Cjroen 2rwartsjexels in het hart-, Schulpengatging erfect van stapel n de werfdirectie an weer lachen... H Bosbranden Hoornder Landbouwdag voorzien in behoefte Windstil weer is risico voor para's Noodcampingbeheerder is zeer tolerant Mooi weer concurrent van Havenfeest »f Georgische voetballers kijken hun ogen uit msteken Commissaris Tine Vlas krijgt van directeur Schreuders het bijltje en betaalt de behouden vaart van de opvarenden. wordt bloemen k i :r|CHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.501 DINSDAG 31 JULI 1990 •drtfienties, abonnementen, etc. ^4 De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, ^02220 12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111 4e Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon K»1. K-fktijd deze week tot en met dinsdag a s. Ie Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon 02220-17266 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en donderdags. Abonnementsprijs M1.40 per half jaar; Los f 1,10 in zes fasen vanaf het moment van de doopgefotografeerd door Dirk Kuiter. kreeg ook enkele geschenken zonder betaling: een armband in de vorm van een miniatuur ankerketting in goud en de hals van de champagne fles waarmee de doop was verricht, verpakt in een fraai houten sigaren kistje met plaquette Teso-kind Mevrouw Vlas vertelde dat ze de doopplechtigheid graag had uitge voerd omdat ze zich zeer met Teso verbonden voelt en met deze onder neming zelfs is opgegroeid. „Toen ik twee maanden oud was, werd mijn vader Jakob-Jan van der Vlies be noemd tot directeur van Teso, deze functie heeft hij bijna 24 jaar be kleed. Zeker in de oorlogsjaren en di rect erna heeft Teso op mijn opvoeding een grote invloed gehad. In 1978 werden de banden met Teso op een andere manier verstevigd, ik werd namelijk gekozen tot lid van de Raad van Commissarissen". Tine Vlas had zich wel afgevraagd waar om het bijna altijd vrouwen zijn die schepen dopen. Van een kennis had ze het antwoord gehad: vrouwen en schepen zijn beide wispelturig en moeilijk te besturen. Mevrouw Vlas sprak haar vertrouwen uit in de Schulpengat en in de toekomst van de Teso bootdienst als geheel. „Hoe wel letterlijk opererend in ruw vaar water, zal de reis behouden volbracht worden. Met dit nieuwe schip is de continuïteit van Teso weer voor vele jaren gewaarborgd. Teso en Texel als recreatiegebied vormen een harmo nisch geheel en ik zie de toekomst dan ook positief tegemoet". Eerder De bouw van de nieuwe dubbeldek ker is eerder aangepakt dan volgens de oorspronkelijke meerjarenplanning van Teso de bedoeling was. Pas in 1994 zouden de twee enkeldekkers Lees verder pagina 5 i doop en tewaterlating van Teso's nieuwe dubbeldekker fl juipengat" is zaterdag volmaakt verlopen. Om precies half 4 al) sprak Teso commissaris Tine Vlas-van der Vlies de doop- H mie uit, gooide de fles champagne in één keer aan scherven de boeg en gaf een forse klap met het zilveren bijltje, het ruim 110 meter lange casco verrassend snel en soe- it water van de Bergse Maas ingleed. Daar werd het ge- keurig opgevangen door sleepboten, terwijl het k iekkorps „Oefening en Ontspanning" uit Wijk en Aalburg het alied speelde en de genodigden op het platform onder een ende zon blij, opgelucht en ontroerd felicitaties uitwisselden. tel duurde het heel lang voor u echt uit uw schulp kwam. Mijn collega en ik zijn gelouterd door de ervaringen uit het verleden en de bladlengte van de propellers is nagemeten. Conflict Dat laatste was alleen voor insiders duidelijk. Het sloeg op het conflict dat Hoogerheide had