„Musea in problemen door
kosten brandpreventie"
Inspraak over Postweg,
Zwaan- en Gravenstraat
1
mm
H. Wuis tijdens viering 10 jaar MJM:
if
Hoorzittingen over herinrichting
=33
gbaltoernooien
-isonderwijs
Jersfe buizen voor
\ippletie op Texel
„Nacht van Texel"
Honderdtwintig tellen
Hun Schuld
Onze Schuld
NS
p--I-N
Ill I dAg 26 JUNI 1990
TEXELSE COURANT
PAGINA 9
hooljaü' loopt ten einde. De
jlloetnooien in Oosterend en
iu(g zijn de laatste twee sport-
5 j|je je vakleerkrachten licha-
t opvoeding voor het basis-
evijs georganiseerd hebben.
iterend spelen de wat kleinere
n uit het noorden van het
liegen elkaar op het sportveld
i School met de Bijbel. De
JVilAe scholen komen met twee ge-
prdige teams in het veld. In
poules worden de voorronden
waarna kruiswedstrijden de
gelijke winnaar aanwijzen. In de
inden, waar sportief gestreden
en van veel goede wedstrijden
en kon worden, kwamen de Ja-
laalderschool 1, Durperhonk 1
jiool met de Bijbel 1 en 2 als
TO! eibers naar voren. De School
Ie Bijbel pakte uiteindelijk in de
males flink uit en wist op de
en de tweede plaats beslag te
land: 1. School met de Bijbel 2;
pool met de Bijbel 1; 3. Jacob
erschool 1; 4. Durperhonk 1; 5.
ihonk 2; 6. Redmer IJskaschool
Jacob Daalderschool 2; 8. Lu-
idiool; 9. Redmer IJskaschool 2;
in Strijbosschool.
Burg is de organisatie anders,
earns strijden in een A-poule
it kampioenschap van Texel. In
^oule komen de reserveteams
lod. Ook hier is het de bedoe-
at veel kinderen mee kunnen
In de A-poule werd al snel dui-
dat de strijd voornamelijk ging
i De Bruinvis en de C.V.O. De
ns bleek de meest constante
en werd met goed spel de ver
ewinnaar. Eindstand: 1. De
ós |11 punten); 2. C.V.O. (8 pun-
3, Jac P. Thijsseschool (5 pun-
Jozefschool (0 punten).
B-poule van de reserveteams
Ie strijd tussen de Jac. P. Thijs-
ool 2 en de C.V.O. 2. De wed-
tussen deze beide teams was
rannend. De Jac. P. Thijsse-
12 wist met 20-17 te winnen
eerste plaats veilig te stellen,
n Drijverschool werd eervol der-
ndstand. 1. Jac. p. Thijsse-
2 (10 punten); 2. C.B.O. 2 (8
3. Jan Drijverschool (6 pun-
I, Jozefschool 2 (4 punten); 5.
school 1 (1 punt; -29); 6. De
2 (1 punt; -43).
aas
bod. De politie legde afgelo-
eekend een rijverbod op aan
KB-jarige inwoner van Den Burg,
fgens de alcolholtester iets te-
Ihad gedronken.
mmiddag arriveerden de
frrte buizen die zullen worden
xet bij de aanstaande zand-
yletie. De buizen werden
x trailer aangevoerd en met
iilp van een tele kraan op
tt parkeerterrein nabij de
noren opgestapeld, in af-
fecMng van het grote karwei,
Rijkswaterstaat medio
Justus hoopt te beginnen.
de buizen zullen miljoe-
n kubieke meters zand uit de
ordzee worden aangevoerd,
fearmee het strand tussen
Ja' 25 (noordkant Slufter) en
f Vuurtoren) wordt verhoogd.
f de buizen na uitvoering van
f f21 miljoen kostende pro-
t kunnen blijven liggen voor
n eventuele zandopspuiting
F hoogte van De Koog is nog
'xkend. (Foto: Bert Koning)
BRIEVEN VAN LEZERS - BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE
als zodanig worden aangeduid. U
UOStblOk? hebt nu nog geen gelijk, straks hope
lijk wel. U draagt daar zelf een
steentje aan bij, want het onderne
men van al dan niet avontuurlijke
kennismakingsreizen naar die landen
is een effektief middel om het onder
linge begrip en daarmee de vrede te
bevorderen. - Red.
