Cjroen "Zwarts jexeh in het hart
,Texels" vrachttarief
poedig van de baan
Kwikstaartjes zorgen
voor uitzondering....
MILI
Beroepsvervoerder Van Maldegem:
Jexels Eigen definitief over"
Gemeente pakt illegale caravans aan, maar:
ISO GEDWONGEN TOT SNELLE HARMONISATIE
lok tarieven
monenauto's
gevaar
TEM-schoorsteen
blijft in stand
mm* Sm
kV
„Horeca-taxi" vanaf
zaterdag goedkoper
Kunstwerk niet meer
tegen te houden
Huis-, tuin- en keuken
bestrijdingsmiddelen
gericht
15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.492
DONDERDAG 28 JUNI 1990
jdvertentiès, abonnementen, etc.
«Veld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
'jon 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111
jct.e Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
20-12741.
-n werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.
jrtet Berndsen, Wilhelminalaan 58, Den Burg, telefoon 02220-14896
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en donderdags.
Abonnementsprijs Ml,40 per half jaar; Los H,10
io is gedwongen een spoedig eind te maken aan de geredu-
Mde tarieven voor het vervoer van Texelse vrachtauto's. De
.terprijs voor alle .economisch" verkeer zal in fasen op f8,70
irden gebracht.
kans is groot dat het daarbij niet blijft en dat ook het gunsti-
>f van Texelse personenauto's ongedaan zal worden
door het discriminerende tarief-
systeem van Teso benadeeld voelen.
Fasen
Uit verder overleg met het ministerie
bleek dat er wel te praten is over een
redelijke termijn waarin de tariefsaan
passing zijn beslag krijgt. In één keer
het nieuwe tarief opleggen werd door
Teso onaanvaardbaar gevonden. Op
dit moment staat een harmonisatiere
geling ter discussie waarbij het eilan
der tarief in vier fasen op het nieuwe
niveau wordt gebracht: per 1 januari
a.s. op f6,70, per 1 juli 1991 op
7,30, per 1 januari 1992 op f8,- en
per 1 juli 1992 op f8,70.
Erasmus
Door deze ontwikkeling is het het on
derzoek van de Erasmusuniversiteit
Lees verder pagina 2
maakt.
huidige metertarief is f10.35
u niet-Texelse en f6,10 voor Texel-
vrachtauto's. Anderhalf jaar gele
iet Teso al weten dat dit
schil niet in stand gehouden zou
paen worden. De opschudding
nover verween nadat was beloofd
uneven in stand te zullen laten
afwachting van een onderzoek
het Rotterdam Transport Centre
de Erasmusuniversiteit. In april
ld duidelijk dat Teso dit onder-
ik niet mag afwachten en het ta-
«eischil op korte termijn
jadaan moet maken. Weigering
leiden tot optreden van de rijk-
itiheid en schadeclaims van over
use vervoerbedrijven.
hanteren van gereduceerd tarief
Texelse vervoersbedrijven is strij-
met de Wet Economische Mede-
ing. Hoewel die wet al sinds de
ger jaren bestaat, is het nooit
probleem geweest, maar dat
d anders toen dit voorjaar bij het
Merie van Economische Zaken
klacht werd ingediend, vrijwel
trdoor een overkants vervoersbe-
dat deze „discriminatie" ten gun-
van zijn Texelse collega's aan de
I stelde. Het ministerie vond dat
evervoerder gelijk had en som-
«rde Teso een eind te maken aan
lariefsverschil. Ook de andere
We veren" in Nederland kregen
aanschrijving.
ïbij werd overigens niet gespro-
over „vrachtauto's" maar over
alle zakelijk verkeer. Dat bete-
t dat niet alleen vrachtauto's en
eggers eronder vallen maar ook
'elauto's en zelfs personenauto's
zakelijk worden gebruikt.
laatste zal er wellicht tot dwin-
ook het gunstige tarief voor
personenauto's op te heffen,
hwaar heeft de Wet Economi-
Mededinging op deze categorie
"betrekking, maar bij Teso ziet
men vooralsnog geen mogelijkheid
om zakelijk gebruikte personenauto's
te onderscheiden van andere perso
nenwagens. Alleen een geautomati
seerd en vrijwel waterdicht
controlesysteem dat bij de kassa's
geen problemen kan geven, is aan
vaardbaar.
