■richt Groen c2wartsJ~exeh in het harL. ooreilanden mogen niet leer parkeren bij Texel Raad mag alsnog beslissen over kunstwerk Groeneplaats Kabeltelevisie straks ook in Oudeschild? i MILIEU) ude dracht en tide motoren Postweg krijgt twee slingers Scheepvaart dient rekening te houden met zandsuppletie Kikkertstraat wordt woonerf VVD schrijft brieven aan ministers Maij en Andriessen EVO: verhogingen zijn te fors Diefstal portemonnee HONDEPO? 15 SEPTEMBER 1887 NR. 10.494 DONDERDAG 5 JULI 1990 Kjvertenties, abonnementen, etc. rtld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, ^02220-12741, na 18.00 uur 14881 Telefax 02220 - 14111 Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (-12741 werktijd deze week tot en met dinsdag a.s. de Graaft. Pater Witteplein 3, Den Burg, telefoon 02220-15639 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17 636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en donderdags. Abonnementsprijs M1.40 per half jaar; Los /ï,10 s voorlopig verboden dat booreilanden, boorschepen e.d. en „geparkeerd" in het Texelse deel van de Waddenzee, lomt omdat de Kroon een streep heeft gehaald door de ellingsregeling die de Texelse gemeenteraad had ingevoerd iet parkeren van een beperkt aantal booreilanden gedurende leperkte tijd mogelijk te maken. Die regeling is vernietigd en door is het in het bestemmingsplan opgenomen verbod om eilanden op de rede te leggen, weer onverkort van kracht. praktijk maakt het echter wei- I want in het Helderse deel van iddenzee zijn booreilanden on- rkt welkom. De grens tussen sn Den Helder loopt dwars het betrekkelijk kleine anke- gebied. Gezien vanaf Texel is eorelland in het Helderse deel storend als in het Texelse deel. dan ook de reden dat de de regels van de hand heeft zen had in zijn bestemmingsplan de Waddenzee aanvankelijk een d zonder vrijstellingsmogelijkhe- pgenomen. De gemeente Den r, waar een deel van de belang- >nde offshore-industrie is ge- d, tekende daar protest tegen iet werd van grote economi- betekenis geacht dat booreilan- »k konden worden geplaatst in ■xelse deel van de Waddenzee aar te worden gerepareerd e.d. had daar begrip voor en ging rd met een compromis dat door meenteraad bij de vaststelling iet bestemmingsplan werd toe- gd: maximaal twee booreilan- ouden gedurende maximaal maanden geparkeerd mogen m en die periode zou vervol met maximaal twee maanden in worden verlengd. Den Helder laarmee aanvankelijk ook in te nen. Protesten ie instanties gingen tegen deze regeling in beroep bij de Kroon. De gemeente Den Helder vond bij nader inzien dat het tegelijkertijd te parke ren aantal booreilanden, boorschepen e.d. zou moeten worden uitgebreid tot vijf, maar de Werkgroep Land- schapszorg Texel en de Landelijke Vereniging tot Behoud van de Wad denzee wilden helemaal geen boorei landen, niet alleen in verband met het storende effekt in het wadden landschap maar ook omdat vervuiling werd gevreesd door verf, olie, chemi sche stoffen en afvalwater van de platforms. Wat betreft de schade aan het land schap geeft de Kroon de beide mi lieugroeperingen gelijk. „Het lijdt geen twijfel dat de aanwezigheid van met name booreilanden in dit deel van de Waddenzee een aantasting betekent van de landschappelijke waarde van dat gebied en, gezien de forse afmetingen die een booreiland pleegt te hebben, ook van de wijde omgeving daarvan". Dat de booreilan den vervuiling van betekenis zouden kunnen veroorzaken gelooft de Kroon echter niet. Gezien het betrekkelijk kleine aantal mensen dat op die ei landen verblijft, stelt de