Groen 7warts lex els in het hart-, Jouw overslagstation tart volgende maand Buurtbewoners ondernemen actie tegen overlast I TOPICAL SEA BBL BARST LOS Waar ligt de waarheid in artiesten-vervoeraffaire? „De maat is echt vol" Zandsuppletie weer op gang Bliksem sloeg gat in dak m lelheidsovertreding SPECTACULAIRE VUURWERKSHOW Schaafwonden OERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.510 DONDERDAG 30 AUGUSTUS 1990 Vrolijke stranding Boks/van der Vis tweede bij NK Truus eindelijk gesprongen Woede over speelverbod op voetbalvelden Warme bakkers houden het hoofd koel w Cursusaanbod voor herfst en winter advertenties, abonnementen, etc !*«ld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, lLi 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111 f ~m - 1 M f - J Postgiro 652 I L I 9 ^JL J Bankrelaties Amro Bank nr 46.99.17.636 Jrte Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon f /7 I 0 V C 'fl l/\ 0T i/ï il "7# Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr 67.34.60.398 «n werktijd deze week tot en met dinsdag a.s. m M Verschijnt dinsdags en donderdags, de Graaf. Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon 02220-17266 Abonnementsprijs f41,40 per halfjaar. Los f1,10 half september zal op het in- ilrieterrein bij Oudeschild worden jonnen met het heiwerk voor het l(besproken vuiloverslagstation. it zal het Texelse huisvuil ingaand !pnl 1991 in containers worden ilort. die vervolgens door de firma inhoven naar de verbrandingso- i op het vasteland worden ver- ,,d Op hetzelfde moment zal de itplaats nabij 't Horntje worden doten. ie plaats waar het overslagstati- komt (het terrein naast de voor- ipe palingkwekerij, die thans tot anfabriek wordt verbouwd) ligt menteel een grote hoop zand (af- nstig uit de jachthaven) die de ge- ente daar door het nemingsbedrijf „Texel" heeft laten rten. Het verhaal doet de ronde dit een blunder is, want het staat iddels vast dat het zand weer jmoet om hei- en ander bouw- idig werk te kunnen uitvoeren, idoor zouden voor vele duizenden lens onnodige kosten zijn ge kt. De grond is pas later welkom, «het centrale deel van het stati- luijgt een vloer die op 3.60 meter en het maaiveld ligt en de ruimte under moet worden opgevuld. De liswagen rijdt via een oprit naar vloer en kan worden geleegd in ran de de totaal zes containers aan vier zijden van de vloer op de ane grond staan. ]ens een woordvoerder van de af- ig Bouwzaken van de gemeente in een blunder geen sprake. De ngrijkste reden om de zandberg te storten was dat op deze wijze ondergrond zou worden „voorbe- waardoor latere verzakkingen fen worden voorkomen. Verder het er aanvankelijk naar uit dat groot deel van de grond op zijn te zou kunnen blijven liggen tij- s de bouw, maar dat werd anders i besloten werd op een andere ser te funderen. Eerst zouden de alen schuin en tegen elkaar in de d worden geslagen om te voor- en dat ze zijdelings bewegen on- klekit zulgventigl nadat het onder de ontsnapt zand vandaan was gehaald. 3 lottin Wittel. Mchauffeur uit Oosterend is M wegens het overtreden van Jiximumsnelheid op de Postweg, ■estuurder reed volgens de politie lilometer te hard. Vrijdagavond aanvang 21.30 uur 'an de Nikadel in De Koog De ingezonden brieven vorige week over het vervoer van de Ver onica Muziekland-artiesten heeft op Texel heel wat stof doen op waaien. En niet alleen op het eiland, gezien de berichten in het AD en de Story. Om te voorkomen dat persoonlijke aanvallen, die niets meer met deze zaak te maken hebben de overhand krij gen, is de discussie gesloten. Maar omdat iedereen toch wel heel graag wil weten wat er nou precies is gebeurd, zijn we er nog even ingedoken. Hans Zijm van BesT beveiliging zorg de voor de bewaking en toezicht tij dens het Veronicaspektakel. „Eén van mijn medewerkers stond erbij toen het jacht van Langeveld werd volge laden met artiesten. Hij heeft niet bij gehouden hoeveel mensen er precies op stapten. Wij hadden begrepen dat ze met de Zeester van Hutjes mee gingen, want die lag al