met de Verol mewerf over het gewicht en dus de diepgang van de Molengat. In de scheepsbouw komt het nogal eens voor dat schepen zwaarder uitvallen dan de bedoeling was. Meestal is dat geen probleem, maar bij Teso heeft het onmiddellijk gevolgen voor de in zetbaarheid van het schip omdat dan bij lage waterstand de haven van Den Helder niet meer kan worden binnen gevaren. Thans komt dat enkele ke ren per jaar voor; vaker mag absoluut niet omdat het afbreuk doet aan de zo belangrijke kwaliteit en betrouw baarheid van de verbinding. Hooger heide had daarom boetebepalingen in de bouwopdracht opgenomen: bij overschrijding van de afgesproken maximum diepgang zou de werf pre mies moeten betalen aan Teso. Hoe meer overschrijding, hoe meer pre mie. Vele tonnen stonden op het spel. De regeling werkte echter ook omgekeerd: als het schip in gunstige zin van de maximum diepgang zou afwijken, zou Teso premie moeten betalen aan de werf. Dat het laatste zou kunnen gebeuren achtte Hooger heide echter zo onwaarschijnlijk, dat hij er in het geheel geen rekening mee had gehouden. Het was voor hem dus een onaangename verras sing toen de werf loconiek liet weten dat het schip lichter was uitgevallen en of Teso maar even wilde dokken. Hoogerheide gaf zich echter niet ge wonnen en probeerde er onder uit te komen door zeer nauwkeurig na te gaan in hoeverre de werf in algeme ne zin bij de bouw was afgeweken van het bestek en tot het corrigeren of compenseren daarvan kon worden gedwongen. Het werd in de meest letterlijke zin spijkers op laag water zoeken, waarbij Teso erin slaagde een lijst samen te stellen met een paar honderd afwijkingen, waarover men in de clinch ging. Het werd een slijtageslag, die uiteindelijk leidde tot een of ficiëel compromis in de vorm van een „acte van dading". Het kwam erop neer dat alle afwijkingen den tot ploegscharen en zullen trach ten op de niet militaire markt een voet aan de grond te krijgen. Gezien deze toenemende binnen- en buiten landse concurrentie is het zaak dat alles wordt gericht op kwaliteitsbe heersing, perfectionering van werk- metho den en vergroting van de productie door efficiency-verbetering bij de bestaande werven. Tot elke prijs, zo waarschuwde directeur Schreuders, moet capaciteitsvergro ting worden vermeden en de over heidssteun zou niet moeten gaan naar marinewerven die overschakelen op civiele produkten. Alleen dan kan de Nederlandse scheepsbouw te zij ner tijd weer op eigen kracht draaien en niet meer afhankelijk zijn van de nu nog noodzakelijke „generieke steun". Bijltje verkocht Traditiegetrouw werd aan Tïne Vlas het zilveren bijltje met inscriptie over handigd, waarmee ze de Schulpengat had losgemaakt. Ze kreeg het echter niet voor niets, want het bijgeloof wil dat door het schenken van een ter zorgen over de toekomst van de Nederlandse scheepsbouw in het al gemeen, vooral als gevolg van de sterk verbeterde verhoudingen tussen Oost en West en de eenwording van Duitsland. Verwacht wordt dat Duits land zich nu als een grotere concur rent op scheepsbouwgebied zal opwerpen en dat Nederlandse wer ven die tot dusver afhankelijk waren van marineopdrachten, gedwongen zullen zijn de zwaarden om te sme- scherp voorwerp de vriendschaps banden worden doorgesneden zodat er een symbolisch bedrag tegenover moet staan. Directeur Schreuders bood het daarom aan tegen betaling van het kleinste muntstuk dat zij op dat moment bij zich had. Mevrouw Vlas kwam daarop echter niet met een stuiver of dubbeltje, zoals ieder een verwachtte, maar met een origi nele gulden uit 1907, het