Genodigden stappen aan boord van de replica van de TX 11. de houten blazer die vrijdag en zaterdag in de Oudeschilder haven lag afgemeerd
Het schip maakt 's zomers driemaal daags een rondvaart vanuit de haven van het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen
De musea van de Stichting Texels
Museum (EcoMare. Oudheidkamer
en vooral Maritiem en Jutters Mu
seum) zijn geconfronteerd met aan
zienlijk scherpere
brandveiligheidseisen. De preventieve
maatregelen, zoals het maken van
nooduitgangen, die op last van de
brandweercommandant moeten wor
den genomen, belopen minstens een
ton. Voor de stichting een bedrag
dat slecht is op te hoesten.
„Wij zullen dit probleem spoedig bij
de gemeente aankaarten", verkon
digde vice-voorzitter Harry Wuis van
de stichting vrijdagmiddag bij de
opening van de visserijtentoonstel
ling, waarmee de viering van tien
jaar Maritiem en Jutters Museum
luister werd bijgezet. Voor opluiste
ring zorgde ook de verschijning van
de gereconstrueerde oude Texelse
blazer TX 11 „De drie gebroeders".
Vrijdagmiddag stond er teveel
golfslag om uit te varen, maar 's
avonds en zaterdag konden de zeilen
worden gehesen voor een korte,
avontuurlijke rondvaart.
Wat Wuis vooral stak, is dat toen de
stichting vorig jaar alle opstallen
overnam van de gemeente, nog geen
sprake was van het treffen van
brandpreventieve voorzieningen. Dat
kwam pas aan het licht toen brand
weercommandant Henk Groote eer
der deze maand de museumpanden
kwam inspecteren. Met name het
MJM voldeed niet aan de eisen van
de Brand Beveiligings Verordening.
„We willen liever gebouwen overne
men die aan de normen voldoen. Nu
worden we voor investeringen ge
plaatst, die méér kosten dan de
stichting kan opbrengen", aldus Wuis
desgevraagd.
Naast hem voerden ook museumdi
recteur Jan Kuiper en oud-
visserijvoorman Bert Weijdt het
woord. Kuiper memoreerde de tot
standkoming van het museum met
grote hulp van vrijwilligers onder lei
ding van Gerrit de Haan en ging in
op de grote vlucht die het museum
sindsdien heeft genomen (50.000 be
zoekers per jaar). Weijdt gaf een
historische terugblik op de vormen
van visserij die in de loop der jaren
door Texelse vissers zijn uitgeoefend.
Wiervisserij, palingvisserij met fuiken,
ansjovisserij en oestercultuur zijn ver
dwenen, andere vormen zoals vissen
op tong en schol met kotters op de
Noordzee zorgden voor grote wel
vaart. Weijdt herinnerde de aanwezi
gen eraan dat het ondernemende
Texelse vissers waren, die eind jaren
twintig de eerste kotters in Neder
land introduceerden. De toenmalige
eigenaar van de blazer TX 11, Biem
Vlaming Pzn„ was één van de
eersten die zo'n schip -de moderne
versie van de logger- aanschafte.
Weijdt toonde zich blij met de replica
van de oude TX 11. „Originele blazers
zijn bijna verdwenen, in tegenstelling
ZPC TX'71 hield het afgelopen
weekend weer de jaarlijkse „Nacht
van Texel". Een nachtmarathon
waarin gezwommen wordt van za
terdagavond 20.00 uur tot zondag
morgen 08.00 uur.
De opening werd verricht door de
wethouder sportzaken Tine Krijnen,
die ook 's morgens weer aanwezig
was bij het uitreiken van de herinne
ringen.
Na een moeilijke periode om ploegen
te krijgen en twee afzeggingen op
vrijdag zijn er toch zes ploegen van
start gegaan die weer een aanzienlijk
aantal meters aflegden. Het is weer
een geslaagd evenement geweest
waar de organisatie met tevredenheid
op terug kijkt.
De deelnemende ploegen en de afge
legde afstanden waren: Oude Veer
(Breezand) 43250 m; Aquarius
(Schagen) 43250m; TX'71 (Texel)
42650 m; De Stern B (Oostwoud)
40750; De Stern A (Oostwoud)
38650; Reddingsbrigade Geinlijn
(Den Helder) 32950. Totaal gezwom
men 26300 meter.
