Cjroen "Zwarts jexeh in het hart ,Texels" vrachttarief poedig van de baan Kwikstaartjes zorgen voor uitzondering.... MILI Beroepsvervoerder Van Maldegem: Jexels Eigen definitief over" Gemeente pakt illegale caravans aan, maar: ISO GEDWONGEN TOT SNELLE HARMONISATIE lok tarieven monenauto's gevaar TEM-schoorsteen blijft in stand mm* Sm kV „Horeca-taxi" vanaf zaterdag goedkoper Kunstwerk niet meer tegen te houden Huis-, tuin- en keuken bestrijdingsmiddelen gericht 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.492 DONDERDAG 28 JUNI 1990 jdvertentiès, abonnementen, etc. «Veld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, 'jon 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111 jct.e Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 20-12741. -n werktijd deze week tot en met dinsdag a.s. jrtet Berndsen, Wilhelminalaan 58, Den Burg, telefoon 02220-14896 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en donderdags. Abonnementsprijs Ml,40 per half jaar; Los H,10 io is gedwongen een spoedig eind te maken aan de geredu- Mde tarieven voor het vervoer van Texelse vrachtauto's. De .terprijs voor alle .economisch" verkeer zal in fasen op f8,70 irden gebracht. kans is groot dat het daarbij niet blijft en dat ook het gunsti- >f van Texelse personenauto's ongedaan zal worden door het discriminerende tarief- systeem van Teso benadeeld voelen. Fasen Uit verder overleg met het ministerie bleek dat er wel te praten is over een redelijke termijn waarin de tariefsaan passing zijn beslag krijgt. In één keer het nieuwe tarief opleggen werd door Teso onaanvaardbaar gevonden. Op dit moment staat een harmonisatiere geling ter discussie waarbij het eilan der tarief in vier fasen op het nieuwe niveau wordt gebracht: per 1 januari a.s. op f6,70, per 1 juli 1991 op 7,30, per 1 januari 1992 op f8,- en per 1 juli 1992 op f8,70. Erasmus Door deze ontwikkeling is het het on derzoek van de Erasmusuniversiteit Lees verder pagina 2 maakt. huidige metertarief is f10.35 u niet-Texelse en f6,10 voor Texel- vrachtauto's. Anderhalf jaar gele iet Teso al weten dat dit schil niet in stand gehouden zou paen worden. De opschudding nover verween nadat was beloofd uneven in stand te zullen laten afwachting van een onderzoek het Rotterdam Transport Centre de Erasmusuniversiteit. In april ld duidelijk dat Teso dit onder- ik niet mag afwachten en het ta- «eischil op korte termijn jadaan moet maken. Weigering leiden tot optreden van de rijk- itiheid en schadeclaims van over use vervoerbedrijven. hanteren van gereduceerd tarief Texelse vervoersbedrijven is strij- met de Wet Economische Mede- ing. Hoewel die wet al sinds de ger jaren bestaat, is het nooit probleem geweest, maar dat d anders toen dit voorjaar bij het Merie van Economische Zaken klacht werd ingediend, vrijwel trdoor een overkants vervoersbe- dat deze „discriminatie" ten gun- van zijn Texelse collega's aan de I stelde. Het ministerie vond dat evervoerder gelijk had en som- «rde Teso een eind te maken aan lariefsverschil. Ook de andere We veren" in Nederland kregen aanschrijving. ïbij werd overigens niet gespro- over „vrachtauto's" maar over alle zakelijk verkeer. Dat bete- t dat niet alleen vrachtauto's en eggers eronder vallen maar ook 'elauto's en zelfs personenauto's zakelijk worden gebruikt. laatste zal er wellicht tot dwin- ook het gunstige tarief voor personenauto's op te heffen, hwaar heeft de Wet Economi- Mededinging op deze categorie "betrekking, maar bij Teso ziet men vooralsnog geen mogelijkheid om zakelijk gebruikte personenauto's