oprichtingsjaar van Teso. De doopster gulden uit 1907. Het moment waarvoor ieder was gekomen. werden geacht tegen elkaar op te wegen en dat geen der partijen pre mie was verschuldigd. Volgende De tewaterlating was voor Texel een dubbele plechtigheid, want onmiddel lijk nadat de Schulpengat in zijn ele ment was gegleden, plaatste de kraan de kiel van het Noordzee on derzoekingsvaartuig dat wordt ge bouwd voor het NIOZ en in maart volgend jaar zal worden opgeleverd. Tegelijk begint op de Verolmewerf de bouw van een vierde roestvast stalen chemicaliëntanker voor de gebroeders Broere in Dordrecht. Onderhandelin gen over nieuwe opdrachten zijn in het eindstadium, zodat de orderjjorte- feuille ook op langere termijn goed gevuld lijkt. Dat is een succes voor de werfdirectie die een groot risico nam toen zij na de ondergang van het Rijn-Schelde-Verolme concern (waar de Verolmewerf Heusden een onderdeel van was) op eigen houtje verder ging. Oppassen De twee directeuren maken zich ech- recteur Hoogerheide had moeten le veren om de opdracht te kunnen binnenhalen. In elk geval was weer eens bewezen dat Teso nog steeds strijdvaardig is zoals bij de oprichting in 1907, toen men uit onvrede over het beleid van de Alkmaar-Packet voor zichzelf begon. Teso's eerste schip De Dageraad werd keurig op tijd opgeleverd. Directeur Schreuders hoopte dit voorbeeld met de Schul pengat te volgen en bracht alvast dank aan de instanties en personen waarvan dat mede afhankelijk is, zo als de directie van Lloyd's Register of Shipping, Scheepvaartinspectie, het bouwteam van Teso en het Bureau voor Scheepsbouw. In het bijzonder richtte Schreuder zich tot Ir Swaan van het Bureau voor Scheepsbouw die als lid van de bouwdirectie en ontwerper betrokken is geweest bij zowel de bouw van de Molengat als de Schulpengat, maar nu met pen sioen gaat. „Tussen de ontwerper en de bouwer bestaat een natuurlijk spanningsveld. Dit heeft echter noch bij de bouw van de Molengat, noch bij de Schulpengat geleid tot conflict situaties". Schreuders vertelde verder dat er bijzonder hard is gewerkt om de geplande datum van tewaterlating te halen en bracht dank aan de ver schillende toeleveringsbedrijven zoals Geveke (leverancier Caterpillar moto ren), Holec (generatoren en electro- motoren), Deca (electrische installatie), Gelders Schildersbedrijf (schilderwerk), Bolidt (vloeren), Voith Schneider (schroeven), IPH (automati sering) en Amro/ABNM voor de tus- senfinanciering. Teso-directeur Hoogerheide kreeg te horen dat hij het voor een deel in eigen hand heeft of de Schulpengat voor het eind van dit jaar wordt op geleverd. „Immers, over de overne ming van de Molengat hebt u maanden gedaan en ook bij de on derhandelingen over de Schulpengat en harmonisch als deze sta- sptich voltrok, zo moeilijk zijn behandelingen geweest die "et de Verolmewerf voerde al- 5 be opdracht te verstrekken, "er in de toespraken na afloop «plechtigheid over werd ge- ton de conclusie worden ge en dat het er bijzonder hard was Wn, niet alleen bij dit schip bij de „Molengat". In beide ■n was men het na zeer lang- loewtrekken eens geworden f® Pnjs. „Wij zijn gelouterd", zei «cteur A. Schreuders, die er itos geen twijfel over liet be- idat de verhouding tussen de "ton personen en de kwaliteit ®l schip niet onder deze situatie geleden. Er werd dan ook 'toeteen welgemeend gelachen ■verwijzingen naar het zakelijk IH bat de werfdirectie met di- versierde fles champagne vin een netje om te voorkomen dat door glasscherven getroffen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 1