'ef bouw kijkje op de helling Teso's „Schulpengat" Voorlichtingsdag over de rampenbestrijding resteert nog een maand tot tewaterlating Eilandcompetitie tennis „Voltreffers" won boogschiet-toernooi Geslaagd Bovenop het schip op de hellinghet eerste autodek in aanbouw. Smits. Wngat" op de helling: nu nog volop in de steigers, over een maand te water. Teso's nieuwe dubbeldekker „Schulpengat": 110.40 meter lang, 18.70 meter breed, capaciteit 245 auto's, dienstsnel- heid 13,6 knopen, vier Voith Schneider-propellers van 3.20 meter doorsnede, zes dieselmotoren van elk 1600 kW, ver doorgevoerde automatisering, bouwkosten (inclusief bouw- rente en financieringskosten) f 80 miljoen. Het nieuwe vlag- geschip van de Texelse veerdienst overtreft de huidige dubbeldeksveerboot „Molengat" in alle opzichten. In hoog tempo is het personeel van de Verolme Shipyard in het Noordbrabantse Heusden bezig met de voltooiing van het casco. Tijdelijk werken er liefst driehonderd man tegelijk aan, want de werf resteert nog slechts een maand tot de tewa terlating (28 juli a.s.). Tussen de bedrijven door maakte werf directeur G. Smits voor de Texelse Courant een halve ochtend vrij voor een exclusieve rondleiding door de „cata comben" van een schip in aanbouw. groot: hoe gemakkelijker de dubbel dekker in de haven kan manoeuvreren, hoe groter (alweerl de bedrijfszekerheid. Opzichter E. Jongepier van het Bu reau voor Scheepsbouw (BvS) in Bloemendaal noemt de verdubbeling van het aantal VS-propellers een be langrijke innovatie Karakteristiek is volgens hem de ver doorgevoerde automatisering. Jongepier houdt da gelijks toezicht op de bouw, samen met Jaap Broersma, eerste machinist in dienst van Teso. Wekelijks vinden zogeheten „afstemmingsvergaderin gen" plaats, waarbij Verolme, BvS en Teso bekijken of ze bij de uitvoering op één lijn zitten. Voor problemen wordt in overleg naar oplossingen ge zocht. Van het concept, zoals uitge werkt in de uiterst gedetailleerde bouwtekeningen, is niet afgeweken. Alleen wordt de inrichting van de sa lons aangepast aan de uitkomsten van de enquete die naar aanleiding van de proefopstelling van zitjes is gehouden. Daarin is een advies van een kleuradviesbureau verwerkt. „Maar dat is een detail in de afwer king." Fabricagehal Op twee bouwplaatsen tegelijk wordt aan het nieuwe schip gewerkt. Op de helling wordt de complete onder bouw (tot en met het eerste auto- dekl vervaardigd en elders op de kade staat de bovenbouw (tweede autodek en salons) in de steigers. Daarnaast wordt in de reusachtige fabricagehal naarstig voorarbeid ver richt voor de „Schulpengat". Daar wordt het stalen plaatwerk op maat gesneden en gelast. De onderbouw is gereed, momenteel wordt aan de bovenbouw gewerkt. In het midden van de hal lopen we het casco van de brug tegen het lijf, nauwelijks her kenbaar omdat het omgekeerd op de grond ligt. Ook herkennen we delen van de salon en het bovenrijdek. Dét ziet er wel even anders uit dan we aan boord van de „Molengat" ge wend zijn! „In totaal hebben we voor deze order 2500 ton staal in bewer king", vertelt de heer Smits. Momen teel werken driehonderd van de vierhonderd man werfpersoneel aan het schip. Sinds november, toen de feitelijke kiellegging plaatsvond, is er dagelijks aan gewerkt. elke dag. Bij de bouw op de helling worden drie kolossale kranen ingezet, die zich over rails aan weerszijden van de bouwplaats voortbewegen. Twee kranen helpen bij het grote werk, de ander bij het plaatsen van „fijnere" onderdelen. Het onderwaterdeel van de romp is inmiddels helemaal klaar. Vier ronde gaten wijzen aan waar de VS- propellers zullen komen. Als wij ko men kijken is men juist bezig met het zogeheten „kotteren": uiterst nauw keurig bewerken van de fundatie waarop de propellers