■richt
Groen c2wartsJ~exeh in het harL.
ooreilanden mogen niet
leer parkeren bij Texel
Raad mag alsnog beslissen
over kunstwerk Groeneplaats
Kabeltelevisie straks
ook in Oudeschild?
i
MILIEU)
ude dracht en
tide motoren
Postweg krijgt
twee slingers
Scheepvaart dient
rekening te houden
met zandsuppletie
Kikkertstraat
wordt woonerf
VVD schrijft brieven
aan ministers Maij
en Andriessen
EVO: verhogingen
zijn te fors
Diefstal portemonnee
HONDEPO?
15 SEPTEMBER 1887 NR. 10.494
DONDERDAG 5 JULI 1990
Kjvertenties, abonnementen, etc.
rtld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
^02220-12741, na 18.00 uur 14881 Telefax 02220 - 14111
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
(-12741
werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.
de Graaft. Pater Witteplein 3, Den Burg, telefoon 02220-15639
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17 636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en donderdags.
Abonnementsprijs M1.40 per half jaar; Los /ï,10
s voorlopig verboden dat booreilanden, boorschepen e.d.
en „geparkeerd" in het Texelse deel van de Waddenzee,
lomt omdat de Kroon een streep heeft gehaald door de
ellingsregeling die de Texelse gemeenteraad had ingevoerd
iet parkeren van een beperkt aantal booreilanden gedurende
leperkte tijd mogelijk te maken. Die regeling is vernietigd en
door is het in het bestemmingsplan opgenomen verbod om
eilanden op de rede te leggen, weer onverkort van kracht.
praktijk maakt het echter wei-
I want in het Helderse deel van
iddenzee zijn booreilanden on-
rkt welkom. De grens tussen
sn Den Helder loopt dwars
het betrekkelijk kleine anke-
gebied. Gezien vanaf Texel is
eorelland in het Helderse deel
storend als in het Texelse deel.
dan ook de reden dat de
de regels van de hand heeft
zen
had in zijn bestemmingsplan
de Waddenzee aanvankelijk een
d zonder vrijstellingsmogelijkhe-
pgenomen. De gemeente Den
r, waar een deel van de belang-
>nde offshore-industrie is ge-
d, tekende daar protest tegen
iet werd van grote economi-
betekenis geacht dat booreilan-
»k konden worden geplaatst in
■xelse deel van de Waddenzee
aar te worden gerepareerd e.d.
had daar begrip voor en ging
rd met een compromis dat door
meenteraad bij de vaststelling
iet bestemmingsplan werd toe-
gd: maximaal twee booreilan-
ouden gedurende maximaal
maanden geparkeerd mogen
m en die periode zou vervol
met maximaal twee maanden
in worden verlengd. Den Helder
laarmee aanvankelijk ook in te
nen.
Protesten
ie instanties gingen tegen deze
regeling in beroep bij de Kroon. De
gemeente Den Helder vond bij nader
inzien dat het tegelijkertijd te parke
ren aantal booreilanden, boorschepen
e.d. zou moeten worden uitgebreid
tot vijf, maar de Werkgroep Land-
schapszorg Texel en de Landelijke
Vereniging tot Behoud van de Wad
denzee wilden helemaal geen boorei
landen, niet alleen in verband met
het storende effekt in het wadden
landschap maar ook omdat vervuiling
werd gevreesd door verf, olie, chemi
sche stoffen en afvalwater van de
platforms.
Wat betreft de schade aan het land
schap geeft de Kroon de beide mi
lieugroeperingen gelijk. „Het lijdt
geen twijfel dat de aanwezigheid van
met name booreilanden in dit deel
van de Waddenzee een aantasting
betekent van de landschappelijke
waarde van dat gebied en, gezien de
forse afmetingen die een booreiland
pleegt te hebben, ook van de wijde
omgeving daarvan". Dat de booreilan
den vervuiling van betekenis zouden
kunnen veroorzaken gelooft de Kroon
echter niet. Gezien het betrekkelijk
kleine aantal mensen dat op die ei
landen verblijft, stelt de hoeveelheid
huishoudelijk afval weinig voor. Ver
der is nooit gebleken dat onder water
schilderwerk wordt verricht aan een
geparkeerd booreiland en als bij schil
derwerk boven water verf in zee te
recht komt is dat het gevolg van een
ongeluk of onachtzaamheid en het
zal dus slechts incidenteel gebeuren.
