TOERISME OP TEXEL IN HET JAAR 2000
Voorkomen dat er wachttijden
voor personenvervoer ontstaan'
w
„Ook mening peilen
Texelse bevolking"
IS iNSDAG 30 OKTOBER 1990
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
laai ontving de gemeente 22 reac-
i, uiteenlopend van nauw bij het
erisme betrokken instanties zoals
yv en de stichting Texels Museum
het Landbouwschap en de Wad-
iivereniging. Ook enkele particulie-
leverden commentaar. De
sten spreken hun bewondering
voor het samenhangende karak-
van de nota. „Een geïntegreerde
itelijke visie op de ontwikkeling
Texel op de langere termijn",
jjft bijvoorbeeld de Voorlopige
liesraad voor de Openluchtrecrea-
Anderen, zoals de Texelse Hotel
imbinatie (voorheen Horecaf, afd.
iel) en Teso, vinden dat het plan
reel is gebaseerd op verouderde
geven s.
seizoenverbreding noodzakelijk
aldus het nieuwe recreatieba-
plan, dat werd opgesteld door in-
leursbureau Hpart uit Assen in
dracht van de gemeente. Seizoen-
breding draagt -evenals
aliteitverbetering- bij aan een bete
bezetting van de aanwezige toe-
ische slaapplaatsen. De opstellers
het plan menen dat een langer
zoen niet zal leiden tot een ontoe-
tbare druk op het eiland,
standpunt krijgt kritiek van o.a.
•cteur Jan Kuiper van de stichting
iels Museum. „Voor Texel als ge
il zit een aantal zeer positieve kan-
aan seizoenverbreding. Maar
lekend is wat de effecten van sei-
nverbreding op het milieu zijn",
oogt Kuiper. Hij vindt dat daarnaar
lerzoek moet worden ingesteld,
werkgroep Landschapszorg Texel
t dat een langer toeristenseizoen
Ier meer nadelige invloed heeft
de natuur. „Daar waar de recreant
ger loopt/verblijft heeft de 'natuur'
der kans om zich te herstellen."
werkgroep weet zich gesteund
de stichting Duinbehoud. „Toe-
ne van de recreatie in voor- en na-
:oen veroorzaakt een grotere druk
het broedseizoen (meer bezoek
duinterrein). Ook zullen in voor
najaar minder mogelijkheden
teren voor specifiek op natuur en
gerichte recreatie."
in het plan voorgenomen seizoen-
jredmg krijgt steun van o.a. het
'jsterie van Economische Zaken,
stichting VVV Texel Promotie en
„In het rapport wordt geconsta-
'd dat de seizoenverbreding tot
ver niet spectaculair is geweest,
iraard zullen goede 'off-season'
'zieningen aan een verbreding
nen bijdragen. Het weer en het
rag van de samenleving zullen
ter steeds een beperking opleve-
om tot aanzienlijke resultaten bui
de zomerperiode te komen",
is schrijft Teso-directeur Theo
verheide,
w verwijzen in de beantwoor-
inzake dit onderwerp naar de
eheten „zonering". In het recrea-
■asisplan is Texel onderverdeeld in
foouw-, bos-, natuur- en recreatie-
reden. Per gebied is aangegeven
Ike functie het heeft voor de re-
stie (hoge of lage opvangcapaci-
Het college verwacht door
Idel van zonering eventuele nadeli-
gevolgen van seizoenverbreding
een minimum te beperken.
&cht blijken dat zonering onvol
le soulaas biedt, dan willen we
'wegen een nader onderzoek in te
Ken" Blijkens het rapport heeft
rl de afgelopen drie tot vijf jaar
meer dan „een stap op weg naar
'oenverbreding" gezet. „Op dit
"ient kan nog niet worden gespro-
van een permanente seizoenver-
flng", aldus b en w.
heilig is de bovengrens van
000 toeristische slaapplaatsen?
als in het oude recreatiebasisplan
dt uitgegaan van een maximum
47.000 bedden. Die grens was
lin 1974) nog ver weg, maar is
Jaatste jaren snet dichterbij geko-
1 Het ligt niet in de bedoeling de
000" op een zo kort mogelijke
n,jn te bereiken. Liever hanteert
Ssmeente een buffer. Deze
fve-capaciteit zal slechts worden
^sproken voor slaapplaatsen die
r*nhangen met seizoenverbreding
'evens kwaliteitverbetering),
^'eur Kuiper van het Texels mu-
n sluit niet uit dat de uitkomst
een onderzoek naar de effecten
seizoenverbreding tot gevolg kan
ten dat de grens van 47.000 toe-
slaapplaatsen moet worden
Kuiper vraagt zich, net als
de werkgroep Landschapszorg, af
waarom de slaapplaatsen in de jacht
haven in het recreatiebasisplan buiten
beschouwing zijn gelaten. „Deze re
creanten gaan toch ook boodschap
pen doen en gaan op (huurl fietsen
naar het strand, duinen, EcoMare,
etc.?" B en w verwijzen in de beant
woording naar het bestemmingsplan
Oudeschild-haven, dat in 1987 door
Gedeputeerde Staten werd goedge
keurd. Destijds waren geen bezwaren
ingediend tegen het aantal slaap
plaatsen in de jachthaven, reden voor
de gemeente om die nu niet mee te
tellen.