hoeveelheid huishoudelijk afval weinig voor. Ver der is nooit gebleken dat onder water schilderwerk wordt verricht aan een geparkeerd booreiland en als bij schil derwerk boven water verf in zee te recht komt is dat het gevolg van een ongeluk of onachtzaamheid en het zal dus slechts incidenteel gebeuren. De vrees van de Waddenvereniging dat de Waddenzee wordt vervuild door het lozen van ballastwater (bij vertrek van een booreiland) waaraan chemische stoffen zijn toegevoegd, 01 bij Texel geparkeerde booreilanden in de af Texel niet vast te stellen. .eigen" of in de Helderse Waddenzee staan is van- wordt ook met gedeeld door de Kroon. Geconstateerd is dat alleen extreem grote booreilanden die in de Waddenzee helemaal niet terecht kunnen, op een dergelijke manier bal lasten. Bovendien is het verboden om zulke stoffen zonder vergunning te lozen. Ondoelmatig De Kroon vindt dus dat de booreilan- Lees verder pagina 2 In de vergadering van komende dinsdag wordt de gemeenteraad voor de keus gesteld: wel of geen kunstwerk op de Groene plaats. Hoewel het college van B en W in navolging van de ad viescommissie Kunst en Kuituur vóór de komst van het ijzeren gevaarte f60.000,- koos, wil burgemeester Schipper de beslis sing toch aan de raad laten. Er bestond zowel binnen de raad als bij de bevolking veel onvrede over het kunstwerk. retee schonen in kleder- Kfit, vol bewondering voor de stationaire motoren. Het ereeltje fotografeerden wij lensdag op de Groeneplaats ter de eerste folkloredag van tomerseizoen werd gehou- 1 De dag stond in het teken n oude motoren en trekkers. Oude Trekker- en Motoren- tb zorgde voor een aardige en een ringsteekwed- tid. waarbij ook een dorsma- en de motor van het Mmalige gemaal Waalenburg 'iden gedemonstreerd. Mede r de ideale weersomstan- tbeden was de belangstelling het publiek behoorlijk. Het kunstwerk op de Groeneplaats heeft de gemoederen op Texel flink in beweging gebracht. Radio Texel heeft er een programma aan gewijd, waar in de bevolking duidelijk het ongenoe gen liet blijken en ook in deze krant verschenen ingezonden stukken te gen de plannen. PvdA-raadslid Gerard van der Kooi heeft een brief aan het college geschreven, waarin hij op merkt dat zowel de CDA-fractie als die van de PvdA en Jan van Asselt tegenstander zijn van het kunstwerk van de Purmerender Drolinga. De voorkeur wordt gegeven aan een ont werp dat de Groeneplaats sfeervoller zal maken. Een muziekkoepel lijkt Van der Kooi wel wat. „Voorbeelden op het Loo, Thorbeckeplein te Am sterdam en Leeuwarden bewijzen dat dit ware kunstwerkjes kunnen zijn", aldus het raadslid. Zijn eigen fractie, het CDA en Van Asselt steunen het plan van Van der Kooi. Erna Eelman van de VVD kiest voor het kunstwerk, enerzijds om de adviescommissie niet voor het hoofd te stoten en anderszijds omdat zij vreest dat een muziekkoepel niet vandaalbestendig is. Maar volgens Van der Kooi is geen één kunstwerk echt bestand tegen vandalisme en is voor elk kunstwerk bescherming no dig. Hij had de Groen Links fractie niet kunnen bereiken en het was hem ook nog niet bekend hoe Texels Belang tegenover zijn suggestie stond. Flauwekul Peter Bakker van Groen Links vindt het allemaal flauwekul. „Ik heb niks tegen een muziekkoepel, maar dat kan nou eenmaal niet van het kunst budget en de éénprocentsregeling. En je kan nu wel beweren dat sommige bouwwerken kunststukjes zijn, maar er zijn niet voor niks aparte prijzen voor kunst en architectuur. Anders zou je met wat tierlantijntjes aan het gemeentehuis ook klaar zijn. En als je voor iets anders