te onderscheiden van andere perso nenwagens. Alleen een geautomati seerd en vrijwel waterdicht controlesysteem dat bij de kassa's geen problemen kan geven, is aan vaardbaar. Praten Het ministerie (in deze vertegenwoor digd door de .directeur mededin ging" drs H. de Ruijter) had er bij Teso op aangedrongen binnen 14 da gen te laten weten of men bereid was aan de „discriminatie" een eind te maken en op welke termijn dat ge realiseerd zou worden. Waaraan veel zeggend was toegevoegd: „Afhankelijk van uw antwoord zal ik beslissen of ik de staatssecretaris zal voorstellen de procedure, gebaseerd op artikel 24 van de Wet Economi sche Mededinging in werking te stel len" (waarmee strafvervolging wegens wetsovertreding wordt in geluid). Teso legde zich daar niet direct bij neer, ging met Den Haag in discussie en schakelde juristen in. Ook moest nog behoorlijk overleg met belang hebbenden worden gevoerd. Veertien dagen om te reageren was in elk ge val te kort voor het bepalen van een standpunt. Het ministerie had daar begrip voor en als nieuwe uiterste datum om te reageren werd 1 sep tember afgesproken. De juridische adviezen die Teso in won, waren teleurstellend: het had geen zin om het ministeriële bevel te negeren. Bovendien was het vrijwel zeker dat er dan schadeclaims zou den komen van vervoerders die zich ii „Dit is voor ons een enorme te leurstelling. De brieven van Eco nomische Zaken liegen er niet om. het zal een hele kluif worden om dit aan te vechten. Er ligt nu een taak voor de werkgroep, wij zullen onze belangenorganisaties inlichten en de Texelse vervoer ders opnieuw om tafel roepen." Aldus de Texelse transportonder nemer Henri van Maldegem in een eerste reactie op het nieuws dat Teso aan gelijkschakeling van de boottarieven niet kan ontkomen. Van Maldegem werd gisterochtend als vertegenwoordiger van de vorig jaar november opgerichte Werk groep Texelse Vervoersbelangen door directeur Hoogerheide en president-commissaris Bakker van Teso ingelicht. Van de werkgroep waren ook Frans Hopman en Den nis Wetenkamp bij het gesprek aanwezig. Het nieuws kwam als een donderslag bij heldere hemel. Van Maldegem: „Toen we voor het gesprek werden uitgenodigd, re kenden we beslist niet op deze mededeling. We dachten we dat de werkgroep als gesprekspartner zou worden betrokken bij een ta riefaanpassing of zo." Contacten van de werkgroep met de studenten van de Erasmus Uni versiteit die een onderzoek houden naar het thans door Teso gehan teerde tarievenstelsel, hadden vol gens Van Maldegem juist de indruk gegeven dat „het met het Texels tarief voor de vervoerders gunstig zou uitpakken". Dat is nu dus volkomen achterhaald. Aanstaande week, op een nog na der te bepalen dag, zal een verga dering worden belegd met de Texelse vervoerders. In de tussen tijd wordt contact gelegd met de respectievelijke belangenorganisa ties en juridische adviseurs. Meteen gisteren al werden de lan delijke vervoersorganisaties EVO, NOB en PCB op de hoogte gesteld. De heer H.W. Pool, dis trictsecretaris Noordholland van NOB Wegtransport, kon gistermid dag nog geen reactie geven. Wel verklaarde hij dat zijn organisatie achter de Texelse vervoerders staat en dat deze opstelling de steun heeft van de overkantse NOB-leden. „Op het eiland loop je als beroepsvervoerder een brok achter, zo mag ik dat toch wel zeggen. Tegenover alle concurren tienadelen mag best het voordeel van een goedkopere overtocht staan." Van Maldegem tot slot: „Het lijkt einde bericht. Niet Teso, maar de minister maakt de dienst uit. Texels Eigen is