De stichting Duinbehoud noemt „be
vriezing" van het aantal slaapplaat
sen op 40.000 een mogelijke
oplossing, in combinatie met aanvul
lende maatregelen. „Deze oplossing
leidt tevens tot verbetering van de
rentabiliteit van bestaande slaapplaat
sen. Groei van het aantal slaapplaat
sen, zoals de gemeente voorstelt,
kan zelfs tot een verslechtering van
de rentabiliteit leiden", betoogt Duin
behoud. De Waddenvereniging herin
nert eraan dat zij al bij de vaststelling
van het oude recreatiebasisplan (in
1974) heeft geprotesteerd tegen het
aantal van 47.000. „Te hoog
gesteld."
Rijksconsulent U.J. Cerfontaine van
Economische Zaken vindt net als de
gemeente dat uitbreiding van het
aantal slaapplaatsen tot boven de
47.000 niet noodzakelijk is. „Maar",
schrijft de rijksconsulent, „gezien de
bntwikkelmgen in de afgelopen jaren
lijkt dogmatische hantering van dit
aantal niet noodzakelijk."
Het Texels Verbond van Ondernemers
(TVO) vindt dat de „47.000" nu an
ders moet worden benaderd dan in
1974. „De bezetting van het aantal
aanwezige slaapplaatsen is gedaald,
zodat sprake is van een afname van
het aantal gelijktijdig op Texel aanwe
zige toeristen." De druk op Texels
landschap en natuur, indertijd de be
langrijkste reden voor het instellen
van de bovengrens van 47.000, moet
daarom genuanceerd worden beke
ken.
Teso-directeur Hoogerheide vindt het
opvallend dat de druk op de natuur
als gevolg van seizoenverbreding min
der is gebleken dan aanvankelijk was
aangenomen. „Met name dit element
was dominant aanwezig in de afwe
ging om het aantal slaapplaatsen te
begrenzen." Hoogerheide stelt vast
dat de registratie van het aantal
slaapplaatsen „gebrekkig" is. „Bij het
bereiken van het gestelde maximum
(47.000) lijkt het onverdedigbaar uit
breidingen te verhinderen, indien niet
over een een betere registratie kan
worden beschikt."
Voorts betrekt Hoogerheide de veer
dienst erbij. Met twee dubbeldeks
schepen zal weldra de maximaal be
reikbare vervoerscapaciteit zijn be
reikt. Als er dan toch voortdurend
Was Texels recreatiebeleid de laatste decennia gericht op
groei, nu is de tijd aangebroken dat de aandacht wordt ge
richt op beheersbaarheid. Kwaliteit in plaats van kwantiteit.
Dat beleid tot tenminste de eeuwwisseling is geformuleerd
in het nieuwe „recreatiebasisplan". Over de opvolger van het
in 1974 verschenen eerste plan zal nog stevig worden gedi
scussieerd. Moet het seizoen nog breder of juist niet? Va
kantiehuizen in plaats van tenten, fietspaden in plaats van
autowegen? Afgelopen voorjaar heeft een ieder de gelegen
heid gehad op het plan te reageren. B en w hebben, na
bestudering van de commentaren, nu hun antwoord klaar.
Morgenavond is het de beurt aan de Texelse politiek, wan
neer de raadscommissie voor ruimtelijk en huisvestingsbeleid
zich over het plan buigt. Inzet is: hoe ziet toeristisch Texel
eruit in het jaar 2000?
SCHCPIJS MiLK S
Bevorderen van verkenning van Texel per fiets is een speerpunt in het nieuwe recreatieba
sisplan. Maar wat te denken van de parkeeroverlast van fietsen, zoals hier op de Stenenplaats?
wachttijden optreden, kan dat een
zeer negatieve uitwerking hebben
voor het imago van Texel. „Nu het
aantal overnachtingen niet of nauwe
lijks stijgt, maar het vervoersvolume
spektaculair toeneemt, is een her
overweging van de maximale capaci
teit van 47.000 noodzakelijk", meent
Hoogerheide. „De grenzen aan de to
tale capaciteit worden mogelijk eer
der bepaald door de capaciteit van
de infrastructuur. Onvoldoende capa
citeit van wegen en bootverbinding
werkt nadelig uit op het totaal. Nader
onderzoek hiernaar moet noodzakelijk
worden geacht."
