Cjroen rwartsjexehin het harL, antal incidenten neemt toe Ambulancevervoer Texel oos op Teso bootdienst Alexander eregast op historische fly-in Sportvissers met lege handen Wal vreemde auto's stijgende iMr Ur een uur ,ot een uur Vertraging zandsuppietie duurt voort US) gjHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.509 DINSDAG 28 AUGUSTUS 1990 De 18 sportvissers die zonda gochtend op het strand van paal 28 meededen aan een vis wedstrijd, beleefden iets bijzon ders: ze vingen helemaal niets! „Ze eindigden allemaal op een gedeelde eerste plaats", zo liet het bestuur van de organise rende sportvissersclub ons we ten. Gehoopt wordt op meer resultaat bij de volgende wed strijd die zondag 9 september van 8.00 tot 10.00 uur bij 't Horntje wordt gehouden. „jrlenties, abonnementen, etc. De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, 02220-12 7 41, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111 parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon ,12741 l)rtrktijd deze week tot en met dinsdag a.s. Craef, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon 02220-17266 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr 46 99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en donderdags. Abonnementsprijs <41,40 per half jaar; Los <1,10 vervoer je geen patiënten. Het is onverantwoord en je iteen verschrikkelijk groot risico." Voor Paul Smidt van Am- icevervoer Texel is de maat vol. Om te voorkomen dat het «j zonder ambulance kwam te zitten, haalde een ziekenwa- sfgelopen zondag volgens Smidt halsbrekende toeren uit om dezelfde boot terug te kunnen. „Dat doen we beslist zo nog een keer. We willen patiënten op een normale manier leren." in zondag ging de ambulance patiënt met de boot van uur op weg naar het Gemini- iuis. Halverwege het Marsdiep de chauffeur van de alarm dat hij met dezelfde boot te st, omdat de tweede tuto met de boot van 12.00 eiland afmoest. „Dat geeft ilemen, want als wij niet met boot teruggaan, hebben we boot van 12.30 uur uit Den en zit het eiland een uur zon- tienauto," aldus Smidt. Mmrdat de boot de haven bin kregen de ambulance- irkers te horen dat ze wel rd op moesten schieten, want jtein had de alarmcentrale la ten niet tot wachten bereid te ft heb geantwoord dat we ons touden doen. We zijn onmiddel- het verlaten van de boot - met Jcht en sirene - keihard naar k, mini gereden. Dwars door het icht. Onnodig en zeker niet ver- Bid als je een patiënte met üstsel aan boord hebt. De sentrale had gelukkig geregeld het ziekenhuis een brancard tend. We hebben de patiënte en noodgang overgeheveld en svolgens op volle kracht - weer «aailicht en sirene - richting «trokken. We hebben het ge- maar vraag niet hoe. Deze rit ions de druppel geweest. Dit patiëntenvervoer meer." Strikte regels hncevervoer Texel heeft gesteld wijze geen patiënten meer te in. „Ons is altijd verteld dat |«racht op één auto, in dit geval wij met diezelfde boot Ikunnen, is er tenminste weer nauto op het eiland." Smidt loopt het in het hon- |mds Teso driekwart jaar gele- strikte regels ten aanzien naleven van de dienstregeling gesteld. Smidt vermoedt dat |tüi wil indekken voor eventuele iaims in verband met mogelij- iging ten gevolge van zieken- Bijvoorbeeld schadeclaims jat missen van een vliegtuig. Ik wel begrijpen, ieder bedrijf tegen dergelijke zaken indek- fer als dat gaat boven het be en de beschikbaarheid van een 'aito op het eiland, heb ik m'n 'nngen. Bovendien lees je wel h op passagiers wacht die Wan weekend bevonden zich Fwaemde auto's op Texel. Vorig ■narden er op op 27 augustus T'Temde auto's geteld. De toe- f1637 stuks) is volgens Teso te r'an het mooie weer. Verleden f Waren er ten opzichte van Phaduidend minder vreemde jt op het eiland. ontstond er op Texel IW«t)d, Ook in Den Helder moest overtocht worden gewacht. Na ""r 's morgens liep het op tot jfrf® Om 17.00 uur had Teso de ■';0°n. In de avonduren liepen rkhttijden weer op. fK^iHorgen moest aan de Texel- reen uur op de overtocht wor- [wwacht, in Den Helder tot de middag ook een uur. was er geen sprake van iden. !