Cjroen 2rwartsjexels in het hart-,
Schulpengatging
erfect van stapel
n de werfdirectie
an weer lachen...
H
Bosbranden
Hoornder Landbouwdag
voorzien in behoefte
Windstil weer is risico
voor para's
Noodcampingbeheerder is
zeer tolerant
Mooi weer concurrent
van Havenfeest
»f Georgische voetballers kijken
hun ogen uit
msteken Commissaris Tine Vlas krijgt van directeur Schreuders het bijltje en betaalt
de behouden vaart van de
opvarenden.
wordt
bloemen
k i
:r|CHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.501
DINSDAG 31 JULI 1990
•drtfienties, abonnementen, etc.
^4 De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
^02220 12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111
4e Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
K»1.
K-fktijd deze week tot en met dinsdag a s.
Ie Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon 02220-17266
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en donderdags.
Abonnementsprijs M1.40 per half jaar; Los f 1,10
in zes fasen vanaf het moment van de doopgefotografeerd door Dirk Kuiter.
kreeg ook enkele geschenken zonder
betaling: een armband in de vorm
van een miniatuur ankerketting in
goud en de hals van de champagne
fles waarmee de doop was verricht,
verpakt in een fraai houten sigaren
kistje met plaquette
Teso-kind
Mevrouw Vlas vertelde dat ze de
doopplechtigheid graag had uitge
voerd omdat ze zich zeer met Teso
verbonden voelt en met deze onder
neming zelfs is opgegroeid. „Toen ik
twee maanden oud was, werd mijn
vader Jakob-Jan van der Vlies be
noemd tot directeur van Teso, deze
functie heeft hij bijna 24 jaar be
kleed. Zeker in de oorlogsjaren en di
rect erna heeft Teso op mijn
opvoeding een grote invloed gehad.
In 1978 werden de banden met Teso
op een andere manier verstevigd, ik
werd namelijk gekozen tot lid van de
Raad van Commissarissen". Tine
Vlas had zich wel afgevraagd waar
om het bijna altijd vrouwen zijn die
schepen dopen. Van een kennis had
ze het antwoord gehad: vrouwen en
schepen zijn beide wispelturig en
moeilijk te besturen. Mevrouw Vlas
sprak haar vertrouwen uit in de
Schulpengat en in de toekomst van
de Teso bootdienst als geheel. „Hoe
wel letterlijk opererend in ruw vaar
water, zal de reis behouden volbracht
worden. Met dit nieuwe schip is de
continuïteit van Teso weer voor vele
jaren gewaarborgd. Teso en Texel als
recreatiegebied vormen een harmo
nisch geheel en ik zie de toekomst
dan ook positief tegemoet".
Eerder
De bouw van de nieuwe dubbeldek
ker is eerder aangepakt dan volgens
de oorspronkelijke meerjarenplanning
van Teso de bedoeling was. Pas in
1994 zouden de twee enkeldekkers
Lees verder pagina 5
i doop en tewaterlating van Teso's nieuwe dubbeldekker
fl juipengat" is zaterdag volmaakt verlopen. Om precies half
4 al) sprak Teso commissaris Tine Vlas-van der Vlies de doop-
H mie uit, gooide de fles champagne in één keer aan scherven
de boeg en gaf een forse klap met het zilveren bijltje,
het ruim 110 meter lange casco verrassend snel en soe-
it water van de Bergse Maas ingleed. Daar werd het ge-
keurig opgevangen door sleepboten, terwijl het
k iekkorps „Oefening en Ontspanning" uit Wijk en Aalburg het
alied speelde en de genodigden op het platform onder een
ende zon blij, opgelucht en ontroerd felicitaties uitwisselden.
tel
duurde het heel lang voor u echt uit
uw schulp kwam. Mijn collega en ik
zijn gelouterd door de ervaringen uit
het verleden en de bladlengte van de
propellers is nagemeten.