Praten
Het ministerie (in deze vertegenwoor
digd door de .directeur mededin
ging" drs H. de Ruijter) had er bij
Teso op aangedrongen binnen 14 da
gen te laten weten of men bereid
was aan de „discriminatie" een eind
te maken en op welke termijn dat ge
realiseerd zou worden. Waaraan veel
zeggend was toegevoegd:
„Afhankelijk van uw antwoord zal ik
beslissen of ik de staatssecretaris zal
voorstellen de procedure, gebaseerd
op artikel 24 van de Wet Economi
sche Mededinging in werking te stel
len" (waarmee strafvervolging
wegens wetsovertreding wordt in
geluid).
Teso legde zich daar niet direct bij
neer, ging met Den Haag in discussie
en schakelde juristen in. Ook moest
nog behoorlijk overleg met belang
hebbenden worden gevoerd. Veertien
dagen om te reageren was in elk ge
val te kort voor het bepalen van een
standpunt. Het ministerie had daar
begrip voor en als nieuwe uiterste
datum om te reageren werd 1 sep
tember afgesproken.
De juridische adviezen die Teso in
won, waren teleurstellend: het had
geen zin om het ministeriële bevel te
negeren. Bovendien was het vrijwel
zeker dat er dan schadeclaims zou
den komen van vervoerders die zich
ii
„Dit is voor ons een enorme te
leurstelling. De brieven van Eco
nomische Zaken liegen er niet
om. het zal een hele kluif worden
om dit aan te vechten. Er ligt nu
een taak voor de werkgroep, wij
zullen onze belangenorganisaties
inlichten en de Texelse vervoer
ders opnieuw om tafel roepen."
Aldus de Texelse transportonder
nemer Henri van Maldegem in een
eerste reactie op het nieuws dat
Teso aan gelijkschakeling van de
boottarieven niet kan ontkomen.
Van Maldegem werd gisterochtend
als vertegenwoordiger van de vorig
jaar november opgerichte Werk
groep Texelse Vervoersbelangen
door directeur Hoogerheide en
president-commissaris Bakker van
Teso ingelicht. Van de werkgroep
waren ook Frans Hopman en Den
nis Wetenkamp bij het gesprek
aanwezig. Het nieuws kwam als
een donderslag bij heldere hemel.
Van Maldegem: „Toen we voor het
gesprek werden uitgenodigd, re
kenden we beslist niet op deze
mededeling. We dachten we dat
de werkgroep als gesprekspartner
zou worden betrokken bij een ta
riefaanpassing of zo."
Contacten van de werkgroep met
de studenten van de Erasmus Uni
versiteit die een onderzoek houden
naar het thans door Teso gehan
teerde tarievenstelsel, hadden vol
gens Van Maldegem juist de
indruk gegeven dat „het met het
Texels tarief voor de vervoerders
gunstig zou uitpakken". Dat is nu
dus volkomen achterhaald.
Aanstaande week, op een nog na
der te bepalen dag, zal een verga
dering worden belegd met de
Texelse vervoerders. In de tussen
tijd wordt contact gelegd met de
respectievelijke belangenorganisa
ties en juridische adviseurs.
Meteen gisteren al werden de lan
delijke vervoersorganisaties EVO,
NOB en PCB op de hoogte
gesteld. De heer H.W. Pool, dis
trictsecretaris Noordholland van
NOB Wegtransport, kon gistermid
dag nog geen reactie geven. Wel
verklaarde hij dat zijn organisatie
achter de Texelse vervoerders
staat en dat deze opstelling de
steun heeft van de overkantse
NOB-leden. „Op het eiland loop je
als beroepsvervoerder een brok
achter, zo mag ik dat toch wel
zeggen. Tegenover alle concurren
tienadelen mag best het voordeel
van een goedkopere overtocht
staan."
Van Maldegem tot slot: „Het lijkt
einde bericht. Niet Teso, maar de
minister maakt de dienst uit.
Texels Eigen is nu definitief over."