|t vrijdag en zaterdag tot f' met twee boten gevaren, ^dag werd een groot deel van aen tweede boot ingezet. vertraging met de laatste trein heb ben opgelopen. Dat kan dan blijkbaar wel." „Er is natuurlijk een mogelijkheid om een ambulance uit Den Helder met dezelfde boot mee terug te laten gaan. Maar Den Helder moet hem op zo'n moment wel net even kunnen missen." Spreiding Volgens Smidt staat in het sprei dingsplan voor het ambulancevervoer dat in de regio twee of drie wagens moeten verdwijnen. Callantsoog, Breezand en Den Helder zouden als het plan wordt uitgevoerd, ieder over een wagen minder beschikken. Am bulancevervoer Texel heeft hier be zwaar tegen ingediend. „Dit houdt vermoedelijk in dat we over minder bijstand kunnen beschikken in de toekomst. Nou hoeft Teso dit niet op te lossen, maar het bedrijf kan er wel aan meewerken door een paar minu ten te wachten." Volgens Smidt hebben dergelijke inci denten het laatste half jaar een keer of acht plaatsgevonden. Hij zegt wel begrip te hebben voor het streng hanteren van de dienstregeling. „De tijd dat je even naar de toren kon bellen om te vragen of er nog een minuutje kon worden gewacht omdat de taxi met ome Piet er aan kwam, is voorbij. Dat kan niet meer tegen woordig. Uitzonderingen moeten ech ter mogelijk blijven." Tweede boot Afgelopen vrijdag vond er volgens Smidt nog een afkeurenswaardig voorval plaats. De ambulance ver voerde een parachutiste met bekken letsel. Het ongeval speelde zich rond half vijf af. Omdat er twee boten in de vaart waren, werd besloten de boot niet op te houden. De ambulan ce stond vanaf tien over vijf op het parkeerterrein. Twintig over vijf meld de de alarmcentrale dat de tweede boot uit de vaart werd genomen. „Daar sta je dan met een patiënte die het lang niet best heeft. Twee uur na het ongeval kun je haar dan bij het ziekenhuis afleveren." „Om zes uur moest bovendien de tweede ambulance van Texel af. Om dat er dus geen ziekenwagen meer op het eiland was, moest er hals over kop een ploeg uit Den Helder van huis worden opgetrommeld om op Texel paraat te kunnen zijn. Ik wil niet alles richting Teso schuiven, maar het gaat zo niet goed." Geen contact Contact tussen Teso en Ambulance vervoer Texel is er over deze inciden ten tot nu toe niet geweest. „Nee, officieel krijgen we van de alarmcen trale opdracht een patiënt van A naar B te vervoeren. Als de boot dan niet wacht, is dat in feite mijn zaak niet. Dat moet de AC met Teso regelen. Maar het belemmert ons wel ernstig in onze werkzaamheden en is een slechte zaak voor de Texelse bevol king en de toeristen." Het dienstdoende personeelslid van de alarmcentrale heeft volgens Paul Smidt onmiddellijk rapport van het voorval opgemaakt en is niet van zins het hierbij te laten. Directeur van de Helderse GGD H.W. van der Horst onderkent dat er wel eens problemen zijn met de boot. „We moeten de dreiging van het te laat komen die daarbij heerst oplos sen. Daar gaan we aan werken". Onkies Herman Bakker van Teso verklaart dat Teso zorg draagt voor een snel vervoer van zieken en gewonden van Amsterdamse ambtenaren en openbare orde ArendkHijkamp°' DDA v00rzi"" Anne Co' G'oeneveld en luchthevenmeester Ed de Bruyn wandelt kroonprins Willem Alexander van de DDA-Dakota naar het platform van het vliegveld IFoto 30.000e lid Wadden vereniging Goede graanopbrengst £4 Texel te sterk voor Den Helder Cocksdorpers mishandeld De zandsuppietie ligt nog steeds stil. De jongste problemen zijn veroor zaakt door een lek in de onderzeese leiding, waardoor een grote hoeveel heid zand is ontsnapt. De leiding is onder dit zand bedolven geraakt. Vrijdag werd een drijvende kraan naar de plaats van het lek gedirigeerd en deze is sinds zaterdag bezig de onderzeese zandberg te verwijderen. Het ziet ernaar uit dat de leiding in de loop van vandaag vrij zal komen, zodat hij naar boven kan worden ge haald voor reparatie. Gehoopt wordt dat het opspuiten van het strand donderdag kan worden hervat. tic show". Alleen de 50 jaar oude Fieseler Storch liet tijdens een korte demonstratie zien hoe weinig terrein dit toestel nodig heeft voor starten en landen. Voor de rest waren de toestellen op de grond te bekijken, wat vanaf redelijke afstand mogelijk was. Erg imponerend was het dus niet, maar er waren ook geen andere verwachtingen gewekt en bovendien was de toegang gratis. Ook voor mensen die niets om vliegtuigen ge ven, was het op het veld gezellig. Op het terras van het restaurant werd een uitstekende omzet gedraaid. Mede dank zij de inzet van een ploegje enthousiaste lokale vrijwilli gers (waaronder bewaker Hans Zijm) liep het in organisatorisch opzicht ook op rolletjes. „Het enige dat eraan mankeerde was een toiletwagen", al dus Ed de Bruijn, die niet had ge dacht dat er zoveel mensen zouden komen. het eiland naar de vaste wal. Maar het op Texel aanwezig zijn van vol doende ambulances