Cjroen rwartsjexehin het harL,
antal incidenten neemt toe
Ambulancevervoer Texel
oos op Teso bootdienst
Alexander eregast op
historische fly-in
Sportvissers
met lege handen
Wal vreemde auto's
stijgende
iMr Ur een uur ,ot een uur
Vertraging
zandsuppietie
duurt voort
US) gjHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.509
DINSDAG 28 AUGUSTUS 1990
De 18 sportvissers die zonda
gochtend op het strand van
paal 28 meededen aan een vis
wedstrijd, beleefden iets bijzon
ders: ze vingen helemaal niets!
„Ze eindigden allemaal op een
gedeelde eerste plaats", zo liet
het bestuur van de organise
rende sportvissersclub ons we
ten. Gehoopt wordt op meer
resultaat bij de volgende wed
strijd die zondag 9 september
van 8.00 tot 10.00 uur bij 't
Horntje wordt gehouden.
„jrlenties, abonnementen, etc.
De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
02220-12 7 41, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111
parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
,12741
l)rtrktijd deze week tot en met dinsdag a.s.
Craef, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon 02220-17266
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr 46 99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en donderdags.
Abonnementsprijs <41,40 per half jaar; Los <1,10
vervoer je geen patiënten. Het is onverantwoord en je
iteen verschrikkelijk groot risico." Voor Paul Smidt van Am-
icevervoer Texel is de maat vol. Om te voorkomen dat het
«j zonder ambulance kwam te zitten, haalde een ziekenwa-
sfgelopen zondag volgens Smidt halsbrekende toeren uit om
dezelfde boot terug te kunnen. „Dat doen we beslist zo
nog een keer. We willen patiënten op een normale manier
leren."
in zondag ging de ambulance
patiënt met de boot van
uur op weg naar het Gemini-
iuis. Halverwege het Marsdiep
de chauffeur van de alarm
dat hij met dezelfde boot te
st, omdat de tweede
tuto met de boot van 12.00
eiland afmoest. „Dat geeft
ilemen, want als wij niet met
boot teruggaan, hebben we
boot van 12.30 uur uit Den
en zit het eiland een uur zon-
tienauto," aldus Smidt.
Mmrdat de boot de haven bin
kregen de ambulance-
irkers te horen dat ze wel
rd op moesten schieten, want
jtein had de alarmcentrale la
ten niet tot wachten bereid te
ft heb geantwoord dat we ons
touden doen. We zijn onmiddel-
het verlaten van de boot - met
Jcht en sirene - keihard naar
k, mini gereden. Dwars door het
icht. Onnodig en zeker niet ver-
Bid als je een patiënte met
üstsel aan boord hebt. De
sentrale had gelukkig geregeld
het ziekenhuis een brancard
tend. We hebben de patiënte
en noodgang overgeheveld en
svolgens op volle kracht - weer
«aailicht en sirene - richting
«trokken. We hebben het ge-
maar vraag niet hoe. Deze rit
ions de druppel geweest. Dit
patiëntenvervoer meer."
Strikte regels
hncevervoer Texel heeft gesteld
wijze geen patiënten meer te
in. „Ons is altijd verteld dat
|«racht op één auto, in dit geval
wij met diezelfde boot
Ikunnen, is er tenminste weer
nauto op het eiland."
Smidt loopt het in het hon-
|mds Teso driekwart jaar gele-
strikte regels ten aanzien
naleven van de dienstregeling
gesteld. Smidt vermoedt dat
|tüi wil indekken voor eventuele
iaims in verband met mogelij-
iging ten gevolge van zieken-
Bijvoorbeeld schadeclaims
jat missen van een vliegtuig. Ik
wel begrijpen, ieder bedrijf
tegen dergelijke zaken indek-
fer als dat gaat boven het be
en de beschikbaarheid van een
'aito op het eiland, heb ik m'n
'nngen. Bovendien lees je wel
h op passagiers wacht die
Wan weekend bevonden zich
Fwaemde auto's op Texel. Vorig
■narden er op op 27 augustus
T'Temde auto's geteld. De toe-
f1637 stuks) is volgens Teso te
r'an het mooie weer. Verleden
f Waren er ten opzichte van
Phaduidend minder vreemde
jt op het eiland.