B en w zijn het daarmee niet eens.
Het college vindt het Texelse wegen
net „ruim voldoende" is, afgezien
van enkele aanpassingen ten behoeve
van verbetering van de verkeersveilig
heid. Volgens b en w is discussie
over wijziging van het aantal slaap
plaatsen in de loop der jaren niet uit
gesloten. „Maar voor nu hebben wij
geconstateerd dat politiek, bestuurlijk
en maatschappelijk overeenstemming
bestaat over het maximum van
47.000. Daaraan wordt niet getornd,
net zo min als aan de uitgangspunten
seizoenverbreding en kwaliteitverbe
tering."
Hoe kunnen de resterende slaapplaat
sen worden ingevuld
De gemeente streeft een voorzichtige
aanpak na. „Geen toezeggingen doen
ten aanzien van nieuwe of uitbrei
dingsplannen, want voor je het weet
is de 47.000-grens gepasseerd", luidt
de stelling. Grote projecten zoals de
uitbreiding van De Krim en invulling
van 't Stappeland zijn of worden nu
pas gerealiseerd, maar zijn in feite de
uitwerking van oude plannen. Toch is
het individuele recreatie-ondernemers
een doorn in het oog dat de „groten"
wel en zij „kleintjes" geen toestem
ming krijgen voor uitbreiding of
nieuwbouw.
B en w willen per bedrijf geen nieu
we slaapplaatsen reserveren. Uitzon
deringen zijn uitbreidingen die
volgens het bestemmingsplan zijn
toegestaan en uitbreidingen op basis
van reeds bestaande (bouw)plannen.
Nieuwe uitbreidingen zijn voorlopig
niet toegestaan. Dat kan pas worden
bekeken na de wijziging van het
bestemmingsplan buitengebied en an
dere bestemmingsplannen en aan de
hand van concrete bouwplannen, die
vervolgens binnen korte tijd moeten
worden uitgevoerd. B en w willen
voor kleine bedrijven 2000 extra
slaapplaatsen reserveren.
Drie kleinschalige ondernemers, me
vrouw J.M. Jonk van hotel Beatrix in
De Koog, C.J. Haarsma van „De
Waalerburght" aan de Nieuwlander-
weg en mevrouw P.J. Kikkert-Dekker
van het recreatiebedrijfje „Springtij"
aan de Mienterglop, wijzen in hun be
zwaarschrift op de noodzaak om uit
te breiden. „Vooral nu het project-„'t
Stappeland" bij mij recht voor de
deur gerealiseerd gaat worden, zal ik
voorzieningen moeten treffen om de
concurrentie enigszins aan te kunnen
en niet failliet te gaan", schrijft me
vrouw Kikkert.
Beide dames worden gesteund door
het TVO. Het ondernemersverbond
vindt het op zich positief dat b en w
rekening houden met de uitbreidings-
wensen van kleine bedrijven, maar
acht het aantal van 2000 te klein.
Het TVO vreest een gevecht om
slaapplaatsen: ondernemers met een
slimme boekhouder of een goed
praatje hebben de grootste kans van
slagen.
GroeT, de stichting waarin de Texelse
groepsaccommodaties zich hebben
verenigd, vindt dat er voor deze over-
nachtingsvorm slaapplaatsen moeten
worden gereserveerd. Bovendien is
kwaliteitverbetering van de huidige
slaapplaatsen niet mogelijk zonder
uitbreiding of nieuwbouw, stelt GroeT.
Verder oppert GroeT dat groepskam-
peren voortaan alleen wordt toege
staan op terreinen die bij een
groepsaccommodatie behoren (bij
voorbeeld bij kampeerboerderijen).
„Dit ter compensatie van de moge
lijkheid voor campings om tentplaat
sen om te zetten in andere
logiesvormen. Groepsaccommodaties
kunnen dergelijke omzettingen niet
plegen, hoewel wij in hetzelfde
schuitje zitten", aldus GroeT.
B en w zijn het niet met de wensen
van GroeT eens. „Als de huidige
kampeerboerderijen in luxere onder
komens veranderen, is Texel voor be
paalde doelgroepen eventueel niet
meer 'bereikbaar'. Een verschraling
van het aanbod dreigt in dit geval.
Kamperen -en dus ook
groepskamperen- hoort op de regulie
re kampeerterreinen thuis en niet bij
kampeerboerderijen. Het is slechts
toegestaan tijdelijk tenten bij kam
peerboerderijen te plaatsen, niet per
manent."
Moeten tentplaatsen op grote schaal
plaatsmaken voor andere logiesvor
men, zoals vakantiehuizen?