Conflict
Dat laatste was alleen voor insiders
duidelijk. Het sloeg op het conflict
dat Hoogerheide had met de Verol
mewerf over het gewicht en dus de
diepgang van de Molengat. In de
scheepsbouw komt het nogal eens
voor dat schepen zwaarder uitvallen
dan de bedoeling was. Meestal is dat
geen probleem, maar bij Teso heeft
het onmiddellijk gevolgen voor de in
zetbaarheid van het schip omdat dan
bij lage waterstand de haven van Den
Helder niet meer kan worden binnen
gevaren. Thans komt dat enkele ke
ren per jaar voor; vaker mag absoluut
niet omdat het afbreuk doet aan de
zo belangrijke kwaliteit en betrouw
baarheid van de verbinding. Hooger
heide had daarom boetebepalingen in
de bouwopdracht opgenomen: bij
overschrijding van de afgesproken
maximum diepgang zou de werf pre
mies moeten betalen aan Teso. Hoe
meer overschrijding, hoe meer pre
mie. Vele tonnen stonden op het
spel. De regeling werkte echter ook
omgekeerd: als het schip in gunstige
zin van de maximum diepgang zou
afwijken, zou Teso premie moeten
betalen aan de werf. Dat het laatste
zou kunnen gebeuren achtte Hooger
heide echter zo onwaarschijnlijk, dat
hij er in het geheel geen rekening
mee had gehouden. Het was voor
hem dus een onaangename verras
sing toen de werf loconiek liet weten
dat het schip lichter was uitgevallen
en of Teso maar even wilde dokken.
Hoogerheide gaf zich echter niet ge
wonnen en probeerde er onder uit te
komen door zeer nauwkeurig na te
gaan in hoeverre de werf in algeme
ne zin bij de bouw was afgeweken
van het bestek en tot het corrigeren
of compenseren daarvan kon worden
gedwongen. Het werd in de meest
letterlijke zin spijkers op laag water
zoeken, waarbij Teso erin slaagde een
lijst samen te stellen met een paar
honderd afwijkingen, waarover
men in de clinch ging. Het werd een
slijtageslag, die uiteindelijk leidde tot
een of ficiëel compromis in de vorm
van een „acte van dading". Het
kwam erop neer dat alle afwijkingen
den tot ploegscharen en zullen trach
ten op de niet militaire markt een
voet aan de grond te krijgen. Gezien
deze toenemende binnen- en buiten
landse concurrentie is het zaak dat
alles wordt gericht op kwaliteitsbe
heersing, perfectionering van werk-
metho den en vergroting van de
productie door efficiency-verbetering
bij de bestaande werven. Tot elke
prijs, zo waarschuwde directeur
Schreuders, moet capaciteitsvergro
ting worden vermeden en de over
heidssteun zou niet moeten gaan
naar marinewerven die overschakelen
op civiele produkten. Alleen dan kan
de Nederlandse scheepsbouw te zij
ner tijd weer op eigen kracht draaien
en niet meer afhankelijk zijn van de
nu nog noodzakelijke „generieke
steun".
Bijltje verkocht
Traditiegetrouw werd aan Tïne Vlas
het zilveren bijltje met inscriptie over
handigd, waarmee ze de Schulpengat
had losgemaakt. Ze kreeg het echter
niet voor niets, want het bijgeloof wil
dat door het schenken van een
ter zorgen over de toekomst van de
Nederlandse scheepsbouw in het al
gemeen, vooral als gevolg van de
sterk verbeterde verhoudingen tussen
Oost en West en de eenwording van
Duitsland. Verwacht wordt dat Duits
land zich nu als een grotere concur
rent op scheepsbouwgebied zal
opwerpen en dat Nederlandse wer
ven die tot dusver afhankelijk waren
van marineopdrachten, gedwongen
zullen zijn de zwaarden om te sme-
scherp voorwerp de vriendschaps
banden worden doorgesneden zodat
er een symbolisch bedrag tegenover
moet staan. Directeur Schreuders
bood het daarom aan tegen betaling
van het kleinste muntstuk dat zij op
dat moment bij zich had. Mevrouw
Vlas kwam daarop echter niet met
een stuiver of dubbeltje, zoals ieder
een verwachtte, maar met een origi
nele gulden uit 1907, het
oprichtingsjaar van Teso. De doopster
gulden uit 1907.