ontstond er op Texel
IW«t)d, Ook in Den Helder moest
overtocht worden gewacht. Na
""r 's morgens liep het op tot
jfrf® Om 17.00 uur had Teso de
■';0°n. In de avonduren liepen
rkhttijden weer op.
fK^iHorgen moest aan de Texel-
reen uur op de overtocht wor-
[wwacht, in Den Helder tot
de middag ook een uur.
was er geen sprake van
iden.
!|t vrijdag en zaterdag tot
f' met twee boten gevaren,
^dag werd een groot deel van
aen tweede boot ingezet.
vertraging met de laatste trein heb
ben opgelopen. Dat kan dan blijkbaar
wel."
„Er is natuurlijk een mogelijkheid om
een ambulance uit Den Helder met
dezelfde boot mee terug te laten
gaan. Maar Den Helder moet hem op
zo'n moment wel net even kunnen
missen."
Spreiding
Volgens Smidt staat in het sprei
dingsplan voor het ambulancevervoer
dat in de regio twee of drie wagens
moeten verdwijnen. Callantsoog,
Breezand en Den Helder zouden als
het plan wordt uitgevoerd, ieder over
een wagen minder beschikken. Am
bulancevervoer Texel heeft hier be
zwaar tegen ingediend. „Dit houdt
vermoedelijk in dat we over minder
bijstand kunnen beschikken in de
toekomst. Nou hoeft Teso dit niet op
te lossen, maar het bedrijf kan er wel
aan meewerken door een paar minu
ten te wachten."
Volgens Smidt hebben dergelijke inci
denten het laatste half jaar een keer
of acht plaatsgevonden. Hij zegt wel
begrip te hebben voor het streng
hanteren van de dienstregeling. „De
tijd dat je even naar de toren kon
bellen om te vragen of er nog een
minuutje kon worden gewacht omdat
de taxi met ome Piet er aan kwam,
is voorbij. Dat kan niet meer tegen
woordig. Uitzonderingen moeten ech
ter mogelijk blijven."
Tweede boot
Afgelopen vrijdag vond er volgens
Smidt nog een afkeurenswaardig
voorval plaats. De ambulance ver
voerde een parachutiste met bekken
letsel. Het ongeval speelde zich rond
half vijf af. Omdat er twee boten in
de vaart waren, werd besloten de
boot niet op te houden. De ambulan
ce stond vanaf tien over vijf op het
parkeerterrein. Twintig over vijf meld
de de alarmcentrale dat de tweede
boot uit de vaart werd genomen.
„Daar sta je dan met een patiënte
die het lang niet best heeft. Twee
uur na het ongeval kun je haar dan
bij het ziekenhuis afleveren."
„Om zes uur moest bovendien de
tweede ambulance van Texel af. Om
dat er dus geen ziekenwagen meer
op het eiland was, moest er hals
over kop een ploeg uit Den Helder
van huis worden opgetrommeld om
op Texel paraat te kunnen zijn. Ik wil
niet alles richting Teso schuiven,
maar het gaat zo niet goed."
Geen contact
Contact tussen Teso en Ambulance
vervoer Texel is er over deze inciden
ten tot nu toe niet geweest. „Nee,
officieel krijgen we van de alarmcen
trale opdracht een patiënt van A naar
B te vervoeren. Als de boot dan niet
wacht, is dat in feite mijn zaak niet.
Dat moet de AC met Teso regelen.
Maar het belemmert ons wel ernstig
in onze werkzaamheden en is een
slechte zaak voor de Texelse bevol
king en de toeristen."