Het nieuwe recreatiebasisplan staat
£2-4- fjmfr* v n
4 *-• /V ~'rrr-
verdere omzetting op kampeerterrei
nen toe. Een goede zaak, aldus WV-
directeur Jaap Dekker. „Vervanging
van .een deel van de slaapplaatsen op
campings leidt tot meer op 'heeljaar-
toerisme' afgestemde accommoda
ties."
Ook voorzitter Harry Wuis van de
Texelse Hotel Kombinatie is een
warm voorstander: „Uit de cijfers
blijkt overduidelijk dat kampeertoe-
risme de overhand heeft, maar uitein
delijk een weinig brede basis biedt
aan de Texelse economie. Deson
danks is er in het beleid (door uitbrei
ding van kampeerterreinen) sprake
van stimulering van deze sector. Hoe
is dat mogelijk?"
De Voorlopige Adviesraad voor de
Openluchtrecreatie noemt het voor
stel om een deel van de toeristische
standplaatsen op de kampeerterrei
nen in te ruilen voor vaste stand
plaatsen voor stacaravans „niet
verstandig". Secretaris mr. H.G. van
Waveren schrijft: „Landelijk is circa
25 procent van de beschikbare capa
citeit niet ingevuld. De toekomst van
het kamperen op de vaste stand
plaats zien wij met zorg tegemoet."
„Het zou aanbeveling verdienen
door een breed opgezette en-
quete de opvattingen van de
bewoners te peilen." Dat stelt
Teso-directeur Th. Hoogerheide
voor in zijn reactie op het re
creatiebasisplan. Hoogerheide
mist in het nieuwe plan aan
dacht voor „de beleving van
het toerisme door de inwoners
zelf". De Teso-directeur zou
wel eens willen weten hoe de
Texelaars er anno 1990 over
denken, nu de grenzen van de
groei in zicht zijn gekomen, c.q.
zijn bereikt. „In het begin van
de zeventiger jaren kampte
Texel met een zekere achter
standsituatie, zodat vrij alge
meen een verdergaande
ontwikkeling werd voorgestaan
Nu, in de negentiger jaren, kan
niet aan de indruk worden ont
komen, dat hierover genuan
ceerder wordt gedacht." B en
w „nemen met waardering
kennis" van deze suggestie.
Parkeren nabij de strandslagen. Betalen", zegt Staatsbosbeheer. ..Gedeeltelijk omvormen tot duinen", vindt de werkgroep Landschapszorg. Fietsenrekken in plaats van parkeervakken", meent de stich
ting Duinbehoud. ..Niet afsluiten", stelt de VVV. ledereen heeft wel een mening over het toerisme op Texel, zoals blijkt uit de commentaren op het nieuwe recreatiebasisplan, waarin de ..lijn" voor
de komende jaren wordt getrokken.
Hans Jimmink van het Kampeer- en
Caravancentrum Texel is het niet met
Openluchtrecreatie eens. Volgens
hem wijkt de praktijk op Texel af van
de landelijke trend. „In de luxere
klasse chalets (sta-caravans) is
steeds méér vraag. Helaas is het
aanbod van een goed terrein met bij
behorende voorzieningen (riool, wa
ter, electra) zeer gering op Texel. Ook
de vraag naar verhuur in deze sector
is groot", aldus Jimmink. B en w
reageren verrast; dergelijke signalen
had de gemeente niet eerder opge
vangen, terwijl in de afgelopen jaren
wel aanvragen werden ontvangen
voor de vervanging vanr stacaravans
door zomerwoningen. „Enig nader
onderzoek lijkt op z'n plaats."
De werkgroep Landschapszorg Texel
wijst bungalows en appartementen
op de kampeerterreinen in de duinen
af. B en w antwoorden dat bunga
lows in duinterrein alleen zijn toege
staan op lokaties waarvoor in het
verleden toezeggingen zijn gedaan.
Uitbreiding van huidige kampeerter
reinen zijn toegestaan met een maxi
mum van twee hectare, alleen als dat
nodig is om aan de normen voor
„plaatsingsdichtheid" te voldoen. Het
is niet de bedoeling dat campings te
vens het aantal slaapplaatsen uitbrei
den. De Waddenvereniging vindt dat
de gemeente onvoldoende aandacht
heeft voor de gevolgen voor land
schap en natuur hierbij.
Moet, ter bevordering van het
fietstoerisme en ongestoord verblijf in
natuur en landschap, Texel gedeelte
lijk autovrij worden verklaard?
Terugdringen van het autoverkeer en
stimuleren van wandelen, fietsen en
openbaar vervoer zijn uitgangspunten
van het beleid. Suggesties om dit te
bereiken zijn o.m. afsluiting van we
gen in het Hogeberg-gebied, ten
noorden van Den Hoorn en in de
Dennen. De VVV juicht terugdringen
van autoverkeer toe, maar zet vraag
tekens bij de afsluiting van wegen.
Afsluiting van enkele strandslagen,
Lees verder pagina 5