TOERISME OP TEXEL IN HET JAAR 2000 Voorkomen dat er wachttijden voor personenvervoer ontstaan' w „Ook mening peilen Texelse bevolking" IS iNSDAG 30 OKTOBER 1990 TEXELSE COURANT PAGINA 5 laai ontving de gemeente 22 reac- i, uiteenlopend van nauw bij het erisme betrokken instanties zoals yv en de stichting Texels Museum het Landbouwschap en de Wad- iivereniging. Ook enkele particulie- leverden commentaar. De sten spreken hun bewondering voor het samenhangende karak- van de nota. „Een geïntegreerde itelijke visie op de ontwikkeling Texel op de langere termijn", jjft bijvoorbeeld de Voorlopige liesraad voor de Openluchtrecrea- Anderen, zoals de Texelse Hotel imbinatie (voorheen Horecaf, afd. iel) en Teso, vinden dat het plan reel is gebaseerd op verouderde geven s. seizoenverbreding noodzakelijk aldus het nieuwe recreatieba- plan, dat werd opgesteld door in- leursbureau Hpart uit Assen in dracht van de gemeente. Seizoen- breding draagt -evenals aliteitverbetering- bij aan een bete bezetting van de aanwezige toe- ische slaapplaatsen. De opstellers het plan menen dat een langer zoen niet zal leiden tot een ontoe- tbare druk op het eiland, standpunt krijgt kritiek van o.a. •cteur Jan Kuiper van de stichting iels Museum. „Voor Texel als ge il zit een aantal zeer positieve kan- aan seizoenverbreding. Maar lekend is wat de effecten van sei- nverbreding op het milieu zijn", oogt Kuiper. Hij vindt dat daarnaar lerzoek moet worden ingesteld, werkgroep Landschapszorg Texel t dat een langer toeristenseizoen Ier meer nadelige invloed heeft de natuur. „Daar waar de recreant ger loopt/verblijft heeft de 'natuur' der kans om zich te herstellen." werkgroep weet zich gesteund de stichting Duinbehoud. „Toe- ne van de recreatie in voor- en na- :oen veroorzaakt een grotere druk het broedseizoen (meer bezoek duinterrein). Ook zullen in voor najaar minder mogelijkheden teren voor specifiek op natuur en gerichte recreatie." in het plan voorgenomen seizoen- jredmg krijgt steun van o.a. het 'jsterie van Economische Zaken, stichting VVV Texel Promotie en „In het rapport wordt geconsta- 'd dat de seizoenverbreding tot ver niet spectaculair is geweest, iraard zullen goede 'off-season' 'zieningen aan een verbreding nen bijdragen. Het weer en het rag van de samenleving zullen ter steeds een beperking opleve- om tot aanzienlijke resultaten bui de zomerperiode te komen", is schrijft Teso-directeur Theo verheide, w verwijzen in de beantwoor- inzake dit onderwerp naar de eheten „zonering". In het recrea- ■asisplan is Texel onderverdeeld in foouw-, bos-, natuur- en recreatie- reden. Per gebied is aangegeven Ike functie het heeft voor de re- stie (hoge of lage opvangcapaci- Het college verwacht door Idel van zonering eventuele nadeli- gevolgen van seizoenverbreding een minimum te beperken. &cht blijken dat zonering onvol le soulaas biedt, dan willen we 'wegen een nader onderzoek in te Ken" Blijkens het rapport heeft rl de afgelopen drie tot vijf jaar meer dan „een stap op weg naar 'oenverbreding" gezet. „Op dit "ient kan nog niet worden gespro- van een permanente seizoenver- flng", aldus b en w. heilig is de bovengrens van 000 toeristische slaapplaatsen? als in het oude recreatiebasisplan dt uitgegaan van een maximum 47.000 bedden. Die grens was lin 1974) nog ver weg, maar is Jaatste jaren snet dichterbij geko- 1 Het ligt niet in de bedoeling de 000" op een zo kort mogelijke n,jn te bereiken. Liever hanteert Ssmeente een buffer. Deze fve-capaciteit zal slechts worden ^sproken voor slaapplaatsen die r*nhangen met seizoenverbreding 'evens kwaliteitverbetering), ^'eur Kuiper van het Texels mu- n sluit niet uit dat de uitkomst een onderzoek naar de effecten seizoenverbreding tot gevolg kan ten dat de grens van 47.000 toe- slaapplaatsen moet worden Kuiper vraagt zich, net als de werkgroep Landschapszorg, af waarom de slaapplaatsen in de jacht haven in het recreatiebasisplan buiten beschouwing zijn gelaten. „Deze re creanten gaan toch ook