is naar zijn me ning een zaak voor de ambulancedienst en de alarmcentrale. Dat is vastgelegd in een protocol waarin staat dat de alarmcentrale zorg draagt voor de coördinatie, zon der dat hierdoor de bootdienstrege ling wordt onderbroken. „Teso is met aansprakelijk voor gevaarlijke situaties die in Den Helder eventueel ontstaan omdat een ambulance met dezelfde boot terug wil. Het is onkies om ons dat op te laten lossen. De alarmcen trale moet ervoor zorgen dat er am bulances op Texel zijn. Als er geen overkantse wagen beschikbaar is, dan is er nog altijd die noodregeling met De Mok". Over het incident van vrijdag met het para-ongeval zegt Bakker: „Teso be paalt niet hoe spoedeisend een over tocht met de ambulance is, dat moeten de heren medici doen. En als die vrijdag hadden aangegeven dat er noodzaak was tot het maken van een ziekenreis -die overigens wel extra kosten met zich meebrengt- dan wés de overtocht met die tussenboot ge maakt. Als er geen medische indica tie is, dan wordt gebruik gemaakt van de reguliere afvaarten. Ik ken het geval niet zelf en waar twee kijven hebben waarschijnlijk twee schuld. Maar het maken van spoedeisende overtochten gaat in samenspraak met de verkeersleider, de kapitein en de alarmcentrale". Eón van de oudjes die zich zondag presenteerden: de Ryan-jager die eind jeren dertig door de Nederlandse luchtstrijdkrachten in Amerika was besteldmaar nooit werd ontvangen omdat in tussen de oorlog uitbrak Het schitterend gerestaureerde, blank metalen toestel met zijn karak teristieke dubbele open cockpit is uitgevoerd met kleuren en kentekens die de Nederlandse militaire vliegtuigen in de mobilisatietijd voerden. Prins Willem Alexander was de onverwachte eregast op de histo rische fly-in die zondagmiddag op vliegveld Texel werd gehouden. De kroonprins was een van de inzittenden van de PH-DDA van de Dutch Dakota Association, die tegen twee uur met twee an dere Dakota's en een Mitchell bommenwerper op de eilandelijke luchthaven neerstreek. Het was niet de eerste keer dat Alex op Texel was. Hij komt er zelfs vrij regelmatig, maar deze keer had zijn bezoek een iets officiëler karakter. Toch was er tevoren geen bekendheid aan gegeven om te voorkomen dat grote stromen persfotografen en an dere meer in oranje dan in vliegtui gen geïnteresseerde bezoekers voor hinderlijke toestanden zouden zorgen. Het bezoek kon zich nu in een ont spannen en weinig formele sfeer vol trekken. Aan de koffie Willem Alexander zat het grootste deel van de middag aan de koffie in de brandweergarage, samen met be manningen van deelnemende vliegtui gen. Later liet hij zich langs de opgestelde vliegtuigen leiden, zat ge ruime tijd in de cockpit van de Mit chell bommenwerper en ging ook op bezoek in de Dakota van Dream-Aire uit Zwitserland, waar hij met de trot se bemanning op de foto ging. Druk Hoewel een fly-in geen vliegfeest is, kwam er toch verrassend veel pu bliek op af. Rond 15.00 uur bevon den zich op hetveld meer dan vierduizend mensen, die zich onder een aangenaam zonnetje prima ver maakten. Ze hadden de ruimte want een deel van het vliegveld was voor hen toegankelijk gemaakt. In het begin van de middag was het nog nevelig en donker en leek de re gen grijpbaar. Elders in het land, vooral in het oosten was het zicht nog veel slechter, waardoor veel vlie geniers die van plan waren de fly-in op Texel te bezoeken thuis bleven. Vooral Duitsers bleven weg. Dit feit in aanmerking nemende was haven meester Ed de Bruijn dik tevreden met de tachtig toestellen die toch nog kwamen. De historische toestellen waarvan de komst als zeker was aangekondigd waren er allemaal. Volgens de oor spronkelijke plannen van de organisa tie (de DDA) zouden er aanmerkelijk meer grote historische vliegtuigen ko men dan de drie die er nu waren, maar om allerlei redenen hadden die het laten afweten. Havenmeester De Bruijn vreesde dat het een te magere vertoning zou worden en wist op eigen houtje nog wat andere interes sante toestellen naar Texel te krijgen. Een daarvan was de Fokker F27 „Koos Abspoel" van de NLM die al om 1.15 uur landde Tot de piloten aan boord behoorde oud-Texelaar Jan Maasdam, die onlangs van de Ko ninklijke Luchtmacht is overgestapt naar de civiele luchtvaart. Formatie Een uur later landde de formatie van drie Dakota's en de bommenwerper. Intussen stonden ook de andere fly in-deelnemers aan de grond. Zoals aangekondigd bleef het bij een „sta-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 1