Hoewel hij geen enkele functie meer
heeft zal de schoorsteen van de
voormalige TEM-centrale aan het
Schilderend niet worden gesloopt.
Het PEN heeft besloten het 38 me
ter hoge bouwsel te blijven onder
houden.
Dat is goedkoper dan slopen en bo
vendien wordt de bakstenen schoor
steen beschouwd als een „industrieel
monument" dat de herinnering aan
de vroegere electriciteitsopwekking
levend houdt. De schoorsteen werd
in 1963 gebouwd en in 1964 in ge
bruik genomen. Hij nam de plaats in
van een veel kleinere schoorsteen,
die in de omgeving veel klachten ver
oorzaakte. Bij een bepaald weertype
sloeg de rook in de directe omgeving
neer, onder andere op het was-
Een nest jonge kwikstaartjes heeft
er gisteren op het laatste moment
voor gezorgd dat een clandestiene
caravan nog drie weken mag blijven
staan. Normaliter had Henk Spigt
van „De Grie" de caravan uiterlijk
'mv'KSs&f- -
P0 - -„I kreeg gistermiddag bezoek ven de gemeente-ambtenaren Albert Hut Imidden) en Olaf Storms. Na de situatie nog eens té Heb-
I °k°n. kreeg Spigt drie weken uitstel.
vanmiddag moeten verwijderen,
maar B en W wilden de onvermijde
lijke dood van de vogeltjes niet op
hun geweten hebben. Voor anderen
in het buitengebied die geen vrijstel
ling voor de caravan op hun erf heb
ben, stelt de gemeente zich minder
soepel op. De afgelopen tijd hebben
enkele tientallen Texelaars dit kam
peermiddel aan de kant moeten zet
ten.
Henk Spigt is één van de ongeveer
120 eilandgenoten die in het vroege
voorjaar door de gemeente werden
aangeschreven, omdat was geconsta
teerd dat een caravan op hun erf
stond terwijl ze geen vrijjstelling had
den. Dertig van hen werden gesom
meerd de caravan te verwijderen.
Daarvoor kregen ze tot 15 juni de
tijd. Sinds een week gaat de ge
meente na of dit werkelijk is ge
beurd. Staat de clandestiene caravan
er nog steeds, dan heeft men de
keuze: alsnog zelf verwijderen, of er
komt zogeheten „bestuursdwang"
aan te pas. In dat geval wordt de ca
ravan door gemeentewerken opge
haald onder begeleiding van de
politie, op kosten van de eigenaar.
Tot dusver is het tweemaal zo ver
gekomen. De anderen verwijderden
de caravan zelf, al ging dat meestal
niet van harte, getuige het feit dat dit
doorgaans pas na herhaald verzoek
gebeurde.
Vorige zomer werd, na het instellen
van de tijdelijke regeling voor het
kamperen bij de boer, voor het eerst
streng gecontroleerd op de aanwezig
heid van clandestiene recreatie
onderkomens. Dat beleid wordt dit
jaar voortgezet. In een aantal geval
len wordt gedoogd dat de caravan
blijft staan: bijvoorbeeld indien er
sprake is van bewoning wegens het
ontbreken van andere mogelijkheden
tot huisvesting (woningnood), bewo
ning wegens sociaal-medische rede
nen of overgangsrecht (als de
caravan al sinds jaar en dag op het
erf staat).
Paardensport
Het geval-Spigt kwam voor een der
gelijke uitzondering niet in aanmer
king. De caravan op zijn erf staat er
pas een paar jaar en is eigendom van
paardensportvereniging „Tussen wad
en duin". Er logeren 's zomers geen
gasten, de caravan is louter in ge
bruik als opslag van materialen voor
verenigingsdoeleinden, zoals het con
cours hippique. Spigt kreeg in maart
een aanschrijving, maar reageerde
met. Naar eigen zeggen verkeerde hij
in de veronderstelling dat hij alleen
moest reageren als hij gasten wilde
houden in de caravan. Pas vorige
week werd het hem duidelijk dat ook
in zijn geval menens was. Hij lichtte
het bestuur van de menvereniging in;
secretaris Heetveld diende hierop een
schriftelijk verzoek om ontheffing/uit
stel in, maar B en W wezen dat van
de hand. Het naderende concours
hippique in juli was geen reden tot
uitstel.