klaar. En Leo Visser zou wat mensen van de groep „Normaal" meenemen, dat schenen kennissen te zijn". Zijm vertelt dat zijn medewerker nog tegen de artiesten heeft gezegd dat het hem niet verantwoord leek met die harde wind op zo'n jacht. „Maar iedereen ging met dikke pret aan boord. De trossen werden losgegooid en er werd meteen uitgevaren. Ik heb ze zelf weg zien gaan en ze voerden toen maar weinig verlichting. Maar natuurlijk kunnen ze later meer lam pen hebben aangedaan". De beveiligingsman wendde zich tot de Rijkspolitie te water, die met de RP 20 in de haven lag. Hij vertelde wat er gaande was en dat het hem een onverantwoorde situatie leek. Volgens de Rijkspolitie te water heb ben zich echter geen problemen op de reis naar Den Helder voorgedaan. Een woordvoerder: „Het was wind kracht acht, dus dan is^het voor zo'n jacht normaal dat vijf kwartier over de overtocht wordt gedaan. Wij heb ben met de RP 20 een stukje op af stand meegevaren om te kijken of alles goed ging". Het jacht valt onder pleziervaart, dus de politie heeft weinig mogelijkheden om op te treden. „Kijk, als het in een situatie niet verantwoord is om te va ren kunnen we alleen het advies ge ven om niet verder te gaan. Maar als men daar niet naar luistert is het Lees verder pagina 5 der invloed van trillingen. Later werd besloten de palen gewoon loodrecht te heien, maar ze met dwarsliggers onderling te verbinden waardoor de zelfde stabiliteit zou worden verkre gen. Bij laatstgenoemde methode ligt de grond echter in de weg en moet dus worden verwijderd. De grondberg heeft dan echter toch het gewenste inklinkende effekt op de ondergrond gehad, zodat het niet voor niets is geweest. Volgens Bouwzaken zullen door deze gang van zaken de kosten niet boven de raming komen. Overdekt Het overslagstation is door de Heide- mij ontworpen vo.lgens het systeem dat ook in Amstelveen wordt toege past. Een belangrijk verschil is echter dat het Texelse station geheel over dekt is. Het storten gebeurt dus in een gesloten ruimte, waardoor in de omgeving geen stankoverlast kan ontstaan en meeuwen e.d. geen rom mel in de omgeving kunnen ver spreiden. Met het afvoeren van huisvuil naar het vasteland had eerder begonnen kunnen worden, maar de gemeente wilde van de provincie eerst de ver zekering dat het Texelse afval ook werkelijk zou kunnen worden ver werkt. Die garantie kwam, hoewel de plaats waar het afval heengaat nog moet worden bepaald. Texel levert jaarlijks totaal ongeveer 10.000 ton afval op. Omdat het puin apart wordt gehouden en op Texel op een of andere manier opnieuw wordt gebruikt, zal ongeveer 8700 ton via het overslagstation worden afge voerd. De firma Tatenove schaft daar voor speciale containers aan, waarvan hij er twee tegelijk kan ver voeren. Hij zal dagelijks een tot drie ritten naar het vasteland maken. In het station is rekening gehouden met de toekomstige gescheiden inzame ling van afval. Er zijn voldoende con- De zandberg op de plaats waar over enige maanden het huisvuiloverslagstation zal staan tainers om de verschillende soorten vuil apart te houden. Het bouwkundige gedeelte van het overslagstation wordt gemaakt door Drijver Bouw B.V. Voor het civieltech nische gedeelte zorgt De Vries van de Wiel. Waar de grond vandaan moet komen waarmee de oude stortplaats wordt afgedekt en in het duinlandschap op genomen, staat nog niet vast. De vraag welke grondsoort daarvoor vol doende „arm" is, is volgens directeur Piet Plug van gemeentewerken nog steeds niet opgelost. gepraat en vandalisme, waarbij spie gels, antennes, lampen en ook ge meentelijke eigendommen het moeten ontgelden. Ook ligt er vol gens de bewoners regelmatig veel vuil op straat, variërend van plastic bakjes tot condooms. „De veegwa- gen komt wel af en toe langs, maar lang niet vaak genoeg", zo meldt de brief. Bijzonder onhygiënisch is het dat veel „feestvierders" tegen muren in de buurt urineren of overgeven. In som mige gevallen wordt dat zelfs in of door brievenbussen gedaan! De gemeente wordt in de brief ver