De deelnemers van de TX'71 ploeg
waren: Adrian Verkaart, Peter Haker,
Remco Oostra, Ingrid van Lubek, Ed
win van Lubek, Olivier de Koning,
Selma de Koning, Maarten Dijker,
Sandra Souwer, Colinda Vlaming-
Boon, Patricia den Brok, Fieke van
Groeningen.
tot andere houten schepen uit die
tijd." Na zijn toespraakje ging
Weijdt over tot het openen van de
visserijtentoonstelling; de openings
handeling bestond uit het verwijderen
van een visnet.
De expositie bestaat uit twee delen:
op de begane grond (in de wier-
schuur) een overzicht van de levens
geschiedenis van de TX 11 aan de
hand van foto's, op de bovenverdie
ping de eigenlijke expositie. De opzet
is algemeen, waaraan enkele Texelse
elementen zijn toegevoegd. Thema's
zijn o.m. vormen van visserij, de gro
te visserij vroeger, Texelse visserij
met zeilen, de bouw van kotters, na
vigatiemiddelen en vissoorten. Er is
radarapparatuur opgesteld, evenals
scheepsmodellen (o.m. van de huidi
ge kotter TX 11), een reliëf-maquette
van de Noordzee en er draait een vi
deo. Zonder meer een bezoek waard,
maar de expositie, die nog tot het
eind van het jaar is te zien, wordt
pas echt interessant als meer (histo
risch) materiaal van de Texelse visse
rij wordt tentoongesteld. Tenzij „ze
die ouwe troep in Skil allegaar over
de diek hew we gooid", zoals een be
zoeker opmerkte.
Anno 1990 is Europa in razend tem
po bezig zich te verenigen. Na de
plannen voor 1992 in de EG voltrok
ken zich ook plotseling radicale wijzi
gingen achter het Ijzeren gordijn. Tot
mijn grote verbazing zijn deze wijzi
gingen nog nauwelijks in de ideeën
wereld van de Texelse Courant
terechtgekomen. In de reportages
over het voedseltransport naar Roe
menië werd dit land (dat nota bene
nog de meest eigenwijze koers volgt)
voortdurend aangeduid met „Oost
blokland" of „Balkanland". Inmiddels
is dat al bijna een half jaar geleden,
en daarom dacht ik dat er inmiddels
toch wel iets verbeterd zou zijn. Maar
nee hoor, in het artikel over de reis
van Piet Standaart en Jan Frederici
(krant van 19 juni) naar Polen, Tsje-
choslowakije en Hongarije wordt nog
vasthoudender dan ooit gesmeten
met de term „Oostblok", alleen al de
titel: „Terug van avontuurlijke reis
naar Oostblok". Geen kwaad woord
over Piet en Jan, maar zo'n kop sug
gereert wel een bezoek aan Oost-
Europa in de hoogtijdagen van Stalin.
Nu kan men zich afvragen waarom ik
me zo druk maak over één woord,
maar het lijkt mij dat begrip voor een
andere cultuur begint bij het zien van
de individuele culturen, juist nu deze
landen in Oost-Europa (die zichzelf
overigens allemaal bij voorkeur Cen
traal Eurpees noemen) zich zo indivi
dueel ontwikkelen. Zelf ga ik over
een paar weken avonturieren in de
Sovjet Unie, Polen, Tsjecho Slowakije,
Hongarije en de DDR, en niet in het
Oostblok!
Arno Witte
Amstelveen
NASCHRIFT De suggestie dat alleen
wij of vooral wij de gewoonte heb
ben om de landen achter het „ijzeren
gordijn" (Kan die term wél?) aan te
duiden als „Oostbloklanden" is niet
terecht. Practisch alle andere media
van uiteenlopende signatuur bezigen
die term, om puur practische redenen
(het is te omslachtig om telkens de
hele reeks landen op te sommen)
maar ook om het harde feit dat die
landen nog lid zijn van het Warschau
pact en dus wel degelijk een blok
vormen. Net zo goed als er nog
steeds Navo-landen zijn, die daarom
Niet gedwongen, maar vrijwillig
hadden zij zich aangemeld.
Oorlogsgraven zijn gebleven.
Ik heb ze maar nooit opgeteld.
En als dank voor onze vrijheid
houden wij dan op 4 mei
honderdtwintig tellen stilte
Maar we zijn al zo lang vrij,
dat die 2 minuten stilte
niet meer worden opgebracht,
je ziet geen auto even stoppen.
Veel te druk. Niet aan gedacht.
Op de fiets een Duitse dame
die naar haar hotel toe moest.
Haar kun je het niet kwalijk nemen
want ze had het nicht gewuszt.
Nu ruim zeven weken later
keek ik 's avonds langs de heg.