nu definitief over." Hoewel hij geen enkele functie meer heeft zal de schoorsteen van de voormalige TEM-centrale aan het Schilderend niet worden gesloopt. Het PEN heeft besloten het 38 me ter hoge bouwsel te blijven onder houden. Dat is goedkoper dan slopen en bo vendien wordt de bakstenen schoor steen beschouwd als een „industrieel monument" dat de herinnering aan de vroegere electriciteitsopwekking levend houdt. De schoorsteen werd in 1963 gebouwd en in 1964 in ge bruik genomen. Hij nam de plaats in van een veel kleinere schoorsteen, die in de omgeving veel klachten ver oorzaakte. Bij een bepaald weertype sloeg de rook in de directe omgeving neer, onder andere op het was- Een nest jonge kwikstaartjes heeft er gisteren op het laatste moment voor gezorgd dat een clandestiene caravan nog drie weken mag blijven staan. Normaliter had Henk Spigt van „De Grie" de caravan uiterlijk 'mv'KSs&f- - P0 - -„I kreeg gistermiddag bezoek ven de gemeente-ambtenaren Albert Hut Imidden) en Olaf Storms. Na de situatie nog eens té Heb- I °k°n. kreeg Spigt drie weken uitstel. vanmiddag moeten verwijderen, maar B en W wilden de onvermijde lijke dood van de vogeltjes niet op hun geweten hebben. Voor anderen in het buitengebied die geen vrijstel ling voor de caravan op hun erf heb ben, stelt de gemeente zich minder soepel op. De afgelopen tijd hebben enkele tientallen Texelaars dit kam peermiddel aan de kant moeten zet ten. Henk Spigt is één van de ongeveer 120 eilandgenoten die in het vroege voorjaar door de gemeente werden aangeschreven, omdat was geconsta teerd dat een caravan op hun erf stond terwijl ze geen vrijjstelling had den. Dertig van hen werden gesom meerd de caravan te verwijderen. Daarvoor kregen ze tot 15 juni de tijd. Sinds een week gaat de ge meente na of dit werkelijk is ge beurd. Staat de clandestiene caravan er nog steeds, dan heeft men de keuze: alsnog zelf verwijderen, of er komt zogeheten „bestuursdwang" aan te pas. In dat geval wordt de ca ravan door gemeentewerken opge haald onder begeleiding van de politie, op kosten van de eigenaar. Tot dusver is het tweemaal zo ver gekomen. De anderen verwijderden de caravan zelf, al ging dat meestal niet van harte, getuige het feit dat dit doorgaans pas na herhaald verzoek gebeurde. Vorige zomer werd, na het instellen van de tijdelijke regeling voor het kamperen bij de boer, voor het eerst streng gecontroleerd op de aanwezig heid van clandestiene recreatie onderkomens. Dat beleid wordt dit jaar voortgezet. In een aantal geval len wordt gedoogd dat de caravan blijft staan: bijvoorbeeld indien er sprake is van bewoning wegens het ontbreken van andere mogelijkheden tot huisvesting (woningnood), bewo ning wegens sociaal-medische rede nen of overgangsrecht (als de caravan al sinds jaar en dag op het erf staat). Paardensport Het geval-Spigt kwam voor een der gelijke uitzondering niet in aanmer king. De caravan op zijn erf staat er pas een paar jaar en is eigendom van paardensportvereniging „Tussen wad en duin". Er logeren 's zomers geen gasten, de caravan is louter in ge bruik als opslag van materialen voor verenigingsdoeleinden, zoals het con cours hippique. Spigt kreeg in maart een aanschrijving, maar reageerde met. Naar eigen zeggen verkeerde hij in de veronderstelling dat hij alleen moest reageren als hij gasten wilde houden in de caravan. Pas vorige week werd het hem duidelijk dat ook in zijn geval menens was. Hij lichtte het bestuur van de menvereniging in; secretaris Heetveld diende hierop een schriftelijk verzoek om ontheffing/uit stel