De vrees van de Waddenvereniging
dat de Waddenzee wordt vervuild
door het lozen van ballastwater (bij
vertrek van een booreiland) waaraan
chemische stoffen zijn toegevoegd,
01 bij Texel geparkeerde booreilanden in de
af Texel niet vast te stellen.
.eigen" of in de Helderse Waddenzee staan is van-
wordt ook met gedeeld door de
Kroon. Geconstateerd is dat alleen
extreem grote booreilanden die in de
Waddenzee helemaal niet terecht
kunnen, op een dergelijke manier bal
lasten. Bovendien is het verboden om
zulke stoffen zonder vergunning te
lozen.
Ondoelmatig
De Kroon vindt dus dat de booreilan-
Lees verder pagina 2
In de vergadering van komende dinsdag wordt de gemeenteraad
voor de keus gesteld: wel of geen kunstwerk op de Groene
plaats. Hoewel het college van B en W in navolging van de ad
viescommissie Kunst en Kuituur vóór de komst van het ijzeren
gevaarte f60.000,- koos, wil burgemeester Schipper de beslis
sing toch aan de raad laten. Er bestond zowel binnen de raad
als bij de bevolking veel onvrede over het kunstwerk.
retee schonen in kleder-
Kfit, vol bewondering voor
de stationaire motoren. Het
ereeltje fotografeerden wij
lensdag op de Groeneplaats
ter de eerste folkloredag van
tomerseizoen werd gehou-
1 De dag stond in het teken
n oude motoren en trekkers.
Oude Trekker- en Motoren-
tb zorgde voor een aardige
en een ringsteekwed-
tid. waarbij ook een dorsma-
en de motor van het
Mmalige gemaal Waalenburg
'iden gedemonstreerd. Mede
r de ideale weersomstan-
tbeden was de belangstelling
het publiek behoorlijk.
Het kunstwerk op de Groeneplaats
heeft de gemoederen op Texel flink in
beweging gebracht. Radio Texel heeft
er een programma aan gewijd, waar
in de bevolking duidelijk het ongenoe
gen liet blijken en ook in deze krant
verschenen ingezonden stukken te
gen de plannen. PvdA-raadslid Gerard
van der Kooi heeft een brief aan het
college geschreven, waarin hij op
merkt dat zowel de CDA-fractie als
die van de PvdA en Jan van Asselt
tegenstander zijn van het kunstwerk
van de Purmerender Drolinga. De
voorkeur wordt gegeven aan een ont
werp dat de Groeneplaats sfeervoller
zal maken. Een muziekkoepel lijkt
Van der Kooi wel wat. „Voorbeelden
op het Loo, Thorbeckeplein te Am
sterdam en Leeuwarden bewijzen dat
dit ware kunstwerkjes kunnen zijn",
aldus het raadslid.
Zijn eigen fractie, het CDA en Van
Asselt steunen het plan van Van der
Kooi. Erna Eelman van de VVD kiest
voor het kunstwerk, enerzijds om de
adviescommissie niet voor het hoofd
te stoten en anderszijds omdat zij
vreest dat een muziekkoepel niet
vandaalbestendig is. Maar volgens
Van der Kooi is geen één kunstwerk
echt bestand tegen vandalisme en is
voor elk kunstwerk bescherming no
dig. Hij had de Groen Links fractie
niet kunnen bereiken en het was
hem ook nog niet bekend hoe Texels
Belang tegenover zijn suggestie
stond.
Flauwekul
Peter Bakker van Groen Links vindt
het allemaal flauwekul. „Ik heb niks
tegen een muziekkoepel, maar dat
kan nou eenmaal niet van het kunst
budget en de éénprocentsregeling. En
je kan nu wel beweren dat sommige
bouwwerken kunststukjes zijn, maar
er zijn niet voor niks aparte prijzen
voor kunst en architectuur. Anders
zou je met wat tierlantijntjes aan het
gemeentehuis ook klaar zijn. En als je
voor iets anders kiest loop je de
f20.000,- subsidie mis. Er zitten ook
mensen vanuit de provincie in de ad
viescommissie'
Volgens Bakker is het vreemd dat de
adviescommissie wordt gepasseerd.