boodschap pen doen en gaan op (huurl fietsen naar het strand, duinen, EcoMare, etc.?" B en w verwijzen in de beant woording naar het bestemmingsplan Oudeschild-haven, dat in 1987 door Gedeputeerde Staten werd goedge keurd. Destijds waren geen bezwaren ingediend tegen het aantal slaap plaatsen in de jachthaven, reden voor de gemeente om die nu niet mee te tellen. De stichting Duinbehoud noemt „be vriezing" van het aantal slaapplaat sen op 40.000 een mogelijke oplossing, in combinatie met aanvul lende maatregelen. „Deze oplossing leidt tevens tot verbetering van de rentabiliteit van bestaande slaapplaat sen. Groei van het aantal slaapplaat sen, zoals de gemeente voorstelt, kan zelfs tot een verslechtering van de rentabiliteit leiden", betoogt Duin behoud. De Waddenvereniging herin nert eraan dat zij al bij de vaststelling van het oude recreatiebasisplan (in 1974) heeft geprotesteerd tegen het aantal van 47.000. „Te hoog gesteld." Rijksconsulent U.J. Cerfontaine van Economische Zaken vindt net als de gemeente dat uitbreiding van het aantal slaapplaatsen tot boven de 47.000 niet noodzakelijk is. „Maar", schrijft de rijksconsulent, „gezien de bntwikkelmgen in de afgelopen jaren lijkt dogmatische hantering van dit aantal niet noodzakelijk." Het Texels Verbond van Ondernemers (TVO) vindt dat de „47.000" nu an ders moet worden benaderd dan in 1974. „De bezetting van het aantal aanwezige slaapplaatsen is gedaald, zodat sprake is van een afname van het aantal gelijktijdig op Texel aanwe zige toeristen." De druk op Texels landschap en natuur, indertijd de be langrijkste reden voor het instellen van de bovengrens van 47.000, moet daarom genuanceerd worden beke ken. Teso-directeur Hoogerheide vindt het opvallend dat de druk op de natuur als gevolg van seizoenverbreding min der is gebleken dan aanvankelijk was aangenomen. „Met name dit element was dominant aanwezig in de afwe ging om het aantal slaapplaatsen te begrenzen." Hoogerheide stelt vast dat de registratie van het aantal slaapplaatsen „gebrekkig" is. „Bij het bereiken van het gestelde maximum (47.000) lijkt het onverdedigbaar uit breidingen te verhinderen, indien niet over een een betere registratie kan worden beschikt." Voorts betrekt Hoogerheide de veer dienst erbij. Met twee dubbeldeks schepen zal weldra de maximaal be reikbare vervoerscapaciteit zijn be reikt. Als er dan toch voortdurend Was Texels recreatiebeleid de laatste decennia gericht op groei, nu is de tijd aangebroken dat de aandacht wordt ge richt op beheersbaarheid. Kwaliteit in plaats van kwantiteit. Dat beleid tot tenminste de eeuwwisseling is geformuleerd in het nieuwe „recreatiebasisplan". Over de opvolger van het in 1974 verschenen eerste plan zal nog stevig worden gedi scussieerd. Moet het seizoen nog breder of juist niet? Va kantiehuizen in plaats van tenten, fietspaden in plaats van autowegen? Afgelopen voorjaar heeft een ieder de gelegen heid gehad op het plan te reageren. B en w hebben, na bestudering van de commentaren, nu hun antwoord klaar. Morgenavond is het de beurt aan de Texelse politiek, wan neer de raadscommissie voor ruimtelijk en huisvestingsbeleid zich over het plan buigt. Inzet is: hoe ziet toeristisch Texel eruit in het jaar 2000? SCHCPIJS MiLK S Bevorderen van verkenning van Texel per fiets is een speerpunt in het nieuwe recreatieba sisplan. Maar wat te denken van de parkeeroverlast van fietsen, zoals hier op de Stenenplaats? wachttijden optreden, kan dat een zeer negatieve uitwerking hebben voor het imago van Texel. „Nu het aantal overnachtingen niet of nauwe lijks stijgt, maar het vervoersvolume spektaculair toeneemt, is een her overweging van de maximale capaci teit van 47.000 noodzakelijk", meent Hoogerheide. „De grenzen aan de to tale capaciteit worden mogelijk eer der bepaald door de capaciteit van de infrastructuur. Onvoldoende capa citeit van wegen en bootverbinding werkt nadelig uit op het totaal. Nader onderzoek hiernaar moet noodzakelijk worden geacht." B en