Je kon weer vogels horen fluiten.
Geen verkeer. De auto's weg.
Een eerbetoon van twee minuten,
dat is iets dat niet meer gaat.
Door een scherm met twintig spelers
wordt het pas weer stil op straat.
F. T. Voskuil
De Koog
^souiduiiiju]
Donderdagavond worden omwonen
den en belangstellenden in de gele
genheid gesteld hun mening te
geven over twee herinrichtingsplan
nen. Het ene plan betreft de vernieu
wing van het straatbeeld van de
Zwaanstraat en Gravenstraat, welke
hoorzitting begint om 19.30 uur in
het gemeentehuis. De andere hoor
zitting wordt gewijd aan de re
constructie van de Postweg in het
buurtschap Zuid-Eierland, inclusief
de kruising met de Muyweg. Plaats
van samenkomst is de kapel „Be
thel" in Zuid-Eierland, aanvang
21.00 uur.
De herinrichting van de Zwaanstraat
en Gravenstraat sluit aan op het
straatbeeld van de rest van Den
Burg-centrum. De huidige straatklin
kers zullen plaatsmaken voor sier
bestrating en de sierlijke lantaarns
zullen voor de benodigde sfeer zor
gen. De opzet is om beide straten
meer bij het winkelcentrum van Den
Burg te betrekken. Derhalve is het lo
gisch dat wordt geprobeerd de stra
ten aantrekkelijker te maken voor
voetgangers en minder aantrekkelijk
voor autoverkeer. Door het aanleggen
van enkele verkeersdrempels wordt
gepoogd zgn. „sluipverkeer" te we
ren Hiermee wordt gedoeld op
auto's uit de richting De Koog of De
Cocksdorp, die niet de ringweg
Beatrixlaan-Bernhardlaan-Emmalaan
gebruiken maar de kortste weg bin
nendoor nemen om het centrum van
Den Burg te bereiken. Eén van de be
doelde verkeersdrempels wordt ge
legd op de hoek
Gasthuisstraat-Gravenstraat (,,'t Hoe-
kie"), te vergelijken met de construc
tie op de hoek Kogerstraat/De
Zes/Burgerhoutstraat.
De reconstructie van de Gravenstraat
loopt van 't Hoekie tot aan de krui
sing met de Zwaanstraat. Van de
Zwaanstraat wordt alleen het gedeel
te tussen dit hoekje en de Groene-
plaats aangepast.
In Zuid-Eierland gaat het om het eer
ste deel van een totaal reconstructie
plan. Dat behelst de Postweg binnen
de „bebouwde kom" van Zuid-
Eierland, ten zuiden van de kruising
met de Muyweg, inclusief het
kruispunt zelf. De Postweg ten noor
den van de kruising komt pas ter
sprake in het tweede plandeel. De
bedoeling is dat bij het naderen van
het buurtschap uit zuidelijke richting
een slinger in de Postweg wordt ge
legd, hetgeen snelheid remmend zou
moeten werken. Momenteel wordt,
ondanks de borden „adviessnelheid
50 km/u" nog te hard gereden. Ter
hoogte van de „slinger" zal volgens
de tekeningen van gemeentewerken
ook een middengeleider worden aan
gebracht, waardoor de indruk dat
men een dorp inrijdt nog wordt ver
sterkt.
Deze lijn wordt doorgetrokken tot
aan de kruising: de brede groenstro
ken aan weerzijden van de weg wor
den vervangen door trottoirbanden en
lage struiken. De huidige rij populie
ren wordt gerooid en vervangen door
een andere boomsoort. Aan de oost
zijde komt een voetpad en het
fietspad aan de westzijde blijft onver
anderd. De Muyweg wordt aan ten
westen van de kruising voorzien van
een verkeersgeleider en aan de oost
zijde komt een soort verkeersdrem
pel. Met het oog op het vele
landbouwverkeer zal de Muyweg aan
de westzijde van het kruispunt wor
den verbreed. De Postweg blijft qua
breedte hetzelfde; er komt geen link-
safvak of zo. Door voornoemde
maatregelen hoopt gemeentewerken
de ondergeschiktheid van de Muy
weg ten opzichte van de Postweg te
benadrukken, waardoor het kruispunt
veiliger zou worden.
Muyweg
-
Jl
w] Usol
-1 r4f
1.5
Postweg richting De Cocksdorp
Scholerie
Situatieschets van de nieuwe kruising Postweg/Muyweg In Zuid-Eierland.