„Je kunt je kunstbeleid wel over
boord zetten als een kunstwerk
wordt afgewezen omdat een paar
raadsleden het toevallig niet mooi
vinden. Nee hoor, het is een zwakte
bod dat dit in de raad komt. Als ik
wethouder was zou ik toch wel even
flink op mijn poot spelen. Als de
PvdA zo graag een muzieknis wil, la
ten zij dan maar aangeven waar het
geld vandaan moet komen".
Rare zaak
Ook Gerbrand Poster van Texels Be
lang vindt het een rare zaak dat de
raad zich hier over moet buigen. „De
raad speelt weer voQr college op de
ze wijze. Wij voelen niks voor een
muzieknis, maar we vinden het
kunstwerk ook niks. We zullen er dus
wel tegen stemmen, maar het blijft
een vreemde toestand dét we erover
moeten beslissen. Ik ging er eigenlijk
Lees verder pagina 2
In navolging van de wensen van de
bevolking heeft het college van B en
W besloten de Postweg in Eierland
te voorzien van twee slingers, zoge
naamde verkeersremmende maat
regelen.
Het kruispunt zal iets worden aange
past en de bomen mogen blijven
staan. De door de omwonenden niet
gewenste groenvoorzieningen blijven
uit.
Het was in eerste instantie de bedoe
ling de werkzaamheden in twee fa
sen uit te voeren, maar het zal nu
ineens worden gedaan, vóór het sei
zoen van 1991. Voordat in de toe
komst eventuele verdere
aanpassingen worden gedaan, wil
men eerst het effect van deze maat
regelen bestuderen.
Het ministerie van Verkeer en Wa
terstaat verzoekt de scheepvaart in
de periode van 1 juli tot 1 december
1990 rekening te houden met werk
zaamheden ten behoeve van de zand
suppletie. Hopperzuigers (schepen die
zich volzuigen met zand) pendelen in
die periode voor de noordwestkust
van Texel heen en weer en in zee
wordt een platform geplaatst en een
stalen zinkerleiding en drijvende lei
dingen aangelegd
Het gebied waarbinnen het werk zich
afspeelt ligt tussen kilometerpaal 28
en een punt op ongeveer 3600 kilo
meter zeewaarts hiervan, haaks op
de Texelse kust. De scheepvaart
wordt verzocht de nodige voorzich
tigheid te betrachten.
Kabeltex B.V. zal uiterlijk het komen
de najaar beslissen over de aanleg
van kabeltelevisie in Oudeschild. Een
onderzoek naar de technische en fi
nanciële problemen die daarbij moe
ten worden overwonnen, is gaande.
Na Den Burg biedt Oudeschild van al
le buitendorpen de gunstigste
perspectieven. Het is met Oosterend
het grootste „buitendorp", dus met
betrekkelijk veel potentiële aansluitin
gen. Het ligt bovendien dicht bij Den
Burg zodat de aanleg van de kabel
naar het dorp niet al te kostbaar is.
Het gunstige toeval wil bovendien
dat tussen Oudeschild en Den Burg
een pijpleiding ligt, die vroeger door
De Kikkertstraat in De Cocks-
dorp krijgt een woonerfstatus.
Dat betekent dat automobi
listen er niet harder dan 30 ki
lometer per uur mogen rijden
en dat voetgangers voorrang
hebben. Doorgaand verkeer zal
via de Klimpstraat worden
geleid.
de TEM werd gebruikt voor het
transport van gasolie naar de centra
le aan het Schilderend. Door deze
buis zou de kabel kunnen worden ge
regen zonder dat daarvoor graafwerk
nodig is.
Half miljoen
De totale aanlegkosten van het kabel
net Oudeschild bedragen meer dan
een half miljoen gulden. Een van de
grootste problemen is om dit bedrag
gefinancierd te krijgen. Verder hangt
de haalbaarheid natuurlijk af van het
aantal abonnees dat in Oudeschild
kan worden geworven. Als ca 80%
van de gezinnen aansluit wordt het
een haalbare kaart, maar ook dan zal
het vrijwel zeker nodig zijn een hoger
entreegeld te heffen dan in Den Burg
om de exploitatie sluitend te krijgen.