in, maar B en W wezen dat van de hand. Het naderende concours hippique in juli was geen reden tot uitstel. Nestje Spigt had intussen een andere stal ling voor de caravan gevonden, maar ontdekte dinsdag dat op een hoge kast in de caravan een vogelnestje was verborgen. Er bleek een kwikstaartfamilie in te huizen: vader en moeder vlogen af en aan, dus kennelijk waren de jongen nog niet uitgevlogen. Navraag leerde dat de kwikstaart een beschermde soort is, dus zo kreeg Spigt een ijzersterk ar gument in handen om de caravan te mogen laten staan, dacht hij. „Regels Lees verder pagina 2 Met ingang van zaterdag zullen klan ten van bij de afdeling Texel van Ho reca Nederland aangesloten hotels, café's en restaurants tegen lager ta rief van de taxi kunnen gebruikma ken dan tot dusver het geval is. Het contract dat de horeca met taxibe drijf Grootjen uit Oudeschild in de cember j.l. afsloot is gisteren aangepast, waardoor een taxiritje aanmerkelijk goedkoper wordt. In mei hadden het Horeca-bestuur en Grootjen al een principe overeenkomst bereikt over verdere prijsverlaging. Later die maand ging ook de ledenvergadering van Horeca Texel akkoord. Gisteren was het zover dat het contract kon worden onderte kend. Alleen de prijs is gewijzigd, voor het overige bleef het contract in tact. Aanleiding voor de aanpassing was dat een ander taxibedrijf 's nachts voor minder dan de contract prijs ging rijden. Het Horeca-bestuur vond dat het contract toen zinloos was geworden. De nieuwe tarieven zijn het hele jaar van toepassing. „Is het kunstwerk voor het raadhuis nog tegen te houden?" Deze vraag stelde PvdA-raadslid Gerard van der Kooi recentelijk tijdens een commis sievergadering. B en W vinden van niet. Dinsdag besloot het college kunstenaar Bart Drolenga uit Purme- rend opdracht tot uitvoering te ge ven. Hoewel werd aangenomen, dat de opdracht formeel al was gegeven, blijkt dat tot dusver niet te zijn ge beurd. Drolenga moet het werk uit voeren voor f60.000,-, inclusief voorbereidingskosten en eventuele aanpassing van de fundering. goed dat in de diverse achtertuinen van het Schilderend te drogen hing. Ook ten tijde van de nieuwbouw was een bakstenen schoorsteen iets bij zonders; voor industrieële doeleinden werden toen reeds algemeen de veel goedkopere stalen of aluminiumpijpen toegepast. In het belang van het dorpsgezicht werd echter voor baksteen gekozen. Het besluit om de schoorsteen te be houden betekent wel dat af en toe specialisten moeten worden inge schakeld voor het onderhoudswerk. De woensdag gemaakte foto toont hoe schoorsteenbouwer De Ridder bezig is met het herstel van het voegwerk, een karweitje waar f13000,- mee is gemoeid. Per jaar gaan in Nederland 19 miljoen kilo bestrijdingsmiddelen voor parti culier gebruik over de toonbank. Dat kan nooit gezond zijn. Alles komt uiteindelijk in het milieu terecht, waar het water, bodem en lucht verontreinigt. Het is beter om aantasting door in secten te voorkomen. Voor uw tuin betekent dat de zorg voor een gezon de bodem met een rijk bodemleven. Zelf compost maken, al dan niet met een compostbak, kan daarbij een bij drage leveren. Over verantwoord gebruik van „bestrijdingsmiddelen in en om het huis" is onder deze titel een boekje verschenen. Nadere informatie bij uw boekhandelaar of „Milieuboek", tel. 020-244989. Praktische milieuvragen op dit ter rein worden ook beantwoord door de Milieutelefoon op werkdagen van 9.00 tot 14.00 uur op nr. 020-262620 Bron: p.a. Panda 6-'90 Publ. Gemeente Texel

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 1