kiest loop je de f20.000,- subsidie mis. Er zitten ook mensen vanuit de provincie in de ad viescommissie' Volgens Bakker is het vreemd dat de adviescommissie wordt gepasseerd. „Je kunt je kunstbeleid wel over boord zetten als een kunstwerk wordt afgewezen omdat een paar raadsleden het toevallig niet mooi vinden. Nee hoor, het is een zwakte bod dat dit in de raad komt. Als ik wethouder was zou ik toch wel even flink op mijn poot spelen. Als de PvdA zo graag een muzieknis wil, la ten zij dan maar aangeven waar het geld vandaan moet komen". Rare zaak Ook Gerbrand Poster van Texels Be lang vindt het een rare zaak dat de raad zich hier over moet buigen. „De raad speelt weer voQr college op de ze wijze. Wij voelen niks voor een muzieknis, maar we vinden het kunstwerk ook niks. We zullen er dus wel tegen stemmen, maar het blijft een vreemde toestand dét we erover moeten beslissen. Ik ging er eigenlijk Lees verder pagina 2 In navolging van de wensen van de bevolking heeft het college van B en W besloten de Postweg in Eierland te voorzien van twee slingers, zoge naamde verkeersremmende maat regelen. Het kruispunt zal iets worden aange past en de bomen mogen blijven staan. De door de omwonenden niet gewenste groenvoorzieningen blijven uit. Het was in eerste instantie de bedoe ling de werkzaamheden in twee fa sen uit te voeren, maar het zal nu ineens worden gedaan, vóór het sei zoen van 1991. Voordat in de toe komst eventuele verdere aanpassingen worden gedaan, wil men eerst het effect van deze maat regelen bestuderen. Het ministerie van Verkeer en Wa terstaat verzoekt de scheepvaart in de periode van 1 juli tot 1 december 1990 rekening te houden met werk zaamheden ten behoeve van de zand suppletie. Hopperzuigers (schepen die zich volzuigen met zand) pendelen in die periode voor de noordwestkust van Texel heen en weer en in zee wordt een platform geplaatst en een stalen zinkerleiding en drijvende lei dingen aangelegd Het gebied waarbinnen het werk zich afspeelt ligt tussen kilometerpaal 28 en een punt op ongeveer 3600 kilo meter zeewaarts hiervan, haaks op de Texelse kust. De scheepvaart wordt verzocht de nodige voorzich tigheid te betrachten. Kabeltex B.V. zal uiterlijk het komen de najaar beslissen over de aanleg van kabeltelevisie in Oudeschild. Een onderzoek naar de technische en fi nanciële problemen die daarbij moe ten worden overwonnen, is gaande. Na Den Burg biedt Oudeschild van al le buitendorpen de gunstigste perspectieven. Het is met Oosterend het grootste „buitendorp", dus met betrekkelijk veel potentiële aansluitin gen. Het ligt bovendien dicht bij Den Burg zodat de aanleg van de kabel naar het dorp niet al te kostbaar is. Het gunstige toeval wil bovendien dat tussen Oudeschild en Den Burg een pijpleiding ligt, die vroeger door De Kikkertstraat in De Cocks- dorp krijgt een woonerfstatus. Dat betekent dat automobi listen er niet harder dan 30 ki lometer per uur mogen rijden en dat voetgangers voorrang hebben. Doorgaand verkeer zal via de Klimpstraat worden geleid. de TEM werd gebruikt voor het transport van gasolie naar de centra le aan het Schilderend. Door deze buis zou de kabel kunnen worden ge regen zonder dat daarvoor graafwerk nodig is. Half miljoen De totale aanlegkosten van het kabel net Oudeschild bedragen meer dan een half miljoen gulden. Een van de grootste problemen is om dit bedrag gefinancierd te krijgen. Verder hangt de haalbaarheid natuurlijk af van het aantal abonnees dat in Oudeschild kan worden geworven. Als ca 80% van de gezinnen aansluit wordt het een haalbare