zullen worden geplaatst. Twee medewerkers verrich ten het karwei met behulp van een soort grote draaibank. Eén van de vier gaten is klaar, het totale karwei neemt een paar dagen in beslag. We lopen over het toekomstige eer ste autodek, over keurig aan elkaar gelaste, ruwe stalen platen. Lassen gebeurt niet op de traditionele wijze, maar onder C02. Corrosie en vervor ming van het staal wordt zo voorko men, bovendien is deze methode sneller, vertelt „gids" Smits. Motorkamer Langs vrij steile trappen en onver wachte op- en afstapjes bereiken we de motorkamer. Zowel voor- als ach terin het schip zijn drie generatorsets gepland. Beide motorkamers zijn identiek. Als de ene machinekamer uitvalt, kan zo op de andere worden overgeschakeld. Het is nauwelijks mogelijk jezelf verstaanbaar te ma ken; het geluid van boormachines vult de ruimte. De machinerie is vrij wel geïnstalleerd, men is nu bezig met de afwerking. Wat opvalt is de zware isolatie, gemaakt van brand- bestendig materiaal. Het effect is di rect merkbaar als we een deur verder zijn: geluid vanuit de machinekamer dringt nauwelijks nog door. „Wat zijn dat?", vragen we, wijzend op dikke kabels in de machinekamer. Het blij ken hoogspanningskabels te zijn, die vanaf deze plaats voor voeding van de VS-propellers zorgen. „Ja", zegt Smits, „voor een leek mag het chao tisch lijken, wij zijn tevreden. Ons principe is dat de werf schoon moet zijn. We gebruiken zelfs stofzuigers in de hal. Als alles ordentelijk is, komt dat ten goede aan zowel de kwaliteit van de produkten als onze medewer kers. Inderdaad, het verkleint de kans op ongevallen." Hoog We klimmen nu zeer hoog en belan den voor ons gevoel bovenop het nieuwe schip. De plaats waar we uit komen blijkt echter pas het eerste autodek te zijnDe overeen komsten met de huidige dubbeldek ker zijn duidelijk, alleen zijn de afmetingen wat groter. Het valt moei lijk een exact beeld te vormen, om dat de indrukken worden vertekend door het wijdse uitzicht op het land aan de oevers van de Bergse Maas, waaraan de werf is gelegen. We gaan weer een stukje naar bene den en wandelen door de voorraa- druimte (met twee biertanks reeds ingebouwd), c.v.-hok en personeels- verblijf. Na inspectie van het onder waterdeel, waarbij we tot diep onder het schip (rechtop) doorlopen, verla ten we de helling en lopen naar de tweede bouwplaats. Bovenbouw De bovenbouw blijkt verder gevor derd dan we dachten. Het bovenrij- Blik op de bouwplaats waar bovendek en salons in aanbouw zijn. TEXELSE COURANT PAGINA 5 dek is, compleet met (brom)fietsdek, grotendeels klaar. Met de (alweer be hoorlijk steile) trap gaan we een eta ge hoger, naar wat de salon moet worden. Nu is het nog het dak van de bovenbouw. Aangezien in de hal de voorgefabriceerde wanddelen al klaar lagen, zal niet lang zo blijven. We lopen naar het uiteinde van de werkvloer. „Hier", wijst Smits, „houdt de salon op en komt het zon neterras." We knikken en genieten van het uitzicht. Onvergelijkbaar met het Marsdiep met het in de zon glinsterende Gouden Boltje aan de einderWe dwalen af. „Texel mag zich gelukkig prijzen met zo'n goed geoutilleerde veerdienst", zegt Smits, als de rondleiding achter de rug is. „Dat er vaak kritiek is, kan ik me desondanks voorstellen. Er is een bepaald spanningsveld doordat iedereen de neiging heeft Teso te be schouwen als publiek eigendom, als een stukje van zichzelf. Je moet ech ter oog houden voor het bedrijfseco nomische aspect. Er wordt vaak verdraaid gemakkelijk voorbij gegaan aan het feit dat dat heel belangrijk is voor de continuïteit van een goede veerdienst." Zondagochtend 1 juli: Deuce D. de Wit-T. Witte Heri Hodie H. Schraag-W. Vos Ard Saal-R. vd. Bent R. Zoetelief-R. Wielinga Oosterend S. Amende-R. Buitenweg