zocht op korte termijn te reageren. Het mankement kon toen betrekkelijk snel worden verholpen. Om 17.00 uur was alles weer in orde, maar pas 's nachts kon het opspuiten worden hervat omdat de sleephopperzuigers „Ham 310" en „Volvox Delta" die het zand over een afstand van elf ki lometer uit de Noordzee aanvoeren, nog niet ter plaatse waren. Ze had den het bagger- en reparatiewerk in Den Helder afgewacht. Ongeval Tijdens de werkzaamheden deed zich dinsdagmiddag een ongeval voor, waarvan machinist A. Haanschoten van de splijtbak „Vliet" het slachtof fer werd. Hij werd geraakt door een tros, toen deze werd ingehaald en liep daarbij een gecompliceerde onde rarmbreuk op. Hij werd onmiddellijk naar de Vlielandsteiger bij de vuurto ren gebracht, waar de ambulance hem overnam en hem naar het Gemi ni ziekenhuis vervoerde. Daar is hij in middels geopereerd, waarbij een plaat in de gewonde arm is gezet. Het opruimkarwel in votte gang. De drijvende kraan schept het ontsnapte zand in de ..Vliet". Bewoners van de Gravenstraat, Zwaanstraat, Molenstraat, War moesstraat en het Pater Witteplein pikken het niet langer. Maandag zijn zo'n veertig personen in De Witte Burcht in een besloten bijeenkomst om de tafel gaan zitten om te praten over de overlast in hun buurt. Dit heeft geresulteerd in het opstellen van een brief voor de gemeente. Tijdens de bijeenkomst zijn de klach ten geïnventariseerd. Ook is gepraat over de mogelijke oplossingen. Er werd besloten een brief te schrijven met enige algemene punten en ruim te voor eigen opmerkingen van de buurtbewoners. Deze is gekopieerd en in de buurt verspreid. Nadat alle exemplaren zijn ondertekend en ver zameld, zullen ze collectief naar de gemeente worden gebracht. In de brief staat duidelijk dat voor de bewoners de maat vol is. De overlast bestaat vooral uit herrie in de nachte lijke uren, die uitstijgt boven gewoon Sinds woensdagochtend 2.00 uur wordt weer zand gespoten op het strand tussen paal 28 en de vuurto ren. De installatie kon na een lang durige vertraging worden opgestart, nadat het de middag tevoren was gelukt een defekt aan de zinkerlei ding tussen het hefeiland en de wal te repararen. Zoals bekend kon die reparatie pas worden uitgevoerd nadat een grote hoeveelheid weggelekt zand waaron der de leiding bedolven was geraakt, was verwijderd. Met een drijvende kraan en een splijtbak is de „Kombi- natie Texel" dagen bezig geweest om de onderzeese zandberg van onge veer 6000 m3 weg te scheppen. Pas toen bleek de aard van het defekt: het zuigventiel in de leiding was zwaar beschadigd en zat vol gaten. Vanmorgen om zeven uur schrok het echtpaar Van den Heuvel wakker van een hevige explosie: de bliksem was in hun woning aan de Oostkaap bij Oosterend geslagen. Het precies 100 Iaar oude karakteristieke gebouw vloog gelukkig niet in brand, maar in de nok van het dak was een gat ont staan. De nokversiering („makelaar") en de dekstukken van het houten voorschot waren vernield en een tiental dakpannen ging aan scherven. Binnenshuis was een brandlucht te ruiken, de electrische installatie raak te onklaar en omdat de bliksem op de tv-antenne was geslagen ontston den schroeivlekken op plaatsen waar de antennekabel was bevestigd. Zo wel de heer als mevrouw Van den Heuvel, die hier sinds drie jaar wo nen, klaagden over hevige hoofdpijn. Ze waren er verbaasd over dat de bliksem in hun huis was geslagen en niet op de hogere IJzeren Kaap, die er vlakbij staat. Binnen een uur na de inslag zaten timmerman Daalder en metselaar De Kort op het dak (foto) om de schade te herstellen. Ook bij de buren veroorzaakte de bliksem schrik en ongerief: hier sloegen de zekeringen door en raakte een gaska chel defekt. Een 67-jarige fietser uit De Koog heeft zondagmiddag schaafwonden opgeloften. Hij stak ter hoogte van de Pijpersdijk de Pontweg over en zag daarbij een 21-jarige automobilist uit Den Burg over het hoofd. Een botsing volgde. De schade aan de auto en de fiets was licht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 1