kaart, maar ook dan zal het vrijwel zeker nodig zijn een hoger entreegeld te heffen dan in Den Burg om de exploitatie sluitend te krijgen. Verder is het nodig dat de exploitatie van het kabelnet in Den Burg gunsti ger wordt: tot dusver is deze achter gebleven bij de prognoses maar de laatste tijd is sprake van herstel, wat volgens de financieel meest betrok ken Kabeltex-partner Drijver te dan ken is aan de gunstige ontwikkelingen op satellietzender- gebied. Kabeltex zal de beslissingen mede la ten afhangen van de resultaten van een enquete die onder de inwoners van Oudeschild zal worden ge houden. De Texelse VVD-afdeling heeft brie ven geschreven aan minister An driessen van Economische zaken en minister Maij-Weggen van Verkeer en Waterstaat over de afschaffing van het Texeltarief voor zakelijk verkeer door Teso. Men verzoekt de beslis sing omtrent deze zaak op te schor ten tot het onderzoek van de Erasmusuniversiteit in samenwerking met het Rotterdam Transport Centre is afgerond. De VVD schrijft in haar brieven met verbijstering te hebben kennis geno men van de plannen van het ministe rie van Economische Zaken, om op grond van de Wet Economische Me dedinging de veertarieven van Teso voor zakelijk verkeer te harmoniseren. Het ministerie gebruikt als argument dat ,overkantse'bedrijven een concurrentie-nadeel hebben ten op zichte van Texelse bedrijven. De VVD geeft aan dat op Texel al ge ruime tijd wordt gediscussieerd hoe het zit met dit concurrentienadeel. Naar aanleiding hiervan heeft Teso besloten tot een gedegen onderzoek, dat ook de huidige tarieven onder de loep neemt. Door de beslissing van het ministerie van Economische Zaken wordt het onderzoek doorkruist. Daarnaast vindt de VVD dat de beslissing is ge baseerd op een stelling die op het moment zeer discutabel is. Vrachtautotarieven Teso De belangenorganisatie van verladers en eigen vervoerders EVO vindt de snelheid waarmee Teso de vrachtau totarieven wil brengen op het door het ministerie vereiste uniforme peil, te hoog. De EVO, die op Texel 50 leden heeft, wil dan ook praten over wijziging van het door Teso voorgestelde „harmoni satieschema". Met een officiële reac tie wordt echter gewacht tot de Texelse leden zijn geraadpleegd, aldus werd ons meegedeeld door be leidsmedewerker RF. Colon. De EVO heeft vastgesteld dat de nu voor gestelde fasen waarin het Texelse ta rief wordt opgetrokken, neerkomen op jaarlijkse verhogingen van 9-10%. Dat wordt erg fors gevonden en ver ondersteld wordt dat het ministerie ook wel genoegen zal nemen met een aanpassing in minder grote stap pen over een langere termijn. Bij de Texelse politie is aangifte ge daan van diefstal van een portemon nee. De roodlederen beurs bevatte f40,-, eurocheques en een bankpas. De portemonnee is in het Geminizie- kenhuis uit een boodschappentas gehaald. Zover is het nog niet. Er zijn alterna tieven. Laat uw hond op straat uit: neem dan een zakje van huis mee Een gezonde drol laat zich rapen. Laat u liever uw hond in de vrije na tuur uit: leg dan een paar takken over de hondehoop, zodat een misstap van een kind niet direct bestraft wordt. Nog beter is het om de hoop, waar dat kan, even onder te graven. Het best is natuurlijk: verwijderen. Ravot gerust met uw trouwe vier voeter - waar dat mag - op speelvel den, plantsoenen en trimbaan. Maar laat dan wel uw vriendje ergens an ders zijn behoefte doen, en bij een ongelukje, ruim het gewoon op. Zo houdt u, behalve uw hond, ieder een te vriend. Publ. Gemeente Texel

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 1