeeld van de rest van Den Burg-centrum. De huidige straatklin kers zullen plaatsmaken voor sier bestrating en de sierlijke lantaarns zullen voor de benodigde sfeer zor gen. De opzet is om beide straten meer bij het winkelcentrum van Den Burg te betrekken. Derhalve is het lo gisch dat wordt geprobeerd de stra ten aantrekkelijker te maken voor voetgangers en minder aantrekkelijk voor autoverkeer. Door het aanleggen van enkele verkeersdrempels wordt gepoogd zgn. „sluipverkeer" te we ren Hiermee wordt gedoeld op auto's uit de richting De Koog of De Cocksdorp, die niet de ringweg Beatrixlaan-Bernhardlaan-Emmalaan gebruiken maar de kortste weg bin nendoor nemen om het centrum van Den Burg te bereiken. Eén van de be doelde verkeersdrempels wordt ge legd op de hoek Gasthuisstraat-Gravenstraat (,,'t Hoe- kie"), te vergelijken met de construc tie op de hoek Kogerstraat/De Zes/Burgerhoutstraat. De reconstructie van de Gravenstraat loopt van 't Hoekie tot aan de krui sing met de Zwaanstraat. Van de Zwaanstraat wordt alleen het gedeel te tussen dit hoekje en de Groene- plaats aangepast. In Zuid-Eierland gaat het om het eer ste deel van een totaal reconstructie plan. Dat behelst de Postweg binnen de „bebouwde kom" van Zuid- Eierland, ten zuiden van de kruising met de Muyweg, inclusief het kruispunt zelf. De Postweg ten noor den van de kruising komt pas ter sprake in het tweede plandeel. De bedoeling is dat bij het naderen van het buurtschap uit zuidelijke richting een slinger in de Postweg wordt ge legd, hetgeen snelheid remmend zou moeten werken. Momenteel wordt, ondanks de borden „adviessnelheid 50 km/u" nog te hard gereden. Ter hoogte van de „slinger" zal volgens de tekeningen van gemeentewerken ook een middengeleider worden aan gebracht, waardoor de indruk dat men een dorp inrijdt nog wordt ver sterkt. Deze lijn wordt doorgetrokken tot aan de kruising: de brede groenstro ken aan weerzijden van de weg wor den vervangen door trottoirbanden en lage struiken. De huidige rij populie ren wordt gerooid en vervangen door een andere boomsoort. Aan de oost zijde komt een voetpad en het fietspad aan de westzijde blijft onver anderd. De Muyweg wordt aan ten westen van de kruising voorzien van een verkeersgeleider en aan de oost zijde komt een soort verkeersdrem pel. Met het oog op het vele landbouwverkeer zal de Muyweg aan de westzijde van het kruispunt wor den verbreed. De Postweg blijft qua breedte hetzelfde; er komt geen link- safvak of zo. Door voornoemde maatregelen hoopt gemeentewerken de ondergeschiktheid van de Muy weg ten opzichte van de Postweg te benadrukken, waardoor het kruispunt veiliger zou worden. Muyweg - Jl w] Usol -1 r4f 1.5 Postweg richting De Cocksdorp Scholerie Situatieschets van de nieuwe kruising Postweg/Muyweg In Zuid-Eierland.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 9