Het dienstdoende personeelslid van
de alarmcentrale heeft volgens Paul
Smidt onmiddellijk rapport van het
voorval opgemaakt en is niet van
zins het hierbij te laten.
Directeur van de Helderse GGD H.W.
van der Horst onderkent dat er wel
eens problemen zijn met de boot.
„We moeten de dreiging van het te
laat komen die daarbij heerst oplos
sen. Daar gaan we aan werken".
Onkies
Herman Bakker van Teso verklaart
dat Teso zorg draagt voor een snel
vervoer van zieken en gewonden van
Amsterdamse ambtenaren
en openbare orde
ArendkHijkamp°' DDA v00rzi"" Anne Co' G'oeneveld en luchthevenmeester Ed de Bruyn wandelt kroonprins Willem Alexander van de DDA-Dakota naar het platform van het vliegveld IFoto
30.000e lid Wadden
vereniging
Goede graanopbrengst
£4 Texel te sterk voor
Den Helder
Cocksdorpers mishandeld
De zandsuppietie ligt nog steeds stil.
De jongste problemen zijn veroor
zaakt door een lek in de onderzeese
leiding, waardoor een grote hoeveel
heid zand is ontsnapt. De leiding is
onder dit zand bedolven geraakt.
Vrijdag werd een drijvende kraan
naar de plaats van het lek gedirigeerd
en deze is sinds zaterdag bezig de
onderzeese zandberg te verwijderen.
Het ziet ernaar uit dat de leiding in
de loop van vandaag vrij zal komen,
zodat hij naar boven kan worden ge
haald voor reparatie. Gehoopt wordt
dat het opspuiten van het strand
donderdag kan worden hervat.
tic show". Alleen de 50 jaar oude
Fieseler Storch liet tijdens een korte
demonstratie zien hoe weinig terrein
dit toestel nodig heeft voor starten
en landen. Voor de rest waren de
toestellen op de grond te bekijken,
wat vanaf redelijke afstand mogelijk
was. Erg imponerend was het dus
niet, maar er waren ook geen andere
verwachtingen gewekt en bovendien
was de toegang gratis. Ook voor
mensen die niets om vliegtuigen ge
ven, was het op het veld gezellig. Op
het terras van het restaurant werd
een uitstekende omzet gedraaid.
Mede dank zij de inzet van een
ploegje enthousiaste lokale vrijwilli
gers (waaronder bewaker Hans Zijm)
liep het in organisatorisch opzicht
ook op rolletjes. „Het enige dat eraan
mankeerde was een toiletwagen", al
dus Ed de Bruijn, die niet had ge
dacht dat er zoveel mensen zouden
komen.
het eiland naar de vaste wal. Maar
het op Texel aanwezig zijn van vol
doende ambulances is naar zijn me
ning een zaak voor de
ambulancedienst en de alarmcentrale.
Dat is vastgelegd in een protocol
waarin staat dat de alarmcentrale
zorg draagt voor de coördinatie, zon
der dat hierdoor de bootdienstrege
ling wordt onderbroken. „Teso is met
aansprakelijk voor gevaarlijke situaties
die in Den Helder eventueel ontstaan
omdat een ambulance met dezelfde
boot terug wil. Het is onkies om ons
dat op te laten lossen. De alarmcen
trale moet ervoor zorgen dat er am
bulances op Texel zijn. Als er geen
overkantse wagen beschikbaar is,
dan is er nog altijd die noodregeling
met De Mok".
Over het incident van vrijdag met het
para-ongeval zegt Bakker: „Teso be
paalt niet hoe spoedeisend een over
tocht met de ambulance is, dat
moeten de heren medici doen. En als
die vrijdag hadden aangegeven dat er
noodzaak was tot het maken van een
ziekenreis -die overigens wel extra
kosten met zich meebrengt- dan wés
de overtocht met die tussenboot ge
maakt. Als er geen medische indica
tie is, dan wordt gebruik gemaakt
van de reguliere afvaarten. Ik ken het
geval niet zelf en waar twee kijven
hebben waarschijnlijk twee schuld.