Zondagavond 1 juli: Heri Hodie P. de Bloois-B. Trap H. Maas-H. de Brok M. Bos-C. Kooiker Deuce M. Arkenbout-M. v.d. Bent Den Hoorn N. Bertrand-E. Ooyevaar Maandagavodn 2 juli: Deuce B. vd. Vis-J. Zoetelief F. Visser-J. Warnaar T. Visser-A. Saai Attentie Wegens blessures van: Leo Saai, Arjen Saai en J. vxj. Linde zijn al hun wedstrijden verval len. De volgende wedstijden zijn opnieuw gepland. R Wielinga-A. Steenhuizen 29 juli; D. de Wit- P. Barendregt 5 aug.; N. Boon-Ard Saai 5 aug.; H. Pastoor-H de Brok 5 aug.; W. Vos-A. Rijs 12 aug S. Amende-Ard Saai 12 aug., Ard Saal-N. Boon 26 aug. Aan het veertiende „Texelronde"- toernooi, dat zondag op de speelwei de aan de Ploeglanderweg werd ge houden, namen in totaal 53 schutters deel. Mede dankzij het prachtige weer en de vlekkeloze organisatie kan worden teruggeblikt op een geslaagd evenement. De wisselbeker voor de vereniging die het hoogste aantal punten scoorde, werd gewon nen door „Voltreffers" uit Schagen. Van de overkant waren zes verenigin gen gekomen: drie uit Den Helder, en verder clubs uit Schagen, Heiloo en Santpoort. Zij presteerden zó goed, dat de „thuisploeg" van de Eiland- schutters naast de prijzen grepen. De persoonlijke prestaties van de dertien deelnemende Texelaars waren: Henk Witte (498), Paul van Heerwaarden (463), Peter Boon (443), E. van Bockom-Maas (437), Ed Vermeulen (420), Han Keijzer (414), Merijn Drijver (401), Jaap Keijzer (390), Theo Kikkert (379), Ewoud Huisman (355), Maar ten Hoogenbosch (337), Vincent Bakker (262) en Herko van Heerwaarden (250). Aan de Rijks Middelbare Agrarische School in Alkmaar slaagden de vol gende Texelse leerlingen: Voor het diploma A-opleiding landbouw: Johannes van Kleeff uit Oosterend, Jacobus van Leeuwen uit Den Hoorn, Frank van der Linde uit De Cocks- dorp, Jacob Roeper uit Den Burg, Marco Vlaming uit Oosterend en Ma- thias Smit uit Oosterend. Voor het diploma B-opleiding landbouw: Jan Jacob Keijser uit Den Burg 10.00 u. 10.00 u. 9.00 u. 10.00 u. 10.00 u. 20.00 u. 19.00 u. 20.00 u. 19.00 u. 19.00 u. 19.00 u. 19.00 u. 20.00 u. Bouwkranen Over rampenbestrijding is weinig be kend. Daarom wordt op 11 juli een voorlichtingsdag met diverse de monstraties verzorgd. In geval van een ramp of een groot ongeval kan het gebeuren dat de plaatselijke brandweer of de ambu lancedienst andere hulpverlenende in stanties van de overkant te hulp moet roepen. Om iedereen een in druk te geven van de mogelijkheden, taken, materieel en hulpmiddelen van die instanties wordt samen met de Stichting Folklore een voorlichtings dag gehouden. Hieraan werken mee: de Rode Kruis Kolonne Texel, de Ambulancedienst, de Basisgezondheidsdienst, de Regio nale brandweer (met inbegrip van de waarschuwings- en verkennings- dienst), de Lotusgroep en de Texelse brandweer. Vanaf 14.00 uur kan men in het raadhuis terecht voor een ten toonstelling, waarbij voorlichtingspa nelen, videopresentatie en uitgestalde hulpmiddelen een goede indruk geven van het werk van de hulpinstanties. Aanwezige deskundigen zullen mon deling toelichting geven. Naast voorlichting over de rampen bestrijding, wordt ook aandacht besteed aan brandpreventie en ande re taken van het Rode Kruis, zoals de Welfare. Ook is het brandwondencen trum vertegenwoordigd. Op de Groeneplaats zullen diverse wagens en materialen worden op gesteld en daar zal eveneens deskun dig commentaar worden gegeven. Het meeste van dit materiaal zal om 19.00 uur daadwerkelijk worden ge bruikt bij een demonstratie van red dingen, opvang en verzorging van slachtoffers en brandbestrijding in en voor het raadhuis. De Rode Kruis Ko lonne en Brandweer Texel zullen ge zamenlijk de gevolgen van een explosie aanpakken. Leden van de Lo tusgroep treden hierbij op als slacht offers. De demonstratie