w zijn het daarmee niet eens. Het college vindt het Texelse wegen net „ruim voldoende" is, afgezien van enkele aanpassingen ten behoeve van verbetering van de verkeersveilig heid. Volgens b en w is discussie over wijziging van het aantal slaap plaatsen in de loop der jaren niet uit gesloten. „Maar voor nu hebben wij geconstateerd dat politiek, bestuurlijk en maatschappelijk overeenstemming bestaat over het maximum van 47.000. Daaraan wordt niet getornd, net zo min als aan de uitgangspunten seizoenverbreding en kwaliteitverbe tering." Hoe kunnen de resterende slaapplaat sen worden ingevuld De gemeente streeft een voorzichtige aanpak na. „Geen toezeggingen doen ten aanzien van nieuwe of uitbrei dingsplannen, want voor je het weet is de 47.000-grens gepasseerd", luidt de stelling. Grote projecten zoals de uitbreiding van De Krim en invulling van 't Stappeland zijn of worden nu pas gerealiseerd, maar zijn in feite de uitwerking van oude plannen. Toch is het individuele recreatie-ondernemers een doorn in het oog dat de „groten" wel en zij „kleintjes" geen toestem ming krijgen voor uitbreiding of nieuwbouw. B en w willen per bedrijf geen nieu we slaapplaatsen reserveren. Uitzon deringen zijn uitbreidingen die volgens het bestemmingsplan zijn toegestaan en uitbreidingen op basis van reeds bestaande (bouw)plannen. Nieuwe uitbreidingen zijn voorlopig niet toegestaan. Dat kan pas worden bekeken na de wijziging van het bestemmingsplan buitengebied en an dere bestemmingsplannen en aan de hand van concrete bouwplannen, die vervolgens binnen korte tijd moeten worden uitgevoerd. B en w willen voor kleine bedrijven 2000 extra slaapplaatsen reserveren. Drie kleinschalige ondernemers, me vrouw J.M. Jonk van hotel Beatrix in De Koog, C.J. Haarsma van „De Waalerburght" aan de Nieuwlander- weg en mevrouw P.J. Kikkert-Dekker van het recreatiebedrijfje „Springtij" aan de Mienterglop, wijzen in hun be zwaarschrift op de noodzaak om uit te breiden. „Vooral nu het project-„'t Stappeland" bij mij recht voor de deur gerealiseerd gaat worden, zal ik voorzieningen moeten treffen om de concurrentie enigszins aan te kunnen en niet failliet te gaan", schrijft me vrouw Kikkert. Beide dames worden gesteund door het TVO. Het ondernemersverbond vindt het op zich positief dat b en w rekening houden met de uitbreidings- wensen van kleine bedrijven, maar acht het aantal van 2000 te klein. Het TVO vreest een gevecht om slaapplaatsen: ondernemers met een slimme boekhouder of een goed praatje hebben de grootste kans van slagen. GroeT, de stichting waarin de Texelse groepsaccommodaties zich hebben verenigd, vindt dat er voor deze over- nachtingsvorm slaapplaatsen moeten worden gereserveerd. Bovendien is kwaliteitverbetering van de huidige slaapplaatsen niet mogelijk zonder uitbreiding of nieuwbouw, stelt GroeT. Verder oppert GroeT dat groepskam- peren voortaan alleen wordt toege staan op terreinen die bij een groepsaccommodatie behoren (bij voorbeeld bij kampeerboerderijen). „Dit ter compensatie van de moge lijkheid voor campings om tentplaat sen om te zetten in andere logiesvormen. Groepsaccommodaties kunnen dergelijke omzettingen niet plegen, hoewel wij in hetzelfde schuitje zitten", aldus GroeT. B en w zijn het niet met de wensen van GroeT eens. „Als de huidige kampeerboerderijen in luxere onder komens veranderen, is Texel voor be paalde doelgroepen eventueel niet meer 'bereikbaar'. Een verschraling van het aanbod dreigt in dit geval. Kamperen -en dus ook groepskamperen- hoort op de regulie re kampeerterreinen thuis en niet bij kampeerboerderijen. Het is slechts toegestaan tijdelijk tenten bij kam peerboerderijen te plaatsen, niet per manent." Moeten tentplaatsen op grote schaal plaatsmaken voor andere logiesvor men, zoals vakantiehuizen? Het nieuwe recreatiebasisplan staat £2-4- fjmfr* v n 4 *-• /V ~'rrr- verdere omzetting op kampeerterrei nen toe. Een goede zaak, aldus WV- directeur Jaap Dekker. „Vervanging van .een deel van de slaapplaatsen