Nestje
Spigt had intussen een andere stal
ling voor de caravan gevonden, maar
ontdekte dinsdag dat op een hoge
kast in de caravan een vogelnestje
was verborgen. Er bleek een
kwikstaartfamilie in te huizen: vader
en moeder vlogen af en aan, dus
kennelijk waren de jongen nog niet
uitgevlogen. Navraag leerde dat de
kwikstaart een beschermde soort is,
dus zo kreeg Spigt een ijzersterk ar
gument in handen om de caravan te
mogen laten staan, dacht hij. „Regels
Lees verder pagina 2
Met ingang van zaterdag zullen klan
ten van bij de afdeling Texel van Ho
reca Nederland aangesloten hotels,
café's en restaurants tegen lager ta
rief van de taxi kunnen gebruikma
ken dan tot dusver het geval is. Het
contract dat de horeca met taxibe
drijf Grootjen uit Oudeschild in de
cember j.l. afsloot is gisteren
aangepast, waardoor een taxiritje
aanmerkelijk goedkoper wordt.
In mei hadden het Horeca-bestuur en
Grootjen al een principe
overeenkomst bereikt over verdere
prijsverlaging. Later die maand ging
ook de ledenvergadering van Horeca
Texel akkoord. Gisteren was het zover
dat het contract kon worden onderte
kend. Alleen de prijs is gewijzigd,
voor het overige bleef het contract in
tact. Aanleiding voor de aanpassing
was dat een ander taxibedrijf 's
nachts voor minder dan de contract
prijs ging rijden. Het Horeca-bestuur
vond dat het contract toen zinloos
was geworden. De nieuwe tarieven
zijn het hele jaar van toepassing.
„Is het kunstwerk voor het raadhuis
nog tegen te houden?" Deze vraag
stelde PvdA-raadslid Gerard van der
Kooi recentelijk tijdens een commis
sievergadering. B en W vinden van
niet. Dinsdag besloot het college
kunstenaar Bart Drolenga uit Purme-
rend opdracht tot uitvoering te ge
ven. Hoewel werd aangenomen, dat
de opdracht formeel al was gegeven,
blijkt dat tot dusver niet te zijn ge
beurd. Drolenga moet het werk uit
voeren voor f60.000,-, inclusief
voorbereidingskosten en eventuele
aanpassing van de fundering.
goed dat in de diverse achtertuinen
van het Schilderend te drogen hing.
Ook ten tijde van de nieuwbouw was
een bakstenen schoorsteen iets bij
zonders; voor industrieële doeleinden
werden toen reeds algemeen de veel
goedkopere stalen of aluminiumpijpen
toegepast. In het belang van het
dorpsgezicht werd echter voor
baksteen gekozen.
Het besluit om de schoorsteen te be
houden betekent wel dat af en toe
specialisten moeten worden inge
schakeld voor het onderhoudswerk.
De woensdag gemaakte foto toont
hoe schoorsteenbouwer De Ridder
bezig is met het herstel van het
voegwerk, een karweitje waar
f13000,- mee is gemoeid.
Per jaar gaan in Nederland 19 miljoen
kilo bestrijdingsmiddelen voor parti
culier gebruik over de toonbank. Dat
kan nooit gezond zijn.
Alles komt uiteindelijk in het milieu
terecht, waar het water, bodem en
lucht verontreinigt.
Het is beter om aantasting door in
secten te voorkomen. Voor uw tuin
betekent dat de zorg voor een gezon
de bodem met een rijk bodemleven.
Zelf compost maken, al dan niet met
een compostbak, kan daarbij een bij
drage leveren.
Over verantwoord gebruik van
„bestrijdingsmiddelen in en om het
huis" is onder deze titel een boekje
verschenen. Nadere informatie bij
uw boekhandelaar of „Milieuboek",
tel. 020-244989.
Praktische milieuvragen op dit ter
rein worden ook beantwoord door de
Milieutelefoon op werkdagen van
9.00 tot 14.00 uur op nr.
020-262620
Bron: p.a. Panda 6-'90
Publ. Gemeente Texel