duurt tot ongeveer 20.00 uur. Het is de eerste keer dat op deze wijze wordt samengewerkt. De orga nisatie is in handen van brandweer commandant H. Groot en de commandant van de Rode Kruis Ko lonne M. den Boer. Op de helling is te zien dat de „Schulpengat" nu op lengte is. In hoogte groeide hij tot voor kort nog otteren" bewerking van de ronde gaten waarin de VS-propellers komen) is een karwei ote nauwkeurigheid vereist. bouw is redelijk op schema". Smits terwijl hij door het raam lijn kantoor een blik op de hei- werpt. Déér verrijst momenteel Schulpengat": elke dag wordt ter een stuk aangelast, zodat raam maar zeker de contouren een echte veerboot waarneem- worden. „Het schip is op leng- bosdle installatie van de arkamers is ver gevorderd. Het dat tegen zit, is de vertraagde «ring van de Voith leiders. We zullen de laatste we- daarom nog hard moeten wer- om de voorgenomen (aflating op 28 juli te kunnen men." rerf voert betrouwbaarheid en beid hoog in het vaandel en wil gdeze goede naam behouden, i, enigszins dramatiserend: ia reputatie staat op het spel." 11 het genot van een kop koffie we even terug in de tijd. naar lind van de jaren zeventig, toen scussie over het in de vaart en van een dubbeldekker op voor hoog oplaaiende emoties „Nu blijkt een tweede dub- iker nodig. Teso nam destijds in verstandige beslissing". oor- Smits. Lof vol lof over de Texelse booton- iing: „Van een afstand bekeken it Teso met kop en schouders andere Nederlandse veer- in uit. De efficiency is groot en kampt nauwelijks met storingen. de zware stormen van afgelo- muari en februari bleef de Texel- it gewoon dienst doen, in lelling tot andere veren. Den J-Texel gaat dan ook door voor leer betrouwbare verbinding." vsch mankeert er ook nauwe- Ials aan, vervolgt Smits: „Ook herhaaldelijk lekkage van de VS- irs optrad, is de Molengat mt de vaart gegaan. Voor der- pech was een reserve inge- d. Niet alleen het schip zelf is oonbeeld van betrouwbaarheid, ie walvoorzieningen. De opstel- A Jritinrichtingen getuigen van een rj lacht concept. Nu er een twee- M ibbeldekker bij komt, hoeft niet arden geïmproviseerd." Betrouwbaar jfszekerheid is volgens Smits het ■ale uitgangspunt bij de bouwop dracht van Teso. „Grondigheid, zeker heid, betrouwbaarheid. Dat vind je op allerlei manieren weer terug in het ontwerp. Extreem? Nee, wel op een verantwoorde manier." Als voorbeeld noemt Smits de machinekamer, die bestaat uit twee identieke waterdich te compartimenten. „Dat lijkt veilig, maar tussendeuren vormen de onze kere factor. Die kunnen door mense lijke fouten open blijven staan. Zulke vergissingen sluit je uit door een trap in te bouwen, zodat de mensen eerst omhoog moeten om van het ene naar het andere compartiment te gaan." Vergeleken met de „Molengat" is het concept gehandhaafd, maar dan wel volgens de laatste stand der tech niek. Overigens was ook de „Molen gat" tien jaar geleden al geavanceerd te noemen. Revolutionair zelfs, omdat de machinekamer vanuit de brug kon worden bediend. Een werktuigkundi ge op de brug, dat was nog nooit vertoond! „Ja, de Molengat was heel duidelijk trendsettend. Bepaalde de tails zijn terug te vinden in vaartuigen die later werden gebouwd", aldus Smits. Voith Schneider De „Schulpengat" zal met vier VS- propellers worden uitgerust, waar de „Molengat" er over slechts twee be schikt. De propellers van Teso's nieu we schip hebben per stuk minder vermogen, maar in totaal méér. „Wat betreft het toerental is dit het opti male concept", verklaart Smits. De Voith Schneider-propeller is niet het goedkoopste voortstuwings systeem, maar wel het meest effec tieve. De wendbaarheid van het 110 meter lange schip wordt erdoor ver- Werfdirecteur G.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 5