Maar het maken van spoedeisende
overtochten gaat in samenspraak met
de verkeersleider, de kapitein en de
alarmcentrale".
Eón van de oudjes die zich zondag presenteerden: de Ryan-jager die eind jeren dertig door de
Nederlandse luchtstrijdkrachten in Amerika was besteldmaar nooit werd ontvangen omdat in
tussen de oorlog uitbrak Het schitterend gerestaureerde, blank metalen toestel met zijn karak
teristieke dubbele open cockpit is uitgevoerd met kleuren en kentekens die de Nederlandse
militaire vliegtuigen in de mobilisatietijd voerden.
Prins Willem Alexander was de onverwachte eregast op de histo
rische fly-in die zondagmiddag op vliegveld Texel werd gehouden.
De kroonprins was een van de inzittenden van de PH-DDA van
de Dutch Dakota Association, die tegen twee uur met twee an
dere Dakota's en een Mitchell bommenwerper op de eilandelijke
luchthaven neerstreek.
Het was niet de eerste keer dat Alex
op Texel was. Hij komt er zelfs vrij
regelmatig, maar deze keer had zijn
bezoek een iets officiëler karakter.
Toch was er tevoren geen bekendheid
aan gegeven om te voorkomen dat
grote stromen persfotografen en an
dere meer in oranje dan in vliegtui
gen geïnteresseerde bezoekers voor
hinderlijke toestanden zouden zorgen.
Het bezoek kon zich nu in een ont
spannen en weinig formele sfeer vol
trekken.
Aan de koffie
Willem Alexander zat het grootste
deel van de middag aan de koffie in
de brandweergarage, samen met be
manningen van deelnemende vliegtui
gen. Later liet hij zich langs de
opgestelde vliegtuigen leiden, zat ge
ruime tijd in de cockpit van de Mit
chell bommenwerper en ging ook op
bezoek in de Dakota van Dream-Aire
uit Zwitserland, waar hij met de trot
se bemanning op de foto ging.
Druk
Hoewel een fly-in geen vliegfeest is,
kwam er toch verrassend veel pu
bliek op af. Rond 15.00 uur bevon
den zich op hetveld meer dan
vierduizend mensen, die zich onder
een aangenaam zonnetje prima ver
maakten. Ze hadden de ruimte want
een deel van het vliegveld was voor
hen toegankelijk gemaakt.
In het begin van de middag was het
nog nevelig en donker en leek de re
gen grijpbaar. Elders in het land,
vooral in het oosten was het zicht
nog veel slechter, waardoor veel vlie
geniers die van plan waren de fly-in
op Texel te bezoeken thuis bleven.
Vooral Duitsers bleven weg. Dit feit
in aanmerking nemende was haven
meester Ed de Bruijn dik tevreden
met de tachtig toestellen die toch
nog kwamen.
De historische toestellen waarvan de
komst als zeker was aangekondigd
waren er allemaal. Volgens de oor
spronkelijke plannen van de organisa
tie (de DDA) zouden er aanmerkelijk
meer grote historische vliegtuigen ko
men dan de drie die er nu waren,
maar om allerlei redenen hadden die
het laten afweten. Havenmeester De
Bruijn vreesde dat het een te magere
vertoning zou worden en wist op
eigen houtje nog wat andere interes
sante toestellen naar Texel te krijgen.
Een daarvan was de Fokker F27
„Koos Abspoel" van de NLM die al
om 1.15 uur landde Tot de piloten
aan boord behoorde oud-Texelaar Jan
Maasdam, die onlangs van de Ko
ninklijke Luchtmacht is overgestapt
naar de civiele luchtvaart.
Formatie
Een uur later landde de formatie van
drie Dakota's en de bommenwerper.
Intussen stonden ook de andere fly
in-deelnemers aan de grond. Zoals
aangekondigd bleef het bij een „sta-