op campings leidt tot meer op 'heeljaar- toerisme' afgestemde accommoda ties." Ook voorzitter Harry Wuis van de Texelse Hotel Kombinatie is een warm voorstander: „Uit de cijfers blijkt overduidelijk dat kampeertoe- risme de overhand heeft, maar uitein delijk een weinig brede basis biedt aan de Texelse economie. Deson danks is er in het beleid (door uitbrei ding van kampeerterreinen) sprake van stimulering van deze sector. Hoe is dat mogelijk?" De Voorlopige Adviesraad voor de Openluchtrecreatie noemt het voor stel om een deel van de toeristische standplaatsen op de kampeerterrei nen in te ruilen voor vaste stand plaatsen voor stacaravans „niet verstandig". Secretaris mr. H.G. van Waveren schrijft: „Landelijk is circa 25 procent van de beschikbare capa citeit niet ingevuld. De toekomst van het kamperen op de vaste stand plaats zien wij met zorg tegemoet." „Het zou aanbeveling verdienen door een breed opgezette en- quete de opvattingen van de bewoners te peilen." Dat stelt Teso-directeur Th. Hoogerheide voor in zijn reactie op het re creatiebasisplan. Hoogerheide mist in het nieuwe plan aan dacht voor „de beleving van het toerisme door de inwoners zelf". De Teso-directeur zou wel eens willen weten hoe de Texelaars er anno 1990 over denken, nu de grenzen van de groei in zicht zijn gekomen, c.q. zijn bereikt. „In het begin van de zeventiger jaren kampte Texel met een zekere achter standsituatie, zodat vrij alge meen een verdergaande ontwikkeling werd voorgestaan Nu, in de negentiger jaren, kan niet aan de indruk worden ont komen, dat hierover genuan ceerder wordt gedacht." B en w „nemen met waardering kennis" van deze suggestie. Parkeren nabij de strandslagen. Betalen", zegt Staatsbosbeheer. ..Gedeeltelijk omvormen tot duinen", vindt de werkgroep Landschapszorg. Fietsenrekken in plaats van parkeervakken", meent de stich ting Duinbehoud. ..Niet afsluiten", stelt de VVV. ledereen heeft wel een mening over het toerisme op Texel, zoals blijkt uit de commentaren op het nieuwe recreatiebasisplan, waarin de ..lijn" voor de komende jaren wordt getrokken. Hans Jimmink van het Kampeer- en Caravancentrum Texel is het niet met Openluchtrecreatie eens. Volgens hem wijkt de praktijk op Texel af van de landelijke trend. „In de luxere klasse chalets (sta-caravans) is steeds méér vraag. Helaas is het aanbod van een goed terrein met bij behorende voorzieningen (riool, wa ter, electra) zeer gering op Texel. Ook de vraag naar verhuur in deze sector is groot", aldus Jimmink. B en w reageren verrast; dergelijke signalen had de gemeente niet eerder opge vangen, terwijl in de afgelopen jaren wel aanvragen werden ontvangen voor de vervanging vanr stacaravans door zomerwoningen. „Enig nader onderzoek lijkt op z'n plaats." De werkgroep Landschapszorg Texel wijst bungalows en appartementen op de kampeerterreinen in de duinen af. B en w antwoorden dat bunga lows in duinterrein alleen zijn toege staan op lokaties waarvoor in het verleden toezeggingen zijn gedaan. Uitbreiding van huidige kampeerter reinen zijn toegestaan met een maxi mum van twee hectare, alleen als dat nodig is om aan de normen voor „plaatsingsdichtheid" te voldoen. Het is niet de bedoeling dat campings te vens het aantal slaapplaatsen uitbrei den. De Waddenvereniging vindt dat de gemeente onvoldoende aandacht heeft voor de gevolgen voor land schap en natuur hierbij. Moet, ter bevordering van het fietstoerisme en ongestoord verblijf in natuur en landschap, Texel gedeelte lijk autovrij worden verklaard? Terugdringen van het autoverkeer en stimuleren van wandelen, fietsen en openbaar vervoer zijn uitgangspunten van het beleid. Suggesties om dit te bereiken zijn o.m. afsluiting van we gen in het Hogeberg-gebied, ten noorden van Den Hoorn en in de Dennen. De VVV juicht terugdringen van autoverkeer toe, maar zet vraag tekens bij de afsluiting van wegen. Afsluiting van enkele strandslagen, Lees verder pagina 5

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 5