Verder is het nodig dat de exploitatie
van het kabelnet in Den Burg gunsti
ger wordt: tot dusver is deze achter
gebleven bij de prognoses maar de
laatste tijd is sprake van herstel, wat
volgens de financieel meest betrok
ken Kabeltex-partner Drijver te dan
ken is aan de gunstige
ontwikkelingen op satellietzender-
gebied.
Kabeltex zal de beslissingen mede la
ten afhangen van de resultaten van
een enquete die onder de inwoners
van Oudeschild zal worden ge
houden.
De Texelse VVD-afdeling heeft brie
ven geschreven aan minister An
driessen van Economische zaken en
minister Maij-Weggen van Verkeer en
Waterstaat over de afschaffing van
het Texeltarief voor zakelijk verkeer
door Teso. Men verzoekt de beslis
sing omtrent deze zaak op te schor
ten tot het onderzoek van de
Erasmusuniversiteit in samenwerking
met het Rotterdam Transport Centre
is afgerond.
De VVD schrijft in haar brieven met
verbijstering te hebben kennis geno
men van de plannen van het ministe
rie van Economische Zaken, om op
grond van de Wet Economische Me
dedinging de veertarieven van Teso
voor zakelijk verkeer te harmoniseren.
Het ministerie gebruikt als argument
dat ,overkantse'bedrijven een
concurrentie-nadeel hebben ten op
zichte van Texelse bedrijven.
De VVD geeft aan dat op Texel al ge
ruime tijd wordt gediscussieerd hoe
het zit met dit concurrentienadeel.
Naar aanleiding hiervan heeft Teso
besloten tot een gedegen onderzoek,
dat ook de huidige tarieven onder de
loep neemt.
Door de beslissing van het ministerie
van Economische Zaken wordt het
onderzoek doorkruist. Daarnaast
vindt de VVD dat de beslissing is ge
baseerd op een stelling die op het
moment zeer discutabel is.
Vrachtautotarieven Teso
De belangenorganisatie van verladers
en eigen vervoerders EVO vindt de
snelheid waarmee Teso de vrachtau
totarieven wil brengen op het door
het ministerie vereiste uniforme peil,
te hoog.
De EVO, die op Texel 50 leden heeft,
wil dan ook praten over wijziging van
het door Teso voorgestelde „harmoni
satieschema". Met een officiële reac
tie wordt echter gewacht tot de
Texelse leden zijn geraadpleegd, aldus
werd ons meegedeeld door be
leidsmedewerker RF. Colon. De EVO
heeft vastgesteld dat de nu voor
gestelde fasen waarin het Texelse ta
rief wordt opgetrokken, neerkomen
op jaarlijkse verhogingen van 9-10%.
Dat wordt erg fors gevonden en ver
ondersteld wordt dat het ministerie
ook wel genoegen zal nemen met
een aanpassing in minder grote stap
pen over een langere termijn.
Bij de Texelse politie is aangifte ge
daan van diefstal van een portemon
nee. De roodlederen beurs bevatte
f40,-, eurocheques en een bankpas.
De portemonnee is in het Geminizie-
kenhuis uit een boodschappentas
gehaald.
Zover is het nog niet. Er zijn alterna
tieven.
Laat uw hond op straat uit: neem
dan een zakje van huis mee
Een gezonde drol laat zich rapen.
Laat u liever uw hond in de vrije na
tuur uit: leg dan een paar takken over
de hondehoop, zodat een misstap
van een kind niet direct bestraft
wordt. Nog beter is het om de hoop,
waar dat kan, even onder te graven.
Het best is natuurlijk: verwijderen.
Ravot gerust met uw trouwe vier
voeter - waar dat mag - op speelvel
den, plantsoenen en trimbaan. Maar
laat dan wel uw vriendje ergens an
ders zijn behoefte doen, en bij een
ongelukje, ruim het gewoon op.
Zo houdt u, behalve uw hond, ieder
een te vriend.
Publ. Gemeente Texel