Het moment waarvoor ieder was gekomen.
werden geacht tegen elkaar op te
wegen en dat geen der partijen pre
mie was verschuldigd.
Volgende
De tewaterlating was voor Texel een
dubbele plechtigheid, want onmiddel
lijk nadat de Schulpengat in zijn ele
ment was gegleden, plaatste de
kraan de kiel van het Noordzee on
derzoekingsvaartuig dat wordt ge
bouwd voor het NIOZ en in maart
volgend jaar zal worden opgeleverd.
Tegelijk begint op de Verolmewerf de
bouw van een vierde roestvast stalen
chemicaliëntanker voor de gebroeders
Broere in Dordrecht. Onderhandelin
gen over nieuwe opdrachten zijn in
het eindstadium, zodat de orderjjorte-
feuille ook op langere termijn goed
gevuld lijkt. Dat is een succes voor
de werfdirectie die een groot risico
nam toen zij na de ondergang van
het Rijn-Schelde-Verolme concern
(waar de Verolmewerf Heusden een
onderdeel van was) op eigen houtje
verder ging.
Oppassen
De twee directeuren maken zich ech-
recteur Hoogerheide had moeten le
veren om de opdracht te kunnen
binnenhalen. In elk geval was weer
eens bewezen dat Teso nog steeds
strijdvaardig is zoals bij de oprichting
in 1907, toen men uit onvrede over
het beleid van de Alkmaar-Packet
voor zichzelf begon. Teso's eerste
schip De Dageraad werd keurig op
tijd opgeleverd. Directeur Schreuders
hoopte dit voorbeeld met de Schul
pengat te volgen en bracht alvast
dank aan de instanties en personen
waarvan dat mede afhankelijk is, zo
als de directie van Lloyd's Register of
Shipping, Scheepvaartinspectie, het
bouwteam van Teso en het Bureau
voor Scheepsbouw. In het bijzonder
richtte Schreuder zich tot Ir Swaan
van het Bureau voor Scheepsbouw
die als lid van de bouwdirectie en
ontwerper betrokken is geweest bij
zowel de bouw van de Molengat als
de Schulpengat, maar nu met pen
sioen gaat. „Tussen de ontwerper en
de bouwer bestaat een natuurlijk
spanningsveld. Dit heeft echter noch
bij de bouw van de Molengat, noch
bij de Schulpengat geleid tot conflict
situaties". Schreuders vertelde verder
dat er bijzonder hard is gewerkt om
de geplande datum van tewaterlating
te halen en bracht dank aan de ver
schillende toeleveringsbedrijven zoals
Geveke (leverancier Caterpillar moto
ren), Holec (generatoren en electro-
motoren), Deca (electrische
installatie), Gelders Schildersbedrijf
(schilderwerk), Bolidt (vloeren), Voith
Schneider (schroeven), IPH (automati
sering) en Amro/ABNM voor de tus-
senfinanciering.
Teso-directeur Hoogerheide kreeg te
horen dat hij het voor een deel in
eigen hand heeft of de Schulpengat
voor het eind van dit jaar wordt op
geleverd. „Immers, over de overne
ming van de Molengat hebt u
maanden gedaan en ook bij de on
derhandelingen over de Schulpengat
en harmonisch als deze sta-
sptich voltrok, zo moeilijk zijn
behandelingen geweest die
"et de Verolmewerf voerde al-
5 be opdracht te verstrekken,
"er in de toespraken na afloop
«plechtigheid over werd ge-
ton de conclusie worden ge
en dat het er bijzonder hard was
Wn, niet alleen bij dit schip
bij de „Molengat". In beide
■n was men het na zeer lang-
loewtrekken eens geworden
f® Pnjs. „Wij zijn gelouterd", zei
«cteur A. Schreuders, die er
itos geen twijfel over liet be-
idat de verhouding tussen de
"ton personen en de kwaliteit
®l schip niet onder deze situatie
geleden. Er werd dan ook
'toeteen welgemeend gelachen
■verwijzingen naar het zakelijk
IH bat de werfdirectie met di-
versierde fles champagne
vin een netje om te voorkomen dat
door glasscherven getroffen